Teistit kärsivät vahvistusharhasta. Kun suunnasta tietämättään eksynyt lentäjä luulee olevansa lähellä tuttua kohdettaan, niin hän tulkitsee kaikki maastosta näkemänsä kohdat tukemaan väärää oletustaan.
Lento Varig 254 Brasiliassa lähti kentältä näppäilyvirheen vuoksi koillisen sijasta länteen. Kun kohdetta ei näkynyt, niin lentäjä luuli lentäneensä sen yli. Nähtyään joen hän kääntyi ja lähti seuraamaan sitä, koska luuli sen olevan Amazon. Se oli kuitenkin toinen joki tuhat kilometriä kohteesta.
Teisti tulkitsee kaikki havainnot ja tekstit väärin tukemaan omaa uskoaan. Hänellä on vahvistusharha. Hän ei huomaa havaintoja, jotka kertovat hänen olevan väärässä ja eksynyt pois totuudesta. Hän jättää ne huomiotta tai tulkitsee väärin tukemaan omaa uskoaan.
Vahvistusharha estää teistiä löytämästä totuutta ja tunnustamasta todellisuutta: jumalaa ei ole ja vaikka olisi, niin se ei voi olla hänen palvomansa jumala. Erityisen vahva tämä harha on nuoren maan kreationisteilla. He tulkitsevat havaintoja päinvastoin kuin mitä ne kertovat avoimin mielin tutkittaessa.
Teistin on mahdotonta tunnistaa todellisuutta havaintojen takana, ellei hän ensin myönnä erehtymisen mahdollisuutta. Valitettavasti vain harva nuoren maan kreationisti uskaltaa kyseenalaistaa oman uskonsa. Helvetin pelko, ylpeys ja tyhmyys estävät sen.
Vahvistusharha
Anonyymi-ap
1
210
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä. Minulla oli tämä harha mutta ei ole enää. Olen agnostikko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 275323
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34677- 1521681
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1551446Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais151279- 931114
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike211094viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.206987En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.67958- 37839