Tutkiva tuomio - adventismin petos

Anonyymi-ap

Tutkiva tuomio perustuu adventistien profeetan Ellen G Whiten kirjoituksiin, jotka ovat adventtiteologian ytimessä. Oppi on esitetty kirkon sivuilla erikseen ja myös sivuilla jaettavassa PDF muodossa olevassa Taistelu... -kirjassa sivuilla 507-508 hyvin yksiselitteisesti:

"Kaikki tämä vahvisti heitä siinä uskossa, että armon aika oli päättynyt, tai niin kuin he itse silloin asian ilmaisivat, että ”armon ovi oli suljettu”"

JA

"Vaikka oli totta, että se toivon ja armon ovi, jonka kautta 1800 vuoden ajan ihmiset olivat löytäneet pääsyn Jumalan luo, oli suljettu, toinen ovi oli avattu, ja syntien anteeksianto oli tarjolla Kristuksen kaikkeinpyhimmässä suorittaman välitystyön avulla."

Eli adventisti, joka uskoo tutkivaan tuomioon niin kuin heidän kirkkonsa opettaa, uskoo pelastuksen muuttuneen erilaiseksi vuonna 1844. Aivan selkeästi heidän mukaansa Jeesuksen ristintyön kautta ei voi enää pelastua samalla tavalla kuin ennen vuotta 1844.

Jos tämä oppi heitetään antikristillisenä pois niin joudutaan kaikki muukin samasta lähteestä tullut oppi heittämään pois? Ja mitä jää jäljelle? Jäljelle jää vuoden 1844 pettymys.

25

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jännä homma että kun joku kerrankin aloitti adventistien ydinopilla ja laittoi vielä lainaukset profeetta Ellenin opetuksiin niin ei ala kenelläkään ala hetkautella! Oliko kerrankin niin tiukasti oikeaa asiaa että meni adventistitkin sanattomiksi? Ei edes yhtä amenhallelujaakiitosjaylistys töräytystä.

      • Anonyymi

        Eihän se voi hetkautella kun on kunnon tekstiä.


      • Anonyymi

        Kyllä meinasi hetkauttaa, mutta antaa olla.


    • Anonyymi

      Tutkiva tuomio perustuu Raamattuun, väittää aloittaja ihan mitä muuta tahansa.

    • Anonyymi

      Aloittaja valehtelee, koska ei ymmärrä koko asiaa ollenkaan, ja vääristelee Whiten kirjoituksen sisältöä omaksi kadotuksekseen.

      • Anonyymi

        Aloitus oli mielestäni hyvä. Provosoiva, mutta hyvä. Jos kommentoija uskoo omaavansa pelastavan opin, jota aloittaja ei ymmärrä vaikka ilmiselvästi kovasti yrittää niin eikö rakkautta olisi selittää se asia hänelle? Toinen on yli 500 sivua tavannut teidän jakamaa materiaalia ja protestoi sen olevan hänen ymmärryksensä vastaista (mikä on hänen oikeutensa ja myös velvollisuutensa) niin sinä toivotat hänet kadotukseen, vaikka voisit asian osaavana ihmisenä selittää sen hänelle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus oli mielestäni hyvä. Provosoiva, mutta hyvä. Jos kommentoija uskoo omaavansa pelastavan opin, jota aloittaja ei ymmärrä vaikka ilmiselvästi kovasti yrittää niin eikö rakkautta olisi selittää se asia hänelle? Toinen on yli 500 sivua tavannut teidän jakamaa materiaalia ja protestoi sen olevan hänen ymmärryksensä vastaista (mikä on hänen oikeutensa ja myös velvollisuutensa) niin sinä toivotat hänet kadotukseen, vaikka voisit asian osaavana ihmisenä selittää sen hänelle?

        Minulla ei ole mitään mielenkiintoa opettaa yhtään mitään aloittajan kaltaiselle valehtelijalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään mielenkiintoa opettaa yhtään mitään aloittajan kaltaiselle valehtelijalle.

        Tämä kommentti on ainakin niin täynnä rakkautta että lämmin tunne täyttää rinnan...

        Tämänkaltaisten kommentoijien seurakuntaan on varmasti jono ovella, kun tarvii turhempia kiinnostuneita potkia pois.


    • Anonyymi

      Adventistit (tai White) eivät usko niin kuin aloittaja väittää.

    • Anonyymi

      "Kaikki tämä vahvisti heitä siinä uskossa, että armon aika oli päättynyt, tai niin kuin he itse silloin asian ilmaisivat, että ”armon ovi oli suljettu”"

      Tässä kuvaillaan se, miten adventistit ensin ajattelivat asiasta.

      "Vaikka oli totta, että se toivon ja armon ovi, jonka kautta 1800 vuoden ajan ihmiset olivat löytäneet pääsyn Jumalan luo, oli suljettu, toinen ovi oli avattu, ja syntien anteeksianto oli tarjolla Kristuksen kaikkeinpyhimmässä suorittaman välitystyön avulla."

      Tässä kuvaillaan se, miten adventistien kanta muuttui asiaan.

      "Eli adventisti, joka uskoo tutkivaan tuomioon niin kuin heidän kirkkonsa opettaa, uskoo pelastuksen muuttuneen erilaiseksi vuonna 1844. Aivan selkeästi heidän mukaansa Jeesuksen ristintyön kautta ei voi enää pelastua samalla tavalla kuin ennen vuotta 1844."

      Tässä kohtaa aloittaja keksii omasta päästään hölynpölyä. Yksikään adventisti usko noin. Pelastus on armon ajan loppuun saakka yksin armosta uskon kautta Jeesuksen ristinkuoleman perusteella. Se, mikä muuttui, on se, että 1844 alkoi tuomion aika, jonka jälkeen armon aika päättyy. Sovitus on ja pysyy samana.

      • Anonyymi

        Kiitos asiallisesta kommentista. Nämä "perustuu Raamattuun" ja muut "usko nyt vaan" tyyppiset kommentit eivät auta ymmärrystä. Aloitus on hieman provosoiva, mutta pääasia, että keskustelua syntyy.

        Sanomasi on ilmeisesti siis, että mikään ei muuttunut pelastuksessa, mutta olemme siirtyneet toiseen aikaan. Jotain on siis muuttunut. Ja tuossa kohdassa kyllä ihan selkeästi sanotaan, että yksi ovi sulkeutui ja toinen avautui. Jos ajatellaan, että toisenkin oven takana on sama ristintyö niin mikä on muuttunut? Miksi ensimmäisen oven oli mentävä kiinni? Miksi tuossa sitten sanotaan, että pelastus on tarjolla kaikkein pyhimmässä suoritettavan palveluksen kautta eikä "se täytettiin jo ristillä"?

        Nämä ovat kaikki perusteltuja kysymyksiä.

        Otetaan kaksi henkilöä, joista ensimmäinen pelastui ja kuoli ennen vuotta 1844 ja toinen pelastui ja kuoli jälkeen vuoden 1844. Miten heidän pelastumisensa eroaa? Tarkoitan myös kaikkia ylimääräisiä vaatimuksia, joita elämiseen on mahdollisesti 1844 jälkeen tullut?

        Otetaan vielä kolmas henkilö, joka pelastui ennen vuotta 1844 ja kuoli 1844 jälkeen. Mitä hänen elämässään tapahtui vuonna 1844? Mitä uusia vaatimuksia tuli tms?

        Eniten silti kiinnostaa, että miksi sanotaan, että pelastus on tarjolla kaikkein pyhimmässä suoritettavan palveluksen kautta? Eikö kysymys ristintyön mitätöitymisestä ole ihan perusteltu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta kommentista. Nämä "perustuu Raamattuun" ja muut "usko nyt vaan" tyyppiset kommentit eivät auta ymmärrystä. Aloitus on hieman provosoiva, mutta pääasia, että keskustelua syntyy.

        Sanomasi on ilmeisesti siis, että mikään ei muuttunut pelastuksessa, mutta olemme siirtyneet toiseen aikaan. Jotain on siis muuttunut. Ja tuossa kohdassa kyllä ihan selkeästi sanotaan, että yksi ovi sulkeutui ja toinen avautui. Jos ajatellaan, että toisenkin oven takana on sama ristintyö niin mikä on muuttunut? Miksi ensimmäisen oven oli mentävä kiinni? Miksi tuossa sitten sanotaan, että pelastus on tarjolla kaikkein pyhimmässä suoritettavan palveluksen kautta eikä "se täytettiin jo ristillä"?

        Nämä ovat kaikki perusteltuja kysymyksiä.

        Otetaan kaksi henkilöä, joista ensimmäinen pelastui ja kuoli ennen vuotta 1844 ja toinen pelastui ja kuoli jälkeen vuoden 1844. Miten heidän pelastumisensa eroaa? Tarkoitan myös kaikkia ylimääräisiä vaatimuksia, joita elämiseen on mahdollisesti 1844 jälkeen tullut?

        Otetaan vielä kolmas henkilö, joka pelastui ennen vuotta 1844 ja kuoli 1844 jälkeen. Mitä hänen elämässään tapahtui vuonna 1844? Mitä uusia vaatimuksia tuli tms?

        Eniten silti kiinnostaa, että miksi sanotaan, että pelastus on tarjolla kaikkein pyhimmässä suoritettavan palveluksen kautta? Eikö kysymys ristintyön mitätöitymisestä ole ihan perusteltu?

        Puhuessaan ovista kirjoittaja tarkoittaa vanhatestamentillisen esikuvan mukaisen pyhäkön kahta osastoa ja niiden sisäänkäyntejä. Hänen pointtinsa on se, että 1844 Jeesuksen toiminta taivaan pyhäkössä muuttui samalla tavalla kuin maanpäällisen pyhäkön palveluksessa papin siirtyessä Pyhästä Kaikkeinpyhimpään. Pelastus pysyy molemmissa samana. Joten ei, kysymys EI OLE perusteltu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhuessaan ovista kirjoittaja tarkoittaa vanhatestamentillisen esikuvan mukaisen pyhäkön kahta osastoa ja niiden sisäänkäyntejä. Hänen pointtinsa on se, että 1844 Jeesuksen toiminta taivaan pyhäkössä muuttui samalla tavalla kuin maanpäällisen pyhäkön palveluksessa papin siirtyessä Pyhästä Kaikkeinpyhimpään. Pelastus pysyy molemmissa samana. Joten ei, kysymys EI OLE perusteltu.

        Mielestäni kysymys on perusteltu. Tekstissä sanotaan, että yksi ovi sulkeutui ja toinen aukesi. Ymmärrän sen, että sanotaan "mikään ei muuttunut", mutta jotainhan muuttui? Jotain konkreettista tapahtui, jos oppi on totta. Mikä muuttui? Miten kaikkeinpyhimmässä tapahtuva välitys eroaa aikaisemmasta?

        Emme puutu siihen tässä, että on hieman outoa, että Jeesus olisi siirtynyt kaikkeinpyhimpään vasta 1844 jos Raamattu sanoo:

        Hep 9:12 meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.

        Itse ymmärrän, että tämä tapahtui ristintyön seurauksena eikä sitä tarvinnut odottaa 1844 vuotta, mutta ei mennä siihen.

        Anteeksi jos jankkaan samaa asiaa, mutta en edelleenkään ymmärrä. Jos tutkiva tuomio ei muuta mitään niin miksi siitä on tehty niin iso numero? Jos tutkiva tuomio jotain muuttaa niin mitä? Jos tutkivalla tuomiolla ei ole mitään merkitystä eikä osata sanoa miten se vaikuttaa ihmisen elämään niin se vaikuttaa aika turhalta opilta?


    • Anonyymi

      Mun tutkit Herra tarkasti, sä tiedät kaikki tekoni. Tutkiva tuomio on ihan oikein.

      • Anonyymi

        Ennen vuotta 1844 ilmeisesti sai elää kuin pellossa? Tämä kommentti ei lisää ymmärrystäni mitenkään opeistanne muuten kuin siinä että te adventistit omahyväisesti pidätte itseänne parempana oppisuuntana ettekä halua jakaa hyväänne muille tai ette osaa koska oppianne ei voi perustella tai ette ainakaan osaa sitä perustella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen vuotta 1844 ilmeisesti sai elää kuin pellossa? Tämä kommentti ei lisää ymmärrystäni mitenkään opeistanne muuten kuin siinä että te adventistit omahyväisesti pidätte itseänne parempana oppisuuntana ettekä halua jakaa hyväänne muille tai ette osaa koska oppianne ei voi perustella tai ette ainakaan osaa sitä perustella.

        Jos oikeasti haluaisit tietää, miten asia on, niin siihen löytyy materiaalia muualta kuin tältä järjettömältä palstalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen vuotta 1844 ilmeisesti sai elää kuin pellossa? Tämä kommentti ei lisää ymmärrystäni mitenkään opeistanne muuten kuin siinä että te adventistit omahyväisesti pidätte itseänne parempana oppisuuntana ettekä halua jakaa hyväänne muille tai ette osaa koska oppianne ei voi perustella tai ette ainakaan osaa sitä perustella.

        Lue täältä:

        https://adventistreview.org/theology/doctrines/the-good-news-of-the-investigative-judgment/

        https://adventistreview.org/theology/doctrines/the-sanctuary-in-historical-perspective/

        Asian voi sanoa näin:
        - Osa perinteisistä protestanteista uskoo liittoteologiaan (pelastus VT laista, UT armosta).
        - Osa evankelikaalisista uskoo dispensationalismiin (= salainen tempaus).
        - Osa evankelikaalisista uskoo "Uusi liitto" -teologiaan (= 10 käskyä kumottu).
        - Adventistit uskovat pyhäkköteologiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue täältä:

        https://adventistreview.org/theology/doctrines/the-good-news-of-the-investigative-judgment/

        https://adventistreview.org/theology/doctrines/the-sanctuary-in-historical-perspective/

        Asian voi sanoa näin:
        - Osa perinteisistä protestanteista uskoo liittoteologiaan (pelastus VT laista, UT armosta).
        - Osa evankelikaalisista uskoo dispensationalismiin (= salainen tempaus).
        - Osa evankelikaalisista uskoo "Uusi liitto" -teologiaan (= 10 käskyä kumottu).
        - Adventistit uskovat pyhäkköteologiaan.

        Kiitos näistä linkeistä. Yritän perehtyä vaikka englantini ei oikein suju. Oka vilkaisulla ymmärsin sen verran että TT opin mukaan ovi kaikkein pyhimpään avautui Jeesukselle vuonna 1844 minä mielestäni ei ole Raamatunmukainen asia. Tutkivaa tuomiota en oikein ymmärtänyt vieläkään enkä sitä mikä muuttui kun mikään ei muuttunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos näistä linkeistä. Yritän perehtyä vaikka englantini ei oikein suju. Oka vilkaisulla ymmärsin sen verran että TT opin mukaan ovi kaikkein pyhimpään avautui Jeesukselle vuonna 1844 minä mielestäni ei ole Raamatunmukainen asia. Tutkivaa tuomiota en oikein ymmärtänyt vieläkään enkä sitä mikä muuttui kun mikään ei muuttunut.

        No ei se nyt ihan noin ole.

        Pyhässä suoritettu palvelus oli esikuvallinen ja kertoo Jeesuksen papillisesta palveluksesta taivaaseen astumisesta armonajan päättymiseen saakka.

        Kaikkeinpyhimmässä suoritettu palvelu oli esikuvallinen ja kertoo Jeesuksen suorittamasta tuomiotoimesta papillisen palvelun yhteydessä syksystä 1844 armonajan päättymiseen saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se nyt ihan noin ole.

        Pyhässä suoritettu palvelus oli esikuvallinen ja kertoo Jeesuksen papillisesta palveluksesta taivaaseen astumisesta armonajan päättymiseen saakka.

        Kaikkeinpyhimmässä suoritettu palvelu oli esikuvallinen ja kertoo Jeesuksen suorittamasta tuomiotoimesta papillisen palvelun yhteydessä syksystä 1844 armonajan päättymiseen saakka.

        OPINKOHTA 24

        Taivaassa on pyhäkkö, todellinen pyhäkköteltta, jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse. Siinä Kristus suorittaa pappispalvelusta meidän hyväksemme. Hän tekee uskoville mahdolliseksi saada hyväkseen hänen sovitusuhrinsa, jonka hän uhrasi ristillä ainutkertaisesti kaikkien puolesta. Hänet asetettiin virkaansa meidän suureksi ylipapiksemme taivaaseenastumisensa yhteydessä, jolloin hän myös aloitti papillisen välitystyönsä, jota ylipapin toiminta maanpäällisen pyhäkön pyhässä esikuvasi. Profeetallisen 2300 päivää käsittävän ajanjakson lopussa vuonna 1844 hän ryhtyi suorittamaan sovittavan palvelutyönsä toista ja viimeistä vaihetta, jota ylipapin toiminta maanpäällisen pyhäkön kaikkeinpyhimmässä esikuvasi.

        Tämä työ liittyy taivaalliseen oikeudenkäyntiin, tutkivaan tuomioon, joka on osa kaiken synnin lopullisesta hävittämisestä, mistä muinaisen heprealaisen pyhäkön puhdistaminen suurena sovituspäivänä oli esikuva. Tuossa esikuvallisessa toimituksessa pyhäkkö puhdistettiin eläinuhrien verellä, mutta taivaalliset puhdistetaan Jeesuksen veren täydellisellä uhrilla. Tutkiva tuomio paljastaa taivaallisille olennoille, ketkä kuolleista nukkuvat Kristuksessa kuoleman unta ja sen vuoksi ovat hänessä katsottava arvollisiksi saamaan osan ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Se myös osoittaa, ketkä elävistä pysyvät Kristuksessa, noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen ja ovat sen vuoksi hänessä valmiit muutettaviksi hänen iankaikkiseen valtakuntaansa.

        Tällä tuomiolla osoitetaan Jumalan toimineen oikeudenmukaisesti pelastaessaan ne, jotka uskovat Jeesukseen. Sen perusteella julistetaan, että ne, jotka ovat pysyneet uskollisina Jumalalle, saavat ottaa vastaan valtakunnan. Tämä Kristuksen palvelutyön päätökseen saattaminen merkitsee ihmiskunnan armonajan loppumista ennen toista tulemusta. (3. Moos. 16; 4. Moos. 14:34; Hes. 4:6; Dan. 7:9–27; 8:13,14; 9:24–27;
 Hepr. 1:3; 2:16–17; 4:14–16; 8:1–5; 9:11–28; 10:19–22; Ilm. 8:3–5; 11:19; 14:6–7; 20:12.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OPINKOHTA 24

        Taivaassa on pyhäkkö, todellinen pyhäkköteltta, jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse. Siinä Kristus suorittaa pappispalvelusta meidän hyväksemme. Hän tekee uskoville mahdolliseksi saada hyväkseen hänen sovitusuhrinsa, jonka hän uhrasi ristillä ainutkertaisesti kaikkien puolesta. Hänet asetettiin virkaansa meidän suureksi ylipapiksemme taivaaseenastumisensa yhteydessä, jolloin hän myös aloitti papillisen välitystyönsä, jota ylipapin toiminta maanpäällisen pyhäkön pyhässä esikuvasi. Profeetallisen 2300 päivää käsittävän ajanjakson lopussa vuonna 1844 hän ryhtyi suorittamaan sovittavan palvelutyönsä toista ja viimeistä vaihetta, jota ylipapin toiminta maanpäällisen pyhäkön kaikkeinpyhimmässä esikuvasi.

        Tämä työ liittyy taivaalliseen oikeudenkäyntiin, tutkivaan tuomioon, joka on osa kaiken synnin lopullisesta hävittämisestä, mistä muinaisen heprealaisen pyhäkön puhdistaminen suurena sovituspäivänä oli esikuva. Tuossa esikuvallisessa toimituksessa pyhäkkö puhdistettiin eläinuhrien verellä, mutta taivaalliset puhdistetaan Jeesuksen veren täydellisellä uhrilla. Tutkiva tuomio paljastaa taivaallisille olennoille, ketkä kuolleista nukkuvat Kristuksessa kuoleman unta ja sen vuoksi ovat hänessä katsottava arvollisiksi saamaan osan ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Se myös osoittaa, ketkä elävistä pysyvät Kristuksessa, noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen ja ovat sen vuoksi hänessä valmiit muutettaviksi hänen iankaikkiseen valtakuntaansa.

        Tällä tuomiolla osoitetaan Jumalan toimineen oikeudenmukaisesti pelastaessaan ne, jotka uskovat Jeesukseen. Sen perusteella julistetaan, että ne, jotka ovat pysyneet uskollisina Jumalalle, saavat ottaa vastaan valtakunnan. Tämä Kristuksen palvelutyön päätökseen saattaminen merkitsee ihmiskunnan armonajan loppumista ennen toista tulemusta. (3. Moos. 16; 4. Moos. 14:34; Hes. 4:6; Dan. 7:9–27; 8:13,14; 9:24–27;
 Hepr. 1:3; 2:16–17; 4:14–16; 8:1–5; 9:11–28; 10:19–22; Ilm. 8:3–5; 11:19; 14:6–7; 20:12.)

        Tästä saa sen kuvan (ehkä väärin) lukemalla, että kaikkein pyhimmässä pitää pestä synnit pois. Mistä lienevät sinne eksyneet? No ei se tämmöistä tarkoittane.

        Joka tapauksessa en näe tässä paljon mieltä. Jos se ei vaikuta pelastukseen mitenkään eikä tapahtunut mitään isompaa, kuten ristintyö noin 1800 uutta aikaisemmin. Jos ajatellaan että taivaassa on siirrytty tuomion aikaan ja kirjat on avattu niin kyllähän se meidän asemastamme jotka vielä täällä olemme tuo monta kysymystä. Varsinkin jos sanotaan ettei mikään muuttunut. Jos taas muuttui ja nyt seurataan tarkemmin niin onko se juuri tämä lain tarkempi noudattaminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se nyt ihan noin ole.

        Pyhässä suoritettu palvelus oli esikuvallinen ja kertoo Jeesuksen papillisesta palveluksesta taivaaseen astumisesta armonajan päättymiseen saakka.

        Kaikkeinpyhimmässä suoritettu palvelu oli esikuvallinen ja kertoo Jeesuksen suorittamasta tuomiotoimesta papillisen palvelun yhteydessä syksystä 1844 armonajan päättymiseen saakka.

        Okei. Nyt ymmärrän. Tutkiva tuomio on esikuvallinen, eikä sillä näin ollen ole meille mitään käytännön merkitystä. Huojentava tieto! Se ihmetyttää miksi adventistit tästä niin paljon paasaa jos se heillekin on vain esikuvallinen toimenpide eikä siinä ole mitään konkretiaa.


    • Anonyymi

      Käyttääkö tämä Herra suurennuslasia vaiko mikroskooppia?
      Ai niin, eihän siihen maailman aikaan ollut mitään optisia vekottimia.
      Herra on joutunut vanhoilla päivillään opettelemaan uusimpia tutkimusmenetelmiä.

    • Anonyymi

      Tutkiva tuomio on oikein hyvä.

    • Anonyymi

      Oliko Ellen White pätevä opettamaan tutkiva tuomio -oppiaan? Jos hän pysyi virallisten sananopettajien opissa, niin sitten.

      Videossa opetus siitä:
      https://youtu.be/lQjYDYEGjzk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      307
      6952
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1307
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1086
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe