tai "kaveri" oikeastaan.
Ostaa jonkun maksimissaan tonnin romun ja ajaa sillä vuoden tai kaksi ja myy pois samaan hintaan tai ajaa romuttamolle naapuriin. Hän vittu kehtasi väittää että jos minä ostaisin halvan auton näiden uusien sähköautojen sijaan niin olisin myöskin rikas mies.
MITÄ VITTUA? Oikeasti?
Kaveri ajaa alle tonnin autoilla
25
329
Vastaukset
- Anonyymi
Hän kuuluu romurally kastiin, eikä ole Jalo sukuinen.
- Anonyymi
Monet, jotka ovat rikkaita, eivät tarvitse, eivätkä halua näyttää olevansa rikkaita. Toki jotkut heikon omatunnon omaavat rikkaatkin ostavat kalliin auton. Sitten on niitä wannabee rikkaita, jotka ostavat kalliin auton ja maksavat kallista lainaa siitä.
- Anonyymi
Tonnilla saa helposti esimerkiksi autoliikkeiden huutokaupoista jonkun 2005-2010 mallisen auton. Näissä on ilmastoinnit, riittävät mukavuusvarusteet, eikä koriturvallisuus ole mitenkään dramaattisesti huonompi kuin paljon uudemmissakaan, joten mikäs noilla ajellessa. Eivät ne auton juuri sen kummoisempia ole kuin paljon uudemmat vastineensa. Uusin tingeltangeli ja koskeustnäytöt puuttuvat, mutta kukapa niitä kaipaa.
Itse kuitenkin vältän sähkötekniikkaan, koska jos esimerkiksi airbag-valo syttyy, korjaaminen voi olla melko kallista, etkä sille välttämättä itse oikein mitään voi.
Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, että pysyn nyt ja aina 80-luvun tuotteissa, joihin voit tehdä aivan kaiken itse helposti. Eikä tarvitse pelätä vikavaloja tai oikeastaan mitään. Nyt minulla on kuusi 80-luvun japanilaista ja ajattelin hankkia näitä vielä lisää kyllä, jotta varmasti riittävät hautaamiseen asti. - Anonyymi
Kaveri meni hakemaan uutta autoa mutta jäi kauppaan kun vanha olin parempi ajaa eikä ollut edes super luksus S-mersu.
- Anonyymi
Niitä "tonnin pommeja" joutuu kyllä tämän tästä hinailemaan, ellei niitä sitten
hylkää siihen paikkaan.
Laukeaminen tapahtuu aina viikonloppuna, jolloin yleensä sataa ja samalla
on kiire jonnekin.
Ei jatkoon!- Anonyymi
Aika pitkälti tuollaisen auton valinnan järkevyys perustuu siihen, ymmärtääkö jotain autojen tekniikasta vai ei.
Uusi auto on helppo ostos henkilölle joka ei ymmärrä mitään auton tekniikasta ja on yleensäkin sitä mieltä, että nykyaikaisessa autossa ei voi itse suorittaa mitään huoltotoimenpidettä.
Tuo väite uusien autojen tee-se-itse huoltojen mahdottomuudesta koski tietysti 15 vuotta sitten myös uusia autoja, eli juuri niitä nyt tonnin maksavia. Ja kas kummaa, ne ovat aivan hyvin itse huollettavissa ja korjattavissa. Niin ja tosiaan, ne huollot ja pikkuvikojen korjaukset pitääkin tehdä itse, merkkihuollossa käyttämällä ja varsinkin valinnaiset korjauksetkin kuittaamalla, tonnin auto tulee kalliiksi.
Tietty tonnin autoa ostavan pitää pystyä tunnistamaan onko auto siinä kunnossa, että siitä ei ole laukeamassa jotain arvokasta ja samalla katsastuksessa läpimenemätöntä. Jos auto läpäisee tämän kontrollin, se ei ole juuri todennäköisempi tielle jättäjä kuin uudempikaan auto. Tuon asian ymmärtäminen niille, jotka eivät ymmärrä auton tekniikasta muuta kuin vuosimallin ja esitteen suoritusarvot, on aika mahdoton ymmärtää...
- Anonyymi
Jos haluaa viettää elämänsä näin.
https://www.youtube.com/watch?v=akUEO0ba1ow&t=12s- Anonyymi
Voihan sen noinkin extreemiksi vetää, mutta ei kaikki halvat autot ole ruosteessa tai edes teknisesti huonossa kunnossa. Ja katsastuspäivä kannattaa tietty siirtää kesälle, niin auto kuin auto menee varmemmin läpi tai ainakin huomautukset on mukavampi fixata kesäkelissä kuin näpit jäässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sen noinkin extreemiksi vetää, mutta ei kaikki halvat autot ole ruosteessa tai edes teknisesti huonossa kunnossa. Ja katsastuspäivä kannattaa tietty siirtää kesälle, niin auto kuin auto menee varmemmin läpi tai ainakin huomautukset on mukavampi fixata kesäkelissä kuin näpit jäässä.
"mutta ei kaikki halvat autot ole ruosteessa tai edes teknisesti huonossa kunnossa. "
Kyllä ne ovat kaikki paskoja. Hyvässä kunnossa olevia autoja ei saa pilkkahintaan. Siihen on syy miksi auto myydään tonnilla jonkun muun murheeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"mutta ei kaikki halvat autot ole ruosteessa tai edes teknisesti huonossa kunnossa. "
Kyllä ne ovat kaikki paskoja. Hyvässä kunnossa olevia autoja ei saa pilkkahintaan. Siihen on syy miksi auto myydään tonnilla jonkun muun murheeksi.Vaikka ne olisi "paskoja" niin hyvin halpa auto kannattaa kuitenkin korjata kuntoon.
Noissa halvoissa autoissa on kovin yksinkertaista tekniikkaa jonka ylläpito ei ole mitään rakettitiedettä. Kun autossa ei ole arvonalennusta niin hieman isompiakin korjauksia kannattaa tehdä tai teettää.
Uudemmissa autoissa osat maksaa todella paljon, ääriesimerkkinä joku audin LED umpio 4500 euroa ja tekniikka on sen verran erikoista että sitä ei nykyisin osaa edes kaikki korjata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"mutta ei kaikki halvat autot ole ruosteessa tai edes teknisesti huonossa kunnossa. "
Kyllä ne ovat kaikki paskoja. Hyvässä kunnossa olevia autoja ei saa pilkkahintaan. Siihen on syy miksi auto myydään tonnilla jonkun muun murheeksi.Kuolinpesistä tai autoilun lopettavilta mummoita saa yleensä ostettua varsin hyväkuntoisia ja monesti vähän ajettuja autoja pilkkahintaan, siis tonnilla tai kahdella, niitä samoja joista sitten autojobbarit pyytäisivät 2-3 kertaista hintaa.
- Anonyymi
Tuollaisella vanhalla katiskalla ajaminen on elämäntapa. Se vaatii että on aikaa laittaa noita vanhoja katiskoita, työkalut ja autotalli.
Itsekin jouduin köyhänä opiskelijana sepittelemään vanhaa autonraatoa katsastuskuntoon isän autotallissa enemmän kuin olisi huvittanut.
Sitten sain oikean duunin eikä ole tarvinnut käsiään rasvata autojen kanssa. Omalle ajalle on löytynyt paljon fiksumpaa käyttöä.
Tuo vanhojen autojen rassaaminen olisi vähän kuin ostaisi kirppikseltä vanhoja sukkia ja sitten parsisi niitä kun varvas putkahtaa läpi. Makunsa kullakin.- Anonyymi
Nämä vanhojen autojen rassaajat kuvittelevat jotenkin että vanhojen autojen rassaamisen osaaminen olisi joku supervoima. Kun tosiasiassa nämä samat kädentaidon sankarit eivät osaa parsia sukkaa, käyttää pesukonetta tai päivittää kännykkäänne käyttöjärjestelmää.
Sanalla sanoen te olette keskittäneet osaamisenne juttuun joka kuoli silloin kun oravannahka-kauppa loppui. - Anonyymi
Ei sitä vanhalla autolla ajamista voi rinnastaa mihinkään sukkien parsimiseen.
Sukkiin menee pari-kolmekymppiä vuodessa, autoiluun menee tuhansia euroja.
Sukkien parsimisella et säästä juurikaan rahaa, auton korjaamisella säästät helposti satasia, ellei jopa tuhansia euroja, vuositasolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä vanhojen autojen rassaajat kuvittelevat jotenkin että vanhojen autojen rassaamisen osaaminen olisi joku supervoima. Kun tosiasiassa nämä samat kädentaidon sankarit eivät osaa parsia sukkaa, käyttää pesukonetta tai päivittää kännykkäänne käyttöjärjestelmää.
Sanalla sanoen te olette keskittäneet osaamisenne juttuun joka kuoli silloin kun oravannahka-kauppa loppui.Muutamalla tonnilla voi saada auton joita ei tarvitse edes paljon korjailla. Tietysti se vaati vähän vaivaa ja netissä surfailua ym. "salapoliisin työtä" että löytää huolletun yksilön josta kalliit kuluvat osat vaihdettu äskettäin. Sellaisella ajelee monta vuotta pelkillä öljynvaihdoilla ja bensan tankkaamisella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä vanhalla autolla ajamista voi rinnastaa mihinkään sukkien parsimiseen.
Sukkiin menee pari-kolmekymppiä vuodessa, autoiluun menee tuhansia euroja.
Sukkien parsimisella et säästä juurikaan rahaa, auton korjaamisella säästät helposti satasia, ellei jopa tuhansia euroja, vuositasolla.Rahaa toki säästää, mutta se on myös arvostuskysymys. Olen viimeiset 20 vuotta ajanut uudella/takuunalaisella autolla ja onhan niissä vaihdoissa rahaa palanut, mutta noiden vuoksi ei elämässä muuten ole mitään jäänyt tekemättä tai kokematta. Jos nuo autonvaihtoihin käytetyt rahat olisi tilillä/sijoituksissa niin olisinko sen onnellsempi? Tuskinpa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rahaa toki säästää, mutta se on myös arvostuskysymys. Olen viimeiset 20 vuotta ajanut uudella/takuunalaisella autolla ja onhan niissä vaihdoissa rahaa palanut, mutta noiden vuoksi ei elämässä muuten ole mitään jäänyt tekemättä tai kokematta. Jos nuo autonvaihtoihin käytetyt rahat olisi tilillä/sijoituksissa niin olisinko sen onnellsempi? Tuskinpa.
"onhan niissä vaihdoissa rahaa palanut, mutta noiden vuoksi ei elämässä muuten ole mitään jäänyt tekemättä tai kokematta. Jos nuo autonvaihtoihin käytetyt rahat olisi tilillä/sijoituksissa niin olisinko sen onnellsempi? Tuskinpa."
Niinkuin sanotaan niin käärinliinoissa ei ole taskuja. Säästynyttä rahaa ei saa mukaan tuonpuoleiseen.
Oma valinta on ollut laittaa rahaa fiksuun autoon joka ei ole tonnin pommi eikä sitä tarvitse korjata näpit rasvassa joka viikonloppu.
Vähemmällä rahanmenolla pääsisi jollain vanhalla rottelolla mutta miksi tyytyisin johonkin sellaoiseen? Täällä eletään vain kerran niin miksi kiusaisin itseäni tuollaisella pihistelyllä kun voin ajaa paremmallakin pirssillä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"onhan niissä vaihdoissa rahaa palanut, mutta noiden vuoksi ei elämässä muuten ole mitään jäänyt tekemättä tai kokematta. Jos nuo autonvaihtoihin käytetyt rahat olisi tilillä/sijoituksissa niin olisinko sen onnellsempi? Tuskinpa."
Niinkuin sanotaan niin käärinliinoissa ei ole taskuja. Säästynyttä rahaa ei saa mukaan tuonpuoleiseen.
Oma valinta on ollut laittaa rahaa fiksuun autoon joka ei ole tonnin pommi eikä sitä tarvitse korjata näpit rasvassa joka viikonloppu.
Vähemmällä rahanmenolla pääsisi jollain vanhalla rottelolla mutta miksi tyytyisin johonkin sellaoiseen? Täällä eletään vain kerran niin miksi kiusaisin itseäni tuollaisella pihistelyllä kun voin ajaa paremmallakin pirssillä?"Täällä eletään vain kerran niin miksi kiusaisin itseäni tuollaisella pihistelyllä kun voin ajaa paremmallakin pirssillä?"
Juuri noin, pitää elää sen mukaan mihin on varaa.
Mutta kaikilla suomalaisilla ei ole varaa siihen uuteen tai edes vähän käytettyyn autoon. Pitää muistaa että auton ostaminen on vasta ensimmäinen menoerä ja siitä se rahanmeno alkaa juoksemaan. Huollot, polttoaine, vakuutukset, katsastus, renkaat ym ym ym.
Osalla meistä ei vaan ole rahaa kaikkeen tuohon vaikka tarve siirtyä paikasta A paikkaan B onkin olemassa. Silloin etsitään niitä halvimpia ratkaisuja.
- Anonyymi
Haluan persoonallisen auton, joka erottuu liikenteessä ja parkkipaikalla, sekä on mukava ja taloudellinen. Nykyautot ovat kaikki samanlaista harmaata massaa, mukavia ja taloudellisia n 5l/100 km kuluttavia on ollut jo 20 vuotta, ei ole mitään syytä ostaa uutta autoa.
- AnonyymiUUSI
Miten olisi "Mummo Ankan auto" Ford Ka Mk1?
- Anonyymi
"auton korjaamisella säästät helposti satasia, ellei jopa tuhansia euroja, vuositasolla."
Olen ajanut nyt noin 35 vuotta autoilla niin että korjauksiin on mennyt rahaa yhteensä 230 euroa yhteen vesipumpun vaihtoon. En ole omia käsiäni liannut kertaakaan.
En aja tonnin pommilla.- Anonyymi
Korjauskulut ovat vain pieni osa autoilun kustannuksista. Uuden auton vuosihuollon kustannuksilla huoltaa ja korjaa tee-se-itse-mies tonnin pommia 4-5 vuotta.
Ja tuohon päälle uuden auton arvonalenema vs tonnin auton arvon säilyminen, ellei peräti lähde jo arvo nousuun, kuten kävi omalle tonnin saabille, kun siitä 5 vuotta myöhemmin sai jo 3000€ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjauskulut ovat vain pieni osa autoilun kustannuksista. Uuden auton vuosihuollon kustannuksilla huoltaa ja korjaa tee-se-itse-mies tonnin pommia 4-5 vuotta.
Ja tuohon päälle uuden auton arvonalenema vs tonnin auton arvon säilyminen, ellei peräti lähde jo arvo nousuun, kuten kävi omalle tonnin saabille, kun siitä 5 vuotta myöhemmin sai jo 3000€Jos ostat uuden 50.000 euron auton ja myyt sen pois viiden vuoden päästä, niin mitä se jäi maksamaan.
Autosta saa ehkä 25.000, mutta jos olisit sijoittanut 50.000 euroa 6 prosentin tuotolla viideksi vuodeksi, pääoma olisi kasvanut 67.000 euroon.
Viiden vuoden autoilun hinnaksi, pelkkä omistaminen, tuli siis 67.000 - 25.000 euroa = 42.000 euroa. 8400 euroa vuodessa.
Aika kallista, mulle ainakin.
- Anonyymi
Mun kaveri kävelee tonnin stifloilla.
- Anonyymi
Niin meistä monet, mutta silti se ei tarkoita sitä, etteikö auto, varsinkin kakkosauto ja kauppakassi saattaisi olla se jonka muttereita väännellessä mieli lepää ja pääsee irti työn paineista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi862341Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap192272Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191818- 1051477
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663761472Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1621253Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571042- 68969
- 78919
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903