IL:"Monien ensimmäistä sähköautoa harkitsevien huoli siitä, mikä tulee olemaan auton jälleenmyyntiarvo, vaikuttaa datan perusteella olevan turha. Alma Median järjestämässä Ajankohtaista autokaupassa -webinaarissa vertailtiin eri käyttövoimien arvioituja käyttövoimia ja kävi ilmi, että dieselauto menettää arvonsa nopeammin kuin sähköauto. Myös hybridiautot häviävät sähköautolle – niiden ero on vähän ajettuina pieni, mutta kasvaa sitä mukaa, kun kilometrilukema nousee lähemmäs 100 000:a."
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f78e85dd-df18-4cb9-a36d-c627c08b16cd
IL: Sähköauto säilyttää arvonsa paremmin kuin diesel tai hybridi
61
525
Vastaukset
- Anonyymi
Onhan se selvää että ihmiset haluavat ostaa autoja joiden käyttökustannukset ovat vain murto-osa fossiilipolttimiin verrattuna.
Ja vielä ei olla edes siinä vaiheessa että isot massat ovat ymmärtäneet tämän asian ja polttiksien ostamista kasastetaan siinä pelossa ettei niistä pääse millään hinnalla eroon tulevaisuudessa.
Sekin aika vielä tulee.- Anonyymi
Haluaisi jos olisi varaa. Mutta kyllä sähköautot on enemmän isommissa kaupungeissa asuvien juttu.
Kyllä täällä maalla painetaan dieselillä vielä piiiiiiitkään.
Kyllä se nyt on selvää jos Volvon saa viidellä tonnilla vs sähköauton 30 tuhannella niin köyhä maalainen ostaa sen Volvon. On tuossa kylällä yksi K-lataus mutta todella harvoin siinä autoaan kukaan lataa. Liekö joku kaupunkilainen ohikulkumatkalla.
Kyllä Diesel ja Bensa menee kaupaksi vielä todella, todella pitkän aikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haluaisi jos olisi varaa. Mutta kyllä sähköautot on enemmän isommissa kaupungeissa asuvien juttu.
Kyllä täällä maalla painetaan dieselillä vielä piiiiiiitkään.
Kyllä se nyt on selvää jos Volvon saa viidellä tonnilla vs sähköauton 30 tuhannella niin köyhä maalainen ostaa sen Volvon. On tuossa kylällä yksi K-lataus mutta todella harvoin siinä autoaan kukaan lataa. Liekö joku kaupunkilainen ohikulkumatkalla.
Kyllä Diesel ja Bensa menee kaupaksi vielä todella, todella pitkän aikaa.Käytettyjen autojen ja uusien autojen vertailu on idiotismin huippu. Sähköautotkin kun saa ostettua käytettynä ihan kuten polttiksetkin. Sähköautoja saa ostettua käytettynä paljon alle 30 tonnilla, mutta ethän sinä kateellisena idioottina ole sitä edes katsonut. Pelkästään nettiautossa on tällä hetkellä myytävänä 468 alle 20 tonnin käytettyä sähköautoa. Toki melko halpoja käytettyjä sähköautoja on vielä vähän käytettynä myynnissä, mutta niitä tulee koko ajan lisää.
Ja muuten, itse vietän paljon aikaa maaseudulla ja pienessä maalaiskylässäkin kaukana isoista kaupungeista on nyt sähköautoja. On aika typerää kuvitella, että vain kaupunkilaiset ostavat sähköautoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haluaisi jos olisi varaa. Mutta kyllä sähköautot on enemmän isommissa kaupungeissa asuvien juttu.
Kyllä täällä maalla painetaan dieselillä vielä piiiiiiitkään.
Kyllä se nyt on selvää jos Volvon saa viidellä tonnilla vs sähköauton 30 tuhannella niin köyhä maalainen ostaa sen Volvon. On tuossa kylällä yksi K-lataus mutta todella harvoin siinä autoaan kukaan lataa. Liekö joku kaupunkilainen ohikulkumatkalla.
Kyllä Diesel ja Bensa menee kaupaksi vielä todella, todella pitkän aikaa.Kai siellä maalla sentään teillä schuko pistokkeita löytyy talojen ulkoseinistä, joten lataaminen ei ole ongelma. Ei koskaan ennenkään keskivertoihmisillä ole ollut varaa tuosta vaan ostaa uutta autoa, ei nytkään, sähköauto ei ole siinä mitenkään erilainen. Kun uusia sähköautoja ostetaan päätyy niitä vaihtoautohalleihinkin, uusista autoista iso osa on työsuhdeautoja ja ne päätyvät vaihtoautoksi tyypillisesti 3:ssa vuodessa leasing sopimuksen loppuessa. Työsuhdeautot ovat myös lähes ainoastaa sähköautoja, yritysten autopolitiikat ohjaavat siihen. Kun menee 10 vuotta eteenpäin niin tätä menoa polttomoottoriautot alkavat olla väihoautona harvinaisuuksia.
Niin ja vielä, maaseudulla on paremmat latausmahdollisuudet kuin kaupungeissa sillä monesta maatalosta löytyy 3-vaihe sähköpistoke ja sähkötaulutkin ovat järeämpää luokkaa kuin kaupunkiasunnossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai siellä maalla sentään teillä schuko pistokkeita löytyy talojen ulkoseinistä, joten lataaminen ei ole ongelma. Ei koskaan ennenkään keskivertoihmisillä ole ollut varaa tuosta vaan ostaa uutta autoa, ei nytkään, sähköauto ei ole siinä mitenkään erilainen. Kun uusia sähköautoja ostetaan päätyy niitä vaihtoautohalleihinkin, uusista autoista iso osa on työsuhdeautoja ja ne päätyvät vaihtoautoksi tyypillisesti 3:ssa vuodessa leasing sopimuksen loppuessa. Työsuhdeautot ovat myös lähes ainoastaa sähköautoja, yritysten autopolitiikat ohjaavat siihen. Kun menee 10 vuotta eteenpäin niin tätä menoa polttomoottoriautot alkavat olla väihoautona harvinaisuuksia.
Niin ja vielä, maaseudulla on paremmat latausmahdollisuudet kuin kaupungeissa sillä monesta maatalosta löytyy 3-vaihe sähköpistoke ja sähkötaulutkin ovat järeämpää luokkaa kuin kaupunkiasunnossa.Juurikin näin. Pääsääntöisesti maaseudulla on sähköasiat paremmalla mallilla kuin kaupungissa.
- Anonyymi
Menisitkö muualle trollaamaan, kiitos?
Totuuden asiasta voimme kuulla ja nähdä esim. täältä:
https://www.youtube.com/watch?v=ob5B5fLPA4Y- Anonyymi
Tuossa IL:n artikkelissa on hyvin selkeästi sanottu tietolähde uutiselle. Laaja otos erimallisia autoja,
Tuo Youtube video on vain yhden auton tapaus eli suuressa kuvassa täysin turha tiedonmurunen.
- Anonyymi
iksi myyntihinta laskee lyhyen käytön jälkeen. En tule koskaan ostamaan sähköautoa. Vety auto kiinnostaa. Jos nyt pitäisi nostaa niin se olisi kaasuauto, vaikka on kallis vero.b
- Anonyymi
"Vety auto kiinnostaa."
Vety-henkilöautoja ei tule koskaan Suomen liikenteeseen. Vihreän vedyn tuottaminen vaati tolkuttoman määrän sähköä ja vedyn logistiikka on painajaismaisen kallista.
Lisäksi polttokennoautojen rakentaminen on törkeän kallista.
Jos välttämättä haluaa käyttää sähköä surkealla hyötysuhteella auton liikuttamiseen niin siitä tehdään synteettista bensaa.
Ainoassa maassa jossa vetyautoja on kourallista enempää eli Jenkeissä Toyotan asiakkaat ovat haastaneet Toyotan oikeuteen ja vaativat takaisinostoa koska vety on tähtitieteellisen kallista ja hankala käyttää.
Ja kun sitä sikakallista vetyä tankkaa niin vetyletku jäätyy kiinni ja sitten koko asema on jumissa tunnin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ca433284-48e2-4831-87bf-4947f76d52ba
- Anonyymi
Kyllä totta puhut. Ja Tesla säilyttää arvonsa parhaiten!
https://www.youtube.com/watch?v=oy9SqT3CYgI
Lukekaa uutisia. - Anonyymi
Sähköauton arvonlasku ensimäisenä vuonna 50%. iL uutinen on vasemmistovihreiden ideologista propagandaa, sähköauton arvonlasku on niin hirvittävä että moni on isoissa vaikeuksissa niiden kanssa jos aikovat myydä,
- Anonyymi
Polttopellen hätäkääkätys sieltä.
- Anonyymi
Miljoonan auton tutkimus kertoo että sähköauton hinta laskee vitusti
"However, electric cars are performing less well, losing an average of 49.1 percent of their value in five years, according to analysis of more than 1 million 2018-model-year cars sold between 2022 and 2023. A June 2024 study, also from iSeeCars, found used EV prices had fallen below gas-powered cars for the first " - Anonyymi
https://www.forbes.com/sites/jimgorzelany/2024/09/10/study-shows-major-price-cuts-on-used-electric-vehicles/
Sähköauton arvonlasku vain 6 kertaa pahempi kuin polttiksella- Anonyymi
Tuo nyt on höpöhöpöä. Jos käyttää auton loppuun saakka niin sekä sähköauto että polttomoottoriauto menettää noin 100% arvostaan.
Ylipäätään tuo on normaalin uuden auton ostajan kohdalla jopa teoreettisesti mahdotonta. Nimittäin uuden polttomoottoriautonkin arvo usein noin puolittuu ennen kuin se myydään käytettynä. Jos on 50 tonnin polttomoottoriauto ja se menettää käyttöaikanaan arvoa 25 tonnia (mikä on täysin normaalia) niin 50 tonnin sähköauton pitäisi menettää arvoaan 150 tonnia. Tämä ei yksinkertaisesti ole mahdollista.
Eli käytä vähän järkeä ennen kuin kirjoitat kaikenlaista huuhaata. - Anonyymi
Polttiksen arvo laskee 30 %, niin sähköauton tuon mukaan 180 %. Juu.
- Anonyymi
Tämmöiset vihervassarimedian tekemät ideologiset webinaarit kannattaa jättää omaan arvoonsa ja katsoa esim Forbesin suurta tutkimusta joka toteaa että sähköauto todella menettää arvonsa 6 kertaa nopeammin kuin polttomoottori.
- Anonyymi
Ja sinä tulkitse tuota tutkimusta päin persettä. Jos autoa käyttää pitkään niin tuollainen ero on käytännössä mahdoton. Nytkin käytettyjä polttomoottoriautoja myydään usein alle puolella alkuperäisestä hinnasta. Voit miettiä vaikka miten sähköauto voisi menettää arvoaan tuota 6 kertaa nopeammin.
- Anonyymi
Tässä tutkimus asiasta uutena 50.000 euroa maksavista autoista. Eroa on isoimmillaan 500 euroa kolmen vuoden jälkeen eli käytännössä käyttövoimalla ei ole merkitystä arvon alenemiseen.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/345a3432-c91e-4836-a900-340b3b75f9d2
Sen nyt tietää kaikki että dieseleiden kauppa on täysin seis. - Anonyymi
Ei tarvitse sen kummempaa tutkimusta kuin katsoa Nettiautosta käytettyjen sähköautojen hintoja. Tavalliselle kansalle tarkoitettujen mallien hinnat ovat edelleen hyvin korkeat.
Ei tietoakaan mistään alennusmyynneistä.- Anonyymi
Joo joo mutta kohti niiden arvo romahtaa. Nettiautossa sähköautojen pyynnit on täysin epärealistisia niiden todelliseen arvoon nähden.
- Anonyymi
akut loppuu niin autoista tulee kartano vahti, ensinmäisten sähköautojen kohdalla kävi,
- Anonyymi
Säilyttikö etrön tai ford mustang arvonsa
- Anonyymi
Käytetty ladattava hybrid on typerin ostos. Akku loppu ja polttomoottori ruosteessa.
- Anonyymi
Latauskelvoton hybridi on vielä huonompi ostos. Siinä on kaikki sähköauton tekniikka ja siinä on kaikki polttiksen tekniikka mutta siitä huolimatta sillä pystyy ajamaan vain kaikkein rajuimmin verotetulla bensalla.
Ei metriäkään halvalla verkkosähköllä.
- Anonyymi
Ei mene kauaa kun bensa-autotkin ovat samanlaisia hylkiöitä vaihtoauto markkinoilla kuin dieselit ovat jo nyt.
- Anonyymi
Tämän takia suurinpiirtein kaikki käytettynä Euroopasta tuodut autot ovat sähköautoja. Polttiksista on ylitarjontaa ja sähköautoissa on nopeimmat myyntiajat.
- Anonyymi
Ostin diisel autoni 3 vuotta vanhana , 37 tkm ajettuna hintaan 15 000 € . Olen nyt ajanut sillä 160 tkm /6,5 vuotta . Nyt vastaavista autoista pyydetään n.6000 € . Polttoainetta menee vajaa 4,5 l/ 100 km . Voi olla vaikeaa löytää sähköautoa , jonka kokonaiskulut on yhtä pienet , vaikka mitään kallita osaa ei hajoasisikaan . Esim . sähkömoottori , akku , invertteri , konvertteri tai taajuusmuunnin .
- Anonyymi
160.000km maksaa dieselillä noin 13.000 euroa ja siihen vuotuinen dieselvero päälle
Sähköautolla olisit ajanut saman matkan noin kolmella tonnilla.
Jos olisit ostanut käytetyn sähköauton vaikkapa 20.000 hintaan niin sisit siitä kuusi vuotta vanhempana varmaan vielä ainakin kymppitonnin.
Diesel: 13.000+9.000 arvonalenema = 22.000
Sähkö: 3.000 + 10.000 arvonalenema = 13.000
Ja sitten vielä se dieselvero päälle tuohon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
160.000km maksaa dieselillä noin 13.000 euroa ja siihen vuotuinen dieselvero päälle
Sähköautolla olisit ajanut saman matkan noin kolmella tonnilla.
Jos olisit ostanut käytetyn sähköauton vaikkapa 20.000 hintaan niin sisit siitä kuusi vuotta vanhempana varmaan vielä ainakin kymppitonnin.
Diesel: 13.000 9.000 arvonalenema = 22.000
Sähkö: 3.000 10.000 arvonalenema = 13.000
Ja sitten vielä se dieselvero päälle tuohon.Käyttövoimavero autossani on 360 € / vuosi . Huoltoihin meneee n. 100 € / vuosi kun itse huollan . Pikku juttu minulle . Onko sulla jotain faktaa sähköauton arvonalennuksesta , kun tuo 10 000 € / 6 vuotta ei oikein vastaa lähivuosien uutisointia sähköautojen hinnan romahduksesta . Ja jos käytetystä sähköautosta hajoaa akku , moottori , invertteri , konvertteri tai taajuusmuunnin niin mitään säästöä ei tule . Jatkan diiselillä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyttövoimavero autossani on 360 € / vuosi . Huoltoihin meneee n. 100 € / vuosi kun itse huollan . Pikku juttu minulle . Onko sulla jotain faktaa sähköauton arvonalennuksesta , kun tuo 10 000 € / 6 vuotta ei oikein vastaa lähivuosien uutisointia sähköautojen hinnan romahduksesta . Ja jos käytetystä sähköautosta hajoaa akku , moottori , invertteri , konvertteri tai taajuusmuunnin niin mitään säästöä ei tule . Jatkan diiselillä .
Tässä ketjussa ylempänä löytyy parikin linkkiä asiaan.
Lyhyesti sanottuna eri käyttövoimien arvonalenemat ovat hyvin lähellä toisiaan. Ei käytännön eroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyttövoimavero autossani on 360 € / vuosi . Huoltoihin meneee n. 100 € / vuosi kun itse huollan . Pikku juttu minulle . Onko sulla jotain faktaa sähköauton arvonalennuksesta , kun tuo 10 000 € / 6 vuotta ei oikein vastaa lähivuosien uutisointia sähköautojen hinnan romahduksesta . Ja jos käytetystä sähköautosta hajoaa akku , moottori , invertteri , konvertteri tai taajuusmuunnin niin mitään säästöä ei tule . Jatkan diiselillä .
Taas persaukinen selittelee köyhän valintaa. Taitaa olla olla sinulle isompi ongelma jos se rojusi kosahtaa, vaikka itse huollat, hihii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
160.000km maksaa dieselillä noin 13.000 euroa ja siihen vuotuinen dieselvero päälle
Sähköautolla olisit ajanut saman matkan noin kolmella tonnilla.
Jos olisit ostanut käytetyn sähköauton vaikkapa 20.000 hintaan niin sisit siitä kuusi vuotta vanhempana varmaan vielä ainakin kymppitonnin.
Diesel: 13.000 9.000 arvonalenema = 22.000
Sähkö: 3.000 10.000 arvonalenema = 13.000
Ja sitten vielä se dieselvero päälle tuohon.Korjaa väittämäsi ...Sähköauto maksaa n +50000euroa. Ajat autolla 150000km niin saat autosta korkeintaan 10000euroa siis arvonalenema on 40000euroa. Tuskin kukaan edes huolii noin paljon ajettua sähköautoa ennen kuin siihen sijoitettu 20000euroa uuteen akkuun. Siis täysi pask........ Diesel autossa 150000km mittarissa ei ole juuri mitään ..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaa väittämäsi ...Sähköauto maksaa n 50000euroa. Ajat autolla 150000km niin saat autosta korkeintaan 10000euroa siis arvonalenema on 40000euroa. Tuskin kukaan edes huolii noin paljon ajettua sähköautoa ennen kuin siihen sijoitettu 20000euroa uuteen akkuun. Siis täysi pask........ Diesel autossa 150000km mittarissa ei ole juuri mitään ..
Heikot on pakoputkipojan tiedot.
Sähköauto maksaa 40000€, 150000km ajettuna hinta on n. 20000-30000€.
Arvonalenema on siis 10000-20000€.
Dieselautossa (esim. MB 150000km pudottaa arvoa n. 20000€.
Huomaa että pakoputkipoika ajelee muutaman satasen ritsoilla, eikä ole mitään ymmärrystä autojen hinnoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ketjussa ylempänä löytyy parikin linkkiä asiaan.
Lyhyesti sanottuna eri käyttövoimien arvonalenemat ovat hyvin lähellä toisiaan. Ei käytännön eroa.Niin dieselillä ja bensalla ei eroa. Sähköauton arvonlasku 6 kertainen.
- Anonyymi
Esim. Youtubesta löytyy ihan kotimaisia juttuja sähköauton arvon alenemisesta.
Täytyy ottaa velkaa, että saa sähköauton hävitettyä, niin suuri on arvon aleneminen todellisuudessa.- Anonyymi
Youtubesta löytyy myös juttuja kuinka ufo sieppasi lapseni.
Kannattaisiko vähän rajoittaa tyeryyttään?
IL:"Monien ensimmäistä sähköautoa harkitsevien huoli siitä, mikä tulee olemaan auton jälleenmyyntiarvo, vaikuttaa datan perusteella olevan turha. Alma Median järjestämässä Ajankohtaista autokaupassa -webinaarissa vertailtiin eri käyttövoimien arvioituja käyttövoimia ja kävi ilmi, että dieselauto menettää arvonsa nopeammin kuin sähköauto. Myös hybridiautot häviävät sähköautolle – niiden ero on vähän ajettuina pieni, mutta kasvaa sitä mukaa, kun kilometrilukema nousee lähemmäs 100 000:a."
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f78e85dd-df18-4cb9-a36d-c627c08b16cd
- Anonyymi
https://vm.tiktok.com/ZGdFjncQr/ ...,,,.. 🙈
- Anonyymi
Sähköauto yritti säilyttää arvonsa. Diesel- ja bensiiniveljet sen sijaan keskittyivät liikkumiseen.
- Anonyymi
Mikä on 8v/160 tkm ajetun sähköauton arvo vs uusi auto?
- Anonyymi
Katso Nettiautosta. Siellä niitä on myytävänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katso Nettiautosta. Siellä niitä on myytävänä.
Ei löydy käytetyt sähköautot alennuslaarista. Siellä on dieselit jotka eivät kelpaa enää kenellekään.
- Anonyymi
Tekniikan ammattilaiset ovat sanoneet jo vuosia että sähköauton yksinkertainen voimalinja tekee siitä paljon luotettavamman ja pitkäikäisemmän kuin polttikset.
Vain kaksikymmentä vuotta lisää ja tämä ymmärrys on levinnyt jo essonbaarien asiantuntijoihinkin. - Anonyymi
Vain harva ostaa käytettyä sähköautoa. Sen takia ne menevät paaliin. Ja maailma pelastuu.
- Anonyymi
Ladattava hybridi on kaikkein huonoin hankinta. Se ei säästä mitään mutta elinikä on lyhyt.
- Anonyymi
Vielä hölmömpi on latauskelvoton hybridi. Kaikki ne samat komponentit mutta ei voi silti ajaa halvalla verkkosähköllä.
Joskus 90-luvulla siinä oli jotain järkeä mutta täysin susi konsepti vuonna 2024 kun akkujen hinta on enää murto-osa siihen verrattuna ja energiatiheys täysin eri planeetalta.
- Anonyymi
Minun saksalaisen uutena ostamani polttisauton arvo putosi 10,5 vuodessa 67 %. Kilometrejä 147 tkm. Oliko paljon?
- Anonyymi
Sinänsä täysin turhaa vertailua koska kaikkien autojen arvo putoaa lähelle nollaa 15 vuodessa.
Oikeasti ainoa merkityksellinen asia vertailussa on se että polttiksella ajaminen maksaa moninkertaisesti jokaisella kilometrillä. Siinä se merkityksellinen ero käyttövoimien välillä.
- Anonyymi
Akuston hinta on aivan järjettömän korkea sähköautossa !?
Sitten kun takuut on loppu eikä kaskoa ole, niin se on Moro !!??
Kuka ostaa käytetyn sähköauton ?????
Yhtälö on seuraava------15 vuotta vanha sähköauto maksaa 10000€ mutta vaatii akuston vaihdon joka maksaa 20000€ !?
Kertokaapa ekonomit miten tuosta yhtälöstä saa kannattavan ?? - Anonyymi
Uuden polttisauton uskaltaa ostaa huoletta vähintään10 vuoden tavisihmisen käyttöön. Tietää, että mitään suuria yllätyksiä ei tapahdu, kun edes huollot tekee suht ajallaan. Uskaltaako ostaa kinkkisähkiksen tai ladattavan noin pitkällä käyttöajalla?
- Anonyymi
Otetaan vertailuksi 2023 ostettu Tesla. Uutena varusteineen 54 000 euroa.
Vuoden päästä eli tänä vuonna 38 000 euroa korkein hinta netissä. Vaihdossa saat autosta kenties 33 000 euroa. Kustannus 21 000 euroa. Auto on saanut ilmaisen sähkön omakotitalon tolpasta, kuten täällä kirjoitetaan. Latausasemasta ei ole kustannusta, eikä pääsulaketta ole tarvinnut vaihtaa suuremmaksi. Ei mitään sähkötöitä, vaan pelkkää säästöä ostohetkestä alkaen maksamatta mistään.
Tähän vertailuna MB C malli dieselinä noin 60 000 euroa vuoden -24 hintana.
Käytettynä samoilla kilometreillä kuin Tesla muutaman tonnin halvempi.
Vaihdossa vaikkapa 52 000 euroa. Kustannus reilusti ilmaistuna 9000 euroa ja polttoaineet noin 35 000 km ajoon. 5 l 1,70 €/l x 350 = 2975.
Kaikkineen noin 12 000 euroa. Dieselvero lisänä 600 euroa oli unohtua kaikesta maksettuna, sillä dieseliä ei saa seinästä ilmaiseksi.
Vuodessa säästö 8400 euroa diesel auton eduksi.- Anonyymi
Kukaan ei maksa esimerkkisi mersusta 52000€.
Voi olla tyytyväinen jos saa edes 35000€.
- Anonyymi
Sähköauton vaihtaminen vaatii paljon vierasta pääomaa. Yleensä suositaan esim bank norwegianin pikavippiä 20-30tonnia sopii hyvin ja sillä voi selvitä kuiville sähköauton arvon alenemasta vaihtohetkellä. Toki joskus se sähköauto on romahtanut vielä enempi joten joudutaan pääomittamaan auto usean rahoituslaitoksen voimin.
- Anonyymi
Sähköauton ostaminen vaatii auton hinnan verran omaa pääomaa.
Itse hankin oman Teslani; ajoin mersuni autoliikkeeseen, sovin välirahasta Teslaan, maksoin välirahan käteissuorituksena, sen jälkeen omistin Teslan.
Ei se tuon vaikeampaa ole.
- Anonyymi
Diesel on se suurin arvonpudottaja.
Tässä faktaa asiasta:
IL:"Monien ensimmäistä sähköautoa harkitsevien huoli siitä, mikä tulee olemaan auton jälleenmyyntiarvo, vaikuttaa datan perusteella olevan turha. Alma Median järjestämässä Ajankohtaista autokaupassa -webinaarissa vertailtiin eri käyttövoimien arvioituja käyttövoimia ja kävi ilmi, että dieselauto menettää arvonsa nopeammin kuin sähköauto. Myös hybridiautot häviävät sähköautolle – niiden ero on vähän ajettuina pieni, mutta kasvaa sitä mukaa, kun kilometrilukema nousee lähemmäs 100 000:a."
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f78e85dd-df18-4cb9-a36d-c627c08b16cd - Anonyymi
"Sähköauton vaihtaminen vaatii paljon vierasta pääomaa. "
Tässä on vahva ehdokas kaikkein typerimmälle kommentille tämän palstan historiassa.
Tässä yksi kysymys tälle "Ajatusten Tonavalle". Kai tiedät että polttiksia on ostettu kautta historia rahoituksella. Tai kuten sinä asian "hienosti" ilmaisit, Vieraalla pääomalla.
Olet täysi pelle. - Anonyymi
Tämä fakta kannattaa pitää mielessä. Dieselit ovat ongelmajätettä joiden arvo putoaa kuin tiiliskivi.
Sähköauto säilyttää arvonsa.- Anonyymi
Kaikki autoliikkeet eivät ota enää dieseleitä vaihdossa muuten kuin toiseen dieseliin. Miksi ottaa lisää ongelmajätettä pihaan seisomaan?
- Anonyymi
Pian bensa voi olla 50 senttiä / litra kalliimpaa johtuen EU:n päästökaupasta https://www.kauppalehti.fi/uutiset/bensa-voi-kallistua-yli-50-snt-litra-yksi-syy/48824012-599f-4274-8104-64ea143cfc2a
Näin tämä tietysti pitää mennäkin. Jos saastutat niin maksat enemmän. Tällä voi olla vaikutusta polttomoottoriautojen jälleenmyyntiarvoon. On järkevämpää vaihtaa sähköautoon jolla ajaminen on tuon jälkeen vieläkin halvempaa verrattuna polttomoottoriautoon.
Jos sähköautolla kulutus on 18 kWh / 100 km ja sähkö maksaa vaikka 11 senttiä / kWh sähkönsiirtoineen ja veroineen niin sadan kilometrin hinnaksi tulee 2 euroa. Jos ajaa 15000 kilometriä vuodessa niin ajaminen maksaa 300 euroa vuodessa. Jos pikalataa niin hinta voi olla jonkin verran suurempi mutta kun kotilatausta on luultavasti suurin osa niin hinta ei ole merkittävästi korkeampi. Jos autoa pitää 8 vuotta niin ajamisen hinta on 2400 euroa tuona aikana.
Jos bensa-auto kuluttaa 6,5 l / 100 km ja bensan hinta onkin 2,4 € / l päästökaupan takia niin sadan kilometrin hinnaksi tulee 15,6 euroa. Jos ajaa 15000 kilometriä vuodessa niin ajaminen maksaa 2340 euroa. Jos autoa pitää 8 vuotta niin ajamisen hinta on 18720 euroa.
Sähköauton eduksi eroa on 16 320 euroa 8 vuoden aikana. Tuo ero pitäisi näkyä jälleenmyyntihinnassa sähköauton hyväksi jos ihmisiä kiinnostaa auton käyttökulut auton ostopäätöstä tehdessä. - Anonyymi
Tässä sähköautoja katsellut ja todennut ettei uusi sähkis ole ainakaan meille vaihtoehto - ei tosin mikään muukaan uusi auto. Jos otan esimerkkinä ID4 Volkkarin nelivedon, niin sen arvo näkyy tippuvan kolmen eka vuoden aikana ~10 te / vuosi.
Sellaisen kolme vuotta vanhan, vähän ajetun nelivedon meinaan hommatakin, huomenna nähdään päästäänkö kauppoihin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä239329Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3821904Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset3551866- 941618
- 4241608
- 61355
Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo331140Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin241086Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.521042- 36998