IL: Sähköauto säilyttää arvonsa paremmin kuin diesel tai hybridi

Anonyymi-ap

IL:"Monien ensimmäistä sähköautoa harkitsevien huoli siitä, mikä tulee olemaan auton jälleenmyyntiarvo, vaikuttaa datan perusteella olevan turha. Alma Median järjestämässä Ajankohtaista autokaupassa -webinaarissa vertailtiin eri käyttövoimien arvioituja käyttövoimia ja kävi ilmi, että dieselauto menettää arvonsa nopeammin kuin sähköauto. Myös hybridiautot häviävät sähköautolle – niiden ero on vähän ajettuina pieni, mutta kasvaa sitä mukaa, kun kilometrilukema nousee lähemmäs 100 000:a."

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f78e85dd-df18-4cb9-a36d-c627c08b16cd

61

568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan se selvää että ihmiset haluavat ostaa autoja joiden käyttökustannukset ovat vain murto-osa fossiilipolttimiin verrattuna.
      Ja vielä ei olla edes siinä vaiheessa että isot massat ovat ymmärtäneet tämän asian ja polttiksien ostamista kasastetaan siinä pelossa ettei niistä pääse millään hinnalla eroon tulevaisuudessa.
      Sekin aika vielä tulee.

      • Anonyymi

        Haluaisi jos olisi varaa. Mutta kyllä sähköautot on enemmän isommissa kaupungeissa asuvien juttu.
        Kyllä täällä maalla painetaan dieselillä vielä piiiiiiitkään.
        Kyllä se nyt on selvää jos Volvon saa viidellä tonnilla vs sähköauton 30 tuhannella niin köyhä maalainen ostaa sen Volvon. On tuossa kylällä yksi K-lataus mutta todella harvoin siinä autoaan kukaan lataa. Liekö joku kaupunkilainen ohikulkumatkalla.

        Kyllä Diesel ja Bensa menee kaupaksi vielä todella, todella pitkän aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisi jos olisi varaa. Mutta kyllä sähköautot on enemmän isommissa kaupungeissa asuvien juttu.
        Kyllä täällä maalla painetaan dieselillä vielä piiiiiiitkään.
        Kyllä se nyt on selvää jos Volvon saa viidellä tonnilla vs sähköauton 30 tuhannella niin köyhä maalainen ostaa sen Volvon. On tuossa kylällä yksi K-lataus mutta todella harvoin siinä autoaan kukaan lataa. Liekö joku kaupunkilainen ohikulkumatkalla.

        Kyllä Diesel ja Bensa menee kaupaksi vielä todella, todella pitkän aikaa.

        Käytettyjen autojen ja uusien autojen vertailu on idiotismin huippu. Sähköautotkin kun saa ostettua käytettynä ihan kuten polttiksetkin. Sähköautoja saa ostettua käytettynä paljon alle 30 tonnilla, mutta ethän sinä kateellisena idioottina ole sitä edes katsonut. Pelkästään nettiautossa on tällä hetkellä myytävänä 468 alle 20 tonnin käytettyä sähköautoa. Toki melko halpoja käytettyjä sähköautoja on vielä vähän käytettynä myynnissä, mutta niitä tulee koko ajan lisää.

        Ja muuten, itse vietän paljon aikaa maaseudulla ja pienessä maalaiskylässäkin kaukana isoista kaupungeista on nyt sähköautoja. On aika typerää kuvitella, että vain kaupunkilaiset ostavat sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisi jos olisi varaa. Mutta kyllä sähköautot on enemmän isommissa kaupungeissa asuvien juttu.
        Kyllä täällä maalla painetaan dieselillä vielä piiiiiiitkään.
        Kyllä se nyt on selvää jos Volvon saa viidellä tonnilla vs sähköauton 30 tuhannella niin köyhä maalainen ostaa sen Volvon. On tuossa kylällä yksi K-lataus mutta todella harvoin siinä autoaan kukaan lataa. Liekö joku kaupunkilainen ohikulkumatkalla.

        Kyllä Diesel ja Bensa menee kaupaksi vielä todella, todella pitkän aikaa.

        Kai siellä maalla sentään teillä schuko pistokkeita löytyy talojen ulkoseinistä, joten lataaminen ei ole ongelma. Ei koskaan ennenkään keskivertoihmisillä ole ollut varaa tuosta vaan ostaa uutta autoa, ei nytkään, sähköauto ei ole siinä mitenkään erilainen. Kun uusia sähköautoja ostetaan päätyy niitä vaihtoautohalleihinkin, uusista autoista iso osa on työsuhdeautoja ja ne päätyvät vaihtoautoksi tyypillisesti 3:ssa vuodessa leasing sopimuksen loppuessa. Työsuhdeautot ovat myös lähes ainoastaa sähköautoja, yritysten autopolitiikat ohjaavat siihen. Kun menee 10 vuotta eteenpäin niin tätä menoa polttomoottoriautot alkavat olla väihoautona harvinaisuuksia.

        Niin ja vielä, maaseudulla on paremmat latausmahdollisuudet kuin kaupungeissa sillä monesta maatalosta löytyy 3-vaihe sähköpistoke ja sähkötaulutkin ovat järeämpää luokkaa kuin kaupunkiasunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai siellä maalla sentään teillä schuko pistokkeita löytyy talojen ulkoseinistä, joten lataaminen ei ole ongelma. Ei koskaan ennenkään keskivertoihmisillä ole ollut varaa tuosta vaan ostaa uutta autoa, ei nytkään, sähköauto ei ole siinä mitenkään erilainen. Kun uusia sähköautoja ostetaan päätyy niitä vaihtoautohalleihinkin, uusista autoista iso osa on työsuhdeautoja ja ne päätyvät vaihtoautoksi tyypillisesti 3:ssa vuodessa leasing sopimuksen loppuessa. Työsuhdeautot ovat myös lähes ainoastaa sähköautoja, yritysten autopolitiikat ohjaavat siihen. Kun menee 10 vuotta eteenpäin niin tätä menoa polttomoottoriautot alkavat olla väihoautona harvinaisuuksia.

        Niin ja vielä, maaseudulla on paremmat latausmahdollisuudet kuin kaupungeissa sillä monesta maatalosta löytyy 3-vaihe sähköpistoke ja sähkötaulutkin ovat järeämpää luokkaa kuin kaupunkiasunnossa.

        Juurikin näin. Pääsääntöisesti maaseudulla on sähköasiat paremmalla mallilla kuin kaupungissa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuossa IL:n artikkelissa on hyvin selkeästi sanottu tietolähde uutiselle. Laaja otos erimallisia autoja,
        Tuo Youtube video on vain yhden auton tapaus eli suuressa kuvassa täysin turha tiedonmurunen.


    • Anonyymi

      iksi myyntihinta laskee lyhyen käytön jälkeen. En tule koskaan ostamaan sähköautoa. Vety auto kiinnostaa. Jos nyt pitäisi nostaa niin se olisi kaasuauto, vaikka on kallis vero.b

      • Anonyymi

        "Vety auto kiinnostaa."

        Vety-henkilöautoja ei tule koskaan Suomen liikenteeseen. Vihreän vedyn tuottaminen vaati tolkuttoman määrän sähköä ja vedyn logistiikka on painajaismaisen kallista.
        Lisäksi polttokennoautojen rakentaminen on törkeän kallista.

        Jos välttämättä haluaa käyttää sähköä surkealla hyötysuhteella auton liikuttamiseen niin siitä tehdään synteettista bensaa.

        Ainoassa maassa jossa vetyautoja on kourallista enempää eli Jenkeissä Toyotan asiakkaat ovat haastaneet Toyotan oikeuteen ja vaativat takaisinostoa koska vety on tähtitieteellisen kallista ja hankala käyttää.
        Ja kun sitä sikakallista vetyä tankkaa niin vetyletku jäätyy kiinni ja sitten koko asema on jumissa tunnin.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ca433284-48e2-4831-87bf-4947f76d52ba


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähköauton arvonlasku ensimäisenä vuonna 50%. iL uutinen on vasemmistovihreiden ideologista propagandaa, sähköauton arvonlasku on niin hirvittävä että moni on isoissa vaikeuksissa niiden kanssa jos aikovat myydä,

      • Anonyymi

        Polttopellen hätäkääkätys sieltä.


    • Anonyymi

      Miljoonan auton tutkimus kertoo että sähköauton hinta laskee vitusti

      "However, electric cars are performing less well, losing an average of 49.1 percent of their value in five years, according to analysis of more than 1 million 2018-model-year cars sold between 2022 and 2023. A June 2024 study, also from iSeeCars, found used EV prices had fallen below gas-powered cars for the first "

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo nyt on höpöhöpöä. Jos käyttää auton loppuun saakka niin sekä sähköauto että polttomoottoriauto menettää noin 100% arvostaan.

        Ylipäätään tuo on normaalin uuden auton ostajan kohdalla jopa teoreettisesti mahdotonta. Nimittäin uuden polttomoottoriautonkin arvo usein noin puolittuu ennen kuin se myydään käytettynä. Jos on 50 tonnin polttomoottoriauto ja se menettää käyttöaikanaan arvoa 25 tonnia (mikä on täysin normaalia) niin 50 tonnin sähköauton pitäisi menettää arvoaan 150 tonnia. Tämä ei yksinkertaisesti ole mahdollista.

        Eli käytä vähän järkeä ennen kuin kirjoitat kaikenlaista huuhaata.


      • Anonyymi

        Polttiksen arvo laskee 30 %, niin sähköauton tuon mukaan 180 %. Juu.


    • Anonyymi

      Tämmöiset vihervassarimedian tekemät ideologiset webinaarit kannattaa jättää omaan arvoonsa ja katsoa esim Forbesin suurta tutkimusta joka toteaa että sähköauto todella menettää arvonsa 6 kertaa nopeammin kuin polttomoottori.

      • Anonyymi

        Ja sinä tulkitse tuota tutkimusta päin persettä. Jos autoa käyttää pitkään niin tuollainen ero on käytännössä mahdoton. Nytkin käytettyjä polttomoottoriautoja myydään usein alle puolella alkuperäisestä hinnasta. Voit miettiä vaikka miten sähköauto voisi menettää arvoaan tuota 6 kertaa nopeammin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei tarvitse sen kummempaa tutkimusta kuin katsoa Nettiautosta käytettyjen sähköautojen hintoja. Tavalliselle kansalle tarkoitettujen mallien hinnat ovat edelleen hyvin korkeat.
      Ei tietoakaan mistään alennusmyynneistä.

      • Anonyymi

        Joo joo mutta kohti niiden arvo romahtaa. Nettiautossa sähköautojen pyynnit on täysin epärealistisia niiden todelliseen arvoon nähden.


    • Anonyymi

      akut loppuu niin autoista tulee kartano vahti, ensinmäisten sähköautojen kohdalla kävi,

    • Anonyymi

      Säilyttikö etrön tai ford mustang arvonsa

    • Anonyymi

      Käytetty ladattava hybrid on typerin ostos. Akku loppu ja polttomoottori ruosteessa.

      • Anonyymi

        Latauskelvoton hybridi on vielä huonompi ostos. Siinä on kaikki sähköauton tekniikka ja siinä on kaikki polttiksen tekniikka mutta siitä huolimatta sillä pystyy ajamaan vain kaikkein rajuimmin verotetulla bensalla.

        Ei metriäkään halvalla verkkosähköllä.


    • Anonyymi

      Ei mene kauaa kun bensa-autotkin ovat samanlaisia hylkiöitä vaihtoauto markkinoilla kuin dieselit ovat jo nyt.

    • Anonyymi

      Tämän takia suurinpiirtein kaikki käytettynä Euroopasta tuodut autot ovat sähköautoja. Polttiksista on ylitarjontaa ja sähköautoissa on nopeimmat myyntiajat.

    • Anonyymi

      Ostin diisel autoni 3 vuotta vanhana , 37 tkm ajettuna hintaan 15 000 € . Olen nyt ajanut sillä 160 tkm /6,5 vuotta . Nyt vastaavista autoista pyydetään n.6000 € . Polttoainetta menee vajaa 4,5 l/ 100 km . Voi olla vaikeaa löytää sähköautoa , jonka kokonaiskulut on yhtä pienet , vaikka mitään kallita osaa ei hajoasisikaan . Esim . sähkömoottori , akku , invertteri , konvertteri tai taajuusmuunnin .

      • Anonyymi

        160.000km maksaa dieselillä noin 13.000 euroa ja siihen vuotuinen dieselvero päälle
        Sähköautolla olisit ajanut saman matkan noin kolmella tonnilla.

        Jos olisit ostanut käytetyn sähköauton vaikkapa 20.000 hintaan niin sisit siitä kuusi vuotta vanhempana varmaan vielä ainakin kymppitonnin.

        Diesel: 13.000+9.000 arvonalenema = 22.000
        Sähkö: 3.000 + 10.000 arvonalenema = 13.000

        Ja sitten vielä se dieselvero päälle tuohon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        160.000km maksaa dieselillä noin 13.000 euroa ja siihen vuotuinen dieselvero päälle
        Sähköautolla olisit ajanut saman matkan noin kolmella tonnilla.

        Jos olisit ostanut käytetyn sähköauton vaikkapa 20.000 hintaan niin sisit siitä kuusi vuotta vanhempana varmaan vielä ainakin kymppitonnin.

        Diesel: 13.000 9.000 arvonalenema = 22.000
        Sähkö: 3.000 10.000 arvonalenema = 13.000

        Ja sitten vielä se dieselvero päälle tuohon.

        Käyttövoimavero autossani on 360 € / vuosi . Huoltoihin meneee n. 100 € / vuosi kun itse huollan . Pikku juttu minulle . Onko sulla jotain faktaa sähköauton arvonalennuksesta , kun tuo 10 000 € / 6 vuotta ei oikein vastaa lähivuosien uutisointia sähköautojen hinnan romahduksesta . Ja jos käytetystä sähköautosta hajoaa akku , moottori , invertteri , konvertteri tai taajuusmuunnin niin mitään säästöä ei tule . Jatkan diiselillä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttövoimavero autossani on 360 € / vuosi . Huoltoihin meneee n. 100 € / vuosi kun itse huollan . Pikku juttu minulle . Onko sulla jotain faktaa sähköauton arvonalennuksesta , kun tuo 10 000 € / 6 vuotta ei oikein vastaa lähivuosien uutisointia sähköautojen hinnan romahduksesta . Ja jos käytetystä sähköautosta hajoaa akku , moottori , invertteri , konvertteri tai taajuusmuunnin niin mitään säästöä ei tule . Jatkan diiselillä .

        Tässä ketjussa ylempänä löytyy parikin linkkiä asiaan.
        Lyhyesti sanottuna eri käyttövoimien arvonalenemat ovat hyvin lähellä toisiaan. Ei käytännön eroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttövoimavero autossani on 360 € / vuosi . Huoltoihin meneee n. 100 € / vuosi kun itse huollan . Pikku juttu minulle . Onko sulla jotain faktaa sähköauton arvonalennuksesta , kun tuo 10 000 € / 6 vuotta ei oikein vastaa lähivuosien uutisointia sähköautojen hinnan romahduksesta . Ja jos käytetystä sähköautosta hajoaa akku , moottori , invertteri , konvertteri tai taajuusmuunnin niin mitään säästöä ei tule . Jatkan diiselillä .

        Taas persaukinen selittelee köyhän valintaa. Taitaa olla olla sinulle isompi ongelma jos se rojusi kosahtaa, vaikka itse huollat, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        160.000km maksaa dieselillä noin 13.000 euroa ja siihen vuotuinen dieselvero päälle
        Sähköautolla olisit ajanut saman matkan noin kolmella tonnilla.

        Jos olisit ostanut käytetyn sähköauton vaikkapa 20.000 hintaan niin sisit siitä kuusi vuotta vanhempana varmaan vielä ainakin kymppitonnin.

        Diesel: 13.000 9.000 arvonalenema = 22.000
        Sähkö: 3.000 10.000 arvonalenema = 13.000

        Ja sitten vielä se dieselvero päälle tuohon.

        Korjaa väittämäsi ...Sähköauto maksaa n +50000euroa. Ajat autolla 150000km niin saat autosta korkeintaan 10000euroa siis arvonalenema on 40000euroa. Tuskin kukaan edes huolii noin paljon ajettua sähköautoa ennen kuin siihen sijoitettu 20000euroa uuteen akkuun. Siis täysi pask........ Diesel autossa 150000km mittarissa ei ole juuri mitään ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaa väittämäsi ...Sähköauto maksaa n 50000euroa. Ajat autolla 150000km niin saat autosta korkeintaan 10000euroa siis arvonalenema on 40000euroa. Tuskin kukaan edes huolii noin paljon ajettua sähköautoa ennen kuin siihen sijoitettu 20000euroa uuteen akkuun. Siis täysi pask........ Diesel autossa 150000km mittarissa ei ole juuri mitään ..

        Heikot on pakoputkipojan tiedot.
        Sähköauto maksaa 40000€, 150000km ajettuna hinta on n. 20000-30000€.
        Arvonalenema on siis 10000-20000€.
        Dieselautossa (esim. MB 150000km pudottaa arvoa n. 20000€.

        Huomaa että pakoputkipoika ajelee muutaman satasen ritsoilla, eikä ole mitään ymmärrystä autojen hinnoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ketjussa ylempänä löytyy parikin linkkiä asiaan.
        Lyhyesti sanottuna eri käyttövoimien arvonalenemat ovat hyvin lähellä toisiaan. Ei käytännön eroa.

        Niin dieselillä ja bensalla ei eroa. Sähköauton arvonlasku 6 kertainen.


    • Anonyymi

      Esim. Youtubesta löytyy ihan kotimaisia juttuja sähköauton arvon alenemisesta.
      Täytyy ottaa velkaa, että saa sähköauton hävitettyä, niin suuri on arvon aleneminen todellisuudessa.

      • Anonyymi

        Youtubesta löytyy myös juttuja kuinka ufo sieppasi lapseni.
        Kannattaisiko vähän rajoittaa tyeryyttään?

        IL:"Monien ensimmäistä sähköautoa harkitsevien huoli siitä, mikä tulee olemaan auton jälleenmyyntiarvo, vaikuttaa datan perusteella olevan turha. Alma Median järjestämässä Ajankohtaista autokaupassa -webinaarissa vertailtiin eri käyttövoimien arvioituja käyttövoimia ja kävi ilmi, että dieselauto menettää arvonsa nopeammin kuin sähköauto. Myös hybridiautot häviävät sähköautolle – niiden ero on vähän ajettuina pieni, mutta kasvaa sitä mukaa, kun kilometrilukema nousee lähemmäs 100 000:a."

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f78e85dd-df18-4cb9-a36d-c627c08b16cd


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sähköauto yritti säilyttää arvonsa. Diesel- ja bensiiniveljet sen sijaan keskittyivät liikkumiseen.


    • Anonyymi

      Mikä on 8v/160 tkm ajetun sähköauton arvo vs uusi auto?

      • Anonyymi

        Katso Nettiautosta. Siellä niitä on myytävänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso Nettiautosta. Siellä niitä on myytävänä.

        Ei löydy käytetyt sähköautot alennuslaarista. Siellä on dieselit jotka eivät kelpaa enää kenellekään.


    • Anonyymi

      Tekniikan ammattilaiset ovat sanoneet jo vuosia että sähköauton yksinkertainen voimalinja tekee siitä paljon luotettavamman ja pitkäikäisemmän kuin polttikset.

      Vain kaksikymmentä vuotta lisää ja tämä ymmärrys on levinnyt jo essonbaarien asiantuntijoihinkin.

    • Anonyymi

      Vain harva ostaa käytettyä sähköautoa. Sen takia ne menevät paaliin. Ja maailma pelastuu.

    • Anonyymi

      Ladattava hybridi on kaikkein huonoin hankinta. Se ei säästä mitään mutta elinikä on lyhyt.

      • Anonyymi

        Vielä hölmömpi on latauskelvoton hybridi. Kaikki ne samat komponentit mutta ei voi silti ajaa halvalla verkkosähköllä.
        Joskus 90-luvulla siinä oli jotain järkeä mutta täysin susi konsepti vuonna 2024 kun akkujen hinta on enää murto-osa siihen verrattuna ja energiatiheys täysin eri planeetalta.


    • Anonyymi

      Minun saksalaisen uutena ostamani polttisauton arvo putosi 10,5 vuodessa 67 %. Kilometrejä 147 tkm. Oliko paljon?

      • Anonyymi

        Sinänsä täysin turhaa vertailua koska kaikkien autojen arvo putoaa lähelle nollaa 15 vuodessa.

        Oikeasti ainoa merkityksellinen asia vertailussa on se että polttiksella ajaminen maksaa moninkertaisesti jokaisella kilometrillä. Siinä se merkityksellinen ero käyttövoimien välillä.


    • Anonyymi

      Akuston hinta on aivan järjettömän korkea sähköautossa !?

      Sitten kun takuut on loppu eikä kaskoa ole, niin se on Moro !!??

      Kuka ostaa käytetyn sähköauton ?????

      Yhtälö on seuraava------15 vuotta vanha sähköauto maksaa 10000€ mutta vaatii akuston vaihdon joka maksaa 20000€ !?

      Kertokaapa ekonomit miten tuosta yhtälöstä saa kannattavan ??

    • Anonyymi

      Uuden polttisauton uskaltaa ostaa huoletta vähintään10 vuoden tavisihmisen käyttöön. Tietää, että mitään suuria yllätyksiä ei tapahdu, kun edes huollot tekee suht ajallaan. Uskaltaako ostaa kinkkisähkiksen tai ladattavan noin pitkällä käyttöajalla?

    • Anonyymi

      Otetaan vertailuksi 2023 ostettu Tesla. Uutena varusteineen 54 000 euroa.
      Vuoden päästä eli tänä vuonna 38 000 euroa korkein hinta netissä. Vaihdossa saat autosta kenties 33 000 euroa. Kustannus 21 000 euroa. Auto on saanut ilmaisen sähkön omakotitalon tolpasta, kuten täällä kirjoitetaan. Latausasemasta ei ole kustannusta, eikä pääsulaketta ole tarvinnut vaihtaa suuremmaksi. Ei mitään sähkötöitä, vaan pelkkää säästöä ostohetkestä alkaen maksamatta mistään.

      Tähän vertailuna MB C malli dieselinä noin 60 000 euroa vuoden -24 hintana.
      Käytettynä samoilla kilometreillä kuin Tesla muutaman tonnin halvempi.
      Vaihdossa vaikkapa 52 000 euroa. Kustannus reilusti ilmaistuna 9000 euroa ja polttoaineet noin 35 000 km ajoon. 5 l 1,70 €/l x 350 = 2975.
      Kaikkineen noin 12 000 euroa. Dieselvero lisänä 600 euroa oli unohtua kaikesta maksettuna, sillä dieseliä ei saa seinästä ilmaiseksi.

      Vuodessa säästö 8400 euroa diesel auton eduksi.

      • Anonyymi

        Kukaan ei maksa esimerkkisi mersusta 52000€.
        Voi olla tyytyväinen jos saa edes 35000€.


    • Anonyymi

      Sähköauton vaihtaminen vaatii paljon vierasta pääomaa. Yleensä suositaan esim bank norwegianin pikavippiä 20-30tonnia sopii hyvin ja sillä voi selvitä kuiville sähköauton arvon alenemasta vaihtohetkellä. Toki joskus se sähköauto on romahtanut vielä enempi joten joudutaan pääomittamaan auto usean rahoituslaitoksen voimin.

      • Anonyymi

        Sähköauton ostaminen vaatii auton hinnan verran omaa pääomaa.
        Itse hankin oman Teslani; ajoin mersuni autoliikkeeseen, sovin välirahasta Teslaan, maksoin välirahan käteissuorituksena, sen jälkeen omistin Teslan.
        Ei se tuon vaikeampaa ole.


    • Anonyymi

      Diesel on se suurin arvonpudottaja.
      Tässä faktaa asiasta:

      IL:"Monien ensimmäistä sähköautoa harkitsevien huoli siitä, mikä tulee olemaan auton jälleenmyyntiarvo, vaikuttaa datan perusteella olevan turha. Alma Median järjestämässä Ajankohtaista autokaupassa -webinaarissa vertailtiin eri käyttövoimien arvioituja käyttövoimia ja kävi ilmi, että dieselauto menettää arvonsa nopeammin kuin sähköauto. Myös hybridiautot häviävät sähköautolle – niiden ero on vähän ajettuina pieni, mutta kasvaa sitä mukaa, kun kilometrilukema nousee lähemmäs 100 000:a."

      https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f78e85dd-df18-4cb9-a36d-c627c08b16cd

    • Anonyymi

      "Sähköauton vaihtaminen vaatii paljon vierasta pääomaa. "

      Tässä on vahva ehdokas kaikkein typerimmälle kommentille tämän palstan historiassa.
      Tässä yksi kysymys tälle "Ajatusten Tonavalle". Kai tiedät että polttiksia on ostettu kautta historia rahoituksella. Tai kuten sinä asian "hienosti" ilmaisit, Vieraalla pääomalla.
      Olet täysi pelle.

    • Anonyymi

      Tämä fakta kannattaa pitää mielessä. Dieselit ovat ongelmajätettä joiden arvo putoaa kuin tiiliskivi.
      Sähköauto säilyttää arvonsa.

      • Anonyymi

        Kaikki autoliikkeet eivät ota enää dieseleitä vaihdossa muuten kuin toiseen dieseliin. Miksi ottaa lisää ongelmajätettä pihaan seisomaan?


    • Anonyymi

      Pian bensa voi olla 50 senttiä / litra kalliimpaa johtuen EU:n päästökaupasta https://www.kauppalehti.fi/uutiset/bensa-voi-kallistua-yli-50-snt-litra-yksi-syy/48824012-599f-4274-8104-64ea143cfc2a

      Näin tämä tietysti pitää mennäkin. Jos saastutat niin maksat enemmän. Tällä voi olla vaikutusta polttomoottoriautojen jälleenmyyntiarvoon. On järkevämpää vaihtaa sähköautoon jolla ajaminen on tuon jälkeen vieläkin halvempaa verrattuna polttomoottoriautoon.

      Jos sähköautolla kulutus on 18 kWh / 100 km ja sähkö maksaa vaikka 11 senttiä / kWh sähkönsiirtoineen ja veroineen niin sadan kilometrin hinnaksi tulee 2 euroa. Jos ajaa 15000 kilometriä vuodessa niin ajaminen maksaa 300 euroa vuodessa. Jos pikalataa niin hinta voi olla jonkin verran suurempi mutta kun kotilatausta on luultavasti suurin osa niin hinta ei ole merkittävästi korkeampi. Jos autoa pitää 8 vuotta niin ajamisen hinta on 2400 euroa tuona aikana.

      Jos bensa-auto kuluttaa 6,5 l / 100 km ja bensan hinta onkin 2,4 € / l päästökaupan takia niin sadan kilometrin hinnaksi tulee 15,6 euroa. Jos ajaa 15000 kilometriä vuodessa niin ajaminen maksaa 2340 euroa. Jos autoa pitää 8 vuotta niin ajamisen hinta on 18720 euroa.

      Sähköauton eduksi eroa on 16 320 euroa 8 vuoden aikana. Tuo ero pitäisi näkyä jälleenmyyntihinnassa sähköauton hyväksi jos ihmisiä kiinnostaa auton käyttökulut auton ostopäätöstä tehdessä.

    • Anonyymi

      Tässä sähköautoja katsellut ja todennut ettei uusi sähkis ole ainakaan meille vaihtoehto - ei tosin mikään muukaan uusi auto. Jos otan esimerkkinä ID4 Volkkarin nelivedon, niin sen arvo näkyy tippuvan kolmen eka vuoden aikana ~10 te / vuosi.
      Sellaisen kolme vuotta vanhan, vähän ajetun nelivedon meinaan hommatakin, huomenna nähdään päästäänkö kauppoihin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe