IL:"Monien ensimmäistä sähköautoa harkitsevien huoli siitä, mikä tulee olemaan auton jälleenmyyntiarvo, vaikuttaa datan perusteella olevan turha. Alma Median järjestämässä Ajankohtaista autokaupassa -webinaarissa vertailtiin eri käyttövoimien arvioituja käyttövoimia ja kävi ilmi, että dieselauto menettää arvonsa nopeammin kuin sähköauto. Myös hybridiautot häviävät sähköautolle – niiden ero on vähän ajettuina pieni, mutta kasvaa sitä mukaa, kun kilometrilukema nousee lähemmäs 100 000:a."
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f78e85dd-df18-4cb9-a36d-c627c08b16cd
IL: Sähköauto säilyttää arvonsa paremmin kuin diesel tai hybridi
46
326
Vastaukset
- Anonyymi
Onhan se selvää että ihmiset haluavat ostaa autoja joiden käyttökustannukset ovat vain murto-osa fossiilipolttimiin verrattuna.
Ja vielä ei olla edes siinä vaiheessa että isot massat ovat ymmärtäneet tämän asian ja polttiksien ostamista kasastetaan siinä pelossa ettei niistä pääse millään hinnalla eroon tulevaisuudessa.
Sekin aika vielä tulee.- Anonyymi
Haluaisi jos olisi varaa. Mutta kyllä sähköautot on enemmän isommissa kaupungeissa asuvien juttu.
Kyllä täällä maalla painetaan dieselillä vielä piiiiiiitkään.
Kyllä se nyt on selvää jos Volvon saa viidellä tonnilla vs sähköauton 30 tuhannella niin köyhä maalainen ostaa sen Volvon. On tuossa kylällä yksi K-lataus mutta todella harvoin siinä autoaan kukaan lataa. Liekö joku kaupunkilainen ohikulkumatkalla.
Kyllä Diesel ja Bensa menee kaupaksi vielä todella, todella pitkän aikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haluaisi jos olisi varaa. Mutta kyllä sähköautot on enemmän isommissa kaupungeissa asuvien juttu.
Kyllä täällä maalla painetaan dieselillä vielä piiiiiiitkään.
Kyllä se nyt on selvää jos Volvon saa viidellä tonnilla vs sähköauton 30 tuhannella niin köyhä maalainen ostaa sen Volvon. On tuossa kylällä yksi K-lataus mutta todella harvoin siinä autoaan kukaan lataa. Liekö joku kaupunkilainen ohikulkumatkalla.
Kyllä Diesel ja Bensa menee kaupaksi vielä todella, todella pitkän aikaa.Käytettyjen autojen ja uusien autojen vertailu on idiotismin huippu. Sähköautotkin kun saa ostettua käytettynä ihan kuten polttiksetkin. Sähköautoja saa ostettua käytettynä paljon alle 30 tonnilla, mutta ethän sinä kateellisena idioottina ole sitä edes katsonut. Pelkästään nettiautossa on tällä hetkellä myytävänä 468 alle 20 tonnin käytettyä sähköautoa. Toki melko halpoja käytettyjä sähköautoja on vielä vähän käytettynä myynnissä, mutta niitä tulee koko ajan lisää.
Ja muuten, itse vietän paljon aikaa maaseudulla ja pienessä maalaiskylässäkin kaukana isoista kaupungeista on nyt sähköautoja. On aika typerää kuvitella, että vain kaupunkilaiset ostavat sähköautoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haluaisi jos olisi varaa. Mutta kyllä sähköautot on enemmän isommissa kaupungeissa asuvien juttu.
Kyllä täällä maalla painetaan dieselillä vielä piiiiiiitkään.
Kyllä se nyt on selvää jos Volvon saa viidellä tonnilla vs sähköauton 30 tuhannella niin köyhä maalainen ostaa sen Volvon. On tuossa kylällä yksi K-lataus mutta todella harvoin siinä autoaan kukaan lataa. Liekö joku kaupunkilainen ohikulkumatkalla.
Kyllä Diesel ja Bensa menee kaupaksi vielä todella, todella pitkän aikaa.Kai siellä maalla sentään teillä schuko pistokkeita löytyy talojen ulkoseinistä, joten lataaminen ei ole ongelma. Ei koskaan ennenkään keskivertoihmisillä ole ollut varaa tuosta vaan ostaa uutta autoa, ei nytkään, sähköauto ei ole siinä mitenkään erilainen. Kun uusia sähköautoja ostetaan päätyy niitä vaihtoautohalleihinkin, uusista autoista iso osa on työsuhdeautoja ja ne päätyvät vaihtoautoksi tyypillisesti 3:ssa vuodessa leasing sopimuksen loppuessa. Työsuhdeautot ovat myös lähes ainoastaa sähköautoja, yritysten autopolitiikat ohjaavat siihen. Kun menee 10 vuotta eteenpäin niin tätä menoa polttomoottoriautot alkavat olla väihoautona harvinaisuuksia.
Niin ja vielä, maaseudulla on paremmat latausmahdollisuudet kuin kaupungeissa sillä monesta maatalosta löytyy 3-vaihe sähköpistoke ja sähkötaulutkin ovat järeämpää luokkaa kuin kaupunkiasunnossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai siellä maalla sentään teillä schuko pistokkeita löytyy talojen ulkoseinistä, joten lataaminen ei ole ongelma. Ei koskaan ennenkään keskivertoihmisillä ole ollut varaa tuosta vaan ostaa uutta autoa, ei nytkään, sähköauto ei ole siinä mitenkään erilainen. Kun uusia sähköautoja ostetaan päätyy niitä vaihtoautohalleihinkin, uusista autoista iso osa on työsuhdeautoja ja ne päätyvät vaihtoautoksi tyypillisesti 3:ssa vuodessa leasing sopimuksen loppuessa. Työsuhdeautot ovat myös lähes ainoastaa sähköautoja, yritysten autopolitiikat ohjaavat siihen. Kun menee 10 vuotta eteenpäin niin tätä menoa polttomoottoriautot alkavat olla väihoautona harvinaisuuksia.
Niin ja vielä, maaseudulla on paremmat latausmahdollisuudet kuin kaupungeissa sillä monesta maatalosta löytyy 3-vaihe sähköpistoke ja sähkötaulutkin ovat järeämpää luokkaa kuin kaupunkiasunnossa.Juurikin näin. Pääsääntöisesti maaseudulla on sähköasiat paremmalla mallilla kuin kaupungissa.
- Anonyymi
Menisitkö muualle trollaamaan, kiitos?
Totuuden asiasta voimme kuulla ja nähdä esim. täältä:
https://www.youtube.com/watch?v=ob5B5fLPA4Y- Anonyymi
Tuossa IL:n artikkelissa on hyvin selkeästi sanottu tietolähde uutiselle. Laaja otos erimallisia autoja,
Tuo Youtube video on vain yhden auton tapaus eli suuressa kuvassa täysin turha tiedonmurunen.
- Anonyymi
iksi myyntihinta laskee lyhyen käytön jälkeen. En tule koskaan ostamaan sähköautoa. Vety auto kiinnostaa. Jos nyt pitäisi nostaa niin se olisi kaasuauto, vaikka on kallis vero.b
- Anonyymi
"Vety auto kiinnostaa."
Vety-henkilöautoja ei tule koskaan Suomen liikenteeseen. Vihreän vedyn tuottaminen vaati tolkuttoman määrän sähköä ja vedyn logistiikka on painajaismaisen kallista.
Lisäksi polttokennoautojen rakentaminen on törkeän kallista.
Jos välttämättä haluaa käyttää sähköä surkealla hyötysuhteella auton liikuttamiseen niin siitä tehdään synteettista bensaa.
Ainoassa maassa jossa vetyautoja on kourallista enempää eli Jenkeissä Toyotan asiakkaat ovat haastaneet Toyotan oikeuteen ja vaativat takaisinostoa koska vety on tähtitieteellisen kallista ja hankala käyttää.
Ja kun sitä sikakallista vetyä tankkaa niin vetyletku jäätyy kiinni ja sitten koko asema on jumissa tunnin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ca433284-48e2-4831-87bf-4947f76d52ba
- Anonyymi
Kyllä totta puhut. Ja Tesla säilyttää arvonsa parhaiten!
https://www.youtube.com/watch?v=oy9SqT3CYgI
Lukekaa uutisia. - Anonyymi
Sähköauton arvonlasku ensimäisenä vuonna 50%. iL uutinen on vasemmistovihreiden ideologista propagandaa, sähköauton arvonlasku on niin hirvittävä että moni on isoissa vaikeuksissa niiden kanssa jos aikovat myydä,
- Anonyymi
Polttopellen hätäkääkätys sieltä.
- Anonyymi
Miljoonan auton tutkimus kertoo että sähköauton hinta laskee vitusti
"However, electric cars are performing less well, losing an average of 49.1 percent of their value in five years, according to analysis of more than 1 million 2018-model-year cars sold between 2022 and 2023. A June 2024 study, also from iSeeCars, found used EV prices had fallen below gas-powered cars for the first " - Anonyymi
https://www.forbes.com/sites/jimgorzelany/2024/09/10/study-shows-major-price-cuts-on-used-electric-vehicles/
Sähköauton arvonlasku vain 6 kertaa pahempi kuin polttiksella- Anonyymi
Tuo nyt on höpöhöpöä. Jos käyttää auton loppuun saakka niin sekä sähköauto että polttomoottoriauto menettää noin 100% arvostaan.
Ylipäätään tuo on normaalin uuden auton ostajan kohdalla jopa teoreettisesti mahdotonta. Nimittäin uuden polttomoottoriautonkin arvo usein noin puolittuu ennen kuin se myydään käytettynä. Jos on 50 tonnin polttomoottoriauto ja se menettää käyttöaikanaan arvoa 25 tonnia (mikä on täysin normaalia) niin 50 tonnin sähköauton pitäisi menettää arvoaan 150 tonnia. Tämä ei yksinkertaisesti ole mahdollista.
Eli käytä vähän järkeä ennen kuin kirjoitat kaikenlaista huuhaata. - Anonyymi
Polttiksen arvo laskee 30 %, niin sähköauton tuon mukaan 180 %. Juu.
- Anonyymi
Tämmöiset vihervassarimedian tekemät ideologiset webinaarit kannattaa jättää omaan arvoonsa ja katsoa esim Forbesin suurta tutkimusta joka toteaa että sähköauto todella menettää arvonsa 6 kertaa nopeammin kuin polttomoottori.
- Anonyymi
Ja sinä tulkitse tuota tutkimusta päin persettä. Jos autoa käyttää pitkään niin tuollainen ero on käytännössä mahdoton. Nytkin käytettyjä polttomoottoriautoja myydään usein alle puolella alkuperäisestä hinnasta. Voit miettiä vaikka miten sähköauto voisi menettää arvoaan tuota 6 kertaa nopeammin.
- Anonyymi
Tässä tutkimus asiasta uutena 50.000 euroa maksavista autoista. Eroa on isoimmillaan 500 euroa kolmen vuoden jälkeen eli käytännössä käyttövoimalla ei ole merkitystä arvon alenemiseen.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/345a3432-c91e-4836-a900-340b3b75f9d2
Sen nyt tietää kaikki että dieseleiden kauppa on täysin seis. - Anonyymi
Ei tarvitse sen kummempaa tutkimusta kuin katsoa Nettiautosta käytettyjen sähköautojen hintoja. Tavalliselle kansalle tarkoitettujen mallien hinnat ovat edelleen hyvin korkeat.
Ei tietoakaan mistään alennusmyynneistä.- Anonyymi
Joo joo mutta kohti niiden arvo romahtaa. Nettiautossa sähköautojen pyynnit on täysin epärealistisia niiden todelliseen arvoon nähden.
- Anonyymi
akut loppuu niin autoista tulee kartano vahti, ensinmäisten sähköautojen kohdalla kävi,
- Anonyymi
Säilyttikö etrön tai ford mustang arvonsa
- Anonyymi
Käytetty ladattava hybrid on typerin ostos. Akku loppu ja polttomoottori ruosteessa.
- Anonyymi
Latauskelvoton hybridi on vielä huonompi ostos. Siinä on kaikki sähköauton tekniikka ja siinä on kaikki polttiksen tekniikka mutta siitä huolimatta sillä pystyy ajamaan vain kaikkein rajuimmin verotetulla bensalla.
Ei metriäkään halvalla verkkosähköllä.
- Anonyymi
Ei mene kauaa kun bensa-autotkin ovat samanlaisia hylkiöitä vaihtoauto markkinoilla kuin dieselit ovat jo nyt.
- Anonyymi
Tämän takia suurinpiirtein kaikki käytettynä Euroopasta tuodut autot ovat sähköautoja. Polttiksista on ylitarjontaa ja sähköautoissa on nopeimmat myyntiajat.
- Anonyymi
Ostin diisel autoni 3 vuotta vanhana , 37 tkm ajettuna hintaan 15 000 € . Olen nyt ajanut sillä 160 tkm /6,5 vuotta . Nyt vastaavista autoista pyydetään n.6000 € . Polttoainetta menee vajaa 4,5 l/ 100 km . Voi olla vaikeaa löytää sähköautoa , jonka kokonaiskulut on yhtä pienet , vaikka mitään kallita osaa ei hajoasisikaan . Esim . sähkömoottori , akku , invertteri , konvertteri tai taajuusmuunnin .
- Anonyymi
160.000km maksaa dieselillä noin 13.000 euroa ja siihen vuotuinen dieselvero päälle
Sähköautolla olisit ajanut saman matkan noin kolmella tonnilla.
Jos olisit ostanut käytetyn sähköauton vaikkapa 20.000 hintaan niin sisit siitä kuusi vuotta vanhempana varmaan vielä ainakin kymppitonnin.
Diesel: 13.000+9.000 arvonalenema = 22.000
Sähkö: 3.000 + 10.000 arvonalenema = 13.000
Ja sitten vielä se dieselvero päälle tuohon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
160.000km maksaa dieselillä noin 13.000 euroa ja siihen vuotuinen dieselvero päälle
Sähköautolla olisit ajanut saman matkan noin kolmella tonnilla.
Jos olisit ostanut käytetyn sähköauton vaikkapa 20.000 hintaan niin sisit siitä kuusi vuotta vanhempana varmaan vielä ainakin kymppitonnin.
Diesel: 13.000 9.000 arvonalenema = 22.000
Sähkö: 3.000 10.000 arvonalenema = 13.000
Ja sitten vielä se dieselvero päälle tuohon.Käyttövoimavero autossani on 360 € / vuosi . Huoltoihin meneee n. 100 € / vuosi kun itse huollan . Pikku juttu minulle . Onko sulla jotain faktaa sähköauton arvonalennuksesta , kun tuo 10 000 € / 6 vuotta ei oikein vastaa lähivuosien uutisointia sähköautojen hinnan romahduksesta . Ja jos käytetystä sähköautosta hajoaa akku , moottori , invertteri , konvertteri tai taajuusmuunnin niin mitään säästöä ei tule . Jatkan diiselillä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyttövoimavero autossani on 360 € / vuosi . Huoltoihin meneee n. 100 € / vuosi kun itse huollan . Pikku juttu minulle . Onko sulla jotain faktaa sähköauton arvonalennuksesta , kun tuo 10 000 € / 6 vuotta ei oikein vastaa lähivuosien uutisointia sähköautojen hinnan romahduksesta . Ja jos käytetystä sähköautosta hajoaa akku , moottori , invertteri , konvertteri tai taajuusmuunnin niin mitään säästöä ei tule . Jatkan diiselillä .
Tässä ketjussa ylempänä löytyy parikin linkkiä asiaan.
Lyhyesti sanottuna eri käyttövoimien arvonalenemat ovat hyvin lähellä toisiaan. Ei käytännön eroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyttövoimavero autossani on 360 € / vuosi . Huoltoihin meneee n. 100 € / vuosi kun itse huollan . Pikku juttu minulle . Onko sulla jotain faktaa sähköauton arvonalennuksesta , kun tuo 10 000 € / 6 vuotta ei oikein vastaa lähivuosien uutisointia sähköautojen hinnan romahduksesta . Ja jos käytetystä sähköautosta hajoaa akku , moottori , invertteri , konvertteri tai taajuusmuunnin niin mitään säästöä ei tule . Jatkan diiselillä .
Taas persaukinen selittelee köyhän valintaa. Taitaa olla olla sinulle isompi ongelma jos se rojusi kosahtaa, vaikka itse huollat, hihii!
- Anonyymi
Esim. Youtubesta löytyy ihan kotimaisia juttuja sähköauton arvon alenemisesta.
Täytyy ottaa velkaa, että saa sähköauton hävitettyä, niin suuri on arvon aleneminen todellisuudessa.- Anonyymi
Youtubesta löytyy myös juttuja kuinka ufo sieppasi lapseni.
Kannattaisiko vähän rajoittaa tyeryyttään?
IL:"Monien ensimmäistä sähköautoa harkitsevien huoli siitä, mikä tulee olemaan auton jälleenmyyntiarvo, vaikuttaa datan perusteella olevan turha. Alma Median järjestämässä Ajankohtaista autokaupassa -webinaarissa vertailtiin eri käyttövoimien arvioituja käyttövoimia ja kävi ilmi, että dieselauto menettää arvonsa nopeammin kuin sähköauto. Myös hybridiautot häviävät sähköautolle – niiden ero on vähän ajettuina pieni, mutta kasvaa sitä mukaa, kun kilometrilukema nousee lähemmäs 100 000:a."
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f78e85dd-df18-4cb9-a36d-c627c08b16cd
- Anonyymi
https://vm.tiktok.com/ZGdFjncQr/ ...,,,.. 🙈
- Anonyymi
Sähköauto yritti säilyttää arvonsa. Diesel- ja bensiiniveljet sen sijaan keskittyivät liikkumiseen.
- Anonyymi
Mikä on 8v/160 tkm ajetun sähköauton arvo vs uusi auto?
- Anonyymi
Katso Nettiautosta. Siellä niitä on myytävänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katso Nettiautosta. Siellä niitä on myytävänä.
Ei löydy käytetyt sähköautot alennuslaarista. Siellä on dieselit jotka eivät kelpaa enää kenellekään.
- Anonyymi
Tekniikan ammattilaiset ovat sanoneet jo vuosia että sähköauton yksinkertainen voimalinja tekee siitä paljon luotettavamman ja pitkäikäisemmän kuin polttikset.
Vain kaksikymmentä vuotta lisää ja tämä ymmärrys on levinnyt jo essonbaarien asiantuntijoihinkin. - Anonyymi
Vain harva ostaa käytettyä sähköautoa. Sen takia ne menevät paaliin. Ja maailma pelastuu.
- Anonyymi
Ladattava hybridi on kaikkein huonoin hankinta. Se ei säästä mitään mutta elinikä on lyhyt.
- Anonyymi
Vielä hölmömpi on latauskelvoton hybridi. Kaikki ne samat komponentit mutta ei voi silti ajaa halvalla verkkosähköllä.
Joskus 90-luvulla siinä oli jotain järkeä mutta täysin susi konsepti vuonna 2024 kun akkujen hinta on enää murto-osa siihen verrattuna ja energiatiheys täysin eri planeetalta.
- Anonyymi
Minun saksalaisen uutena ostamani polttisauton arvo putosi 10,5 vuodessa 67 %. Kilometrejä 147 tkm. Oliko paljon?
- Anonyymi
Sinänsä täysin turhaa vertailua koska kaikkien autojen arvo putoaa lähelle nollaa 15 vuodessa.
Oikeasti ainoa merkityksellinen asia vertailussa on se että polttiksella ajaminen maksaa moninkertaisesti jokaisella kilometrillä. Siinä se merkityksellinen ero käyttövoimien välillä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .724184Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503075Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631323020Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3922105Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101206Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111183- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291024- 611012
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111963