Luento ilmastomallinnuksien poblematiikasta

Anonyymi-ap

49

580

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jonninjoutavaa jorinaa itsestään selvästä asiasta melkein tunti. Kaikki tietävät, että "2 km laatikkomalleilla" säätä ei pystytä ennustamaan luotettavasti kuin muutaman päivän päähän, kun ilmiöt tapahtuvat molekyylitasolla.

• Anonyymi

Tuollaisessa 2 km laatikossa ilmaa on noin 2E+32 atomia. Fysikaaliset ilmiöt tapahtuvat atomitasolla. Eipä ihme, että sään laskennallinen ennustaminen kovin pitkälle eteenpäin on käytännössä mahdotonta, vaikka mitään tieteelle tuntematonta ei asiaan ole liittynyt enää pitkän aikaan.

• Anonyymi

~200 muuttujan epälineaarista dynaamista systeemiä on toivotonta yrittää ennustaa vuosisatojen päähän. Mutta hyvin pienillä muutoksilla voidan käyttää linearisointia.

Lasketaan pelkästään CO2-muutoksen vaikutus pallon säteilytasapainoon, kun muut ilmakehän parametrit pidetään vakiona, ml. pilvisyys. Tuloksena saadaan säteilypakote. Sen avulla voidaan arvioida keskimääräinen lämpötilamuutos.

• Anonyymi

Tulos on, että nykyisellä päästövauhdilla lämpötila nousee CO2-lisäyksen takia +0.008 C/vuosi. Lämpimämpi ilma kykenee sitomaan enemmän vesihöyryä, joka on tehokas "kasvihuonekaasu". Tämä kutakuinkin tuplaa lämpenemisvauhdin tasolle +0.016 C/vuosi.

Esiteolliselta ajalta CO2-pitoisuus on noussut noin 50 %. Globaali keskilämpötila on noussut 1.5 C. Havaittu keskimääräinen lämpenemisvauhti tuosta arvioituna on 0.03 C/%. Nykyään CO2-pitoisuuden vuosinousu on 0.5 %, joka vastaa lämpötilanousua 0.015 C/vuosi. Lämpenemisvauhdin havainnot viime vuosikymmeniltä ovat ~ +0.020 C/vuosi. Eli lämpenemisvauhti näyttäisi hieman kiihtyneen. Ehkä mukaan tulee jo muitakin palautemekanismeja kuin vesihöyry.

• Anonyymi

Globaali keskilämpötila muuttuu monista eri syistä. Historiadatasta laskettuna vusimuutosten hajonta on 0.1 C. Jos kyseessä olisi puhdas satunnainen random-walk-prosessi, niin 100 v päähän laskettu lämpötilaennusteen hajonta olisi 1 C. Voitaisiin sanoa, että 95 % todennäköisyydellä lämpötila on tuolloin välillä -2 ... + 2 C nykyiseen lämpötilaan verrattuna. Tuollaiseen tulokseen voitaisiin päätyä, "vaikka mikään ei olisi muuttunut".

Todellisuudessa historiadatasta laskettu vuosimuutosten hajonta ei ole satunnaiskohinaa. Vuosimuutoksia ei vain pystytä ennustamaan. CO2-lisäyksen aiheuttama trendi tulee selkeästi näkyviin kohinan alta, kun katsotaan esim. 30 vuoden liukuvaa keskiarvoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Tulos on, että nykyisellä päästövauhdilla lämpötila nousee CO2-lisäyksen takia 0.008 C/vuosi. Lämpimämpi ilma kykenee sitomaan enemmän vesihöyryä, joka on tehokas "kasvihuonekaasu". Tämä kutakuinkin tuplaa lämpenemisvauhdin tasolle 0.016 C/vuosi.

Esiteolliselta ajalta CO2-pitoisuus on noussut noin 50 %. Globaali keskilämpötila on noussut 1.5 C. Havaittu keskimääräinen lämpenemisvauhti tuosta arvioituna on 0.03 C/%. Nykyään CO2-pitoisuuden vuosinousu on 0.5 %, joka vastaa lämpötilanousua 0.015 C/vuosi. Lämpenemisvauhdin havainnot viime vuosikymmeniltä ovat ~ 0.020 C/vuosi. Eli lämpenemisvauhti näyttäisi hieman kiihtyneen. Ehkä mukaan tulee jo muitakin palautemekanismeja kuin vesihöyry.

Fysiikka tieteenä perustuu lainalaisuuksiin, jotka voidaan pukea matemaattiseen muotoon funktioksi. Kun funktioon sijoitetaan havaittu tai suunniteltu arvo saadaan ennusteeksi funktiosta tarkka lopputulos. Esittäkää se säteilypakote funktion muodossa kun kerran sen näytätte tuntevan.

Ilmastonmuutosta tutkitaan ja selitetään ilmastomallien avulla kuten Simo Ruoho esitelmissään kertoo. En ole fyysikko, en edes sinne päinkään - enkä ole ilmastotieteilijä. Sen vähän perusteella, mitä olen fysiikasta oppinut kuitenkin ymmärrän homman niin, että mallien pitäisi perustua todistettuihin fysiikan lakeihin eikä päinvastoin. Ei riitä se, että tunnetaan kasvihuonekaasujen kyky absorboida infrapunasäteilyä. Se kyky pitäisi myös kvantifioida niin, että sen vaikutus ilmastoon voidaan esittää pelkästään fysiikan lakeihin perustuvana funktiona. Jos ette kykene sellaista funktiota esittämään niin joudun toteamaan, että ilmastonmuutoksen ennustaminen ja itse asiassa koko AGW on pelkkää tietokoneavusteista arvausta.

• Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

Fysiikka tieteenä perustuu lainalaisuuksiin, jotka voidaan pukea matemaattiseen muotoon funktioksi. Kun funktioon sijoitetaan havaittu tai suunniteltu arvo saadaan ennusteeksi funktiosta tarkka lopputulos. Esittäkää se säteilypakote funktion muodossa kun kerran sen näytätte tuntevan.

Ilmastonmuutosta tutkitaan ja selitetään ilmastomallien avulla kuten Simo Ruoho esitelmissään kertoo. En ole fyysikko, en edes sinne päinkään - enkä ole ilmastotieteilijä. Sen vähän perusteella, mitä olen fysiikasta oppinut kuitenkin ymmärrän homman niin, että mallien pitäisi perustua todistettuihin fysiikan lakeihin eikä päinvastoin. Ei riitä se, että tunnetaan kasvihuonekaasujen kyky absorboida infrapunasäteilyä. Se kyky pitäisi myös kvantifioida niin, että sen vaikutus ilmastoon voidaan esittää pelkästään fysiikan lakeihin perustuvana funktiona. Jos ette kykene sellaista funktiota esittämään niin joudun toteamaan, että ilmastonmuutoksen ennustaminen ja itse asiassa koko AGW on pelkkää tietokoneavusteista arvausta.

Katso tuolta https://en.wikipedia.org/wiki/Radiative_forcing .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulos on, että nykyisellä päästövauhdilla lämpötila nousee CO2-lisäyksen takia 0.008 C/vuosi. Lämpimämpi ilma kykenee sitomaan enemmän vesihöyryä, joka on tehokas "kasvihuonekaasu". Tämä kutakuinkin tuplaa lämpenemisvauhdin tasolle 0.016 C/vuosi.

Esiteolliselta ajalta CO2-pitoisuus on noussut noin 50 %. Globaali keskilämpötila on noussut 1.5 C. Havaittu keskimääräinen lämpenemisvauhti tuosta arvioituna on 0.03 C/%. Nykyään CO2-pitoisuuden vuosinousu on 0.5 %, joka vastaa lämpötilanousua 0.015 C/vuosi. Lämpenemisvauhdin havainnot viime vuosikymmeniltä ovat ~ 0.020 C/vuosi. Eli lämpenemisvauhti näyttäisi hieman kiihtyneen. Ehkä mukaan tulee jo muitakin palautemekanismeja kuin vesihöyry.

Erikoinen tuo vesihöyry.
        Kun iso tulivuori pamahtaa ja röyhtäisee ilmoille tuhkapilven niin ilmasto viilenee kun auringonvalo ei pääse säteilemään maahan.
        Mitä tekee vesihöyry? Eikö sekin muodosta pilviä ja estä auringonvalon pääsyn maahan?
        Näissä teidän laskentamalleissa puuttuu aika joukko tekijöitä, nimenomaan niitä sääteleviä tekijöitä.
        Niinkuin golfvirta, kun se hidastuu niin jäämeri jäähtyy ja jäätiköt lakkaa sulaamasta ja vapautuu vähemmän makeaa vettä.
        Tuo kaikki on syrjäytetty malleissa jotka veikkaa golfvirran pysähtyvän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinähän tai kukaan muukaan ei esiteollisen ajan keskilämpötiloja voi todistaa edes asteen tarkkuudella, vai voitko?

• Anonyymi

Olipa mielenkiintoinen esitelmä ennenkaikkea sen takia, kun siinä tuotiin esille, kuinka paljon tieteessä on todellisuudessa pelkkää arvausta.

No minä nyt olen sen aina tiennyt, että niin on, mutta aika moni ottaa kaiken mitä tiede väittää täysin varmana totuutena. Pöljiä on helppo harhaanjohtaa, ja ylpeytensä takia he harhassa pysyvätkin, ja pöljästi inttävät täällä netissä.

Professori Korhola kertoi yhdellä luennolla, että englantilainen huippuprofessori antoi hänelle hyvän neuvon. YKSINKERTAISTA, YKSINKERTAISTA, YKSINKERTAISTA. Ilmastotiede ei todellakaan noudata tuota neuvoa.

No minä taas noudatin, ja etsin sellaisen taatusti luotettavan argumentin, joka toimii aina samalla tavalla ilmassa. Tiesin ammattini takia, että sellainen tarkka luotettavasti mitattu arvo täytyy olla olemassa.

Minähän olen ollut vuosikymmeniä tekemisissä lämpöopillisten asioiden kanssa. Lämmön absorboituminen ja emissio olivat siis minulle perin tuttuja ilmiöitä. No tottakait pöljät harhaanjohdetut ovat sitten palstalla inttäneet sitä tietoa vastaan.

Löysin termin ominaislämpökapasiteetti. Löytyi Wikipediasta artikkeli, jossa selostetaan tuo asia. Simo Ruohokin mainitsi luennossaan lämpökapasiteetin.

Kun siihen pannaan eteen sana ominais, on kysymys kullekkin aineelle ominaisesta kyvystä sitoa itseensä lämpöä. Se on kaikilla aineilla erilainen, mutta kaikilla aineilla se kyky on, vaikka ilmastotiede toisin uskoo.

Taulukoista, joita insinöörit käyttävät, ilmenee, että kaikilla aineilla on kyky absorboida lämpöä. Miksi siis luottaa ilmastotieteeseen, joka ei noita taulukoita käytä, vaan luottaa edelleen 1800 luvun arvauksiin.

Kun otin ex. työpaikkani insinöörin kanssa puheeksi ilmastouutiset, niin hän suuttui ja kivahti: Pelkkää paskaa kaikki. Kun otin naapurin insinöörin kanssa aiheen esille, niin reaktio oli samankaltainen. Hän piti ilmastotiedettä täysin epäluotettavana.

Ruohohan toi esille, että oppikirjoissa on virheitä. Sitten ne, jotka uskovat siihen virheelliseen tietoon, vittuilevat täällä netissä. Kouluissa siis koulutetaan lapsia pöljiksi.

Ammatillisessa koulutuksessa sitten yritetään oikaista sitä väärää opetusta. Ei metallin insinöörit luota ilmastotieteen oppeihin, ja minä olen metallin insinöörien kouluttama. Minulle tosin ei niitä harhaoppeja opetettu keskikoulussakaan.

• Ei ko linkissä ole mitään uutta minulle. Voisin kaivaa esiin vuosien takaa kommenttini tästä "climate sensitivity" -vakiosta (λ) yhtälössä ΔTs= λΔF. Se on siis "vakio" jota parametroidaan - arvatkaapa miten - no, ilmastomallilla tietenkin sijoittamalla malliin havaintotietoja ilmaston muuttumisesta ja CO2:n lisääntymisestä. λ on siis "vakio", jota joudutaan vähän viilailemaan kun mallin pohjalta tehdyt ennusteet menevät pieleen. Tuo kyseinen yhtälö ei siis ole sellainen pelkästään todistettuihin fysiikan lakeihin perustuva funktio, jota kaipaan. Muut ilmastoon vaikuttavat tekijät pitää eliminoida jotta jäljelle jää säteilypakote - nekin pitää parametroida, arvatkaa miten? No tietokonemallillapa tietenkin. Parametroinnin ongelmiahan Simo Ruohon esitelmät tuntuvat käsittelevän.

• Anonyymi

Jos tuntee käytännön tasolla ilmakehän kaasujen lämpöopilliset ominaisuudet, katoaa tarve parametrointiin. Ei siis tarvitse arvailla mitä sattuu. Mm. lääketieteessä ne kaasujen ominaisuudet tunnetaan myös käytännön tasolla. Miksi siis ei luoteta siihen tietämykseen.

Kyllä ne kaasut toimivat lämpöopillisesti aivan samalla tavalla sekä sairaalan sisällä että sen ulkopuolella. Ne kaasut lämpenevät, kun saavat jostakin lähteestä energiaa, ja sitten jäähtyvät kun energiaa ei enään tule.

Yksinkertaisesta asiasta on kehitetty aivan järkyttävän monimutkainen mukamas tieteellinen himmeli, joka todellisuudessa on täysin epätieteellinen elikkä pelkkää pseudotiedettä elikkä näennäisesti tieteellisiä väittämiä.

Totuus ilmakehän kaasuista tiedetään siis hoitoalalla, jolla työskentelin14 vuotta. Siellä tiedetään täsmälleen, mihin ja millä tavalla kaasuja voidaan käyttää. Miksi siis siihen ei alan ulkopuolella luoteta. Sen takia että ilmastopropaganda vei voiton.

Ilmastoidiootit ovat monia vuosia täällä minulle ammattilaiselle vittuilleet. Taitaa niillä olla herneen kokoiset aivot, kun ammatilliseen tietoon eri luoteta ollenkaan. Ammattilainen on mukamas ymmärtänyt asiat väärin.

Minä olen moneen kertaan sanonut, että niissä ammateissa tämä kaasuoppi on aivan yksinkertaista perustietoa. Kaikki muu on paljon monimutkaisempaa.

Kuitenkin on vuodesta toiseen vastassa sellaisia harhaanjohtettuja, jotka kuvittelevat, että täytyy opiskella yliopistossa, jotta tämän ymmärtäisi.

Lämmön absorboinnin ja emission ymmärtää helposti, kun sitä näkee käytännossä. Pelkät kouluopit saaneet näyttävät olevan asiasta pihalla kuin lumiukko. Sitten ne inttävät täällä omien harhakuviensa puolesta.

Yksi sukulaiseni on lääkäri. Kysyin häneltä puhelimessa, että kait hänellä on kaasuista sama tieto kuin minullakin, eli että kaikki absorboivat lämpöä. Hän kysyi, että mistä kaasuista. Minä sanoin, että sairaalassa käytettävistä kaasuista.

Kyllä hänellä oli sama tieto. Se tieto siis jaetaan tietyille ammattiryhmille, ja minä olen saanut sen usean ammatin koulutuksessa. Senpä takia minä tiedän, että ns. kasvihuonekaasuja ei ole olemassa. Kaikki kaasut absorboivat energiaa, jonka me tunnemme lämpönä.

On kummallista, että ilmastotiede on juuttunut 1800 luvun oppeihin, vaikka useat muut alat on hylänneet ne jo kauan sitten. Sen takia, että niitä vanhoja oppeja ei ole ilmastotieteessä hylätty, me kärsimme nyt ilmastoahdistuksesta.

Kaasujen atomit absorboivat fotoneita, mikä johtaa lämpenemiseen. Tämä on kuitenkin ollut mahdollista ymmärtää vasta sen jälkeen, kun Einstein esitteli fotoniteoriansa. Kuitenkin kouluissa opetetaan edelleen vanhaa värähtelyoppia lämmöstä.

Niiden vanhojen oppien puolesta sitten kauheasti intetään täällä. Eikö nyt mitään vanhaa uskalleta hylätä, ja ajatella asiat uusiksi. Onko tietty osa kansasta taannutettu koulutuksessa 1800 luvun tasolle. Siltä se vaikuttaa.

Työssä on kuitenkin pakko toimia uusimpien oppien mukaan, hourivat muut mitä tahansa. Ei siellä passaa kumartaa vanhoja oppeja, vaikka maailman ilmastotiede niitä kumartaakin edelleen. Kun kaasuja käytetään työssä, niistä täytyy tietää totuus.

Käytännön työssä täytyy tietää totuus myös kaasunpaineesta, vaikka se kouluissa opetetaankin täysin väärin. Siellä käytännössä menee kyllä aika monessa asiassa kouluopit uusiksi.

Minulle on tuttua sekä pneumatiikka että hydrauliikka. Molempia käytin työssäni. Minulle on siis turha yrittää syöttää vuosisatoja vanhaa potaskaa, jota jossakin peruskoulussa on opetettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tuntee käytännön tasolla ilmakehän kaasujen lämpöopilliset ominaisuudet, katoaa tarve parametrointiin. Ei siis tarvitse arvailla mitä sattuu. Mm. lääketieteessä ne kaasujen ominaisuudet tunnetaan myös käytännön tasolla. Miksi siis ei luoteta siihen tietämykseen.

Kyllä ne kaasut toimivat lämpöopillisesti aivan samalla tavalla sekä sairaalan sisällä että sen ulkopuolella. Ne kaasut lämpenevät, kun saavat jostakin lähteestä energiaa, ja sitten jäähtyvät kun energiaa ei enään tule.

Yksinkertaisesta asiasta on kehitetty aivan järkyttävän monimutkainen mukamas tieteellinen himmeli, joka todellisuudessa on täysin epätieteellinen elikkä pelkkää pseudotiedettä elikkä näennäisesti tieteellisiä väittämiä.

Totuus ilmakehän kaasuista tiedetään siis hoitoalalla, jolla työskentelin14 vuotta. Siellä tiedetään täsmälleen, mihin ja millä tavalla kaasuja voidaan käyttää. Miksi siis siihen ei alan ulkopuolella luoteta. Sen takia että ilmastopropaganda vei voiton.

Ilmastoidiootit ovat monia vuosia täällä minulle ammattilaiselle vittuilleet. Taitaa niillä olla herneen kokoiset aivot, kun ammatilliseen tietoon eri luoteta ollenkaan. Ammattilainen on mukamas ymmärtänyt asiat väärin.

Minä olen moneen kertaan sanonut, että niissä ammateissa tämä kaasuoppi on aivan yksinkertaista perustietoa. Kaikki muu on paljon monimutkaisempaa.

Kuitenkin on vuodesta toiseen vastassa sellaisia harhaanjohtettuja, jotka kuvittelevat, että täytyy opiskella yliopistossa, jotta tämän ymmärtäisi.

Lämmön absorboinnin ja emission ymmärtää helposti, kun sitä näkee käytännossä. Pelkät kouluopit saaneet näyttävät olevan asiasta pihalla kuin lumiukko. Sitten ne inttävät täällä omien harhakuviensa puolesta.

Yksi sukulaiseni on lääkäri. Kysyin häneltä puhelimessa, että kait hänellä on kaasuista sama tieto kuin minullakin, eli että kaikki absorboivat lämpöä. Hän kysyi, että mistä kaasuista. Minä sanoin, että sairaalassa käytettävistä kaasuista.

Kyllä hänellä oli sama tieto. Se tieto siis jaetaan tietyille ammattiryhmille, ja minä olen saanut sen usean ammatin koulutuksessa. Senpä takia minä tiedän, että ns. kasvihuonekaasuja ei ole olemassa. Kaikki kaasut absorboivat energiaa, jonka me tunnemme lämpönä.

On kummallista, että ilmastotiede on juuttunut 1800 luvun oppeihin, vaikka useat muut alat on hylänneet ne jo kauan sitten. Sen takia, että niitä vanhoja oppeja ei ole ilmastotieteessä hylätty, me kärsimme nyt ilmastoahdistuksesta.

Kaasujen atomit absorboivat fotoneita, mikä johtaa lämpenemiseen. Tämä on kuitenkin ollut mahdollista ymmärtää vasta sen jälkeen, kun Einstein esitteli fotoniteoriansa. Kuitenkin kouluissa opetetaan edelleen vanhaa värähtelyoppia lämmöstä.

Niiden vanhojen oppien puolesta sitten kauheasti intetään täällä. Eikö nyt mitään vanhaa uskalleta hylätä, ja ajatella asiat uusiksi. Onko tietty osa kansasta taannutettu koulutuksessa 1800 luvun tasolle. Siltä se vaikuttaa.

Työssä on kuitenkin pakko toimia uusimpien oppien mukaan, hourivat muut mitä tahansa. Ei siellä passaa kumartaa vanhoja oppeja, vaikka maailman ilmastotiede niitä kumartaakin edelleen. Kun kaasuja käytetään työssä, niistä täytyy tietää totuus.

Käytännön työssä täytyy tietää totuus myös kaasunpaineesta, vaikka se kouluissa opetetaankin täysin väärin. Siellä käytännössä menee kyllä aika monessa asiassa kouluopit uusiksi.

Minulle on tuttua sekä pneumatiikka että hydrauliikka. Molempia käytin työssäni. Minulle on siis turha yrittää syöttää vuosisatoja vanhaa potaskaa, jota jossakin peruskoulussa on opetettu.

Siinäpä meillä on edellä kaksi palstan vakituista "keskustelijaa". Oikonomi voisikin vastata oletko samaa mieltä kuin Alipainehitsari kaasujen lämpöopillista ominaisuuksista? Et taida (vielä?) sentään niin sekaisin olla...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinäpä meillä on edellä kaksi palstan vakituista "keskustelijaa". Oikonomi voisikin vastata oletko samaa mieltä kuin Alipainehitsari kaasujen lämpöopillista ominaisuuksista? Et taida (vielä?) sentään niin sekaisin olla...

Täysin tillintallin olet kyllä sinä itse. Ethän sinä tiedä mistään mitään. Olet pelkkä räkyttävä trolli. Minuille opetettiin vuonna 1977 hoitoalan koulutuksessa, mitä nestetypellä tehdään sairaalan laboratoriossa. Amerikassa sillä jäädytetään kokonaisia kuolleita ihmisiä.

No ethän sinä näistä asioista mitään tiedä, mutta minä olen tiennyt jo todella monta vuosikymmentä nuo molemmat asiat.

1990 luvulla taas opeteettiin metalliteollisuuden koulutuksessa, mitä siellä tehdään nestetypellä, ja sitten näin työpaikalla sen myös käytännössä. Olet kyllä täysin järjetön alipainehitsari nimittelyinesi.

Sinulla se on todella paha ylivertaisuusvinouma. Juuri tuotahan sillä tarkoitetaan, että pullistelee, vaikka tietotaso on aivan nolla. Pullisteletko sinä muuallakin olemattomalla tietämykselläsi. Taidat olla joka paikassa seurueen inhottavin tyyppi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täysin tillintallin olet kyllä sinä itse. Ethän sinä tiedä mistään mitään. Olet pelkkä räkyttävä trolli. Minuille opetettiin vuonna 1977 hoitoalan koulutuksessa, mitä nestetypellä tehdään sairaalan laboratoriossa. Amerikassa sillä jäädytetään kokonaisia kuolleita ihmisiä.

No ethän sinä näistä asioista mitään tiedä, mutta minä olen tiennyt jo todella monta vuosikymmentä nuo molemmat asiat.

1990 luvulla taas opeteettiin metalliteollisuuden koulutuksessa, mitä siellä tehdään nestetypellä, ja sitten näin työpaikalla sen myös käytännössä. Olet kyllä täysin järjetön alipainehitsari nimittelyinesi.

Sinulla se on todella paha ylivertaisuusvinouma. Juuri tuotahan sillä tarkoitetaan, että pullistelee, vaikka tietotaso on aivan nolla. Pullisteletko sinä muuallakin olemattomalla tietämykselläsi. Taidat olla joka paikassa seurueen inhottavin tyyppi.

En kyllä huomannut tuossa pullistelevani millään tavalla, etköhän sinä hoitele sen puolen missä tahansa seurueessa.

Sen verran olet kyllä oikeassa, että siinä vaiheessa jos ilmakehässä/ maan pinnalla alkaa esiintyä nestemäistä typpeä ihan luonnostaan, niin ilmaston lämpeneminen ei ole mikään ongelma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En kyllä huomannut tuossa pullistelevani millään tavalla, etköhän sinä hoitele sen puolen missä tahansa seurueessa.

Sen verran olet kyllä oikeassa, että siinä vaiheessa jos ilmakehässä/ maan pinnalla alkaa esiintyä nestemäistä typpeä ihan luonnostaan, niin ilmaston lämpeneminen ei ole mikään ongelma.

Antarktiksella Vostokin asemalla on mitattu ilman lämpötilaksi −89.2 °C heinäkuussa 1983. Mittaustulosten perusteella on päätelty, että Antarktiksen ylängöillä saattaa paikallisesti olla jopa -98 °C asteen lämpötiloja.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lowest_temperature_recorded_on_Earth

Kun kiinteän hiilidioksidin sublimaatiolämpötila ilmanpaineessa on -78.5 °C ei mikään estä hiilidioksidia kylmimpinä hetkinä härmistymästä ilmakehästä kiinteäksi kerrokseksi Antarktiksen pintaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dry_ice

Mutta nestemäistä typpeä ei sielläkään onneksi esiinny.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole sinulla mitään pullisteltavaakaan. Mistään et ymmärrä ja et ... luulet kyllä, se on todistettu!

• Anonyymi

Jos fossiilisten polttamisen aiheuttama lämpeneminen olisi osoitettavissa huijaukseksi, niin maailman terävimmät tiedemiehet olisivat sen kyllä tehneet jo kauan sitten.

Tietämättömien epäuskosta kumpuava pohdiskelu on pelkkää viihdettä.

• Anonyymi

Ilmakehän hiilidioksidi absorboi ilmakehässä liikkuvaa infrapunasäteilyä. Tästä seuraa, että se suojaa palloa jäähtymiseltä. Kun lämpösäteilyn karkaaminen avaruuteen vaikeutuu, niin samaan jäähdytystehoon tarvitan korkeampi lämpötila. Lämpötila nousee pitkän päälle sen verran, että uusi tasapaino tulevan ja lähtevän säteilyn välillä saavutetan.

Tuossa ei ole nykytieteelle enää mitään uutta ja tuntematonta. Lyhyen aikavälin sään ennustamisen käytännön ongelmat on eri asia. Niillä ei voi kumota hiilidioksidin pitkän ajan lämmitysvaikutusta.

• Huijaukset ovat tieteessä hyvin harvinaisia, mutta kyllä niitäkin on ollut. Sen sijaan vääriksi osoittautuneita teorioita on ollut vaikka kuinka paljon jotakuinkin kaikilla tieteenaloilla. Joillakin vääriksi osoittautuneilla teorioilla on ollut vankka kannatus. Oikeaksi osoittauneita teorioita puolestaan on epäilty. Joku yllättävä havainto tai oivallus on sitten muuttanut kannattajien tai epälijöiden mielen.

En ole väittänyt AGW:tä sinänsä huijaukseksi. Sen sijaan AGW:n väittämistä kaiken epäilyn yläpuolella olevaksi olen ihmetellyt. Huijausta lähentelee sitten AGW:n käyttö politiikassa mielten ohjailuun ilmastokatastrofin pekoa lietsomalla.

• Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

Huijaukset ovat tieteessä hyvin harvinaisia, mutta kyllä niitäkin on ollut. Sen sijaan vääriksi osoittautuneita teorioita on ollut vaikka kuinka paljon jotakuinkin kaikilla tieteenaloilla. Joillakin vääriksi osoittautuneilla teorioilla on ollut vankka kannatus. Oikeaksi osoittauneita teorioita puolestaan on epäilty. Joku yllättävä havainto tai oivallus on sitten muuttanut kannattajien tai epälijöiden mielen.

En ole väittänyt AGW:tä sinänsä huijaukseksi. Sen sijaan AGW:n väittämistä kaiken epäilyn yläpuolella olevaksi olen ihmetellyt. Huijausta lähentelee sitten AGW:n käyttö politiikassa mielten ohjailuun ilmastokatastrofin pekoa lietsomalla.

"Sen sijaan AGW:n väittämistä kaiken epäilyn yläpuolella olevaksi olen ihmetellyt. "

Voisit lopettaa niiden iltapäivälehtien ostamisen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmakehän hiilidioksidi absorboi ilmakehässä liikkuvaa infrapunasäteilyä. Tästä seuraa, että se suojaa palloa jäähtymiseltä. Kun lämpösäteilyn karkaaminen avaruuteen vaikeutuu, niin samaan jäähdytystehoon tarvitan korkeampi lämpötila. Lämpötila nousee pitkän päälle sen verran, että uusi tasapaino tulevan ja lähtevän säteilyn välillä saavutetan.

Tuossa ei ole nykytieteelle enää mitään uutta ja tuntematonta. Lyhyen aikavälin sään ennustamisen käytännön ongelmat on eri asia. Niillä ei voi kumota hiilidioksidin pitkän ajan lämmitysvaikutusta.

Täyttä roskaa. Ilmastohistoria todistaa huomattavan korkeammista keskilämpötiloista paljon alhaisimmilla hiilidioksidipitoisuuksilla. Eli täysin valhe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täyttä roskaa. Ilmastohistoria todistaa huomattavan korkeammista keskilämpötiloista paljon alhaisimmilla hiilidioksidipitoisuuksilla. Eli täysin valhe.

Täysin valheellinen se 1800 luvun ilmasto-oppi on, mutta kun jotkut rakastavat vaheellista maailmankuvaansa, kun sillä voi peloitella ja hallita ja ohjailla ihmisiä. Niinhän uskonnot ovat aina tehneet. Alarmismi on uusi uskonto.

Kouluissa opetetaan nykyään uskomuskokoelmaa, jota nimitetään fysiikaksi. Juuri kukaan opettaja tai koululainen ei osaa epäillä, että kaikki siinä ei olekkaan totta. Sitten kun menee työhön, jossa täytyy hallita fysiikkaa. niin totuus paljastuu.

Silloin kun minä keskikoulun kävin, ei ollut vielä ilmastohoureita, mutta fysiikantunnilla opetettiin kyllä lämpöoppia. Niinpä minä osasin heti alkuun kyseenalaistaa ne houreet, koska hoiloalan koulutuksessa myös opetettiin lämpöoppia.

Lisäksi minulle oli työssäni kertynyt erittäin paljon lämpöopillista kokemusta, ennenkuin alkoi tulla niitä ilmastohoureita. Sitten ne jotka on lukeneet vain sen fysiikan uskomuskokoelman, inttää ja vittuilee täällä.

Minä osaan eroittaa uskomukset ja todellisuudet toisistaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täysin valheellinen se 1800 luvun ilmasto-oppi on, mutta kun jotkut rakastavat vaheellista maailmankuvaansa, kun sillä voi peloitella ja hallita ja ohjailla ihmisiä. Niinhän uskonnot ovat aina tehneet. Alarmismi on uusi uskonto.

Kouluissa opetetaan nykyään uskomuskokoelmaa, jota nimitetään fysiikaksi. Juuri kukaan opettaja tai koululainen ei osaa epäillä, että kaikki siinä ei olekkaan totta. Sitten kun menee työhön, jossa täytyy hallita fysiikkaa. niin totuus paljastuu.

Silloin kun minä keskikoulun kävin, ei ollut vielä ilmastohoureita, mutta fysiikantunnilla opetettiin kyllä lämpöoppia. Niinpä minä osasin heti alkuun kyseenalaistaa ne houreet, koska hoiloalan koulutuksessa myös opetettiin lämpöoppia.

Lisäksi minulle oli työssäni kertynyt erittäin paljon lämpöopillista kokemusta, ennenkuin alkoi tulla niitä ilmastohoureita. Sitten ne jotka on lukeneet vain sen fysiikan uskomuskokoelman, inttää ja vittuilee täällä.

Olet jo todistanut moneen kertaan, että et ymmärrä mitään fysiikasta vaan keksit päästäsi kaikenlaisia fysiikan ilmiöitä joita ei ole olemassa. Etkä ole vielä kertaakaan kyennyt todistamaan mitään vaan jauhat vain narsistista paskaasi. Sinun itsekehusi ei todista paskaakaan mistään.

Et ole kyennyt todistamaan, että työpaikoilla muka opetetaan fysiikkaa eri tavalla. Ei opeteta, koulussa ja työpaikoilla opetetaan fysiikkaa täsmälleen samalla tavalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Silloin kun minä keskikoulun kävin, ei ollut vielä ilmastohoureita, mutta fysiikantunnilla opetettiin kyllä lämpöoppia. Niinpä minä osasin heti alkuun kyseenalaistaa ne houreet, koska hoiloalan koulutuksessa myös opetettiin lämpöoppia."

Hoitoalalla opetetaan täsmälleen samalla tavalla lämpöoppia kuin koulussa. Mitään eroa ei ole. Nuo kuvitelmasi siitä, että hoitoalalla muka opetetaan fysiikkaa eri tavalla on pelkkää puppua. Jos väität noin niin todista asia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Silloin kun minä keskikoulun kävin, ei ollut vielä ilmastohoureita, mutta fysiikantunnilla opetettiin kyllä lämpöoppia. Niinpä minä osasin heti alkuun kyseenalaistaa ne houreet, koska hoiloalan koulutuksessa myös opetettiin lämpöoppia."

Hoitoalalla opetetaan täsmälleen samalla tavalla lämpöoppia kuin koulussa. Mitään eroa ei ole. Nuo kuvitelmasi siitä, että hoitoalalla muka opetetaan fysiikkaa eri tavalla on pelkkää puppua. Jos väität noin niin todista asia.

Lämpöopin ymmärtäminen vaatii jo melko hyviä matematiikan taitoja. Perehtymisen voi aloittaa vaikkapa tutustumalla mustan kappaleen säteilyn teoriaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokeile sivistää itseäsi vaikkapa tuolta:

https://www.ncei.noaa.gov/sites/default/files/2021-11/8 - Temperature Change and Carbon Dioxide Change - FINAL OCT 2021.pdf

• Anonyymi

No näin se on, mutta se #ilmastokatastrofi# on aivan varmasti huijaus, koska sinä ja grete tai greta (se aktisisti) uskotte siihen?

Tiede? Siihen uskot? Mikä siellä tietee takana on? Tietääkö tämä tyttöparka?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://www.ncei.noaa.gov/sites/default/files/2021-11/8 - Temperature Change and Carbon Dioxide Change - FINAL OCT 2021.pdf

Ehkä tuonlainen roska sinua kiihottaa. Ilmastomuutospaniikki on täysin pisnestä, vain tyhmä menee siihen mukaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lämpöopin ymmärtäminen vaatii jo melko hyviä matematiikan taitoja. Perehtymisen voi aloittaa vaikkapa tutustumalla mustan kappaleen säteilyn teoriaan.

No tutustu sinä siihen, meille muille riittä tieto siitä, että "ilmastokatastrofi" ja SEN, nimen omaan sen sen aiheuttama "luontokato" on täysin käsittämätön !

Kerttu Kotakorpi haluaa, että koko maapalloa koskeva "luontokato" pysäytetään vuoteen 2030 mennessä? Keinoja ei kyllä kertonut, mutta piti sitä ihan realisena ajatuksena? Ikää hänelläkin jo 37?????

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tutustu sinä siihen, meille muille riittä tieto siitä, että "ilmastokatastrofi" ja SEN, nimen omaan sen sen aiheuttama "luontokato" on täysin käsittämätön !

Kerttu Kotakorpi haluaa, että koko maapalloa koskeva "luontokato" pysäytetään vuoteen 2030 mennessä? Keinoja ei kyllä kertonut, mutta piti sitä ihan realisena ajatuksena? Ikää hänelläkin jo 37?????

-Luontotoimittaja ja meteorologi Kerttu Kotakorpi, 37, on tehnyt valinnan, ettei hän halua lapsia. Päätöksen taustalla on huoli maapallon tulevaisuudesta, eikä hän ole koskaan kokenut tarvetta hankkia jälkikasvua.

Kerttu on asian ytimessä. Väestöräjähdys on kaikkien ongelmien äiti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä tuonlainen roska sinua kiihottaa. Ilmastomuutospaniikki on täysin pisnestä, vain tyhmä menee siihen mukaan!

Teksti ei siis ole iltapäivälehdestä. Perustelusi, miksi Yhdysvaltain liittovaltion sää- ja valtamerentutkimusorganisaatio NOAA julkaisee "roskaa", ole hyvä. Paniikki on eri asia, jokainen päättää itse panikoitumisestaan - ei siitä päätetä mediassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ikää hänelläkin jo 37?????"

Paljonko sinulla on sitä ikää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei aukee linkki, mutta koskenee ilmaston lähihistoriaa. Jos ilmastohistorialla tarkoitetaan paleoklimatologiaa niin siinä mennään miljoonia vuosia ja vieläkin kauemmas ajassa taaksepäin. Aivan lähistoriassa hiilidioksidin lisääntyminen ja ilmaston lämpeneminen ovat osuneet samaan aikaan koska teollistuminen alkoi toden teolla ja pikkujääkausi loppui suunnilleen samoihin aikoihin 1800-luvun lopulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei aukee linkki, mutta koskenee ilmaston lähihistoriaa. Jos ilmastohistorialla tarkoitetaan paleoklimatologiaa niin siinä mennään miljoonia vuosia ja vieläkin kauemmas ajassa taaksepäin. Aivan lähistoriassa hiilidioksidin lisääntyminen ja ilmaston lämpeneminen ovat osuneet samaan aikaan koska teollistuminen alkoi toden teolla ja pikkujääkausi loppui suunnilleen samoihin aikoihin 1800-luvun lopulla.

Kyllähän ainakin 800 000 viime vuoden aikana lämpötila ja CO2-pitoisuus ovat korreloineet aika hyvin keskenään:

https://www.ncei.noaa.gov/news/climate-change-context-paleoclimate

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän ainakin 800 000 viime vuoden aikana lämpötila ja CO2-pitoisuus ovat korreloineet aika hyvin keskenään:

https://www.ncei.noaa.gov/news/climate-change-context-paleoclimate

NOAA on ilmastodataa keräävä ja julkistava laitos, sen tietoihin voi luottaa, mutta datan tulkinta on sidoksissa ilmastotutkumuksen valtavirtaan, joka on yhtä kuin AGW.

Tämä grafiikka globaalin keskilämmön ja ilmakehän CO2:n korrelaatiosta on tuttua juttua minulle. Jo viime vuosisadan puolella taisin sitä katsella. Silloin se sai minut vakuuttuneeksi hiilidioksidin vaikutuksesta ilmastoon. Kun tietoa tuli lisää niin ilmastossa yksinkertaiselta näyttäneet syy-seuraussuhteet alkoivat näyttää aina vain monimutkaisemmilta. Aloin ihmetellä, että mikä oikeastaan on syy ja mikä seuraus. Vaikutelmani on, että AGW ei halua lyödä rumpua tuosta kyseisestä korrelaatiosta niin paljon kuin voisi koska asia ei ole ihan yksiselitteinen. Linkissäsi on siitä kappale:
        Carbon dioxide is coupled to temperature in other ways. For instance, warmer temperatures release more carbon from soils and permafrost, warmer oceans absorb less carbon from the atmosphere, and warmer periods prevent the fertilization of marine phytoplankton that can take up excess carbon dioxide.
        Tuosta puuttuu vielä yksi tieto, joka on minulle edelleen epäselvä. En ole löytänyt yksiselitteistä tietoa sille, että lämmenneistä meristä vapautuu hiilidioksidia ilmaan - viitauksia kyllä. Joka tapauksessa merien hiilidioksidivarastot ovat valtavat verrattuna ilmakehän hiilidioksidin määrään, arviot liikkuvat 30 kertaisen ja 40 kertaisen välillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Linkki on oikein ja toimii kyllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Linkki on oikein ja toimii kyllä.

Ei toimi linkki, vaikka sen copy-pasteaisi kokonaisuudessaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei toimi linkki, vaikka sen copy-pasteaisi kokonaisuudessaan.

Kokeiltu minuutti sitten, sulla on jotakin estoa päällä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokeiltu minuutti sitten, sulla on jotakin estoa päällä?

Ei toimi, on varmaan joku hihhulien oma saitti, älkää klikkailko !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei toimi, on varmaan joku hihhulien oma saitti, älkää klikkailko !

Trolli ei vaan osaa :D.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet jo todistanut moneen kertaan, että et ymmärrä mitään fysiikasta vaan keksit päästäsi kaikenlaisia fysiikan ilmiöitä joita ei ole olemassa. Etkä ole vielä kertaakaan kyennyt todistamaan mitään vaan jauhat vain narsistista paskaasi. Sinun itsekehusi ei todista paskaakaan mistään.

Et ole kyennyt todistamaan, että työpaikoilla muka opetetaan fysiikkaa eri tavalla. Ei opeteta, koulussa ja työpaikoilla opetetaan fysiikkaa täsmälleen samalla tavalla.

Ja sinä se vaan keskustelet keskustelijoista, etkä keskustelun aiheesta ollenkaan.
        Jokainen tietysti antaa keskusteluun osansa kykyjensä mukaan. Ja sinulla se kyky tuntuu olevan hukassa. Mutta niinhän se vähempilahjaisilla aina tuntuu olevan.

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uppoaako sinuun ihan kaikki?? :D. Otan osaa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rumble_(company)

Rumbe ei edelleenkään ole tiedonlähteenä uskottava. Mutta kun muuutakaan lähdettä trollauksessa tarvittaville denuväitteille ei oikein löydy niin...

Rumblessa on edelleen Venäjän valtion RT Russia Today levittämässä omaa propagandaansa ihan luvan kanssa. Rumble taitaa siis olla USA:n ikioma MV-lehti.

• Anonyymi

Niinpä.
      Ihmisen aiheuttama lämpeneminen voi olla paljon nopeampaa kuin mikään malli ennustaa.

• Hiilidioksidin lisääntyminen ilmakehässä on ollut aika tasaista. Kiinan nopea teollistuminen saattoi sitä vähän kiihdyttää ja nyt saattaa olla vuorossa Intia. Samanaikaisesti päästöjen pitäisi olla vähenemässä jälkiteollisissa maissa. Teollistumisen jälkeen (=pikkujääkauden jälkeen) tapahtunutta nykivää ilmastonmuutosta AGW selittää aika huonosti - toisaalta tiedetään, että luonnolliset ilmastonmuutokset voivat olla hyvinkin nopeita, suorastaan rajuja.

• Anonyymi

Kyselin vähän tekoälyltä näitä ilmastonlämpenemisasioita. Uskomatonta puppua työntyi generaattorista. Toivottavsti kukaa ei erehdy pitämään niitä totena.

• Anonyymi

ILMASTOMALLIT OVAT VÄÄRÄSSÄ

https://tekniikanmaailma.fi/tutkijat-hammentyivat-eri-puolilla-maailmaa-on-kuumuuspisteita-joille-ei-ole-selitysta/

Tutkijoiden havaitsema kuumuusilmiö ei tapahdu kaikkialla maailmassa. Tutkimus osoittaa, että enimmäislämpötilat monilla muilla alueilla ovat itse asiassa alhaisempia kuin mitä mallit ennustavat. Tällaisia alueita ovat laajat alueet Pohjois- ja Keski-Yhdysvalloissa sekä Etelä- ja Keski-Kanadassa, Etelä-Amerikan sisäosat, suuri osa Siperiasta, Pohjois-Afrikka ja Pohjois-Australia. Lämpö kyllä lisääntyy myös näillä alueilla, mutta äärilämpötila lisääntyvät samaa tai hitaampaa vauhtia kuin mitä ilmastomallit antavat olettaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4336
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2489
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1627
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      25
      1260
    5. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1187
    6. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      922
    7. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      113
      918
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      904
    9. Junan kylkeen autolla

Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      885
    10. Oletko päättänyt

Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      830
    Aihe