Rangea 1.000 km muutamassa minuutissa

Anonyymi-ap

Kysymys teille jotka olette huolissanne polttomoottori auton polttoaineen hinnasta ja käyttömaksuista.
Oletteko ajatelleet, että suurimmalla osalla polttomoottoriauton ostaneilla tai ostamista harkitsevilla on mahdollisuus tankata 3-5 minuutissa toimintamatkaa 800-1.400 km? Ja voi tankata joka kerran täyteen sekä ajaa tankin liki tyhjäksi. Ei tarvita mitään lataussulkeisia kotona tai tien päällä.

Sähköautoista tulee mieleen raahattava Dancall NMT 450, jolla ei tahtonut saada yhteyttä kun oli tarvis. Mutta niin vain puhelintekniikka kehittyi ja nykyisillä mobiililaitteilla voi hoitaa pankkiasiat, maksaa tankkauksen, lukea nettiä ja vaikka tilata hammaslääkäriajan. Niin ne kehittyvät sähköautotkin, mutta aikaa tulee kulumaan todella kauan.

74

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja se vähäinenkin range kutistuu talvella:

      "Hakekaa tuo paska pois" tuumasi sähköautoilija jäätyään tien päälle pakkasessa.

      “USEAT pohjoissuomalaiset autoilijat ovat vaihtaneet pakkasten myötä sähköautonsa diesel- tai bensakäyttöiseen autoon.”

      “Erään autoilijan sähköauto oli KL:n mukaan hyytynyt Lapin matkalla 360 ajokilometrin jälkeen, kun sen toimintasäde piti olla 600 kilometriä. Hän halusi vaihtaa uudenkarhean täyssähköauton dieselautoon.”

      “Sähköauton itselleen hankkinut oululainen autohuoltoyrittäjä Tapio Karppinen puolestaan kertoo KL:lle, ettei hän uskalla edes lähteä pakkasilla sähköautollaan mökilleen tai muulle pidemmälle matkalle.
      – Ensi viikolla pitäisi hakea Posion mökiltä yksi työkone, mutta en hae sitä sähköautolla, sillä edestakaiseen matkaan pitäisi varata kuusi tuntia. Puolivälissä matkaa pitäisi auton akut ladata Pudasjärvellä ja pysähtyä lataamaan uudelleen paluumatkalla, Karppinen sanoo.”

      KL: Pohjois-Suomessa vaihdetaan uusia sähköautoja bensa- ja dieselautoihin – tässä syy
      https://www.is.fi/autot/art-2000010141364.html

      • Anonyymi

        Se on herttaisen yhdetekevää mitä Lapissa tekevät. Kaamosmasennuksessa on vaikea löytää elämään oikein mitään positiivista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on herttaisen yhdetekevää mitä Lapissa tekevät. Kaamosmasennuksessa on vaikea löytää elämään oikein mitään positiivista.

        Lapissa on pelkästään positiivisia asioita. Etelä-Suomen harmaus varmasti masentaa.


    • Anonyymi

      Sähköauto ei sovellu Suomen olosuhteisiin:

      “Kun Suomessa lähtee talvikuukausina sähköautolla reissuun, on varauduttava siihen, että täydellä akulla pääsee vain puolet autolle ilmoitetusta WLTP-toimintamatkasta. Talven kaikkein kylmimpinä päivinä ei välttämättä pääse aina niinkään pitkälle.”

      “Teppo Vesalaisen mukaan sähköautot tarvitsevat tyypillisesti tiepalveluapua kovilla pakkasilla käynnistysakun simahtamisen vuoksi. Se on huomattavasti yleisempää kuin ajoakun virran loppuminen. Lisäksi tiepalveluyksiköt käyvät avaamassa kiinni jäätyneitä latausluukkuja ja irrottamassa autoon kiinni jäätyneitä latauspistokkeita.”

      Meni juuri 90 kilometrin sähköt 40 kilometriin”

      https://yle.fi/a/74-20067424?fbclid=IwAR0sU4Z0giyB5xmZp20gUo_tAr3ATpb2zOOZGCCBiZaHhrP2cK4wDNWfrw0

    • Anonyymi

      Jännä kun bensa- ja dieselillä ajaville on iso asia, että heidän autonsa range on vähintään 1000km, vaikka tankkauspisteitä on joka paikassa ja tankin saa täytettyä muutamassa minuutissa?
      Toisaalta suurimmassa osaa polttiksia range on max. 500km.

      • Anonyymi

        Ideahan on siinä, ettei tarvitse käydä tankkaamassa! Miksi käydä tankilla kun voi ajaa vain, ja pysähtyä hienoilla paikoilla, joissa ei ole tankkausmahdollisuutta?

        "Toisaalta suurimmassa osaa polttiksia range on max. 500km." Nyt menee oikein huolella pieleen.


      • Anonyymi

        Onhan toi tankkaus, niin nopea toimenpide pienten lasten kanssa, kun ajaa polttomoottoriautolla kesällä helteellä ja varsinkin talvella, kun pakkanen ei vaikuta tankkausnopeuteen. Matka on vaivatonta ja itkua on vähemmän.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ideahan on siinä, ettei tarvitse käydä tankkaamassa! Miksi käydä tankilla kun voi ajaa vain, ja pysähtyä hienoilla paikoilla, joissa ei ole tankkausmahdollisuutta?

        "Toisaalta suurimmassa osaa polttiksia range on max. 500km." Nyt menee oikein huolella pieleen.

        Kovin on tärkeää päästä ajamaan pitkiä matkoja kerralla yhteen pätkään ilman taukoja ja sehän on henkisesti ja fyysisesti rentouttavaan ja lapsetkin tykkää, hihii!
        Kauhea paine bensalenkkareilla on yrittää perustella mitä hölmöimmillä "syillä" miksi ajaa bensalla ja pakko painaa pitkää päivää ja matkaa yhtenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin on tärkeää päästä ajamaan pitkiä matkoja kerralla yhteen pätkään ilman taukoja ja sehän on henkisesti ja fyysisesti rentouttavaan ja lapsetkin tykkää, hihii!
        Kauhea paine bensalenkkareilla on yrittää perustella mitä hölmöimmillä "syillä" miksi ajaa bensalla ja pakko painaa pitkää päivää ja matkaa yhtenään.

        Onhan se henkisesti ja fyysisestikin rentouttavaa, kun voi pysähtyä missä haluaa.
        Kauhea paine on sähköautoilijoilla keksiä syitä, miksi kunnon range olisi huono asia!


      • Anonyymi

        Todellinen "range" taitaa olla se mitä seteliautomaaista saa 20€: setelillä. Ei ole päivänvanhaa viinaa eikä tilipäivänä aamuna rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se henkisesti ja fyysisestikin rentouttavaa, kun voi pysähtyä missä haluaa.
        Kauhea paine on sähköautoilijoilla keksiä syitä, miksi kunnon range olisi huono asia!

        Miksi sitten abc ym. latauspaikkojen kahviloissa on 99% polttisautoilijoita?


      • Anonyymi

        Että oikein range :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellinen "range" taitaa olla se mitä seteliautomaaista saa 20€: setelillä. Ei ole päivänvanhaa viinaa eikä tilipäivänä aamuna rahaa.

        Se on sinun ongelmasi, että olet persaukinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on sinun ongelmasi, että olet persaukinen.

        Se on todellinen polttisautolijoiden ongelma, aivan totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on todellinen polttisautolijoiden ongelma, aivan totta.

        Sinun ongelmasi se on, kun pitää jatkuvasti toitottaa, miten halvaksi sähköauton energiakustannukset tulevat. Meillä on omakotitalo ja mökki maksettu ajat sitten. Ei minun tarvitse miettiä paljonko ajaminen maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun ongelmasi se on, kun pitää jatkuvasti toitottaa, miten halvaksi sähköauton energiakustannukset tulevat. Meillä on omakotitalo ja mökki maksettu ajat sitten. Ei minun tarvitse miettiä paljonko ajaminen maksaa.

        Ei minunkaan, toiset siitä enemmän murheissaan ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minunkaan, toiset siitä enemmän murheissaan ovat.

        Sinähän täällä lasket pennosia.


      • Anonyymi

        No kun kokeillut muutamaa täyssähköä bmw , hyundai, kia, mg, id4 , pistää ikivanhana dieselautoilijana aina se silmään että koska taas pitää pysähtyä tankkaamaan eli kuinka paljon tankissa on tavaraa;
        että riittääkö tämän viikon melkein kokonaan sen 700km ajamisen vai onko vaan 400km dieselit tankissa.
        Mutta kun uudella täysakkuisella lähtee ajoon niin aina tankki on melkein tyhjä!


    • Anonyymi

      Polttomoottoriautoon voi siis sijoittaa paljon rahaa yhdellä kertaa seisomaan ja happanemaan tankkiin.

    • Anonyymi

      KYLLÄ YHDELLÄ LATAKSELLA TÄYTYY PÄÄSTÄ 10.000 KM.

    • Anonyymi

      Routavauroitkin voivat tulla kalliiksi sähköautoilijalle:

      “Vakuutusyhtiö varoittaa: Routavauriot voivat tulla sähköautoilijalle kalliiksi”

      “Keväiset routavauriot ja sulavan lumen aiheuttamat lammikot voivat aiheuttaa autoilijoille ikäviä yllätyksiä. Erityisesti sähköautojen kanssa kannattaa olla tien päällä tarkkana, sillä ne voivat olla tierikkojen kanssa kovilla akuston ja pienemmän maavaran vuoksi.

      “ Monessa sähköautossa akuston suojaus voi olla auton pohjassa melko kevyt. Silloin routavauriot, tien epätasaisuus tai jäiset lumipenkat voivat herkästi vaurioittaa sähköauton akkua.”

      https://www.kuljettaja.fi/fi/artikkeli/vakuutusyhtio-varoittaa-routavauriot-voivat-tulla-sahkoautoilijalle-kalliiksi

    • Anonyymi

      Ongelmaa riittää:

      “– Odotin, että autolla pystyy heittämään 200 kilometrin välejä, mutta käytännössä 120–130 kilometrin välit olivat semmoisia, joita turvallisin mielin uskalsi ajaa.”


      “Akkujen heikentynyt kantama ei ollut ainoa haaste, johon perhe Suominen törmäsi reissullaan. Varsinkin ABC-asemilla oli huomattavaa ruuhkaa ja jonottaminen latauspisteille kesti asemasta riippuen 10–30 minuuttia.”

      “Suominen on ajanut aiemmin saman 460 kilometrin matkan polttomoottoriautolla yhtä soittoa kuuteen tuntiin.”

      “Nyt matka otti sähköautolla noin yhdeksän ja puoli tuntia”

      “– Todennäköisesti muutaman kymmenen vuoden päästä ei edes muisteta tätä aikaa, kuinka vaikeaa se oli.”

      “Autoliitto: Tuttu tarina
      Autoliiton hinausyhtiön toimitusjohtaja Ilkka Lehtisen korvaan Suomisten koettelemukset kuulostavat siltä, että sähköautolla on vielä teknisesti kirittävää polttomoottoriautoon.”


      “– Ainakin vielä toistaiseksi, kunnes toivon mukaan jossain vaiheessa tekniikka kehittyy sellaiseksi, että se palvelee täällä meidän olosuhteissa.”

      • Anonyymi

        Ei varmasti aja 460 km:n matkaa kuuteen tuntiin.
        Keskinopeus pitäisi olla n. 77 km/h ja siihen ei pääse noin pitkällä matkalla.
        Itse olen ajanut yli 2 muljoonaa kilometriä, niistä suurimman osan työajoa, joista olen asiakasta lskuttanut. Useampaan kertaan olen laskenut keskinopeuteni, enkä kertaakaan ole päässyt 77 km/h keskinopeuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmasti aja 460 km:n matkaa kuuteen tuntiin.
        Keskinopeus pitäisi olla n. 77 km/h ja siihen ei pääse noin pitkällä matkalla.
        Itse olen ajanut yli 2 muljoonaa kilometriä, niistä suurimman osan työajoa, joista olen asiakasta lskuttanut. Useampaan kertaan olen laskenut keskinopeuteni, enkä kertaakaan ole päässyt 77 km/h keskinopeuteen.

        Sinä et varmaan pääse 77 km/h keskinopeuteen, mutta ei yli 90 km/h ole ongelma polttomoottoriautolle tuolla matkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmasti aja 460 km:n matkaa kuuteen tuntiin.
        Keskinopeus pitäisi olla n. 77 km/h ja siihen ei pääse noin pitkällä matkalla.
        Itse olen ajanut yli 2 muljoonaa kilometriä, niistä suurimman osan työajoa, joista olen asiakasta lskuttanut. Useampaan kertaan olen laskenut keskinopeuteni, enkä kertaakaan ole päässyt 77 km/h keskinopeuteen.

        Piipadaa. Tuon keskinopeuden (77 km/h) saavuttaminen ei ole mikään ongelma. Aikanaan vapailla nopeuksilla 100 km keskinopeus 600 km matkalla jäi saavuttamatta. Siitä huolimatta, että välillä mittari näytti 140 km matkanopeutta, ei hetkellistä vauhtia. Vettä satoi tosin matkalla ja vesiliirtoineen toi varovaisuutta ajamiseen. Tuolloin ajaminen tapahtui kaupunkien keskustojen kautta, joka myös hidasti keskinopeutta.


    • Anonyymi

      Sähköautot päätyvät hinaukseen muita autoja useammin:

      “– Odotin, että autolla pystyy heittämään 200 kilometrin välejä, mutta käytännössä 120–130 kilometrin välit olivat semmoisia, joita turvallisin mielin uskalsi ajaa.”


      “Akkujen heikentynyt kantama ei ollut ainoa haaste, johon perhe Suominen törmäsi reissullaan. Varsinkin ABC-asemilla oli huomattavaa ruuhkaa ja jonottaminen latauspisteille kesti asemasta riippuen 10–30 minuuttia.”

      “Suominen on ajanut aiemmin saman 460 kilometrin matkan polttomoottoriautolla yhtä soittoa kuuteen tuntiin.”

      “Nyt matka otti sähköautolla noin yhdeksän ja puoli tuntia”

      “– Todennäköisesti muutaman kymmenen vuoden päästä ei edes muisteta tätä aikaa, kuinka vaikeaa se oli.”

      “Autoliitto: Tuttu tarina
      Autoliiton hinausyhtiön toimitusjohtaja Ilkka Lehtisen korvaan Suomisten koettelemukset kuulostavat siltä, että sähköautolla on vielä teknisesti kirittävää polttomoottoriautoon.”


      “– Ainakin vielä toistaiseksi, kunnes toivon mukaan jossain vaiheessa tekniikka kehittyy sellaiseksi, että se palvelee täällä meidän olosuhteissa.”

    • Anonyymi

      Ongelmia riittää:

      "Kuluvan vuoden ensimmäiselle viikolle sattuneen ennätysviikon haasteet koettelivat tilastojen mukaan etenkin sähköautoja. Vajaan 7000 avustuskeikan joukosta lähes 500 koski sähköautoja. Luku ei sinänsä kuulosta suurelta, mutta kun sen suhteuttaa sähköautojen määrään kotimaisesta autokannasta, tulee prosenttiosuudeksi yli seitsemän. Autokannastamme vain 3 prosenttia on sähköautoja."

      "Useat sähköautot eivät pakkaskelillä alkaneet tuottaa lainkaan lämpöä, joten auton sisällä oli pakastimen lämpötila."🤣🤣😅😅

      "Yllättävän iso syy olivat myös jarruongelmat, joita oli sähköautojen avustustehtävistä yli neljä prosenttia. AL Palveluiden Ilkka Lehtinen kertoo, että neljän prosentin osuus avustuksissa on yllättävän suuri, sillä polttomoottoriautojen kohdalla ei päästä lähellekään samoja lukemia."

    • Anonyymi

      “Sähköautot ovat muita autoja hinausalttiimpia, kertovat tilastot.”

      “UUSILLE sähköautoille sattuu hinausta vaativia vahinkoja merkittävästi enemmän kuin samanikäisille bensiiniautoille, kertovat Pohjola Vakuutuksen tilastot.
      – Näitä ovat muun muassa hinaukset maanteiden latauspisteiltä, kun akku ei lataudu tai täyty, Pohjolan ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo tiedotteessa.
      Aiemmin Falck-nimellä tunnetun hinausyhtiö REDGOn tilastojen perusteella sähköautot päätyvät suhteellisesti useammin hinattavaksi onnettomuuksien ja käyttäjälähtöisten virheiden vuoksi. Näistä jälkimmäiseen kategoriaan osuvat muun muassa käyttövoiman loppuminen, latausluukun jumittuminen ja talvisin juuttumiset.”


      Tilasto: Tällaisia autoja hinataan muita enemmän
      https://www.is.fi/autot/art-2000009992487.html

    • Anonyymi

      Jos haluaa maksaa jokaisesta ajamastaan kilometristä noin kymmenkertaisen hinnan sähköautoon verrattuna niin antaa mennä vaan.

      Tuollaiselle pitkän matkan pakkojolkottamiselle ilman taukoja ei monellakaan ole mitään tarvetta. Sen sijaan kilometrikustannus koskee jokaista ajettua kilometriä. Niin lyhyttä kuin pitkääkin matkaa.

      • Anonyymi

        Tarkoittanet kymmenkertaisella hinnalla pelkkiä polttoainekuluja. No tuokaan ei pidä paikkaansa. Ajamani 100 km maksaa 10 € polttoainekulujen muodossa. En pääsisi mitenkään sähköautolla eurolla 100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittanet kymmenkertaisella hinnalla pelkkiä polttoainekuluja. No tuokaan ei pidä paikkaansa. Ajamani 100 km maksaa 10 € polttoainekulujen muodossa. En pääsisi mitenkään sähköautolla eurolla 100 km.

        Tarkoitan kymmenkertaisella hinnalla käyttökuluja johon lasken mukaan Sähkön/polttoaineen, huoltokustannukset ja käyttömaksut.

        Kotilatauksella pääsee noin 1,6 eurolla sata kilsaa kun fossiilia palaa reilusti yli 10 euron edestä. Lisäksi tulee kalliit huollot ja dieselin osalta dieselvero.

        Kymmenkertainen käyttökustannus fossiilipolttimien suhteen on melko lähellä totuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitan kymmenkertaisella hinnalla käyttökuluja johon lasken mukaan Sähkön/polttoaineen, huoltokustannukset ja käyttömaksut.

        Kotilatauksella pääsee noin 1,6 eurolla sata kilsaa kun fossiilia palaa reilusti yli 10 euron edestä. Lisäksi tulee kalliit huollot ja dieselin osalta dieselvero.

        Kymmenkertainen käyttökustannus fossiilipolttimien suhteen on melko lähellä totuutta.

        Pääomakulujen suhteen sähköauto pärjää mainiosti fossiileihin verrattuna joten sekään ei ole mikään syy juuttua menneisyyteen.

        "Alma Median järjestämässä Ajankohtaista autokaupassa -webinaarissa vertailtiin eri käyttövoimien arvioituja käyttövoimia ja kävi ilmi, että dieselauto menettää arvonsa nopeammin kuin sähköauto. Myös hybridiautot häviävät sähköautolle – niiden ero on vähän ajettuina pieni, mutta kasvaa sitä mukaa, kun kilometrilukema nousee lähemmäs 100 000:a."

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f78e85dd-df18-4cb9-a36d-c627c08b16cd


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittanet kymmenkertaisella hinnalla pelkkiä polttoainekuluja. No tuokaan ei pidä paikkaansa. Ajamani 100 km maksaa 10 € polttoainekulujen muodossa. En pääsisi mitenkään sähköautolla eurolla 100 km.

        Tulin juuri kotiin, ja laitoin auton kiinni laturiin. Sähkö maksaa nyt 0.27 senttiä/kWh, ja auto kuluttaa 17 kWh/100 km. Sähkö maksaa siis alle 5 senttiä/100 km, jonka päälke siirto ja verot. Menee seippaasti alle 10€. Yleensäkin auto latautuu vuorokauden halvimpina tunteina, nyt se on halpaa keskellä päivääkin. Kaupallisia latureita ei juuri tarvitse käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitan kymmenkertaisella hinnalla käyttökuluja johon lasken mukaan Sähkön/polttoaineen, huoltokustannukset ja käyttömaksut.

        Kotilatauksella pääsee noin 1,6 eurolla sata kilsaa kun fossiilia palaa reilusti yli 10 euron edestä. Lisäksi tulee kalliit huollot ja dieselin osalta dieselvero.

        Kymmenkertainen käyttökustannus fossiilipolttimien suhteen on melko lähellä totuutta.

        Meillä on suvussa sähköauto. Latauskustannukset ovat 4 € /100 km.


      • Anonyymi

        Kaikki ajot noin 5 litraa dieseliä per 100 km. Autossa 17 vuotta samat jarrunesteet. Oletettavasti samat jäähdyttäjän nesteet. Vesipumppu alkuperäinen, nivelet alkuperäiset, pakoputki alkuperäinen, ketjukone ilman hihnan vaihtoa. Ei ainuttakaan sähkövikaa. Moottorissa vaihdettu kerran turhaan polttoainesuodatin uuden veroisena. Moottoria ei ole säädetty kertaakaan, eikä vaihdettu osaa mihinkään. Kaikki katsastukset puhtaasti, paitsi kerran käsijarru ei täyttänyt vaatimusta, joten kiristettävä ruuvista aukon kautta. Etupyörän laakeri kerran ja yllättäen polttoainetankki 400 euron suurimpana kustannuksena.

        Sähköautoilija kirjoittaa soopaa väittäessään ajavansa 20 kertaa halvemmalla. Muistetaan, ettei auto ole jättänyt kertaakaan maantielle 340 tkm matkalla ja eilenkin 1000 km reissu suolatuilla teillä umpilikaisena kotiin päästyäni. 4,3 / 100 km keskimääräisellä kulutuksella.
        Autoa ei kannata hinnaltaan suuresti korjata, mutta ajan seuraavat 100-200 tkm vielä ilman suurempaa remppaa.


    • Anonyymi

      Uusi tekniikka vaatii myös autoilijan oppimista. Tuossa tilastossa on sellainen iso ongelma, että ladattavat hybridit lasketaan sähköautoiksi ja Toyotan ladattavat ovat kaikkein ongelmallisimpia juuri tuon 12 voltin akkujensa takia ja niitä jää teiden varsille ja pihoihin seisomaan kaikkein eniten.

      • Anonyymi

        Ei niitä Tojon hybridejä lasketa sähköautoiksi. Täyssähköautot ovat kertakaikkiaan niin huonoja, että niitä hinataan eniten.


    • Anonyymi

      Tämä range on kyllä tosi hieno sana jota on kiva toistella 😊

    • Anonyymi

      Olen ajatellut tuota sen verran että lähes 30 vuoden autoilu-uran aikana ei kertaakaan ole tullut eteen tilannetta että olisi pitänyt ajaa edes se 800 km yhtämittaisesti pitämättä yhtään kunnon taukoa. Tuolla kokemuksella uskallan ennustaa että tuota tilannetta ei tule jatkossakaan.

      • Anonyymi

        Minulla on hiukan pidempi ajokokemus. Erittäin harvoin pysähdyn paikoissa, joissa on laturi. Tällä kokemuksella osaan sanoa, että en varmasti pysähdy jatkossakaan. Mennään ihmisten ehdoilla, ei auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on hiukan pidempi ajokokemus. Erittäin harvoin pysähdyn paikoissa, joissa on laturi. Tällä kokemuksella osaan sanoa, että en varmasti pysähdy jatkossakaan. Mennään ihmisten ehdoilla, ei auton.

        " Mennään ihmisten ehdoilla, ei auton."

        ja sitten kun vielä ymmärtäisit että olet vain yksi ihminen joka ei voi sanella muiden autoilun ehtoja.
        Tuollaiset pitkää matkaa väkisin puurtavat "minäminäminä en halua halua pysähtyä muualla kuin syvässä korvessa" ovat niin marginaali porukka ettei mitään rajaa.

        Me tavalliset pulliaiset olemme aivan eri rotua ja meitä tavallisia pulliasia on joka kylä ja kaupunki pullollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Mennään ihmisten ehdoilla, ei auton."

        ja sitten kun vielä ymmärtäisit että olet vain yksi ihminen joka ei voi sanella muiden autoilun ehtoja.
        Tuollaiset pitkää matkaa väkisin puurtavat "minäminäminä en halua halua pysähtyä muualla kuin syvässä korvessa" ovat niin marginaali porukka ettei mitään rajaa.

        Me tavalliset pulliaiset olemme aivan eri rotua ja meitä tavallisia pulliasia on joka kylä ja kaupunki pullollaan.

        Ihan tavalliset ihmiset ajavat pitkiäkin matkoja. Eikä tarvitse mihinkään korpeen ajaa.
        Et ole tainnut paljon liikkua ja nähdä Suomen teitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan tavalliset ihmiset ajavat pitkiäkin matkoja. Eikä tarvitse mihinkään korpeen ajaa.
        Et ole tainnut paljon liikkua ja nähdä Suomen teitä.

        Yrittäisit ymmärtää ettei suomalaisten auton tarpeet ole sinusta tai minusta kiinni. Kyse on puhtaasti tilastotiedosta ja suurista massoista. Aivan sama kuinka paljon teitä sinä tai minä olemme nähneet.

        Tavalliset ihmiset ajavat niitä pitkiä matkoja hyvin harvoin. Pääasiassa elä pyörii aika pienessä ympyrässä kodin, työn ja harrastusten parissa.
        Tavallinen pulliainen kerää nuo itselleen tärkeäta asiat sen verran lähelle ettei elämä valu hukkaan autossa istumiseen. Autossa istuminen on pois oikeasta elämästä.
        Ja kun sitten joskus tulee se tarve matkustaa pidempää matkaa niin ei ole mikään ongelma pitää taukoa ajamisesta parin kolmen tunnein välin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittäisit ymmärtää ettei suomalaisten auton tarpeet ole sinusta tai minusta kiinni. Kyse on puhtaasti tilastotiedosta ja suurista massoista. Aivan sama kuinka paljon teitä sinä tai minä olemme nähneet.

        Tavalliset ihmiset ajavat niitä pitkiä matkoja hyvin harvoin. Pääasiassa elä pyörii aika pienessä ympyrässä kodin, työn ja harrastusten parissa.
        Tavallinen pulliainen kerää nuo itselleen tärkeäta asiat sen verran lähelle ettei elämä valu hukkaan autossa istumiseen. Autossa istuminen on pois oikeasta elämästä.
        Ja kun sitten joskus tulee se tarve matkustaa pidempää matkaa niin ei ole mikään ongelma pitää taukoa ajamisesta parin kolmen tunnein välin.

        Monet tavalliset ihmiset ajavat pitkiäkin matkoja aika usein. Monella koostuu vuosittaiset kilometrit suurelta osin pitkistä matkoista.
        Ei autossa ajaminen ole hukattua aikaa, koska se on usein ainoa tapa matkustaa.
        Sähköauto on arjessa erittäin hankala, siksi tutkimuksen mukaan 73 % suomalaisista valitsisi mieluummin polttomoottorilla varustetun auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet tavalliset ihmiset ajavat pitkiäkin matkoja aika usein. Monella koostuu vuosittaiset kilometrit suurelta osin pitkistä matkoista.
        Ei autossa ajaminen ole hukattua aikaa, koska se on usein ainoa tapa matkustaa.
        Sähköauto on arjessa erittäin hankala, siksi tutkimuksen mukaan 73 % suomalaisista valitsisi mieluummin polttomoottorilla varustetun auton.

        "Monet tavalliset ihmiset ajavat pitkiäkin matkoja aika usein. Monella koostuu vuosittaiset kilometrit suurelta osin pitkistä matkoista."

        Nämä on nyt taas näitä yhden essnbaarin asiantuntijan pohdintoja omassa päässään ilman minkäänlaista viitausta mihinkään dataan asiasta.

        Aivan yhtä tyhjän kanssa tuollaiset kommentit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan tavalliset ihmiset ajavat pitkiäkin matkoja. Eikä tarvitse mihinkään korpeen ajaa.
        Et ole tainnut paljon liikkua ja nähdä Suomen teitä.

        Ihan tavallinen ihminen ajaa keskimäärin 20000 kilometriä vuodessa, eli 60 kilometriä päivässä. Se ei kestä oikein piiitkää reissua edes kerran kuukaudessa. Mökki yli 300: n km. päässä on enemmän kirous, kuin siunaus. Myytiin pois, omakotitalossa asujana yksi puutarha töineen riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan tavallinen ihminen ajaa keskimäärin 20000 kilometriä vuodessa, eli 60 kilometriä päivässä. Se ei kestä oikein piiitkää reissua edes kerran kuukaudessa. Mökki yli 300: n km. päässä on enemmän kirous, kuin siunaus. Myytiin pois, omakotitalossa asujana yksi puutarha töineen riittää.

        Eikös olekin hurjaa, että ihmiset eivät aina ajakaan päivittäin aina samoja kilometrimääriä. Toki jotkut ajavat työnsä vuoksi.
        Meillä on mökki 35 km päässä kotoa. Voi vaikka piipahtaa saunomassa siellä iltaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Monet tavalliset ihmiset ajavat pitkiäkin matkoja aika usein. Monella koostuu vuosittaiset kilometrit suurelta osin pitkistä matkoista."

        Nämä on nyt taas näitä yhden essnbaarin asiantuntijan pohdintoja omassa päässään ilman minkäänlaista viitausta mihinkään dataan asiasta.

        Aivan yhtä tyhjän kanssa tuollaiset kommentit.

        Enemmän sinun kommenttisi ovat tyhjänpäiväisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet tavalliset ihmiset ajavat pitkiäkin matkoja aika usein. Monella koostuu vuosittaiset kilometrit suurelta osin pitkistä matkoista.
        Ei autossa ajaminen ole hukattua aikaa, koska se on usein ainoa tapa matkustaa.
        Sähköauto on arjessa erittäin hankala, siksi tutkimuksen mukaan 73 % suomalaisista valitsisi mieluummin polttomoottorilla varustetun auton.

        On niitäkin joilla auto seisoo viikon ja sitten ajetaan 500-600 km putkeen tai jotain vastaavaa, mutta minkään tutkimuksen perusteella tuo ei ole mitenkään tyypillinen autonkäyttöprofiili.

        Ainahan näitä erikoistapauksia on, ja auto sitten valitaan tarpeen mukaan mutta ei kukaan ole väittänytkään että sähköauto (tai joku muu käyttövoima) olisi paras ratkaisu jokaiseen mahdolliseen liikkumistarpeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitäkin joilla auto seisoo viikon ja sitten ajetaan 500-600 km putkeen tai jotain vastaavaa, mutta minkään tutkimuksen perusteella tuo ei ole mitenkään tyypillinen autonkäyttöprofiili.

        Ainahan näitä erikoistapauksia on, ja auto sitten valitaan tarpeen mukaan mutta ei kukaan ole väittänytkään että sähköauto (tai joku muu käyttövoima) olisi paras ratkaisu jokaiseen mahdolliseen liikkumistarpeeseen.

        "On niitäkin joilla auto seisoo viikon ja sitten ajetaan 500-600 km putkeen tai jotain vastaavaa, mutta minkään tutkimuksen perusteella tuo ei ole mitenkään tyypillinen autonkäyttöprofiili."

        Joo ja sitten siihen profiiliin pitäisi olla yhdistetty myös se että on henkisesti allerginen pysähtymään 30 minuutiksi siellä missä ihminen luonnollisesti pysähtyy.

        Toki tällaiset asiat ovat jokaisen oma valinta eikä mulla ole mitään sitä vastaan että jollekin tuollaiset asiat ovat tärkeitä.
        Lienee kuitenkin on aika turvallisella pohjalla kun sanoo että tuollaiset valinnat osuvat sinne marginaaliin. Ei isojen massojen juttu lainkaan.


    • Anonyymi

      Bensiinin tankkausta voi myös pitää jokseenkin huvittavana tapauksena . Kävin St 1 tankilla sähköautolla ja otin kanisteriin 10 itraa pienkoneisiin ja Jawaan (335 250cc). Vieressä tankkasi nuorehko " menestyvä" kaveri Audia, notkui pitkän tovin ja poistui. Uteliaisuuttani katsoin kaverin mittaria. 15€ 8litraa BUAHAHAHA Audin paljon puhuttu range on huikeat 120 km. BUAHAHAHA. Kannattaa ottaa kanisteriin ja tiputella litra kerrallaan salaa katseilta. Joillakin alueilla tosin yritetään ottaa parkkipaikalla naapurin tankista kanisteriin.

      • Anonyymi

        Onko se auton vika, jos kaveri ei tankkaa täyteen?
        Minusta sähköauton lataus on huvittavaa. Vakiokaupan pihassa on laturi. Siinä usein on auto latauksessa, ja välillä kuljettaja istuu autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se auton vika, jos kaveri ei tankkaa täyteen?
        Minusta sähköauton lataus on huvittavaa. Vakiokaupan pihassa on laturi. Siinä usein on auto latauksessa, ja välillä kuljettaja istuu autossa.

        Menestyvä polttiskuski ja kympin tankkaus on todella surkuhupaisaa ja valitettavan yleistä. Pisimmälle Lappiin pitkiä siivuja vetäville sankareille ei ole rakennettu kolikkoautomaatteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menestyvä polttiskuski ja kympin tankkaus on todella surkuhupaisaa ja valitettavan yleistä. Pisimmälle Lappiin pitkiä siivuja vetäville sankareille ei ole rakennettu kolikkoautomaatteja.

        Ei nuo nuoret kympillä parilla tankkaavat Lappiin aja. Olin itsekin joskus nuori ja harvoin tankkasin auton tankin täyteen. Moottoripyörän tankin kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se auton vika, jos kaveri ei tankkaa täyteen?
        Minusta sähköauton lataus on huvittavaa. Vakiokaupan pihassa on laturi. Siinä usein on auto latauksessa, ja välillä kuljettaja istuu autossa.

        Nykyisen sähköauton todellinen toimintamatka talvellakin on reilusti yli 300 kilometriä. Kuulostaa ehkä vaatimattomalta, mutta n. 30000 kilometrin vuosi ajoilla olen tänä vuonna ladannut pikalatureissa alle 10 kertaa ja asioinnissa ehkä saman. Normaalipäivinä yli 90% ei alle 100 km ole kantama mennyt juuri koskaan. Kesällä päivälataus auringolla, miksi niin, koska mahdollisuus on. Kotona on kiinteä, tallilla pörssisähkö. Itse asiassa nyt pörssisähköreleellä 3 ohjausta on todella helppoa kikkailla eikä maksa, kuin pari sataa. Kyllä se on huvittavaa ......se sähköauton lataus, nauroin makeasti, kun sain sähkölaskun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisen sähköauton todellinen toimintamatka talvellakin on reilusti yli 300 kilometriä. Kuulostaa ehkä vaatimattomalta, mutta n. 30000 kilometrin vuosi ajoilla olen tänä vuonna ladannut pikalatureissa alle 10 kertaa ja asioinnissa ehkä saman. Normaalipäivinä yli 90% ei alle 100 km ole kantama mennyt juuri koskaan. Kesällä päivälataus auringolla, miksi niin, koska mahdollisuus on. Kotona on kiinteä, tallilla pörssisähkö. Itse asiassa nyt pörssisähköreleellä 3 ohjausta on todella helppoa kikkailla eikä maksa, kuin pari sataa. Kyllä se on huvittavaa ......se sähköauton lataus, nauroin makeasti, kun sain sähkölaskun.

        Eikä pelkästään kuulosta vaatimattomalle kantamalle, vaan se on vaatimaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä pelkästään kuulosta vaatimattomalle kantamalle, vaan se on vaatimaton.

        Sehän riippuu ihan liikkumistarpeesta onko se kantama vaatimaton vai ei? Vastaapa ihan rehellisesti, kuinka monena päivänä vuodesta ajat autolla yli 300 km päivän aikana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän riippuu ihan liikkumistarpeesta onko se kantama vaatimaton vai ei? Vastaapa ihan rehellisesti, kuinka monena päivänä vuodesta ajat autolla yli 300 km päivän aikana?

        Joitakin kymmeniä kertoja vuodessa. Mutta eihän sitä 300 km matkaakaan tarvitse ajaa yhtenä päivänä. Jo 150 km riittää, kun perillä ei ole latausmahdollisuutta. Mielelläni ajan eri kautta takaisin, joka pidentää matkaa.


      • Anonyymi

        On niin monta vaihtoehtoa tuohon huomioosi, raha pulan lisäksi!
        Oliko oma auto, oliko kokeilemassa paljonko mahtuu kin on ajanut 150 km täydellä tankilla jne muuten suoraviivaista populismia tutkimatta tuomita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joitakin kymmeniä kertoja vuodessa. Mutta eihän sitä 300 km matkaakaan tarvitse ajaa yhtenä päivänä. Jo 150 km riittää, kun perillä ei ole latausmahdollisuutta. Mielelläni ajan eri kautta takaisin, joka pidentää matkaa.

        Joitakin kymmeniä, esim 40x 300=12000km. Tietenkin, jos ei tarvitse käydä säännöllisesti missään, esim. töissä, niin voihan sitä huvikseen ajella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joitakin kymmeniä kertoja vuodessa. Mutta eihän sitä 300 km matkaakaan tarvitse ajaa yhtenä päivänä. Jo 150 km riittää, kun perillä ei ole latausmahdollisuutta. Mielelläni ajan eri kautta takaisin, joka pidentää matkaa.

        Itsellä on tuon tyyppistä ajoa välillä. Aivan joka kelissä ei välttämättä tuota edestakaista matkaa pääse, mutta pysähdyn tarvittaessa lataamaan 5-10 minuutiksi, jolla saa tarvittavan lisävirran. Nykyisellä laturiverkostolla arvioisin että vaatii jo aika hyvää "tuuria", jos tuolle 150 km:n pätkälle ei osu yhtään pikalatauspistettä, mutta en sano etteikö se mahdollista ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joitakin kymmeniä, esim 40x 300=12000km. Tietenkin, jos ei tarvitse käydä säännöllisesti missään, esim. töissä, niin voihan sitä huvikseen ajella.

        Eihän 300 km tai siitä yli menevät ole tasan 300 km, vaan matka voi olla 1.300 km.
        Työ, kauppa ja kuntosalireissuilla tulee vuosittain n. 4.000 km. Vuosittain kilometrejä tulee 27 tkm. Hupia en ajele.


    • Anonyymi

      Suomessa on erikoinen liikennepolitiikka jossa ei ole puolusteta monipuolista energian käyttöä liikenteessä vaan yksipuolisesti voidaan torpata verotuksella toinen osapuoli pois. Sitten kun se on saatu hiljennettyä onkin aika nostaa jäljelle jäävän liikkuminen verotuksella hyvinkin kalliiksi. Tämä on sitä monopolia parhamillaan eikä palvele todellisuudessa ketään kuin valtionpalveluksessa olevia tyhjätoimittajia ja suunsoittajia.
      Sähköautoilu on luontokuluttavaa jopa tiestöt kuluvat raskailla sähköautoilla nopsaan ja pilaa tulevaisuudessa myös pohjavedet.
      Tulin hiljattain ameriikasta ja siellä sähköautoista on moni autoa vuokraavista yrityksistä luopunut sähköautosta ja hyvin pieniosa on jätetty sähköautosta pitäville asiakkaille.
      Näin kilpailu pitää huolen ettei liikkumisesta tule syntiä ja pitää hinnat kurissa ja on täysin vastakohta sille mitä takapajuisessa sarvikuonojen ahdasmielisten suomessa on nähtävissä.

      • Anonyymi

        Tuossa on totta joka sana.


      • Anonyymi

        Tuossa setä unohtaa ilmastotavoitteet ja velvoitteet.
        Usan vuokra-autoissa oli ongelmia remonttien kanssa ja tietämätön sen kun otetaan terhakka Tesla vuokralle, niin siitä ulosmitataan kaikki mitä irtoaa ja Teslalla oli aikansa ongelmaa alustan heikkojen puslien kanssa mm.
        Kun fossiilisesta polttoaineita halutaan eroon, niin tietenkin sitä ohjataan verotuksella.
        Jos Suomi ei pääse päästöissä tiettyihin tavoitteisiin, niin se tulee maksamaan paljon ja sekin tietenkin maksatetaan niillä jotka sitä polttoainetta polttaa.
        Ei ne tiet kulu sen enempää, vaikka osa autoista on hieman painavampia kuin nyt kevyimmät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa setä unohtaa ilmastotavoitteet ja velvoitteet.
        Usan vuokra-autoissa oli ongelmia remonttien kanssa ja tietämätön sen kun otetaan terhakka Tesla vuokralle, niin siitä ulosmitataan kaikki mitä irtoaa ja Teslalla oli aikansa ongelmaa alustan heikkojen puslien kanssa mm.
        Kun fossiilisesta polttoaineita halutaan eroon, niin tietenkin sitä ohjataan verotuksella.
        Jos Suomi ei pääse päästöissä tiettyihin tavoitteisiin, niin se tulee maksamaan paljon ja sekin tietenkin maksatetaan niillä jotka sitä polttoainetta polttaa.
        Ei ne tiet kulu sen enempää, vaikka osa autoista on hieman painavampia kuin nyt kevyimmät.

        “Väyläviraston teiden kunnossapidon asiantuntijan Katri Eskolan mukaan sähköautot rasittavat tienpintaa huolestuttavasti, mikäli niissä käytetään talvisin nastarenkaita.”

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-sahkoautot-kuluttavat-tien-pintaa/f8b030f6-b42e-4416-b8cd-1c631976d86f


    • Anonyymi

      Vikoja sähköautoissa riittää:

      “In a startling revelation, a recent study reported that electric vehicles (EVs) face approximately 80% more issues than their gasoline-powered counterparts. The study results, which have sparked concerns about the reliability of EVs, could significantly impact the automotive industry, consumer confidence, and future EV development.
      Electric Vehicles Troubles
      The unspecified study compared the reliability and problem rates between electric and traditional combustion engine vehicles. It found that EVs, particularly those from the 2021 to 2023 model years, encountered nearly 80% more problems than vehicles with internal combustion engines. The most common issues reported by EV owners were related to battery and charging systems, as well as flaws in body panels and interior parts.”


      https://bnnbreaking.com/tech/automotive/electric-vehicles-face-80-more-issues-than-gasoline-vehicles-study/

      • Anonyymi

        ...ja polttiksetko ovat sitten viattomia???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...ja polttiksetko ovat sitten viattomia???

        Ei mutta niissä on paljon vähemmän vikoja kuin sähkövatkaimissa.


    • Anonyymi

      “Sähköautojen katsastuksissa uusia millintarkkoja ongelmia – ”Joskus on hylättävä varmuuden vuoksi”
      Sähköautojen määräaikaiskatsastuksissa on kohdattu uudenlaisia ongelmia.”

      “SÄHKÖAUTOJEN pohjaan kohdistuneet iskut voivat tulla kalliiksi, jos auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa. Joissakin tapauksissa hylkäyspäätös voi tulla, vaikka auto toimisi täysin moitteetta.”

      “Uusi tekniikka on kuitenkin tuonut mukanaan uusia haasteita, jotka ovat osoittautuneet ongelmallisiksi.
      Palveluna myytävä tuote menettää hohtoaan, jos seurauksena on autonomistajalle kalliita ongelmia.”


      “Kaiken kaikkiaan tilanne on johtanut tapauksiin, joissa autonomistaja on ajautunut hankalaan asemaan suhteellisen uudenkin autonsa kanssa.
      johtanut tapauksiin, joissa autonomistaja on ajautunut hankalaan asemaan suhteellisen uudenkin autonsa kanssa. Ensimmäisen vuosikatsastuksen yhteydessä onkin käynyt ilmi, että auto saattaa mennä lunastukseen pohjalevyn vaurion vuoksi. Jos auto on esimerkiksi tuotu käytettynä ulkomailta, voi olla vaikeaa tai mahdotonta osoittaa, milloin vaurio on tarkalleen syntynyt.”


      Sähköautojen katsastuksissa uusia millintarkkoja ongelmia – ”Joskus on hylättävä varmuuden vuoksi”
      https://www.is.fi/autot/art-2000010254029.html

    • Anonyymi

      Paljonko sillä sähköautolla ajaa talvella latausvälillä, jos kesällä sillä pääsisi akku 100 -0% noin 350 km mutta pikausta ei suositella kuin välille 20-80%.

      • Anonyymi

        siis pikalatausta ei...


    • Anonyymi

      Vanhassa Foordissa oli heikko range ja asemia oli silloin joka nurkassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      73
      4258
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3075
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      3040
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      395
      2126
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      213
      1231
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1193
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1162
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1034
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      61
      1022
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      973
    Aihe