Vanhemmat ovat uskonnottomia ja isä käytännön ateisti. Eivät aio kastaa lastaan, vaikka toisen vanhemmat olivat katolisia ja toisen äiti on kirkon jäsen.
Sanovat, että lapsi saa sitten aikuisena itse päättää mihin uskoo ja ottaako kasteen vai ei.
Kastamaton lapsi ei pääse rippikouluun ja voi tuntea itsensä ulkopuoliseksi. Oma lapseni oli minulle jälkikäteen katkera, koska en hyväksynyt hänen menoaan rippikouluun, vaikka äiti oli hänet vauvana kastattanut. Ei sitten käynyt rippikoulua.
Olisiko syytä kastattaa lapsensa perinteen vuoksi ja antaa käydä rippikoulu muodin vuoksi? Saahan siitä ripille pääsystä rahaakin. Ja kirkosta voi erota aikuisena ennen kuin ehtii maksaa senttiäkään kirkollisveroa, joten mitä se haittaisi?
Pitäisikö lapsi kastaa?
40
233
Vastaukset
- Anonyymi
Tämän takia on Prometheus-leirit. Ongelma ratkaistu.
- Anonyymi
Ei tunne lapsi itseään ulkopuoliseksi???
Täysin hyödytön on rippikoulu!
Lapsi on helpottunut kun ei tarvitse tuota hömpää.
On ihan oikein, että lapsia ei aivopestä uskonnolla tai politiikalla!- Anonyymi
>Täysin hyödytön on rippikoulu!<
Ei lainkaan!
Sillä pikkupaikkakunnalla, jolla vietin nuoruuteni 1980-luvun lopulla, ei ollut 14-15 vuotiaille juurikaan kesätyömahdollisuuksia. Riparin käymällä tienasin monen kaverini tavoin mopon ja lisäksi yhteensä muutaman tonnin lahjarahaa sukulaisilta.
Puhuttiinko riparilla jotakin Jeesuksesta tai uskonnosta? Ei mitään muistikuvaa. Lähinnä keskityin tyttöihin. Sen muistan, että rippileirin viimeisenä päivänä pappi sanoi minulle ja kahdelle kaverilleni, että pakkohan teidätkin on ripille päästää, muutoin te tulette ensi vuonna uudestaan... 😁
- Anonyymi
Kuka se nyt kuivaa tukkaa pesee???
Meidän lapset eivät menneet kouluun eivätkä oppineet lukemaan. Saavat sitten aikuisena päättää mitä kieltä haluavat oppia.
- Anonyymi
Tuota se ääriuskovaisuus teettää!
- Anonyymi
Meillä lapsia ei pantu kouluun!
Kirjoittivat sitten 7-9 ällää Yo kokeissa!
Hyvin menee mutta menköön! - Anonyymi
VanhaPieru taas murtaa kertomustaan itsestään, monenenenko kerran?
Toisen polven ateisti joka kai jossain vaiheessa ei ollut ihan varma ... Anonyymi kirjoitti:
Toisen polven ateisti joka kai jossain vaiheessa ei ollut ihan varma ...Jumalan siunausta.
Anonyymi kirjoitti:
Toisen polven ateisti joka kai jossain vaiheessa ei ollut ihan varma ...Onko Hessua näkynyt.
Anonyymi kirjoitti:
Toisen polven ateisti joka kai jossain vaiheessa ei ollut ihan varma ...Poju nyt nukkumaan. Muista iltarukous.
- Anonyymi
Minä kastan vain pullaa. Ihmisten kastaminen on tyhmää touhua. Käykööt itse suihkussa!
- Anonyymi
Antaa lapsen valita itse. Kyllä sen kastamisen ehtii tehdä sitten, kun rippikoulu-ikä alkaa tulla lähemmäksi, jos lapsi haluaa riparille.
Me annoimme lasten valita itse menevätkö uskonnon vai elämänkatsomus-tunneille ja haluavatko koulun kanssa kirkkoon jne. Mielenkiintoista joissain kyselylomakkeissa oli, että vaihtoehto ”lapsi saa päättää itse” puuttui. Täytimme lomakkeet aina lapsen toiveen mukaan.
Aluksi lapset halisvat käydä muiden mukana kirkoissa, mutta jossain vaiheessa he totesivat, että se on vähän ”höpöhöpö”-juttua ja halusivat mieluummin elämänkatsomuksen puolelle.- Anonyymi
Joo, aika hyvinhän et-oppilaitten määrä nykyään kasvaa.
Kirkkoa risoo;-D - Anonyymi
Veikkaan teidän olevan ateisteja? Koska tämä tuntuu olevan aina ateistisessa perheessä tapana, että annetaan lapselle perustietoa eri uskonnoista ja mahdollisuuden itse valita.
Toisin kun kristinuskossa, jossa lapsi pakotetaan olemaan osa kristinuskoa. Monet kristinuskoiset lapset (ja jotkut aikuiset) eivät edes tiedä muiden uskontojen olemassaolosta.
- Anonyymi
Eikö voi uskoa Jumalaan ilman kastetta tai rippikoulua?
Mihin seurakuntaa tarvitaan?- Anonyymi
Pointti sinänsä, mutta miksi uskoa mielikuvitusolentoon?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pointti sinänsä, mutta miksi uskoa mielikuvitusolentoon?
Minä olen itse ateisti, mutta ihmettelen, mihin tarvitaan noita kasteita ja rippikouluja (konfirmaatioita). Eikö jumaliin voi uskoa ihan ilman niitäkin? Onko ne uskovaisista jotenkin välttämättömiä? Eikö ne ole pelkkiä rituaaleja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen itse ateisti, mutta ihmettelen, mihin tarvitaan noita kasteita ja rippikouluja (konfirmaatioita). Eikö jumaliin voi uskoa ihan ilman niitäkin? Onko ne uskovaisista jotenkin välttämättömiä? Eikö ne ole pelkkiä rituaaleja?
Papit ovat onnistuneesti istuttaneet kansaan, että on oltava kirkon jäsen, koska muuten ei saa sitä kuulua sanaa juuri siinä oikeassa muodossa...
Oikeita muotoja pitkin maailmaa on satoja...
Pahinta olisi, ainakin papiston mielestä, jos ei olisi papistoa...
Mutta vähiinhän papiston tarve käy seuraavan 15-20 vuoden kuluessa.
Luin äsken, ettei enää kuin 19% suomalaisista usko kristinuskon jumalaan. Anonyymi kirjoitti:
Rituaalit kuuluvat uskontoihin. Kaikkiin uskontoihin.
- Anonyymi
Miksi vitussa minä kastaisin lapseni johonkin uskontoon, johon en kuulu ja jota en kannata? Rippikoululle haistatti paskat, prometheus-leirille halusi ja tietty päästin. Sieltä tarttui mukaan oikein fiksu poikaystävä, häät tulossa ensi kesänä - eikä niissä pappia tule näkymään. :)
- Anonyymi
Tekopyhyyttä se on kastaminen. Ei se tee lasta sen paremmaksi eikä huonommaksi,vaikka pidetään nimiäiset.
- Anonyymi
tiedätkö kuka kävi kanssani rippikoulun 🤣 pappi sanoi että näytät ihan enkeliltä 🤣🤣🤣 te viimeiseksi olisitte halunneet hänet kastaa
suomalaiset ovat niin saamattomia etteivät pysty edes kirkosta eroamaan ja käyttämään niitä rahoja vaikka perheidensä hyväksi , siksi oikea ratkaisu on ettei kasta lastaan ollenkaan- Anonyymi
tarkoitin konfirmoida
- Anonyymi
Olet valitettavan oikeassa!
Kuinka moni edes varttiälykkö on noussut puolustamaan koulujen vapautta umpikristilliseltä musiikiltä?
Suomalainen älymystö on slaavilaisen alistunut, eikä uskalla avata suutaan. Vai eikö sitä, älymystöä, edes ole olemassa?
- Anonyymi
joo minut houkuteltiin rippikouluun rahan voimalla 🤣 olen pahemman luokan ateisti ja olen rippikoulun käynyt , että mietipä sitä uskovainen
- Anonyymi
olen myös sylikummi 🤣🤣🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
olen myös sylikummi 🤣🤣🤣
olin 🤔
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
olen myös sylikummi 🤣🤣🤣
Kas, täältäkin löytyy ateistinen sylikummi.
- Anonyymi
Jo niihin aikoihin, kun minä kävin riparin 1980-luvulla, aika moni oli siellä itseni tavoin rahan tai mopon takia. Ei uskonto kiinnostanut useimpia 15-vuotiaita jannuja pätkääkään. 😁
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo niihin aikoihin, kun minä kävin riparin 1980-luvulla, aika moni oli siellä itseni tavoin rahan tai mopon takia. Ei uskonto kiinnostanut useimpia 15-vuotiaita jannuja pätkääkään. 😁
Ja tuo ilmiö on vaan voimistunut.
Siksi ripareitten vetäminen rupeaa olemaan kohtuullisen rankka 'nakki' seurakunnan papeille, ja moni yrittääkin väistää niitä.
Yhä enemmän joudutaan riisumaan uskonnollista sisältöä...
Ja jos nuoret tietäisivät kunka vähän papit lukevat Raamattua (muuta kuin saadakseen matskua saarnoihinsa), niin siitä vasta syntyisi mielenkiintoisia keskusteluja...
Varsin suuri osa papeista on käytännössä yllättävän lähellä sekulaarihumanisteja, ja se ei hyvää tiedä kirkolle. Ei myöskään ihme, että kirkolla on suuria vaikeuksia rekrytoida päteviä avoinna oleviin virkoihin. Hakijat kun kyllä tietävät, minkälaiseksi käärmepesäksi kirkko muuttuu lähimmän 10 vuoden sisällä.
- Anonyymi
Ihmisien, jotka uskovat jeesuksen ihmeisiin, pitäisi ottaa 10 min uppokaste, ennen kuin tulevat julistamaan uskoaan näille pastoille.
- Anonyymi
Huomionarvoista tuossa on se, ettei aivotoiminnassa olisi havaittavissa suurtakaan muutosta, ainakaan älyllisyyden suhteen...
Vanhemmat saavat lain mukaan päättää lapsensa uskonnollisesta kasvatuksesta ja liittämisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan, mutta miksi ihmeessä ateisti kastattaisi tai ympärileikkauttaisi oman lapsensa? Sitä en ymmärrä.
- Anonyymi
Uskovaiset isovanhemmat voivat sekaantua perheiden elämään aika rankastikin. Syy kastamiseen voi olla konfliktin välttäminen ja tapaluterilaisuus on aika lailla suomalainen tapa. Kirkko ei edellytä Jumalaan uskomista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskovaiset isovanhemmat voivat sekaantua perheiden elämään aika rankastikin. Syy kastamiseen voi olla konfliktin välttäminen ja tapaluterilaisuus on aika lailla suomalainen tapa. Kirkko ei edellytä Jumalaan uskomista.
Ei niin, riittää että maksaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niin, riittää että maksaa...
Niin miettikää, jos kirkko vaatisi jäseniltään jumalaan uskomista, niin eihän sinne kuuluisi kuin vajaa viidennes suomalaisista.
Tulis muuten melkoiset yt:eet...
- Anonyymi
Miksi ihmeessä isovanhemmilla pitäisi olla mitään oikeuksia sen suhteen, miten vanhemmat kasvattavat lapsensa?
- Anonyymi
Vaikka puhuisit demokratiaa ei se mitään hyödytä.
- Anonyymi
Kastamatonkin lapsi voi mennä halutessaan rippikouluun, jos haluaa kuitata sukulaisilta rippilahjarahat. Riparin päätteeksi voi ottaa kasteen.
Jos kirkko ei tunnu omalta, siitä voi aina erota, mieluiten ennen työelämään siirtymistä niin säästyy kirkollisverolta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563111Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472881Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242689Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3521782- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193951Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810- 44809