Suomen velkasuhde on tämän hallituksen aikana noussut 85 prosenttiin, kun se Marinin hallituksen aikana vakiinnutettiin 75 prosenttiin.
Kuulostaa pahalta, varsinkin kun talous muutenkin sakkaa eikä mitään suurta kasvua ole ennusteiden mukaan tulossa, millä velat maksettaisiin. Siksi Purra heiluu hurjana sakset käsissä, ja valtiovarainministeriö lukee madonlukuja.
Mutta onko koko hirmuvelka sittenkään totta?
Suuri osa velasta johtuu laskentatavan muutoksista. Toinen syy on valtiovarainministeriön oma moka, kun he muuttivat edulliset kiinteäkorkoiset lainat vaihtuvakorkoisiksi.
Lue artikkeli
https://yle.fi/a/74-20119428
Suomella velkaongelma, vai onko sittenkään?
8
<50
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Valtiovarainministeriö on tässä takana. Siellä on ilmeisesti vallassa koulukunta, joka vastustaa hyvinvointivaltiota, ja kiusallaan pakottaa leikkaamaan kustannuksia, etenkin köyhiltä ja sairailta. Itsellään heillä on hyvät palkat, joilla voivat ostaa yksityisiä terveys- ym. palveluja.
- AnonyymiUUSI
Valtiovarainministerit, kuten Saarikko ja Purra ovat olleet virkamiesten heittopusseja. Toki kumpikin edustaa oikeistopuolueita, mutta kaikki puolueet ovat ainakin ennen vaaleja sanoneet kannattavansa hyvinvointivaltiota.
Eri asia että olisiko joku demaripoliitikko yhtään sen parempi, en ole huomannut siellä ketään oikeaa talouden asiantuntijaa. Virkamiehet vetäisivät heitäkin kuin pässiä narusta. - AnonyymiUUSI
Kun tehdään tarkoitushakuisia laskelmia, niin sitten päästetään esiin kokkarit, jotka voivottelevat kuinka meillä ei ole varaa hyvinvointivaltioon, vaikka on rahaa tunnin juniin ja yksityisen hoidon Kela-kirvauksiin.
- AnonyymiUUSI
VM tarjoaa leikkauksia köyhiltä, mutta ei edes ehdota leikattavaksi muilta. Yritykset saavat tukia, joista VM:kin on todennut, että ne eivät niitä tarvitse.
Tämä on tulonsiirtoa duunareilta yrityksille, valtion kukkaron kautta. Kyse on siutä, että virkamiehet tekevät omaa politiikkaa, he eivät ole puolueettomia.
Saan itse osinkotuloja useista kotimaisista suuryrityksistä, jotka saavat monenlaisia valtion tukia ja verohelpotuksia.
Te köyhät duunarit ja pienyrittäjät siis rahoitatte minua. Ja rahoitatte jatkossakin, jos äänestätte nykyisiä hallituspuolueita. Tosin eipä oppositiokaan ole sanonut tästä mitään järkevää. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Valtiovarainministerit, kuten Saarikko ja Purra ovat olleet virkamiesten heittopusseja. Toki kumpikin edustaa oikeistopuolueita, mutta kaikki puolueet ovat ainakin ennen vaaleja sanoneet kannattavansa hyvinvointivaltiota.
Eri asia että olisiko joku demaripoliitikko yhtään sen parempi, en ole huomannut siellä ketään oikeaa talouden asiantuntijaa. Virkamiehet vetäisivät heitäkin kuin pässiä narusta.Demarit erehtyivät uhoamaan että rahaa on, kun he luulivat että valtio ottaa velkaa nollakorolla. Eivät he, eikä suuri yleisö tiennyt valtiovarainministeriön tekemästä korkomokasta. Ja tuskin tiesi Saarikkokaan.
Siksi en luota poliitikkoihin. Ja enää en luota ministeriön virkamiehiinkään.
- AnonyymiUUSI
Maksetaan vaan velkoja pois nyt ja jos sulla ei ole rahaa niin kysy vassareilta rahojen perään.
Tyhmää väittää muuta.- AnonyymiUUSI
Mutta kun tämä nykyinen hallitus ei maksa velkoja pois, vaan ottaa lisää! Etkö ole lukenut?
- AnonyymiUUSI
Minulla on kyllä rahaa, siitä ei ole kysymys. Osakkeissa ja rahastoissa yli miljoona, lisäksi muuta omaisuutta, mistä saan pääomatuloja.
Säälin köyhiä mummoja jotka laskevat riittääkö raha lääkkeisiin ja kohonneisiin terveyskeskusten asiakasmaksuihin. Miksi heidät pannaan maksamaan valtion velkaa, eikä minua jolla olisi siihen varaa?
En sano etteikö sosiaaliturvassa ole väärinkäytöksiä, jotka tietysti pitää karsia. Se on myös liian monimutkainen, mikä antaa puliveivareille tilaisuuksia vedättää Kelaa. Mutta tutkimusten mukaan näitä roistoja on vähemmistö, ja Kela perii vuosittain takaisin väärin myönnettyjä etuuksia.
Myös me hyvätuloiset saamme rahaa Kelalta. Itse olen nauttinut lääkekorvauksia ja muita sairausvakuutuskorvauksia, ilman että on tarvinnut edes hakea niitä. Tuttavat panevat lapsilisät tilille kasvamaan korkoa, ja toiset tekivät samoin opintolainoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1293497- 851825
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151591Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541342VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu901184Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1071151- 681069
- 65954
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k80905Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä20887