Oonko mä kehitysvammainen?

Anonyymi-ap

Elettihin vuotta 2002 talavea(helmikuuta)
. Olin Helsingin juna-asemalla enkä osannu mennä oikeaan junaan. Oletin että junan otsikossa lukee Ylivieska mutta siinä luki Rovaniemi jolloin minä siinä sekaannuin ajatuksissani. Katsoin kyllä lippua ja siinä luki Rovaniemi (rovaniemelle vievä juna) mutta en uskonut koska mun piti jäädä Ylivieskan asemalle, joten mä sekoilin ja odotin koko ajan junaa jonka otsikossa lukkee Ylivieska. Noin 5 junaa missasin kunnes asemalla talon porukka kuulutti minut oikeaan junaan.

Mä sitten aloin pohtia kotona että onkohan mulla ehkä lievä kehitysvamma. Otin tämän puheeksi psykiatrian alan ammattilaisten kanssa ja he eivät diaknosoineet koskaan minulle älyllistä kehitysvammaa vaikka kävin lukemassa älyllisestä kehitysvammasta jonka diagnosointiin vaikuttaa tietyt monet eri asiat kuten esim se ettei osaa käyttää esim julkista liikennettä&joukkoliikennettä.

Mä sain ajokortin vuonna 2001 kevväällä. En oo kertaakaan ajanut ulos eikä ole rekisteriin tullut mitään moitteita. Mutta joskus tuo järjenjuoksu meinaa jätättää. Kerran esim liikennevaloissa empiä älyttömästi jolloin takana oleva naiskuski vihaisenoloisena painoi tööttiä.

Sitten kotona vuonna 2005 olin menossa vaihtamaan juuresta irronnutta hehkulamppua kunnes isä ehti tulla väliin= pelasti henkeni.

Tänään otin aspiriinia ja höpötin isälle "pitääkö nämä niellä, purra vaiko imeä ja lukeeko tässä paketin kyljessä toimintaohjeet"
isä vastasi "älä viitsi poika kyllä sun pitäs tietää"

Pyykkikoneen opetteluun meni aika kauan aikaa ennen kuin olen oppinut. Viime kerralla taas meinas hieman muistin kanssa pätkiä että mitenköhän se oikein menikään eri toimintavaihe.

Näillä aivoilla joutuu koko ajan pinnistelemään enemmän. Kerran olin panemassa ylleni henkselihousuja kunnes yhtäkkiä aivoissa iski tietovajaus eli en osannut laittaa ylleni henkselihousuja.

Kerran ulkona ulkotöissä kun asetin raivaussahan viittaa ylleni niin en osannut panna sitä päälleni.

Osaan käyttää kännykkää, osaan käyttää tietokonetta ja telkkaria. Osaan maksaa laskut.

6

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

En tiedä mutta me ollaan Suomalaisia selviytyjiä ja hyviä siinä. Joskus junamatka vaan kestää vähän pidempään.

• Anonyymi
        UUSI

tuohon tämän päiväiseen aspiriinipurkki-kommenttiini lisään sen, että kyllä mä osasin lukea pullon kyljessä olevaa tekstiä mutta ennen kuin aloin tutkimaan pulloa niin kysyin tuon kysymyksen että pitääkö niellä, purra vaiko imeä, mutta sitten kysyin vielä että "lukeeko tässä paketin kyljessä toimintaohojeet" niin kysyin hieman turhaan koska onhan mulla silmät päässä enkä ole sokea ja osaan kyllä lukea. Tulipahan vain kysyttyä turha kysymys VOI LOL itkunaurua
        En ota vakavasti itseäni sillä osaan nauraa itselleni.

Ala-astteen kolomosluokalla käytin vielä tarralenkkareita koska en uskonut osaavani solmia kenkiä. Kolomosluokalla luokkaretkellä pysähdyttiin jossain Viitasaaren ja Äänekosken välillä järven rannalla sijaitsevalle kioskille jossa kioskissa iski kassalla tietovajaus eli mun piti perua ostoaikeeni kun meinasin osrtaa irtokarkkipussin. Pauli siitä torui minua "kuinka sinä kohta kymmen vanaha et osaa käyttää rahaa voi että sinua miten se nyt noin "

Vielä 15-vuotiaana iski yhtäkkiä aivoihin aika karmea tietovaje rahan käsittelyyn liittyen myös. Se tuntui henkisesti tosi pahalta. Äiti torui minua siitä.

Koulussa vuonna 99 talvella ammattikoulussa piti taittaa pöytäliina tiettyyn taittoasentoon enkä millään enkä koskaan ymmärtänyt miten se tehdään jolloin minulle iski paniikkikohtaus ja juoksin karkuun.

Armeijassa en osannut taittaa pinkkaa oikein enkä taittaa peittoa oikein punkkaan jolloin ystävällinen huonetoverini auttoi aina minua. Muistin häntä kiittää siitä. Häntä muistelen lämmöllä = ihana symppis!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

tuohon tämän päiväiseen aspiriinipurkki-kommenttiini lisään sen, että kyllä mä osasin lukea pullon kyljessä olevaa tekstiä mutta ennen kuin aloin tutkimaan pulloa niin kysyin tuon kysymyksen että pitääkö niellä, purra vaiko imeä, mutta sitten kysyin vielä että "lukeeko tässä paketin kyljessä toimintaohojeet" niin kysyin hieman turhaan koska onhan mulla silmät päässä enkä ole sokea ja osaan kyllä lukea. Tulipahan vain kysyttyä turha kysymys VOI LOL itkunaurua
        En ota vakavasti itseäni sillä osaan nauraa itselleni.

Ala-astteen kolomosluokalla käytin vielä tarralenkkareita koska en uskonut osaavani solmia kenkiä. Kolomosluokalla luokkaretkellä pysähdyttiin jossain Viitasaaren ja Äänekosken välillä järven rannalla sijaitsevalle kioskille jossa kioskissa iski kassalla tietovajaus eli mun piti perua ostoaikeeni kun meinasin osrtaa irtokarkkipussin. Pauli siitä torui minua "kuinka sinä kohta kymmen vanaha et osaa käyttää rahaa voi että sinua miten se nyt noin "

Vielä 15-vuotiaana iski yhtäkkiä aivoihin aika karmea tietovaje rahan käsittelyyn liittyen myös. Se tuntui henkisesti tosi pahalta. Äiti torui minua siitä.

Koulussa vuonna 99 talvella ammattikoulussa piti taittaa pöytäliina tiettyyn taittoasentoon enkä millään enkä koskaan ymmärtänyt miten se tehdään jolloin minulle iski paniikkikohtaus ja juoksin karkuun.

Armeijassa en osannut taittaa pinkkaa oikein enkä taittaa peittoa oikein punkkaan jolloin ystävällinen huonetoverini auttoi aina minua. Muistin häntä kiittää siitä. Häntä muistelen lämmöllä = ihana symppis!

Sinähän olet taiteilija luonne!
        Saisikohan noilla em syillä taiteilija apurahaa? Kyllä sitä jaetaan turhempiinkin hölpötyksiin.
        Sinussa on selvästi taiteellisuutta ja elämän osaamista kommellusten kautta.

• Anonyymi
      UUSI

Kysy lähete et tekee sulle testin. Voi myös olla joku neurologinen ongelma / useampi

• Anonyymi
        UUSI

selvitetäänkö se testin kautta? Eikös siihen vaadita esim monenlaisia kyselyitä (esim koulussa olleet opettajat+oppilaat&naapurit&sukulaiset&lähimmäiset&neuvolan porukka&kerhoajan opettajat &psykologit&psykiatrit) ?? Onko sitten joku ns palikkatesti myös?

• Anonyymi
        UUSI

unohdin mainita avauspostauksessani sen että mulla todettiin 5-vuotiaana hahmotushäiriö aivoissa sekä aivoissa kömpelyyttä ja motoriikkaongelmia. Kuitenkaan minua ei viety koskaan laajempiin jatkotutkimuksiin. Kieltämättä se olis kannattanut. En mä ennää jaksa lähttee tommosiin tutkimuksiin kun ei mun henkinen kapasiteetti kestä sitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      127
      3461
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      84
      1805
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1581
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1342
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      90
      1184
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      107
      1151
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1059
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      954
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      80
      905
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      20
      887
    Aihe