Nonteismi on käsitys, että kaikki uskonnollinen puhe on non-senseä. Sillä ei ole mitään merkitystä, koska se ei kykene edes kuvailemaan kohdettaan [ts. väitettyjä jumalia].
Ateistit pohdiskelevat ihan turhaan jumaluuksien olemassa olemista. Nonteisti ymmärtää, ettei teistit kykene ottamaan itsekään kantaa jumalansa olemassa olemisen puolesta, koska kaikki käsitykset jumalista ovat lähtökohdiltaan jo virheellisiä.
Teistit puhuvat mm. kaikkivoipaisesta oliosta tai muista täysin absurdeista käsityksistään, joita eivät kykene rationaalisesti määrittelemään eikä niiden puolesta argunmentoimaan.
Nonteismi on parempaa
12
103
Vastaukset
"Nonteismi"
A privativumia käytetään muinaiskreikassa ja kreikkalaisperäisissä lainasanoissa, joten non- liitteen käyttö on virhe. Lisäksi non ja a privativum tarkoittavat samaa asiaa. Aloituksesi on termikikkailua ja lisäksi se on aivan käsittämätöntä sekasotkua.- Anonyymi
Ei yllätä käsityksesi. Ateistina olet idiootti.
Anonyymi kirjoitti:
Ei yllätä käsityksesi. Ateistina olet idiootti.
Ad hominem on argumenttivirhe.
- Anonyymi
Humanisti_ateisti kirjoitti:
Ad hominem on argumenttivirhe.
Oma argementaatiosi jäi siihen, että se pysähtyi termiin nonteismi. Näin tekee idiootti.
Näin ollen ad hominem ei ole argumentointivirhe.
- Anonyymi
Minä en ymmärrä lainkaan, miksi pohtisin jonkun sellaisen olemista tai olemassaoloa, jonka tiedän keksityksi?
Pohdinko Aku Ankan olemassaoloa?
Sitä voin pohtia, miksi ihminen keksii 2000 erilaista kristinuskoa? Tai ylipäätään kakkia erilaisia muita uskontoja ja jumalia?
Miten ja miksi keksimme omat jumalamme, kuten Tapion, Ahdin ja Ukkosen?
Vain se kiinnostaa, mutta en käytä aikaani sen pohtimiseen ovatko ne olemassa todella.
Ymmärrättekö eron?"Minä en ymmärrä lainkaan, miksi pohtisin jonkun sellaisen olemista tai olemassaoloa, jonka tiedän keksityksi?"
Eikö yhteiskunnallisessa päätöksenteossa, tieteessä ja opetuksessa pohdita koko ajan sitä, että ne perustuvat mahdollisimman paljon faktoihin? Ei päätöksenteossa, tieteessä ja opetuksessa pohdita sitä, että "Onkohan se pronssikautinen vuohipaimenjumala sittenkin totta" vaan argumentoidaan sitä, miksi tuota pronssikautista vuohipaimenjumalaa ei saa edes ottaa esille asioissa, jotka vaativat faktapohjaisuutta, loogisuutta ja rationaalisuutta.- Anonyymi
Humanisti_ateisti kirjoitti:
"Minä en ymmärrä lainkaan, miksi pohtisin jonkun sellaisen olemista tai olemassaoloa, jonka tiedän keksityksi?"
Eikö yhteiskunnallisessa päätöksenteossa, tieteessä ja opetuksessa pohdita koko ajan sitä, että ne perustuvat mahdollisimman paljon faktoihin? Ei päätöksenteossa, tieteessä ja opetuksessa pohdita sitä, että "Onkohan se pronssikautinen vuohipaimenjumala sittenkin totta" vaan argumentoidaan sitä, miksi tuota pronssikautista vuohipaimenjumalaa ei saa edes ottaa esille asioissa, jotka vaativat faktapohjaisuutta, loogisuutta ja rationaalisuutta.Niin........?
Olitko eri mieltä vai samaa mieltä?
No siis, ei ole kovin hyödyllistä käyttää aikaa sen pohtimiseen, onko saunatonttu totta?
Vasta sitten kun teemme löydöksiä saunatonttujen luista, haudoista, vaatteista tms, voimme pohtia, mitä ne on.
Tai jos vielä kolmannenkin ihmisen mentyä saunaan, siellä edelleen on saunatonttu, on aika ryhtyä pohtimaan ketäs nämä nyt ovatkaan.
Enkeleillä on ollut lukemattomia tilaisuuksia ilmestyä TV kameroiden eteen suorissa lähetyksissä. Jos niiden esiintyvyys voidaan todeta, on aika ryhtyä pohtimaan, mitäs nämä ovatkaan. Anonyymi kirjoitti:
Niin........?
Olitko eri mieltä vai samaa mieltä?
No siis, ei ole kovin hyödyllistä käyttää aikaa sen pohtimiseen, onko saunatonttu totta?
Vasta sitten kun teemme löydöksiä saunatonttujen luista, haudoista, vaatteista tms, voimme pohtia, mitä ne on.
Tai jos vielä kolmannenkin ihmisen mentyä saunaan, siellä edelleen on saunatonttu, on aika ryhtyä pohtimaan ketäs nämä nyt ovatkaan.
Enkeleillä on ollut lukemattomia tilaisuuksia ilmestyä TV kameroiden eteen suorissa lähetyksissä. Jos niiden esiintyvyys voidaan todeta, on aika ryhtyä pohtimaan, mitäs nämä ovatkaan."Olitko eri mieltä vai samaa mieltä? "
Sinä väitit implisiittisesti, ettei olisi järkeä argumentoida jumalien olemassaoloa vastaan: "Minä en ymmärrä lainkaan, miksi pohtisin jonkun sellaisen olemista tai olemassaoloa, jonka tiedän keksityksi?"
Minä pidän sitä tärkeänä, koska jumalien vuoksi tehdään terroritekoja, tapetaan viattomia ihmisiä ja poljetaan toisten ihmisoikeuksia. Kaikki tämä tehdään vaikka itse entiteetti onkin olematon. Siksi on järkevää argumentoida niitä vastaan, eikä olla välinpitämätön.
- Anonyymi
jumalan uskosta on lyhyt matka noitavainoihin 😠
- Anonyymi
Pelle Miljoona laulaa "Maailma on totta..." mutta onko se todella totta.
Maailma ei ole katsojasta erillinen vaan suora projektio mielestämme. Tuomitsevat ajatukset näyttävät hullun maailman, siunaavat ajatukset taas sen toisen version joka perustuu Rakkauteen. Maailmaa ei tarvitse parantaa, vaan parantaa vain ajatuksemme siiitä.
"Se, mitä näen, heijastaa mielessäni olevaa prosessia, joka alkaa käsityksestäni siitä, mitä haluan. Sieltä mieli muodostaa kuvan asioista, joita mieli haluaa, arvioi arvokkaiksi ja siksi pyrkii löytämään. Nämä kuvat projisoidaan sitten ulospäin, niitä tarkastellaan, niitä pidetään todellisina ja niitä varjellaan omina.
Kaikki mitä näen on projektiota. Tällä havaintoanalyysillä emme näe fyysisillä silmillämme mitään todellista. Kaikki se "heijastaa prosessia mielessäni" eikä sen enempää. Näemme kaikki projisoituja kuvia. Kuten Workbookin varhainen oppitunti sanoo: "Olen antanut kaiken, mitä näen... kaiken merkityksen, joka sillä on minulle"
Kun valitsemme, mitä haluamme nähdä, maailma nousee silmiemme. Jos valitsemme tuomion, näemme maailman tuomitun; jos valitsemme anteeksiannon, näemme "hilpeän maailman" .
Maailman muuttaminen ei ole välttämätöntä; se muuttuu ajatustemme myötä. Kuten Ken Wapnick huomauttaa, maailman asioiden korjaaminen on kuin yrittää korjata asioita elokuvassa tekemällä asioita ruudulle. Ainoa tapa vaihtaa elokuvaa on muuttaa projektorin sisältöä (tai korjata projektori). Mieli on maailman projektori.
Kun hyväksymme anteeksiantavat ajatukset mielessämme, maailmasta tulee "ystävällinen koti, jossa [voimme] levätä hetken ennen kuin [matkaamme] eteenpäin" (1:7). Siitä tulee paikka, jossa voimme "auttaa veljiämme kulkemaan kanssamme eteenpäin ja löytämään tien taivaaseen ja Jumalan luo" (1:7). Sitä me teemme tässä maailmassa, kun mielemme on parantunut: auta muita tekemään samoin.
Se, mitä haluamme, ovat maailmassa heijastuvia ajatuksia Jumalasta emmekä omia ideoitamme. Jumalan ideoita lukuun ottamatta ajatuksemme muodostavat vain unelmia (2:1).
Tänään en halua unelmia; Haluan todellisuuden heijastuvan maailmaani. Kaikki lähtee ajatuksestani siitä, mitä haluan. Siksi, Isä, pyydän apua halutaessani vain totuutta, vain rauhaa ja vain sitä, mikä on rakastavaa. Haluan liiton, en eroa. Haluan paranemista, en konfliktia. Haluan rauhaa, en sotaa. Auta minua tunnistamaan se aina, kun luulen haluavani jotain muuta tai jotain muuta kuin totuutta; tunnistamaan se, tuomaan se valoosi paranemista varten ja päästämään se irti. - Anonyymi
Aloittajan taitaa kuvailla aloituksessaan ignostismia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ignostismi - Anonyymi
Tässä jumalan sanaa eli wikipediaa
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nonteismi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1176096Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334217- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582120Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441892- 1441819
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579