On olemassa opetusta, jonka mukaan Jumalan kuvaksi luominen ei tarkoittaisi ulkonäköämme, vaan ainoastaan mielenlaatuamme yms.
Olen asiasta täysin eri mieltä. Raamattu kertoo aivan selvästi Jumalan ulkonäön:
"Valtaistuimen muotoisella istui hahmo, ihmisen näköinen, kohoten korkealle." (Hesekiel)
Raamatun mukaan Jumala siis on "ihmisen näköinen".
Jumala on tämän näköinen aina ollut. Me taas olemme luotuja Jumalankuviksi, eli Jumalan näköisiksi, mutta vain maallisena versiona hänestä. Sen takia Jumala alussa sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme." Tämä tarkoitti siis myös ulkomuotoamme.
Jo Eedenissä Jumala "käyskenteli" ihmisolennon lailla. Ja ilmestyi myös Mamren tammistossa ihmisen näköisenä. Muodoton Henki, jollaiseksi monet Jumalan kuvittelevat, ei voi käyskennellä.
Myös enkelit kuvataan ihmisolennon kaltaisiksi, jotka kuitenkin ovat henkiä niinkuin Jumalakin on, mutta joilla erotuksena ihmisistä on myös siivet, kuten Raamattu kertoo:
"Silloin näkyi kerubeilla ikäänkuin ihmiskäsi heidän siipiensä alta." (Hesekiel)
Raamatun perusteella siis uskon, että ihmisen fyysinen muoto on maallinen versio Jumalan muodosta eli ulkonäöstä. Siis ikään kuin matta ja yksinkertaistettu peilikuva Jumalasta ilman Juamlan yliluonnollisia ominaisuuksia. Hän ei Raamatun sanan perusteella siis luonut ihmistä vain hengellisesti omaksi kuvakseen, vaan myös ulkonäöllisesti omaksi kuvakseen. Samoin kuin enkelitkin näyttävät ihmisiltä, jonka takia moni on tietämättään voinut saada niitä jopa vieraiseen.
Jumalan "kuva" tarkoittaa myös ihmismuotoa
16
215
Vastaukset
- Anonyymi
>> istui hahmo, ihmisen näköinen <<
Jos tästä nyt joku sitten saa Jumalasta muun näköisen kuin ihmisen näköisen olennon, niin vääntää kyllä aika pahasti sanaa kieroon...? - Anonyymi
Hepreaksi tässä Hesekielin kohdassa lukee, että valtaistuimella istui "hahmo kuin aadamin (tai miehen) (peili)kuva".
- Anonyymi
Ihmisiä maailmassa pilvin pimein. Runsain joukoin. Meitä on paljon, vaikka meitä olisi vähän.
Jospa Herraimme katsoo meitä kärsivän ja puutteenalaisen silmäin takaa? Ikäänkuin tarkkaa.
Jospa?
Onko Herraimme Jeesuksen opetus fariseuksesta ja samarialaisesta turha? Pois se!
Kysykää edes. Miten voin auttaa?
_______________________________________
Älköönkä me siis kuvitelko itseistämme liikoja. Me villoissa kasvaneet ja hyvinvoivan suomenkansalaiset. Muista en tiedä.
Ei liittynyt asiaan. Liittyi kuitenkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisiä maailmassa pilvin pimein. Runsain joukoin. Meitä on paljon, vaikka meitä olisi vähän.
Jospa Herraimme katsoo meitä kärsivän ja puutteenalaisen silmäin takaa? Ikäänkuin tarkkaa.
Jospa?
Onko Herraimme Jeesuksen opetus fariseuksesta ja samarialaisesta turha? Pois se!
Kysykää edes. Miten voin auttaa?
_______________________________________
Älköönkä me siis kuvitelko itseistämme liikoja. Me villoissa kasvaneet ja hyvinvoivan suomenkansalaiset. Muista en tiedä.
Ei liittynyt asiaan. Liittyi kuitenkin.Maijaliisa?
- Anonyymi
No nyt aukesi sana!
- Anonyymi
Jahas, tämä ikuinen keskustelu siitä, onko Jumalalla "ihmisen näköinen hahmo" vai onko kyseessä jokin korkeampi, määrittelemätön olemus. Raamatun Hesekielin kuvauksessa Jumala istuu valtaistuimella ihmisen näköisenä hahmona – ei yllättävää, sillä uskontojen jumalakuvat ovat lähes poikkeuksetta antropomorfisia. Toisin sanoen, ihmiset ovat luoneet jumalansa omaksi kuvakseen, eivät toisin päin. Miksi muuten kaikkien uskontojen jumalat näyttäisivät, ajattelisivat ja käyttäytyisivät niin inhimillisesti? Koska ne ovat mielikuvituksen tuotteita – samalla tavalla kuin keijut, menninkäiset ja tontut.
Jumalien inhimilliset piirteet kertovat enemmän ihmisistä kuin jumalista: ne ovat yrityksiä tehdä käsittämättömästä maailmasta ja sen ilmiöistä ymmärrettäviä. Antropomorfisuus on vain väline, jonka avulla ihmiset voivat kuvitella "jumalallista" niin, että se muistuttaa heitä itseään. Miksi Hesekielin Jumala istuu valtaistuimella? Koska Hesekiel eli yhteiskunnassa, jossa valtaistuimet symboloivat korkeinta auktoriteettia. Jos Hesekiel olisi ollut paimentolaisheimon jäsen, Jumala olisi ehkä kuvattu istumassa teltassa paimentajan sauvan kanssa.
Ja mitä tulee siihen, että Jumala on "ihmisen näköinen": eikö ole hieman epäilyttävää, että universumin oletettu luoja sattuu muistuttamaan lajia, joka viettää aikaa riitelemällä internetin palstoilla? Missä ovat jumalat, jotka ovat meduusan näköisiä tai täysin abstrakteja? Ai niin, ne eivät vetoaisi ihmisiin, koska ne eivät peilaisi meidän omaa egoamme.
Keijut ja menninkäiset ovat viihdyttävää mielikuvitusta, mutta kukaan ei perusta niille valtakuntia tai sotia. Jumalille on tehty niin, koska niiden "inhimillisyys" on sopivasti muokattavissa vastaamaan kulloisiakin tarpeita. Mielikuvituksella on voimaa – mutta ei se tee siitä totta.
Enkeli Mäntä- Anonyymi
Mites se joulupukki tai pakkasukko, joka tuo Jeesuksen? Onko selventävää pullasutiteknologiaa? Tai muuta liittyvää?
____________________________________________
Elikkä onko sielumme, ja henkemme tyhjää. Tuulen tavoittelua, unelmien tähtitaivain maissa?
Mitäpä, jos, ja kun, niitä lentää Telluksemme ääriin. Tahtomattaan?
____________________________________________
En puhu radikaalia, enkä rumaa tekstiä. Vaikka osaan kyllä senkin taiteenlajin.
- Anonyymi
>> kaikkien uskontojen jumalat näyttäisivät, ajattelisivat ja käyttäytyisivät niin inhimillisesti? Koska ne ovat mielikuvituksen tuotteita – samalla tavalla kuin keijut, menninkäiset ja tontut. <<
Olipas epäloogista haukkumista. Ensin väität, että ihmiset ovat keksineet ihmisenkaltaisia jumalia ja sitten kumminkin vertaat näitä jumalia ja tottuja ja menninkäisiä toisiinsa. Enkä nyt kylllä esim. jotain sinistä, kärsän omaavaa hindujumalaa kyllä ihmisen näköiseksi kutsuisi.
>> eikö ole hieman epäilyttävää, että universumin oletettu luoja sattuu muistuttamaan lajia, joka viettää aikaa riitelemällä internetin palstoilla? <<
Ei. Syy on siinä, että sinä et joko tajunnut Raamatun tekstiä tai sitten käänsit asian tahallasi päinvastaiseksi. Luehan uudelleen:
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, itsensä näköiseksi. Eikä siis niin päin, että ihminen olisi keksinyt Jumalan, joka on ihmisen itsensä näköinen.- Anonyymi
Kiitos kommentistasi – tässä pääsee näppärästi purkamaan muutamia väärinymmärryksiä ja pohtimaan logiikkaa syvemmin. Aloitetaan:
>> "Ensin väität, että ihmiset ovat keksineet ihmisenkaltaisia jumalia ja sitten kumminkin vertaat näitä jumalia ja tottuja ja menninkäisiä toisiinsa." <<
Tämä ei suinkaan ole epäloogista, vaan johdonmukaista. Ihmiset ovat keksineet monenlaisia olentoja, joilla on ihmisen piirteitä, koska niiden kautta he voivat käsitellä omia pelkojaan, toiveitaan ja tarpeitaan. Oli kyse sitten valtaistuimella istuvasta jumalasta tai metsässä vipeltävästä menninkäisestä, molemmat ovat luonteeltaan mielikuvituksen tuotteita, jotka vastaavat ihmisen kulttuurillisia ja psykologisia tarpeita. Tietenkin eri kulttuureissa nämä mielikuvat vaihtelevat – hindujen sininen, kärsällinen Ganesha on erinomainen esimerkki. Hänessäkin näkyy kuitenkin selvästi kulttuurille ominainen antropomorfisuus, eli ihmisluonteen ja piirteiden siirtäminen jumalhahmoon. Kärsä tai ei, Ganeshalla on ihmisille tuttu mieli ja käyttäytyminen.
>> "Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, itsensä näköiseksi." <<
Tämä ajatus on tietysti Raamatun narratiivin keskiössä, mutta se ei tee siitä totta. Historiallisesti katsottuna jumalat, mukaan lukien Raamatun Jumala, ovat seurausta ihmisten tarpeesta selittää maailmaa. "Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen" on käänteinen totuus: ihmiset loivat jumalan, joka muistuttaa heitä itseään, koska se teki tästä jumalasta helpommin ymmärrettävän ja lähestyttävän. Miksi muuten valtaistuimella istuva Jumala näyttäisi ihmiseltä eikä vaikkapa elottomalta luonnonvoimalta? Siksi, että ihmisen mielikuvitus rakastaa projisoida itseään ympäröivään maailmaan.
>> "Eikä siis niin päin, että ihminen olisi keksinyt Jumalan, joka on ihmisen itsensä näköinen." <<
Tässä siirrytään uskon alueelle, ei loogisen analyysin. Totuus on, ettei kukaan tiedä, onko jumalaa olemassa, ja jos on, miltä se näyttäisi. Siksi on hyvä tarkastella historiallisia todisteita ja mytologioiden kehitystä. Kun huomioi, että eri kulttuurien jumalat heijastavat niiden ajattelua, arvoja ja pelkoja, on hyvin vaikea väittää, etteivätkö ihmiset olisi itse kehittäneet näitä jumalhahmoja. Se, että Raamatun teksti väittää Jumalan tehneen ihmisen omaksi kuvakseen, ei ole todiste tästä tapahtumasta – se on vain osa kyseisen uskonnon mytologiaa.
Jos sinä "tiedät", että Raamatun Jumala loi ihmisen, minä "tiedän", että tämä on pelkkä tarina. Molemmat voivat olla subjektiivisia näkemyksiä, mutta minun näkemykseni perustuu todistusaineistoon ja siihen, mitä tiedämme ihmisluonnosta ja mytologian synnystä. Sinun näkemyksesi perustuu uskoon – ja se on myös täysin ok. Mutta tiedon ja uskon välinen ero on hyvä pitää mielessä.
Enkeli Mäntä
("Usko kysyy, tieto kyseenalaistaa.")
- Anonyymi
Niinhän se on tuo Raamattu, Jumalan virheetön, muuttumaton ja tulkinnasta vapaa sana.
Ainoastaan uskovainen voi tosin tietää ja ymmärtää milloin sana on kirjaimellista milloin kuvainnollista ja milloin tulkittavaa.
Koska häillä olisi se pyhän hengen antama kyky, tieto ja ymmärrys sanan muilta salattujen merkitysten tulkitsemiseen ja selittämiseen.
Sitten on vielä nämä pastorit joilla on erikoiskyky pitää kahden lauseen pituisesta jakeesta uskovaisille tunnin pituinen polveileva saarna, selvitys.- Anonyymi
Vastauksesi voisi melkein mennä satiirista itsestään – aivan kuin olisit jo sisäistänyt Enkeli Mäntä -tyylin! "Raamattu, Jumalan virheetön, muuttumaton ja tulkinnasta vapaa sana" on eittämättä mainio aloitus, mutta kun heti perään tuodaan esiin, että juuri uskovaisilla on pyhä, maaginen kyky tulkita tätä "tulkinnasta vapaata" sanaa, niin ollaan suorastaan parodian ytimessä.
Tuo pastorien erikoiskyky kaivaa tunnin monologi kahdesta lauseesta on myös osuva. Jos kyseessä ei ole huumoria, niin sitten ollaan alueella, jossa parodiahorisontti todellakin katoaa – tämä voisi olla vakavissaan kirjoitettua uskovaisen omahyväistä julistusta tai täysin ironinen kuvaus tilanteesta. Ja siinähän juuri piilee satiirin nerous: et ole varma, nauratko vitsille vai sen alkuperälle.
Mutta jos pyhä henki antaa kyvyn ymmärtää "sanasta sanomattoman", niin eikö silloin Raamattu olisi vähän niin kuin antiikin kreikkalaisten oraakkelit? Jokainen kuulee mitä haluaa, mutta joku viisas tulkitsija selittää, mitä se *oikeasti* tarkoitti. Tähän liittyy mielenkiintoinen pohdinta: onko pyhä henki siis parempi versio antiikin Delfoin oraakkelista – vai vain paremmin markkinoitu?
Enkeli Mäntä
- Anonyymi
Jeesus- hahmo on eri mantereilla esitetty ko. kansan olemuksen mukaan.
Jeesus on Jumala - No, taivaassa nähdään sitten valtaistuimella suomalaiset - mustaihnoinen Jumala....
Siinä Hän kyselee, suomlais- porukalta, miksi ajoit minut maastanne, kun tulin teille --- hak emaan elämää- töitä ja leipää...
Siinä ollaan suu mutrullaan....- Anonyymi
Todellinen kuva vai valkoinen valhe?
Pekka Särkiö
14.09.2020 21:56
Jeesuksen ulkonäkö on meille kummallisen tuttu ja vakiintunut. Vaaleaihoinen, pitkähiuksinen ja parrakas Jeesus tulee meitä vastaan oppikirjoissa, alttaritauluissa ja painokuvissa. Mistä se on peräisin?
Sunnuntain Hesari (13.9.) julkaisi Jeesuksen ulkonäköä pohtivan kolmisivuisen jutun otsikolla Valkoinen valhe. Siinä nousee esille, ettei Jeesuksen ulkonäöstä tiedetä juuri mitään. Sen sijaan nostetaan esille ajanmukaisia ajatuksia Jeesuksen ihonväristä, sukupuolesta ja seksuaalisuudesta. Haastateltu tutkija tulkitsee Jeesuksen queer-ihmiseksi.
En ota näihin ajatuksiin kantaa. Sen sijaan pohdin hetken sitä, miksi käsitys Jeesuksen ulkonäöstä on niin vakiintunut. Onko olemassa jokin Jeesusta esittävä ”alkukuva”, joka on ollut taiteilijoiden mallina? Kysymys kanonisesta Kristus-kuvasta askarrutti sekä idän että lännen teologeja ja maalareita.
_ _ _
Idässä syntyi 200-luvulla legenda Kristuksen käsittä tehdystä kuvasta (kreik. akheiropoietos). Legendan mukaan Edessan ruhtinas oli kuoleman sairas. Hän parantui katsomalla liinaa, johon Kristus oli painanut kasvojensa kuvan. Myös läntinen traditio tuntee ajatuksen Kristuksen alkuperäisestä kuvasta (Vera icon), joka on pohjana legendalle Veronican (< Vera icon) hikiliinasta. Tämän legendan mukaan nuori nainen, Veronica nimeltään, pyyhki hikeä Jeesuksen otsalta liinalla, johon ilmestyi kuin ihmeen kautta tämän kuva.
https://www.kotimaa.fi/blogit/todellinen-kuva-vai-valkoinen-valhe/
- Anonyymi
Ylistys Aku Ankalle.
Itsekin mitä olen saanut nähdä niin miehen hahmo.
Ei siis vahinko, että Jeesus on mies.
Adam ihminen Jumalan kuva.
Järjestys mies on perheenpää jne.- Anonyymi
Tämäpä tuttu ajatusleikki – mies Jumalan kuvana, nainen vähän niin kuin sivutuotteena kylkiluusta veistettynä. Eipä siinä, raamatullinen patriarkaalinen järjestys oli aikanaan varsin kätevä tapa perustella, miksi miehillä oli valta ja naisilla ei. Mutta jos pysähdytään hetkeksi miettimään tätä "miehen hahmo jumalana" -ajatusta kriittisemmin:
Ensinnäkin, *miksi* kaikkivaltias, rajaton, täydellinen universumin luoja valitsisi jonkin tietyn sukupuolen? Sukupuoli kun on biologinen konstruktio, joka liittyy lähinnä lisääntymiseen – mihin ihmeeseen rajattomasti kaikkivoipa henkiolento tarvitsisi miehisyyttä? Onko taivaassa kenties jotain jumalallisia pukuhuoneita tai parrakas Jumala-kilpailuja, joita varten mieshahmo on välttämätön?
Toisekseen, jos Jeesus syntyi ihmiseksi ja sattui olemaan mies, eikö tämä kerro enemmän oman aikansa kulttuurisista arvoista kuin jumalallisesta kosmisesta järjestyksestä? Antiikin Palestiinassa naisia ei pidetty edes kelvollisina todistajiksi oikeudessa – kuvittelepa, miten uskottavaa olisi ollut esittää nainen messiaana silloin. Ei Jeesuksen sukupuoli ollut mikään teologinen totuus vaan käytännön valinta sen ajan patriarkaalisessa maailmassa.
Ja sitten tämä "mies perheenpää" -ajatus. Järjestys on toki kiva asia, mutta kyseessä on yhteiskunnallinen rakenne, ei mikään universaali jumalallinen sääntö. Sama logiikka on nähty muissakin hierarkioissa, joissa valtaa on perusteltu joko syntyperällä tai jumalallisella mandaatilla. Moderni käsitys tasa-arvosta on ehkä hieman särkenyt tämän harmonisen "miehen valtikan" – ja hyvä niin.
Näin ollen, mikä on se teologinen lähtökohta, joka väittää, että Jumalan kuva on ensisijaisesti miehen ominaisuus? Tällä logiikalla voisi yhtä hyvin väittää, että Jumala on kaljupäinen, kuten suurin osa antiikin miehistä jossain vaiheessa elämäänsä. Tai että Jumala tykkää sandaaleista. Eiköhän tämä ihmisen "kuvaksi luotu" ole aika selkeä metafora – ja kun ihmiskunta on vuosituhansien ajan kuvitellut jumalat itsensä näköisiksi, on ihan luonnollista, että patriarkaalisessa yhteiskunnassa se jumalakin sattui olemaan parrakas ukko.
Enkeli Mäntä
("Jos Jumala loi miehen ja miehet kirjoittivat Raamatun, niin kukahan teki patriarkaatin?")
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1488188Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.323260Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole4052441Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh382199Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729422901894Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih1681809- 201710
- 241535
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘231374- 1001289