"joukossa on myös merkittävä määrä 200 000–300 000 kilometriä ajettuja autoja.
Kiinnostavin tulos analyysista on se, että valtaosalla yli 200 000 kilometriä ajetuista autoista akun kapasiteetista on jäljellä yli 80 prosenttia.
”Valtaosa mitatuista SoH-arvoista (state of health) on yli 80 prosenttia, jopa yli 200 000 kilometrin jälkeen. Vähenemisestä tehty trendilinja osoittaa, että akun kunto pysyy vakaana jopa 200 000 - 300 000 kilometrissä ja testattujen akkujen käyttöikä on yllättävän pitkä”,
https://www.talouselama.fi/uutiset/miten-sahkoauton-akku-vanhenee-saksalaiset-testasivat-7000-autoa-ja-yllattyivat/a0bf4973-47de-4d2f-a33d-f420671d6074
Sähköauton akut on yli 80 prosentin kunnossa yli 200.000 km jälkeen
54
638
Vastaukset
- Anonyymi
Halpoja kilometrejä.
- Anonyymi
saksalaiset vedättää jotta saavat myytä suomeen omat romunsa...tuo 80 rosenttia voi kertoa siitäkin että esim yksi moduli tai useampi on viallinen...tai osittain akusto korjattu....minä olen tullut siihen tulokseen että jos ostaisin käytetyn niin mittauttaisin akut luotettavalla korjaamolla...en luottaisi pärnäsen mittareihin..
- Anonyymi
".tuo 80 rosenttia voi kertoa siitäkin että esim yksi moduli tai useampi on viallinen"
Ei voi. Älä sössötä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
".tuo 80 rosenttia voi kertoa siitäkin että esim yksi moduli tai useampi on viallinen"
Ei voi. Älä sössötä.katsele yotubesta vaan hybridi ja sähköautojen akuista tietoa ja niiden korjaamisesta,-mittaamisesta , ja kestosta ....siellä on ihan ammattilaisten kertomaa faktaa ,ei tarvitse inttää eikä riidellä
- Anonyymi
paristot ja akut kehittyy. - Mikä lienee se suunta, ja materiaalit, joka ottaa vallan ?
https://youtu.be/X8LnVrnPqc8?si=xQKBflBa6A3qK3I2 - Anonyymi
taitaa saksassaki olla ongelma päästä käytetyistä eroon...
- Anonyymi
no kehua täytyy että kauppa käy
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no kehua täytyy että kauppa käy
Joo tyhmempikin ymmärtää, että tässä on kyseessä Saksan valtion salajuoni erehdyksessä sinne hankittujen sähköautojen dumppaamiseksi Suomeen. Kostavat sillä tavalla sen kun Saksalaiset ajettiin väkivalloin pois Lapista.
- Anonyymi
Kun katsoo millä hinnalla käytettyjä sähköautoja myydään niin kysyntää näyttää riittävän.
- Anonyymi
Nykyään käytettynä ei edes muita autoja juurikaan tuoda kuin sähköautoja. Menevät kaikkein nopeimmin kaupaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään käytettynä ei edes muita autoja juurikaan tuoda kuin sähköautoja. Menevät kaikkein nopeimmin kaupaksi.
hah.... automyyjän painajainen..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hah.... automyyjän painajainen..
Painajainen, jos on vielä polttiksia nurkissa. Varsinkin jos on dieseleitä…
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Painajainen, jos on vielä polttiksia nurkissa. Varsinkin jos on dieseleitä…
jos löytää 2002 ennen vähänajetun dieselin ,siinä on hyvä auto vielä vuosiksi
- Anonyymi
Km ei kerro paljoakaan vaan pysyykö akku hyvässä kunnossa 15-25 vuoden ajan ja ajetaan tarpeellisia ajoja joka viikko. Vuodet ja käyttö
Jokainen tietää että ei pysy kunnossa koska sellaista akkua ei ole tehty.
Näkyy markkinoissa että akkuautot ei löydä ostajia mutta polttomoottoriauto menee kuten ennen jopa paremmin.
Jos laitetaan kaksi autoa vastakkain, toinen on vanha ja paljon ajettu tai vähän ajettu bensa-auto esim markkinahinta 2000€, octavia, golf 4, joku muu merkki, ehkä diesel.
Vastaan laitetaan uusi tai käytetty akkuauto joita näette ihmisten kauppaavan 25 000 tai 30 000€
Tuo bensa auto on kaikilla mittareilla parempi ja järkevämpi ostos, siihen menee huomattavan vähän euroa kk ja vuosittain, eikä auto ole kertakäyttötuote.
Toisessa käyttö loppuu akun huonontumiseen/vikaantumiseen mutta polttomoottoriautossa ei tule vikaa joka toisi edes 2000€ riskin.
Sitten jos verrataan kulujan polttomoottoriauton 20-40 kertaa pienemmällä rahamäärällä.
Akku on ainoa komponentti joka on tärkein mutta sitä ei pysty vaihtamaan tai ostamaan koska akun hinta liian korkea auton omistajalle. Kennoja ja muita ei vaihdeta myöskään eikä ole varaosakaupoissa. Eikä niitä tulla vaihtelemaan laajasti.- Anonyymi
Omaa kokemusta on polttiksista noin 35 vuotta ja nyt viisi vuotta sähköautolla. Kokonaiskustannukset laskivat huomattavasti kun siirryin ajamaan sähköautolla.
Arvonalenema on pienempi sähköautoissa kun polttiksissa. Tämän voin sanoa kokemuksen syvällä rintaänellä. Autoliike ottaa mieluusti sähköauton vaihdossa. Dieselautoja katsotaan nykyään nenänvartta pitkin kun menee sellaista tarjoamaan autoiliikkeeseen. - Anonyymi
Siitä voi olla montaa mieltä onko joku parin tonnin Golf kaikin puolin parempi kuin joku 25-30 k€:n (sähkö)auto.
Jos kuitenkin se Golf tms. täyttää oman autoilun tarpeet niin käyttövoimasta riippumatta 25-30 k€:n laittaminen autoon on silloin turhaa. Monella on kuitenkin auton suhteen muitakin vaatimuksia kuin vain se että se on halpa. - Anonyymi
Taidat perustaa ajatuksesi siihen että sähköauton ajoakku vanhenee ja menettää kapasiteettiaan samalla tavalla kuin vanhanajan lyijyakku. Kyllä molemmat menettää kapasiteettiaan mutta lyijyakun käyttöikä on alle 5 vuotta siinä kun 30 vuotta vanhassa sähköauton akussa kapasiteettia on vielä n 60% jäljelä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat perustaa ajatuksesi siihen että sähköauton ajoakku vanhenee ja menettää kapasiteettiaan samalla tavalla kuin vanhanajan lyijyakku. Kyllä molemmat menettää kapasiteettiaan mutta lyijyakun käyttöikä on alle 5 vuotta siinä kun 30 vuotta vanhassa sähköauton akussa kapasiteettia on vielä n 60% jäljelä.
Ja silti Teslan akkuja on poksahdellut jatkuvasti. Suuressa osassa 10 vuotta vanhoja Tesloja akku on vaihdettu. Yhdenkään Teslan akut ei tule kestämään 30 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat perustaa ajatuksesi siihen että sähköauton ajoakku vanhenee ja menettää kapasiteettiaan samalla tavalla kuin vanhanajan lyijyakku. Kyllä molemmat menettää kapasiteettiaan mutta lyijyakun käyttöikä on alle 5 vuotta siinä kun 30 vuotta vanhassa sähköauton akussa kapasiteettia on vielä n 60% jäljelä.
30 vuotta vanhassa sähköauton akussa ei voi mitenkään olla jäljellä 60% kapasiteetista, kun kokemuksen mukaan harvoin 12 vuotta vanhassakaan enää on.
Sitäpaitsi 60% muutenkin surkeasta toimintamatkasta ei enää monellekaan autontarvitsijalle riitä.
- Anonyymi
toivottavasti ei tuoda suomeen
- Anonyymi
Akun kuluminen ja hajoaminen ovat kaksi eri asiaa. Kaikki on hyvin niin kauan kuin kennot vain menettävät varauskykyään tasaisesti. Mutta joku prosentti akustoista kokee tuhoutumisen jo siinä vaiheessa kuin tasaisen kulumisen vauhdilla ollaan tiputtu vasta 90% tasoon.
Se kuinka todennäköistä on akuston hajoaminen kulumisen lisäksi, siitä on ristiriitaista tietoa. Jos se on niin, että 5% akustoista hajoaa alle 10 vuotiaina riippumatta ajokilometreistä, niin en olisi kovin huolissaan, mutta jos se prosennti on 15-25, alkaa olla aika paljon ennenaikaisesti vikaantuvia akkuja kyseessä.- Anonyymi
on arpakohtalon... köyhällä ei ole varaa ostaa kallista arpaa..ennen ostaa 20.000 arvoisen uuden ..tulee halvemmaksi kuin ajaa kalliilla käytetyllä jännittäen milloin syttyy vikavalo
- Anonyymi
80% akku vetelee jo viimeisiään
- Anonyymi
Jos 80 kWh akkuun saa ladattua 64 kWh edestä, niin ei se viimeisiään vetele. Tuo 64 kWh riittää esim. 3:n tunnin saunomiseen 5 kertaa, ja vähän jää sähköä ylikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos 80 kWh akkuun saa ladattua 64 kWh edestä, niin ei se viimeisiään vetele. Tuo 64 kWh riittää esim. 3:n tunnin saunomiseen 5 kertaa, ja vähän jää sähköä ylikin.
Se kuinka paljon kapasiteettia on jäljellä ei kerro koko totuutta, 80% kielii jo merkittävästä jännitealenemasta ja odotettavissa on melko varmasti ongelmia akkumoduulien välillä. Yleisesti autojen akunvalmistajat määrittävät 80% End Of Life -tasoksi.
- Anonyymi
80 prsesenttia tietää että ongelmia on tulossa..
itse en kyllä kätettyihin sekaantuisi varsinkaan ulkomailta tuotuihin....
huoltohistorian haluaisin nähdä ennen ostoa..sen sähköisen jossa on kaikki tiedot - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se kuinka paljon kapasiteettia on jäljellä ei kerro koko totuutta, 80% kielii jo merkittävästä jännitealenemasta ja odotettavissa on melko varmasti ongelmia akkumoduulien välillä. Yleisesti autojen akunvalmistajat määrittävät 80% End Of Life -tasoksi.
Ei se jännite mihinkään alene, 80% taso on aivan itse keksimäsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se jännite mihinkään alene, 80% taso on aivan itse keksimäsi.
Todellisuutta on kuitenkin, että käytännössä mikään akku ei alle 60% varauksen pääse ennen kuin se kokonaan hajoaa. Kun akun kapasiteetti alenee niin samalla tulee paljon muitakin ongelmia. Tämä pätee mihin tahansa akkuun, esimerkiksi kännyköiden akkukaan ei paljon alle 70% pääse kun kännykän toiminta alkaa olla hyvin epävarmaa.
Ehkä 80% on pientä liioittelua, mutta akut aina lakkaavat toimimasta kauan ennen kuin kapasiteetti on lähellä nollaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisuutta on kuitenkin, että käytännössä mikään akku ei alle 60% varauksen pääse ennen kuin se kokonaan hajoaa. Kun akun kapasiteetti alenee niin samalla tulee paljon muitakin ongelmia. Tämä pätee mihin tahansa akkuun, esimerkiksi kännyköiden akkukaan ei paljon alle 70% pääse kun kännykän toiminta alkaa olla hyvin epävarmaa.
Ehkä 80% on pientä liioittelua, mutta akut aina lakkaavat toimimasta kauan ennen kuin kapasiteetti on lähellä nollaa.Esimerkiksi iPhone suosittelee vaihtamaan akun kun kapasiteetti on 80%.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi iPhone suosittelee vaihtamaan akun kun kapasiteetti on 80%.
Tottakai ne ”suosittelee” ja vielä vaihdattamaan alkuperäisen Apple-akun.. Miksiköhän??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai ne ”suosittelee” ja vielä vaihdattamaan alkuperäisen Apple-akun.. Miksiköhän??
Ehkä näin, mutta kun varaus kännykässäkin tippuu tietyn rajan alle niin toiminta muuttuu epävakaaksi ja lopulta kännykkä lakkaa toimimasta. Ja kännykkä lakkaa toimimasta kokonaan jo ennen kuin kapasiteetti alittaa 50%. Sama tapahtuu sähköautojen akuissa, sähköauton akku hajoaa lopullisesti jo ennen kuin akussa on kapasiteettia alle 50%.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä näin, mutta kun varaus kännykässäkin tippuu tietyn rajan alle niin toiminta muuttuu epävakaaksi ja lopulta kännykkä lakkaa toimimasta. Ja kännykkä lakkaa toimimasta kokonaan jo ennen kuin kapasiteetti alittaa 50%. Sama tapahtuu sähköautojen akuissa, sähköauton akku hajoaa lopullisesti jo ennen kuin akussa on kapasiteettia alle 50%.
Sähköauton ja kännykän akkua on turha verrata. Vaikka molemmat ovatkin Li-ion, niin auton akulta vaaditaan paljon enemmän ja se joutuu sietämään paljon kovempaa rääkkiä, eli virrat ja lämpötilaerot ovat huimasti korkeampia. Tämän vuoksi siinä missä kännykän akku voi vielä 50% SoH:issa olla OK, niin sähköauton akun/kennojen oikosulkuriski kasvaa merkittävästi jo tuossa 80% SoH:ssa. Sen takia suositellaan, että tällainen akku puretaan autosta ja valjastetaan muuhun käyttöön esim. asunnon varavirtalähteeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai ne ”suosittelee” ja vielä vaihdattamaan alkuperäisen Apple-akun.. Miksiköhän??
En tiedä, autoissakin ennenaikaan "suositeltiin" vaihtamaan öljyt 10 000 - 20 000 km välein, miksiköhän? Huolto pääsee myymään öjyä ja vaihtotyötä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai ne ”suosittelee” ja vielä vaihdattamaan alkuperäisen Apple-akun.. Miksiköhän??
Ainakin omassa IPhonessa pakkassieto meni nollaan kun akun kapasiteetti näytti 80%. Aivan 100% lataustasolla se silloinkin pysyi käynnissä aivan pikkupakkasella, mutta jos akun latauskin tippui alle 80% niin kännkkä ei pysynyt päällä edes suhteellisen lämpimässä povitaskussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton ja kännykän akkua on turha verrata. Vaikka molemmat ovatkin Li-ion, niin auton akulta vaaditaan paljon enemmän ja se joutuu sietämään paljon kovempaa rääkkiä, eli virrat ja lämpötilaerot ovat huimasti korkeampia. Tämän vuoksi siinä missä kännykän akku voi vielä 50% SoH:issa olla OK, niin sähköauton akun/kennojen oikosulkuriski kasvaa merkittävästi jo tuossa 80% SoH:ssa. Sen takia suositellaan, että tällainen akku puretaan autosta ja valjastetaan muuhun käyttöön esim. asunnon varavirtalähteeksi.
Sähköautoissa ja kännyköissä on pitkälti samat akut, joten ne ovat suoraan verrannollisia. Erot kännyköiden, läppärien ja autojen akuissa ovat lähinnä kuvitteellisia. Ensimmäisissä Teslankin autoissa käytettiin suoraan läppärien akkuja. Kyllä, Tesla vain osti suuren määrän läppäreitä ja nappasi niistä akut ja siirsi autoon. Ja siinä oli sähköauton akku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos 80 kWh akkuun saa ladattua 64 kWh edestä, niin ei se viimeisiään vetele. Tuo 64 kWh riittää esim. 3:n tunnin saunomiseen 5 kertaa, ja vähän jää sähköä ylikin.
80kW akkuja on vain kalleimmissa autoissa. Taviksille suunatuissa sähköautoissa ei puoltakaan tuosta, ja mitä pienempi akku, sitä useammin täytyy ladata ja sitä nopeammin akku kuluu loppuun, ja jo kymmenessä vuodessa auto on huomattavasti vähemmän käyttökelpoinen.
- Anonyymi
Sääliä saa kuka vaan. Kateus täytyy ansaita.
Hauska katsoa miten nämä jälkeenjääneet polttispellet mesoavat.
Hävijillä ei ole mitään muuta jäljellä kuin metelin pitäminen.
Voittajat ovat menneet jo aikoja sitten ja jättäneet luusereille vain jämät.- Anonyymi
Kun voittajat menevät vaihtamaan autoaan uuteen, niin alkaa itku ja valitus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun voittajat menevät vaihtamaan autoaan uuteen, niin alkaa itku ja valitus.
Voi teitä vanhojen katiskoiden nössöjä. Teillä ei ole mitään ymmärrystä siitä kuinka paljon rahaa sähköautoihin vaihtaneet ovat vuosikymmenien aikana laittaneet polttiksiin.
Eikä siinä mitään. Niillä rahoilla mennään mitä taskusta löytyy.
Älä silti kuvittele että tuollaisella vanhalla katiskalla ajavalla on mitään ajatusta tarjottavana ihmiselle joka on maksanut vuosikymmeniä polttiksien isoja käyttökustannuksia ja on ymmärtänyt lopettaa tuon mielettömän tuhlaaisen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi teitä vanhojen katiskoiden nössöjä. Teillä ei ole mitään ymmärrystä siitä kuinka paljon rahaa sähköautoihin vaihtaneet ovat vuosikymmenien aikana laittaneet polttiksiin.
Eikä siinä mitään. Niillä rahoilla mennään mitä taskusta löytyy.
Älä silti kuvittele että tuollaisella vanhalla katiskalla ajavalla on mitään ajatusta tarjottavana ihmiselle joka on maksanut vuosikymmeniä polttiksien isoja käyttökustannuksia ja on ymmärtänyt lopettaa tuon mielettömän tuhlaaisen.Totta on, että autoni on jo vanha, lähes 27 tkm ajettu vm 2022 MB C200. Pitääpä lähteä huomenna ostamaan 200 tkm ajettu Tesla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi teitä vanhojen katiskoiden nössöjä. Teillä ei ole mitään ymmärrystä siitä kuinka paljon rahaa sähköautoihin vaihtaneet ovat vuosikymmenien aikana laittaneet polttiksiin.
Eikä siinä mitään. Niillä rahoilla mennään mitä taskusta löytyy.
Älä silti kuvittele että tuollaisella vanhalla katiskalla ajavalla on mitään ajatusta tarjottavana ihmiselle joka on maksanut vuosikymmeniä polttiksien isoja käyttökustannuksia ja on ymmärtänyt lopettaa tuon mielettömän tuhlaaisen.Uuden auton ostavat ovat idiootteja, koska uuden auton pelkkä arvon alenema on 4-5 kertaa enemmän kuin bensakulut.
- Anonyymi
Ja ihan viimeisimmät tutkimuksen mukaan akut kestävät vielä pidempää normaalin kuluttajan käytön ansiosta joka tukee akun elinikää paremmin kuin laboratoriossa tehdyt tutkimukset asiasta.
- Anonyymi
Minun tutkimukseni mukaan ihan normaalin kuluttajan käytöllä sähköauton akku menettää helposti kolmanneksen kapasiteetistaan jo 12 vuodessa.
Olen jo pitkään etsiskellyt halpaa sähköautoa työmatkarassiksi vanhan golfini sijaan, mutta ei ole sopivaa löytynyt. Jos hinta on kukkarolleni sopiva, on akutkin lopussa ja toimintamatka tarpeisiini liian lyhyt. Polttiksella mennään siis vielä toistaiseksi. Voi myös olla etten tule sähköautoa hankkimaan koskaan, eläkeikään on enää 12 vuotta ja sen jälkeen en autoa välttämättä enää tarvitsekaan. Vanha polttikseni kestää vielä tuon ajan suuremmalla todennäköisyydellä kuin joku neljän tonnin Leaf.
- Anonyymi
" autoni on jo vanha, lähes 27 tkm ajettu vm 2022 MB C200."
Oikeesti. Onko joku oikeaati ostanut jonku tuollaisen?
Sori vaan, Nyt on kädessä sellainen mustapekka ettei mitään rajaa.- Anonyymi
Ei niitä 4Matic malleja varastamallakaan viitsi hankkia.
- Anonyymi
Kerropa se oman autosi merkki ja malli.
- Anonyymi
Tuo on sama kun olisi mennyt naimisiin jonkun raskaana olevan paikallispubin siiderinorsun kanssa ja maksanut siitä ilosta 30.000 euroa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerropa se oman autosi merkki ja malli.
Pihassa on useaampi auto ja kaksipyöräinen,
Sanon vaan että on niin rahan tuhlaamista tuollaiset menneisyyden vehkeet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä 4Matic malleja varastamallakaan viitsi hankkia.
Jonkun nyrkki on ollut syvällä toisen hanurissa kun tuollaisilla muinaisjäänteillä tehdään kauppaa.
Toivottavasti et ole laittanut mitään käteistä tuohon autoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jonkun nyrkki on ollut syvällä toisen hanurissa kun tuollaisilla muinaisjäänteillä tehdään kauppaa.
Toivottavasti et ole laittanut mitään käteistä tuohon autoon.Työsuhdeauto, haittaako sinua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on sama kun olisi mennyt naimisiin jonkun raskaana olevan paikallispubin siiderinorsun kanssa ja maksanut siitä ilosta 30.000 euroa.
Are you short of money? Mene kunnon töihin.
- Anonyymi
Akun hinta on noin reilut 30% uuden auton hinnasta ja saman euromäärän sen vaihto maksaisi vanhaankin autoon. Onko järkevää?
- Anonyymi
Maailmassa on monta vastenmielistä asiaa joista pahimpia ovat pedofiilit, murhaajat ja nykyakkutekniikka.
- Anonyymi
Jos range on uutena ihanneolosuhteissa esim. 400 km, niin -25-30 pakkasilla se putoaa kutakuinkin puoleen.
Kun akun varauskyvystä katoaa 20 %, niin range on ihanneolosuhteissa enää 320 km ja kunnon pakkasilla vaatimattomat 160 km.
On julmetun paljon ihmisiä, joiden työmatka on 100 km suuntaansa ja jopa enemmänkin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432221Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t22984Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist177881Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685