Uusi saksalaistutkimus kertoo, missä kunnossa akut ovat 200 000 - 300 000 kilometrin jälkeen.
Ylivoimaisella valtaosalla tutkimuksen autoista oli ajettu alle 200 000 kilometriä, mutta joukossa on myös merkittävä määrä 200 000–300 000 kilometriä ajettuja autoja.
Kiinnostavin tulos analyysista on se, että valtaosalla yli 200 000 kilometriä ajetuista autoista akun kapasiteetista on jäljellä yli 80 prosenttia.
”Valtaosa mitatuista SoH-arvoista (state of health) on yli 80 prosenttia, jopa yli 200 000 kilometrin jälkeen. Vähenemisestä tehty trendilinja osoittaa, että akun kunto pysyy vakaana jopa 200 000 - 300 000 kilometrissä ja testattujen akkujen käyttöikä on yllättävän pitkä”, P3-yhtiön saksankielisessä raportissa kirjoitetaan.
Sähköautojen akuille myönnetään tavallisesti 160 000–240 000 kilometrin takuu, joka on voimassa 8–10 vuotta. Esimerkiksi Toyotan ja Lexuksen akkutakuu on jopa miljoona kilometriä.
https://www.talouselama.fi/uutiset/miten-sahkoauton-akku-vanhenee-saksalaiset-testasivat-7000-autoa-ja-yllattyivat/a0bf4973-47de-4d2f-a33d-f420671d6074
Ajoakku pysyy vakaana jopa 200 000 - 300 000 km ja testattujen akkujen käyttöikä on yllättävän pitkä
30
248
Vastaukset
- Anonyymi
TM kirjoitti tästä jo vuosia sitten. Tutkimukset osoittavat että normaali kilometrimäärillä sähköauton akut kestävät helposti 20 vuotta ilman merkittävää kapasiteetin laskua. Tuo 20% lasku ei vielä merkitse oikeastaan yhtään mitään arkiajossa.
- Anonyymi
Tämän palstan pikkupojan olisi aika uskoa se.
- Anonyymi
Tässä on oikeaa tietoa akuista. Käytännössä koettu eikä mitään laboratorio koetta. Hieno, ett akut kestävät pitempään kuin itse auto.
- Anonyymi
Joo sakut on testailut akkuleita j MG on ihan paskakikotin.
- Anonyymi
Silti suomenkin autokannasta on hajonnut satoja satoja akkuja joka vuosi.
Tuo tutkimus ei tosiaan kerro moneenko akku on vaihdettu takuuaikana, voisi yllättää😂 - Anonyymi
Hyvä, että tiedetään 20 vuotta vanhoista sähköautoista tuo tieto. Uusien autojen akkujen tutkiminen ei olisikaan antanut oikeaa kuvaa. Aivan kuin muutamassa kuukaudessa ajetut 200 000 km, kuten Saab aikanaan todistettiin kestäväksi autoksi.
- Anonyymi
Mitä enemmän asiaa tutkitaan pitkällä aikavälillä, sitä paremmaksi akkujen kestävyys osoittautuu.
- Anonyymi
Nykyisten sähköautojen pulmana on akusto johon on sitoutunut paljon massaa ja pääomaa !?
Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ !
Kolmannella tai neljännellä omistajalla akuston takuu on päättynyt eikä kaskoa ole, joten vahingon sattuessa sähköauto romutetaan koska akuston vaihto ei ole kannattavaa !- Anonyymi
Pakoputkiauton moottoriin on sitoutunut paljon massaa ja pääomaa.
Se hajoaa helposti pienimmästäkin virheestä ja sen korjaaminen maksaa yli 38000€! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakoputkiauton moottoriin on sitoutunut paljon massaa ja pääomaa.
Se hajoaa helposti pienimmästäkin virheestä ja sen korjaaminen maksaa yli 38000€!No ehkä jokapojalla ei oo ferraria!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ehkä jokapojalla ei oo ferraria!
Eikös tuo ollut jonkun Toyotan moottori?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ehkä jokapojalla ei oo ferraria!
Toi oli tojotan moottori, joka hajosi vaihtovirheestä.
Sellaisia ne pakoputkipaskat on.
- Anonyymi
Varsinainen ongelmahan ei olekaan tämä akun kapasiteetin tippuminen ajan/kilometrien myötä VAAN yksinkertaisesti niiden vikaantumiinen ajan myötä, esim kennot.
Toinen ehkä myös aika merkittävä juttu on kosteuden aiheuttamat viat kun ikää alkaa olla yli 10v.
https://www.is.fi/autot/art-2000010862586.html
Kolmantena tulee sitten mekaaniset kolhut yms. ja viimeaikoina on ollut juttua että vesilammikotkin taitavat olla vaarallisempia sähköautoille kuin polttiksille - Ei taida edes vakuutuskaan korvata, varsinkin jos ohjekirjassa kielletään ajamasta vesilammikkoon!
Tämä tosiasia kun tiedetään että akut alkaa tulla vaihtokuntoon aika pian 10v jälkeen niin näillä akkujen korjaus/vaihto hinnoilla en ikimaailmassa ostaisi sen ikäistä käytettyä sähköautoa!- Anonyymi
Miksi vaihtaisi ehjät ja toimivat akut? Tuo Teslan tyyppi vika koskee vain tiettyjä Tesloja. Ei liity mitenkään sähköautoihin yleisesti.
- Anonyymi
sähköauto ei ole pelkästään huoleton ja pitkäikäinen. Se on myös käytännössä huoltovapaa. Ainoat huoltokohteet ovat ilmastointi ja jarrut.
Ja jarrutkaan eivät kulu juuri lainkaan kun sähköauto tekee liike-energiasta sähköä kun kuski painaa jarrupoljinta.- Anonyymi
Niinpä, joku voisi tosiaan luulla että kun jarruja ei käytetä (riittävästi) niin ne pysyvät paremmin "iskussa"!
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9c91cf47-3815-40db-8e86-ea566d8d9c68
"Erityisiksi ongelmakohdiksi niin TÜV kuin asiasta uutisoinut ruotsalainen ViBilägare nostavat Teslan alustan, jarrut sekä ajovalot."
Periaatteessahan samasta syytä (käyttämättömyys) johtuva ongelma kiusaa myös lataushybridien polttomoottoreita jotka käytän puutteen takia ruostuvat "puhki".
https://autotoday.fi/moottori-lehti-varoittaa-lataushybridin-polttomoottori-ruostuu-kayton-puutteesta/
Vähän on vielä tuotekehityksellä tehtävää... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, joku voisi tosiaan luulla että kun jarruja ei käytetä (riittävästi) niin ne pysyvät paremmin "iskussa"!
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9c91cf47-3815-40db-8e86-ea566d8d9c68
"Erityisiksi ongelmakohdiksi niin TÜV kuin asiasta uutisoinut ruotsalainen ViBilägare nostavat Teslan alustan, jarrut sekä ajovalot."
Periaatteessahan samasta syytä (käyttämättömyys) johtuva ongelma kiusaa myös lataushybridien polttomoottoreita jotka käytän puutteen takia ruostuvat "puhki".
https://autotoday.fi/moottori-lehti-varoittaa-lataushybridin-polttomoottori-ruostuu-kayton-puutteesta/
Vähän on vielä tuotekehityksellä tehtävää...En ole pitänyt Teslaa koskaan kovin kummoisena autontekijänä eikä sitä pidä ottaa sähköautojen mittatikuksi perustekniikan suhteen.
Pitkänlinjan autonvalmistajat osaavat homman paljon paremmin ja ne hyödyntävät vuosikynmmenten kokemusta tässä asiassa.
VW:n MEB:n rumpujarruille taka-akselilla naureskellaan mutta oikeasti ne ovat kestävyyden kannalta optimaalinen ratkaisu tuossa käytössä. Niissä ei ole noita levyjarrujen ongelmia jotka kuvasit.
MEB:n takajarrut ovat käytännössä huoltovapaat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, joku voisi tosiaan luulla että kun jarruja ei käytetä (riittävästi) niin ne pysyvät paremmin "iskussa"!
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9c91cf47-3815-40db-8e86-ea566d8d9c68
"Erityisiksi ongelmakohdiksi niin TÜV kuin asiasta uutisoinut ruotsalainen ViBilägare nostavat Teslan alustan, jarrut sekä ajovalot."
Periaatteessahan samasta syytä (käyttämättömyys) johtuva ongelma kiusaa myös lataushybridien polttomoottoreita jotka käytän puutteen takia ruostuvat "puhki".
https://autotoday.fi/moottori-lehti-varoittaa-lataushybridin-polttomoottori-ruostuu-kayton-puutteesta/
Vähän on vielä tuotekehityksellä tehtävää...Sähköautossa jarrut pysyy kunnossa kun silloin tällöin tekee vähän reilumman jarrutuksen, ei ole iso vaiva. Muutoin jarrujen kuluminen varsinkin kaupunkiajossa on pienempää, eli levyt/palat kestävät selvästi kauemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautossa jarrut pysyy kunnossa kun silloin tällöin tekee vähän reilumman jarrutuksen, ei ole iso vaiva. Muutoin jarrujen kuluminen varsinkin kaupunkiajossa on pienempää, eli levyt/palat kestävät selvästi kauemmin.
Samaahan on sanottu käsijarrun käytöstä että kun sitä silloin tällöin käyttää niin se toimii eikä ole iso vaiva MUTTA jostain kumman syystä se on katsastuksessa melko yleinen ongelma!
Eli, kyllä tällaiset ylimääräiset "temput" yleensä jää tekemättä pidemmässä juoksussa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaahan on sanottu käsijarrun käytöstä että kun sitä silloin tällöin käyttää niin se toimii eikä ole iso vaiva MUTTA jostain kumman syystä se on katsastuksessa melko yleinen ongelma!
Eli, kyllä tällaiset ylimääräiset "temput" yleensä jää tekemättä pidemmässä juoksussa."Eli, kyllä tällaiset ylimääräiset "temput" yleensä jää tekemättä pidemmässä juoksussa."
Joillakin henkilöllä jää, toisilla ei. Elämä on valintoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole pitänyt Teslaa koskaan kovin kummoisena autontekijänä eikä sitä pidä ottaa sähköautojen mittatikuksi perustekniikan suhteen.
Pitkänlinjan autonvalmistajat osaavat homman paljon paremmin ja ne hyödyntävät vuosikynmmenten kokemusta tässä asiassa.
VW:n MEB:n rumpujarruille taka-akselilla naureskellaan mutta oikeasti ne ovat kestävyyden kannalta optimaalinen ratkaisu tuossa käytössä. Niissä ei ole noita levyjarrujen ongelmia jotka kuvasit.
MEB:n takajarrut ovat käytännössä huoltovapaat.Tesla nyt vaan on kehityksessä 10 vuotta näitä ”pitkänlinjan autonvalmistajia” edellä.
Etenkin saksalaiset putosi kehityksen kelkasta jo 20vuotta sitten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla nyt vaan on kehityksessä 10 vuotta näitä ”pitkänlinjan autonvalmistajia” edellä.
Etenkin saksalaiset putosi kehityksen kelkasta jo 20vuotta sitten.Tesla on sähköisen voimalinjan osalta edistyksellinen, mutta muutoin autona Tesla ei ole kovin ihmeellinen tai ainakaan muita edellä.
- Anonyymi
Saksalaiset ei edes aja montaa vuotta autolla..
- Anonyymi
Saksalaiset kylläkin ajaa yllättävän vanhoilla autoilla.
- Anonyymi
Muutaman vuoden ikäisellä jo käytöstä poistuneella akkukemialla ja akkutekniikalla yritetään todistaa, että eri akkukemiaresepti ja erillainen tekniikka akun ympärillä antaa saman tuloksen? Yleensä osa uusista innovaatioista osoittautuu huonoiksi innovaatioiksi muutaman vuoden kuluttua.
Vai saako uutta autoa tilatessa ruksittua vaihtoehdon, kallis, pieni mutta painava akku. tietysti 4000€ lisähintaan verrattuna siihen ihka uuteen evoluutiomalliin...jonka kestävyydestä ei vielä ole tietoa.- Anonyymi
Mitä enemmän asiaa tutkitaan ja mitä enemmän sähköautoista kertyy kokemusta niin sitä enemmän kertyy todistusaineistoa siitä että akut ovat ehtaa tavaraa ainakin sen 200.000-300.000km.
Ja kun nykyisillä sähköautoilla on ajettu noin paljon niin silloin jokainen Biltema myy tarvikeakkuja hintaan 2.000 euroa. Näin tämä maailma makaa ja kehittyy.
- Anonyymi
Kummaa kun Kia soulissa ei kestänyt kuin 111 000km jonka jälkeen 13 000€ auto olikin arvoton....
- Anonyymi
Hienoa!
Ihanaa ajaa sähköautolla. - Anonyymi
Ammatti lehdistön tulisi avata tuota sähköautojen akusto pulmaa maallikoille !
Kysymyksessä on kymmenien tuhansien eurojen kustannus jos akusto joudutaan uusimaan ! - Anonyymi
Akustot paranevat jatkuvasti.
https://www.evconnect.com/blog/how-long-does-an-electric-car-battery-last
"markkinat"
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla654040- 512790
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta162143Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä141977- 991963
Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?841639Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?3591503Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511430Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81426- 581197