https://www.is.fi/autot/art-2000010862586.html
eli kohta on jokapaikassa korjauspajoja?
Pärnäset osaa korjata tesloja jo....
19
135
Vastaukset
- Anonyymi
ja takuu niin kauan kun perävalot näkyy...
- Anonyymi
Niinhän se kosla -merkkisillä muutenkin kokemusten perusteella!
- Anonyymi
pitäisi olla lakipykälä että aina kun akustoa korjataan tai käytetään irti niin siitä jää auton historiaan merkintä...kuka on räplännyt ja mitä..
- Anonyymi
15.000 euron arpoja on myynnissä kun itse räplätään..kyllä voi mennä käytetyn ostaminen vaikeaksi kun ei tiedä mitä ja kuka on räplännyt akkuja..auton korjaustiedot pitäisi nähdä ennen myyntiä sähköisestä rekisteristä
- Anonyymi
Näin ne ”kotimekaanikot” kehittyvät. Sama valitus oli aikoinaan, kun autoihin alkoi tulla polttoaineen suihkutus ja moottorinohjausjärjestelmät. Kaasarikaket meuhkasi kuin viimeistä päivää, että näitä ei korjaa kukaan. Kuinka kävi?
- Anonyymi
Eihän 500 kg akun irrotus auton alla ole temppu eikä mikään. Onnistuu joka pojalta vaikka parkkipaikalla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän 500 kg akun irrotus auton alla ole temppu eikä mikään. Onnistuu joka pojalta vaikka parkkipaikalla?
Varmaan parkkipaikalla ”kotimekaanikot” tekevät myös niitä kuuluisia koneremppojaan. Kyse ei ollut siitä vaan se, että korjaustaito kehittyy muun kehityksen mukana.
Oletko vähän yksinkertainen kenties? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän 500 kg akun irrotus auton alla ole temppu eikä mikään. Onnistuu joka pojalta vaikka parkkipaikalla?
hah...joko otsalamput heiluu autojen alla...
- Anonyymi
Kumpikohan on helpompi korjata parkkipaikalla polttoaineen suihkutussuuttimet, ja moottorin ohjaus=ecun vaihto, vai 500 kiloisen suurijänitteisen ajoakun vaihto. ?? Hmm..🤔?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumpikohan on helpompi korjata parkkipaikalla polttoaineen suihkutussuuttimet, ja moottorin ohjaus=ecun vaihto, vai 500 kiloisen suurijänitteisen ajoakun vaihto. ?? Hmm..🤔?
Entä katalysaattori vai akkupaketti...kumpi lähtee nopeampaan irti..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumpikohan on helpompi korjata parkkipaikalla polttoaineen suihkutussuuttimet, ja moottorin ohjaus=ecun vaihto, vai 500 kiloisen suurijänitteisen ajoakun vaihto. ?? Hmm..🤔?
Jälleen yksi tahvo joka ei ymmärrä asian ydintä. Korjaamiseen tarvittava tieto ja taito vaan kehittyy muun kehityksen mukana. Think think..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan parkkipaikalla ”kotimekaanikot” tekevät myös niitä kuuluisia koneremppojaan. Kyse ei ollut siitä vaan se, että korjaustaito kehittyy muun kehityksen mukana.
Oletko vähän yksinkertainen kenties?Oletko sinä huumorintajuton pösilö?
- Anonyymi
joo... korjattiin ja liikkeeseen vaihdossa...jollekkin jäi mustapekka kouraan
- Anonyymi
Halvalla vaihdetaan akut, kun tuot uuden tullessasi.👩🔧
- Anonyymi
Koko juttu on IS:ltä edes vastuuton, koska sähköautoissa on ajoakustossa korkeat jännitteet !?
Maallikko ei saa koskea kyseisen auton tekniikkaan !- Anonyymi
Näin asia lain mukaan on. Tasavirtajärjestelmille on vielä olemassa oma turvallisuusohje. Alkaa jotenkin "poikkeuksellisen suurivirtaisissa oikosulkuvirraltaan yli 1 KA tulee noudattaa jne. Suurjännitteeksi katsotaan sähkäalalla yli 1000 V ja pienoisjännite 48V. Normaalit ajoakut ovat sähkökielellä pienjännitelaitteita., joiden korjaamiseen, mittaamiseen, huolto- ja korjaustöihin pitää olla sähkötöiden johtajalla/valvojalla S2 luokan sähköpätevyys ja työn tekijällä tarvittava ammattipätevyys, suoritettu sähköturvallisuuskurssi ja voimassa oleva kortti. LISÄKSI laitteiston vaatima joko valmistajan tai muun tahon kurssi tai tarkat ohjeet. Korjauspajan pitää olla myös vaatimusten mukainen ja työvälineiden oltava ko. työhön soveltuvat, Kokkolan paja näytti mielestäni asialliselta. Sähköautoilun aamuhämärissä olin jonkin aikaa paikallisen automaahantuojan sähkötöiden johtajana, sain pikakurssin miten ko auto tehtiin vaarattomaksi. Sen 2 vuoden aikana, jonka olin tarvittiin 2 kertaa apuani, molemmat, akkukaapelin huono kosketus. Saivat sinne jonkun valtakunnallisen. Itsellä on S1 rajoittamattomat Myös auton DC laturi on sähkölaite, ei sovi maallikon korjailla. Latausasemia ei saa kiinteästi asentaa maallikot. Voimakoskettimen saa laittaa pistorasiaan. Akuissa on niin julmetut oikosulkuvirrat, että moni ei ymmärräkään, tavallinen 12V. 63 Ah lyijyakku oikosulkuvirta liki 800A., lämmittää kellon metalliremmin hehkuvaksi muutamassa sekunnissa. Kiloamperi =1000A. Ison ajoakun oikosulkuvirta saattaa olla jotain 10 kA. lisäksi tasavirtatyöt vaativat aivan omanlaisensa mittalaitteet. En suosittele. Operaattorien vara-akustot ovat todella suurivirtaisia, niitä töitä sanottiin pommin purkamiseksi. piti rinnan ja sarjakytkentöjä purkaa sopivasti. Suurimmat lyijyakustot olivat 400V DC eli 34kpl. 12V akkua sarjaan ja 100Ah akkupaketteja pari kolme rinnan yhteensä n. 100 kpl. Ei tullut mieleenkään kokeilla miten räiskähtää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin asia lain mukaan on. Tasavirtajärjestelmille on vielä olemassa oma turvallisuusohje. Alkaa jotenkin "poikkeuksellisen suurivirtaisissa oikosulkuvirraltaan yli 1 KA tulee noudattaa jne. Suurjännitteeksi katsotaan sähkäalalla yli 1000 V ja pienoisjännite 48V. Normaalit ajoakut ovat sähkökielellä pienjännitelaitteita., joiden korjaamiseen, mittaamiseen, huolto- ja korjaustöihin pitää olla sähkötöiden johtajalla/valvojalla S2 luokan sähköpätevyys ja työn tekijällä tarvittava ammattipätevyys, suoritettu sähköturvallisuuskurssi ja voimassa oleva kortti. LISÄKSI laitteiston vaatima joko valmistajan tai muun tahon kurssi tai tarkat ohjeet. Korjauspajan pitää olla myös vaatimusten mukainen ja työvälineiden oltava ko. työhön soveltuvat, Kokkolan paja näytti mielestäni asialliselta. Sähköautoilun aamuhämärissä olin jonkin aikaa paikallisen automaahantuojan sähkötöiden johtajana, sain pikakurssin miten ko auto tehtiin vaarattomaksi. Sen 2 vuoden aikana, jonka olin tarvittiin 2 kertaa apuani, molemmat, akkukaapelin huono kosketus. Saivat sinne jonkun valtakunnallisen. Itsellä on S1 rajoittamattomat Myös auton DC laturi on sähkölaite, ei sovi maallikon korjailla. Latausasemia ei saa kiinteästi asentaa maallikot. Voimakoskettimen saa laittaa pistorasiaan. Akuissa on niin julmetut oikosulkuvirrat, että moni ei ymmärräkään, tavallinen 12V. 63 Ah lyijyakku oikosulkuvirta liki 800A., lämmittää kellon metalliremmin hehkuvaksi muutamassa sekunnissa. Kiloamperi =1000A. Ison ajoakun oikosulkuvirta saattaa olla jotain 10 kA. lisäksi tasavirtatyöt vaativat aivan omanlaisensa mittalaitteet. En suosittele. Operaattorien vara-akustot ovat todella suurivirtaisia, niitä töitä sanottiin pommin purkamiseksi. piti rinnan ja sarjakytkentöjä purkaa sopivasti. Suurimmat lyijyakustot olivat 400V DC eli 34kpl. 12V akkua sarjaan ja 100Ah akkupaketteja pari kolme rinnan yhteensä n. 100 kpl. Ei tullut mieleenkään kokeilla miten räiskähtää.
Jo tavallisen 12 V akun oikosulkuvirta on helposti yli 1000 A
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo tavallisen 12 V akun oikosulkuvirta on helposti yli 1000 A
Kyllä vain, mitä isompi Ah. luku, sen suurempi Io.
- Anonyymi
Voi voi , jopas yleistät
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla674082- 522795
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta162173Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä142008- 991973
Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?841649Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?3621519Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81436Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511430- 581197