Liikenteen sähköistyminen etenee Suomessa hyvin. Sylksyllä saavutettiin 100.000 henkilöauton raja.

Anonyymi-ap

Tosiasiat ovat liikenteen sähköistymisen puolella.

Tieliikenteen sähköistyminen etenee Suomessa hyvin. Syksyllä saavutettiin 100 000 sähköhenkilöauton raja. Kun mukaan lasketaan lataushybridit, on ladattavia autoja yli kymmenen prosenttia liikennekäytössä olevista autoista.

Teiden kuluminen vähenee autojen sähköistyessä.

Julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa levitettävät väitteet ovat osoitus siitä, että tieliikenteen sähköistyminen todella on uhka öljyteollisuudelle. Näemme jo nyt konkreettisesti Pohjoismaissa, kuinka fossiilisten polttoaineiden kulutus vähenee liikenteen sähköistyessä. Tätä kehitystä öljyteollisuus sidosryhmineen pyrkii hidastamaan.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010860778.html

8

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensimmäinen väittämä koskee sähköautojen valmistuksen ilmastopäästöjä. Niitä taivastellessa unohdetaan, että myös fossiilisten polttoaineiden valmistuksen päästöt jätetään lähes aina huomiotta.

      Toinen väittämä koskee teiden kulumista. Sähköautojen suuremman massan on esitetty kuluttavan tieverkkoa. Väite perustuu tutkimuksiin, joiden mukaan tiet kuluvat suhteessa ajoneuvon akselimassan neljänteen potenssiin. Tässäkin väitteessä on puutteelliset lähtötiedot: sähköä ei tarvitse erikseen kuljettaa paikasta toiseen, kuten polttoaineita. Niinpä tieliikenteen sähköistyessä teiltämme poistuu suuri määrä polttoainerekkoja. Mainitun kaavan perusteella, polttoainerekat aiheuttavat selvästi suuremman teiden kulumisen kuin henkilöautot. Näin ollen laskelma kääntyykin sähköautojen hyväksi: teiden kuluminen vähenee autojen sähköistyessä.

      Kolmas väittämä koskee ympäristövaikutuksia. Öljyn ympäristöhaittoihin perehtyneet ovat hyvin yksimielisiä, että liikenteen sähköistyminen vähentää ympäristövaikutuksia merkittävästi. Näin käy, vaikka joitakin uusia kaivoksia joudutaan avaamaan akkumineraalien vuoksi. On muistettava, että jos kaivoksia ei avattaisi, niiden sijasta avataan uusia öljykenttiä. Keskeinen ero tulee myös siitä, että öljy poltetaan ilmaan kerran, kun taas kaivoksista saatavat mineraalit osataan kierrättää. Näin myös EU:ssa vaaditaan tekemään.

      Väittämät eivät lopu tähän, vaan niitä riittäisi kirjaksi asti.

      • Anonyymi

        Olipa typerä kirjoitus, yrittämättäkään osoittaa laskelmia väittämäänsä.
        Äkkiä laskemalla akselimassoilla rekka kuluttaa 10 240 henkilöautoa enemmän tietä.
        Neljäs potenssi on raaka kaavassa. Pyörien lukumäärää kaava ei ottanut huomioon, eikä
        pyöräkokoa pyörän pintapaineen tarkastelemiseksi. Ajonopeuttakaan kaava ei huomioinut, jolla on merkitys tien kulumisen kannalta, sillä voima välittyy kitkana ja siitä aiheutuvana pintojen liukumisena. Ajavatko rekat 120-130 km nopeuksilla kesäaikana?

        Kun rekka tuo 40 000 litraa säiliöön, sillä useimmat liikkuvat 800 000 km autoillaan.
        Saksassa laskin noin 1 000 rekkaa yhteen suuntaan tunnin aikana. Kirjoittajan mukaan
        nämä pahimmillaan kuluttivat 1 000 x 10 240 henkilöauton verran tietä. Ei nyt sentään kymmenen miljoonan ajoneuvon verran tunnissa. Unohdetaan tuo laskelma ja rekat väkisin ovat maanteillämme ja sähkökäyttöisinä kuluttavat huomattavasti enemmän tulevaisuudessa. Polttoaineiden kuljettaminen on murto-osa tavaraliikenteestä. Unohtuiko tämä sähköä puolustaessa?

        Sähköautojen renkaiden kuluminen lähes kaksinkertaisena osoittaa paremminkin, sähköauton kuluttavan noin kaksi kertaa enemmän tiestöä kuin tavalliset polttikset keskimäärin. Tarkkaa arvoa tuskin kukaan osaa sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa typerä kirjoitus, yrittämättäkään osoittaa laskelmia väittämäänsä.
        Äkkiä laskemalla akselimassoilla rekka kuluttaa 10 240 henkilöautoa enemmän tietä.
        Neljäs potenssi on raaka kaavassa. Pyörien lukumäärää kaava ei ottanut huomioon, eikä
        pyöräkokoa pyörän pintapaineen tarkastelemiseksi. Ajonopeuttakaan kaava ei huomioinut, jolla on merkitys tien kulumisen kannalta, sillä voima välittyy kitkana ja siitä aiheutuvana pintojen liukumisena. Ajavatko rekat 120-130 km nopeuksilla kesäaikana?

        Kun rekka tuo 40 000 litraa säiliöön, sillä useimmat liikkuvat 800 000 km autoillaan.
        Saksassa laskin noin 1 000 rekkaa yhteen suuntaan tunnin aikana. Kirjoittajan mukaan
        nämä pahimmillaan kuluttivat 1 000 x 10 240 henkilöauton verran tietä. Ei nyt sentään kymmenen miljoonan ajoneuvon verran tunnissa. Unohdetaan tuo laskelma ja rekat väkisin ovat maanteillämme ja sähkökäyttöisinä kuluttavat huomattavasti enemmän tulevaisuudessa. Polttoaineiden kuljettaminen on murto-osa tavaraliikenteestä. Unohtuiko tämä sähköä puolustaessa?

        Sähköautojen renkaiden kuluminen lähes kaksinkertaisena osoittaa paremminkin, sähköauton kuluttavan noin kaksi kertaa enemmän tiestöä kuin tavalliset polttikset keskimäärin. Tarkkaa arvoa tuskin kukaan osaa sanoa.

        Vaan johan on typerä lopputoteamus.


    • Anonyymi

      Kaikki öljyyn liittyvä tullaan lähitulevaisuudessa hävittämään viimeiseen pisaraan.

      • Anonyymi

        Mukava lukea näitä öljyn kulutuksen pienenemisiä.


    • Anonyymi

      häslätään.. .pakastuu ,lauhtuu,pakastuu ,lauhtuu...akkukotelot vedestä suuttuu..

      • Anonyymi

        Siinä sitä on uskoa , toivoa, kuvitelmaa, luuloa......... Tietoa ei ensinkään.


    • Anonyymi

      Hyvin menee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      65
      4040
    2. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      51
      2790
    3. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      16
      2143
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      14
      1977
    5. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      99
      1963
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      84
      1639
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      359
      1503
    8. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1430
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1426
    10. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      58
      1197
    Aihe