Minulla on vahva näppituntuma, että nelivetoisilla ajetaan enemmän ojaan kuin kaksivetoisilla.
Asun mutkaisen yksityistien varrella ja tämän tien kunnossapito talvella on mitä on. Täällä suurimmalla osalla on kaksivetoinen auto, mutta jonkin verran myös nelivetoisia.
Jostain syystä näitä nelivetoisia on ollut eniten ojissa tien varrella. Yksi ulosajo oli melkoisen paha ja siinä oli aineksia vakavampaankin loukkaantumiseen.
Onko se vain niin, että nelivetoisella ajetaan liukkaalla kovempaa, mutta jarrutuspitohan niissä ei ole yhtään parempi vaan päinvastoin neliveto voi jäykistää jarrubalanssia ja sitten mennään ojaan?
Mistähän syystä nelivetoisilla ajetaan enemmän ojaan?
5
159
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä, nelivetokuskit jatkavat ajamista, kunnes liukas kohta yllättää auton ollessa liikkeellä ja kaikki vetävät tai jarruttavat pyörät luistavat samanaikaisesti.
- Anonyymi
Onko sulla oman näppituntuman lisäksi ihan oikeitakin perusteita uskomuksellesi?
- Anonyymi
Nelivedon etuhan on oikeastaan vain ja ainoastaan parempi etenemiskyky vaikeissa olosuhteissa. Eipä siitä muuta hyötyä ole. Jarrutusmatka ei poikkea mitenkään pituuden osalta.
Parempi turvallisuus, jos sitä on, liittyy vain tilanteisiin, jossa parempi etenemiskyky lisää turvallisuutta.
Minulla on ollut nelivetoautoja jo noin 20 vuotta. Ja siitä on tavattomasti hyötyä arkisin minulle nimenomaan talvisin, kun asun alueella jossa teiden lumiaurauksia tehdä läheskään ensimmäisten joukossa ja taloni, kun on vielä mäen päällä. Oma kotitienikin on vielä reilut 50 metriä. Hyvin usein töistä palatessanikaan ei tietä ole aurattu ja ylämäki on haasteellinen.
Mökkitinikin on talvikäyttöinen ja siellä käymme myös talvisin. Mökkitie n 2 km, kyllä aurataan sovitusti viikottain, mutta kyllä silti lunta saattaa olla melkoisestikin joskus, silloin sinne ei ilman nelivetoa useinkaan pääsisi laisinkaan. - Anonyymi
Nelivetoisella pääsee kiinni pahempaan paikkaan kuin kaksivetoisella. Kaksivetoinen varoittaa aikaisemmin.
Joo nelivedoilla täälläkin ajetaan ojaan. - Anonyymi
Kovavauhti sohjossa nelikko päällä on paha. Kuljettajasta tulee äkkiä kyytiläinen. Siksi niitä varmaan on ojassa enempi,kun nelivedolla voi ajella aika huolettomasti huonollakin kelillä ja sitten,kun se lähtee käsistä, niin taito loppuu useimmiten ja sitten oja kutsuu. Ohje on ,että ajetaan hiljemmin huonolla kelillä joka pelillä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 303868
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131839Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631314Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951245Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.671085Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A5961- 47881
Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥26811En haluaisi kaiken kuihtuvan pois
ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?39811Voi luoja että pelkään
Että kohta sulla on joku toinen kun oot niin hyvännäköinen nainen. Joku rohkempi sut vielä vie 💔30727