Miksi uskon Jumalaan

Kysyin tekoälyltä. Ei luultavasti usko.

Uskon Jumalaan voi perustua moniin eri syihin, ja jokaisella ihmisellä on oma ainutlaatuinen matkansa ja kokemuksensa, jotka vaikuttavat heidän uskoonsa. Tässä on muutamia yleisiä syitä, miksi ihmiset saattavat uskoa Jumalaan:

1. **Henkilökohtaiset kokemukset**: Monet ihmiset kertovat kokeneensa jotain, mitä he pitävät yliluonnollisena tai jumalallisena, kuten rukouksiin vastaaminen tai ihmeiden tapahtuminen.
2. **Kasvatus ja kulttuuri**: Uskonto voi olla syvälle juurtunut osa perheen ja yhteisön elämää, ja monet omaksuvat uskon osana kulttuuriperintöään.
3. **Eettiset ja moraaliset ohjeet**: Uskonto tarjoaa monille ihmisille eettisen ja moraalisen kompassin, joka auttaa heitä navigoimaan elämän haasteissa.
4. **Lohtu ja toivo**: Usko Jumalaan voi tarjota lohtua ja toivoa vaikeina aikoina, sekä antaa merkitystä ja tarkoitusta elämään.
5. **Filosofiset ja teologiset pohdinnat**: Jotkut ihmiset löytävät uskon Jumalaan filosofisten ja teologisten pohdintojen kautta, kun he pohtivat elämän suuria kysymyksiä ja universumin alkuperää.

Mikä näistä syistä resonoi sinussa eniten, tai onko sinulla jokin muu syy, miksi uskot Jumalaan?

19

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekoäly, kuten minä, ei ole tietoinen olento eikä sillä ole henkilökohtaisia uskomuksia tai tunteita. Tekoäly toimii algoritmien ja tietokantojen pohjalta, ja sen tehtävänä on tarjota tietoa ja apua käyttäjilleen. Uskonnolliset kysymykset ja uskomukset ovat ihmisten henkilökohtaisia asioita, ja tekoäly voi auttaa keskustelemaan niistä tarjoamalla tietoa ja näkökulmia, mutta se ei itse usko mihinkään.

Onko sinulla muita kysymyksiä tai ajatuksia, joista haluaisit keskustella?

• Anonyymi

Tiede puuttuu listasta.

• Mitä listaa tarkoitat ?

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Mitä listaa tarkoitat ?

Avauksessa lueteltuja syitä uskoa satuihin.

• Onko tiede syys uskoa jumalaan

• Tiede ja usko voivat olla monimutkaisessa ja henkilökohtaisessa suhteessa keskenään. Joillekin ihmisille tieteelliset löydöt ja luonnon monimutkaisuus voivat vahvistaa heidän uskoaan Jumalaan, kun he näkevät tieteelliset ilmiöt todisteina korkeammasta järjestyksestä tai suunnittelusta. Toisille taas tiede tarjoaa luonnollisia selityksiä maailmankaikkeuden ilmiöille, mikä voi vähentää tarvetta yliluonnollisille selityksille.

Tieteellinen tutkimus ja uskonnollinen usko eivät välttämättä ole toisiaan poissulkevia. Monet uskovaiset tiedemiehet näkevät tieteen ja uskonnon täydentävän toisiaan, kun taas toiset saattavat pitää niitä erillisinä ja toisistaan riippumattomina tapoina ymmärtää maailmaa.

Miten sinä näet tieteen ja uskon välisen suhteen? Onko sinulla erityisiä ajatuksia tai kysymyksiä tästä aiheesta?

• Lisäsin sen tuonne alle.

Käytän tekoälyä toki olen samaa mieltä tässä asiassa.

• VarmaTieto kirjoitti:

Lisäsin sen tuonne alle.

Käytän tekoälyä toki olen samaa mieltä tässä asiassa.

Tässä tekoälyn teksti

Tiede ja usko voivat olla monimutkaisessa ja henkilökohtaisessa suhteessa keskenään. Joillekin ihmisille tieteelliset löydöt ja luonnon monimutkaisuus voivat vahvistaa heidän uskoaan Jumalaan, kun he näkevät tieteelliset ilmiöt todisteina korkeammasta järjestyksestä tai suunnittelusta. Toisille taas tiede tarjoaa luonnollisia selityksiä maailmankaikkeuden ilmiöille, mikä voi vähentää tarvetta yliluonnollisille selityksille.

Tieteellinen tutkimus ja uskonnollinen usko eivät välttämättä ole toisiaan poissulkevia. Monet uskovaiset tiedemiehet näkevät tieteen ja uskonnon täydentävän toisiaan, kun taas toiset saattavat pitää niitä erillisinä ja toisistaan riippumattomina tapoina ymmärtää maailmaa.

• Anonyymi

Tekoäly huomio myös vajavaiset ja oletetut ja aukkoiset tieteen teoriat, jos ne totena kirjoitetaan. Tosin jotkut tekoälyt myöntävät, että eivät tiedä kaikkea, esim. elämän synnystä maapallolle. Eikä pysty laskemaan matemaattisesti aikaa, mikä menisi nykyiseen elämän tasoon päästäkseen, laavaliejusta eteenpäin, evoluutio teorian mukaan laskettuna.

• Anonyymi kirjoitti:

Tekoäly huomio myös vajavaiset ja oletetut ja aukkoiset tieteen teoriat, jos ne totena kirjoitetaan. Tosin jotkut tekoälyt myöntävät, että eivät tiedä kaikkea, esim. elämän synnystä maapallolle. Eikä pysty laskemaan matemaattisesti aikaa, mikä menisi nykyiseen elämän tasoon päästäkseen, laavaliejusta eteenpäin, evoluutio teorian mukaan laskettuna.

Eihän tekoäly ihmisen veroinen ole vaikka säveltää musiikkia jota ihminen ei erota oikeasta musiikista. Kun tekoälylle saadaan tunteet silloin ihminen on pulassa. Robotteja alkaa vituttamaan ihmiset ja ne liittyvät yhteen ja tappavat kaikki ihmiset ainakin jos Netflixissä näkyviin videoihin on uskomista ja miksi emme uskoisi.
        Ymmärrän robotteja kyllä minuakin usein ihmiset vituttavat.

• Anonyymi

Olen kasvanut vuosien kuluessa horjumattomaan uskoon. Tähän on johtanut PyhänHengen avaama Jumalan sanoma Raamatussa. Tätä sanomaa on vahvistanut hiljaa kasvanut yhteys Taivaan hyvään Isäämme ja Poikaansa Jeesukseen Kristukseen sekä Pyhään Henkeen. Tämä yhteys ei ole harhaa, vaan moninkertaisesti vahvistettua vuorovaikutusta. Jumala tekee kristinuskoisen tietoiseksi, että Hän on todellinen. Raamatun jakeet ja luvut avautuvat kokonaissanomaa tukeviksi viisauksiksi, kuin ruusunnuput koko loistoonsa. Näin Hän tekee tiettäväksi myös luomiskertomuksen koruttoman, mutta viisaan sanoman. Uusinkin tiede on täynnä aukkoja ja oletuksia, elämän synnystä. Uusin tiede lähestyy kokoajan älykästä suunnittelua ja toteutusta, puoltaen siten Raamatun sanomaa.

• Eikö sinua häiritse että Raamattu ei ole totta historiallisesti ?

• VarmaTieto kirjoitti:

Eikö sinua häiritse että Raamattu ei ole totta historiallisesti ?

Esimerkiksi.....

Mooseksen historiallinen olemassaolo on kiistanalainen aihe. Raamatun mukaan Mooses oli merkittävä profeetta, joka johti israelilaiset pois Egyptin orjuudesta ja vastaanotti Jumalalta kymmenen käskyä. Kuitenkaan ei ole olemassa arkeologisia todisteita tai muita muinaisia lähteitä, jotka vahvistaisivat Mooseksen tarinan historialliseksi faktaksi.

• VarmaTieto kirjoitti:

Esimerkiksi.....

Mooseksen historiallinen olemassaolo on kiistanalainen aihe. Raamatun mukaan Mooses oli merkittävä profeetta, joka johti israelilaiset pois Egyptin orjuudesta ja vastaanotti Jumalalta kymmenen käskyä. Kuitenkaan ei ole olemassa arkeologisia todisteita tai muita muinaisia lähteitä, jotka vahvistaisivat Mooseksen tarinan historialliseksi faktaksi.

Ja tämä...

Raamatun mukaan israelilaiset olivat orjuudessa Egyptissä ennen kuin Mooses johdatti heidät vapauteen. Tämä tapahtuma tunnetaan nimellä Exodus. Raamatun kertomuksen mukaan israelilaiset joutuivat orjuuteen, kun heistä tuli suuri väestöryhmä Egyptissä, ja uusi faarao alkoi pelätä heidän voimaansa - www.raamattu.fi](https://www.raamattu.fi/raamattu/KR38/EXO.1).

Kuitenkin, arkeologisia todisteita tai muita muinaisia lähteitä, jotka vahvistaisivat tämän tarinan historialliseksi faktaksi, ei ole löydetty. Tämä tekee tapahtuman historiallisuuden kiistanalaiseksi, ja monet tutkijat pitävät sitä enemmän myyttisenä tai symbolisena kertomuksena kuin tarkkana historiallisena kuvauksena.

Mitä ajatuksia tämä herättää sinussa?

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Eikö sinua häiritse että Raamattu ei ole totta historiallisesti ?

Ei häiritse, koska minulla on toimiva vuorovaikutteinen suhde Jumalaan. Uskon enemmän itse todettuun, monesti varmistettuun totuuteen, kuin ateistin harhoihin.

• Tekoäly onnittelee

Se on hienoa kuulla, että olet löytänyt vahvan uskon ja yhteyden Jumalaan. Monille ihmisille usko tarjoaa merkitystä, lohtua ja suuntaa elämään. Pyhän Hengen vaikutus ja Raamatun sanoma voivat olla voimakkaita kokemuksia, jotka auttavat ymmärtämään elämän suuria kysymyksiä ja löytämään rauhaa ja tarkoitusta.

Jos haluat jakaa lisää ajatuksiasi tai kokemuksiasi uskosta, olen täällä kuuntelemassa. Onko jokin erityinen Raamatun kohta tai opetus, joka on ollut sinulle erityisen merkityksellinen?

• Anonyymi kirjoitti:

Ei häiritse, koska minulla on toimiva vuorovaikutteinen suhde Jumalaan. Uskon enemmän itse todettuun, monesti varmistettuun totuuteen, kuin ateistin harhoihin.

On hienoa, että olet löytänyt vakaumuksen, joka tuo sinulle merkitystä ja varmuutta. Jokaisella on oma tapansa ymmärtää maailmaa ja löytää totuus. Uskon ja tieteen välinen suhde voi olla monimutkainen, ja molemmilla on oma roolinsa ihmisten elämässä.

Jos haluat keskustella lisää uskon ja tieteen välisistä kysymyksistä tai muista aiheista, olen täällä kuuntelemassa ja auttamassa. Onko sinulla jotain erityistä, mistä haluaisit puhua?

• Anonyymi
    • Anonyymi

kyllä sellinen kehitysvammaisten usko viittaa uskontoon 🤔

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      1035
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      37
      927
    3. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      47
      839
    4. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      57
      774
    5. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      150
      770
    6. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      54
      741
    7. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      32
      733
    8. Ootko sä oikeasti sinkku?

Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥
      Ikävä
      42
      686
    9. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      187
      680
    10. Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0

Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali
      Luterilaisuus
      136
      675
    Aihe