Mun ravintojuttuja

Anonyymi-ap

Ei kukaan lue. Pistän siis vain wikipedian linkin tähän. https://fi.wikipedia.org/wiki/Oksidatiivinen_stressi . Lääkehiiltä ja mustikoita krapulaan terveyden menetyksen ennaltaehkäisevänä toimena? Sitä olen miettinyt. Luin joskus että elimistön happamuus eli alhainen pH voisi altistaa elimistön hapettumiselle, mistä voi seurata ongelmia (syöpää suoraan sanottuna). Se meni jotenkin silleen että kasvaimet toimivat jotenkin kuin sienten tavoin eli happamat olosuhteet ovat otolliset niille ja korkeampi pH sen sijaan haittaa sitä.

Ruokasooda nostaa pH:ta. Ihmisen vatsassa on jo luontaisesti happoa eli sitä pH:ta ei saa nostaa liikaa. Ruoka sulaa ja pöpöt tuhoutuvat siellä vatsassa, siksi se taitaa olla luontaisesti hapan. Pitää selvittää tässä lähiaikoina mikä on optimaalinen pH ihmiselimistölle. Muualla kuin vatsassa pH on neutraalimpi.

13

190

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aloin tosissaan lukemaan tuota juttua. Wikipedian lopussa on lueteltu lähteet joiden perusteella kukin voi vetää omat johtopäätöksensä tietojen luotettavuudesta. Anyway, alussa mainitaan tämä: "Rasvakudoksen solut hapettuvat herkemmin silloin, kun ravinto sisältää tyydyttymättömiä rasvoja." Tyydyttymättömät ovat virallisesti niitä terveellisempiä rasvoja mutta kun tuohon sitaattiin peilaa, asia ei olekaan niin selvä.

Oksidatiivisessa stressissä on kyse elimistössä tapahtuvista hapetus-pelkistysreaktioista. Hapetusreaktiot ovat niitä haitallisia. Pelkistysreaktiot ovat hapetusreaktioita hillitseviä, joissa antioksidanteilla on merkittävä osa. Eli ns. eläinrasva vs. kasvirasva, niin molemmissa lienee omat hyvät ja huonot puolensa. Aloin miettimään että antioksidantteja olisi saatava kunnolla joka päivä. Tässä vielä "epätieteellinen" linkki niihin: https://fi.wikipedia.org/wiki/Antioksidantit .

Eri vitamiineja ja hivenaineita on mainittu tuossa. Tämä tukee sitä että moni-/multivitamiinit ovat hyödyllisin vaihtoehto. Niiden käyttö on kustannustehokkaampaa, pillerien päivittäinen nautittu määrä laskee niiden myötä, mahdolliset pillerien mukanaan tuomat happohyökkäykset vähenevät ja mahdollisesti myös vatsaoireilut vähenevät. Ennemmin nauttii esim. 2 kuin 5 tablettia / vrk mikäli mahdollista.

Tämä on olennaista kun ryyppäilee: https://fi.wikipedia.org/wiki/Asetaldehydi . Ensin alkoholi kulkeutuu maksaan. Siellä se pilkkoutuu asetaldehydiksi josta se leviää elimistöön. Kyllä se toimii vapaina radikaaleina siinä vaiheessa. Kannabis on myös mainittu eli vähän malttia nyt sen äkkilaillistamisen kannalta. Tällaisen superlääkkeen löysin - https://www.yliopistonapteekki.fi/acetium-100-mg-kaps-60-kpl-56502 . L-kysteiiniä markkinoidaan krapulalääkkeenä, sitähän tuo käytännössä tarkoittaa 🤔. - Ap.

• Ylenmäärin nautitut antioksidantit ovat myös haitallisia, sillä sillä hapettumisellakin on elimistössä tarpeellisia tarkoituksia.

• Anonyymi

Lääkehiilen koostumus on vain "aktiivihiili". Se ei oikein sovi krapulalääkkeeksi. Yksi linkki oli tällainen apteekkisivusto: https://www.tapiolanapteekki.fi/fi/carbo-medicinalis-250-mg-tabl-50-kpl.html . Sieltä kun scrollaa sivun alalaitaan "Muut tiedot" ja sieltä pakkausseloste, niin avautuu tämä: https://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humpil/3/23578153.pdf . Toisen sivun ylälaidassa sanotaan näin - "- syövyttävien aineiden (kuten vahvojen happojen tai emästen), alkoholien, petrolituotteiden, fluoridin, syanidin tai metallien, kuten raudan tai litiumin, aiheuttamien myrkytysten hoitoon, sillä lääkehiili ei sido näitä aineita. Hiilivalmisteen käyttö saattaa vaikeuttaa ruokatorven ja mahan tähystystoimenpiteitä." Eli tuon perusteella lääkehiili ei sovellu krapulalääkkeeksi. L-kysteiini sen sijaan voi tarjota ratkaisun asetaldehydiä vastaan ja miksei muitakin vapaita radikaaleja vastaan.

• Mutta tohon syanidiin auttaa natriumtiosulfaatti, jota mullakin on pullollinen. Käytetään filmin kiinnittämiseen.

• Elimistön pH on tarkkaan säädelty, eikä se juuri muutu vaikka mitä söisi.
      Ja jos muuttuu, niin siitä tulee ongelmia.

Testaustapa:
      Hengitä nopeasti ja syvään, kunnes hampaissa ja sormenpäissä alkaa tuntua pistelyä.
      Tuo tuntemus johtuu siitä, että elimistöstä on poistunut liikaa hiilidioksidia ja se puolestaan on kääntänyt pH:n liikkumaan emäksisen suuntaan (hiilidioksidi on lievä happo ja sen poistuminen tietysti vähentää happamuutta).

• Anonyymi

Nautin joskus hieman enemmänkin eli säännöllisesti ruokasoodaa ja satuin menemään verikoetesteihin eräästä muusta syystä. Viitearvot vilisivät ja sen muistan että elimistöni pH oli rajojen sisällä mutta kuitenkin koholla. Korkea pH on syövyttävää, kuten emäkset. Se ei voi olla hyväksi terveydelle. Alhainen pH on tietysti myöskin syövyttävää.

Antioksidantit kuten muutkin ravintolisät tarjoavat ratkaisun lähinnä lyhytaikaisessa käytössä, niinkuin krapulassa tai flunssassa. Akuutit myrkytykset vaativat suuren suuria annoksia antioksidantteja. Pitkäaikaisessa käytössä etenkin rasvaliukoiset aineet konsentroituvat elimistöön, joten niiden kanssa saa olla tarkkana. - Ap.

• Anonyymi

No niin, mutta ei ole tarve lukea, ellei tunne sellaiseen tarvetta.

Silloin kun olin itse tosi kipeä, eikä mitään vikaa löytynyt mistään laboratoriotestistä, niin luin kaikki mahdollisen autoimmuunisairauksista kirjoitetut.

Monta kerta a löysin hyvän artikkelin, mutta sen kirjoittaja oli ajat sitten häipynyt, joko oli kuollut tai sitten parantunut 😀

• Anonyymi

Otin jo ruokasoodaa tänään aiemmin. Seuraavana on vuorossa mustikkaa sokerilla höystettynä. Luotan eniten asioihin joita olen itse tutkinut, sanokoot muut mitä tahansa. Intj taisi olla tässä kaikessa terveyshössötyksessä kontribuuttorina eli olen hänen "opetuslapsensa". - Ap.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Otin jo ruokasoodaa tänään aiemmin. Seuraavana on vuorossa mustikkaa sokerilla höystettynä. Luotan eniten asioihin joita olen itse tutkinut, sanokoot muut mitä tahansa. Intj taisi olla tässä kaikessa terveyshössötyksessä kontribuuttorina eli olen hänen "opetuslapsensa". - Ap.

Ai niin, ja tämäkin vielä. Eli olen huomannut että juuri krapulassa 💩 aromi muistuttaa sitä kuin olisi syönyt mustikkaa, vaikkei oikeasti olisikaan syönyt mustikkaa. Ironista tällainen yhtäläisyys, sillä mustikka toimii silti akuuttina lääkkeenä krapulan haittavaikutuksia vastaan. Wikipediassa luki asetaldehydistä että sitä voi muodostua jopa normaaleissa ja terveellisissä tuotteissa kuten jogurteissa ja hedelmissä. Mustikassa kuitenkaan ei.

Siteeraan nyt noita tekstejä: "Jogurtteihin ja joihinkin muihin hapanmaitotuotteisiin muodostuu asetaldehydiä hapatebakteerien aineenvaihdunnasta." "Asetaldehydiä muodostuu joidenkin hedelmien, kuten omenien kypsymisessä tai maitohappobakteerien ja hiivojen käymisprosessin aikana. Joissain omenalaaduissa asetaldehydiä ei ole lainkaan, kuten ei ole myöskään suomalaisissa marjoissa." Tuosta hiivasta tuli mieleen aloitukseni eräs seikka eli että kasvaimet muistuttavat paljolti hiivasieniä niiden menestymismahdollisuuksien kannalta. - Ap.

• Anonyymi

Tupakasta sen verran että passiivisen tupakoinnin on todettu olevan jopa vaarallisempaa kuin aktiivisen (eli itse polttamisen). Luin juuri että ne ovat yhtä vaarallisia. Mututuntumalla päättelin itse mistä on kyse. Tupakassa on filtteri kun sitä poltetaan ja filtterin tehtävänä on kaiken logiikan mukaan suodattaa myrkkyjä, jottei niitä pääsisi niin paljoa tupakoijan elimistöön. Sytytetty tupakka kuitenkin palaa. Palamispäässä eli se mistä savu lähtee ei ole filtteriä. Siksi se savu on niin vaarallista ja täynnä myrkkyjä.

Tupakkahiukkasten aerosolikoko on olennaista sillä mitä pienempi aerosolikoko jollain hiukkasella on, sitä tehokkaammin se kykenee infiltroitumaan hengityselimistöön. En tiedä mikä on niiden hiukkasten aerosolikoko. Palava tupakka on tupakoijan itsensä kädessä joten hän tietysti altistuu passiiviselle tupakoinnille siinä samalla. Tupakoiden MOLEMMISSA päissä pitäisi olla filtteri, jotta sivulliset eivät kärsisi. Tuon palavan pään filtterin puuttuminen on mielestäni ihmisoikeusrikos. Tupakka toimii yhtenä oksidatiivisen stressin aiheuttajina ja voi haitata ravintoaineiden imeytymistä kehoon. - Ap.

• Sanoisin että krapula johtuu siitä että alkoholi on immunosuppressiivinen ja saa myös suolen vuotamaan. Se tarkoittaa sitä että suolesta siirtyy mikrobeja verenkiertoon, mikä saa aikaiseksi immuunivasteen jossakin vaiheesa - krapulan oireet. Kun alkoholi on immunosuppressiivista, se tarkoittaa sitä että krapulan oireet tulevat vasta kun alkoholi on poistunut elimistöstä.

Tästä on olemassa tietysti tutkimuksia, tämä ensimmäinen oli vuodelta 2014, joka toi tämän uuden näkökulman asiaan, varmaan tästä on edistytty. Avainsana on tässä translokaatio - eli bakteerien DNA:ta ja LPS:ää on siirtynyt suolesta verenkiertoon.

Mikä vastakeinoksi? Varmaan se, että ottaa antimikrobiaaleja, ennenkuin rupeaa juomaan.

"Bacterial translocation is defined as the passage of viable bacteria from the gastrointestinal (GI) tract to extraintestinal sites, such as the mesenteric lymph node complex (MLN), liver, spleen, kidney, and bloodstream."

Acute Binge Drinking Increases Serum Endotoxin and Bacterial DNA Levels in Healthy Individuals
      https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24828436/

• Anonyymi

Toin tämän joskus aiemmin esille: https://www.terve.fi/artikkelit/suomalaistutkimus-synnytystapa-voi-vaikuttaa-lapsen-mikrobistoon . Eli jos syntyy normaalisti niin vatsan mikrobisto on moninaisempi eli silloin ihminen on lähtökohtaisesti terveempi. Antimikrobisia ruoka-aineita löytyy tästä: https://vitasal.fi/antimikrobiset-aineet-tuotteet/ . Onneksi itse syön joka päivä valkosipulia. Syön myös maapähkinöitä (niitä halpoja pieniä pähkinöitä) sekä hunajaa päivittäin. Niiden syöminen on minulle itseisarvo. Terveellisiä ovat.

Pähkinöitä kannattaa syödä vain rajoitetusti koska ne lihottavat. Munuaiskiviäkin ne saattavat aiheuttaa. Munuaiskivet ja virtsatiekivet on näköjään sama asia. Oregano on hyödyllinen koska se on antimikrobinen. Pidän silti enemmän pizzamausteesta. Voihan toista käyttää "lääkkeenä" ja toista ruoan maustamiseen. Oregano on hyvä flunssaa vastaan ja avaa hengitystiet. Sen syömistä voisi harkita ennen liikuntasuoritusta. - Ap.

• Anonyymi kirjoitti:

Toin tämän joskus aiemmin esille: https://www.terve.fi/artikkelit/suomalaistutkimus-synnytystapa-voi-vaikuttaa-lapsen-mikrobistoon . Eli jos syntyy normaalisti niin vatsan mikrobisto on moninaisempi eli silloin ihminen on lähtökohtaisesti terveempi. Antimikrobisia ruoka-aineita löytyy tästä: https://vitasal.fi/antimikrobiset-aineet-tuotteet/ . Onneksi itse syön joka päivä valkosipulia. Syön myös maapähkinöitä (niitä halpoja pieniä pähkinöitä) sekä hunajaa päivittäin. Niiden syöminen on minulle itseisarvo. Terveellisiä ovat.

Pähkinöitä kannattaa syödä vain rajoitetusti koska ne lihottavat. Munuaiskiviäkin ne saattavat aiheuttaa. Munuaiskivet ja virtsatiekivet on näköjään sama asia. Oregano on hyödyllinen koska se on antimikrobinen. Pidän silti enemmän pizzamausteesta. Voihan toista käyttää "lääkkeenä" ja toista ruoan maustamiseen. Oregano on hyvä flunssaa vastaan ja avaa hengitystiet. Sen syömistä voisi harkita ennen liikuntasuoritusta. - Ap.

Itse olen viime aikoina ruvennut käyttämään tyrnimehua, mustikkajauhetta, havupuu- uutejuomaa ja Panax ginsengiä. Valkosipuli on myös hyvä. Ja oreganoöljy, en uskalla näitä kaikkia käyttää samanaikaisesti vielä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      90
      1757
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1242
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      954
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      681
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe