Minulla on juuri hellalla kiehahtamassa 3 litraa vettä, teen kotikaljan Tuoppi-aineksista. Pitäisi olla juomakelpoista muutamassa päivässä. Tarkoitukseni on nauttia tuota Itsenäisyyspäivänä.
Resepti ei vaadi veden nimenomaista keittämistä, mutta keitän aina. Uute sekoitetaan n. kädenlämpöiseen (45°) veteen. Uutteen laitan pussissa ensin kuumaan veteen pehmenemään, että kaikki hyvin irtoaa muovipussistaan. Sitten ķuivahiiva pinnalle ja käymään.
Tuosta tulee alkoholitonta juomaa.
Tämän päivän työt tehty. Beetlehemin tähti on nyt ikkunalla ja kranssi ulko-ovessa.
Illalla ehkä saunaan. 🌿
Kotoisia puuhia
220
1429
Vastaukset
- Anonyymi
Munkin pitälöisi vaarmaankilöisi keittää kattilallisellilessa vettä kiehuvaiseks, kuahuvaiseks ja laittaa sinne jotainsalaista , jota en kerronsalaista tällä kertaansalaista.
Arvata saa kaikkilaiset, miehet, poitsut, tytöllisyyjet, naiset.
Jo joku oikein arvovaa ja sen näjen niin silloin sen olen toteamana etä oikeinhan se arvaus meni, sille kelle kuka näin osumaiselle onnistuvaiselle.
Minä olen paastolla ollu, mutta taijan sen lopettaa kun sinullakin on ollunna kattilallisella vettä kiahunnallisella. Tosin voisihan siinä vettä kiahuttaasta ilman että siihen roakastastaata lisätäästä.
Saapa nähä miten tää mänöö. Perijaatteessa paastollisteisuuskin on mahjollisteistuneistoneituneistuntoituneisuus sekin.
Selef Urge- Anonyymi
Perinteiset joulujuomat, jos mahd. on (ainakin osittain) tehtävä itse.
Olen usein tehnyt simaa, mutta nyt vaihteeksi teen (alkoholitonta) pöytäkaljaa. Glögiä en ole koskaan tehnyt. Kuinkahan tuo tapahtuu? Kait netissä on ohje... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perinteiset joulujuomat, jos mahd. on (ainakin osittain) tehtävä itse.
Olen usein tehnyt simaa, mutta nyt vaihteeksi teen (alkoholitonta) pöytäkaljaa. Glögiä en ole koskaan tehnyt. Kuinkahan tuo tapahtuu? Kait netissä on ohje...Löysin vegaanisen glögi-ohjeen, johon ei siis kuulu pirtu, eli on alkoholiton:
https://mindo.fi/resepti/kotiglogi/
Tuota, kuten kaikkea aina, voi soveltaa myös omalla tavallaan. - Anonyymi
Paasto kestää sitten jouluaattoon asti.
Ei kolme ja puolituntia.
- Anonyymi
Tuppi kaljauute pakkauksessa on kyllä ohje kotikaljan tekoon. Olen joinain vuosina tehnyt Tuoppi uutteesta kotikaljaa Jouluksi
Tänä vuonna (kuten viime vuonnakin) ostan kotikaljan valmiina. Prosenttejakin saa olla.- Anonyymi
Katsotaan, miten tuo onnistuu. Vesi, sokereineen ja uutteineen jäähtyy nyt, ennenkuin ripottelen hiivan päälle.
- Anonyymi
No, nyt on hiivat pinnalla ja huomenna näkee, alkoiko käydä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsotaan, miten tuo onnistuu. Vesi, sokereineen ja uutteineen jäähtyy nyt, ennenkuin ripottelen hiivan päälle.
Kuinkaan pian kaljat ovat kustavissa?
- Anonyymi
En pidä kotikaljasta tai yleensäkään kaljan mausta.
Koko päivä meni kaupoilla, tuli käytyä useammassa, haimme puolison kanssa noutoruokaa, pitää viedä kotiin ..kiinalaista, yhdelle lapselle tuli hakea rollsista. Nyt tässä kotimatkalla, puolisen tuntia menee vielä..ja sitten illalla saunaan. Siinäpä se, ehkä laitan toisen koneellisen pyykkiä vielä pesuun....
Lightning- Anonyymi
Joo, onhan kotikaljassa omanlaisensa maku, josta ei kaikki välttämättä pidä. Pitää niinku tottua. Vähän kuin ruisleipää joisi. Mummuni teki usein sitä (satakuntalaista kotikaljaa) välipala- / janojuomaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, onhan kotikaljassa omanlaisensa maku, josta ei kaikki välttämättä pidä. Pitää niinku tottua. Vähän kuin ruisleipää joisi. Mummuni teki usein sitä (satakuntalaista kotikaljaa) välipala- / janojuomaksi.
Mulla inhokit ovat kotikalja, minttu ( paitsi suklaassa ), piimä.
Surströmmikijä en ole maistanut, mutta arvaan etten siitäkään tykkää.
Kuntässää kattoon katton ja loppumietiin niin ei tuu mieleen mitään muinlaisija inhokkeja. Inhoan näistä minttujäätelöä kai eniten, piimää ja kaljaa en osaa laittaa , no piimä varmaan pahempaa kuin kalja.
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla inhokit ovat kotikalja, minttu ( paitsi suklaassa ), piimä.
Surströmmikijä en ole maistanut, mutta arvaan etten siitäkään tykkää.
Kuntässää kattoon katton ja loppumietiin niin ei tuu mieleen mitään muinlaisija inhokkeja. Inhoan näistä minttujäätelöä kai eniten, piimää ja kaljaa en osaa laittaa , no piimä varmaan pahempaa kuin kalja.
Selef UrgeEn itsekään suosi piimää, mutta kykenen kyllä tarvittaessa sitä juomaan. Taidanpa laittaa seuraavalle ostoslistalle yhden maidon sijasta piimän!
Koirilleni juotin iltapalana asidofiluspiimää, kun sitä toinen koiranomistaja suositteli, pitää koiran vatsan kunnossa, Ensin iso, sitkeä (voilla voideltu) jälkiuunileivän pala jyrsittäväksi (hyväksi hampaille) ja päälle a-piimä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En itsekään suosi piimää, mutta kykenen kyllä tarvittaessa sitä juomaan. Taidanpa laittaa seuraavalle ostoslistalle yhden maidon sijasta piimän!
Koirilleni juotin iltapalana asidofiluspiimää, kun sitä toinen koiranomistaja suositteli, pitää koiran vatsan kunnossa, Ensin iso, sitkeä (voilla voideltu) jälkiuunileivän pala jyrsittäväksi (hyväksi hampaille) ja päälle a-piimä.En usko, että nuo piimät ja kovat limput olisi meidän hauvalle kalvanneet. Se on sellainen nirso ja saa valvoa vähän että syöhän se edes jotain. Joskus paistan jauhelihaa, on sillä nappuloita, mutta ei ne oikein kelpaa. Kokolihasta pitää niin kuin tyyliin possukeikkeet ja naudanliha.
Kissan märkäruuat joskus käy syömässä silti. :)
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko, että nuo piimät ja kovat limput olisi meidän hauvalle kalvanneet. Se on sellainen nirso ja saa valvoa vähän että syöhän se edes jotain. Joskus paistan jauhelihaa, on sillä nappuloita, mutta ei ne oikein kelpaa. Kokolihasta pitää niin kuin tyyliin possukeikkeet ja naudanliha.
LightningKelvanneet siis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En itsekään suosi piimää, mutta kykenen kyllä tarvittaessa sitä juomaan. Taidanpa laittaa seuraavalle ostoslistalle yhden maidon sijasta piimän!
Koirilleni juotin iltapalana asidofiluspiimää, kun sitä toinen koiranomistaja suositteli, pitää koiran vatsan kunnossa, Ensin iso, sitkeä (voilla voideltu) jälkiuunileivän pala jyrsittäväksi (hyväksi hampaille) ja päälle a-piimä.Se myös nukkuu minun ja puolisoni keskellä. Yöllä pitää nostaa sänkyyn nukkumaan tai muuten itkee siinä ja vaeltaa sängyn puolelta toiselle edes takaisin. Se on semmonen "pikkuvauva"....
Ajattele ettei mikään muu laji kuin ihminen taida pitää lemmikkejä ihan huvin vuoksi.
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko, että nuo piimät ja kovat limput olisi meidän hauvalle kalvanneet. Se on sellainen nirso ja saa valvoa vähän että syöhän se edes jotain. Joskus paistan jauhelihaa, on sillä nappuloita, mutta ei ne oikein kelpaa. Kokolihasta pitää niin kuin tyyliin possukeikkeet ja naudanliha.
LightningOmat, kaksi viimeisintä, olivat sekarot. seeffereitä, eli isoja koiria, joilla vahvat hampaat. Halkaistun jälkiuunileivän puolikkaassa oli iltapalaksi jyystämistä ja jo pentuhampaille työtä. 🦷
Sulla taitaa olla joku pienirotuisempi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omat, kaksi viimeisintä, olivat sekarot. seeffereitä, eli isoja koiria, joilla vahvat hampaat. Halkaistun jälkiuunileivän puolikkaassa oli iltapalaksi jyystämistä ja jo pentuhampaille työtä. 🦷
Sulla taitaa olla joku pienirotuisempi?Niin muistelinkin että sinulla oli sakemanneja. Minulla on pikkukoira jonka ne söisivät aamupalaksi . Sellainen nelikiloinen, kissammekin saattaa olla isompi. Minusta ei olisi tuon tyyppisten koirien kouluttajaksi mitä sinulla on ollut. Minua eläimet selkeästi pitää johtajana mutta...en osaisi olla johdonmukainen eläimen kanssa joka rotunsa puolesta sitä vaatisi.
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin muistelinkin että sinulla oli sakemanneja. Minulla on pikkukoira jonka ne söisivät aamupalaksi . Sellainen nelikiloinen, kissammekin saattaa olla isompi. Minusta ei olisi tuon tyyppisten koirien kouluttajaksi mitä sinulla on ollut. Minua eläimet selkeästi pitää johtajana mutta...en osaisi olla johdonmukainen eläimen kanssa joka rotunsa puolesta sitä vaatisi.
LightningEn minä heitä hirveästi kouluttanut. Tottelivat, ... noin niinku pääpiirteittäin. Olivat tyttöjä. Uroskoira olisi kai vaatinut tiukemmat säännöt.
Olin heille kai enemmänkin emo ja sisko. Hoivasin kuin vauvoja pienestä pitäen, opetin, ettei kerrostalossa saa haukkua, monia muitakin juttuja, ihan pienestä pitäen. Muutoin koti-sudenluolassame vallitsi demokratia: saivat olla sängyllä ja olla niinkuin kotonaan. Mutta minä olin johtajasusi. Luonnossa pidin vapaina ja pihallakin, vielä tuohon aikaan. Nykyään on säännöt tiukemmat. 🐺 🐕
- Anonyymi
Eestin herkuissa viime viikolla käydessäni joku venäläinen tai virolainen osti kaksi isoa pänikkää kvassia, pitäisi kokeilla joskus. Sehän on kotikaljan tapainen juoma. Kotikalja olisi hyvä ruokajuoma joulun aikaan, en ole aikoihin juonut.
- Anonyymi
Lähi-itäkeskuksessakin on kait edelleen (?) kauppa Kalinka. Siellä käydessäkin voisi tsekata.
- Anonyymi
Olen valvonut koko yön. Pyörinyt peiton alla. Tehnyt välillä hiljaa joitain pieniä kotihommia, kuten "joululiinojen" laittoa makkarin ja keittiön pöydille.
Joulukuussa, tammikuun puoleenväliin (Nuutinpäivään) asti pidän vapaata kaikista tarpeettomista kotitöistä. Olenkin huhkinut koko syksyn, niin että tämä unettomuuskin voi johtua osin juuri tästä: ollut ehkä levoton mieli.
Kotikalja kattilassa on alkanut hiljaa käymään... - Anonyymi
Katselin ja kuuntelin tänään Lohjalta Pyhän Laurin kirkosta tulleen adventtijumalanpalveluksen telkkarista. Oli hyvä saarna. Muutoin olikin vähän sitä sun tätä, mutta saarna oli mahtava.
Lauloin kirkkoväen kanssa Hoosiannan sekä yrittelin joitain virrensäkeitä, vaikka ei mulla enää ääni kuin pihise. 🕯🌿✨ - Anonyymi
Olen onnistunut syömään pakastimeni tyhjäksi ruuista, vain leipiä ja joitain marjoja on rasioissa. Mahtuu toiv. ensi viikolla tuleva kinkku (sitten paistettuna ja paloiteltuna) sekä laatikkoruuat jenkkijääkaappini yläosan pakastimeen. Suunnitelmissa on paistaa possu Itsenäisyyspäivänä.
- Anonyymi
Tänään pitäisi taas "aloittaa" venäjän kielen kertaukseni, vanhojen venäjänkurssi-vihkojeni muistiinpanojen, ym:n kertaus sekä kurssikirjojen lukeminen.
Että kun vanja kivääreineen kadulla tulee sanomaan "rukii verh!", osaisin siihen myös ehkä itsekin jotain kohteliasta vastata.- Anonyymi
Äitini puhuu sulavaa russijaa ja olen itsekin oppinut muutaman sanan kuten marooshnaja, en tiijä kuinka kirjoitetaan mutta lapsena kävin Äitin ja uumiihellisensä kanssa Venätällä erillisissä paikoissa ja tykkäsin ja inhosin Venäjää, koska Viipurissa asui venäläisijä ja Viipuri on suomalainen kaupunkillisteisuus. Mutta Venäjälle sen oli annettamallisen.
Hän teki pisnestä Venätällä ja mäkin tykkäsin kun sain myyvä tuatteitaan ja palkallisellain ostaa marooshnajajaa. Mun mielestä Venäjällä maroosnaja oli aina parenpallisen mavullisenpaista kuin Suomessa. Tosin mä ostin aina jäätelöiset tötterilisöisejinä jäätelökijoskeista, enkä mistään S-marketeista.
Venäläisistä ihmisistä mulla oli pelkästään hyvijä lapselliullisuuskokemuksija. Kaikkein noloinkin kokemus tuli nuýt mieleen , jonka olin unohtanut: Kun olimme hotellissa majoittuneena niin kerrossiivooja tuli huoneeseen a ujona poikana vejin peiton silmilleni ettei siivoojanainen näje kasvojani. Siivoojanainen sanoi äitillein että ei ole nähnyt kauniimpia siliä koskaan tytöllä ja hän tarkoitti minua. Äitini käänsi sen suomeksi ja koin oloni todella loukatuksi.Nyt vaan nauraisin asialle, mutta olin silloin siitä todella vihainen ja katsoin kuin käärme sitä naista, joka oli hieman nolon oloinen tajuttuaan että olenkin mies. Tai poika, joku 10-12v.
Katakombeissakin kiertelin osana surta matkaryhmää ja se pelotti kun ryhmää johtanut joku sanoi että joskus jotkut ovat eksyneet sine katakombeihin ja kuolleetkin sinne ja kehotti että kaikki osllistujat pysyvät näköyhteydellä ketjussa kuljeksiviin. En oikein keskittynyt sen kuultuvani muuhun kuin että pysyn varmasti edelläkulkevaan näköyhteyjessä, mutta jäi mieeen kyllä tarinoitakin kuinka saksalaiset koittivat saaha venäläisijää pois katakombin piiloista.
Pevonmerkintää silmil pitäjen olisi hyvä jos Suomessakin olisi katakompeja.Tuhansijen kilometrijen pituisija maanalaisija piilopaikkoja, joissa voi puolustautuakin hyvin kun hyökkeejä inne tunkee tappamisenhalullisuujessaan.
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äitini puhuu sulavaa russijaa ja olen itsekin oppinut muutaman sanan kuten marooshnaja, en tiijä kuinka kirjoitetaan mutta lapsena kävin Äitin ja uumiihellisensä kanssa Venätällä erillisissä paikoissa ja tykkäsin ja inhosin Venäjää, koska Viipurissa asui venäläisijä ja Viipuri on suomalainen kaupunkillisteisuus. Mutta Venäjälle sen oli annettamallisen.
Hän teki pisnestä Venätällä ja mäkin tykkäsin kun sain myyvä tuatteitaan ja palkallisellain ostaa marooshnajajaa. Mun mielestä Venäjällä maroosnaja oli aina parenpallisen mavullisenpaista kuin Suomessa. Tosin mä ostin aina jäätelöiset tötterilisöisejinä jäätelökijoskeista, enkä mistään S-marketeista.
Venäläisistä ihmisistä mulla oli pelkästään hyvijä lapselliullisuuskokemuksija. Kaikkein noloinkin kokemus tuli nuýt mieleen , jonka olin unohtanut: Kun olimme hotellissa majoittuneena niin kerrossiivooja tuli huoneeseen a ujona poikana vejin peiton silmilleni ettei siivoojanainen näje kasvojani. Siivoojanainen sanoi äitillein että ei ole nähnyt kauniimpia siliä koskaan tytöllä ja hän tarkoitti minua. Äitini käänsi sen suomeksi ja koin oloni todella loukatuksi.Nyt vaan nauraisin asialle, mutta olin silloin siitä todella vihainen ja katsoin kuin käärme sitä naista, joka oli hieman nolon oloinen tajuttuaan että olenkin mies. Tai poika, joku 10-12v.
Katakombeissakin kiertelin osana surta matkaryhmää ja se pelotti kun ryhmää johtanut joku sanoi että joskus jotkut ovat eksyneet sine katakombeihin ja kuolleetkin sinne ja kehotti että kaikki osllistujat pysyvät näköyhteydellä ketjussa kuljeksiviin. En oikein keskittynyt sen kuultuvani muuhun kuin että pysyn varmasti edelläkulkevaan näköyhteyjessä, mutta jäi mieeen kyllä tarinoitakin kuinka saksalaiset koittivat saaha venäläisijää pois katakombin piiloista.
Pevonmerkintää silmil pitäjen olisi hyvä jos Suomessakin olisi katakompeja.Tuhansijen kilometrijen pituisija maanalaisija piilopaikkoja, joissa voi puolustautuakin hyvin kun hyökkeejä inne tunkee tappamisenhalullisuujessaan.
Selef Urgesiliä: silmijä
green.
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siliä: silmijä
green.
Selef UrgeSinulla on ollut mielenkiintoisia vierailuja siellä.
En tiennytkään, että Viipurissa oli katakakombeja!
Saattaa olla, että olen joskus kuullut tuollaisista, mutta olivat unohtuneet.
Itse kävin itäpuolella pari kertaa jo NL:n aikana, sekä Moskovassa että sitten vielä Leningradissa. Ne olivat mielenkiintoisia kokemuksia, sillä yhteiskunta oli siellä täysin erilainen kuin mitä olin suomalaisnuorena tottunut näkemään.
Kaipaankin ulkomaanmatkoiltani erilaisia kulttuureja ja olenkin kokenut maailmalla jos monenmoista. Viimekesäinen matkani länsi-Viroon oli hieno, historiallinen kokemus, kävimme sekä Hiidenmaalla että Saarenmaalla sekä paluumatkalla Muhun saarella sekä Läänemaalla. Virossa on paljon vanhoja, historiallisia linnoja sekä kirkkoja. Olen aiemmin käynyt myös itä-Virossa, mm. Narvassa ja Rakveressa. Tarttoon haluaisin seuraavaksi mennä.
Viro on muinaissuomalaisempi maa kuin Suomi. Arvostan sitä.
Arvostan myös venäläistä, inkeriläistä ja karjalaista kulttuuria ja ihmisiä Venäjällä.
Sattuma - Omal maal:
https://www.youtube.com/watch?v=VeGMV7KKJnE
* - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on ollut mielenkiintoisia vierailuja siellä.
En tiennytkään, että Viipurissa oli katakakombeja!
Saattaa olla, että olen joskus kuullut tuollaisista, mutta olivat unohtuneet.
Itse kävin itäpuolella pari kertaa jo NL:n aikana, sekä Moskovassa että sitten vielä Leningradissa. Ne olivat mielenkiintoisia kokemuksia, sillä yhteiskunta oli siellä täysin erilainen kuin mitä olin suomalaisnuorena tottunut näkemään.
Kaipaankin ulkomaanmatkoiltani erilaisia kulttuureja ja olenkin kokenut maailmalla jos monenmoista. Viimekesäinen matkani länsi-Viroon oli hieno, historiallinen kokemus, kävimme sekä Hiidenmaalla että Saarenmaalla sekä paluumatkalla Muhun saarella sekä Läänemaalla. Virossa on paljon vanhoja, historiallisia linnoja sekä kirkkoja. Olen aiemmin käynyt myös itä-Virossa, mm. Narvassa ja Rakveressa. Tarttoon haluaisin seuraavaksi mennä.
Viro on muinaissuomalaisempi maa kuin Suomi. Arvostan sitä.
Arvostan myös venäläistä, inkeriläistä ja karjalaista kulttuuria ja ihmisiä Venäjällä.
Sattuma - Omal maal:
https://www.youtube.com/watch?v=VeGMV7KKJnE
*Ei ollut Viipurissa vaan jossain muuvalla Venäjällä ne katakompit. Muistan sen kaupunniin miltä se silloin näytti, jossa katakompit olivat mutten muista kaupunkin nimeä alkuunkaan. Mehän mentiin Helsinkistä pussilla moniin kaapunkeihin Venätällä. Joku senmoinen kaapunti kuitenkin, jossa venäläiset piiritti sitä kaapuntia ja venäläiset olivat katakompeisa piilossa ja sinne oli kaasuakin saksalaiset sotilaaat päästeleet katakompeihin.
Oikejastaan voisin äiteiltäin kysäistä joskus että muistaiskoos hän sen kaapunniin nimeä ja muistaako sitä reissua katakompeissa.
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut Viipurissa vaan jossain muuvalla Venäjällä ne katakompit. Muistan sen kaupunniin miltä se silloin näytti, jossa katakompit olivat mutten muista kaupunkin nimeä alkuunkaan. Mehän mentiin Helsinkistä pussilla moniin kaapunkeihin Venätällä. Joku senmoinen kaapunti kuitenkin, jossa venäläiset piiritti sitä kaapuntia ja venäläiset olivat katakompeisa piilossa ja sinne oli kaasuakin saksalaiset sotilaaat päästeleet katakompeihin.
Oikejastaan voisin äiteiltäin kysäistä joskus että muistaiskoos hän sen kaapunniin nimeä ja muistaako sitä reissua katakompeissa.
Selef UrgeOlisiko ollut Pähkinälinna Laatokan rannalla, tai sitten Velikyi Novgorod Pietarista (= Leningrad) etelään? Velikyi Novgorodissa taisteltiin sakuja vastaan, siellä kulki Leningradin piirityksen eräs sotilaallinen linja. Olen käynyt ja nähnyt eri muistomerkkejä siellä, mm. kukitettu panssarivaunu T34. Myös Mikojan i Gurevitsin (MiG) entinen lentokonetehdas, jonka pihalla muistomerkkinä ilmaan kohoava MiG-hävittäjä.
Venäjällä on sotamuistomerkkejä kaikkialla. He eivät unohda historiaansa ja kunnioittavat sitä edelleen. Laatokan rannassa kävimme mm. Murrettu rengas-muistomerkillä ja hiukan sivummalla Karjalaa kaipaavista ryhmäläisistäni, otin asentoa muistomerkillä ja hymisin hiljaa jotain asiaankuuluvaa. Tajusin, että tuo kansa on todella kokenut kärsimystä. He olivat sodan uhreja, siinä kuin meidänkin vanhempamme.
Käsittääkseni jossain Pähkinälinnaa (Shlisselburg / Oresek) lähellä kulki tuo leningradilaisten kuuluisa Olhova-joen piirityksen vastainen puolustuslinja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko ollut Pähkinälinna Laatokan rannalla, tai sitten Velikyi Novgorod Pietarista (= Leningrad) etelään? Velikyi Novgorodissa taisteltiin sakuja vastaan, siellä kulki Leningradin piirityksen eräs sotilaallinen linja. Olen käynyt ja nähnyt eri muistomerkkejä siellä, mm. kukitettu panssarivaunu T34. Myös Mikojan i Gurevitsin (MiG) entinen lentokonetehdas, jonka pihalla muistomerkkinä ilmaan kohoava MiG-hävittäjä.
Venäjällä on sotamuistomerkkejä kaikkialla. He eivät unohda historiaansa ja kunnioittavat sitä edelleen. Laatokan rannassa kävimme mm. Murrettu rengas-muistomerkillä ja hiukan sivummalla Karjalaa kaipaavista ryhmäläisistäni, otin asentoa muistomerkillä ja hymisin hiljaa jotain asiaankuuluvaa. Tajusin, että tuo kansa on todella kokenut kärsimystä. He olivat sodan uhreja, siinä kuin meidänkin vanhempamme.
Käsittääkseni jossain Pähkinälinnaa (Shlisselburg / Oresek) lähellä kulki tuo leningradilaisten kuuluisa Olhova-joen piirityksen vastainen puolustuslinja.Uutta ja ja varman loppuun saman kertaustakin, koskijen aiheellispiirijä:En ole mamoistaistani vielä soitellaistano kännykällisöllisellä, joten en taija tuohon sanoa muuta kuin mílmaantuneisuus on mun aivoollisujantuaistensijoillistoituneisuus:
Muistikuvallisoituneisuus on aivollisis niin muistillisentillisiss ettäpällisestileisins oli matkan alullisuujes vastallisuuje tämä paikka, joka puheenkohteellisuutenamme ollut onsansa.
Kas, muistelen että Viipurista olisi puhe ollut että se on ränsistynyt siit mitä se on ollut, mutta sen jonkinlaista keskuspaikkaa kehuttiin silloin vuolaasti. Olisiko ollut Viipurinlinna, olisiko ollut se paikka, jonne bussit ajonsa päättivät tauvolle matkallisuuten jatkullisuuten siitä sitten kohti etelällisijä.
Katso, voin muistaa nuot väärin, kovin poika nuor olin tuolloin matkaan kun läksin kera sen perheenjäsenten 4, joista yhä henkis on enää minä ja synnyttäjäin maajilmaan, hän äitein onp.
Mikähän se seuraavana lie sitten se isompi paikka , jossa on se katakompisuus kaupunkin suojaallisteisuus alaisuus?
Voisko olla sitä leninkraatija sitten.Jotenkin se nousee nyt esiin kun Jumalaa kysyn että onko se niin, niin jotenkin semmoisuus olis että niinpä se on.
Tuosta selvitin niin Leninkraati on sama kuin nykyinen Pietar. No joo, Taitaapi ollansakin niinsellekin että se oli siellä Pietarissa ne katakompit, kuissa kävimme kulkemallisissa. Se oli kyllä tosi jännitävä kokemus pikkupojalle kun matkanjohtaja vai miksi häntä voisi sanoa, kertoi että sinne katakompiin on joskus joku&jotkut kajonneetkin, eikä ole muuta kuin luurnkoja siten löyvetty jälkikäteen, ja sen kun sai kuulla kesken sitä katakompi kierrosta niin taisi se aikuisissakin säväyttää että nyt mennäänkin käsi käjessä tämä kierros yhes koos.
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uutta ja ja varman loppuun saman kertaustakin, koskijen aiheellispiirijä:En ole mamoistaistani vielä soitellaistano kännykällisöllisellä, joten en taija tuohon sanoa muuta kuin mílmaantuneisuus on mun aivoollisujantuaistensijoillistoituneisuus:
Muistikuvallisoituneisuus on aivollisis niin muistillisentillisiss ettäpällisestileisins oli matkan alullisuujes vastallisuuje tämä paikka, joka puheenkohteellisuutenamme ollut onsansa.
Kas, muistelen että Viipurista olisi puhe ollut että se on ränsistynyt siit mitä se on ollut, mutta sen jonkinlaista keskuspaikkaa kehuttiin silloin vuolaasti. Olisiko ollut Viipurinlinna, olisiko ollut se paikka, jonne bussit ajonsa päättivät tauvolle matkallisuuten jatkullisuuten siitä sitten kohti etelällisijä.
Katso, voin muistaa nuot väärin, kovin poika nuor olin tuolloin matkaan kun läksin kera sen perheenjäsenten 4, joista yhä henkis on enää minä ja synnyttäjäin maajilmaan, hän äitein onp.
Mikähän se seuraavana lie sitten se isompi paikka , jossa on se katakompisuus kaupunkin suojaallisteisuus alaisuus?
Voisko olla sitä leninkraatija sitten.Jotenkin se nousee nyt esiin kun Jumalaa kysyn että onko se niin, niin jotenkin semmoisuus olis että niinpä se on.
Tuosta selvitin niin Leninkraati on sama kuin nykyinen Pietar. No joo, Taitaapi ollansakin niinsellekin että se oli siellä Pietarissa ne katakompit, kuissa kävimme kulkemallisissa. Se oli kyllä tosi jännitävä kokemus pikkupojalle kun matkanjohtaja vai miksi häntä voisi sanoa, kertoi että sinne katakompiin on joskus joku&jotkut kajonneetkin, eikä ole muuta kuin luurnkoja siten löyvetty jälkikäteen, ja sen kun sai kuulla kesken sitä katakompi kierrosta niin taisi se aikuisissakin säväyttää että nyt mennäänkin käsi käjessä tämä kierros yhes koos.
Selef UrgeEtsin guuglesta tietoa, enkä löytänyt Venäjällä olevaa katakombia. Ukrainan Odessassa on katakombi. Ja ilm. myös jossain Virossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etsin guuglesta tietoa, enkä löytänyt Venäjällä olevaa katakombia. Ukrainan Odessassa on katakombi. Ja ilm. myös jossain Virossa.
Bastion- käytävät Tallinnan Vanhassakaupungissa:
https://visitestonia.com/fi/bastionikaytavat-tallinnan-vanhassa-kaupungissa
Täällä varmaan kävitte? 🐈⬛ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bastion- käytävät Tallinnan Vanhassakaupungissa:
https://visitestonia.com/fi/bastionikaytavat-tallinnan-vanhassa-kaupungissa
Täällä varmaan kävitte? 🐈⬛Ei käyty mutta Odessassa käytiin, joten josko siellä olisi olleet ne katakompit.
Odessassa näki jostain kohjasta Turkkiin asti ja siellä oli kai se tosi kohtelijas mies, joka opasti meijän perheellistön jalankulullisuujessa n.30minuuttia just sinne rannalle töllöttelemään Turkkiin ja jäätelöö lipsuttelemaan paarituaiin.
Silloin päätin että jos tulee tilanne eteen että tuntematon kaipaa apujani niin mä autan ja joitakin ennen soitaisija vuosija sitten sellainen tilanne tuli vastaan kun autoisallinen venäläismies kysyi Tikkurilan Sellillä missä olla Kikantti. Sanoitseliloin että aja autollisuutein perässäin niin näätän sen sullelliselle. Kas, ajoimme peräkkäisten sitten silleen sinnellisyyteen ja hijastinKikantillisen kohjallises ja sormellisoin Kikanttija ja ukko hymyili ja peukkuu nääti ymmärrykses,laittoi seuraavallises vilkun oikejalle ja sinne se män, sinne se katos, vaan muisto jäi ja silloin muistin sen Otessassa perheeni saamani hyvällisen opastuksen.
Tää mun opastus oli ajallisesti paljon lyhyjempää sorttija mutta kuitenkin.
Jeesus on mun Herrain,
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut Viipurissa vaan jossain muuvalla Venäjällä ne katakompit. Muistan sen kaupunniin miltä se silloin näytti, jossa katakompit olivat mutten muista kaupunkin nimeä alkuunkaan. Mehän mentiin Helsinkistä pussilla moniin kaapunkeihin Venätällä. Joku senmoinen kaapunti kuitenkin, jossa venäläiset piiritti sitä kaapuntia ja venäläiset olivat katakompeisa piilossa ja sinne oli kaasuakin saksalaiset sotilaaat päästeleet katakompeihin.
Selef UrgeSiis saksalaiset piiritti sitä kaapunkia, jossa oli katakompeissa oli paikallista vastarintaliikettä ym. piilokasta.
Ilmeisesti sitten Otessa ollut kyseessä.
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etsin guuglesta tietoa, enkä löytänyt Venäjällä olevaa katakombia. Ukrainan Odessassa on katakombi. Ja ilm. myös jossain Virossa.
Virossa en ou koskaan käänyt.
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Virossa en ou koskaan käänyt.
Selef UrgeItse olen käynyt joitakin kertoja. Tallinnassa aika pinnallisesti, mutta itä-Virossa, Narvan ja Rakveren kylpylöissä (kaksi eri matkaa) yövyimme paluumatkoilla Pietarista. Viime kesänä kävin länsi-Viron kiertomatkalla Hiidenmaalla ja Saarenmaalla. Suosittelen käymään nimenomaan historiallisilla kulttuurimatkoilla Virossa.
Suunnitelmissa ei ole syödä sianlihaa jouluna.
Minulle Jeesus ei ollut sika.
😊 😊 😊 😊 😊- Anonyymi
Ei joulukinkku ole eukaristia!
Ehtoolliset on erikseen.
Kinkku on itselleni talvinen liharuoka, paistan sen verran ison, että sitä joulukuun alulta riittää mahd. helmikuulle asti. Sekä että mahtuu paloiteltuna pakastimeen. Sulatan sieltä sitten palasen, aina tarpeen mukaan. - Anonyymi
Minä taas en tiejä söiskö kalakkunaa vai sikkoo. Jompoo kumpoo tai niin onhan se kallisteinenkin vaihtoehto. Jotain noista kolmesta tai kahta noista kolmellisesta tuun suuhun tunkeksimallisoimasta kun joulumaisuus lähellisisöityjelisöityiljetyy lähenmäksi ajallisellisesti, vellisesti.
Kujeillellisest,
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas en tiejä söiskö kalakkunaa vai sikkoo. Jompoo kumpoo tai niin onhan se kallisteinenkin vaihtoehto. Jotain noista kolmesta tai kahta noista kolmellisesta tuun suuhun tunkeksimallisoimasta kun joulumaisuus lähellisisöityjelisöityiljetyy lähenmäksi ajallisellisesti, vellisesti.
Kujeillellisest,
Selef UrgeJos Herra suo, minulle tuodaan huomenissa jäinen 5 kg:n kinkkurulla. Saa sulaa ainakin vuorokauden. Ehkä paistan sen jo ylihuomenna, jos on sulanut. 🐖
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kujeillellisest,
Selef Urge>>Minä taas en tiejä söiskö kalakkunaa vai sikkoo.<<
Kanaruokia voi syödä ympäri vuoden, mutta kinkku kuuluu kyllä jouluun. Osta vaan kunnon kinkkurulla ja pistä uuniin. 5 kg:n possusta, jossei ahnehdi ja pakastaa sen palasina, riittää vielä ensivuodenkin puolelle.
>>Luonnossa pidin vapaina ja pihallakin, vielä tuohon aikaan. Nykyään on säännöt tiukemmat.>>
Minulla oli kani vapaana pihalla.- Anonyymi
Asutko omakoti- tai rivitalossa?
Itselläni ei ole ollut kania, monia muita eläimiä kylläkin. Kani olisi varmasti söpö. 🐇 - Anonyymi
Mulla oli jonkin aikaa joskus kääpjökani, kun söpöyven näin Klaukkalassa elänkaupassa, mutta luovullisoin siitä aika pijan kun se puri johjot poikki aina kun sitä majallisessa matalisessa jaloittelin. Joku sen otti kun annoin omakseen. Julle oli hänen nimensä , koska joulusen alla tai jouluna sen äitini tai maallinen isäni sen osti mulle lahjaksi jouluksi.Mä olin silloin aika naperoinen, joku 10-12v.
Kovanaamallisuus ja nopeaiskuinen,
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla oli jonkin aikaa joskus kääpjökani, kun söpöyven näin Klaukkalassa elänkaupassa, mutta luovullisoin siitä aika pijan kun se puri johjot poikki aina kun sitä majallisessa matalisessa jaloittelin. Joku sen otti kun annoin omakseen. Julle oli hänen nimensä , koska joulusen alla tai jouluna sen äitini tai maallinen isäni sen osti mulle lahjaksi jouluksi.Mä olin silloin aika naperoinen, joku 10-12v.
Kovanaamallisuus ja nopeaiskuinen,
Selef UrgeTuo puremisongelma on myös hamsterien kohdalla. Mulla kerran oli hamsteri yöllä kiivennyt akvaariosta, jossa sitä pidin (ei tietenkään ollut vettä). Ihmettelin aamulla kun ei telkkari toiminut, ennenkuin keksin vilkaista, onko hamsteri "kotona".
Pidin hamsujani kyllä nk. päivittäin vapaina, mutta mulla oli esteitä rakenneltu niin, että juoksenteli vain turvallisella alueella. Iso koirani katseli sitä mielenkiinnolla. Kurkisteli sängyn alle, lipoi huuliaan ja vilkuili minua, että "tuolla se menee"... Olin opettanut tytölle sanan "ei nappaa!" Se oli selvä kielto ottaa kiinni mitään pikkueläimiä. "Siellä pikkueläin juoksee... Antaa pikkuisen juosta, se on kiltti pieni eläin... Ei saa napata. Ei nappaa!" Mulla on valokuvia kun undulaattini istuvat koirani kuonon päällä, selässä tai hännällä ja nyppivät sen karvoja. Koirani tuijotti minua hyvin kärsivällinen ja itsekurillinen ilme naamallaan... 🐕 🐦🐹 🌿
- Anonyymi
Minulla on just nyt hot winksejä tulossa kokiman soijakastikeessa ja valituillisis valinnaillisis mausteellisuuksis.
Vähän onkin jo ruokahalullisuuksis un en ole mitään tänään syönynnällisyyksis kun en aamullisuuksis ehtinyt kellollisuuksis kun nukukutti pitkällisyyksis ja myöhästyksellisyyksellijöin ja hieman nolollitonuuksijoin, mutta eipä mua sitten hukuttukaan vaikka luulin ettö hakkua tulee vaan kaiki olikin ihan kuulisti siltä osin. Ihan sitä alki sitten hymyilyttämään kun ei haukutu ilkeästi että mitäs myöhästelit. Olen sellaistakin nähnyt että haukutaan ja kyräillään kun joku myöhällisöityy.
Selef Urge- Anonyymi
Itse söin äsken sekapaistinpannullisen sellaista pyttisekoitusta, ettei moni arvostaisi. Mutta ruokaa se oli.
- Anonyymi
Nyt on 3 litraa kotikaljaa pullotettu ja Itsenäisyyspäivänä maistan, mitä tuli. 🏺
Se kani josta puhuin joka oli vapaana pihalla oli 1980-luvulla, jolloin asuin rivitalossa, ja oven edessä oli nurmikkoa ja sen takana metsä. Kani pääsi kesäisin ulos aamupäivällä ja iltapäivällä. Tosin joku oli vieressä vahtimassa. Oli ulkona tunnin tai pari.
Myöhempi kani ei päässyt ulos koska asun kerrostalossa, ulkoilutin sitä rappukäytävässä. Ei reagoinut talossa oleviin koiriin eivätkä koirat reagoineet kaniin.
Jos oli mökillä, ei edes suostunut menemään ulos, vaikka avasi oven ja yritti houkutella.- Anonyymi
On nuo elukat ihania, persoonallisia niin lajinsa kuin ihan oman, henkilökohtaisen itsensäkin mukaan. 🐰
- Anonyymi
Äsken tuotiin kinkku. Se onkin lähes kilon painavampi, kuin tilasin. Ei se mitään. Riittääpä sitten pakastimessa pidemmälle kevääseen. 🐶
- Anonyymi
Nyt on n. 5,8 kg:n kinkku uunissa. Sanna-ystäväni ohjeiden mukaan. Häntä ei enää ole... Hyvän ohjeen antoi.
Oletan, että paistoaika on n. 4,5-5 tuntia. Joskus menee ylikin. Minulla on mittari apuna.
Eli, joskus klo 16 jälkeen valmista. 🌤- Anonyymi
Valmista on, neljässä tunnissa. Annan vielä muhia pienemmällä lämmöllä, ehkä n. puoli tuntia...
Mites Selef? Tuleeko jo vesi kielelle? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valmista on, neljässä tunnissa. Annan vielä muhia pienemmällä lämmöllä, ehkä n. puoli tuntia...
Mites Selef? Tuleeko jo vesi kielelle?Ei tule kun juuri äsken söin sänpylöitä sinihomejustolla ja markariinilla.
Itselläni on ollut sellainen kinkunpaistollisuus että siinä menee paljon kauvemmin ennen kuin on valmista. Muistaakseni n. 10h aika mietolla länpöllä. Sitä tulee parempaa kuin nopeammin uunittamalla. Mulla ei ole muuta toimintatapaa kuin laittaa kinkku uuniin ja uunin luukku kiinni ja kello soimaan 10h päähän ja katsoa onko valmis vai ei. En sulattele sitä lavujaarissa vaan annan sulaa uunissa.
Kikkoman soijaöljysyyteen teen oman ainakin 14 eri mausteellisuutta kutensa paprikajauhoo, silijauhoo, valkopippurii, rosmariinija jne. sinappisteistisen maustesekoitukseni jonka lipsuttelen valmiijen kinkunsiivujen päälle. Siihensellisyyteen tulee mitä vaansa eteen osumoi kaappiin silmäisyllisen vilkaistellisuuvessa.
Mutta joo, kyllä mä sen kinkun hommahahhaahanheheeheen tässä joku päivä kun palasi mieleen se hitaasti paistuneen possunlihan yli-ihanallinen mavullisteisuus. Onkohan niitä kaupassa jo nyt myynnissä? Oun käynytvä vaan alepassa viime kerrat ja siellä ei myyvä koskaan uunitettavija kinkullisuuksija.Olisihan se säväyttävällisyyttä jos huomenna tulisin majaani kinkullisen kanssa ja ylihuomennallsena aamupalallisena saisin maiskuttaa possunlihaa silmällisyyvet puoliummessa.
Pikku suun maiskautuksella kumminkin tuota ajattelen,
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule kun juuri äsken söin sänpylöitä sinihomejustolla ja markariinilla.
Itselläni on ollut sellainen kinkunpaistollisuus että siinä menee paljon kauvemmin ennen kuin on valmista. Muistaakseni n. 10h aika mietolla länpöllä. Sitä tulee parempaa kuin nopeammin uunittamalla. Mulla ei ole muuta toimintatapaa kuin laittaa kinkku uuniin ja uunin luukku kiinni ja kello soimaan 10h päähän ja katsoa onko valmis vai ei. En sulattele sitä lavujaarissa vaan annan sulaa uunissa.
Kikkoman soijaöljysyyteen teen oman ainakin 14 eri mausteellisuutta kutensa paprikajauhoo, silijauhoo, valkopippurii, rosmariinija jne. sinappisteistisen maustesekoitukseni jonka lipsuttelen valmiijen kinkunsiivujen päälle. Siihensellisyyteen tulee mitä vaansa eteen osumoi kaappiin silmäisyllisen vilkaistellisuuvessa.
Mutta joo, kyllä mä sen kinkun hommahahhaahanheheeheen tässä joku päivä kun palasi mieleen se hitaasti paistuneen possunlihan yli-ihanallinen mavullisteisuus. Onkohan niitä kaupassa jo nyt myynnissä? Oun käynytvä vaan alepassa viime kerrat ja siellä ei myyvä koskaan uunitettavija kinkullisuuksija.Olisihan se säväyttävällisyyttä jos huomenna tulisin majaani kinkullisen kanssa ja ylihuomennallsena aamupalallisena saisin maiskuttaa possunlihaa silmällisyyvet puoliummessa.
Pikku suun maiskautuksella kumminkin tuota ajattelen,
Selef UrgeOnhan K-kauppojen pakastealtaissa jo ollut kinkkujakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan K-kauppojen pakastealtaissa jo ollut kinkkujakin.
Mulla oli viimeks luomukinkkua ja se tainnut olla jäätynyt ollenkaan. Valmistajaa en muista, mutta Mustallisesta K- shoppi Pekallisesta sen ostin.
Ei eronnut mun mielestä mitenkään mavultaan halpis kinkuista vaikka hintaa oli puolet enemmän kuin jäisis peruspötkylöisis.
Hyvä tietää että kinkkuu on jo liikkeel niin käväsen huomenna katsomassa onko oikejastikin.
Öitlöit,
Selef Urge
>>Ei joulukinkku ole eukaristia!>>
Joulukinkku ei ole minulle eukaristia. Siksi en sitä syö.
😊 😊 😊 😊 😊>>Nyt on n. 5,8 kg:n kinkku uunissa. Sanna-ystäväni ohjeiden mukaan. Häntä ei enää ole... Hyvän ohjeen antoi.>>
Sanna ei ole koskaan ollut ystäväni.
Siksi äänestin Putinia vaikka sama vaalipiiri.
😊 😊 😊 😊 😊- Anonyymi
Minä, viime vaaleissa äänestin Hjallis Harkimoa. Koska pidin hänen äidistään ja kunnollisen näköisistä pojistaan.
Nyt, kevään kuntavaaleissa, joskin olen tuuminut, äänestänkö lainkaan, on LiikeNyt harkinnassa.
Äärioikeat, tämän foorumin kantamurhaajat, omilla käytöksillään, ovat nk. avanneet silmäni. PerSut pettivät. Vapauden liitto? Tuskin saa paljon ääniä. Ääni menisi hukkaan.
Ehkä kokeilen LiikeNytiä, jos sieltä, vaalipiirissäni, löytyisi asiallinen ehdokas...
Tai: jätän kokonaan äänestämättä. Koska Suomi, omilla valinnoillaan, on vienyt valtiollisen uskottavuutensa.
- Anonyymi
Kotikalja on oikein hyvä ruokajuoma ja sillä kannattaisi korvata tuo Suomessa vielä joittenkin aikuistenkin suosima lehmänmaito.
- Anonyymi
Jaa, en suostu tuollaiseen sillä oma ehjoton suosikkijuomaisuutein on Valijon raswaton luomumaito. Se on upeaa kun suusta valuu alas kerrala puolisen lirtallsta oikein kylmäitynyttä maitoa siinä silmät ummistullisoivat lähes kiinni kun juomallisuus autuatisoi piece of heavenselöityneisyyjessä
https://www.youtube.com/watch?v=s6TtwR2Dbjg
Keep it comingtolaisuujessa kuljeskellessa kohti heaventölöisymistä ylösotoksellisuujen päivän ojotuksellisujessa hääaterijalle pääsyllisyyvessä heaveniin heavensölöityneityneenä 2020-luvulla.
Selef urge - Anonyymi
Avasinkin nyt pullottamani kotikaljan ja ihan hyvältä maistuu. Eli: juoma onnistui, vaikken ole niin tottunut tässä kotikaljan teossa. Olen aiemmin, usein tehnyt (lähes alkoholitonta) simaa jouluksi.
- Anonyymi
Kotikalja varmasti on terveellistä, sehän on myös suomalainen luonnontuote. Onko tuo ruismallasta?
- Anonyymi
Katselin jumalanpalvelusta telkkarissa. Hgin piispa T. Laajasalo puhui aika hyvin.
Toisella kanavalla (Teema) menee nyt Tuntematon sotilas, mutten jaksa sitä katsoa, otan kyllä tallenteisiini.
Ykkösellä alkaa sotilasparaati Lappeenrannasta, marssikoot tuolla ruudussa, taustalla...- Anonyymi
Katson tuota paraatia ja yhden panssarivaunun kohdalla kerrottiin, että sillä pystyy ampumaan 40 km:n päähän! Jestas. "Vihollinen ei ole missään turvassa".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katson tuota paraatia ja yhden panssarivaunun kohdalla kerrottiin, että sillä pystyy ampumaan 40 km:n päähän! Jestas. "Vihollinen ei ole missään turvassa".
Polleprikaati marssi ohi ja voi miten hienosti hevoset kulkivat! Takana tullut heppa päätään pyöritellen tervehti yleisöään!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polleprikaati marssi ohi ja voi miten hienosti hevoset kulkivat! Takana tullut heppa päätään pyöritellen tervehti yleisöään!
Nuo pollet olivat ihania!
- Anonyymi
Minua kiinnostaa selefmäisesti nyt teidän juhlamenyy...
Lounaaksi meillä oli uunilohta, vihreää salaattia ja ravisemussuositusten vastaisesti valkoista riisiä. Sain lapselta moitteet kun en ole ostanut täysjyväriisiä, eli hyvin lapsiin tehokkaasti puree informaatiotulvat...
Päivälliseksi luultavasti on poronkäristystä. Jännällä sitten katson että onko pakkasessa olevassa paketissa päiväys kunnossa...varmaan perunaa, puolukkasurvota ja rosollia sen kanssa.
Mies yritti saada lapsia tekemään joulutorttuja..mutta kaitpa mun pitää sille ne vääntää kohtapuoliin kahville, ei kukaan niistä lapsista edes kuunnellut sitä, menivät pelailemaan, ilmeisesti nyt ihmeesti ihan lautapelejä jopa...eli siis joulutorttuja kahville.
Siinä ne varmaan ny on itsenäisyyspäivän menyyt suurin piirtein.
Lightning- Anonyymi
Niin ja varmaan lisäksi vihreä salaatti myös päivälliselle, jäi kerran yli sitä lounaasta.
Lightning - Anonyymi
Minä olen aamukahvia juonut sekä nauttinut prinsessakakkua, pieniä siivuja kerrallaan.
Lounaspäivällisruoka on harkinnassa, alkaakin jo vatsassa kurnia. Prinsessakakku ei ole varsinaista ravintoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen aamukahvia juonut sekä nauttinut prinsessakakkua, pieniä siivuja kerrallaan.
Lounaspäivällisruoka on harkinnassa, alkaakin jo vatsassa kurnia. Prinsessakakku ei ole varsinaista ravintoa.No ei sillä pitkälle toki pötkitä, mitta saahan sitä prinsessakaakkua syödä jos huvittaa. Arkena omatkin aamut menee prinsessakakkumaisissa meiningeissä kahvin ja jonkun hötön voimalla ja sitten tuleekin sen jälkeen syötyä hevosen kokoinen annos kaikkea mitä ei passaisi syödä ja iltapainotteisesti. Enemmän ruokailu on omalla kohdallanikin vähän sekaisin ja menee usein suuhun i sitä leivososastoa ja suklaata kuin kunnon sapuskaa. Juhlapäivänä on aikaa panostaa syömisiin ja se ei ole koko totuus siis isossa kuvassa.
Lightning Anonyymi kirjoitti:
No ei sillä pitkälle toki pötkitä, mitta saahan sitä prinsessakaakkua syödä jos huvittaa. Arkena omatkin aamut menee prinsessakakkumaisissa meiningeissä kahvin ja jonkun hötön voimalla ja sitten tuleekin sen jälkeen syötyä hevosen kokoinen annos kaikkea mitä ei passaisi syödä ja iltapainotteisesti. Enemmän ruokailu on omalla kohdallanikin vähän sekaisin ja menee usein suuhun i sitä leivososastoa ja suklaata kuin kunnon sapuskaa. Juhlapäivänä on aikaa panostaa syömisiin ja se ei ole koko totuus siis isossa kuvassa.
LightningMä syön tänään siivukinkkua leivän kanssa.marjoja rahkaa.en tiedä vielä iltapalaani.yksin täällä odottamassa linnanjuhlia.
Kävin päivällä tyttäreni kyydillä ostamassa joululahjoja.
Taidanpa muuten jouluksi tehdä tuota kotikaljaa.lapsena kesäisin tehtiin heinätöitä ja talon emäntä teki ruuan talkooporukalle.ja aivan ihanan makuista kylmää kotikaljaa.se ei maistu ollenkaan tavalliselta kaljalta.tavallinen olut on pahaa.- Anonyymi
auroraboreallis kirjoitti:
Mä syön tänään siivukinkkua leivän kanssa.marjoja rahkaa.en tiedä vielä iltapalaani.yksin täällä odottamassa linnanjuhlia.
Kävin päivällä tyttäreni kyydillä ostamassa joululahjoja.
Taidanpa muuten jouluksi tehdä tuota kotikaljaa.lapsena kesäisin tehtiin heinätöitä ja talon emäntä teki ruuan talkooporukalle.ja aivan ihanan makuista kylmää kotikaljaa.se ei maistu ollenkaan tavalliselta kaljalta.tavallinen olut on pahaa.Hei! 🙂
"Askartelin" ja kirjoittelin äsken joulukortteja valmiiksi, lähetettäväksi ensiviikolla. Ei niitä montaa ole, 7-8.
Että nyt on tuokin homma tänään, suunnitellusti suoritettu.
Eilinen kinkunpaistotiski on kohta tiskattava (käsin, mulla ei ole tiskikonetta). Sinapin tekemisen jätän huomiseen.
Sophiie Anonyymi kirjoitti:
Hei! 🙂
"Askartelin" ja kirjoittelin äsken joulukortteja valmiiksi, lähetettäväksi ensiviikolla. Ei niitä montaa ole, 7-8.
Että nyt on tuokin homma tänään, suunnitellusti suoritettu.
Eilinen kinkunpaistotiski on kohta tiskattava (käsin, mulla ei ole tiskikonetta). Sinapin tekemisen jätän huomiseen.
SophiieEi mullakaan ole tiskikonetta. Olen lueskellut tätä ketjua ja nyt tuli hirvee himo kinkkuun ja kotikaljaan😅.oon harkinnut myös kinkun tekoa ennen varsinaista joulua.ja että myöskin pistän ne pilkottuina rasiaan?saanen matkia? 🫣
Tosin lahjoihin meni rahaa ja saan vasta 20.22.seuraavan tilin.ehkä sittenkin odotan jouluun...- Anonyymi
Ei mullakaan ole tiskikonetta. Olen lueskellut tätä ketjua ja nyt tuli hirvee himo kinkkuun ja kotikaljaan😅.oon harkinnut myös kinkun tekoa ennen varsinaista joulua.ja että myöskin pistän ne pilkottuina rasiaan?saanen matkia? 🫣
Tosin lahjoihin meni rahaa ja saan vasta 20.22.seuraavan tilin.ehkä sittenkin odotan jouluun...Tuo Tuoppi kotikalja onnistui mulla hyvin. Annoin käydä keittiössä, huoneenlämmössä 2 vrk ja sitten pullotin. Pitänyt muistaa aina välillä avata pullon korkit eli päästää painetta ulos (ei sitä juuri ollut), niin kauan että käyminen varmasti loppui.
Ohjeiden mukaan oli helppo ja nopea tehdä. Tein 3 litran satsin, ehkä jouluksi pitää tehdä jo uusi satsi. Niitä mallaspusseja ja kuivahiivoja on pakkauksessa 3. Anonyymi kirjoitti:
Tuo Tuoppi kotikalja onnistui mulla hyvin. Annoin käydä keittiössä, huoneenlämmössä 2 vrk ja sitten pullotin. Pitänyt muistaa aina välillä avata pullon korkit eli päästää painetta ulos (ei sitä juuri ollut), niin kauan että käyminen varmasti loppui.
Ohjeiden mukaan oli helppo ja nopea tehdä. Tein 3 litran satsin, ehkä jouluksi pitää tehdä jo uusi satsi. Niitä mallaspusseja ja kuivahiivoja on pakkauksessa 3.3 litraa yksinelävälle.no se menisi kyllä.jos antaisin yhden litran lahjaksi äidilleni vielä.juu,kiitti vinkistä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei sillä pitkälle toki pötkitä, mitta saahan sitä prinsessakaakkua syödä jos huvittaa. Arkena omatkin aamut menee prinsessakakkumaisissa meiningeissä kahvin ja jonkun hötön voimalla ja sitten tuleekin sen jälkeen syötyä hevosen kokoinen annos kaikkea mitä ei passaisi syödä ja iltapainotteisesti. Enemmän ruokailu on omalla kohdallanikin vähän sekaisin ja menee usein suuhun i sitä leivososastoa ja suklaata kuin kunnon sapuskaa. Juhlapäivänä on aikaa panostaa syömisiin ja se ei ole koko totuus siis isossa kuvassa.
Lightning" saahan sitä prinsessakaakkua syödä jos huvittaa. Arkena omatkin aamut menee prinsessakakkumaisissa meiningeissä"
kannattaisi kuunnella sitä naperoasi ja alkaa syömään omenan päivittäin ja latasellisen puuroa ja yehjä tiukka päätöksellistellisöivyys olla mutustelematta herkullisteisuuksija muutoin kuinsa herkkupäivällisinä.
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" saahan sitä prinsessakaakkua syödä jos huvittaa. Arkena omatkin aamut menee prinsessakakkumaisissa meiningeissä"
kannattaisi kuunnella sitä naperoasi ja alkaa syömään omenan päivittäin ja latasellisen puuroa ja yehjä tiukka päätöksellistellisöivyys olla mutustelematta herkullisteisuuksija muutoin kuinsa herkkupäivällisinä.
Selef UrgeParaskin sanomaan. Pistä ensin omat sapuskat kuntoon ja tule sitten vasta mussuttamaan.
Lightning
- Anonyymi
Tuijottelen kättelyjonoa.
Sali on kauniisti oranssilla valolla himmennetty.- Anonyymi
Mulle ei tulis mieleenkään alkaa aikaa siihen kuluttamisoimaan, mutta varmaan kiinnostavaa seurattavaa se puuhallisuus. Minä opiskelen hehreankieltä tässä samalla vanhaa kerraten. Nyt on kal : easy: helppo kohjallaan. Hehreankieles siin on vaan 2 kirjainta: Ns. LK , hehreaa kirjoitetaan oikejalta vaskuun päin toisin kuin suomia kirjoitetaan vaskust oikejaan päinsä.
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulle ei tulis mieleenkään alkaa aikaa siihen kuluttamisoimaan, mutta varmaan kiinnostavaa seurattavaa se puuhallisuus. Minä opiskelen hehreankieltä tässä samalla vanhaa kerraten. Nyt on kal : easy: helppo kohjallaan. Hehreankieles siin on vaan 2 kirjainta: Ns. LK , hehreaa kirjoitetaan oikejalta vaskuun päin toisin kuin suomia kirjoitetaan vaskust oikejaan päinsä.
Selef UrgeNo, tuossahan tuo taustalla pyörii.
Itselläni on projektissa kerrata venäjän taitojani.
Myös saksan kertaus on ollut aikeissa.
Vihkot ja kirjat on tallessa.
Miksei myös hepreakin.
Sillä tosin ei ole mitään käyttöä.
Oletko puhunut hepreaa ihan paikan päällä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selef UrgeKuluiko sulla sitten turhan, parin tunnin juhlinnan sijasta aikaa johonkin hyödyllisempään?
Itse en sitä musiikkipuolta ja tanssimista enää seurannut ja haastattelutkin kohdistuivat pääasiassa pintajulkkiksiin, joilla ei itsenäisyytemme kanssa mitään tekemistä.
Mediat jälleen, tökerösti, valitsivat sitten hianoimman hameen mukaisen "illan kuningattaren". Milloin tämä kansamme rahvaampi joukko nousisi jo tuolta peräkylien, toisten ihmisten vaatteiden arvostelun tasolta jo hieman kehittyneemmäksi?
Illan kuningatar on AINA joko naispresidentti itse tai hänen naispuolinen puolisonsa. Tässä tapauksessa rva Stubb, jolla olikin kaunis, hillityn vihreä, perinteinen juhla-asu. Näistä asuista erottaa sivistyneistön rahvaasta, "joka vaatteilla koreilee".
Tatuointien esittely, isot rusetit, muiden sitten varottavat laahukset tai hehtaarin leveät puhvit eivät kuulu fiksun ihmisen juhla-asuun ja yleensä olisi parempi lihavien ihmisten peittää esim. paksut käsivartensa, on muutoin kuin joulukinkut tepastelisivat punaisella matolla. Monet olivatkin asian ymmärtäneet ja pukeutuneet siististi ja arvokkaasti.
Ykkösryhmän julkkisten ja muiden turhakkeiden hihoineen ja ruusukkeineen asteltua boolisalin puolelle, nk. kakkosovien auettua, astuikin sisään varsinainen (oletettu) sivistyneistömme, Suomen puolesta todella asioitaan hoitaneiden arvovieraiden joukko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, tuossahan tuo taustalla pyörii.
Itselläni on projektissa kerrata venäjän taitojani.
Myös saksan kertaus on ollut aikeissa.
Vihkot ja kirjat on tallessa.
Miksei myös hepreakin.
Sillä tosin ei ole mitään käyttöä.
Oletko puhunut hepreaa ihan paikan päällä?En ole. Kaikkein lähinjpänä Israjeljia olen ollut kilometrillisellisesti kun oun ollunna Rhootoksella.
Selef Urge
- Anonyymi
Puuhastelin äsken pienen lasipurkillisen omatekoista sinappia. Lisäsin siihen hiukan jotain maustetta, jotta tulisi oman makuiseni.
Kohta menen saunaan.- Anonyymi
Minä tunkasin possuu uuniin äsken ja mikä se salainenmauste on?
Mitähän se voisi olla? Ensin tuli mieleen paprikajauhot.
Sehän voi olla vaikka mitä. Esim. chiliä tai suolakurkkua jotta se maistuisi Virolle tai Venäjälle vai mikä voisikaan olla makuisuuttalaisuuttasi.
Selef Urge - Anonyymi
Onko itsetehty sinappi parenpaa kuin Turullisen Sinappi väkevä versijoisuus?
Jeesus vertaa Kotikontuinsa kuninkasvaltakuntaa sinapisensiemeneen, joha on siemenyyvessääns piäni, mutta josta kasvaa lähes mekalomaiseksellisen suuriksellinen kasvi.
Onko iinä sinapinsiemenijä vai jotain valmissinappimassaa? Ootko kasvattanut sinapinsiemenellä ison kasvin ja sitä valmistanut? Onko sinapinsiemen maajilman pienin siemen ja kasvoiko siitä kuinka suuri kukkaruukussasi tai puutarhassasi?
Kohta menen keittijöön ihan vaan siksi kun mun possu on siellä, meen nuuskimaan ja kattomaan sitä viihteeks. Laitoin aluksi kovan lämmön ja nyt sitten lasken länmön n. 105 asteellisuuteen lopun ajaksi.
Sijansyöjä,
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus vertaa Kotikontuinsa kuninkasvaltakuntaa sinapisensiemeneen, joha on siemenyyvessääns piäni, mutta josta kasvaa lähes mekalomaiseksellisen suuriksellinen kasvi.
Onko iinä sinapinsiemenijä vai jotain valmissinappimassaa? Ootko kasvattanut sinapinsiemenellä ison kasvin ja sitä valmistanut? Onko sinapinsiemen maajilman pienin siemen ja kasvoiko siitä kuinka suuri kukkaruukussasi tai puutarhassasi?
Kohta menen keittijöön ihan vaan siksi kun mun possu on siellä, meen nuuskimaan ja kattomaan sitä viihteeks. Laitoin aluksi kovan lämmön ja nyt sitten lasken länmön n. 105 asteellisuuteen lopun ajaksi.
Sijansyöjä,
Selef UrgeKuinka monen kilon kinkku sulla on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sijansyöjä,
Selef UrgeMitenkäs Selefin sika onnistui?
Nuuhkitko tuoksuja koko yön, uuninluukku raollaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenkäs Selefin sika onnistui?
Nuuhkitko tuoksuja koko yön, uuninluukku raollaan?Hyvää siitä tuli. Just äsken söin siitä innoissani , sillä hijas länmitys ja salainen erittäin herkullisteiseen soijasinappiyrttistellisteiselliseen sinihomejuustollis touchingillisuujessa maustekastikkeeseen palojen kastamus tekevät parenpaa lihaa syöntiinsällisyyteensä. Makaroonijakin keittelin sen kaa.
Juomana oli vettä, jossa sejassa raparperin paloitteit, mustaherukkapalleroisii ja fun light metsämansikka sekoitetta mavullisoimaan juomallisuujen.
Tykään kattoo kinkkuu kun se on uunissa kynttilän valossa. Siinä on jotenkin harras hetki suu maiskutusääniä päästellen ja pinnalta puukolla jo kypsenteisestä viiltoja vejellen ja suullain napostellen.
Olen kylläinen olen tyytyväinen.
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvää siitä tuli. Just äsken söin siitä innoissani , sillä hijas länmitys ja salainen erittäin herkullisteiseen soijasinappiyrttistellisteiselliseen sinihomejuustollis touchingillisuujessa maustekastikkeeseen palojen kastamus tekevät parenpaa lihaa syöntiinsällisyyteensä. Makaroonijakin keittelin sen kaa.
Juomana oli vettä, jossa sejassa raparperin paloitteit, mustaherukkapalleroisii ja fun light metsämansikka sekoitetta mavullisoimaan juomallisuujen.
Tykään kattoo kinkkuu kun se on uunissa kynttilän valossa. Siinä on jotenkin harras hetki suu maiskutusääniä päästellen ja pinnalta puukolla jo kypsenteisestä viiltoja vejellen ja suullain napostellen.
Olen kylläinen olen tyytyväinen.
Selef UrgeHienoa. 🙂
Itsekin olen jo yhden, pienen kinkkupalasellisen syönyt.
Perunalaatikon, mustaviinimarjahyytelön ja jugurttikastikkeellisen kanssa.
- Anonyymi
Pitäisi tehdä piparitaikina. Tänä vuonna ihan ite, yleensä on tullut ostettua valmista. Tänään taikina ja huomenna sitten niitä leipomaan tai lapset saa leipoa.
Lightning - Anonyymi
Se onkin iso homma, mutta lapsista varmasti mukavaa. 🧑🎄🧑🎄🧑🎄
- Anonyymi
Lapset ovat ilkeitä ja pahantahtosia? Jouluna teeskentelevät olevan kilttejä?
- Anonyymi
Viikon verran kesti virkata pitkää kaulahuivia, jonka langat nk. päättelin äsken, joten on nyt valmis käyttöön. 🧣
Mitähän alkaisi seuraavaksi väsätä...?- Anonyymi
Katselin netissä erilaisia villalankoja ja puikkoja ja tein tilauksen.
Seuraavaksi aloitan kutoa kynsikkäitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katselin netissä erilaisia villalankoja ja puikkoja ja tein tilauksen.
Seuraavaksi aloitan kutoa kynsikkäitä.Sain eilen nuo mainitut langat ja puikot, ym:t ompelutarvikkeet, ja jahka ehdin, alan joskus, ehkä lähipäivinä, väsätä "kynsikkäitäni". 🧶
>>Kohta menen keittijöön ihan vaan siksi kun mun possu on siellä, meen nuuskimaan ja kattomaan sitä viihteeks. Laitoin aluksi kovan lämmön ja nyt sitten lasken länmön n. 105 asteellisuuteen lopun ajaksi.>>
Syötkö sikaa myös pääsiäisenä?
https://d3uvo7vkyyb63c.cloudfront.net/1/webp/2000/1287555.jpg- Anonyymi
Ei tuo sian syönti liity joulun kristilliseen puoleen, vaan on muinaissuomalaista jouluruoka-perinnettä.
Joulumme ovat joko täysin yhdenlaisia, kuten
- yksistään kristilisiä, tai sitten yhdistelmiä,
- esim. kristinusko + suomalaisperinteet (perinneruuat, -tavat, -koristeet).
- Tai esim. suomalaisperinteet (ruuat, koristeet) + pakanuus (johon kuuluu joulupukki ja tontut).
- Jotkut yhdistävät nuo kaikki kolme.
- Joillekin joulu on pelkkää pakanuutta: tonttuilua sekä vanhempien ryyppäämistä, huutoa, riitoja.
Oma jouluni on kristillinen sekä suomalaisperinteinen, sillai vaatimattomasti. - Anonyymi
Varmaan sikaa tulee syätyy ihan milloin vaan kun sitä nouvattamassain omnivoristisuujessa osuu suuni tuntumaan en ou mitenkään etukäteen valmistautunut pääsijäiseen siten että mitä silloin söisin kunhan vaan jotain syötselmöin.
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan sikaa tulee syätyy ihan milloin vaan kun sitä nouvattamassain omnivoristisuujessa osuu suuni tuntumaan en ou mitenkään etukäteen valmistautunut pääsijäiseen siten että mitä silloin söisin kunhan vaan jotain syötselmöin.
Selef UrgeKaritsaa ja pääsiäismunia?
- Anonyymi
Tänään, viimeisen kerran ennen joulua, huiskuttelen pinnalliset pölyt pois ja "mattomikkoilen" mahd. pölyt ja pienet roskat lattioilta. Tein perusteellisemmat siivoukset jo aiemmin, tämä on nk. viime silausta.
Sitten on työlistalla huuhtoa tekokuusi ja koota se nurkkaan, laittaa nurkka siistiksi ja kauniiksi. Kuusen koristelut sitten myöhemmin. Tuo iso tekokuusi on semmoinen köyhän apu: älysin ostaa aikoinaan Anttilan postimyynnistä, ennen kuin meni konkkaan. Jos jonain vuonna on ollut varaa, olen sen sijaan ostanut oikean, pienen kuusen. 🎄 - Anonyymi
Sain äsken 2 joulukorttia.
- Anonyymi
Mä sain yhjen. Lisäksi maanmittauslaitokselta tuli asijakirjat omistuksen kirjaamisessa eli ilmoitukselisuus osakehuoneistollishienoistellisuusrekisteriin tehtystä kirjauksellisuujesta, että tikitaalisen rekisteriin oon onnistautuneena saanut yhjen kämppäiseni asunto-osakkeeliston. Meni n.7,5kk ennen kuin tuli tuo ilmoitus.
Mutta 2 kirjettä mäkin sain.
Toinen kirje oli mamoseltain. Sin ol sisällisellä jouluisa kortti joulullisteisuusvuojellistoivotuksineensa ja ässä-arva, jonka mahtollinen voitto lunasteltasitoitava 2024 v puolella.
Ystäväväisellisteisen lihaksikkaasti leuka hieman koholl toivottain have a kreit taim wheer evö juu aar,
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä sain yhjen. Lisäksi maanmittauslaitokselta tuli asijakirjat omistuksen kirjaamisessa eli ilmoitukselisuus osakehuoneistollishienoistellisuusrekisteriin tehtystä kirjauksellisuujesta, että tikitaalisen rekisteriin oon onnistautuneena saanut yhjen kämppäiseni asunto-osakkeeliston. Meni n.7,5kk ennen kuin tuli tuo ilmoitus.
Mutta 2 kirjettä mäkin sain.
Toinen kirje oli mamoseltain. Sin ol sisällisellä jouluisa kortti joulullisteisuusvuojellistoivotuksineensa ja ässä-arva, jonka mahtollinen voitto lunasteltasitoitava 2024 v puolella.
Ystäväväisellisteisen lihaksikkaasti leuka hieman koholl toivottain have a kreit taim wheer evö juu aar,
Selef UrgeTeikäläisellä käyny tuuri kun uot suanunna perintös. Pitteehän sillä ny leuhkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teikäläisellä käyny tuuri kun uot suanunna perintös. Pitteehän sillä ny leuhkia.
Onko sinulla muuten tietoa kauvan pakastimesta kylmään isoon lasiin pilkottu ja jääkaapaapissa säilytetty raparperi säilyy?
Olen asijaa kysynyt täällä usejasti eikä kukaan ole vastannut siihen mitäänsä.
Joskus mulla oli 2 viikkoa ja siinä vaiheessa se haisi silleen ettei sitä en kehjannut juuva enää, en mä leuhki vaan kerroin mitä postija oon tänäällisenä maanantaisena saanut.
Selef Urge
- Anonyymi
Eilen suihkutin mahd. vanhoista pölyistään ison tekojoulukuusen ja kokosin sen olkkarin nurkkaani. Tänään on aikomuksena kiinnittää kynttilöitä sekä latvatähti. Ehkä ylihuomenna sitten koristelen loputkin.
Jääkaappi on hitaasti tyhjentynyt ja pakastimessakin taas tilaa tulevalle kakulle. Jotain pitäisi vielä syödä pois. Tosin suurin osa nk. jouluruuista sekä tulevan tammikuun sapuskoista on jo pakastimessa. Mitä nyt vielä joulun yli kestävät maidot, ym:t. puuttuvat.
Klo on n. 13 ja ulkona jo hämärtää... Talvipäivänseisaus lähestyy. - Anonyymi
Kiinnitin kuuseen kynttilät ja tähden. Kynttilöiden kanssa kuluu aikaa, kun ovat aina monenlaisella solmulla. Tovi tuossa vierähti, mutta nyt on tuo päivän työ suoritettu.
Vielä kylpyhuoneen pesu ja sitten on tämä päivä pakollisine töineen nk. pulkassa.
Tuo "pulkka" ei muuten tarkoita esim. poron pulkkaa, vaan se on vanha nimitys muinaissuomalaisten allakalle. Pulkka oli esim. puukapula, jossa päivän kohdalla oli tietyt merkinnät, esim. puukon viillot. Kun esim. työ oli tehty, merkittiin se uudella merkillä tai esim, viillolla. Silloin "homma oli pulkassa".- Anonyymi
Emmää jaksa tänään pestä, ei se ole edes likainen. Ehdin kylppärin pikapesun tehdä myöhemminkin.
Nyt huilaan ja katson Leonia tallenteistani. Syön joulupipareita.
Tykkään Jean Renosta. On alkujaan espanjalainen, Ranskaan muuttanut näyttelijä.
- Anonyymi
Koristelen kuusta. Hidasta puuhaa tämäkin. 🎄✨
Odottelen pakettia, joka ei ole vielä tullut, joten sen hakeminen, joko läheltä tai kauempaa kauppakeskuksesta, siirtyy ehkä huomiselle. Tänään on sitten hoidettava tämä kuusen koristelu.
Perjantaina tulee viimeiset ruoka-verkkokauppaostokseni, seuraava tuonti on vasta Joulun jälkeen.
Äsken söin riisipuuroa luumurusinakeitolla. Sokeria, kanelia. Maitoa.- Anonyymi
Sinähän aikaisessa olet. Joulukuusi hankitaan meille viime tipassa, ehkä alan perjantaina kyselemään etteikö meinata hankkia...ei ole jouluista verhoakaan saatu laitettua. Juuri äsken katsoin netistä että ei taida kortit enää ehtiä, miten kaikki taas meni jotenkin niin, etten ehtinyt... viime vuonna jäi myös kortit laittamatta.
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän aikaisessa olet. Joulukuusi hankitaan meille viime tipassa, ehkä alan perjantaina kyselemään etteikö meinata hankkia...ei ole jouluista verhoakaan saatu laitettua. Juuri äsken katsoin netistä että ei taida kortit enää ehtiä, miten kaikki taas meni jotenkin niin, etten ehtinyt... viime vuonna jäi myös kortit laittamatta.
LightningKoska olen melko voimaton, niin kaikki on täytynyt ennalta kalenteriin ajoissa suunnitella, joka päiville omat, muutamat puuhansa. Näin olen saanut kaiken ajoissa tehtyä, enkä ole liian uupunut.
Joulukortit onnistuin postittamaan viimeisenä joulukorttien lähetyspäivänä, joka olikin jo 12.12. Ykkösluokan merkillä voisi kortit ehkä vielä ehtiä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska olen melko voimaton, niin kaikki on täytynyt ennalta kalenteriin ajoissa suunnitella, joka päiville omat, muutamat puuhansa. Näin olen saanut kaiken ajoissa tehtyä, enkä ole liian uupunut.
Joulukortit onnistuin postittamaan viimeisenä joulukorttien lähetyspäivänä, joka olikin jo 12.12. Ykkösluokan merkillä voisi kortit ehkä vielä ehtiä?Maanantaina internetin mukaan olisi pitänyt laittaa jotta ehtii...
Lightning - Anonyymi
Tuon ison tekokuusen ("köyhän kuusi") ostin ennen Anttilan konkurssia (heinäk. 2016), eli siis jouluksi 2015. Samoin tuolloin keväällä ostin heiltä kauniin, pienen, kuparinvärisen pöytätuulettimen, joka on minulla makuuhuoneessa.
Olisin itseasiassa ostanut täksikin jouluksi oikean kuusen Plantagenilta, mutta sekin firma taisi mennä syksyllä konkurssiin. Ovat monena jouluna tuoneet kuusen suoraan kotiovelleni. Täytyy taas ensijouluksi pohtia ja löytää toinen firma, jolla kotiinkuljetus.
- Anonyymi
Minä hommasin kesällä 2023 pimennysverhot olohuoneen ja makuuhuoneen ikkunallisiin. Keittiössä mulla on ollut sama verhosiivupari vuosikynmenen ajan. Keran sen psein pesukoneessa ja se kutistui ja meni ruttuseksi, mutta laitoin sen silti ikkunaan takaisin. Kukaan ei niitä ruttuisiksi huomaa, kun vieraijen tullessa mä nykäsen verhot sivuille kasaan ikkunallisen ejestä.
Pmenysverhot eivät olleetkaan aivan täysin pimentävät, mutta aivan riittävästi että voi pelailla pleikkarila pelijä aurinkon yhtään mitään häiritselöimättä. Aijenmista verhoista tuli kohtisuorallisessa asemoituneisuujessa tilanne etten nähnyt kunnolla kuvaruujun tilanteita että missä mennään ja mitä tulee tehjä just siin hetkellises.
Paljon olisi asijaa, mutta eipä nyt tietenkään muistu mieleen. Jaa, nyt muistui yksi juttu mieleen, mtta se mun tulee kertoa serkulle, että oon kirjoottamaas kirjettä hälle, jonka saa avata vasta kuolemaisuutein tai katoamukseetuiteisuneisuutein jälkeen. Tietenkin siinä jaotteleisin että jos kuolin niin sitten noin , mutta jos katosin mitään ilmoittamatta niin silloin kyseessä häätyy olla ylöstenpaus. Onhan se kitnappauskin mahjollista tejorijassa.
Juur näin muslimit juur puhuvat keskenään yksimielisesti eri maissa, kansois,heimollisuuksis.Heille käy tuhollisteisuus kun koitavat anastaa Jumalan omaisuuskansan maat Jerusalemin itäisen puolen ainakin pakottajaen ja painostajen itselleensä ryöstämäisensä. Ikuisella omistusoikeujella Jumala juutalaislle maansa ja mantunsa antaloitsi ja siihen ei saatana haalimineen apureineen ryöställlisöijä sitä itselleen ja sanoa: Katso, tämä Israjellin maa on nyt meijän maa.
https://www.youtube.com/watch?v=NJDzU_vjmaE
Tamaskoksen tuhoon kauvanko lie kauvanko lie ylösottoon, kauvanko ois Psalamin 83 sotaan, kas järjestys tapahtumain on jännällisteinen ja yllättäinsä jo pijan ajankohtainen.
Selef Urge- Anonyymi
Selef, olet pelottava.milloin me aloitetaan se paasto?
Nauti joulunajasta ja aloita paasto loppiaisen jälkeen.
Anonyymi kirjoitti:
Juu.näin se on tehtävä. Selef ehdotti 4.1.en huomannut sitä heti.juuh..nyt sen unohdan hetkeksi ..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se voi mennällisöijä niinkin pitkälle, mutta se on sanottava että tykkään paastokisasta, pitää vaan luottaa ettei vastustaja valehtele ja sano paastoavansa viakka samalla vetää jotain herkkuu naamaan ja sitä kautta sitten saa voiton kun itse kerronsuoraan että mikä tilane on valheeseen turvautumatta. Toisaalta riittää kun arvijoipi enemmän sitä omaa "paastosuoristustaan".
Mullehan se tulee olemaan sitä hengellistä herkentymisen hakua Jumakan ja mun välisiin rukoushetkellisiin. Paaston sanotaan helpottavan Jumalan lähelle pääsemistä ja senmoista mä kojen toisinaan olevallisin vailla, kuitenkin mulla on hyvä olla siinä olotilan rauhassa, jossa syjänmeni saa levätä, ajoittaisia toistuvaisija pahuujen huomaamisen huokaukauksitoituneistoneineissa hetkissä.
Juri nyt ihmisijä houktellaan pois ikuisesta Elämällisesta ja painostetaan harhaan ja kiusataan, jotta he eivät pysyisi Jumalan Sanassa ja on surullisteista huomata kuinka heikkoa tekoa joillakin uskollisuus on, kun seisomisen jämäkkyys uskollisena on vaan siit kiinni että Jumalalta pyytää sitä apua niin kauvan kunes heikko ittetunto vai mikä se sitten on, joka saa antamaan Totuujesta poistattaa ihtensä. Ynmärrän kyllä kun ynpärillä karjutaan ja uhkailaan väkivallal kun Jeesuksest puhutaan, mutta silti oon sen helposti kestänyt vaikka on karmistavuuskin iskenenyt tuntoon kun minulle on huujettu yöaikaan kurviss, Sörnäisissä, kun siihen syntyi "kokoustilanne" kun aloin jonkun jumalattoman kanssa juttelemaan ja ohikulkijoita jostain systä alkoi pysähtymään siihen. Puhuin portoista katselleessani meikattuja naisia kulkevan ohitseni ja ylipäätään syntielämästä, jota katsoin näissä ihmisissä.
Mutta kimppuuni tuo susilauma ei käynyt,mutta väkivallan uhkaa koin, turvattomuutta. Mutta se hetki meni nopeasti ohi ja rauha palasi. Kyse on siitä miettiikö susilaumaa vai ovatko ajatukset Jeesuskeskeisyjessä Jeesuksessa.
Mutta joillakin on kuitenkin perushelppo ynpäristö ja silti ne sulaa siinä jumalattomijen painostuksessa, jotkut torvelot. Jumala auttaa pelokasta kristittyä, kunhan vaan pyytää apua Häneltä. No, näin olen apuaan saanut itse yllinkyllin ja oun jo oppinut että jos pienikin ikävän oloisuujen tuntemus tulee niin silloin on heti mentävä rukoukseen Jeesuksele kertomaan asijaa että nyt nynnyllä olis taasen avuntarvetta, ja se toimii.
Selef Urge
- Anonyymi
Katselen nyt tallenteistani vanhaa kotimaista leffaa, Jäniksen vuosi.
Vatanen sai tarpeekseen ihmisistä ja yhteiskunnasta. Ymmärrän häntä.
🌼 🐇 🌿🌾- Anonyymi
Yhteiskunnasta karkaaminen ei vain ole kovin helppoa. Ollaan niinku tiukasti kiinni järjestelmässä.
Irtolaisuus ei enää taida olla rikos. Nykypäivänä se kylläkin ehkä määritellään toisin.
Jos häipyy yhteiskunnasta, ne ei sitten ilm. maksa esim. työttömyyspäivärahoja eikä ansaittuja eläkkeitä. Ja jos haet automaatilta rahaa, ne sanoo: "Ahaaaa! Se elää! Vai kuka sitä korttia käyttää?"
Täysi katoaminen ei siis välttämättä onnistu, ellei sitten aio elää rikollisesti. Tai ei aio käyttää rahaa elääkseen, vaan elelee vaan onkimalla ja metsän marjoilla. Metsästykseenkin tavittaisiin virallinen lupa.
Tuo elokuva on vuodelta -77, siloin yhteiskunta oli ehkä hiukan erilainen. Mutta kyllä silloinkin ihmisiä valvottiin ja oltiin pikkumaisia. Radion kautta etsittiin vapaaehtoisestikin kadonneita: "Vatanen, liikkuu jossain päin Suomea. Ota yhteys kotiisi, vaimolla on asiaa." Ja mies itse kun haluaisi vain elää rauhassa tuntureilla!
- Anonyymi
Miten on päivä mennyt?
Koska tilaamani paketti ei tänään tullutkaan lähimpään Mh:n pisteeseen, joudun hakemaan sen kauempaa. Siksi jotkut suunnitellut työjärjestykset muuttuivat ja pidin jo tänään lakanoiden vaihto- ja pesupäivän. Ynnä muuta kotoista pikkupuuhastelua.
Huomenna tulee kotìin viimeinen ruokaverkkokaupan tilaus ennen Joulua.
Jouluaatto on jo tiistaina.
Ja sitten se on nopeasti ohi... - Anonyymi
Katselen pätkittäin tuota Jäniksen vuotta.
Olen miettinyt mihin suuntaisin tämän vuoden lomareissuni. Se taitaisi olla Lappi, jälleen.
Johonkin hornantuuttiin, jossa ei paljon turismia. Toivottavasti jenkkisotilaat eivät ole siellä kovin tärvelleet luonnonmaisemia. Pitää tuumia osoite tästä näkökulmasta. - Anonyymi
Aloin katsoa Netflixiltä elokuvaa Maria (Mary).
Kertomus Jeesuksen äidistä.Oliko hyvä leffa? Me käytiin tänään jouluostoksilla tyttäreni kanssa.noo..oli mulla yksi mies kantamassa.ostettiin vain 3 kilon kinkku.
Pyysin tuota miestä jouluaatoksi luokseni, koska tiedän ..että hän ei lähentele...on rauhallinen ja mukavaa seuraa.
Muuten tulisi kaksi yksinäistä joulua.vaikka viihdynkin yksinkin. Miten sinä aiot viettää aaton?
Kiitos muuten tästä ketjusta!jotenkin tämä auttaa jaksamaan.- Anonyymi
Oliko hyvä leffa? Me käytiin tänään jouluostoksilla tyttäreni kanssa.noo..oli mulla yksi mies kantamassa.ostettiin vain 3 kilon kinkku.
Pyysin tuota miestä jouluaatoksi luokseni, koska tiedän ..että hän ei lähentele...on rauhallinen ja mukavaa seuraa.
Muuten tulisi kaksi yksinäistä joulua.vaikka viihdynkin yksinkin. Miten sinä aiot viettää aaton?
Kiitos muuten tästä ketjusta!jotenkin tämä auttaa jaksamaan.Vietän aattoni yksin. Sukulaiseen olen skypen kautta yhteydessä.
Joulu on jo koristeltuna, kukat kukkivat. Aattona katson ohjelmia telkusta, ekumeenista jumalanpalvelusta ja sitten joulurauhan julistuksen. Juon kahvia, syön lohitorttua, kakkua.
Ehkä menen pihalle istumaan, riippuu säästä. Vien linnuille jyviä.
Muistelen lapsuuteni jouluja.
Iltapäivällä on varmaankin taloyhtiön naisten joulusauna, ehkä menen. Kuuntelen ja laulelen joululauluja youtubelta, katson jouluohjelmia. Syön jouluateriani.
Netissä saattaa olla joku yksinäinen juttukaveriksi.
Myöhään illalla tulee yöpalvelus Vatikaanista, katselen sitä, kunnes alan nukkumaan. Anonyymi kirjoitti:
Vietän aattoni yksin. Sukulaiseen olen skypen kautta yhteydessä.
Joulu on jo koristeltuna, kukat kukkivat. Aattona katson ohjelmia telkusta, ekumeenista jumalanpalvelusta ja sitten joulurauhan julistuksen. Juon kahvia, syön lohitorttua, kakkua.
Ehkä menen pihalle istumaan, riippuu säästä. Vien linnuille jyviä.
Muistelen lapsuuteni jouluja.
Iltapäivällä on varmaankin taloyhtiön naisten joulusauna, ehkä menen. Kuuntelen ja laulelen joululauluja youtubelta, katson jouluohjelmia. Syön jouluateriani.
Netissä saattaa olla joku yksinäinen juttukaveriksi.
Myöhään illalla tulee yöpalvelus Vatikaanista, katselen sitä, kunnes alan nukkumaan.Miltä kanavalta se tulee?Me haetaan äidin kyydillä se kaveri tänne kinkunpaistohommiin jo aamulla. Sit päiväsauna erikseen, ja meikkaan.sit meen lapseni kanssa,,siis aikuinen hän jo on, siskoni luo jaetaan lahjat ja syödään.
Illalla tyttöni,sen mies ja kaverini otetaan vähän viiniä ja kinkku on valmis.sain kynttilöitä matkaan tämän päiväisestä joulujuhlasta.
Sitten aamulla ei ole mitään ohjelmaa...netti..Eikä tapaninpäivänä eikä sen jälkeenkään.
Yritän jotenkin saada aikani kulumaan.
Tölkki Kukkoa.
Ei edelleenkään sianlihaa.
😊 😊 😊 😊 😊- Anonyymi
Kuinka vietät joulusi? 🙂
Tiedän sitten kun on joulu.
- Anonyymi
Se on jeesuksella kova homma tarkistaa ettei kenenkään uskovan suolistosda ole sikaa !
Siinä se kuluu jeesuksen joulu luulisin.
Kuuntelin bulgarian sofiasta jonkun tilaisuuden!
Siellä oli väkevä meno, puhuja paasasi englanniksi ja kuulijat taputti ja huusi aamenta ja muuta yhtenään, olipas se melkosta menoa.
En tiä mikä porukka oli kyseessä.- Anonyymi
Minä voin jo kerrotusta päätellä "mikä väkevissään taputtanut porukka" oli kyseessä: kuulostaa helluntailaisilta. He eivät kunnioita Jumalaa, vaan heille heidän tapahtumansa ovat vain sirkusta, "ihmeitä" = taikuutta ja viihdettä, jolle taputetaan. "Aamenet" on siinä vaan niinku rekvisiittana, jotta vaikuttaisivat muka raamatullisilta, mitä ne ei ole.
Kristillisissä, tai muutoin aidosti, Raamattuun perustuvissa, uskonnollisissa tilaisuuksissa - esim. juutalaisissa synagoogissa - ei koskaan taputeta. Enpä usko, että muslimitkaan taputtavat moskeijoissaan omalle jumalalleen, imaamilleen tai toisilleen.
Taputus ja muu meteli väitetyssä "Herran Huoneessa" on epäarvokasta, amerikkalaista, sivistymätöntä ja kulttuuritonta vieras-"kulttuuria" Euroopassa. "Aina hauskaa olla pittää, nii on, ei maha mittää!" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä voin jo kerrotusta päätellä "mikä väkevissään taputtanut porukka" oli kyseessä: kuulostaa helluntailaisilta. He eivät kunnioita Jumalaa, vaan heille heidän tapahtumansa ovat vain sirkusta, "ihmeitä" = taikuutta ja viihdettä, jolle taputetaan. "Aamenet" on siinä vaan niinku rekvisiittana, jotta vaikuttaisivat muka raamatullisilta, mitä ne ei ole.
Kristillisissä, tai muutoin aidosti, Raamattuun perustuvissa, uskonnollisissa tilaisuuksissa - esim. juutalaisissa synagoogissa - ei koskaan taputeta. Enpä usko, että muslimitkaan taputtavat moskeijoissaan omalle jumalalleen, imaamilleen tai toisilleen.
Taputus ja muu meteli väitetyssä "Herran Huoneessa" on epäarvokasta, amerikkalaista, sivistymätöntä ja kulttuuritonta vieras-"kulttuuria" Euroopassa. "Aina hauskaa olla pittää, nii on, ei maha mittää!"Älä nyt soffi riehu koita päästä joulun yli haukkumatta helluntaita, eikös sen ikääntymisen pitäisi tuoda viisautta, missä se piileksii !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taputus ja muu meteli väitetyssä "Herran Huoneessa" on epäarvokasta, amerikkalaista, sivistymätöntä ja kulttuuritonta vieras-"kulttuuria" Euroopassa. "Aina hauskaa olla pittää, nii on, ei maha mittää!"Olen istunut synagoogissa sen verran että tiedän mitä siellä tapahtuu.
Missään helluntaissa ei huudella penkeistä niin paljon.
Naiset hyllyllä ovat hiljaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taputus ja muu meteli väitetyssä "Herran Huoneessa" on epäarvokasta, amerikkalaista, sivistymätöntä ja kulttuuritonta vieras-"kulttuuria" Euroopassa. "Aina hauskaa olla pittää, nii on, ei maha mittää!"Helluntaissa ei huudella eikä taputeta sellainen on hyvin harvinaista.
Miksi et pysy totuudessa, mikä sen mahtaa torpata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntaissa ei huudella eikä taputeta sellainen on hyvin harvinaista.
Miksi et pysy totuudessa, mikä sen mahtaa torpata.Kerroin vain omat kokemukseni. Ja miksi aikoinaan teistä erosin. Meillä on selvästi eri kokemuksemme helluntaiseurakunnista.
Muist. Wilkersonit ja monet muut ulkomaansaarnaajanne käskivät aina "taputtamaan Jeesukselle".
Se oli muistaakseni G. Wilkerson (n. 20 vuotta sitten Hgin Saalemissa), joka nauroi ja sanoi: katsokaa käsiäni, nyt hypnotisoin teidät! Minä en katsonut vaan rukoilin ajatuksissani. Sitten hän nauraen käskytti: "Nouskaa seisomaan, istukaa alas, nouskaa, taputtakaa, naurakaa, halatkaa ja suudelkaa vieruskaverianne, hyppikää...!" Kunnes katseemme kohtasivat, minä takapenkissä. Räkänen nauru katkesi siihen.
"Huomaan täällä eräitä, jotka eivät halua ylistää herraa. Käsken sinua: mene ulos!"
Istuin kuin tatti paikoillani ja katsoin häntä. Sitten hän napsautti sormiaan ja "seurakunta" rauhottui.
Näitä pellejä oli muitakin, Saalemin omaakin väkeä, jo 1980-, mutta etenkin 1990-luvulta alkaen.
Bonnke oli yksi pelle, en kaiken maailman hihhuleiden nimiä muista.
Hgin Jäähallissa oli 2000-luvulla Saalemin kutsumana tyyppi joka käski "juoksemaan, hyppimään penkkien yli salin etuosaan". Tuolloin joku helluntaijohtajanne tosin meni mikrofonin taa ja kehotti lopettamaan juoksemisen ja aitahypyt yli penkkien, etteivät hajoaisi. Olin vienyt sinne erään alkoholistituttuni "saamaan herätystä". Tulin nopeasti katumapäälle, tartuin kaveria hihasta ja vedin ulos Jäähallista. Estin "helluntaiherätyksen" hänen kohdallaan, sillä kertaa.
Olis paljonkin kerrottavaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroin vain omat kokemukseni. Ja miksi aikoinaan teistä erosin. Meillä on selvästi eri kokemuksemme helluntaiseurakunnista.
Muist. Wilkersonit ja monet muut ulkomaansaarnaajanne käskivät aina "taputtamaan Jeesukselle".
Se oli muistaakseni G. Wilkerson (n. 20 vuotta sitten Hgin Saalemissa), joka nauroi ja sanoi: katsokaa käsiäni, nyt hypnotisoin teidät! Minä en katsonut vaan rukoilin ajatuksissani. Sitten hän nauraen käskytti: "Nouskaa seisomaan, istukaa alas, nouskaa, taputtakaa, naurakaa, halatkaa ja suudelkaa vieruskaverianne, hyppikää...!" Kunnes katseemme kohtasivat, minä takapenkissä. Räkänen nauru katkesi siihen.
"Huomaan täällä eräitä, jotka eivät halua ylistää herraa. Käsken sinua: mene ulos!"
Istuin kuin tatti paikoillani ja katsoin häntä. Sitten hän napsautti sormiaan ja "seurakunta" rauhottui.
Näitä pellejä oli muitakin, Saalemin omaakin väkeä, jo 1980-, mutta etenkin 1990-luvulta alkaen.
Bonnke oli yksi pelle, en kaiken maailman hihhuleiden nimiä muista.
Hgin Jäähallissa oli 2000-luvulla Saalemin kutsumana tyyppi joka käski "juoksemaan, hyppimään penkkien yli salin etuosaan". Tuolloin joku helluntaijohtajanne tosin meni mikrofonin taa ja kehotti lopettamaan juoksemisen ja aitahypyt yli penkkien, etteivät hajoaisi. Olin vienyt sinne erään alkoholistituttuni "saamaan herätystä". Tulin nopeasti katumapäälle, tartuin kaveria hihasta ja vedin ulos Jäähallista. Estin "helluntaiherätyksen" hänen kohdallaan, sillä kertaa.
Olis paljonkin kerrottavaa.Se, että monesti otan kantaa tähän aiheeseen, toisin kuin moni saattaa olettaa, ei johdu niinkään pahansuopuudesta (olisikin liian kesy tunnetila) kuin syvästä loukkauksesta, pysyvästä traumasta.
Nuorena, elämäni alussa, uskoin teitä, luotin. Asetin koko sielunpelastukseni esittämänne uskon varaan. Koko iankaikkisuuteni. Todella uskoin, olin vakavissani.
Sitten aloinkin saada (lisää) negatiivisia kokemuksia, minua loukattiin, uskoani aliarvioitiin, pilkattiin. Lopulta tajusin tulleeni täysin huijatuksi. Kaikki mihin olin uskonut olikin helluntailaisten taholta tietoista valhetta, petosta, henkiseen ja hengelliseen väkivaltaan perustuvaa huijausta.
Tämä "ruletti" petti: hävisin koko potin.
Näissä asioissa en ole anteeksiantavainen.
Uhkailujen saattelemana, poistuin huijareiden puljusta.
"Kun joku petti sinut ensimmäisen kerran, se ei ollut sinun vikasi. Mutta, jos hän petti sinut vielä toisenkin kerran, se oli sinun vikasi." (Juutalainen viisaus.)
Löysin kristillisen, luterilaisen uskon.
Tämä usko ei ole kertaakaan pettänyt minua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että monesti otan kantaa tähän aiheeseen, toisin kuin moni saattaa olettaa, ei johdu niinkään pahansuopuudesta (olisikin liian kesy tunnetila) kuin syvästä loukkauksesta, pysyvästä traumasta.
Nuorena, elämäni alussa, uskoin teitä, luotin. Asetin koko sielunpelastukseni esittämänne uskon varaan. Koko iankaikkisuuteni. Todella uskoin, olin vakavissani.
Sitten aloinkin saada (lisää) negatiivisia kokemuksia, minua loukattiin, uskoani aliarvioitiin, pilkattiin. Lopulta tajusin tulleeni täysin huijatuksi. Kaikki mihin olin uskonut olikin helluntailaisten taholta tietoista valhetta, petosta, henkiseen ja hengelliseen väkivaltaan perustuvaa huijausta.
Tämä "ruletti" petti: hävisin koko potin.
Näissä asioissa en ole anteeksiantavainen.
Uhkailujen saattelemana, poistuin huijareiden puljusta.
"Kun joku petti sinut ensimmäisen kerran, se ei ollut sinun vikasi. Mutta, jos hän petti sinut vielä toisenkin kerran, se oli sinun vikasi." (Juutalainen viisaus.)
Löysin kristillisen, luterilaisen uskon.
Tämä usko ei ole kertaakaan pettänyt minua.Kaikissa uskonnollisissa suuntauksissa ja lahkoissa on ihmisiä joilla on huonoja kokemuksia, silti jotkut ihmiset kokevat itselleen ne tärkeiksi ja eivät koskaan ehkä edes ajattele eroavansa liikkeestä, heille on tärkeää edustaa jotain sitä mitä se heille merkitsee ja ihan samalla tavoin esim evankelisluterilaisuudessa on ylilyöntejä kuin helluntaissa tai muissa liikkeissä.
En pouolustele helluntailaisia, toki jokaisella on huonot kokemukset siitä lähtökohdista missä on itse ollut. .mutta monenlaista mahtuu moneen.
Lightning
- Anonyymi
......en ajattele tämän olevan joululaulu... mutta tuli joululauluja kuunnellessa jälleen vastaan...laitan kuitenkin hyvää musiikkia.
Tässä on uskollista metaforaa paljon, jotain eroottista jännitettä, valtasuhteita, en varma ole mitä laulaja käsittelee taideteoksessaan omalta kohdaltaan ..laulaja on käsittääkseni juutalaistaustainen ja sieltä kumpuaa kyseinen filosofia varmaan teksteihin.
Leonard Cohen - Hallelujah.
Merry, merry christmas to you...
Lightning- Anonyymi
Cohenilla on väkeviä lauluja, tuon hallen lisäksi.
Kuuntelen aina välillä partisaania, siinä on vähän samaa mentaalia kuin foorumilla.
Ranskan nauhotukset parhaita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuuntelen aina välillä partisaania, siinä on vähän samaa mentaalia kuin foorumilla.
Ranskan nauhotukset parhaita.Niin, mutta siinä on erotiikkaa. Väkevää sanomaa ja erotiikka ei ihan kuulu uskovaisten yleiseen mielipiteeseen 🙂
Tiedän että uskovat pitävät kappaleesta koska siinä on paljon hengellistä metaforaa, mutta ihan totuudellisesti siinä huokuu kyllä tietynlaista erotiikkaa ja sen suhteen ehkäpä painia uskonnon luomien odotusten kanssa.
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, mutta siinä on erotiikkaa. Väkevää sanomaa ja erotiikka ei ihan kuulu uskovaisten yleiseen mielipiteeseen 🙂
Tiedän että uskovat pitävät kappaleesta koska siinä on paljon hengellistä metaforaa, mutta ihan totuudellisesti siinä huokuu kyllä tietynlaista erotiikkaa ja sen suhteen ehkäpä painia uskonnon luomien odotusten kanssa.
LightningLauluhan on jugozlavian partisaanien hengenkohotusta ei siinä mitään eroottista ole, ei siellä vuorilla ollut aikas sellaiseen.
Hengissä pysyminen oli ykköstilalla.
Juutalaisten lauluissa on kauneutta, paljon kuuntelen ja itkumuurin rskoihin olen joskus asioita raapustellut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ranskan nauhotukset parhaita.Partisan on hieno kappale.
Kertoo Ranskan vastarintaliikkeestä (2. maailmansodassa). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lauluhan on jugozlavian partisaanien hengenkohotusta ei siinä mitään eroottista ole, ei siellä vuorilla ollut aikas sellaiseen.
Hengissä pysyminen oli ykköstilalla.
Juutalaisten lauluissa on kauneutta, paljon kuuntelen ja itkumuurin rskoihin olen joskus asioita raapustellut.Niin juu jos kirjoitat partisan laulusta niin sehän varmasti taistelutoveruudesta kertonee.
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, mutta siinä on erotiikkaa. Väkevää sanomaa ja erotiikka ei ihan kuulu uskovaisten yleiseen mielipiteeseen 🙂
LightningKyllä uskovatkin saavat pitää erotiikasta! Olet surkea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä uskovatkin saavat pitää erotiikasta! Olet surkea.
Ok, asia selvä.
Lightning
- Anonyymi
Huomenna Tv 1 klo 18:15 alkaa uusi luontosarja "Peltsi ja Osmo", ainakin aloitusjakso (itä-Suomen Petkeljärveltä, 1/6) tulee jouluna useaan kertaan uusintana.
Aion ottaa tallenteisiini. Luultavasti iloinen ja hiukan "erilainen" sarja.
Peltsi Peltolan 12-vuotiaalla Osmo-pojalla on downinsyndrooma.. 🐇❄️- Anonyymi
Varmaan uppoaa johonkin katsojakuntaan, en usko, että sarja olisi minun makuuni, en jaksa katsoa ns "hyvänmielen" sarjoja. Itsellä on hankala elämänjakso menossa ollut jonkin aikaa ja tosiasiassa niitä tulee ihmiselämässä väliajoin...sellaiset sarjat missä näytetään elämästä sellainen yksi puoli...se voi olla heidän kohdallaan totta ja hyvä niinkin, mutta niitä ei jaksa katsoa kuitenkaan välttämättä. Ei tule sellainen hypetysfiilis, että onpa mahtava ohjelma. Tämäkinhän on Suomessa jonkinlainen moraalinen "rikos" näin kirjoittaa, pitäisi tykätä tietyistä asioista tai muuten olet jotain ihannekuvaa vastaan. Suuri isa nyt hypettää kyseisistä sarjaa ja kun ei hypetä, on suvaitsematon.
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan uppoaa johonkin katsojakuntaan, en usko, että sarja olisi minun makuuni, en jaksa katsoa ns "hyvänmielen" sarjoja. Itsellä on hankala elämänjakso menossa ollut jonkin aikaa ja tosiasiassa niitä tulee ihmiselämässä väliajoin...sellaiset sarjat missä näytetään elämästä sellainen yksi puoli...se voi olla heidän kohdallaan totta ja hyvä niinkin, mutta niitä ei jaksa katsoa kuitenkaan välttämättä. Ei tule sellainen hypetysfiilis, että onpa mahtava ohjelma. Tämäkinhän on Suomessa jonkinlainen moraalinen "rikos" näin kirjoittaa, pitäisi tykätä tietyistä asioista tai muuten olet jotain ihannekuvaa vastaan. Suuri isa nyt hypettää kyseisistä sarjaa ja kun ei hypetä, on suvaitsematon.
LightningSulla on ollut hankala" jakso kertomasi mukaan jo vuosia. Tämän käy ilmi vuosien takaisista kommenteistasi! Pyörit surkeudessa ja haet varmaankin säälittelyjä ! Kellään muulla ei saisi olla kivaa tai mennä hyvin. Olet aina viemässä toisten huomioita surkeuteesi!
Kukaan ei pakota sinua, eikä ketään muutakaan katsomaan sarjoja joista et pidä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla on ollut hankala" jakso kertomasi mukaan jo vuosia. Tämän käy ilmi vuosien takaisista kommenteistasi! Pyörit surkeudessa ja haet varmaankin säälittelyjä ! Kellään muulla ei saisi olla kivaa tai mennä hyvin. Olet aina viemässä toisten huomioita surkeuteesi!
Kukaan ei pakota sinua, eikä ketään muutakaan katsomaan sarjoja joista et pidä.No se on sinun mielipiteesi se.
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
LightningYmmärrän tuntemuksiasi. Äläkä välitä tuosta mollaajasta tuossa edellä. En itsekään välitä esim. nk. hyvänmielen romanttisista joulukomedioista.
Tykkään jännityksestä, mysteereistä. Mahd. tasokkaasta huumorista siinä seassa. Nyt katselen tallennuksistani Jack Nicholsonin / Michelle Pfeifferin elokuvaa "Wolf".
En ole Peltolan sarjoja tullut juuri katselleeksi, mutta ajattelin, että tätä voisi ehkä seurata.
Kävin äsken saunavuorollani. Olisin tullut pihan kautta kävellen, mutta oli sen verran paksu lumi ja mulla vain sandaalit jalassa... Katselin kyllä kellarin päätyovelta kauniita, lumisia puita, haistelin kylmäntuoksua...
Joku oli tuonut kuusen kellarin kautta... tunsin sen tuoksun käytävällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärrän tuntemuksiasi. Äläkä välitä tuosta mollaajasta tuossa edellä. En itsekään välitä esim. nk. hyvänmielen romanttisista joulukomedioista.
Tykkään jännityksestä, mysteereistä. Mahd. tasokkaasta huumorista siinä seassa. Nyt katselen tallennuksistani Jack Nicholsonin / Michelle Pfeifferin elokuvaa "Wolf".
En ole Peltolan sarjoja tullut juuri katselleeksi, mutta ajattelin, että tätä voisi ehkä seurata.
Kävin äsken saunavuorollani. Olisin tullut pihan kautta kävellen, mutta oli sen verran paksu lumi ja mulla vain sandaalit jalassa... Katselin kyllä kellarin päätyovelta kauniita, lumisia puita, haistelin kylmäntuoksua...
Joku oli tuonut kuusen kellarin kautta... tunsin sen tuoksun käytävällä.Joitakin viikkoja sitten tuli Joker televisiosta. Joaquin Phoenix näyttelee vakuuttavasti mielenterveysongelmiensa kanssa kamppailevaa miestä, jota yhteiskunta tavallaan myös ohjaa väärään suuntaan. Kyseessä on siis ihan fiktiivinen fantasiahahmo batmanin vastustajasta, mutta se on hyvin sovitettu tuossa myös näkemään jotain syvempää dilemmaa...odotin jatko -osaa, mutta olen kuullut että se olisi pilattu tekemällä koko hommasta musikaali... ei sinänsä lady gaga joka jatko osassa taitaa esittää harley Quinniä, on varmasti tietyllä tapaa karismaattinen...en ole käynyt jatko osaa katsomassa. Suosittelen katsomaan tuon ykkösen, jos pitää aiheista, joissa käsitellään yhteiskuntaa ja ihmisiä, jotka eivät sopeudu sen odotuksiin.
LS
- Anonyymi
Netistä näkee ihan kaikkea mitä haluaa.
Teeveen kannoin oraville n 20 vuotta sitten, en kaipaa ollenkaan.
Vasta katoin kun 90 vuotias ranskal nainen entisöi vanhaa radiota.
Sitten katoin kun nuori nainen korjazi vanhan kitaran kuin uudeksi.
Uhan omaa luokkaansa on seurata intian käsityöläisten tekemisiä!
Siellä osataan vielä jotain.- Anonyymi
Netissä on vaikka mitä kivaakin. Itse katson videoita eläimistä. Esim. seefferi Rocky on suosikkini, isäntänsä tekee hauskoja pelleilyvideoita. Luulisin, että ovat Italiasta.
Venäläisillä on myös hauskoja kotivideoita esim. puhuvista undulaateista ja neitokakaduista. Itselläni oli aikoinaan undulaatteja ja yhden olin opettaut puhumaan.
Venäläisillä on videoita myös mm. kesyistä karhuista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Netissä on vaikka mitä kivaakin. Itse katson videoita eläimistä. Esim. seefferi Rocky on suosikkini, isäntänsä tekee hauskoja pelleilyvideoita. Luulisin, että ovat Italiasta.
Venäläisillä on myös hauskoja kotivideoita esim. puhuvista undulaateista ja neitokakaduista. Itselläni oli aikoinaan undulaatteja ja yhden olin opettaut puhumaan.
Venäläisillä on videoita myös mm. kesyistä karhuista."Hyvä poika", "Mitä kuuluu?", "Terve!", "Lintu prrrrr, lintu prrrrrr....!"
https://youtu.be/sWO8T-N-WjU?si=UwvYULkNmOxyYpWO
🦜
Yp poisti edeltä hauskan videon Rocky-koirasta, miksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Hyvä poika", "Mitä kuuluu?", "Terve!", "Lintu prrrrr, lintu prrrrrr....!"
https://youtu.be/sWO8T-N-WjU?si=UwvYULkNmOxyYpWO
🦜
Yp poisti edeltä hauskan videon Rocky-koirasta, miksi?Se video katosi nyt, mutta tässä toinen ROCKY-video:
https://youtu.be/ugj6SE_MWuM?si=_zaP0RFQRiKrYhR9
Näitä voisi katsoa loputtomiin.
🐕 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäläisillä on videoita myös mm. kesyistä karhuista.Voi meiän vauvoja!
https://youtu.be/7ZzNLw2orv8?si=upoL15XskNsprEx1
Kyseessä on eräs keskus (tämä ilm. Tverissä, Moskovan pohjoispuolella) joka on perustettu orpoina löydetyille karhunpennuille. Pennut ovat siellä päälle puolivuotiaiksi, niiden ei sallita liikaa kesyyntyä ja tarhassa on luonnonmukaiset olot. Sitten ne vajaan vuoden ikäisinä korvamerkitään ja viedään luonnonsuojelualueelle elämään villinä.
- Anonyymi
Vaihdoin työjärjestystä ja teinkin lohi-munariisitorttuni jo tänään.
Saahan niitä tehdä sitten joulun aikaan lisää, jos haluaa.
Kauppakeskuksessa käynti jää huomiseen. - Anonyymi
Mitäs Lightning, Auroora, PasiT, Selehvi ja muut tänään puuhastelleet?
Kiireellä Joulua? 🌟Istun srk keskimmäisellä penkkirivillä, kun muut nauttii vielä jouluherkuista. Että sellaista. Olen srk joulujuhlassa.viime sunnuntain kokous korvattiin leffaillalla josta lintsasin.
Mä tykkään tästä menosta tässä porukassa tässä srk kun on vaihtelua.
Ei oo kuin helluntailaisilla.kaavoihin kangistunutta.- Anonyymi
Istun srk keskimmäisellä penkkirivillä, kun muut nauttii vielä jouluherkuista. Että sellaista. Olen srk joulujuhlassa.viime sunnuntain kokous korvattiin leffaillalla josta lintsasin.
Mä tykkään tästä menosta tässä porukassa tässä srk kun on vaihtelua.
Ei oo kuin helluntailaisilla.kaavoihin kangistunutta.Minä lintsasin tänään kirkosta...
Anonyymi kirjoitti:
Minä lintsasin tänään kirkosta...
Jumala on silti meidän kanssa. Nyt kotona...
- Anonyymi
Jumala on silti meidän kanssa. Nyt kotona...
On, Jumala on meidän kanssamme.
Minäkin elän aina nippa, nappa kuun alusta kuun loppuun, mutta silti kaikkea tarpeellista on, juuri ja juuri, nytkin Jouluna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On, Jumala on meidän kanssamme.
Minäkin elän aina nippa, nappa kuun alusta kuun loppuun, mutta silti kaikkea tarpeellista on, juuri ja juuri, nytkin Jouluna.Toki jumala on niiden kanssa jotka mollaavat työkseen helluntaita !
Ei sitä muuten jaksaisi, hengen voimaa siihen tarvitaan. Anonyymi kirjoitti:
Toki jumala on niiden kanssa jotka mollaavat työkseen helluntaita !
Ei sitä muuten jaksaisi, hengen voimaa siihen tarvitaan.Ei ollut tarkoitus mollata. Tykkään vaan kun oma srk on niin pieni,noin 30tyyppiä, ja sen johtaja on luova...se keksii aina kaikkea hauskaa.
Tietysti ollaan paljon rukoiltu herätystä.se on mielestäni ollut ylimitoitettua tulokseen nähden.entä sinun seurakunnassa?
En oikein jaksa herätys-,enkä parantumisrukouksia.ne luovat epäuskoa.
Lähetin Kanadaan pari peliä jotka olin viimeisen puolen vuoden aikana tehnyt. Saa nähdä julkaisevatko. (Yleensä julkaisevat kaiken roskan mitä saavat käsiinsä, noin 2% näiestä peleistä toimii, jos lataa omalle koneelle.)
Kaksi ovat jo julkaisseet aiemmin.- Anonyymi
Minkälaisia pelejä?
Itse pelailen koneella ihan tuollaisia helppoja, mitä lie. Anonyymi kirjoitti:
Minkälaisia pelejä?
Itse pelailen koneella ihan tuollaisia helppoja, mitä lie.Kun kerran täällä on tietokoneihmisiä niin mitä tehdä vlanyhteydelle, koska se esti tänäänkin viestejä mulla.
- Anonyymi
Kun kerran täällä on tietokoneihmisiä niin mitä tehdä vlanyhteydelle, koska se esti tänäänkin viestejä mulla.
Elisa ja / tai Dna jotenkin tökkivät, jo monta päivää.
Ja S24 yp väittää minua botiksi. - Anonyymi
Kun kerran täällä on tietokoneihmisiä niin mitä tehdä vlanyhteydelle, koska se esti tänäänkin viestejä mulla.
Nk. buuttaus saattaa auttaa, ainakin hiukan = eli: sammuta koko känny / tabletti tai pöytätietokone jonka joko johdot irrota tai muutoin katkaise siitä sähkö. Pariksi minuutiksi.
Ja sitten uudelleen käynnistys.
Saattaa auttaa, ellei vika sitten ole operaattorissa tai S24:ssä.
Sitä pitää kysyä moderaattorilta.
- Anonyymi
Tänään tulee Star-kanavalta hauska komedia "Mies, joka antoi".
Vince Vaughn esittää siinä miestä, joka nuorena, nimimerkkiä käyttäen, lahjoitti *hmmm*:nsa raskausklinikalle ja unohti sitten koko jutun.
Kunnes vuosikymeniä myöhemmin joukko tuon nimmarin lapsia (n. 150 lasta) alkoi medioissa "etsiä isäänsä", kysellä hänen peräänsä.
Paniikkihan siitä syntyi.- Anonyymi
Anteeksi, lapsia olikin 533.
- Anonyymi
Mitäs Selehvi puuhailee? Onkos pöytä jo kukkuroillaan kaikenlaista suuhullista?
Toivottavasti et ole kolaroinut, missään päin Suomea? - Anonyymi
Nyt on joulu valmiina.
Kävin taksilla ostarilla, ostin pari maitoa ja hain Mh:sta joululahjapakettini itselleni, Temulta. Ihan Orpon ja Stubbin kiusaksikin. Sain vaikka mitä jännää!
Vein linnuille jyviä ja pari murskattua talipalloa puun alle. Istuin hetken pihalla, kovin on hiljainen taloyhtiö. Hiljaisuus tänään tuntuu jotenkin vielä entistäkin hiljaisemmalta. - Anonyymi
Luukku 23 aukeaa palstalla.
The Cranberries - Zombie.
Lightning- Anonyymi
Syön Julia-karkkeja.
Iltiksessä oli joku kysely ja monien suurimpia inhokkeja olivat juuri ne karkit, joista itse pidän. Esim. Mozartin kuulat. Syön mozartteja vain jouluisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syön Julia-karkkeja.
Iltiksessä oli joku kysely ja monien suurimpia inhokkeja olivat juuri ne karkit, joista itse pidän. Esim. Mozartin kuulat. Syön mozartteja vain jouluisin.Pidän pudabest suklaasta, en ole syönyt tälle joulua ja tuskin tulee syötyäkään.
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidän pudabest suklaasta, en ole syönyt tälle joulua ja tuskin tulee syötyäkään.
Lightningmikset? onko sulla kaikki ihan kunnossa? Mikä on suosikkimielitekosi, jonka sait tyydytettyä tai saat tyydytetyksi jouluna 24-25.12?
Lähetitkö yhtään mitään ukrainalaisten avuksi sodan alkamisesta tähän hetkeen asti?
Olen aika varma ettet ole mitään auttanut ukrainalaisia, koska olet ateisti että ole julkisusihminen, joka voi kehskella auttaneensa ukrainalaisia jollain tavoin ja vaikka avuntarve on heillä suuri ja hyvin pienikin apu on heille suurimerkityksinen, Kauankohan olet käyttänyt aikaa miettiessäsi itä että ukrainalaiset tarvitsevat apua, mutta mitäpä se sulle kuuluu on varmaan sun ateistissatanistinen tapasi siihen suhtautua? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mikset? onko sulla kaikki ihan kunnossa? Mikä on suosikkimielitekosi, jonka sait tyydytettyä tai saat tyydytetyksi jouluna 24-25.12?
Lähetitkö yhtään mitään ukrainalaisten avuksi sodan alkamisesta tähän hetkeen asti?
Olen aika varma ettet ole mitään auttanut ukrainalaisia, koska olet ateisti että ole julkisusihminen, joka voi kehskella auttaneensa ukrainalaisia jollain tavoin ja vaikka avuntarve on heillä suuri ja hyvin pienikin apu on heille suurimerkityksinen, Kauankohan olet käyttänyt aikaa miettiessäsi itä että ukrainalaiset tarvitsevat apua, mutta mitäpä se sulle kuuluu on varmaan sun ateistissatanistinen tapasi siihen suhtautua?En ole auttanut ukrainalaisia laittamalla rahaa, en yleensä laita keräyksiin rahaa muutoinkaan. Joka tuutista vuodesta toiseen väitetään, että keräyksillä auttaa milloin mitäkin. Auttaminen kuuluisi suurempiin poliittisiin päätöksiin, sotia ei lopeteta yksityisten ihmisten rahoilla. Olen periaatteesta jo vastaan tavallisten kansalaisten syyllisyyden tunteeseen vetoamiseen.
En ole raaskinut itselleni ostaa budapestia, koska se on lähinnä minun suosikkimakuni. Jos ostan suklaata, ajattelen ensimmäiseksi mistä lapset pitävät.
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidän pudabest suklaasta, en ole syönyt tälle joulua ja tuskin tulee syötyäkään.
LightningMinäkin pidän Budapest-suklaasta, myös sen minttu-versiosta.
Olisin eilen ostanut kaupalla käydessäni, MUTT'EN LÖYTÄNYT!
Tilasinkin sitä joulun jälkeen, ennen uuttavuotta tuotavaan verkkokauppapakettiini.
Mulla on nyt juliaa, sitten mozartin kuulaa, liköörikonvehteja ja Finlandia-marmeladia. Pihlajanmarja-karkit söinkin jo ennen joulua... 😏
HYVÄÄ JOULUAATTO-AAMUA KAIKILLE FOORUMILAISILLE!!!
toivoo: Sophiie - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole auttanut ukrainalaisia laittamalla rahaa, en yleensä laita keräyksiin rahaa muutoinkaan. Joka tuutista vuodesta toiseen väitetään, että keräyksillä auttaa milloin mitäkin. Auttaminen kuuluisi suurempiin poliittisiin päätöksiin, sotia ei lopeteta yksityisten ihmisten rahoilla. Olen periaatteesta jo vastaan tavallisten kansalaisten syyllisyyden tunteeseen vetoamiseen.
En ole raaskinut itselleni ostaa budapestia, koska se on lähinnä minun suosikkimakuni. Jos ostan suklaata, ajattelen ensimmäiseksi mistä lapset pitävät.
LightningÄlä välitä. Ukrainalaiset pummit haluaisivat viedä sinulta / meiltä joulurauhan, nyt jos sukatkin jaloistamme! Lähes kaiken muun ne ovat jo vieneetkin.
Kaikille venäläisille naapureillemme, haluan itse toivottaa:
Добрый и благословенный День Рождения Христа! ✨ 🕯 🧚♀️
Sama karjalan-, inkerin- sekä muilla lähialueidemme kielillä!
Samoin herra Putinille ja Lavroville!
Kiitos, että sallitte meille rauhallisen Joulun!
(Ei tehdä tästä poliittista riitelyketjua. Kullakin meillä on omat mielipiteemme.) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä välitä. Ukrainalaiset pummit haluaisivat viedä sinulta / meiltä joulurauhan, nyt jos sukatkin jaloistamme! Lähes kaiken muun ne ovat jo vieneetkin.
(Ei tehdä tästä poliittista riitelyketjua. Kullakin meillä on omat mielipiteemme.)Niin on mutta kaikin ei niitä toitota joka välissä !
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin pidän Budapest-suklaasta, myös sen minttu-versiosta.
Olisin eilen ostanut kaupalla käydessäni, MUTT'EN LÖYTÄNYT!
Tilasinkin sitä joulun jälkeen, ennen uuttavuotta tuotavaan verkkokauppapakettiini.
Mulla on nyt juliaa, sitten mozartin kuulaa, liköörikonvehteja ja Finlandia-marmeladia. Pihlajanmarja-karkit söinkin jo ennen joulua... 😏
HYVÄÄ JOULUAATTO-AAMUA KAIKILLE FOORUMILAISILLE!!!
toivoo: SophiieLapsi oli ostanut minulle lahjaksi budapestia. Joku on kuunnellut tarkkaan äidin lempiherkut ;)
Eli sain sitä tänäkin jouluna. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lapsi oli ostanut minulle lahjaksi budapestia. Joku on kuunnellut tarkkaan äidin lempiherkut ;)
Eli sain sitä tänäkin jouluna.Hienoa! 🩷🧡💛💚
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Älä välitä. Ukrainalaiset pummit haluaisivat viedä sinulta / meiltä joulurauhan, nyt jos sukatkin jaloistamme! Lähes kaiken muun ne ovat jo vieneetkin.
(Ei tehdä tästä poliittista riitelyketjua. Kullakin meillä on omat mielipiteemme.)Putinkin toivotti jouluaamun ohjusterveiset naapurilleen !
- Anonyymi
Katsoin tallennuksiini laittamaani Peltsiä ja Osmoa.
Kauniita talvimaisemia Ilomantsin ympäristössä.
Ja katsojakin oppii Peltsin puheista Osmolle samalla monenlaista Suomen villistä luonnosta.
Olen joskus tykännyt katsoa mm. Aki Lumpeen vaellusvideota Vätsärin erämaasta, Inarin itäpuolelta.- Anonyymi
Aki Lumme-Vätsäri & Øvre Pasvik 2020, karhun kohtaaminen Vätsärissä:
https://www.youtube.com/watch?v=xSR23qIxTC8
Tässä tämä suosikkivideoni, jota voin katsoa vaikka moneen kertaan. 🐻
Øvre Pasvik sijaitsee Norjan puolella, itään Vätsäristä, Norjan ja Venäjän välinen raja kulkee sen eteläpuolella, että niin pohjoisessa ollaan.
- Anonyymi
Telkusta tulee juuri nyt Ekumeeninen "jumalanpalvelus", vailla evankeliumia. Vain sotaa ja ihmisten olille taputtelua, "päättäjien" puolesta rukoilua, psyykkistä tukemista.
Valtiollinen palvelus, jossa kiitettävästi mainittiin myös Kristus, jolle "rukous"- eli pyyntölista esitettiin, kuin joulupukille.
Toiselta kanavalta taas Joulupukin kuumalinja.
Enpä tiedä, kumpi on mielenkiintoisempi.
Metodistien naispapilta on koko evankeliumin syvin olemus täysin hukassa. Jumala kuulemma "lähetti Poikansa ihmisten hoiviin, koska uskoi ihmisen hyvyyteen ja rakkauteen". Itselläni on Jumalan tarkoitusperistä ihan toinen käsitys: Hän lähetti Poikansa pelastamaan syntisen ja pahan ihmiskunnan, takaisin Jumalan helmaan.Niin.mitähän tästä joulusta tulee...kaveri teki oharit.sen piti aamulla tulla tänne kinkunpaistoon, mutta ei näy eikä kuulu. Ei vastaa puhelimeen.
Niin suunniteltiin aattoa. Eilen hävitti pankkikortin ja ilmoitti ettei joulua tule.
Ei voi luottaa.- Anonyymi
Niin.mitähän tästä joulusta tulee...kaveri teki oharit.sen piti aamulla tulla tänne kinkunpaistoon, mutta ei näy eikä kuulu. Ei vastaa puhelimeen.
Niin suunniteltiin aattoa. Eilen hävitti pankkikortin ja ilmoitti ettei joulua tule.
Ei voi luottaa.No, voi kurjuus. Mutta, paistat kinkun yksinäsi! Niin minäkin paistoin ja hyvää tuli.
Ja ollaanhan me, kaverisi täällä netissä!
Jos tuo kaverisi siellä pyrkii esim. humalassa jouluusi, älä päästä ovesta sisään. Vietä oma, rauhallinen joulusi. 💚 - Anonyymi
Niin.mitähän tästä joulusta tulee...kaveri teki oharit.sen piti aamulla tulla tänne kinkunpaistoon, mutta ei näy eikä kuulu. Ei vastaa puhelimeen.
Ei voi luottaa.Olet voitavasi tehnyt, jos olet joulunviettoon hänet kertaalleen pyytänyt ja jopa yrittänyt tavoittaa. Jos ei osaa arvostaa tai edes selitä miksi toimii noin...ei se ole ile oikein sinua kohtaan.
Hyvää Joulua.
Lightning Anonyymi kirjoitti:
No, voi kurjuus. Mutta, paistat kinkun yksinäsi! Niin minäkin paistoin ja hyvää tuli.
Ja ollaanhan me, kaverisi täällä netissä!
Jos tuo kaverisi siellä pyrkii esim. humalassa jouluusi, älä päästä ovesta sisään. Vietä oma, rauhallinen joulusi. 💚No,onneksi olette!laitan oven lukkoon.sillä ei oo nyt rahaa ja se tietää että täällä on alkoholia illaksi niin voi sen vuoksi yrittää sisään.
Anonyymi kirjoitti:
Olet voitavasi tehnyt, jos olet joulunviettoon hänet kertaalleen pyytänyt ja jopa yrittänyt tavoittaa. Jos ei osaa arvostaa tai edes selitä miksi toimii noin...ei se ole ile oikein sinua kohtaan.
Hyvää Joulua.
Lightningkäytös on tyypillistä hänelle. Ei voi luottaa. Ja alkoholi kuvioissa mukana..automaattikortti kadonnut.syyttää siitätyttöäni ja minuakin vaikken ole lähelläkään ollut.
No rauhallinen joulu tulee kun yksin(tai pyhän Hengen seurassa)tätä vietän.
Siskon luona piipahdan..mutta teidän tekstejä on mukava lukea.hyvää joulua!- Anonyymi
käytös on tyypillistä hänelle. Ei voi luottaa. Ja alkoholi kuvioissa mukana..automaattikortti kadonnut.syyttää siitätyttöäni ja minuakin vaikken ole lähelläkään ollut.
Siskon luona piipahdan..mutta teidän tekstejä on mukava lukea.hyvää joulua!Hyvää Joulua! 🫠 🙃 🌟 ✨️
Myös siskolle ja perheelle! - Anonyymi
käytös on tyypillistä hänelle. Ei voi luottaa. Ja alkoholi kuvioissa mukana..automaattikortti kadonnut.syyttää siitätyttöäni ja minuakin vaikken ole lähelläkään ollut.
Siskon luona piipahdan..mutta teidän tekstejä on mukava lukea.hyvää joulua!No....jouduin anopille sanomaan, että kinkkua ei oteta uunista ja minä määrään nyt täällä, koska pidän itse kypsemmästä kinkusta. Se jostain syystä, ilmeisesti sillä on toisaalle myös kiire, yrittää ottaa kinkut ennen aikojaan uunista... jo 80 asteisena ja itse pidän kinkusta joka on tosi ylikypsä... toivottavasti ei pahoittanut mieltänsä ...mutta sitten pitää mennä toisaalle syömään, jos ei kelpaa se aikataulu millä kinkut tulee sieltä uunista. Ja kun sillä puhelimet laulaa ja sinne sanoo että kohta syödään, niin koetan sanoa ettei se ruoka ole justiinsa valmista...menee vielä, se pitää kuorruttaakin... 😁
Lightning - Anonyymi
No,onneksi olette!laitan oven lukkoon.sillä ei oo nyt rahaa ja se tietää että täällä on alkoholia illaksi niin voi sen vuoksi yrittää sisään.
Miksi sinulla on alkoholia eikö järki sano millaista retusakkia se vetää puoleensa !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinulla on alkoholia eikö järki sano millaista retusakkia se vetää puoleensa !
Siksi. Kullakin on tapansa. Kokemus on paras opettaja.
Toivottavasti aurooran joulu sujuu kauniisti, ilman holistien luomaa ylimääräistä draamaa.
Itsellä naapurustosta kuuluu nyt kovaäänistä puhetta, muttei vielä riitelyä ja kolmannen kerroksen naisen humalaista jaaritusta. Kännissä se puhuu / huutaa kovaan ääneen, tuntitolkulla, tauotta. N. klo 2:30 asti yöllä. Sitten kaverinsa lähtevät, messuten rapussa niin, että rapun seinät kaikuu. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No....jouduin anopille sanomaan, että kinkkua ei oteta uunista ja minä määrään nyt täällä, koska pidän itse kypsemmästä kinkusta. Se jostain syystä, ilmeisesti sillä on toisaalle myös kiire, yrittää ottaa kinkut ennen aikojaan uunista... jo 80 asteisena ja itse pidän kinkusta joka on tosi ylikypsä... toivottavasti ei pahoittanut mieltänsä ...mutta sitten pitää mennä toisaalle syömään, jos ei kelpaa se aikataulu millä kinkut tulee sieltä uunista. Ja kun sillä puhelimet laulaa ja sinne sanoo että kohta syödään, niin koetan sanoa ettei se ruoka ole justiinsa valmista...menee vielä, se pitää kuorruttaakin... 😁
LightningJuu, anopille on parasta näyttää kaapin paikka. Sinun kotisi, sinun tapasi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Juu, anopille on parasta näyttää kaapin paikka. Sinun kotisi, sinun tapasi.
Niin, ja: sinun kinkkusi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ja: sinun kinkkusi.
Juu, ei se pahaa tarkoita, mutta vaatii itsehillintää. Olisi tehnyt mieli sanoa siitä että naarmutti tefalpinnoitteisen kinkkuvatin veitsellä tai heitti kinkun rasvaa hellan taakse, jota ei niin vain siirretä, jalakset siinä niin, että pitäisi nostaa nostokärryllä tai jollain. Pidin turpani onneksi kiinni. En halua oikeasti loukata ihmisiä, mutta ihmisillä on erilaiset tavat toimia ruuanlaitossakin ja päivä meni ok.
Lightning
- Anonyymi
Meillä katsottu joulupukin kuumaa linjaa, syöty joulupuuroa ja kinkku on uunissa. Ja kaikista paras ohjelma loppui äsken, joka joulun ehdoton must, lumiukko.
Lightning- Anonyymi
Kyllä, Lumiukko on ehdoton. Ja vielä tulee Lumikoirakin tänään, muist. klo 14. 🐶
Itsekin söin riisipuuroa, kanelilla ja voisilmällä, join kahvia samalla kun kuuntelin joulurauhan julistusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, Lumiukko on ehdoton. Ja vielä tulee Lumikoirakin tänään, muist. klo 14. 🐶
Itsekin söin riisipuuroa, kanelilla ja voisilmällä, join kahvia samalla kun kuuntelin joulurauhan julistusta.Jep, sekin pitää katsoa.
En voi katsoa alkuperäistä lumiukkoa edes tirauttamatta kyyneltä....siinä on lapsuuden muistijälki, itkin sitä katsoessa pienenä ja se tekee joka vuosi jotain minussa.
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekin söin riisipuuroa, kanelilla ja voisilmällä, join kahvia samalla kun kuuntelin joulurauhan julistusta.Nyt telkussa hyppelevät balettia Saiturin joulun tahdissa. Ajattelin tänä jouluna lukea taas tuon Dickensin tarinan. On muuten julma kertomus. Ennen muinoin maailma oli todella kylmä ja julma köyhiä kohtaan, ainakin Englannissa. Ihan suututtaa sitä lukea.
Vasta viime sotien jälkeen maailma hiukan inhimillistyi.
Myös Suomessa monet ihmiset olivat kylmiä ja kovia. Mm. jotkut Auni Nuolivaaran kirjat (kuten 'Paimen, piika ja emäntä' ja sen jatko-osat) kertovat tuosta ajasta ja niitäkin on joskus ollut vaikea lukea. Olis tehnyt mieli etsiä pari henkilöä käsiini ja huitaista kunnolla.
Olen itsekin sitä kovuutta lapsena kokenut, etenkin isän puoleisten isovanhempieni äitien taholta. Olivat melko varatonta väkeä. Mummuni isä oli kylläkin sellainen lempeä myhäilijä, istui keinutuolissaan ja poltteli piippua. Häntä muistelen hyvällä, vaikkei tuo juuri paljoa meidän lapsenlapsenlastensa kanssa muutoin jutustellut, hänellähän oli meitä melkolailla muitakin ja myös läheisempiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, sekin pitää katsoa.
En voi katsoa alkuperäistä lumiukkoa edes tirauttamatta kyyneltä....siinä on lapsuuden muistijälki, itkin sitä katsoessa pienenä ja se tekee joka vuosi jotain minussa.
LightningSe on liikuttava kertomus ja syvimmillään se kertoo kuolemasta.
Briteissä olivat jotkut vanhemmat jopa suuttuneet, että lapsille noin kerrotaan kuolemasta! Mutta pieni lapsi ei yleensä tajua sen kuvaavan kuolemaa, tässä kohdin kertomisen vastuu onkin vanhemmilla itsellä, joko kertovat itse tai sitten eivät.
Muutoinhan tarina on varsin lempeä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, sekin pitää katsoa.
LightningTuo lumikoira on lohdullinen niille, jotka ovat menettäneet oman, rakkaan lemmikkinsä.
- Anonyymi
Joulurauha on julistettu. 🕯
- Anonyymi
En jaksanut lähteä taloyhtiön joulusaunaan. Olin saunassa lauantaina ja oma sauna on taas ensi lauantaina.
- AnonyymiUUSI
Jouluateria syöty.
Jaksoin syödä koko lautasellisen. - AnonyymiUUSI
Jaaha. Se on sitten jouluaatto kulunut.
Hiljaista on ollut.
Nyt lasken päätäni tyynylle.
Hyvää Jouluyötä kaikille! Lightningille ja auroralle perheineen, Pasille ja muille...
✨️🔔🎄🌟- AnonyymiUUSI
Nukahdin väsyneenä, mutta heräsin yöllä ja valvoin. Sitten nukuin koko aamupäivän.
Nyt juon kahvia ja syön (jonkun firman) sitruuna-moussekakkua. Matala, aika lässähtänyt tekele. Prinsessakakku olisi ollut parempi. No, kokeilemalla oppii, ajattelin, että vaihtelu virkistäisi.
Onhan tämä maultaan ihan hyvää.
Kohta alkaa paavin puhe. Toivottavasti on puheessaan tasapuolinen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nukahdin väsyneenä, mutta heräsin yöllä ja valvoin. Sitten nukuin koko aamupäivän.
Nyt juon kahvia ja syön (jonkun firman) sitruuna-moussekakkua. Matala, aika lässähtänyt tekele. Prinsessakakku olisi ollut parempi. No, kokeilemalla oppii, ajattelin, että vaihtelu virkistäisi.
Onhan tämä maultaan ihan hyvää.
Kohta alkaa paavin puhe. Toivottavasti on puheessaan tasapuolinen.Jaksat katsoa Paavin lässytystä. Ukko tienaa varmasti varsin hyvin. Milloinhan ihmiskunta luopuu jumalistaan ja heidän sijaisistaan maanpäällä. Olisi korkea aika. Voisin yhtä hyvin tai kuka tahansa, olla Paavi, tosin eivät naista päästäisi ukot sitäkään pukuleikkiä leikkimään. Sairas maailma.
Lightning - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jaksat katsoa Paavin lässytystä. Ukko tienaa varmasti varsin hyvin. Milloinhan ihmiskunta luopuu jumalistaan ja heidän sijaisistaan maanpäällä. Olisi korkea aika. Voisin yhtä hyvin tai kuka tahansa, olla Paavi, tosin eivät naista päästäisi ukot sitäkään pukuleikkiä leikkimään. Sairas maailma.
LightningKyllä mä jaksan. Tykkään paavi Ransusta. On lämminhenkinen ja iloinen persoona.
Mahdollinen antikristus tai sen apulainen, tietysti. Mutt'ei välttämättä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä mä jaksan. Tykkään paavi Ransusta. On lämminhenkinen ja iloinen persoona.
Mahdollinen antikristus tai sen apulainen, tietysti. Mutt'ei välttämättä.No tuskin anttikristus tai sen apulainenkaan siinä, mutta varsin hyvin voiva ja toimeentuleva ihminen, joka hyötyy vallasta, jonka ihmiset hänelle tarjoavat. Voihan sitä höpistä mikkiin mielipiteitään maailman rauhasta tokkiinsa, mutta onko mitään vaikutusta enää edes nykyaikana Paavin ns "vallalla", no ei, pelkästään teatteria.
Lightning - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No tuskin anttikristus tai sen apulainenkaan siinä, mutta varsin hyvin voiva ja toimeentuleva ihminen, joka hyötyy vallasta, jonka ihmiset hänelle tarjoavat. Voihan sitä höpistä mikkiin mielipiteitään maailman rauhasta tokkiinsa, mutta onko mitään vaikutusta enää edes nykyaikana Paavin ns "vallalla", no ei, pelkästään teatteria.
LightningKuuntelin myös vähän pää kallellani niitä utopistisia toiveita ja toivotuksia. Ei niillä rauha synny. Mutta ehkä vaikuttaa katolilaisen, ehkä luterilaisen ja anglikaanisenkin maailman mielipiteisiin ja valintoihin ja näin edes hiukan edistää maailman rauhaa, tiedä häntä.
Samat toiveet joka vuosi, muttei maailma muuta kuin pahene.
Eihän maailma selvästikään ihmisteoilla parane, tää kaik on niingo Korkeemmas Käres.
Ja tuo Korkeempi Käsi taas... Niin. Hän antaa ihmiskunnan vajota omiin tekoihinsa, jos sitten umpihukuksissa edes muutamat huutaisivat apua ja ihan vakavissaan edes harkitsisivat parannusta.
Rukoilen kuolemaa. Mitä täällä tekee? Ellei sitten voisi olla edes hetken pienenä pelastuksen airuena omalle lähimaailmalleen.
Ja taas harmaa iltapäivä alkaa kääntyä iltaan. Telkussa jotkut laulavat joululauluja...
Mitä aurorab:lle kuuluu?
- AnonyymiUUSI
Miten aurorab:n joulu meni loppuviimein?
Lightning- AnonyymiUUSI
Samaa mietin minäkin, mutt'en viitsinyt kysyä.
Kuinkas teillä, Lightningin kotona? Istuiko anoppi joulupöydässä? 🎉
Minulla mennyt hiljaisesti, kynttilät ovat kauniita. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mietin minäkin, mutt'en viitsinyt kysyä.
Kuinkas teillä, Lightningin kotona? Istuiko anoppi joulupöydässä? 🎉
Minulla mennyt hiljaisesti, kynttilät ovat kauniita.Istui joulupöydässä, lähti toisaalle juomaan kahvit. Minulla on ihan hyvät välit anoppiin, mutta ehkä tämmöisinä juhlapyhinä voi ärsyttää, jos toisella on monta rautaa tulessa. Hän paistaa mielestäni kinkkua liian vähän, itse pidän silleen ylikypsän puoleisesta. Olin jo aiemmin hänelle sanonut, että ei ainakaan ennen kolmea sitä oteta pois, sen pitää olla vähintään yhdeksänkymmentä astetta... hän jo silloin siinä naureskeli, että voi se ennenkin olla kypsää...eikö sitten pitkästi ennen kahta kuulin hänen puhuvan pojalleen, että se on kahdeksassa kymmenessä, se on kypsää ja voi ottaa, uunia siellä aukoivat yhdessä tuumin..meikäläinen syöksyy paikalle ja pikaistuksissa sanoo, että täällä nyt määrään minä. 😅 Kinkun kypsyys on pyhä asia, mihin ei sorkita, näin se on. Ymmärrän, että haluaa auttaa, mutta siinä on puolensa ja puolensa...
Olisin halunnut katsoa Sisu elokuvaa, mikä tuli televisiosta... mutta se meni sitten siihen, että join glögiä ja pelattiin smart 10 peliä lasten kanssa...no lasten juhlahan se joulu on...meni pitkään yöllä ja sitten tulikin nukuttuaa yksiintoista, univelat samalla pois.
Lightning
- AnonyymiUUSI
Aika mitätöntä on joulupäivän ohjelmisto telkkarissa. Yritin katsoa Jope Ruonansuun vitsailuja, muttei jaksanut naurattaa. Huumorintajuni on toisenlaista.
Itselläni on kyllä runsaastikin tallennuksia, jotka sopivat katseltaviksi. Mm. shetlannisaarelaisen miehen ja saukon ystävyydestä.
Ja sitten tuota Aki Lumpeen Vätsärin ja Pasvikin kävelyä seuraan taas netissä, pätkittäin. On tosi laadukkaasti tehty video. Jo kohta pitäisi ekan nallekarhun tupsahtaa näkyviin... Hän törmää niihin kahdesti. Yhtäkkiä vaan nuori nalle juoksee metsän poikki!
🌲🐻... 🐻... 🐾🌳🐾...🐾... 🌲🌲🌲
Itse pelkään karhuja, voin huonosti Korkeasaaren Karhulinnassakin. Itselläni on ilmeisesti jonkinlainen eläimen vaisto kun tunnen kauhua, aistin vahvan, vaarallisen eläimen voimakkaasti, vaikka karhu on aitojen takana!
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1048706
- 936660
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon636459Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345201Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo634367- 553481
- 503345
- 513062
- 562902
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512886