Dieselverotus on uudistettava – epäreilu taakka autoilijoille
Suomessa dieselautoilijoiden verotus on ajautunut tilanteeseen, jossa sitä ei voida enää pitää oikeudenmukaisena. Alun perin dieselautojen käyttöön liittyvä käyttövoimavero otettiin käyttöön tasoittamaan polttoaineiden hinnaneroa. Tuolloin diesel oli huomattavasti edullisempaa kuin bensiini, ja käyttövoimavero mahdollisti sen, että dieselautoilijat maksoivat oman osuutensa tienkäytöstä ja liikenneinfrastruktuurista. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut radikaalisti, eikä nykyinen järjestelmä enää vastaa nykypäivän realiteetteja. Dieselverotus on epäreilu ja kaipaa välitöntä keventämistä.
Epäreilu taloudellinen taakka
Dieselpolttoaine on nykyään lähes samanhintaista tai jopa kalliimpaa kuin bensiini. Tästä huolimatta dieselautoilijat maksavat edelleen vuosittaista käyttövoimaveroa, joka voi olla useita satoja euroja. Tämä on erityisen kohtuutonta yksityisautoilijoille, jotka käyttävät dieselautoja esimerkiksi työmatkoihin tai perheensä tarpeisiin. Käytännössä he maksavat kahteen kertaan: sekä korkeampaa polttoaineen hintaa että ylimääräistä veroa.
Useille dieselautoilijoille käyttövoimavero on taloudellinen rasite, joka ei heijasta reaalista tilannetta. Dieselautot hankitaan usein niiden paremman polttoainetaloudellisuuden vuoksi, mutta tämä etu on kadonnut verotuksen ja polttoainehintojen tasaantumisen myötä. Käyttövoimavero on muuttunut epäoikeudenmukaiseksi rangaistusmaksuksi, jolle ei enää ole olemassa perusteltua syytä.
Elinkeinot ja maaseudun tarpeet
Dieselautot ovat välttämättömiä monille elinkeinoille, kuten maataloudelle, logistiikalle ja pitkän matkan liikenteelle. Lisäksi maaseudulla asuvat ihmiset ovat usein riippuvaisia dieselautoista, koska joukkoliikenne on rajallista tai olematonta. Nykyinen dieselverotus iskee erityisen kovaa näihin ryhmiin, jotka eivät voi yksinkertaisesti siirtyä muihin vaihtoehtoihin. Tämä lisää alueellista epätasa-arvoa ja heikentää maaseudun elinvoimaisuutta.
Ympäristöperusteiden vääristymät
Dieselautoilla on pitkään ollut maine ympäristöä vähemmän kuormittavana vaihtoehtona, sillä ne kuluttavat usein vähemmän polttoainetta ja tuottavat vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin vastaavat bensiinikäyttöiset ajoneuvot. Vaikka dieselmoottoreihin liittyy haasteita typen oksidien ja pienhiukkasten osalta, monet nykyaikaiset dieselajoneuvot täyttävät tiukat päästövaatimukset ja ovat ympäristöystävällisempiä kuin vanhat mallit.
Nykyinen dieselverotus rankaisee myös niitä autoilijoita, jotka ovat hankkineet uusia, vähäpäästöisiä dieselautoja. Tämä on ristiriidassa Suomen ilmastotavoitteiden kanssa, sillä sen sijaan että verotus ohjaisi ihmisiä kohti puhtaampia vaihtoehtoja, se kohtelee kaikkia dieselautoilijoita yhtenäisenä ryhmänä.
Mitä pitäisi tehdä?
Dieselverotusta on kevennettävä ja järjestelmää on uudistettava vastaamaan nykytilannetta. Käyttövoimavero tulisi poistaa tai vähintään alentaa huomattavasti, jotta dieselautoilijat eivät joutuisi maksamaan kohtuuttomia summia ilman perusteltua syytä. Samalla polttoaineverotus tulisi muuttaa enemmän päästöperusteiseksi, jolloin ympäristöystävällisemmät dieselautot hyötyisivät.
Lisäksi verotusta on tarkasteltava kokonaisuutena siten, että se tukee maaseudun elinvoimaisuutta ja huomioi alueellisen eriarvoisuuden. Dieselverotuksen keventäminen ei ole pelkästään oikeudenmukaista, vaan se on myös askel kohti tasapuolisempaa ja järkevämpää verotusjärjestelmää.
Herätkää epäreiluuteen
Nykyinen dieselverotus ei ole vain vanhentunut, vaan se on myös aktiivisesti epäoikeudenmukainen. Jokainen dieselautoilija maksaa ylimääräistä veroa ilman, että hän saa siitä mitään vastinetta. Tämä epäreilu taakka on purettava, ja päätöksentekijöiden on havaittava, että dieselautoilijoiden verorasitus on täysin kohtuuton.
Dieselverotuksen keventäminen ei ole vain dieselautoilijoiden etu, vaan myös oikeudenmukaisempi ratkaisu koko yhteiskunnalle. On aika jättää menneisyyden järjestelmät taakse ja luoda verotus, joka vastaa todellisuutta ja kunnioittaa kaikkia autoilijoita.
Siinä vähän mietteitä.
Ajatuksia dieselverosta
6
53
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Totta turiset. Nostettakoon dieselöljyn valmistevero samaksi kuin bensiininkin.
Litrahintaa tuo nostaisi vain 20,68 senttiä.- AnonyymiUUSI
- - Aikoinaa Diesel-Veron saivat " tehtyä " Suomalaisten Riesaksi ;
SDP:n ja LaitaVasemmisto (silloinen SKDL) ja Keskusta ja RKP:n puolueet !
- AnonyymiUUSI
Maatalous saa käyttää verotonta polttoainetta eikä traktoreissa käsittääkseni ole vuosimaksua kuten henkilöautoissa.
- AnonyymiUUSI
Nurinkurinen ja epäoikeutta vaaliva onnellisten maa.
- AnonyymiUUSI
Uusien dieseleiden myynti on käytännössä loppunut kokonaan joten tämä ongelma poistuu aikanaan luonnollista tietä kun viimeinenkin dieseli paalataan.
Uusia ei viime vuosina ole tullut juurikaan liikenteeseen. - AnonyymiUUSI
Dieselin pumppuhinta nousisi paljon jos käyttövoimavero poistuisi, sillä nyt veroilla helpotetaan pumppuhintaa tuolla käyttövoimaverolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla583869- 512760
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta162033- 991953
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä141827Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?841629Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?3551469Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511420Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81416- 581177