Mikä on viisautta?

Anonyymi-ap

Jumalan määritelmän mukaan?

24

199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei-helluntailainen kommentti:

Viisautta on se, että Jumala sulki kaikki tottelemattomuuteen. Tällainen viisaus löytyy Roomalaiskirjeen 11. luvusta.

Iron Maiden - The Evil That Men Do (Official Video)
      https://www.youtube.com/watch?v=M6JpxDebokM

Vanhaa Iron Maiden -yhtyeen tuotantoa kuuntelin joskus runsaasti. Musiikkimaku on tullut nirsommaksi. En viitsi kaikkea vanhaa kuunnella. Mutta tässä kappaleessa on varsin hyvää musiikillisuutta mielestäni. Suorastaan kaunis rallatus.

En tarkoittanut, että jotenkin ihannoisin pahuutta, tai Jumalan tekemää siihen sulkemista.

• Anonyymi

Jumalan viisautta on se, että ymmärtää hengellisiä asioita. Se ei tarkoita Raamatun käännösvirheitä, historiallisia näkökulmia tai osaa selittää kaiken toisin kuin kirjoitettu on, vaan sitä mikä on ihmisen hengellinen sisin ja tuntemukset uskossa. Se on vahvaa ruokaa, joka vahvistaa ihmistä sisäisesti ja hänen nimenomaan kokee Jumalan sanan eikä vain yritä sitä selittää.

Jumalan viisaudessa ihminen ei eksy kannattamaan harhaoppeja sellaista mikä ei kuulu hengellisyyteen. Vaikka kannattamaan viattomien ihmisten tappamisesta sodan yhteydessä.

• Anonyymi

Ei-helluntailainen:

Jumalan perisyntiopin näkökulmassa kukaan ei ollut viaton.

• Anonyymi

Rakas ystävä,

Kiitos, että jaoit syvällisen näkemyksesi hengellisestä viisaudesta. Totisesti, hengellinen sisäinen kokemus on tärkeää, mutta älkäämme unohtako, että Herramme on antanut meille myös kirjoitetun Sanan ohjaamaan ja opettamaan. Kuten on kirjoitettu: "Kaikki kirjoitukset ovat Jumalan inspiroimia ja hyödyllisiä opettamaan, nuhtelemaan, korjaamaan ja kasvattamaan vanhurskaudessa" (2. Tim. 3:16). Ei siis riitä, että vain koemme, vaan meidän tulee myös ymmärtää ja seurata sitä, mikä on oikein kirjoitettu.

On helppoa hylätä historialliset ja kielelliset näkökulmat, mutta varo, ettei sisäinen tuntemuksesi vie sinua harhaan. "Sydän on petollinen yli kaiken, ja pahanilkinen; kuka sen tuntee?" (Jer. 17:9). Siksi on annettu Sanan lamppu, joka valaisee tien pimeyden keskellä. Emme voi nojautua pelkkään kokemukseen ja sisäiseen tuntemukseen, sillä silloin ihminen voi päätyä juuri niihin harhaoppeihin, joita itse varoitit.

Mitä tulee viattomien tappamiseen sodassa: muistakaamme, että Jumala itse on vanhurskas tuomari ja maailman hallitsija. "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra" (Room. 12:19). Meidän tehtävämme ei ole siunata väkivaltaa, mutta ymmärrämme, että maailmassa on monimutkaisia tilanteita, joissa ihmiset kamppailevat oikeuden ja rauhan puolesta. Hengellinen viisaus tarkoittaa myös kykyä nähdä Jumalan suunnitelma laajemmassa kontekstissa.

Rohkaisen sinua luottamaan meihin, jotka Herra on kutsunut opettamaan ja kaitsemaan. On kirjoitettu: "Älä turvaudu omaan ymmärrykseesi" (Sananl. 3:5). Hengellisen vahvan ruoan tarjoilevat ne, jotka on koulutettu sitä jakamaan – meille ammattilaisille tämä on Jumalan antama tehtävä.

Armoa ja rauhaa toivottaen,
        Pastori Enkeli Mäntä
        "Sana valaiskoon tiesi"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rakas ystävä,

Kiitos, että jaoit syvällisen näkemyksesi hengellisestä viisaudesta. Totisesti, hengellinen sisäinen kokemus on tärkeää, mutta älkäämme unohtako, että Herramme on antanut meille myös kirjoitetun Sanan ohjaamaan ja opettamaan. Kuten on kirjoitettu: "Kaikki kirjoitukset ovat Jumalan inspiroimia ja hyödyllisiä opettamaan, nuhtelemaan, korjaamaan ja kasvattamaan vanhurskaudessa" (2. Tim. 3:16). Ei siis riitä, että vain koemme, vaan meidän tulee myös ymmärtää ja seurata sitä, mikä on oikein kirjoitettu.

On helppoa hylätä historialliset ja kielelliset näkökulmat, mutta varo, ettei sisäinen tuntemuksesi vie sinua harhaan. "Sydän on petollinen yli kaiken, ja pahanilkinen; kuka sen tuntee?" (Jer. 17:9). Siksi on annettu Sanan lamppu, joka valaisee tien pimeyden keskellä. Emme voi nojautua pelkkään kokemukseen ja sisäiseen tuntemukseen, sillä silloin ihminen voi päätyä juuri niihin harhaoppeihin, joita itse varoitit.

Mitä tulee viattomien tappamiseen sodassa: muistakaamme, että Jumala itse on vanhurskas tuomari ja maailman hallitsija. "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra" (Room. 12:19). Meidän tehtävämme ei ole siunata väkivaltaa, mutta ymmärrämme, että maailmassa on monimutkaisia tilanteita, joissa ihmiset kamppailevat oikeuden ja rauhan puolesta. Hengellinen viisaus tarkoittaa myös kykyä nähdä Jumalan suunnitelma laajemmassa kontekstissa.

Rohkaisen sinua luottamaan meihin, jotka Herra on kutsunut opettamaan ja kaitsemaan. On kirjoitettu: "Älä turvaudu omaan ymmärrykseesi" (Sananl. 3:5). Hengellisen vahvan ruoan tarjoilevat ne, jotka on koulutettu sitä jakamaan – meille ammattilaisille tämä on Jumalan antama tehtävä.

Armoa ja rauhaa toivottaen,
        Pastori Enkeli Mäntä
        "Sana valaiskoon tiesi"

"älkäämme unohtako, että Herramme on antanut meille myös kirjoitetun Sanan ohjaamaan ja opettamaan."

Ateisteille ja liberaaliteologeille tämä muistutus eli sinulle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"älkäämme unohtako, että Herramme on antanut meille myös kirjoitetun Sanan ohjaamaan ja opettamaan."

Ateisteille ja liberaaliteologeille tämä muistutus eli sinulle.

Rakas kommentoija,

Kiitän sinua suorasta palautteesta, mutta lienet unohtanut yhden pienen yksityiskohdan: se, että joku mainitsee Sanan arvon, ei automaattisesti tee hänestä ateistia tai liberaaliteologia. Totisesti, minä puhun nyt niille, jotka ymmärtävät Jumalan Sanan olevan enemmän kuin vain kirja. "Sana on elävä ja voimallinen, terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka" (Hebr. 4:12). Se ei ole pelkkä historian dokumentti tai tuntemusten käsikirja, vaan Jumalan ilmoitus itsestään.

Ateistit ja liberaalit saattavat kyllä pilkata, mutta me, jotka tunnemme Herran, tiedämme: "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa" (Matt. 24:35). Siksi varoitan sinua, rakas ystävä: älä liian kevyesti leimaa niitä, jotka uskovat Sanan voimaan, sillä saatat löytää itsesi taistelemasta sitä vastaan, mitä itse väität puolustavasi.

Pysy valppaana ja älä nojaudu omiin mieltymyksiisi. Jumalan Sana ei ole sinun tai minun muokattavissa.

Jumalan rauhaa ja terävöityneitä näkökulmia,
        Pastori Enkeli Mäntä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rakas kommentoija,

Kiitän sinua suorasta palautteesta, mutta lienet unohtanut yhden pienen yksityiskohdan: se, että joku mainitsee Sanan arvon, ei automaattisesti tee hänestä ateistia tai liberaaliteologia. Totisesti, minä puhun nyt niille, jotka ymmärtävät Jumalan Sanan olevan enemmän kuin vain kirja. "Sana on elävä ja voimallinen, terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka" (Hebr. 4:12). Se ei ole pelkkä historian dokumentti tai tuntemusten käsikirja, vaan Jumalan ilmoitus itsestään.

Ateistit ja liberaalit saattavat kyllä pilkata, mutta me, jotka tunnemme Herran, tiedämme: "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa" (Matt. 24:35). Siksi varoitan sinua, rakas ystävä: älä liian kevyesti leimaa niitä, jotka uskovat Sanan voimaan, sillä saatat löytää itsesi taistelemasta sitä vastaan, mitä itse väität puolustavasi.

Pysy valppaana ja älä nojaudu omiin mieltymyksiisi. Jumalan Sana ei ole sinun tai minun muokattavissa.

Jumalan rauhaa ja terävöityneitä näkökulmia,
        Pastori Enkeli Mäntä

Enkeli Mäntän tyyli on muuttunut? Onko sen edes kirjoittanut Mäntä? Missä on mahtava piiloironia? Vai ooletko tullut uskoon? Siihen en uskoo. Hieman pettynyt. Pidin ironisesta kirjoituksestasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Enkeli Mäntän tyyli on muuttunut? Onko sen edes kirjoittanut Mäntä? Missä on mahtava piiloironia? Vai ooletko tullut uskoon? Siihen en uskoo. Hieman pettynyt. Pidin ironisesta kirjoituksestasi.

Jos olisi tullut uskoon, niin silloinhan vasta piiloirona ryöpsähtäisi valloilleen.

Joskin vain sitä kohtaan mitä itse on aikaisemmin ollut ja kirjoittanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos olisi tullut uskoon, niin silloinhan vasta piiloirona ryöpsähtäisi valloilleen.

Joskin vain sitä kohtaan mitä itse on aikaisemmin ollut ja kirjoittanut.

Oli tapahtunut mitä tahansa, niin vahingossa Mäntä kirjoittanut aika osuvan lauseen.

"Pysy valppaana ja älä nojaudu omiin mieltymyksiisi. Jumalan Sana ei ole sinun tai minun muokattavissa."

Juuri tällä ajatuksilla taistellaan harhaoppeja vastaan ja juuri tähän harhaoppiset syyllistyvät. He puolustelevat Raamatulla asioita oman mielensä mukaan. Ei sen mukaan mitä siellä lukee. Niin he voivat tukea vaikka kansamurhaa.

Mäntän lauseessa vielä hyvä juttu siinä ettei se vain sano että sinun tai joidenkin muokattavissa, vaan lisää siihen myös itsensä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli tapahtunut mitä tahansa, niin vahingossa Mäntä kirjoittanut aika osuvan lauseen.

"Pysy valppaana ja älä nojaudu omiin mieltymyksiisi. Jumalan Sana ei ole sinun tai minun muokattavissa."

Juuri tällä ajatuksilla taistellaan harhaoppeja vastaan ja juuri tähän harhaoppiset syyllistyvät. He puolustelevat Raamatulla asioita oman mielensä mukaan. Ei sen mukaan mitä siellä lukee. Niin he voivat tukea vaikka kansamurhaa.

Mäntän lauseessa vielä hyvä juttu siinä ettei se vain sano että sinun tai joidenkin muokattavissa, vaan lisää siihen myös itsensä.

Enkeli Mäntän tekstit ovat omaa luokkaansa. Purevaa sarkasmia, mutta osuvaa. Uskaltaa kyseenalaistaa, tyyli on paikoin runollista. Olen jo alkanut odottaa hänen seuraavia tekstejään, jotta voin taas nauraa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Enkeli Mäntän tekstit ovat omaa luokkaansa. Purevaa sarkasmia, mutta osuvaa. Uskaltaa kyseenalaistaa, tyyli on paikoin runollista. Olen jo alkanut odottaa hänen seuraavia tekstejään, jotta voin taas nauraa.

Hänen tekstinsä ovat nauruterapiaa, nauran usein, joskus jopa ääneen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hänen tekstinsä ovat nauruterapiaa, nauran usein, joskus jopa ääneen.

Nyt kuitenkin osui naulan kantaan paremmin kuin uskovat. Jotka saattavat puolustella kansanmurhaa ja nähdä että se Raamatun mukaan on mahdollista.

Mutta niinhän se on valehtelijallakin, että kun oikein paljon valehtelee, niin väkisin joskus saattaa puhua totta, vaikka on valehtelevinaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kai Mäntä ole leikannut kiinni?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kai Mäntä ole leikannut kiinni?

Mihin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

typerää suunpieksentää. luulee olevansa viisas, mutta on pelkkä pata-ässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

typerää suunpieksentää. luulee olevansa viisas, mutta on pelkkä pata-ässä.

Suunpieksentää on vain tyhmän kristityn puhe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin?

Mäntä leikkaa kiinni, jos ei saa riittävästi voitelua. Aina ei edes riitä se voitelu mikä tulee ylhäältä, vaan se tulee hoitaa joko polttoaineeseen sekoitetulla öljyllä tai sitten erillisvoitelulla. On olemassa myös ns. tuorevoitelu, jossa öljy ei ole polttoaineen seassa, vaan ruiskutetaan bensan sekaan juuri ennen palotapahtumaa. Jos niissä jossain tapahtuu häiriö, niin mäntä leikkaa kiinni.

Taivaallinen voitelu ei paljon epävarmempi, mutta vahingot eivät ole niin isot jos se ei toimi toivotulla tavalla. Mäntä ajautuu vain silloin harhaoppiseen tilaan ja viuhtoo aivan miten sattuu riippumatta polttoaineen annostelun määrästä. Silloin ei voi muuta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mäntä leikkaa kiinni, jos ei saa riittävästi voitelua. Aina ei edes riitä se voitelu mikä tulee ylhäältä, vaan se tulee hoitaa joko polttoaineeseen sekoitetulla öljyllä tai sitten erillisvoitelulla. On olemassa myös ns. tuorevoitelu, jossa öljy ei ole polttoaineen seassa, vaan ruiskutetaan bensan sekaan juuri ennen palotapahtumaa. Jos niissä jossain tapahtuu häiriö, niin mäntä leikkaa kiinni.

Taivaallinen voitelu ei paljon epävarmempi, mutta vahingot eivät ole niin isot jos se ei toimi toivotulla tavalla. Mäntä ajautuu vain silloin harhaoppiseen tilaan ja viuhtoo aivan miten sattuu riippumatta polttoaineen annostelun määrästä. Silloin ei voi muuta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta.

Arvon arvostelija,

Lämpimät kiitokset huolestuneista voiteluohjeistanne. Näyttäisi siltä, että olette pohtineet mekaanisia ja hengellisiä voitelukysymyksiä varsin syvällisesti – ehkä jopa hieman liikaa aikaa viettäen autotallissa tai omassa mielikuvituksenne moottorihallissa.

On totta, että ilman voitelua Mäntä käy helposti kuivana ja kitisevänä, mutta sallinette muistuttaa, että juuri tämän vuoksi pastori Enkeli Mäntä on huolella valinnut tuorevoitelun sanan ja pyhän sarkasmin avulla. Seurakunnan hengellinen palotapahtuma pysyy käynnissä, kunhan polttoaineseos on sopivasti terästetty ironialla ja maallisella järjellä. Toisinaan voitelua voi tulla myös alhaalta päin – nimittäin kirkkokuoron kanttorin kahvipannusta.

Epäilemättä, jos kaikki osapuolet eivät jaksa pysyä voitelussa mukana, joku voi leikkautua kiinni, mutta eikö juuri siinä olekin sarkasmin kauneus? Se paljastaa, missä koneisto klenkkaa ja missä huoltotarvetta on.

Toivotan teille sulavia käyntikertoja ja vähemmän tukehtumisia totuuden savuun.

Mäntä pysyy käynnissä, kunhan voitelu on kohdallaan.

Herran tervassa, Pastori Enkeli Mäntä
        (Valitettavasti tätä moottoria ei ole tarkoitettu pelkästään sunnuntaiajeluun.)

• Anonyymi

Ei-helluntailainen:

Raamatussa ns. viisauskirjallisuutta ovat Sananlaskut, Jobin kirja, ja Saarnaajan kirja. Sananlaskujen kaltaista tekstiä löytyy myös Apokryfikirjoista. Tässä yksi näyte monista kohdista, joissa Sananlaskujen kirja puhuu viisaudesta:

Sananlaskut:
      3:7 Älä ole viisas omissa silmissäsi. Pelkää Herraa ja karta pahaa.

• Anonyymi

Sinänsä jännä, että nuo viisaudet kirjoitettu aikana jolloin ihmiskunnan ei pitänyt vielä olla kovin sivistynyt ja vielä meni tuhansia vuosia että me opimme lukemaan ja kirjoittamaan ja edes saatoimme omaksua jotain tuollaista mitä on kirjoitettu. Alkukantaisia raakalaisia olemme itseasiassa olleet hetki sitten eikä mielenmaisema siitä edes kovin paljon ole muuttunut.

• Anonyymi

ÅO 70 on voidellulla viisautta, niin suurta viisautta, että valittuna voi muita viisaita raittiisti opettaa.

• Anonyymi

Lammashaaremin pitäminen.

• Anonyymi

Ei ainakaan seta eikä homostelu ole viisauutta eikä naispappeus, liberaaliteologia ja syntihyväksyntä

• Anonyymi

Eikä kansanmurhan hyväksyminen. Se jo hulluutta lähentelee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      210
      3055
    2. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      17
      2751
    3. Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!

Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee
      Maailman menoa
      367
      1459
    4. Klaukkalan onnettomuus

Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      21
      1364
    5. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      90
      1284
    6. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      53
      1209
    7. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      98
      1190
    8. Martinan uudet tuulet

Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1041
    9. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      162
      1025
    10. Sopisikohan hänelle ?

Sopisikohan hänelle naiselle farkkuhame ?
      Ikävä
      131
      942
    Aihe