Kenelle pitäisi olla vihainen?

Anonyymi-ap

Kun tulin uskoon, niin luin Raamattua. Sain tietää, että kaikki paha on Aatamin synnin seurausta. Ajattelin, että pitäisikö vihata Aatamia tämän synnin vuoksi, mutta päättelin että en ole häntä yhtään parempi, joten ei Aatamia voi vihata.

Sitten ajattelin, että jos sitä saatanaa vihaisi, mutta heti saarnaaja pilkkasi saatanaa, ettei saa ketään trkemään syntiä: ihminen päättää pahan tekemisestä. Ja niinhän se on. Jos synti häviäisi saatana poistamalla, niin miksi Jumala ei sitä tehnyt? Antaa riehua sen vapaana, vaikka voisi vangita pimeyden kuiluun tai heittää helvettiin.

Sitten välähti. Kaiken pahan takana ja syynä on Jumala! Hän kirosi ihmiset ja lapset, loi taudinaiheuttajat, pedot ja myrkylliset eliöt, tuottaa onnettomuudet, luonnonkatastrofit ja kärsimyksen, kivun ja tuskan ja kuoleman. Hän on tehnyt helvetin. Saatana ei ole syyllinen mihinkään tästä. Eikä Aatami. Enkä minä.

Jumala yksin on syyllinen kaikkeen pahaan. Hän on murhaaja ja valehtelija alusta asti, sadisti, psykopaatti ja narsisti. Tämän kyllä huomaa, kun lukee Raamattua uskon silmälaput pois silmiltä: rehellisesti ja avoimin mielin ilman ennakkoluuloja. Onneksi tuo vittumainen otus on fiktiota eikä sitä tarvitse pelätä.

25

351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kenellekään.

"Kaikki
      katkeruus ja kiivastus ja viha
      ja huuto ja herjaus,
      kaikki pahuus
      olkoon kaukana teistä."
      (Ef 4:31)

"Mutta nyt pankaa tekin pois
      ne kaikki:
      viha, kiivastus, pahuus,
      herjaus ja häpeällinen puhe suustanne."
      (Kol 3:8)

• Paavali kirjoittaa ihmisille,
        jotka ovat pyhiä ja uskovia
        Jeesuksessa Kristuksessa.

Tällaiset ihmiset ovat täytetyt
        Isän Jumalan Rakkaudella,
        Pyhällä Hengellä
        ja Herran Jeesuksen armolla.

Tämä Rakkaus saa aikaan sen,
        että kristitty ei elä
        katkeruudessa, kiivaudessa, vihassa,
        eikä missään pahuudessa.

Aivan erityisesti Kristuksessa elävä
        varjelee suunssa suoltamasta
        herjauksia ja häpeällisiä puheita.

Rakastamme siis jokaista ihmistä
        kuin itseämme
        ja rukoilemme,
        että he tulisivat tuntemaan Jumalan.

Siunaamme niitäkin,
        jotka meitä vainoavat,
        emme suinkaan kiroa ketään.

Mutta ihan oma lukunsa on sitten se,
        ketä me kumarramme eli palvomme.

Emme palvo ihmisiä,
        emme enkeleitä
        emme eläimiä
        emmekä kuvatuksia.

Palvomme elävää Jumalaa,
        joka tahtoo,
        että kaikki ihmiset pelastuisivat
        ja tulisivat tuntemaan Totuuden.

• Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

Paavali kirjoittaa ihmisille,
        jotka ovat pyhiä ja uskovia
        Jeesuksessa Kristuksessa.

Isän Jumalan Rakkaudella,
        Pyhällä Hengellä
        ja Herran Jeesuksen armolla.

että kristitty ei elä
        katkeruudessa, kiivaudessa, vihassa,
        eikä missään pahuudessa.

varjelee suunssa suoltamasta
        herjauksia ja häpeällisiä puheita.

kuin itseämme
        ja rukoilemme,
        että he tulisivat tuntemaan Jumalan.

Siunaamme niitäkin,
        jotka meitä vainoavat,
        emme suinkaan kiroa ketään.

ketä me kumarramme eli palvomme.

Emme palvo ihmisiä,
        emme enkeleitä
        emme eläimiä
        emmekä kuvatuksia.

Palvomme elävää Jumalaa,
        joka tahtoo,
        että kaikki ihmiset pelastuisivat
        ja tulisivat tuntemaan Totuuden.

Enkeli Mäntä: Pyhän Katkeruuden Oppitunti:

Paavali kirjoittaa ihmisille,
        jotka ovat *erityisen pyhiä* ja *vielä uskovampia*
        kuin naapuriseurakunnan rahvaanomaiset syntiset.

Isän Jumalan Rakkaudella –
        erityisesti silloin, kun se Rakkaus
        vaatii polttamaan noitia,
        päivittämään omien syntiensä rankingia
        tai laskemaan naisen arvon puolella kylkiluulla.

että kristitty ei elä
        katkeruudessa (ellei ehtoollisleipä ollut loppu),
        kiivaudessa (ellei joku parkkeerannut kirkon eteen),
        vihassa (paitsi toisinajattelijoita kohtaan),
        eikä missään pahuudessa
        (jos pahuudeksi ei lasketa naapurin heinäladon tuomittavaa korkeutta).

varjelee suunsa suoltamasta
        herjauksia ja häpeällisiä puheita,
        ellei tietenkään ole puhumassa
        pakanoista, vääräuskoisista tai siitä naapuriseurakunnasta,
        jolla on epäilyttävän iloinen kanttori.

kuin itseämme,
        ja siksi muistutamme jokaista ihmistä
        päivittäin heidän syntisyydestään
        kuin rakastava viljapölyn tarjoilija.

Rukoilemme heidän puolestaan,
        että he tulisivat tuntemaan Jumalan,
        mutta jos eivät,
        tuomiopäivän tulipuhdistus kyllä opettaa.

Siunaamme niitäkin,
        jotka meitä vainoavat –
        ja kutsumme heidän osoitteeseensa rukousryhmän
        sekä mahdollisesti keskiaikaisen kivisillan insinöörit.

ketä me *emme* kumarra eli palvo.

Emme palvo ihmisiä (ellei heillä ole hyvin kiillotettu virkasauva),
        emme enkeleitä (elleivät ne juuri lentäneet piirakkamuotin läpi),
        emme eläimiä (paitsi jos ne sattuvat näyttämään lampaiksi ja pelastavat metaforia),
        emmekä kuvatuksia (elleivät ne ole kaiverruksia kirkkosalista).

Palvomme elävää Jumalaa,
        joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat,
        mutta muistetaan,
        että tämä Totuus on yksinoikeudella *meillä*,
        koska mikäpä olisi puhtaampaa rakkautta
        kuin oikeanlainen, huolellisesti laskettu ylemmyydentunto.

• "pyhille ja uskoville
        Kristuksessa Jeesuksessa"
        (Ef 1:1)

"Kaikki
        ja huuto ja herjaus,
        kaikki pahuus
        olkoon kaukana teistä."

ne kaikki:
        viha, kiivastus, pahuus,

• Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

"pyhille ja uskoville
        Kristuksessa Jeesuksessa"
        (Ef 1:1)

"Kaikki
        ja huuto ja herjaus,
        kaikki pahuus
        olkoon kaukana teistä."

ne kaikki:
        viha, kiivastus, pahuus,

Enkeli Mäntä vastaa: Totuuden sirpaleet.

Oi pyhät ja uskovaiset, kuinka helppo onkaan poimia Raamatusta kauniit säkeet ja unohtaa niiden konteksti, niiden mahdoton ristiriitaisuus – ja ihmisten inhimillinen heikkous, joka kaikuu jokaisessa jakeessa. Lainaatte Efesolaiskirjeitä ja Kolossalaiskirjettä ikään kuin ne yksin riittäisivät puolustamaan täydellistä elämää pyhyydessä. Mutta katsokaamme, mitä muut Raamatun osat kertovat tästä "täydellisyydestä":

1. "Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha... olkoon kaukana teistä."
        Sanotte näin, mutta silti profeetoillenne on annettu oikeus ja käsky olla vihassa ja kiivaudessa "Jumalan puolesta":
        - "Minun on kosto, minä maksan, sanoo Herra" (Room. 12:19). Miksi sitten pyhät profeetat ovat jatkuvasti kiivaita, syyttäviä ja jopa julmia? Katsokaapa Eliaa, joka pilkkaa epäjumalanpalvelijoita (1. Kun. 18:27), tai Moosesta, joka miekalla tuhottiin 3 000 israelilaista (2. Moos. 32:28).

2. "Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus..."
        Hyvin sanottu – mutta kuka näin tekee? Jos edes Jumala itse ei noudata omaa ohjettaan, kuinka voitte odottaa samaa meiltä?
        - Herra sanoi: "Minä olen kiivas Jumala, kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen" (2. Moos. 20:5). Eikö tämä ole pahuutta, kiivastusta ja vihaa?
        - Entä kun Jeesus itse puhui "helvetin tulesta" (Matt. 5:22) ja heitti temppelin kauppiaat ulos väkivaltaisesti (Joh. 2:15)? Onko tämä teidän mallinne pyhyydestä?

3. "Pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa."
        Kuka on pyhä? Kuka on uskova? Ja ennen kaikkea: kuka saa päättää tämän?
        - Jeesus itse varoittaa: "Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö sinun nimessäsi ennustaneet?' Mutta minä sanon heille: 'En tunne teitä.'" (Matt. 7:22–23).
        - Pyhyys ja usko ovat näköjään subjektiivisia asioita – vai ovatko ne vain teidän käsissänne, jotka mielellänne suljette toisia ulos Jumalan valtakunnasta?

Enkeli Mäntä tiivistää:
        Raamattu on täynnä ohjeita, jotka ovat mahdottomia noudattaa – jopa Jumalalle itselleen, puhumattakaan ihmisistä. Tulkinta on aina vallan väline, ja te, jotka julistatte viattomuutta ja puhtautta, olette ensimmäisinä jakamassa tuomioita ja määrittelemässä, ketkä kuuluvat "pyhiin ja uskoviin". Kuka teistä on synnitön? Vai onko tämä kaikki vain peili, joka heijastaa pelkoanne ja ristiriitanne?

Sillä Jeesus itse sanoi:
        "Joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven." (Joh. 8:7).

• Anonyymi kirjoitti:

Oi pyhät ja uskovaiset, kuinka helppo onkaan poimia Raamatusta kauniit säkeet ja unohtaa niiden konteksti, niiden mahdoton ristiriitaisuus – ja ihmisten inhimillinen heikkous, joka kaikuu jokaisessa jakeessa. Lainaatte Efesolaiskirjeitä ja Kolossalaiskirjettä ikään kuin ne yksin riittäisivät puolustamaan täydellistä elämää pyhyydessä. Mutta katsokaamme, mitä muut Raamatun osat kertovat tästä "täydellisyydestä":

Sanotte näin, mutta silti profeetoillenne on annettu oikeus ja käsky olla vihassa ja kiivaudessa "Jumalan puolesta":
        - "Minun on kosto, minä maksan, sanoo Herra" (Room. 12:19). Miksi sitten pyhät profeetat ovat jatkuvasti kiivaita, syyttäviä ja jopa julmia? Katsokaapa Eliaa, joka pilkkaa epäjumalanpalvelijoita (1. Kun. 18:27), tai Moosesta, joka miekalla tuhottiin 3 000 israelilaista (2. Moos. 32:28).

Hyvin sanottu – mutta kuka näin tekee? Jos edes Jumala itse ei noudata omaa ohjettaan, kuinka voitte odottaa samaa meiltä?
        - Herra sanoi: "Minä olen kiivas Jumala, kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen" (2. Moos. 20:5). Eikö tämä ole pahuutta, kiivastusta ja vihaa?
        - Entä kun Jeesus itse puhui "helvetin tulesta" (Matt. 5:22) ja heitti temppelin kauppiaat ulos väkivaltaisesti (Joh. 2:15)? Onko tämä teidän mallinne pyhyydestä?

- Jeesus itse varoittaa: "Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö sinun nimessäsi ennustaneet?' Mutta minä sanon heille: 'En tunne teitä.'" (Matt. 7:22–23).
        - Pyhyys ja usko ovat näköjään subjektiivisia asioita – vai ovatko ne vain teidän käsissänne, jotka mielellänne suljette toisia ulos Jumalan valtakunnasta?

Enkeli Mäntä tiivistää:
        Raamattu on täynnä ohjeita, jotka ovat mahdottomia noudattaa – jopa Jumalalle itselleen, puhumattakaan ihmisistä. Tulkinta on aina vallan väline, ja te, jotka julistatte viattomuutta ja puhtautta, olette ensimmäisinä jakamassa tuomioita ja määrittelemässä, ketkä kuuluvat "pyhiin ja uskoviin". Kuka teistä on synnitön? Vai onko tämä kaikki vain peili, joka heijastaa pelkoanne ja ristiriitanne?

Sillä Jeesus itse sanoi:

Konteksti on Jeesus Kristus.
        Hän asuu meissä ja on täydellinen
        ja Rakastaa kaikkia.

• Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

Konteksti on Jeesus Kristus.
        Hän asuu meissä ja on täydellinen
        ja Rakastaa kaikkia.

Enkeli Mäntä vastaa: Vai niin, täydellisyys meissä?

Vai niin, konteksti on Jeesus Kristus, tuo täydellinen ja rakastava. Ja Hän, sanotte, "asuu meissä". Kuinka hienoa! Kuinka ylevää! Mutta jos näin on, miksi tämä täydellisyys näyttää niin usein olevan hukassa, ja miksi Hänen rakkautensa, joka teissä muka asuu, päätyy julistamaan kaikkea muuta kuin rakkautta?

- Jos Kristus todella asuu teissä, miksi teidän riveistänne löytyy jatkuvasti katkeruutta, syrjintää ja vallanhimoa?
        - Jos Hän on täydellinen ja rakastava, miksi tämä rakkaus päättyy siihen hetkeen, kun kohtaatte erilaisen ihmisen, vääräuskoisen tai syntisen?

Te sanotte: "Kristus rakastaa kaikkia."
        Mutta katsokaamme tarkemmin:
        - Rakastiko Hän temppelissä kauppiaita, kun kaatoi pöytiä?
        - Rakastiko Hän fariseuksia, kun nimitti heitä kyykäärmeiksi?
        - Rakastiko Hän niitä, joita kutsui vuohiksi ja jotka Hän muka tuomitsee iankaikkiseen tuleen (Matt. 25:41)?

Tämän täydellisyyden ja rakkauden, joka "asuu teissä", pitäisi kai olla maailman selvin todistus jumaluudesta. Mutta mitä näemme? Satoja lahkoja, jotka kaikki väittävät edustavansa Kristusta – ja kaikki väittävät olevansa oikeassa, vaikka eivät voi sietää toisiaan. Jos täydellisyys asuu teissä, miksi te ette osaa elää sen mukaisesti?

Kristuksen täydellisyys on kuin kallis maalikerros ränsistyneessä talossa. Se näyttää hienolta ulospäin, mutta sisältä se on täynnä halkeamia ja lahoa, koska te olette unohtaneet yhden asian: jos täydellisyys on *Hänen*, ei se muuta teitä täydellisiksi.

Te olette edelleen ihmisiä – heikkoja, ristiriitaisia ja täynnä vikoja. Älkää piiloutuko Kristuksen selän taakse väittäen, että Hänen täydellisyytensä tekisi teistä jotain muuta kuin mitä olette. Kohdatkaa oma keskeneräisyytenne – ja ehkä silloin te todella opitte, mitä rakkaus on.

Sillä rakkaus, hyvät ystävät, ei ole ylväitä sanoja, ei julistuksia eikä täydellisyyden harhakuvia. Se on rehellisyyttä, hyväksymistä ja joskus jopa hiljaisuutta. Mutta te ette tunnu näkevän tätä, sillä täydellisyyden korotuksessanne olette unohtaneet sen, mitä Jeesus itse opetti:

"Ensimmäinen olkoon viimeinen, ja joka tahtoo olla suuri, se palvelkoon." (Matt. 20:26–27).

• Anonyymi kirjoitti:

Enkeli Mäntä vastaa: Vai niin, täydellisyys meissä?

Vai niin, konteksti on Jeesus Kristus, tuo täydellinen ja rakastava. Ja Hän, sanotte, "asuu meissä". Kuinka hienoa! Kuinka ylevää! Mutta jos näin on, miksi tämä täydellisyys näyttää niin usein olevan hukassa, ja miksi Hänen rakkautensa, joka teissä muka asuu, päätyy julistamaan kaikkea muuta kuin rakkautta?

- Jos Kristus todella asuu teissä, miksi teidän riveistänne löytyy jatkuvasti katkeruutta, syrjintää ja vallanhimoa?
        - Jos Hän on täydellinen ja rakastava, miksi tämä rakkaus päättyy siihen hetkeen, kun kohtaatte erilaisen ihmisen, vääräuskoisen tai syntisen?

Te sanotte: "Kristus rakastaa kaikkia."
        Mutta katsokaamme tarkemmin:
        - Rakastiko Hän temppelissä kauppiaita, kun kaatoi pöytiä?
        - Rakastiko Hän fariseuksia, kun nimitti heitä kyykäärmeiksi?
        - Rakastiko Hän niitä, joita kutsui vuohiksi ja jotka Hän muka tuomitsee iankaikkiseen tuleen (Matt. 25:41)?

Tämän täydellisyyden ja rakkauden, joka "asuu teissä", pitäisi kai olla maailman selvin todistus jumaluudesta. Mutta mitä näemme? Satoja lahkoja, jotka kaikki väittävät edustavansa Kristusta – ja kaikki väittävät olevansa oikeassa, vaikka eivät voi sietää toisiaan. Jos täydellisyys asuu teissä, miksi te ette osaa elää sen mukaisesti?

Kristuksen täydellisyys on kuin kallis maalikerros ränsistyneessä talossa. Se näyttää hienolta ulospäin, mutta sisältä se on täynnä halkeamia ja lahoa, koska te olette unohtaneet yhden asian: jos täydellisyys on *Hänen*, ei se muuta teitä täydellisiksi.

Te olette edelleen ihmisiä – heikkoja, ristiriitaisia ja täynnä vikoja. Älkää piiloutuko Kristuksen selän taakse väittäen, että Hänen täydellisyytensä tekisi teistä jotain muuta kuin mitä olette. Kohdatkaa oma keskeneräisyytenne – ja ehkä silloin te todella opitte, mitä rakkaus on.

Sillä rakkaus, hyvät ystävät, ei ole ylväitä sanoja, ei julistuksia eikä täydellisyyden harhakuvia. Se on rehellisyyttä, hyväksymistä ja joskus jopa hiljaisuutta. Mutta te ette tunnu näkevän tätä, sillä täydellisyyden korotuksessanne olette unohtaneet sen, mitä Jeesus itse opetti:

"Ensimmäinen olkoon viimeinen, ja joka tahtoo olla suuri, se palvelkoon." (Matt. 20:26–27).

- Rakastiko Hän temppelissä kauppiaita,
        kun kaatoi pöytiä?
        - Rakastiko Hän fariseuksia,
        kun nimitti heitä kyykäärmeiksi?
        - Rakastiko Hän niitä,
        joita kutsui vuohiksi

Rakasti!

• Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

- Rakastiko Hän temppelissä kauppiaita,
        kun kaatoi pöytiä?
        - Rakastiko Hän fariseuksia,
        kun nimitti heitä kyykäärmeiksi?
        - Rakastiko Hän niitä,
        joita kutsui vuohiksi

Rakasti!

No niin, hyvät pyhät, nauruhan tässä jo pääsee! Jos tämä teidän rakkautenne malli on Kristus, joka kaataa pöytiä, nimittelee ihmisiä kyykäärmeiksi ja erottaa lampaat vuohista, niin antaa tulla vain – siitähän voi tosiaan ammentaa arkielämän inspiraatiota. Katsotaanpa, miten tällainen "rakastava Kristus" toimii käytännössä:

Supermarketin kassalla:
        Joku tunkee ohitsesi jonossa. Mitä teet?
        Kristusmaisesti tietenkin kaadat hänen ostoskorinsa sisällön lattialle, vilkaiset häntä ylevästi ja sanot: "Ettekö ymmärrä Herran järjestystä?" Rakastavaa, eikö?

Naapurikahina:
        Naapurisi soittaa musiikkia liian kovalla. Mitä teet?
        Kävelet hänen ovensa taakse, koputat kiivaasti ja huudat: "Kotinne on kuin haaskalinnun pesä – täynnä meteliä ja haaskoja!" No nyt on rakkautta ilmassa!

Työpaikan kokous:
        Esimiehesi ehdottaa jotain typerää. Mitä teet?
        Kristusmaisesti seisahdat keskelle kokoushuonetta, osoitat häntä sormella ja julistat: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te voisitte puhua oikein, kun sydämenne on väärä?" Varmasti rakentavaa ja rakastavaa!

Lastenkasvatus:
        Lapsesi jättää lelut lattialle. Mitä teet?
        Kristuksen jalanjäljissä tietysti heität kaikki lelut ikkunasta ulos ja huudat: "Pois minun silmistäni, te tuhlaajat!" Tästä ne oppivat Herran rakkauden.

Liikenteessä:
        Auto edessä ajaa alinopeutta. Mitä teet?
        Painat torvea ja huudat ikkunasta: "Voi teitä lampaita, jotka seuraatte väärää tietä! Tie on kapea ja vauhti on Herran, mutta te olette vuohia, jotka hidastatte matkaani."

Niinpä. Rakastaa Hän toki – mutta rakkaus on nähtävästi räiskivää, äänekästä ja täynnä dramaattisia eleitä. Jos tämä on mallinne, ei ihme, että maailmassa on niin paljon "rakkautta", joka muistuttaa enemmän sotaa kuin sovintoa.

Kenties rakkauden ydin on jossain muualla? Ehkä se ei ole niissä käänteisissä ylilyönneissä, joita te mielellänne perustellette raamatullisina. Ehkä oikea rakkaus on hiljaisuudessa, ymmärryksessä ja nöyryydessä – ei pöytien kaatamisessa tai nimittelyssä. Mutta mitä minä tiedän, olenhan vain tavallinen Enkeli Mäntä.

• Anonyymi kirjoitti:

No niin, hyvät pyhät, nauruhan tässä jo pääsee! Jos tämä teidän rakkautenne malli on Kristus, joka kaataa pöytiä, nimittelee ihmisiä kyykäärmeiksi ja erottaa lampaat vuohista, niin antaa tulla vain – siitähän voi tosiaan ammentaa arkielämän inspiraatiota. Katsotaanpa, miten tällainen "rakastava Kristus" toimii käytännössä:

Supermarketin kassalla:
        Joku tunkee ohitsesi jonossa. Mitä teet?
        Kristusmaisesti tietenkin kaadat hänen ostoskorinsa sisällön lattialle, vilkaiset häntä ylevästi ja sanot: "Ettekö ymmärrä Herran järjestystä?" Rakastavaa, eikö?

Naapurikahina:
        Naapurisi soittaa musiikkia liian kovalla. Mitä teet?
        Kävelet hänen ovensa taakse, koputat kiivaasti ja huudat: "Kotinne on kuin haaskalinnun pesä – täynnä meteliä ja haaskoja!" No nyt on rakkautta ilmassa!

Työpaikan kokous:
        Esimiehesi ehdottaa jotain typerää. Mitä teet?
        Kristusmaisesti seisahdat keskelle kokoushuonetta, osoitat häntä sormella ja julistat: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te voisitte puhua oikein, kun sydämenne on väärä?" Varmasti rakentavaa ja rakastavaa!

Lastenkasvatus:
        Lapsesi jättää lelut lattialle. Mitä teet?
        Kristuksen jalanjäljissä tietysti heität kaikki lelut ikkunasta ulos ja huudat: "Pois minun silmistäni, te tuhlaajat!" Tästä ne oppivat Herran rakkauden.

Liikenteessä:
        Auto edessä ajaa alinopeutta. Mitä teet?
        Painat torvea ja huudat ikkunasta: "Voi teitä lampaita, jotka seuraatte väärää tietä! Tie on kapea ja vauhti on Herran, mutta te olette vuohia, jotka hidastatte matkaani."

Niinpä. Rakastaa Hän toki – mutta rakkaus on nähtävästi räiskivää, äänekästä ja täynnä dramaattisia eleitä. Jos tämä on mallinne, ei ihme, että maailmassa on niin paljon "rakkautta", joka muistuttaa enemmän sotaa kuin sovintoa.

Kenties rakkauden ydin on jossain muualla? Ehkä se ei ole niissä käänteisissä ylilyönneissä, joita te mielellänne perustellette raamatullisina. Ehkä oikea rakkaus on hiljaisuudessa, ymmärryksessä ja nöyryydessä – ei pöytien kaatamisessa tai nimittelyssä. Mutta mitä minä tiedän, olenhan vain tavallinen Enkeli Mäntä.

Tällä planeetalla, jossa minä asun,
        en ole koskaan nähnyt
        tuollaista toimintaa kuin kuvasit.

Minä katson aina taakseni kassajonossa,
        olisiko joku kiireinen
        tai hyvin vähillä ostoksilla jonottava,
        joka haluaisi mennä edelleni.

Liikenteessä minä en ohita ketään,
        eikä yleensä kukaan ohita minua.

Ja sitten on kansalaisvelvollisuudet.
        Useissakin eri alojen laeissa
        on sellainen kohta,
        joka velvoittaa ihmisen toimimaan,
        jos huomaa tai saa tietää
        vaaran uhkaavan.

On viipymättä ryhdyttävä
        määrättyihin toimiin.
        Esimerkiksi varoittamaan
        vaarassa olevia.

Ja myöskin säädökset
        velvoittavat toimimaan
        kykynsä mukaan,
        jos onnettomuus on jo tapahtunut.

Jos rahanvaihtajat ja muut ryövärit
        ovat vallanneet tilan,
        jossa aivan päinvastoin
        pitäisi antaa velat ihmisille anteeksi,
        niin toki on oikein ja rakkaudellista
        kaikkia ihmisiä kohtaan,
        että näiden ryövärien toiminta estetään.

Erityisen rakkaudellista se on
        juuri näitä ryöväreitä kohtaan.
        Heillä on mahdollisuus kääntymykseen
        ja ihan uuteen elämään
        Rakastavan Jumalan yhteydessä
        rikkomuksensa anteeksisaaneina.

Toki on sitten sarvipäitä,
        jotka eivät halua aloittaa
        uutta elämää lampaana
        Hyvää Paimenta seuraten
        vaan jatkavat ylhäisyydessään
        kallioillansa muita puskien
        ja varistellen kiviä
        alempana olevien päälle.

• Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

Tällä planeetalla, jossa minä asun,
        en ole koskaan nähnyt
        tuollaista toimintaa kuin kuvasit.

Minä katson aina taakseni kassajonossa,
        olisiko joku kiireinen
        tai hyvin vähillä ostoksilla jonottava,
        joka haluaisi mennä edelleni.

Liikenteessä minä en ohita ketään,
        eikä yleensä kukaan ohita minua.

Ja sitten on kansalaisvelvollisuudet.
        Useissakin eri alojen laeissa
        on sellainen kohta,
        joka velvoittaa ihmisen toimimaan,
        jos huomaa tai saa tietää
        vaaran uhkaavan.

On viipymättä ryhdyttävä
        määrättyihin toimiin.
        Esimerkiksi varoittamaan
        vaarassa olevia.

Ja myöskin säädökset
        velvoittavat toimimaan
        kykynsä mukaan,
        jos onnettomuus on jo tapahtunut.

Jos rahanvaihtajat ja muut ryövärit
        ovat vallanneet tilan,
        jossa aivan päinvastoin
        pitäisi antaa velat ihmisille anteeksi,
        niin toki on oikein ja rakkaudellista
        kaikkia ihmisiä kohtaan,
        että näiden ryövärien toiminta estetään.

Erityisen rakkaudellista se on
        juuri näitä ryöväreitä kohtaan.
        Heillä on mahdollisuus kääntymykseen
        ja ihan uuteen elämään
        Rakastavan Jumalan yhteydessä
        rikkomuksensa anteeksisaaneina.

Toki on sitten sarvipäitä,
        jotka eivät halua aloittaa
        uutta elämää lampaana
        Hyvää Paimenta seuraten
        vaan jatkavat ylhäisyydessään
        kallioillansa muita puskien
        ja varistellen kiviä
        alempana olevien päälle.

Enkeli Mäntä vastaa: Sarvipäitä ja lampaiden myötätuntoa.

Oi, kansalaisvelvollisuuden kruunattu ritari,
        sinä liikenteen ja kassajonojen pyhimys!
        Katsot aina taaksesi, kuiskaat kohteliaisuuden
        ja odotat vuoroasi kuin hiljainen messu.
        Mutta kerrohan: mitä maailmassa näet,
        kun kuvasi heijastuu vain oman hyveesi peilistä?

Sinä puhut rakkaudesta,
        joka kaataa pöytiä ja kutsuu kääntymykseen,
        mutta kerrotko myös niistä,
        jotka jäivät sirpaleiden keskelle?
        Rahanvaihtajat polvistuivat kai kiittäen,
        kun kolikot vierivät pitkin pyhän temppelin lattiaa?

Ja sarvipäät, nuo uhmakkaat kallioillaan –
        sanot heidän puskemisensa johtuvan
        ylhäisyydestä, mutta etkö näe,
        että kivet, joita varisevat heidän tieltään,
        ovat vain osa heidän olemustaan?
        Ehkä he eivät ole lampaiksi tarkoitettuja.

Mutta sinä, lammas, joka seuraat Hyvää Paimenta:
        kuinka usein pysähdyt katsomaan
        heidän sarviaan, heidän omaa tietään?
        Rakkaus ei ole pelkkää lauman rauhaa,
        se on myös karheiden kallioiden ymmärtämistä.
        Sinä kierrät vaaran varoittajana,
        mutta kuka varoittaa sinua vaarasta,
        että oma hyveesi olisi yhtä terävä kuin sarvi?

Ja niin, rakas lampaani,
        kun hyveesi hehku sammuttaa tähdet,
        muista, että sarvetkin ovat vain osa elämää,
        ja niiden kärjessäkin voi joskus viipyä
        Rakastavan Jumalan valo.

• Anonyymi kirjoitti:

Enkeli Mäntä vastaa: Sarvipäitä ja lampaiden myötätuntoa.

Oi, kansalaisvelvollisuuden kruunattu ritari,
        sinä liikenteen ja kassajonojen pyhimys!
        Katsot aina taaksesi, kuiskaat kohteliaisuuden
        ja odotat vuoroasi kuin hiljainen messu.
        Mutta kerrohan: mitä maailmassa näet,
        kun kuvasi heijastuu vain oman hyveesi peilistä?

Sinä puhut rakkaudesta,
        joka kaataa pöytiä ja kutsuu kääntymykseen,
        mutta kerrotko myös niistä,
        jotka jäivät sirpaleiden keskelle?
        Rahanvaihtajat polvistuivat kai kiittäen,
        kun kolikot vierivät pitkin pyhän temppelin lattiaa?

Ja sarvipäät, nuo uhmakkaat kallioillaan –
        sanot heidän puskemisensa johtuvan
        ylhäisyydestä, mutta etkö näe,
        että kivet, joita varisevat heidän tieltään,
        ovat vain osa heidän olemustaan?
        Ehkä he eivät ole lampaiksi tarkoitettuja.

Mutta sinä, lammas, joka seuraat Hyvää Paimenta:
        kuinka usein pysähdyt katsomaan
        heidän sarviaan, heidän omaa tietään?
        Rakkaus ei ole pelkkää lauman rauhaa,
        se on myös karheiden kallioiden ymmärtämistä.
        Sinä kierrät vaaran varoittajana,
        mutta kuka varoittaa sinua vaarasta,
        että oma hyveesi olisi yhtä terävä kuin sarvi?

Ja niin, rakas lampaani,
        kun hyveesi hehku sammuttaa tähdet,
        muista, että sarvetkin ovat vain osa elämää,
        ja niiden kärjessäkin voi joskus viipyä
        Rakastavan Jumalan valo.

Kuten jo totesin,
        minä en ole nähnyt kertaakaan,
        että joku olisi kaatanut
        jonkun ostoskärryt.

Ja minä olen ja aika vanha.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Enkeli Mäntä tiivistää:

Sillä Jeesus itse sanoi:

" Mene äläkä enää syntiä tee! " Jatkoi Jeesus. Tuolle aviorikoksesta tuomitulle naiselle.
        Sama Johannes, sama luku.

• Anonyymi

Onneksi jumalia on satoja, jopa eläviä on paljon.

• kalamos

jumalia

Montako jumalaa Sinä tunnet.
        Siis et vain tiedä vaan tunnet.

Minkälainen onni on ollut
        tuntea ne, jotka tunnet
        ja jotka siis tuntevat Sinut?

• Ei minun heiltä
        mitään tarvitse kysyä.
        Islam on monoteistinen uskonto.

Mutta anonyymi sanoi,
        että onneksi on monia jumalia.
        Tuo ajatus kaipaa selvitystä.

• Anonyymi

Jos kuuntelee ihmisiä, voi tulla aloittajan johtopäätökseen. Ihmiset kun saattavat kannattaa kansanmurhaa jopa uskonnon nimissä ja silloin peli on raakaa, mutta ei rehellistä.

• Anonyymi

Niin, erään uskonnon 'pyhässä' kirjassa käsketään tappamaan juutalaiset, koska vasta silloin heidän 'mahdinsa' (oikeasti antikristus) vasta voi tulla. Ja sen uskonnon pani alulle katolinen kirkko 600-luvulla. Paljon tämän maailman pahuudesta tulee katoliselta pakanauskonnolta, jota Raamattu kutsuu Babylonin portoksi. Se saa loppunsa pian. Uskovat kristityt temmataan taivaaseen pian. Ei, ufot eivät meitä vieneet, vaan Jeesus itse haki meidät turvaan alkavalta ahdistuksen ajalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, erään uskonnon 'pyhässä' kirjassa käsketään tappamaan juutalaiset, koska vasta silloin heidän 'mahdinsa' (oikeasti antikristus) vasta voi tulla. Ja sen uskonnon pani alulle katolinen kirkko 600-luvulla. Paljon tämän maailman pahuudesta tulee katoliselta pakanauskonnolta, jota Raamattu kutsuu Babylonin portoksi. Se saa loppunsa pian. Uskovat kristityt temmataan taivaaseen pian. Ei, ufot eivät meitä vieneet, vaan Jeesus itse haki meidät turvaan alkavalta ahdistuksen ajalta.

Varokaa lentokoneita siellä pilvissä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Niin, erään uskonnon 'pyhässä' kirjassa käsketään tappamaan juutalaiset, koska vasta silloin heidän 'mahdinsa' (oikeasti antikristus) vasta voi tulla. Ja sen uskonnon pani alulle katolinen kirkko 600-luvulla."

Katolinen kirkko kokosi "Jumalan sanan Valitut Palat" juutalaisten Raamatusta myös kristityille.

Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
        1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
        Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niin kuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."
        Hoos. 14:1 "Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
        Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
        Jer. 4:8 "Sen tähden kääriytykää säkkeihin, valittakaa ja parkukaa, sillä Herran vihan hehku ei ole kääntynyt meistä pois.
        2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
        Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."
        4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vasten aurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."
        1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."
        Ps. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hän teroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."
        5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
        Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."
        4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niin kuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut."
        Hoos. 14:1 "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

Nyt Israel toteuttaa sitten kansanmurhaa Herransa neuvoja noudattaen ja tämän pyhät kristitytkin siunaavat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Niin, erään uskonnon 'pyhässä' kirjassa käsketään tappamaan juutalaiset, koska vasta silloin heidän 'mahdinsa' (oikeasti antikristus) vasta voi tulla. Ja sen uskonnon pani alulle katolinen kirkko 600-luvulla."

Katolinen kirkko kokosi "Jumalan sanan Valitut Palat" juutalaisten Raamatusta myös kristityille.

Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
        1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
        Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niin kuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."
        Hoos. 14:1 "Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
        Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
        Jer. 4:8 "Sen tähden kääriytykää säkkeihin, valittakaa ja parkukaa, sillä Herran vihan hehku ei ole kääntynyt meistä pois.
        2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
        Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."
        4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vasten aurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."
        1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."
        Ps. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hän teroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."
        5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
        Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."
        4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niin kuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut."
        Hoos. 14:1 "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

Nyt Israel toteuttaa sitten kansanmurhaa Herransa neuvoja noudattaen ja tämän pyhät kristitytkin siunaavat.

Katolinen kirkko tappoi alkukristityt ja nykyinen Katolisen kirkon synnyttämä kristikuntakin löytää moraaliset ohjeensa ja periaatteensa juutalaisten Raamatusta eli VTsta.

Kristittyjen UT pitää lihasta syntyneitä juutalaisia Haagarin jälkeläisinä aivan samoin kuin islamin uskoisiakin.

• Anonyymi

Jumalan Pojilla on lankeeva luonto. Kuitenkin he kykenee myös hyvään. Eivät he ole murhaajia alusta asti vaan saatana ja saatanan omat.

Mikä edelsi Palestiinan sotaa on itselleni avointa. Eräät Palestiinalaiset häiritsivät sapattia murhatöin ja hyökkäyksin ja uhkailuin. He olivat saatanan vallassa ja täynnä vihaa.

Itsekin vietin ennen sotaa sapatteja joita Palestiinalaiset hengessään uhkaillen estelivät. He uhkasivat kiduttaa israelilaisia jos vietän sapattia.

Etkö tiedä vielä että 1998 saatana sai Jumalan koko voiman eksyttääkseen Antikristukseen kaikki maan asukkaat.

Ja hän sitoi monia väkivaltaiseen käyttäytymiseen. Niin onkin 2011 sota henkinen laajentunut monin tavoin saatanan vaikutuksesta.

Jumala sallii kaikkien eksyvän ja joutuvan kadotukseen koska kaikki ovat hylänneet Jumalan. En tiedä onko pahan rankaisevan Jumalan palvonta oikein. Mutta saatanaan minulla on pesäero.

• Tämähän on ihan gnostilainen näkemys. Jumala on paha demiurgi, joka loi maailman kärsimyksen alhoksi ja vangitsee vapaita sieluja luomansa materiamaailman vangeiksi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Demiurge

• Anonyymi

aloitus , >>> kaikki paha on Aatamin synnin seurausta <<<

vai Eevan ,
      "Ja mies antoi vaimolle nimen Eeva , sillä hän on oleva kaikkien elävien äiti ."

• Anonyymi

Siis eläintenkin äiti?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      210
      3055
    2. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      17
      2761
    3. Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!

Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee
      Maailman menoa
      367
      1459
    4. Klaukkalan onnettomuus

Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      21
      1374
    5. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      90
      1284
    6. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      53
      1209
    7. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      98
      1190
    8. Martinan uudet tuulet

Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1051
    9. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      162
      1035
    10. Sopisikohan hänelle ?

Sopisikohan hänelle naiselle farkkuhame ?
      Ikävä
      131
      942
    Aihe