Ei kai palstalla ole niitä, jotka uskovat tuohon tarinaan?
tähti, jonka he olivat itäisillä mailla nähneet, kulki heidän edellään, kunnes se tuli sen paikan päälle, jossa lapsi oli, ja pysähtyi siihen.
Ottaako joku tuon kirjaimellisesti?
Opastava tähti
29
392
Vastaukset
- Anonyymi
Todistajissa otetaan tämä kertomus varsin kirjaimellisesti, tosin ei niin, että kyseessä olisi ollut välttämättä tähti kuten taivaalla, vaan jonkinlainen valoilmiö. Opastavaan vaikutukseen siis uskotaan.
Betlehemin tähteen liitetyt merkitykset ovat todistajissa kielteisiä ja sitä pidetään Saatanan aikaansaannoksena.
Todistajissa myös ajatellaan, että Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit kuvaisivat eri aikaa. Luukkaan evankeliumin alku kuvaa heidän mukaansa Jeesuksen syntymää, mutta Matteuksen evankeliumissa väitetysti on kyse myöhemmästä tapahtumasta, joissa Jeesus-lapsi on ollut jo isompi, ehkä vuoden-parin ikäinenkin. Joosef ja Maria olisivat siis jostain tuntemattomasta syystä tulleet takaisin Betlehemiin ja tavanneet itämaan tietäjät siellä.- Anonyymi
Jehovan todistajille se oli jonkun sortin valoilmiö.
Mikähän mahtaisi olla? Pallosalama? LEDi ilmassa?
Jos sovittaisi yhdessä, että se oli mielikuvituksen tuotos. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jehovan todistajille se oli jonkun sortin valoilmiö.
Mikähän mahtaisi olla? Pallosalama? LEDi ilmassa?
Jos sovittaisi yhdessä, että se oli mielikuvituksen tuotos.Vartiotorni ei ole tainnut spekuloida noin tarkasti sillä mikä tähti oli. Raamatun kertomus puhuu kuitenkin tähdestä, ei valoilmiöstä, ja tietäjät tuskin olisivat pallosalamasta tai jostain uudenlaisesta valoilmiöstä mitään ennustelleet. Tietäjäthän kertovat tähdestä ikään kuin vastaava olisi heille tuttua ja he olisivat ymmärtäneet taivaalle nousseen tähden merkityksen. Vartiotorni joutuu siis ohittamaan myös Raamatussa kerrottua, mikä nyt ei sinänsä ole uutta vaan tehdään tarvittaessa.
Kertomus on tietysti lapsellinen ja epäuskottava kaikin puolin. Jossain määrin kiinnostava yksityiskohta on, että kertomuksessa Egypti edustaa turvaa, yleensähän Egypti edusti juutalaisille sortoa. Kertomus voidaan nähdä myös jonkinlaisena irtiottona juutalaisuudesta liittyen tuohon prosessiin, kun kristinusko kasvoi juutalaisuudesta erilleen 1. vuosisadan lopulla. - Anonyymi
Kertomus on tietysti höpöä, mutta sen alkuperä on hukassa.
Jos persialaiset (monissa kertomuksissa jotain muuta) lähtevät kumartamaan Rooman valtakunnan alueella olevaa juutalaislasta, niin sehän tarkoittaisi, että tämän pitäisi olla heidän ennustustensa mukainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertomus on tietysti höpöä, mutta sen alkuperä on hukassa.
Jos persialaiset (monissa kertomuksissa jotain muuta) lähtevät kumartamaan Rooman valtakunnan alueella olevaa juutalaislasta, niin sehän tarkoittaisi, että tämän pitäisi olla heidän ennustustensa mukainen.Kertomuksen tietäjät voisivat olla Babylonian pakkosiirtolaisuudesta palaamatta jääneiden juutalaisten jälkeläisiä. Monethan eivät palanneet lainkaan. Tosin lieneekö tuossa porukassa ollut tähän soveltuvia ennustuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertomuksen tietäjät voisivat olla Babylonian pakkosiirtolaisuudesta palaamatta jääneiden juutalaisten jälkeläisiä. Monethan eivät palanneet lainkaan. Tosin lieneekö tuossa porukassa ollut tähän soveltuvia ennustuksia.
Tuo on kyllä mielenkiintoinen ajatus.
Jostain syystä kuningasmessiaan löydettyään päättivät kuitenkin palata takaisin sinne, mistä tulivatkin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on kyllä mielenkiintoinen ajatus.
Jostain syystä kuningasmessiaan löydettyään päättivät kuitenkin palata takaisin sinne, mistä tulivatkin?Kertomuksessa "Unessa Jumala varoitti tietäjiä palaamasta Herodeksen luo, ja niin he menivät toista tietä takaisin omaan maahansa." En tosin keksi, miten Matteuksen evankeliumin kirjoittaja on saanut tietoonsa, mitä Jumala oli unessa tietäjille näyttänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertomuksessa "Unessa Jumala varoitti tietäjiä palaamasta Herodeksen luo, ja niin he menivät toista tietä takaisin omaan maahansa." En tosin keksi, miten Matteuksen evankeliumin kirjoittaja on saanut tietoonsa, mitä Jumala oli unessa tietäjille näyttänyt.
Tarinankerronnassa rajana on vain mielikuvitus.
- Anonyymi
Adventistit ottavat. Siis ottavat todesta.
Tuohan on täysin tosi tarina. Ainoa pikku virhe on se, että tähti ei pysähtynyt jessulin tallin kohdalle. Se pysähtyi kedolle paimenten nuotion yläpuolelle, jossa porisi suuren suuri hernevellipata. Ja paimenet huilasivat padan ympärillä pistettyään hernevelliä tuulensuojaan, niin että napa ja rektum rutisi. Pedotkin luimistelivat matkan päästä sitä paimenten Peräilmaoratoriota. Tähti möllötteli siinä sen aikaa, että kolme itämaan tietäjää tuli paikalle, ja suhahti sitten entiselle paikalleen Flatuksen galaksiin 19,14 valovuosiviikon päähän.
- Anonyymi
Anonyymi 2024-12-08 00:13:25
"Vartiotorni ei ole tainnut spekuloida noin tarkasti sillä mikä tähti oli."
Vartiotornihan on aikoinaan kirjoittanut että jehoovalla on kortteeri Alcyon tähdellä. Lehti ei kirjoittanut että Alcyon on aurinko sekin lähempää tarkasteltuna. Miljoonine lämpöasteineen.
Mutta sitten vartiotorni antoi jehovalleen häädön, ja perusteli että olisi epäviisasta sijoittaa Jumala johonkin paikkaan avaruudessa. Mutta koska juuri se itse oli sijoittanut Jehovansa, oli se siis epäviisas, elikkä tyhmä.
Ja kuten se halusi näyttää tuossa viisaammalta kuin olikaan kun muutti oppinsa, ei mikään sitä estä muuttamasta muitakaan tähtijuttuja, kuten Bertlehemin tähteä koskevia. Raamattuhan siltä on aina saanut kyytiä, ja lopulta kirjoitti kauppatavarakseen oman raamattunsa, UM kirjan.
Ja myös Beetlehemin poika on UM:ssä väärennetty.
Esim. Heprealaisille 1:8
UM: Mutta Pojasta hän sanoo: ”Jumala on sinun valtaistuimesi aina ja ikuisesti, ja valtakuntasi valtikka on oikeudenmukaisuuden valtikka.
KR92: Mutta Pojastaan hän sanoo: – Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka.
1933/38: mutta Pojasta: ”Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
Jeesuksen jumaluus on häivytetty muuttamalla jakeen merkitystä. Muissa käännöksissä Pojasta puhutaan Jumalana, UM puhuu Jumalasta, joka ei ole Poika.- Anonyymi
Nämä sinun jaarittelusi eivät kuulu mitenkänä tähän aloitukseen. Uskotkos itse tuohon tähti ja maagit -tarinaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä sinun jaarittelusi eivät kuulu mitenkänä tähän aloitukseen. Uskotkos itse tuohon tähti ja maagit -tarinaan?
"jaarittelusi" ?
Kun sinulle kerrotaan Raamattu väärennetyn.
Itse järkytyin kun luin. Kuinka sinä autat poloisia pois valheen tieltä ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"jaarittelusi" ?
Kun sinulle kerrotaan Raamattu väärennetyn.
Itse järkytyin kun luin. Kuinka sinä autat poloisia pois valheen tieltä ?Tarina tähdestä ja maaleista on höpöä. Ei ole aitoa ja alkuperäistä raamattua.
Yritän tässä sinulle järkeä asiaan tarjota, mutta ilmeisesti laihoin tuloksin. Patmos lienee aivopessyt avun ulottumattomiin.
- Anonyymi
Tähdestä on moneksi. Varmasti tulee mieleen ainakin tähti nousee Jaakobista jne. mieleen.
Syyrialaisessa traditiossa maageista on myöskin. Miltä ajalta, on sitten toinen kysymys, mutta kirjallinen tuotanto voi olla jostain 400-700 CE.
Tarina on ilmeisesti taltioitu Pseudo-Dionysius of Tel-Mahren Chronicleen.
www.researchgate.net/publication/338674625_'The_Magi_in_Syriac_tradition'_in_Malphono_w-Rabo_d-Malphone_Studies_in_Honor_of_Sebastian_P_Brock_editor_George_A_Kiraz_Piscataway_Gorgias_Press_2008_pp_809-843
Maageja oli kertomuksen mukaan 12 ja nimetkin kerrotaan. Maa on nimeltään Shir, joka toisten lähteiden perusteella viittaa Kiinaan. Nimet ja patronyymit ovat kuitenkin pääasiassa Iranilaisia.
Heidän esi-isänsä Seth sai Adamilta määräyksen kirjata ylös käskyt Käskyjen kirjaan. Ohjeet sitten siirtyivät sukupolvelta toiselle ja asetettiin lopulta Voittojen vuorella.
Heidän tuli odottaa valoa idästä. joka nousisi Voittojen vuoren yläpuolelle ja asettuisi valopilariksi Aarteiden ja salattujen mysteerien luolaan.
Kerrottiin, että majestettin valo ilmaantuisi, se tekisi niin tähden muodossa. Sitten lahjat tuli hakea ja seurata tähteä minne tämä heitä johtaisi.
Sukupolvien ajan maagit kiipesivät Voittojen vuorelle joka kuun 25. päivä. Lopulta he näkivät valopilarin luolan edessä. Ääni kutsui heidät luolaan, jossa valo tiivistyi pienen miehen muotoiseksi. Tämä käski heitä ottamaan lahjat ja menemään Betlehemiin tähteä seuraten.
K_ahden vuoden jälkeen he vihdoin löysivät samanlaisen luolan ja valopilarin. Tähti laskeutui ja seisahtui pilarin yläpuolelle, enkelit molemmin puolin. Ääni kutsui heidät sisään ja he ottivat kruununsa ja asettivat Hänen jalkojensa juureen.
He antoivat lahjansa ja lapsi puhutteli heitä.
Maagit palasivat takaisin ja täten kristinusko alkoi levitä itään.
Liber apocryphum nomine Seth Matteuksen kommentaarissa 400-500-luvulla antaa ymmärtää, että (tässä pitkä pätkä tekstiä, katsokaa sivuilta 813-814), koska kertomuksessa pyhä henki on feminiinen, johtuen kieliopillisesta muodostaan, niin kirjoitus voi olla vanhempi. Noin 400 CE jälkeen Kreikan vaikutuksesta pyhä henki alkoi esiintyä maskuliinisena. Prosessi päättyi noin 500CE.
Kerotmus näyttää useita Iranialaisia elementtejä.
Lisää on Aarteiden luola -kertomuksessa. Se tuotettiin joskus kolmannella vuosisadalla. Siinä tähti ilmestyi maageille kaksi vuotta ennen messiaan syntymää. Koko Persia oli kauhuissaan ja viisauskirjoja tutkittiin. Nemrodin paljastuksesta selvisi, että kuningas oli syntynyt Juudeaan. Sitten maagit kipusivat Nebo vuorelle ja ottivat lahjansa. Maageja on kolme ja he ovat kuninkaita.
Vierailun aikaan lapsi on kahdeksan päivän ikäinen.
Josain tarinassa kerrotaan maagien hylänneen tulen palvonnan ja vaihtaneen sen herraan.
Myös Balaamin ennustus tähdestä on ollut tuttu syyrialaisissa teoksissa.
Myöhäisemmässä History of the Blessed Vrigin Mary -tekstissä esiintyy näkemys, jonka mukaan enkeli (watcher) ilmaantui persialaisille kirkkaan tähden muodossa.
Tämä kuulemma tarkoitti, että kuningasten kuningas oli syntynyt. Ja tähti oli yksi heidän jumalistaan, joka oli tullut asiasta tiedottamaan.
Niinpä kolme miestä lähti matkaan ja heidän mukanaan yhdeksän miestä.
Tähtienkeli johdatti miehet ja ihmeellisesti he saapuivat Jerusalemiin jo samana päivänä.
Jacob of Edessa kirjoittaa, että maagien mukana kulki iso leirillinen ihmisiä, 1000 miestä.
Maroniten Chroniclessa on haluttu antaa Jeesukselle syntymävuosi: "Thus Magi came in the 44th year of Augustus, when Christ was two years old".
Scholion-kommentaarissa tavataan Herodes, joka kertoo määränneensäpienet vauvat tapettavaksi. (Herod on voinut esiintyä muissakin, muttei tule tässä esiin)
Zardosht's Prophecy about Christ kertoo miten lapsi saa alkunsa neitsyen kohdussa ilman miestä.
Zardosht kertoo, että lapsi tulee hänen suvustaan ja sukulinjastaan. Lapsi on hän ja hän on lapsi jne.
Zardosht on itse asiassa Zarathustra.
Saoshyant-näkemys oli kehittynyt jo Achaemenidien aikakaudella. Lopunajan pelastaja, joka voittaisi pahuuden ja pelastaisi ihmiskunnan ja palauttaisi asiat kondikseen. (syntyisi neitsyestä (ihme tarve näille neitsyille))
Tarina kehittyi niin, että lopulta näitä poikia olisi kolme.
Koska yhdenmukaisuutta löytyy kristinuskon kanssa, syyrialaiset ajattelivat Zarathustran saaneen näyn juutalaisten ja kristittyjen jumalalta.
Tekstissä mainitaan myös Iranilainen myytti ja Mithra. Tämä yhdistetään luolaan "pieneen mieheen".
Onpas pitkä teksti ja paljon asiaa. Pahoittelen jo etukäteen epäselvyyksiä ja mahdollisia virheitä.- Anonyymi
"Tähtienkeli johdatti miehet ja ihmeellisesti he saapuivat Jerusalemiin jo samana päivänä."
Nopeaa matkantekoa tuon aikaisilla kulkumenetelmillä.
Myös Matteuksen kertomuksessa voi miettiä, miten ajoitus osui niin nappiin ja tietäjät löysivät Jeesus-lapsen perheineen. Jos matka itämailta olisi vienyt hieman kauemmin tai hieman vähemmän aikaa, huti olisi tullut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tähtienkeli johdatti miehet ja ihmeellisesti he saapuivat Jerusalemiin jo samana päivänä."
Nopeaa matkantekoa tuon aikaisilla kulkumenetelmillä.
Myös Matteuksen kertomuksessa voi miettiä, miten ajoitus osui niin nappiin ja tietäjät löysivät Jeesus-lapsen perheineen. Jos matka itämailta olisi vienyt hieman kauemmin tai hieman vähemmän aikaa, huti olisi tullut.Eikös noissa evankeliumeissa ole muutenkin kaikenlaisia ajoituksellisis ongelmia? Esim. Betlehemissä käymisen suhteen ja tuon väestönlaskennan ja väitetyn Jeesuksen syntymän kanssa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös noissa evankeliumeissa ole muutenkin kaikenlaisia ajoituksellisis ongelmia? Esim. Betlehemissä käymisen suhteen ja tuon väestönlaskennan ja väitetyn Jeesuksen syntymän kanssa?
Ongelmallista evankeliumeissa on mm. Herodeksen ja Kyreniuksen sijoittaminen samaan aikaan. Toki tähänkin tarjotaan monenlaisia selityksiä, mutta melkoiseen akrobatiaan siinä joutuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelmallista evankeliumeissa on mm. Herodeksen ja Kyreniuksen sijoittaminen samaan aikaan. Toki tähänkin tarjotaan monenlaisia selityksiä, mutta melkoiseen akrobatiaan siinä joutuu.
Onko niin, että Matteuksessa Joosef ja Maria ovat valmiiksi Betlehemissä, mutta Luukkaan kertomuksessa Nasaretissa ja joutuvat erikseen menemään Betlehemiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko niin, että Matteuksessa Joosef ja Maria ovat valmiiksi Betlehemissä, mutta Luukkaan kertomuksessa Nasaretissa ja joutuvat erikseen menemään Betlehemiin?
Jotkut tulkitsevat, että Matteus kuvaa myöhempää aikaa, jolloin Jeesus oli jo isompi. Kertomus koskee kuitenkin syntymää.
- Anonyymi
Käsitykseni mukaan tähti ei ollut Jumalasta lähtöisin sillä sen ilmaantumisen jälkeen alkoi tapahtua ikäviä asioita. Jeesuksen vanhemmat joutuivat pakenemaan Egyptiin. Sitten tapahtui alle 2 vuotiaiden poikalapsien murha joka järkytti juutalaista yhteiskuntaa. Joten kuka oli tuon kirkkaan valoilmiön takana on kiinnostava kysymys? Itse olen sitä mieltä...todennäköisesti olen luultavasti väärässä, että valoilmiön takana oli paholainen., joka halusi murhauttaa syntyneen ihmiskunnan vapauttajan, joka aikanaan vapauttaisi ihmiskunnan synnistä ja kuolemasta. Tähän että pajolainen olosi ollut valoilmiön takana viittaa suoritettu lastenmurha., jolloin täyttyi ennustus, jossa sanottiin että " Raakel itkee lapsiaan jne".
- Anonyymi
Pelkästään tapahtumista, joita seurasi, ei voi päätellä mistä tähti oli lähtöisin. Hyviäkin asioita voi käyttää vääriin tarkoituksiin. Kertomus ei mielestäni tuo esille, että tähti olisi ollut paholaisen työtä, tähden alkuperä jää mysteeriksi. Toisaalta tähti toi paikalle tietäjät, jotka kunnioittivat lasta ja antoivat perheelle arvokkaita lahjoja. Lahjat auttoivat myös pärjäämään Egyptissä.
- Anonyymi
Luullakseni ei ole historiallisia todisteita tuosta poikalapsien murhasta. Ennemminkin se tuntuisi viittaavan toistoon Mooseksesta. Tarina lienee keksitty.
- Anonyymi
Tuonhan voisi tulkita sionismin syntynä. Siitä seikkailuhenkisille KABBALAA.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luullakseni ei ole historiallisia todisteita tuosta poikalapsien murhasta. Ennemminkin se tuntuisi viittaavan toistoon Mooseksesta. Tarina lienee keksitty.
Tarina muistuttaa tosiaan Egyptin esikoisten surmaa, roolit on kuitenkin käännetty nurinpäin. Teloittaja on tällä kertaa paha hallitsija, ei "hyvä" Jumala. Uhrit ovat omia, israelilaisia, eivät vierasmaalaisia. Egypti puolestaan edustaa turvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarina muistuttaa tosiaan Egyptin esikoisten surmaa, roolit on kuitenkin käännetty nurinpäin. Teloittaja on tällä kertaa paha hallitsija, ei "hyvä" Jumala. Uhrit ovat omia, israelilaisia, eivät vierasmaalaisia. Egypti puolestaan edustaa turvaa.
Tapana oli ilmeisesti käyttää erilaisia legendoja uudelleen, toiseen tilanteeseen sovitettuna. Myös Mooseksen syntytarina lienee peräisin Sargon suuren tarinasta, jossa lapsi jossain poterossa laskettiin jokeen. Onneksi petoeläimet eivät olleet kiinnostuneita tapahtumasta, eikä virta vienyt hukkaan. Eikä ehtinyt lapsi nääntyä. 🤔
- Anonyymi
Pidän tästä kirjoituksesta. Se kertoi minulle paljon. Kiitos siitä.
Anonyymi 2024-12-08 11:54:41
Anonyymi 2024-12-08 00:13:25 "Vartiotorni ei ole tainnut spekuloida noin tarkasti sillä mikä tähti oli."
-Vartiotornihan on aikoinaan kirjoittanut että jehoovalla on kortteeri Alcyon tähdellä. Lehti ei kirjoittanut että Alcyon on aurinko sekin lähempää tarkasteltuna. Miljoonine lämpöasteineen.
Mutta sitten vartiotorni antoi jehovalleen häädön, ja perusteli että olisi epäviisasta sijoittaa Jumala johonkin paikkaan avaruudessa. Mutta koska juuri se itse oli sijoittanut Jehovansa, oli se siis epäviisas, elikkä tyhmä.
Ja kuten se halusi näyttää tuossa viisaammalta kuin olikaan kun muutti oppinsa, ei mikään sitä estä muuttamasta muitakaan tähtijuttuja, kuten Bertlehemin tähteä koskevia. Raamattuhan siltä on aina saanut kyytiä, ja lopulta kirjoitti kauppatavarakseen oman raamattunsa, UM kirjan.
Ja myös Beetlehemin poika on UM:ssä väärennetty.
Esim. Heprealaisille 1:8
UM: Mutta Pojasta hän sanoo: ”Jumala on sinun valtaistuimesi aina ja ikuisesti, ja valtakuntasi valtikka on oikeudenmukaisuuden valtikka.
KR92: Mutta Pojastaan hän sanoo: – Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka.
1933/38: mutta Pojasta: ”Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
Jeesuksen jumaluus on häivytetty muuttamalla jakeen merkitystä. Muissa käännöksissä Pojasta puhutaan Jumalana, UM puhuu Jumalasta, joka ei ole Poika.
Kiitos vielä kerran - Anonyymi
www.jewishencyclopedia.com/articles/15283-zoroastrianism
kirjoittaa myöskin zarathustralaisuudesta. Itse Zarathustran uskotaan olleen alkujaan kotoisin Meediasta. Hän ilmeisesti uudisti maagien uskomukset. Uskonnolloiset opit on kirjoitettu Avestaan.
Yksi zarathustralaisuuden ominaispiirre on dualismi, persoonalliset hyvön ja pahan voimat ovat sodassa keskenään.
Joukko enkeleitä ja arkkienkeleitä seuraa johtajaansa erilaisten demonien ja arkkivihollisten kera.
Valon ja pimeyden valtakuntien välinen konflikti muovaavat maailman historiaa, joka kestää 12 000 vuotta ja on jaettu neljään aikakauteen.
Kolmas 3000 vuotta on konfliktin aikakausi ja taistelua ihmisten sieluista, kunnes Zoroaster tulee maailmaan ja viimeinen 3000 vuotta alkaa.
Viimeisiä 1000-vuotiskausia johtaa Zoroaster itse ja hänen kolme kuolemanjälkeistä poikaansa joista jokainen syntyy tulevina aikakausina ideaalisella tavalla. Viimeinen on messias jota kutsutaan Saoshyantiksi.
Dualistisuudestaan huolimatta tämä teologia monoteistinen, olettaen Ormuzdin (Ahura Mazda) lopullisen valta-aseman. Samalla teologia on optimistinen odotteessaan maailman täydellisestä uudistumisesta.
Kaikessa tässä ihminen on tärkeä osatekijä, koska hänestä riippuu lopputulos.
Ihmisen on oltava varuillaan pahan voimien pyrkiessä johtamaan häntä
harhaan. Zoroasterin tulon tarkoitus onkin avittaa ihmistä valitsemaan oikein, jotta maailma voisi täydellistyä.
tämä täydellistyminen näkyy Hyvän Valtakunnan perustamisena.
Kun tämä tapahtuu, maailma uusiutuu, lopullinen taistelu hyvän ja pahan välillä koittaa. Pahan voimat tuhotaan ja hyvän voimat vallitsevat.
Messiaan tuloa seuraa kuolleiden ylösnousemus ja yleinen maailman tuomitseminen.
Yhtäläisyydet zarathustralaisuuden, juutalaisuuden ja kristinuskon välillä ovat huomattavia. Varsinkin krisinuskon suhteen.
Ahuramazda, kaikkeuden herra toimii pyhän henkensä Spenta Mainyun kautta. Sekä hallintoon kuuluu myös enkeleitä ja arkkienkeleitä. Tämä esittelee lähimmät yhdenkaltaisuudet Yhwh:n kanssa mitä muinaisuudesta löytyy.
Ahura Mazdan vastustaja Ahriman, kuten saatanakin tuhotaan lopun aikana.
Krisinuskon ja zoroastrianismin välillä on huomattavia yhtäläisyyksiä mitä tulee eskatologiseen opetukseen: Maailman uudistuminen, täydellinen kuningaskunta, messiaan tulo, kuolleiden ylösnousemus ja ikuinen elämä.
Zarathustralaisuus ja juutalaisuus ovat molemmat uskontoja, joissa jumala ilmaisee itsensä ja käskynsä henkilölle. Zarathusta saa tiedon vuorella, jolla on käsittämätön ja pitkä nimi, Yhwh taas kommunikoi Mooseksen kanssa Siinailla.
Puhdistusriitit, erityisesti kuolleiden ja epäpuhtaan aineen kanssa, löytyvät sekä Avestasta että leeviläisistä ohjeista.
Kuusi luomispäivää Genesiksessä ovat paralleeleja kuudelle luomiskaudelle Zarathustralaisissa kirjoituksissa.
Kummankin uskonnon mukaan ihmiskunta polveutuu yhdestä pariskunnasta.
Mielenkiintoista sen sijaan on, että vedenpaisumustarina raamatussa korvautuu avestassa talvella, joka hävittää ihmiskunnan paitsi Yima siunatussa Varassa. Höm.
Yiman seuraajalla on kolme poikaa, kuten Nooallakin.
Aika yleisesti ollaan sitä mieltä, että persialaisten uskomukset vaikuttivat juutalaisten omiin ajatuksiin. Toki vastanäkemyksiäkin on. Ja ymmärrettävästi juutalaisuus ei ole kovin iloinen näistä ajatuksista.
Samaa voitaneen sanoa kristinuskosta. Yhtäläisyydet ovat päivänselvät zarathustralaisuuteen ja voikin sanoa, että Matteuksen maagien lahjat voi selittää zarathustalaisuuden opeilla varhaiselle kristinuskolle. Sen avulla oli selitettävissä Jeesuksen toinen tuleminen ja messiaan odotukset sekä eskatologiset näkemykset.
Kun jehovantodistajuus luulee olevansa erillään nk. pakanallisuudesta, niin se erehtyy: jehovantodistajuus on myös ottanut vaikutteensa zarathustralaisuudesta varhaisen krisinuskon ja juutalaisuuden kautta.- Anonyymi
Juutalaiset eivät ehkä olleet kaikkein innokkaimpia imemään ulkopuolisia vaikutteita itseensä, mutta eivät hekään siltä suinkaan välttyneet. Onhan esimerkiksi ajanlaskun alun juutalaisuus kovin erilaista kuin pakkosiirtolaisuuden jälkeinen, saati pakkosiirtolaisuutta edeltävä. Oikeastaan juutalaisuudestahan puhutaankin vasta pakkosiirtolaisuuden jälkeistä aikaa koskien. Babyloniasta ja Persiasta otettiin ehdottomasti vaikutteita, sinänsä pienenä asiana esimerkiksi kuukausien nimet muuttuivat babylonialaisiksi pakkosiirtolaisuuden jälkeen. Jumalakuva muuttui suuresti pakkosiirtolaisuuden aikoihin. Enkelit ja demonit lienevät babylonialaista tai persialaista lainaa. Paha "ulkoistettiin" Saatanalle, aiemmin Jumalan ollessa hahmo joka antoi sekä hyvän että pahan. Ajanlaskun alkuun tultaessa juutalaisuuteen vaikutti tietenkin kreikkalainen kulttuuri ja ajattelu, jolloin tuonpuoleista ja ikuisuutta alettiin miettiä aiempaa enemmän, toisaalta messiasodotukset saivat vauhtia makkabealaissodista, jotka nostivat juutalaisten kansallista itsetuntoa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1802157
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,871550Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1821444Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta141244Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita401086Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!2111039- 44965
- 97895
- 85835
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan49805