RaMiten tulkita Raamattua oikein? Tähän kysymykseenänä törmäsin tänä aamuna lukiessani erään kirkollisen johtajan haastattelua. Nykyään leviää sellainen käsitys kristittyjen keskuuteen, että ei ole olemassa oikeaa ja väärää vaan kaikki riippuu siitä, miten asioita tulkitaan. Niinpä Raamatulla perustellaan homoseksuaalisuutta, islamia, korvausteologiaa, vauvojen kastamista, armolahjojen loppumista, seurakunnan ylöstempausta ja kuka ties mitä kaikkea. Onko asia siis niin, ettei mitään ehdotonta ole olemassakaan?
On myönnettävä, että ymmärryksemme ei ole täydellinen, emmekä näe kaikkea oikein. Eikä meidän pidä esiintyä kaikkitietävinä toisten tuomarina. Kaikki me elämme vielä varjojen maailmassa. Siitä huolimatta rohkenen esittää, että Raamatussa on sellaisia perusasioita, joista ihminen voi olla varma, jos vain haluaa seurata totuutta. Tällaisia asioita ovat muun muassa:
1) Uudestisyntymisen välttämättömyys Jumalan valtakuntaan pääsemiseksi (Joh. 3:3–8).
Uudestisyntyminen ei tapahdu vauvaa kastettaessa, vaan vasta sitten kun ihminen ottaa vastaan Jumalan sanan (1. Kor. 4:15, 1. Piet. 1:23, Ef. 1:13)
2) Jeesus Kristus on ainoa tie pelastukseen (Joh. 14:6)
3) Raamattu ei tunne vauvojen kastetta. Turha sitä on sieltä etsiä.
4) Homoseksuaalisuuden eivätkä muiden syntien harjoittajat peri Jumalan valtakuntaa (1. Kor. 6:9)
5) Niin sanottu korvausteologia, joka opettaa Jumalan hylänneen etsinisen ja kansallisen Israelin on harhaoppi. VT:n ja UT:n kirjoitukset opettavat selvästi, ettei Jumala ole hylännyt kansaansa, ja että tulee aika, jolloin Israel kääntyy uskomaan Jeesukseen. Israel ei korvaa seurakuntaa, eikä seurakunta Israelia. On vain yksi Uuden liiton seurakunta, johon myös etniset juutalaiset pääsevät uudestisyntymisen kautta. Israelin kansalla on erityisasema kansojen joukossa, ja koettuaan hengellisen uudistumisen Jeesuksen paluun yhteydessä, siitä tulee pappiskansa kansojen joukkoon 1000-vuotisessa Kristuksen valtakunnassa.
Luetteloa voisi jatkaa. Miten tärkeää onkaan tutkia Raamattua ja luotettavia selityskirjoja, joita tunnetut Jumalan ihmiset, joiden toiminta on kantanut hedelmää, ovat kirjoittaneet. Arvosana teologiassa on hyvä asia sinänsä, mutta oppilaan tiedon oikeellisuus riippuu siitä, millaisista lähteistä hän on tietonsa ammentaunut ja missä määrin hän tuntee Kristusta. Siksi ei pidä sokeasti luottaa oppiarvoihin, vaikka niillä on oma merkityksensä.
Vaikka tietomme on vajavaista, pääsemme kuitenkin kerran perille, jos seuraamme Herraa Jeesusta vilpittömin mielin.
Raamatullista opetusta!
Martti Ahvenainen, helluntailainen
28
311
Vastaukset
- Anonyymi
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski ja kilisevä kulkunen.
Rakkaus Jumalaan: Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi yli kaiken. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä. Muista pitää Jumalan pyhittämä ja siunaama sapatti pyhäpäivänä.
Rakasta lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi: Julista lähimmäisillesi totuutta, ei valheita.
1234567---- Anonyymi
Jesaja.59:14. Oikeus työnnetään takaperin, ja vanhurskaus seisoo kaukana, sillä totuus kompastelee torilla, suoruus ei voi sisälle tulla.
- Anonyymi
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski ja kilisevä kulkunen.
Rakkaus Jumalaan: Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi yli kaiken. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä. Muista pitää Jumalan pyhittämä ja siunaama sapatti pyhäpäivänä.
Rakasta lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi: Julista lähimmäisillesi totuutta, ei valheita.
1234567--- kirjoittelit….
Niin, siinäpä sinulle on oppimaista, kun kaivelet uskonnollisuudessasi tikkuja toisten silmistä.
Ei ole sinusta Jumalan jakkaralle istujaa, koska Ellen tuolisi on vienyt sinulta profetoimisen armolahjan....
Sen verran, kun käyskentelet palstalla, nuo paitahelmasi kulkuset kilisevät, sekä kaikenlaisten tulkintaenkelisi kieli haastaa aikaa, etten saa Sanaa sovitettua puheisiisi, en.
Ei - koska sinulta puuttuu profetoimisen ja kielillä puhumisen armolahja.
Tämä sinun 1234567 ----- pitää hokata...
Kun sinä ehtoolliselle menet- ja kumarrut pesemään niitä jalkoja, mieti- mihin vyöhön olet vyöttäytynyt, sinun pesuvetesi ei ole Taivaallista virtaavaa ---vettä- elämänlähteistä, vaan verrokkina on tämä naapurisi - vesi pesee- synti vauvakasteellisten hanavesi ja sinun jalkojen pesuvesi, johon upotat kätesi, sekä pestävän jalat.....
Vyöttäytymisesi on Elleni’mäinen, jossa armolahjat on haasteellisesti jätetty syrjään, hänen hautaansa.
Ikävä kyllä…. En sanoissasi kuule- taivaallisen Pyhän Hengen sanomallista totuutta.
Suosittelen rukouskammiota, suosittelen Ylimmäisen Papin- eli Jeesuksen edessä olemista, että !! Hän !!! - Pyhän Hengen kautta avaa sydämeesi todellisen Sanoman Taivaasta, josta kielesi avautuu ylistämään Jumalaa Hengessä ja totuudessa.
Silloin armolahjat- - -huomaa sana ---- [armo ja lahja]. Lahja on Ylhäältä..
- ei ne löydy sapattiläksyohjekirjoista -- kuten ei vauvakaste- kirkkokäsikirjoista, katekismuksineen naapurista eivät myöskään löydy, vaikka väittävät sitä.
Siellä uskonpuhdistus on jäänyt matkalle. Kirkkojenne askeleet ovat samanlaista kaikua askeltenne.
Silloin kun teissä PYHÄN HENGEN KAUTTA tapahtuu ----ihme---- että Jumala alkaa puhumaan -- varmaan tämä haastamanne helluntaiseurakuntakin, minkä tantereilla käyskentelette- otsamerkki punaisena, kun vihamiekkanne tavalla tahti toisella leiskuu-- muuttuu tämän Korinttolaiskirjeen 13- luvun henkeen- sanan Rakkaus- sydämessä --- niin alkaa herätys ja jopa voi Jeesuksen tulokin olla ---lähempänä.......
Punainen otsamerkki paistaa sapatti- sitä ja tätä, sekä oollesenipuhujan henki, se on punoittanut puhujansa otsaa, kohta naama punaisena hehkuu hengestään. Voi – voi..
Yritystähän teillä on kovasti, mutta…… Henki puuttuu.
10.12.2024 klo 7 aamukahvin jälkeen. odottaisin Jumalan armolahjojen näkymistä..
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ja
vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. Ja
vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; (1Ko 13:1-6)
Mikähän se oma on? Elleni- vai Lutheri-- temppelin harjalla. kun teitin kanssa temppelistänne etsin, löydän teidän ---omanne--- Missä Jumala on? ja mitä siitä? Se rakkaus...
Mistä sen temppeleistänne löytyisi... Ettei olisi käsky- käskynpäälle ja läksyä- läksynpäälle.
Temppelinne penkillä on pääoven vierellä --- koulureppu - kirjoineen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, siinäpä sinulle on oppimaista, kun kaivelet uskonnollisuudessasi tikkuja toisten silmistä.
Ei ole sinusta Jumalan jakkaralle istujaa, koska Ellen tuolisi on vienyt sinulta profetoimisen armolahjan....
Sen verran, kun käyskentelet palstalla, nuo paitahelmasi kulkuset kilisevät, sekä kaikenlaisten tulkintaenkelisi kieli haastaa aikaa, etten saa Sanaa sovitettua puheisiisi, en.
Kun sinä ehtoolliselle menet- ja kumarrut pesemään niitä jalkoja, mieti- mihin vyöhön olet vyöttäytynyt, sinun pesuvetesi ei ole Taivaallista virtaavaa ---vettä- elämänlähteistä, vaan verrokkina on tämä naapurisi - vesi pesee- synti vauvakasteellisten hanavesi ja sinun jalkojen pesuvesi, johon upotat kätesi, sekä pestävän jalat.....
Vyöttäytymisesi on Elleni’mäinen, jossa armolahjat on haasteellisesti jätetty syrjään, hänen hautaansa.
Ikävä kyllä…. En sanoissasi kuule- taivaallisen Pyhän Hengen sanomallista totuutta.
Suosittelen rukouskammiota, suosittelen Ylimmäisen Papin- eli Jeesuksen edessä olemista, että !! Hän !!! - Pyhän Hengen kautta avaa sydämeesi todellisen Sanoman Taivaasta, josta kielesi avautuu ylistämään Jumalaa Hengessä ja totuudessa.
- ei ne löydy sapattiläksyohjekirjoista -- kuten ei vauvakaste- kirkkokäsikirjoista, katekismuksineen naapurista eivät myöskään löydy, vaikka väittävät sitä.
Siellä uskonpuhdistus on jäänyt matkalle. Kirkkojenne askeleet ovat samanlaista kaikua askeltenne.
Silloin kun teissä PYHÄN HENGEN KAUTTA tapahtuu ----ihme---- että Jumala alkaa puhumaan -- varmaan tämä haastamanne helluntaiseurakuntakin, minkä tantereilla käyskentelette- otsamerkki punaisena, kun vihamiekkanne tavalla tahti toisella leiskuu-- muuttuu tämän Korinttolaiskirjeen 13- luvun henkeen- sanan Rakkaus- sydämessä --- niin alkaa herätys ja jopa voi Jeesuksen tulokin olla ---lähempänä.......
Punainen otsamerkki paistaa sapatti- sitä ja tätä, sekä oollesenipuhujan henki, se on punoittanut puhujansa otsaa, kohta naama punaisena hehkuu hengestään. Voi – voi..
10.12.2024 klo 7 aamukahvin jälkeen. odottaisin Jumalan armolahjojen näkymistä..
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ja
vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. Ja
vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; (1Ko 13:1-6)
Mikähän se oma on? Elleni- vai Lutheri-- temppelin harjalla. kun teitin kanssa temppelistänne etsin, löydän teidän ---omanne--- Missä Jumala on? ja mitä siitä? Se rakkaus...
Mistä sen temppeleistänne löytyisi... Ettei olisi käsky- käskynpäälle ja läksyä- läksynpäälle.
Temppelinne penkillä on pääoven vierellä --- koulureppu - kirjoineen.Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä. Te tiedätte, että
kun olitte pakanoita, teitä vietiin mykkien epäjumalien luo, miten vain tahdottiin. Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.
Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama; ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama; ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
(1Ko 12:1-7)
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on. Sillä
nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
(1Ko 13:1-13)
Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta; toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä; toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
(1Ko 12:8-11)
Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta. Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti?
Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.
(1Ko 12:12-18) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä. Te tiedätte, että
kun olitte pakanoita, teitä vietiin mykkien epäjumalien luo, miten vain tahdottiin. Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.
Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama; ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama; ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
(1Ko 12:1-7)
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on. Sillä
nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
(1Ko 13:1-13)
Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta; toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä; toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
(1Ko 12:8-11)
Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta. Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti?
Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.
(1Ko 12:12-18)Jeesus sanoo kirjoituksissa. "Te eksytte, ellette tunne - mitä? Kirjoituksia,!"
Ei puhuta kirkkokäsikirjoista, eikä koulukirjoista- jossa läksyjä ja käskyjä pannaan reppuun kovasti... mieleisimpien tarinoiden nidontakirjoina....
Niin.
Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut. Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi? Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä". Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä; ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme; mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse.
Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan. Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa.
Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä. Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja? Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään? Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.
(1Ko 12:18-31)
-- seurakunnan rakentaa Jumala Pyhän Hengen kautta Kristuksessa...
Siis, mitäpä mietitte koulukirjarepustanne? Onko se vain teidän kirjareppu se Kristuksen ruumis? Vai onko näin, että tässä Elopellossa Jumalalla itsellä on Valtajakkara ja ne suunnitelmat suurempana, kuin mitä itse oletatte..
Ellen kielessänne , tahi - helluntai sitä ja tätä papatus, oollesinna suolattuna?
Onkohan jossain nyt sitä lihallista klappia-- kielenkannoissanne, tapanne mukaan palstalla.
En usko, että edes parjaamanne helluntailaisuus saisi edes nuotiotulta tikuistanne syttymään, eli johtajuutenne on hieman vajavaista hengessänne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus sanoo kirjoituksissa. "Te eksytte, ellette tunne - mitä? Kirjoituksia,!"
Ei puhuta kirkkokäsikirjoista, eikä koulukirjoista- jossa läksyjä ja käskyjä pannaan reppuun kovasti... mieleisimpien tarinoiden nidontakirjoina....
Niin.
Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut. Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi? Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä". Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä; ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme; mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse.
Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan. Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa.
Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä. Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja? Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään? Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.
(1Ko 12:18-31)
-- seurakunnan rakentaa Jumala Pyhän Hengen kautta Kristuksessa...
Siis, mitäpä mietitte koulukirjarepustanne? Onko se vain teidän kirjareppu se Kristuksen ruumis? Vai onko näin, että tässä Elopellossa Jumalalla itsellä on Valtajakkara ja ne suunnitelmat suurempana, kuin mitä itse oletatte..
Ellen kielessänne , tahi - helluntai sitä ja tätä papatus, oollesinna suolattuna?
Onkohan jossain nyt sitä lihallista klappia-- kielenkannoissanne, tapanne mukaan palstalla.
En usko, että edes parjaamanne helluntailaisuus saisi edes nuotiotulta tikuistanne syttymään, eli johtajuutenne on hieman vajavaista hengessänne.Tässä armonpäivässä- pitää lähteä keittämään uudet kahvit-
Eilinen oli haasteellinen päivä, ramppasin parin vanhuksen kotisiivouksen tekemässä.
Ei hissiä, matot olakpäälle ja muutamakerros alas, tamppaaminen ja sitten taas ylös.
Imurointi jne.
Sitten parikerrosta alempana - toinen asunto.
Kyllä Taivaan Isä on mukavan liikuntamuodon antanut- kuntoraput, mattopiiska liikuntamallia, jne. Sitten ihana palkka..... Onnelliset vanhukset, kiitos kiitos,, huulillaan ja sainhan kahvitkin ryypättyä.
Nyt en kerinnyt enempiin, leipäkassit veivät päivästä aikaa, kun niitä pakkasin.
Sen verran kuitenkin, että vietimme rukouksessa hetkeä, siellä siivouksen keskellä.
Eillen heräsin jo ennen viittä- tapani mukaan, kerkesin siivota omat nurkat, ennen toimenkuvaan lähtöä.
On se mukava- tämä elopellolla eläkeläisenkin olla. Seuraava täysikymppi on kahdeksankymppiset. Tämä on helpompaa nyt- ennen kun kuljin töissä, tein samaa elopellon työtä arjessa. Lumitöitä jne. jne. mitä talvella oli haasteellisempaa...
Elopellolla kun töitä tekee- armonkautta- saaneena- kaikki turhanpäiväiset kotkotukset jää taakse ja huomaa- kuin Herra hoitaa hienosti juoksevat asiat- että kerkiää näihinkin mukakan. Jopa puolison tuo tupaan aivan itekseen- ei tarvii lähteä etsinätöihin.
Kiitos Herralle. Hän on hyvä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Temppelinne penkillä on pääoven vierellä --- koulureppu - kirjoineen.Tv seiskassa pyörii sarja, jossa käydään kymmentä käskyä, käsky käskyltä läpi.
Rakkaus Jumalaa kohtaan, löytyykö sitä ? Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Älä turhaan lausu Herran sinun Jumalasi nimeä. Muista pitää Jumalan antama sapatti pyhänäpäivänä.
Ellei löydy rakkautta Jumalaa kohtaan, on vain kuin helisevä vaski, ja kilisevä kulkunen.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tv seiskassa pyörii sarja, jossa käydään kymmentä käskyä, käsky käskyltä läpi.
Rakkaus Jumalaa kohtaan, löytyykö sitä ? Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Älä turhaan lausu Herran sinun Jumalasi nimeä. Muista pitää Jumalan antama sapatti pyhänäpäivänä.
Ellei löydy rakkautta Jumalaa kohtaan, on vain kuin helisevä vaski, ja kilisevä kulkunen.
1234567---Onhan siina sarjassa helluntalaisiakin mukana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1234567---Tv seiskassa pyörii sarja, jossa käydään kymmentä käskyä, käsky käskyltä läpi.
1234567---
Sinulla on tuo sapattihöpötin päällä, luullen, että käsky on ainut Jumalan Sanassa ja lyöt lekalla, että se sapatti on juuri sitä, että Jumala on rakkain siinä käsitteessä.
Ei se tulkintasi aivan käsky- käskynpäälle mene ja läksy- läksynpäälle. Kyllä Jumalan tuuli puhalttaa nyt ohi, ja armolahjasi on kadoksissa, käskyviidakkosi ihmisjärki- tasosi mukana.
Talosi ei rakennu perustukselle, vaan olet rakentanut jo sapattikerroksen, ilman Pyhän Hengen antamaa toimintamallia elämälle.
Siinä se sinun 1234567 - ongelmasi on olemassa. Et ymmärrä rikkomusten ideaalista Hengellistä opetusta, mutta sapattiläksyllä on talosi valmis. Sitähän sinä esittelet.
Jumala rakentaa Hengellisen huoneen Kristuksessa- armolahjojensa kautta Pyhässä Hengessä. Siksi puhutaan Pyhän Hengen armolahjoista...
Voidaan omaksua ja rakentaa hurskaita tapoja, että esitellään todellinen hurskas mies, talonsa ääressä. Se on vain pinnallista rakentamista se.
Siellä on sydämen karkeus yhä olemassa ja jalostamaton ihminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1234567---
Sinulla on tuo sapattihöpötin päällä, luullen, että käsky on ainut Jumalan Sanassa ja lyöt lekalla, että se sapatti on juuri sitä, että Jumala on rakkain siinä käsitteessä.
Ei se tulkintasi aivan käsky- käskynpäälle mene ja läksy- läksynpäälle. Kyllä Jumalan tuuli puhalttaa nyt ohi, ja armolahjasi on kadoksissa, käskyviidakkosi ihmisjärki- tasosi mukana.
Talosi ei rakennu perustukselle, vaan olet rakentanut jo sapattikerroksen, ilman Pyhän Hengen antamaa toimintamallia elämälle.
Siinä se sinun 1234567 - ongelmasi on olemassa. Et ymmärrä rikkomusten ideaalista Hengellistä opetusta, mutta sapattiläksyllä on talosi valmis. Sitähän sinä esittelet.
Jumala rakentaa Hengellisen huoneen Kristuksessa- armolahjojensa kautta Pyhässä Hengessä. Siksi puhutaan Pyhän Hengen armolahjoista...
Voidaan omaksua ja rakentaa hurskaita tapoja, että esitellään todellinen hurskas mies, talonsa ääressä. Se on vain pinnallista rakentamista se.
Siellä on sydämen karkeus yhä olemassa ja jalostamaton ihminen.TV seiskassa sarjassa pyörii todellakin kymmenenkäskyä. Hyvin he selittelevät yhdeksää käskyä, ei siinä mitään.
Sapattikäskystä he eivät sano, että Jumalan antama sapatti lauantai tulee pitää pyhänäpäivänä. He ovat todellakin eksyksissä mitä sapattiin tulee. On se tuo sapatti niin vaikea, niin vaikea heille ymmärtää.
Joka purkaa yhdenkin näistä pienimmistä käskyistä, pitää pienimmäksi kutsuttaman taivasten valtakunnassa.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TV seiskassa sarjassa pyörii todellakin kymmenenkäskyä. Hyvin he selittelevät yhdeksää käskyä, ei siinä mitään.
Sapattikäskystä he eivät sano, että Jumalan antama sapatti lauantai tulee pitää pyhänäpäivänä. He ovat todellakin eksyksissä mitä sapattiin tulee. On se tuo sapatti niin vaikea, niin vaikea heille ymmärtää.
Joka purkaa yhdenkin näistä pienimmistä käskyistä, pitää pienimmäksi kutsuttaman taivasten valtakunnassa.
1234567---Sapattikäskyssähän oikein muistutetaan ihmistä. MUISTA !
- Anonyymi
Nykyään kastekin on näkemysero.
- Anonyymi
Pikku juttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikku juttu.
Onko täällä edes oikeasti uskovaisia immeisiä? Toinen haukkuu ja parjaa toistaan.
Toinen luulottelee olevansa ennemmin taivaan portilla, kuin velinsä tai siskonsa.
Te ootta todella, aikuisen oikeasti toivottomia tapauksia!
Piru, mikään ihme jotta kylliintyy teidän paskanjauhamiseen ja tekopyhyyteen ja omien tekohaarniskojenne kiillottamiseen.
Te olette niin kaukana Jeesuksesta, kuin kirkkain kesäaamu syksyn pimeimmästä tähdettömästä yöstä.
Niin kaukana.
Turhautuu tuollaisiin hurskastelijoihin ja etujensa tavoittelijoihin.
Mites se yhdestoista käsky? Sopiiko se 12345678 pirtaan? Ja vielä hullut päivät päälle 9.
Kolmas, neljäs, viides, numeroita on miljoonia ja nollia perässä!
Surkeita olette, nysvärit!
Kohta alkaa vituttoo, ja kylliintyy teihin. Oikein teihin!
Ja koska se sapatti on?
Onko se sillon kun työvuorolista antaa myöten? Tai seuraavana päivänä?
Tai vasta pitkällä vapaalla keskiviikkona?
Entäs eläintenpito, ja lypsykarja, jopa kanat ja siat?
Onko se sapatti silloinkin lauantaina? Ja jätetään lypsylehmät lypsämättä?
Arvaa vaan miten möykkää, jos ongelmia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko täällä edes oikeasti uskovaisia immeisiä? Toinen haukkuu ja parjaa toistaan.
Toinen luulottelee olevansa ennemmin taivaan portilla, kuin velinsä tai siskonsa.
Te ootta todella, aikuisen oikeasti toivottomia tapauksia!
Piru, mikään ihme jotta kylliintyy teidän paskanjauhamiseen ja tekopyhyyteen ja omien tekohaarniskojenne kiillottamiseen.
Te olette niin kaukana Jeesuksesta, kuin kirkkain kesäaamu syksyn pimeimmästä tähdettömästä yöstä.
Niin kaukana.
Turhautuu tuollaisiin hurskastelijoihin ja etujensa tavoittelijoihin.
Mites se yhdestoista käsky? Sopiiko se 12345678 pirtaan? Ja vielä hullut päivät päälle 9.
Kolmas, neljäs, viides, numeroita on miljoonia ja nollia perässä!
Surkeita olette, nysvärit!
Kohta alkaa vituttoo, ja kylliintyy teihin. Oikein teihin!
Ja koska se sapatti on?
Onko se sillon kun työvuorolista antaa myöten? Tai seuraavana päivänä?
Tai vasta pitkällä vapaalla keskiviikkona?
Entäs eläintenpito, ja lypsykarja, jopa kanat ja siat?
Onko se sapatti silloinkin lauantaina? Ja jätetään lypsylehmät lypsämättä?
Arvaa vaan miten möykkää, jos ongelmia?Kyllä vapaapäiviä on. On pekkaspäiviä, ja monia muita vapaapäiviä.
Vain sapatti viikon seitsemäspäivä, lauantai on Jumalan siunaama ja pyhittämä päivä, pyhäpäivä. Onko Jumala hurskastelija kun antoi meille sapatinpäivän pyhäpäiväksi ?
Jumala itse pyhittää sapatin pyhänäpitävät 2.Moos31:13. Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, SILLÄ SE ON MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen TIETÄÄKSENNE, ETTÄ MINÄ OLEN HERRA, JOKA PYHITÄN TEIDÄT.
Jeesuksen esimerkki: Jeesus meni tapansa mukaan sapattina synagoogaan opettamaan, Jeesus paransi myös sairaita opeustensa ohella. Härkä tulee nostaa sapattina kaivosta, muutenkin eläimet tulee hoitaa sapattisin. Sairaita parantaa, tulipalot sammuttaa, poliisit ja vartijat vuorollaan sapattisin töissä, sillä elämme maailmassa jossa tehdään paljon laittomia tekoja.
Niin se vain on, että sapatin yllä on pyhyys ja pysyy.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vapaapäiviä on. On pekkaspäiviä, ja monia muita vapaapäiviä.
Vain sapatti viikon seitsemäspäivä, lauantai on Jumalan siunaama ja pyhittämä päivä, pyhäpäivä. Onko Jumala hurskastelija kun antoi meille sapatinpäivän pyhäpäiväksi ?
Jumala itse pyhittää sapatin pyhänäpitävät 2.Moos31:13. Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, SILLÄ SE ON MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen TIETÄÄKSENNE, ETTÄ MINÄ OLEN HERRA, JOKA PYHITÄN TEIDÄT.
Jeesuksen esimerkki: Jeesus meni tapansa mukaan sapattina synagoogaan opettamaan, Jeesus paransi myös sairaita opeustensa ohella. Härkä tulee nostaa sapattina kaivosta, muutenkin eläimet tulee hoitaa sapattisin. Sairaita parantaa, tulipalot sammuttaa, poliisit ja vartijat vuorollaan sapattisin töissä, sillä elämme maailmassa jossa tehdään paljon laittomia tekoja.
1234567---Jokainen voi todeta adventistien mielettömyyden, koko adventistien elämä on pelkkää jonninjoutavaa höpötystä viikonpäivästä!
Adventistien sapatti, Saturnus on elävä, paha henkiolento, joka pelottelee ja kummittelee.
Saturnus liittyy saatanaan pedon luvun kautta ja lisäksi Saturnus on esimerkiksi iirin kielellä "Satarn" ja xhosan kielellä "iSateni". Saatanan väri on tietenkin musta ja niin on myös Saturnuksen, jonka symboleita on myös musta neliö/kuutio. Saturnus on siis yksi saatanan vastineista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen voi todeta adventistien mielettömyyden, koko adventistien elämä on pelkkää jonninjoutavaa höpötystä viikonpäivästä!
Adventistien sapatti, Saturnus on elävä, paha henkiolento, joka pelottelee ja kummittelee.
Saturnus liittyy saatanaan pedon luvun kautta ja lisäksi Saturnus on esimerkiksi iirin kielellä "Satarn" ja xhosan kielellä "iSateni". Saatanan väri on tietenkin musta ja niin on myös Saturnuksen, jonka symboleita on myös musta neliö/kuutio. Saturnus on siis yksi saatanan vastineista.Sunnuntai on keksitty pyhäksi !
Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta Sanomissa 5.11.1999 Vapaa sana, seuraavasti:
VUODEN 1973 ALUSTA virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET tehdä sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen LEPOPÄIVÄ SIITÄ TULI VASTA 300-LUVULLA.
----------------------------------------
Katolinen kirkko Laodikean kirkolliskokouksessa 364 jKr. siirsi pyhyyden lauantailta sunnuntaille. Paavi aina välillä muistuttaa: Kotimaa24. 3.8.2014. Paavin kymmenen ohjetta onneen. 5:des ohje: Pyhitä lepopäivä, sunnuntai on perheen aikaa.
UUTINEN COP27-ilmastokonferenssista, jossa maailman johtavat tahot pyrkivät löytämään ratkaisuja ilmaston lämpenemisen estämiseen. Paavi Franciscus lähetti terveisensä kokoukseen ja MUISTUTTI osallistujia ajatuksestaan sunnuntain asettamisesta koko maailman lepopäiväksi maailman pelastamiseksi, kuten hän esitti jo vuonna 2015.
Jesaja kirjoittaa: Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1234567---Sapatti- kerroksen ikkunasta on hyvä kuikkia ja puhua rinta- rottingilla mielipiteitä.
Se on maailmankatsomus - uskonnollisesti.
Mutta, kun Kristus rakentaa Hengellisen huoneen, pyhä- pyhittyy, se on prosessi, tapahtuma, jossa taustalla on Jumalan yhteinäisyys ja täydellisyys, jokaisen luodun olennon ---todellisena-- olemuksena.
Sen perustus on Kristus- ---katso Jumalan Karitsa, seuraa Häntä---
Sieltä löytyy elämälle harmonia, eikä pirsaloituja rakennuksia - jossa eri henkilöt kurkkivat oppinsa- ikkunoista ulos. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sapatti- kerroksen ikkunasta on hyvä kuikkia ja puhua rinta- rottingilla mielipiteitä.
Mutta, kun Kristus rakentaa Hengellisen huoneen, pyhä- pyhittyy, se on prosessi, tapahtuma, jossa taustalla on Jumalan yhteinäisyys ja täydellisyys, jokaisen luodun olennon ---todellisena-- olemuksena.
Sieltä löytyy elämälle harmonia, eikä pirsaloituja rakennuksia - jossa eri henkilöt kurkkivat oppinsa- ikkunoista ulos.Lisään hieman, että Ellenin opissa mieli voi liittyä kontekstissaan sapattikerrokseen kiinni, ja haudata profetian armolahjan kuolleena seurakunnalleen. Se on kuolettava tarina- rakennuksen ikkunaksi- mistä ikäänkuin se valo pitäisi tupaan tulla.
Kyllä Sapatti on Jumalan Pyhittämä- mutta miten se esitetään, siinä se ongelma tuleekin esiin. Siinä taistelee - Ellen armolahjan hautausmaalla itseään vastaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään hieman, että Ellenin opissa mieli voi liittyä kontekstissaan sapattikerrokseen kiinni, ja haudata profetian armolahjan kuolleena seurakunnalleen. Se on kuolettava tarina- rakennuksen ikkunaksi- mistä ikäänkuin se valo pitäisi tupaan tulla.
Kyllä Sapatti on Jumalan Pyhittämä- mutta miten se esitetään, siinä se ongelma tuleekin esiin. Siinä taistelee - Ellen armolahjan hautausmaalla itseään vastaan.Miltähän 1234567 tuntuu rakentamansa huoneen, jossa ei ole perustusta- siellä ikkunansa ääressä. Miksi hän ei vakuutu- kun totuus tuijottaa häntä vastaan, että vaikka profetoimisen armolahjan hautakivi, se pitäisi kaataa pois kirkkopolun oppikirjasta ja lähteä aivan uudella mielellä Sanaan sisälle, etsimään, mitä Pyhän Hengen armolahjat tarkoittavat.
Se ei ole koululäksykirjan oppimääristä ja numeroista kiinni. Vaan - - Kun Pyhä Henki tulee----- niin????
Vai- eikö se olekaan yksinkertaista? Totuus todellakin tuijottaa meitä kasvoihin, mutta ----tekijät--- kirkkojen opeissa- estävät meitä, että ymmärtäisimme- ovat valtavia.
Mitähän pitäisi tehdä --pimeydelle----??? Kuka sytyttäisi valon - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sapatti- kerroksen ikkunasta on hyvä kuikkia ja puhua rinta- rottingilla mielipiteitä.
Sieltä löytyy elämälle harmonia, eikä pirsaloituja rakennuksia - jossa eri henkilöt kurkkivat oppinsa- ikkunoista ulos.Katso Jumalan Karitsa, seuraa Häntä.
Jeesus sanoi: Isäni käskyt minä olen pitänyt. Seuraa Jeesusta ja pidä rukouhuoneesi ovet auki sapattisin jumalanpalveluksille. Jeesushan meni tapansa mukaan sapattisin synagoogaan opettamaan ja parantamaan sairaita.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1234567---Jospa meidän kaikkien Jeesus "rikkoi" sapattikäskyä? Miksi hän niin teki ja toimi?
Toki yksi päivä viikosta on, ainakin jollakin tapaa tavattu pyhittää Jumalalle.
Jolloin hoidetaan navetta-askaret, mutta ei kuitenkaan pienitä talven polttopuita ja myllytetä karjalle jauhoja. Kyläily kuitenkin oli soveliasta. Kuunteli jumalanpalveluksen sitten radiosta tai ajo hevosella kirkon pihaan
Sapatti on todellakin sapatti ja Pyhäpäivä se pyhäpäivä, joka on aina mielletty siksi sunnuntaipäiväksi. Suomessa.
Tämä ei ollut kannanotto sen puolesta, onko se perjantai, lauantaipäivä tai sunnuntaipäivä,
Voidaanko siis vetää johtopäätös, että kaikki päivät ovat yhtä pyhiä? Tuskin.
Vai oliko tämä kannanotto sen puolesta, että yleensäkin pyhittää lepopäivän. Edes kerran viikossa?
Kait ne adventistitkin ihan ihmisiä on?
Ja Saturnus on suomeksi Saturnus. Ainakin kuulostaa siltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miltähän 1234567 tuntuu rakentamansa huoneen, jossa ei ole perustusta- siellä ikkunansa ääressä. Miksi hän ei vakuutu- kun totuus tuijottaa häntä vastaan, että vaikka profetoimisen armolahjan hautakivi, se pitäisi kaataa pois kirkkopolun oppikirjasta ja lähteä aivan uudella mielellä Sanaan sisälle, etsimään, mitä Pyhän Hengen armolahjat tarkoittavat.
Se ei ole koululäksykirjan oppimääristä ja numeroista kiinni. Vaan - - Kun Pyhä Henki tulee----- niin????
Vai- eikö se olekaan yksinkertaista? Totuus todellakin tuijottaa meitä kasvoihin, mutta ----tekijät--- kirkkojen opeissa- estävät meitä, että ymmärtäisimme- ovat valtavia.
Mitähän pitäisi tehdä --pimeydelle----??? Kuka sytyttäisi valonTulee koetella kaikki henget ovatko ne Jumalasta !
Pyhä Henki on kaukana tästä julistuksesta, mitä olen kuullut: Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jospa meidän kaikkien Jeesus "rikkoi" sapattikäskyä? Miksi hän niin teki ja toimi?
Toki yksi päivä viikosta on, ainakin jollakin tapaa tavattu pyhittää Jumalalle.
Jolloin hoidetaan navetta-askaret, mutta ei kuitenkaan pienitä talven polttopuita ja myllytetä karjalle jauhoja. Kyläily kuitenkin oli soveliasta. Kuunteli jumalanpalveluksen sitten radiosta tai ajo hevosella kirkon pihaan
Sapatti on todellakin sapatti ja Pyhäpäivä se pyhäpäivä, joka on aina mielletty siksi sunnuntaipäiväksi. Suomessa.
Tämä ei ollut kannanotto sen puolesta, onko se perjantai, lauantaipäivä tai sunnuntaipäivä,
Voidaanko siis vetää johtopäätös, että kaikki päivät ovat yhtä pyhiä? Tuskin.
Vai oliko tämä kannanotto sen puolesta, että yleensäkin pyhittää lepopäivän. Edes kerran viikossa?
Kait ne adventistitkin ihan ihmisiä on?
Ja Saturnus on suomeksi Saturnus. Ainakin kuulostaa siltä.YSTÄVÄ SÄ LAPSIEN.
Alakansakoulun Raamatunhistoria. Kouluhallituksen hyväksymä 22.2.1950.
Uskonto kirjasta luettua: Kun Jumala nyt kuuden pitkän luomispäivän jälkeen katsoi kaikkea, mitä oli tehnyt, niin hän näki, että kaikki oli kovin hyvää. Silloin Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä, ja siksi Jumala siunasi sen päivän ja pyhitti sen meidänkin lepopäiväksemme.
1. Sunnuntai
2. Maanantai
3. Tiistai
4.KESKIVIIKKO
5. Torstai
6. Perjantai
7. Lauantai, sapatti
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katso Jumalan Karitsa, seuraa Häntä.
Jeesus sanoi: Isäni käskyt minä olen pitänyt. Seuraa Jeesusta ja pidä rukouhuoneesi ovet auki sapattisin jumalanpalveluksille. Jeesushan meni tapansa mukaan sapattisin synagoogaan opettamaan ja parantamaan sairaita.
1234567---Ei Jeesus pääse Suomessa sapattina jokaiseen kirkkoon. Kirkkoja on kyllä paljon, jota herrat, herroina hallitsevat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sieltä löytyy elämälle harmonia, eikä pirsaloituja rakennuksia - jossa eri henkilöt kurkkivat oppinsa- ikkunoista ulos.On se niin vastenmielistä kuultavaa, mitä helluntailaiset sapatista julistavat näin: Ei kuulu enää uuden Liiton kristityille.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
YSTÄVÄ SÄ LAPSIEN.
Alakansakoulun Raamatunhistoria. Kouluhallituksen hyväksymä 22.2.1950.
Uskonto kirjasta luettua: Kun Jumala nyt kuuden pitkän luomispäivän jälkeen katsoi kaikkea, mitä oli tehnyt, niin hän näki, että kaikki oli kovin hyvää. Silloin Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä, ja siksi Jumala siunasi sen päivän ja pyhitti sen meidänkin lepopäiväksemme.
1. Sunnuntai
2. Maanantai
3. Tiistai
4.KESKIVIIKKO
5. Torstai
6. Perjantai
7. Lauantai, sapatti
1234567---Ovat dementoituneita, eivät ymmärrä !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen voi todeta adventistien mielettömyyden, koko adventistien elämä on pelkkää jonninjoutavaa höpötystä viikonpäivästä!
Saturnus liittyy saatanaan pedon luvun kautta ja lisäksi Saturnus on esimerkiksi iirin kielellä "Satarn" ja xhosan kielellä "iSateni". Saatanan väri on tietenkin musta ja niin on myös Saturnuksen, jonka symboleita on myös musta neliö/kuutio. Saturnus on siis yksi saatanan vastineista.Jumala ei jätä sapatin halveksijoita rankaisematta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2103045
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172741Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3671449Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess211364- 901284
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531209- 981190
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681041Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1621025- 131942