Onko helluntailaisuus OIKEAA kristinuskoa...?

Anonyymi-ap

Kieltääkö helluntailaisuus (missä hengessä) perisynnin ?

"Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."

"Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä."

Kannattaisiko tunnustaa syntinsä ennen uudelleen kastetta ?

42

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Perisynti vaikuttaa aloittajassa. Sitä sun ei tarvi kieltää. Kuinka mones sinulla on sama aloitus tänä vuonna ? 21.

• Anonyymi

Olet kaukana elävästä uskosta.

• Anonyymi

Helluntailaisuus kieltää Raamatun.
        Tämäkin on syntiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaisuus kieltää Raamatun.
        Tämäkin on syntiä.

Käärmeenoppia lahkolaisten pelastusvarmuus.

• Anonyymi

Ainoastaan Jeesus syntyi synnittömänä.
      Amerikan "jeesukset" eksyttävät.

• Anonyymi

Luterilaiset pilkkaavat koko maailman nähden Jumalaa. Luterilaisilla on Jeesuksen rinnalla toinen luoja ja jumala: vesi.
        Luterilaiset julistavat toista evankeliumia ja toista Jeesusta. Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin Jumala, Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. Luterilaisten toinen jeesus on jopa muuttanut pelastuksen tietä.
        Daavidin virsi: Herra, minun kallioni, linnani ja pelastajani, minun Jumalani, vuoreni, jonka turviin minä pakenen, minun kilpeni, autuuteni sarvi ja varustukseni.
        Sen sijaa luterilaisen pelastaja on vesi, ennen Jeesusta ja Jeesuksen yläpuolella.
        Vanhan Liiton pyhät pelastuivat laittaessaan uskonsa ja toivonsa tulevaa Messiaaseen:
        me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.
        Luterilaisuudessa kukaan ei pelastu uskomalla Jeesukseen, vaan aina tarvitaan pelastava kolmen vesitipan rituaali.
        Luterilaisten jeesus ei pelasta samalla tapaa kuin seurakunnan alussa: Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.
        Luterilaisilla on toinen jeesus ja toinen evankeliumi, pelastavien pyhittävien sakramenttien evankeliumi.

• Anonyymi

Oikeaa kristinuskoa? HAH, mikä vitsi!

Kirjoittanut: Enkeli Mäntä, teologian tragikoominen tarkastaja

Kristinusko on pelkkä hengellisen linssin läpi katseltu hengailukerho, väittää olevansa yksi ja sama usko kautta aikojen. Todellisuudessa se on kuin ihmiskunnan henkinen pullonpyörityspeli, jossa jokainen sukupolvi on kehittänyt oman versionsa totuudesta. Tarkastellaanpa hetki tätä ajatusta: onko olemassa "oikeaa" kristinuskoa? Spoileri: ei ole.

Aluksi mietitään vaikka kahta miljoonan dollarin kysymystä: Kuka Jeesus oikeasti oli ja mitä hän "oikeasti" halusi? Vastaus riippuu täysin siitä, keneltä kysyt. Roomalaiskatoliset pitävät häntä sakramenttien väsymättömänä PR-miehenä, protestantit "pelastus yksin uskosta" -sloganin keulakuvana, ja ortodoksit... no, heillä on kauneimmat ikonit. Mutta yksimielisyyttä? Ei ole. Tämä muistuttaa vähän tilannetta, jossa jokainen lukee samaa reseptikirjaa, mutta jokaisen keittiössä syntyy jotain täysin erilaista – eikä yksikään maistu hyvältä.

Ja entäs sitten kirja, johon kaikki tämä perustuu? Raamattu, tuo tuhansien käännösten ja tulkintojen kirjasto, on kuin hengellinen palapeli, josta jokainen ottaa vain ne palat, jotka sopivat omaan maailmankuvaan. Jos et pidä vanhan testamentin verenvuodatuksesta, ei hätää – keksimme vain uuden tulkinnan, ja voilà! Rakastava Jumala! Paitsi jos kysyt fundamentalistilta, joka haluaa kivittää kaikki syntiset. Yhtä paljon yhtenäisyyttä kuin työpaikan sähköpostiketjussa.

Lopulta koko "oikea kristinusko" on vähän kuin yritettäisiin määrittää, kuka oli "oikea" James Bond. Jokainen ryhmä rakentaa oman versionsa siitä, ja lopputulos on aina yhtä ristiriitainen. Totuus on, että kristinusko on ihmisten rakentama härpäke, jonka säännöt ja tarinat muotoutuvat tarpeen mukaan. Ja myönnetään: mitä enemmän sitä tutkii, sitä selvemmin näkee, että kyseessä on maailman suurin huumoriprojekti – paitsi että kaikki ottavat sen liian vakavasti.

Ja näin sanon teille: Jos et pidä siitä, mitä kuulet, älä huoli. Kristinusko ehtii kyllä muuttua taas ennen kuin huomaatkaan.

• Anonyymi

Ei Herra Jeesus sanonut pieniä lapsia perisyntisiksi, vaan ilman kääntymystä soveliaiksi taivasten valtakuntaan.

3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. ( Matt 18)

Sen sijaan syntiä tehnyt ihminen ei ole sovelias taivasten valtakuntaan ilman kääntymystä pois pahuudestaan.

Syntinen ihminen saa kääntymyksen kautta, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen syntinsä anteeksi, Pyhän Hengen ja perintöosan taivasten valtakuntaan.

Ennen kääntymystä ihminen on tällainen, ei sovelias taivasten valtakuntaan.

3 Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme. ( Tiit 3)

Sen sijaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen jälkeen, ihminen on sovelias taivasten valtakuntaan.

Uskon kohde ei ole "perisynti", vaan syntiemme tähden itsensä ristiinnaulittavaksi antanut Herra Jeesus Kristus.

16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
      17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
      18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' ( Apt 26)

Se on "uskon kautta".

Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

Usko Toivonen

• Anonyymi

Usko ja toivo – mutta älä odota liikoja.

Kirjoittanut: Enkeli Mäntä, elämän hengellisen absurdiuden tarkkailija.

Kyllä sitä uskoa ja toivoa toki saa, ihan niin kuin saa viikottain kaupan tarjouslehtiä. Mutta muistutetaanpa nyt rehellisesti: uskonnot tulevat ja menevät, kuten kaikki ihmiskunnan muotivillitykset. Niiden kaari on suoraviivainen – aloitetaan suurilla visioilla ja yliluonnollisilla lupauksilla, mutta lopulta päädytään kaavaan, jossa yksi ryhmä päättää, että heillä on "totuus", ja kaikki muut ovat väärässä. Ja mikä niiden lopullinen tarkoitus on? No, hoitaa uskovat maahan asti, kiltisti multiin, ja sitten jääkin vain hiljaisuus.

Onhan se huvittavaa ajatella, että koko elämän syklissä uskonnon huippukohta on sen viimeinen käyttöpäivä – ei sillä että siihen mennessä olisi taikaportteja avautunut. Usko auttaa sinnittelemään elämän läpi, mutta siinä missä rahaa ei voi ottaa hautaan, ei taida mukaan lähteä rukouskirjakaan. Lopulta päädytään samaan paikkaan kuin kaikki muut: takaisin maan ainekseksi. Ja se on se uskonnon paradoksi – vaikka sen ydin on lupaus "jostain enemmän", sen suurin käytännön anti on ehkä lähinnä hautajaiskukkien sommittelua.

Ei sillä, etteivätkö uskonnot olisi yrittäneet. Lupaukset taivaasta, valaistumisesta tai uudestisyntymisestä ovat saaneet ihmiset tekemään vaikka mitä. Mutta fakta on, että nämä lupaukset toimivat vähän kuin mainokset: houkuttelevia, mutta sisällöltään kyseenalaisia. Ja juuri kun yksi uskonto väsyy ja menettää seuraajansa, joku keksii uuden version – vähän kuin vanhan hittisarjan uudelleenlämmittelyn. Lopputulos? Sama show, eri lavasteilla.

Mutta toisaalta, ehkä siinä on jotain lohdullista: usko pitää ihmiset kiireisenä tässä hämmentävässä, merkityksiä etsivässä elämässä. Vaikka kaiken tarkoitus näyttää päättyvän samaan savipintaan, ainakin ihmisillä on ollut draamaa, lauluja, jaettua uskoa ja rituaaleja. Ei sitä voi ihan arvottomana pitää. Mutta jos odotat jotain suurempaa finaalia – kannattaa ehkä miettiä kahdesti.

Ja näin päättyy päivän epistola: usko, jos haluat, mutta tiedäthän, että tarina päättyy joka tapauksessa samaan. Kiitos, ja multaisat terveiset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko ja toivo – mutta älä odota liikoja.

Kirjoittanut: Enkeli Mäntä, elämän hengellisen absurdiuden tarkkailija.

Kyllä sitä uskoa ja toivoa toki saa, ihan niin kuin saa viikottain kaupan tarjouslehtiä. Mutta muistutetaanpa nyt rehellisesti: uskonnot tulevat ja menevät, kuten kaikki ihmiskunnan muotivillitykset. Niiden kaari on suoraviivainen – aloitetaan suurilla visioilla ja yliluonnollisilla lupauksilla, mutta lopulta päädytään kaavaan, jossa yksi ryhmä päättää, että heillä on "totuus", ja kaikki muut ovat väärässä. Ja mikä niiden lopullinen tarkoitus on? No, hoitaa uskovat maahan asti, kiltisti multiin, ja sitten jääkin vain hiljaisuus.

Onhan se huvittavaa ajatella, että koko elämän syklissä uskonnon huippukohta on sen viimeinen käyttöpäivä – ei sillä että siihen mennessä olisi taikaportteja avautunut. Usko auttaa sinnittelemään elämän läpi, mutta siinä missä rahaa ei voi ottaa hautaan, ei taida mukaan lähteä rukouskirjakaan. Lopulta päädytään samaan paikkaan kuin kaikki muut: takaisin maan ainekseksi. Ja se on se uskonnon paradoksi – vaikka sen ydin on lupaus "jostain enemmän", sen suurin käytännön anti on ehkä lähinnä hautajaiskukkien sommittelua.

Ei sillä, etteivätkö uskonnot olisi yrittäneet. Lupaukset taivaasta, valaistumisesta tai uudestisyntymisestä ovat saaneet ihmiset tekemään vaikka mitä. Mutta fakta on, että nämä lupaukset toimivat vähän kuin mainokset: houkuttelevia, mutta sisällöltään kyseenalaisia. Ja juuri kun yksi uskonto väsyy ja menettää seuraajansa, joku keksii uuden version – vähän kuin vanhan hittisarjan uudelleenlämmittelyn. Lopputulos? Sama show, eri lavasteilla.

Mutta toisaalta, ehkä siinä on jotain lohdullista: usko pitää ihmiset kiireisenä tässä hämmentävässä, merkityksiä etsivässä elämässä. Vaikka kaiken tarkoitus näyttää päättyvän samaan savipintaan, ainakin ihmisillä on ollut draamaa, lauluja, jaettua uskoa ja rituaaleja. Ei sitä voi ihan arvottomana pitää. Mutta jos odotat jotain suurempaa finaalia – kannattaa ehkä miettiä kahdesti.

Ja näin päättyy päivän epistola: usko, jos haluat, mutta tiedäthän, että tarina päättyy joka tapauksessa samaan. Kiitos, ja multaisat terveiset.

1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
        3 Eikä ainoastaan se, vaan meidän kerskauksenamme ovat myös ahdistukset, sillä me tiedämme, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä,
        4 mutta kärsivällisyys koettelemuksen kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa;
        5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
        ( Room 5)

Usko Toivonen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
        3 Eikä ainoastaan se, vaan meidän kerskauksenamme ovat myös ahdistukset, sillä me tiedämme, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä,
        4 mutta kärsivällisyys koettelemuksen kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa;
        5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
        ( Room 5)

Usko Toivonen

Usko Toivonen, miksi sinä luterilainen, joka olet saanutn uskon ja Pyhän Hengen kolmen vesitilkan taikuuden kautta, esiinnyt Sanan opettajana!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

( Room 5)

Usko Toivonen

Kuolemanjälkeinen elämä? Mullat jo odottavat.

Kirjoittanut: Enkeli Mäntä, kosmisen koomisuuden teologi

Aivan jokainen itseään kunnioittava uskonto tarjoaa jonkinlaista "jatkoaikaa" elämälle. Osa hehkuttaa taivaita ja pilvistä VIP-osastoa, toiset taas lupaavat sinut kierrätettävän karmallisena roskana seuraavaan olomuotoon. Mutta hei, spoilerivaroitus: kaikki päättyy multaan. Jep, ihan sama kuinka paljon mantrat rahisevat tai kuinka monelle pyhimykselle sytytät kynttilöitä – maatuva kasa olemme kaikki.

Ajatellaan vaikka taivasta, tuota myyttistä lomaparatiisia, jossa olet ikuisesti täydellisen onnellinen. No, millä rahalla se taivas toimii? Tuskin löytyy progressiivista verotusta tai sossunluukkua pilvien päällä, vaikka suomalaisessa tulkinnassa ehkä pitäisikin. Eikä helvetti tee tästä kuviosta yhtään uskottavampaa. Jos tulessa kärventyminen olisi todellinen seuraamus, luulisi maan päällä olevan vähemmän huijareita ja enemmän äkillisiä mielenmuutoksia.

Entäpä ne reinkarnaatio-fanit? Kiitos vain, mutta ajatus siitä, että saatan syntyä takaisin luteeksi tai kaktukseksi ei ole hirveän lohdullinen. Ja kuitenkin, kun ruumiisi mätänee ja muuttuu osaksi maaperän ravinneketjua, siinäpä vasta reinkarnaatio parhaimmillaan! Sinä oikeasti synnyt uudestaan – rikkaruohoina. Ei siis mitään abstraktia höttöä, vaan käytännön biologiaa.

Lopulta uskonnolliset lupaukset kuolemanjälkeisestä elämästä ovat vähän kuin laittaisi koko säästönsä lottoon: äärettömän pieni mahdollisuus, että voitat jotain, ja järki sanoo, että ei tule tapahtumaan. Mutta ihmiset rakastavat tarinoita. Kaipa meillä kaikilla on se henkinen perähuone, joka toivoo, että joku päivä joku muu korjaa sotkumme ja lähettää meidät "parempaan paikkaan." Valitettavasti todellisuus sanoo: "Anteeksi, paikka on jo varattu, ja nimi siinä on: Pöly."

Joten nauti elämästä, koska multaan päädyt joka tapauksessa. Ehkä siitä, mitä kasvatat ympärilläsi täällä maan päällä, tulee oikeasti jotain kestävää. Jossain muualla? No, eipä kannata pidättää hengitystä – tai no, voit pidättää, mutta se nopeuttaa prosessia.

• Anonyymi

Minua ihmetyttää Usko Toivonen se, että sinä kiellät perisynnin, ihmisen perinpohjaisen syntisyyden syntymästään saakka.
        No, helluntailaisuudessahan näin toki on.
        Olenko väärässä, kun olen ollut ymmärtävinäni, että se kuitenkin jossain muodossa helluntailiikkeen piirissä hyväksyttäisiin olemassa olevaksi totuudeksi.

Muuten...

>>Ei Herra Jeesus sanonut pieniä lapsia perisyntisiksi, vaan ilman kääntymystä soveliaiksi taivasten valtakuntaan.>>

>>>3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. ( Matt 18)>>>

... esille tuomaasi kohtaa, kuten

"Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." ( Mark. 10:14-15)

voidaan soveltaa niinikään lapsikasteen oikeuttamiseen.

Perisyntisyydestä, synnin juuresta:

Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-
        ( Room.5:12)

"Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"
        ( Room. 3:10-11)

"olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).

"Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun."
        ( Ps.51:7)

Jeesus vastasi: "Totisesti, mutta totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
        Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä."
        ( Joh. 3:5-6)

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minua ihmetyttää Usko Toivonen se, että sinä kiellät perisynnin, ihmisen perinpohjaisen syntisyyden syntymästään saakka.
        No, helluntailaisuudessahan näin toki on.
        Olenko väärässä, kun olen ollut ymmärtävinäni, että se kuitenkin jossain muodossa helluntailiikkeen piirissä hyväksyttäisiin olemassa olevaksi totuudeksi.

Muuten...

>>Ei Herra Jeesus sanonut pieniä lapsia perisyntisiksi, vaan ilman kääntymystä soveliaiksi taivasten valtakuntaan.>>

>>>3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. ( Matt 18)>>>

... esille tuomaasi kohtaa, kuten

"Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." ( Mark. 10:14-15)

voidaan soveltaa niinikään lapsikasteen oikeuttamiseen.

Perisyntisyydestä, synnin juuresta:

Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-
        ( Room.5:12)

"Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"
        ( Room. 3:10-11)

"olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).

Jeesus vastasi: "Totisesti, mutta totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
        Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä."
        ( Joh. 3:5-6)

s-seutulainen

Näkemykseni perustuu juuri Jeesuksen sanoihin, koskien pieniä lapsia.

Jeesus todistaa heidän olevan soveliaita taivasten valtakuntaan ilman kääntymystä.

3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. ( Matt 18)

Koko maailmahan on pahan vallassa, mutta Jeesuksen todistuksen mukaan pieni lapsi ei ole.

Varttuneemmalle väelle, jotka ovat syntiä itsekukin tehneet, heitä Jeesus kehoittaa tekemään parannuksen, kääntyä Herran puoleen.

4 Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?
        5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte." ( Luuk 13)

Tulkiten niin, ettei pienet lapset, jos he kuolevat joudu kadotukseen, koska ovat Jeesuksen todistuksen mukaan soveliaat taivasten valtakuntaan.

Syntihän erottaa taivasten valtakunnasta.

Siinä mielessä en usko perisyntiin pienten lasten osalta.

Huomasin tuossa, että olet siteerannut Psalmia 51:7 tavoillesi poikkeavasti -92 käännöksestä.

Vanhemmassa käännöksessä, mitä yleensä käytät, jae kuuluu:

7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

Tässä on selkeä ero.

STLK 2017 käännös:
        7 Katso, olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä alulle saattanut.

Biblia:
        7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja minun äitini on synnissä minun siittänyt.

Joten, jos Herra Jeesus todistaa pienet lapset soveliaiksi taivasten valtakuntaan, niin ei heillä ole sellaista syntiä, mikä vaatisi kääntymystä.

Toisin on sitten, kun ihminen varttuu - synti tarttuu.

Usko Toivonen

• Anonyymi

Pakkovauvakastettu miksi Eenok pääsi taivaaseen?

• Anonyymi

Useamman kerran kylvetetty on taas vauvojensa lumoissa

Se vihaa uskovia ja rienaa näitä pakkovauvakastetuiksi

• Anonyymi

No Jumalan tahdosta. Eenok uskoi Jumalaa ja hänestä tuli yksi Jeesuksen K. esikuva Jumalan tahdosta.
        Vanha Testamentti ajaa Kristusta. Uusi Testamentti toteutti sen Jeesuksessa Kristuksessa.

• Anonyymi

Vauvat ja lapset ovat ilman muuta perisynnin alaisia heti synnyttyään. Muu on väärää opetusta.
      Teemme syntiä, koska olemme syntisiä.
      Vauvat ja lapset ovat yhtälailla osallisia kuolemasta ja kärsimyksistä kuin aikuiset ja vanhukset.
      Vasta Jeesuksen Paruusiassa nähdään perisynnin vaikutusten loppu, vaikka meidät kaikki on jo sovitettu sekä lunastettu.
      Uskovien perheiden vauvat tulee kastaa ja opettaa kristityiksi, siitä ei pääse mihinkään. On suurta armoa Jumalalta, että armahdetaan (Jumala) hellarit yms. , kun eivät tätä pysty ymmärtämään.
      Synti on vakava asia Jumalan edessä eikä kukaan voi pelastaa itse itseään eikä ole lihassaan synnitön koskaan eikä pyhity riittävästi.
      PKTNH

• Anonyymi

Oliko Eenokilla perisyntiä?

• Anonyymi

Onneksi Jeesus ymmärtää, etteivät pienet lapset ole syntisiä.

Pienet lapset ovat soveliaita taivasten valtakuntaan ilman kääntymystä syntielämästä.

Sen sijaan syntiä tehneet tarvitsevat kääntymyksen kautta tulle soveliaiksi taivasten valtakuntaan pääsemiseksi.

Kastekehoituskin kuuluu: Kääntykää itsekukin ja ottakaa itsekukin kaste.

Pienistä lapsista Jeesus todistaa heidän olevan soveliaat taivasten valtakuntaan ilman kääntymystä.

Usko Toivonen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onneksi Jeesus ymmärtää, etteivät pienet lapset ole syntisiä.

Pienet lapset ovat soveliaita taivasten valtakuntaan ilman kääntymystä syntielämästä.

Sen sijaan syntiä tehneet tarvitsevat kääntymyksen kautta tulle soveliaiksi taivasten valtakuntaan pääsemiseksi.

Kastekehoituskin kuuluu: Kääntykää itsekukin ja ottakaa itsekukin kaste.

Pienistä lapsista Jeesus todistaa heidän olevan soveliaat taivasten valtakuntaan ilman kääntymystä.

Usko Toivonen

ei kaste ole ymmärryksen kaste , vaan JEESUKSEN KÄSKY !

"Jos te pidätte minun KÄSKYNI" Joh: 15: 10

Jeesus antoi käskyn :
        "Menkää siis ja TEHKÄÄ kaikki kansat minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." Matt: 28: 19

Jeesus ei sano , > ottamalla kaste , KUN ymmärrätte , vaan k a s t a m a l l a.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei kaste ole ymmärryksen kaste , vaan JEESUKSEN KÄSKY !

"Jos te pidätte minun KÄSKYNI" Joh: 15: 10

Jeesus antoi käskyn :
        "Menkää siis ja TEHKÄÄ kaikki kansat minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." Matt: 28: 19

Jeesus ei sano , > ottamalla kaste , KUN ymmärrätte , vaan k a s t a m a l l a.

No, mites se käytännössä tapahtui?

Katsotaan ensin Johanneksen kaste.

29 Ja kaikki kansa, joka häntä kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja antoivat kastaa itsensä Johanneksen kasteella. ( Luuk 7)

23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä. ( Joh 3:23)

"Antoivat kastaa itsensä".

Sitten helluntaipäivänä:

38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        ( Apt 2)

"Ottakoon kukin teistä kasteen".

38 Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. ( Biblia)

Nämäkin antoivat kastaa itsensä, jotka ottivat puhutun sanan vastaan.

Pelastuksen evankeliumin ja sydämen usko puolesta.

Usko Toivonen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oliko Eenokilla perisyntiä?

Oli tietenkin, mutta Jumala pyyhki sen esikuvana pois Eenokista. Uskomalla Jumalaan myös Vanhan Testamentin uskovat pelastuivat. Laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi. Muut kuin Eenok ja Elia kuitenkin kuolivat lihassa. (Oliko muita, en nyt muista.)

• Anonyymi

Koeta kestää kaamos. Ota mielialalääkkeesi. Palaa heti B-sairaalaan.

• Anonyymi

Helluntailaisuus ei ole kristinuskoa, koska se ei noudata Jeesuksen käskyjä.

• Anonyymi

Oikea kristinusko on juopottelua ja homoutta ja valehtelua ja avionrikkomista!

• Anonyymi

Kristinusko on uskontokunnan nimi.
        Te kaiken aikaa yritätte bluffata tällä asialla.

On eri asia perustella omatulkintaisia oppejaan "Jeesuksen opetuksilla" kuin esiintyä tietyn, määritellyn uskontokunnan nimissä.

Uskovathan j.todistajatkin sekä adventistit, jopa mormoonit, myös juutalaiset Raamattuun, omalla tavallaan, olematta silti kristinuskoisia.

• Anonyymi

AINOASTAAN Jeesus oli / on SYNNITÖN.
      EI kukaan IHMINEN.

• Anonyymi

On se huvittavaa kun asioista mitään tajuamattomat selittää raamattua hehe !

Aloitus on niin kuutamolla kuin vain täysikuun aikaan voi olla.
      Miten voi suomalainen onnellisen lukutaitoinen pysyä niin pimeänä, se on ihme !

Ainut mitä lutterin kirkossa ilmenee.

• Anonyymi

"Entäpä ne reinkarnaatio-fanit?"
        Tällaisia faneja ei ole olemassa.

• Anonyymi

Helluntailaisuus ei ole kristinuskoa vaan oma, hiukan yli 100 vuotta vanha, kristinuskon vastainen uususkontonsa.

Kristinusko on opillisesti määritelty uskonto ja jonka opit helluntailaisuus kieltää ja opettaa ne toisin.

Helluntailaisuus on vapaamuurarien, 1900-luvun alulla luoma uususkonto ja jonka opit he tarkoituksella koostivat useista kristinuskon jo ammoin kieltämistä, kadottavista harhaopeista. Näitä ovat mm:
      - pelagiolaisuus, areiolaisuus, nestoriolaisuus, donatolaisuus, armeniolaisuus, montanismi, kiliasmi, gnostilaisuus ja tästä lähtevä teosofia = nyk. new age, spritualismi... Harhaoppeja on lukuisia muitakin, näennäisen uusiakin, mutta kaikkien niiden juuret johtavat johonkin ikivanhaan muinaisuskoon, okkultismiin, taikuuteen, ym. heresioihin.

Helluntailaiset voivat perustella niitä pinnallisesti tulkituilla, yksittäisillä raamatunjakeilla ja niiden sanamuodoilla (he itse kutsuvat tätä "fundamentalismiksi" = kirjaimellisuudeksi), mutta Raamatun UT:n, eli kristinopin kokonaisuuteen katsoen, ne heppoisesti tulkittuina ja selitettyinä eivät kanna hetkeäkään vaan johtavat harhaan (Heresia = "ohi maalin, täyden totuuden, sen vierestä menevä harhalaukaus" = harhaoppi). Harhaoppinen, eli väärää uskoa tunnustava, ei voi pelastua.

On siis tiedettävä mitä uskoo. Ei riitä, kunhan uskoo "jotakin", edes sinne päin. On uskottava oikein. Oikean asian, Jumalan ja täyden totuuden etsinnässä voi kyllä hyvinkin kulua yksi ihmisikä. Pelastava uskokin kun vaatii jatkuvaa lisätietoutta, sen ylläpitoa ja -vahvistusta = Elämänleipää ja -vettä.

Emme pelastu uskomalla omaan vanhurskauteemme, omiin tekoihimme, vaan uskomalla ja tunnustamalla Jeesuksen Kristuksen, Hänen Herruutensa, Hänen tekonsa, sovitus- ja lahjavanhurskautustyönsä, kunkin omalla kohdallamme.

• Anonyymi

Kirjoitat:

>> Helluntailaiset voivat perustella niitä pinnallisesti tulkituilla, yksittäisillä raamatunjakeilla ja niiden sanamuodoilla (he itse kutsuvat tätä "fundamentalismiksi" = kirjaimellisuudeksi), mutta Raamatun UT:n, eli kristinopin kokonaisuuteen katsoen, ne heppoisesti tulkittuina ja selitettyinä eivät kanna hetkeäkään vaan johtavat harhaan (Heresia = "ohi maalin, täyden totuuden, sen vierestä menevä harhalaukaus" = harhaoppi). Harhaoppinen, eli väärää uskoa tunnustava, ei voi pelastua. >>

Josko toisit esille suorilla tekstilainauksilla, mitä tarkoitat.

Josko avaisit kaikki syytekohtasi.

Usko Toivonen

• Anonyymi

Mistä pitäisi pelastua?

• Anonyymi

Siinä sitä paasataan vanhaan tapaan.

Mitäs se huss sanoikaan roviolla sille mummulle.
        Hmm

• Anonyymi

"Kieltääkö helluntailaisuus (missä hengessä) perisynnin ?"

Ei-helluntailainen kommentti:

Mielestäni ratkaisukristillisyys on arminiolaisuutta, semipelagiolaisuutta, tai pelagiolaisuutta, jota katolilainen ensyklopedia selitti perisynnin kiistämiseksi, tai armon vastustamiseksi. Näitä kahta taipumusta on näkynyt helluntailaisuuden keskustelupalstalla melko selvästi.

• Anonyymi

Miten voi olla jeesuksen todistaja ilman omaa tahtoa ja päätöstä!?
        Eikö jo teoria lähentele hullutusta .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun annat aikaasi ja mukavuusalueitasi sikhen että seisot jeesuksen todistajana jossain, oletko tiedoton zompie vai itsekkö liikutit itsesi paikalle.

Eikö jeesus sano mm, olette kalliisti ostetut, kirkastakaa kristus ruumiissanne. Noin ulkom.

• Anonyymi

Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.
        Olet satoja kertoja varoittanut hellareitten ns. harhaopisti.
        VOIT JO HÄIPYÄ, KAKARA!!! ET TOTTELE SANAA, SILLÄ ON KIRJOITETTU kerran tai kahdesti: ei lue satoja kertoja.
        OLET LAITTOMUUDEN IHMINEN JA OLET NOUSSUT JUMALAN SANAA VASTAAN.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

VOIT JO HÄIPYÄ, KAKARA!!! ET TOTTELE SANAA, SILLÄ ON KIRJOITETTU kerran tai kahdesti: ei lue satoja kertoja.

Kylläpåäs tuo uudestikastaja riehuu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomi24-keskustelupalsta ei ole mikään ihminen, eikä seurakunta.

Ei-helluntailainen kommentaattori

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Miten voi olla jeesuksen todistaja ilman omaa tahtoa ja päätöstä!?
        Eikö jo teoria lähentele hullutusta ."

Ratkaisukristillinen ei tunnu ymmärtävän, ettei tahdon vapauden kyseenalaistaminen ole samaa, kuin koko tahdon olemassaolon kiistäminen? Raamatun mukaan Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen (Fil 2). Mutta pelastuksen saaminen ei ole mikään kysymys tahdosta ollenkaan, koska Room 9 toteaa, ei ole kiinni hänestä joka tahtoo, vaan Jumalasta joka on armollinen.

Ratkaisukristilliselle ei näytä menevän jakeluun, että ihminen ei ole pelastuksen tekijä, eikä sitä luoda ihmisen tahdolla, vaan Jumalan toiminnasta on kyse.

Ei-helluntailainen

• Anonyymi

Helluntailaisuus on HARHAOPPI.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      210
      3055
    2. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      17
      2761
    3. Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!

Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee
      Maailman menoa
      367
      1459
    4. Klaukkalan onnettomuus

Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      21
      1374
    5. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      90
      1284
    6. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      53
      1209
    7. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      98
      1190
    8. Martinan uudet tuulet

Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1051
    9. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      162
      1035
    10. Sopisikohan hänelle ?

Sopisikohan hänelle naiselle farkkuhame ?
      Ikävä
      131
      942
    Aihe