Paluuta ei ole. Britanniassa alle 3 % sähköauton käyttäjistä haluaisi palata polttomoottorisiin.

Anonyymi-ap

Britanniassa on tehty laaja kyselytutkimus sähköautoilijoille. Zapmap-yhtiön jo seitsemättä kertaa tilaamaan vuositutkimukseen vastasi 3 746 sähköauton omistajaa/haltijaa.

Kun moni edelleen puntaroi siirtymistä polttomoottorista sähköiseen autoiluun, mielenkiintoisin kysymys on joka vuosi sähköautoilijoiden tyytyväisyys ajoneuvoihinsa. Sitä mitataan muun muassa seuraavalla kysymyksellä: haluatko luopua sähköautosta ja palata polttomoottoriseen ajoneuvoon?

Vastaajista alle kolme prosenttia eli erittäin pieni osuus olisi valmis palaamaan polttomoottorisen auton käyttäjäksi.

Asteikolla nollasta sataan antavat sähköautojen käyttäjät kulkuneuvolleen keskimäärin 87 pistettä. Tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousevat liikkumisen edullisuus, vähäpäästöisyys ja auton suorituskyky.

https://www.ksml.fi/teemat/8126788

141

679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kai sinä ymmärrät mitä tämä tutkimuksen tulos kertoo sähköautoista ja niiden tulevasta suosiosta.

      Niistä ei haluta luopua ja suosio tulee olemaan kova.

      • Anonyymi

        Mutta, akustossa on kiinni pääomaa edelleen 15000-40000€ tai jopa enemmän ??
        Media voisi tätä pulmaa hiukan avata kansalaisille !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta, akustossa on kiinni pääomaa edelleen 15000-40000€ tai jopa enemmän ??
        Media voisi tätä pulmaa hiukan avata kansalaisille !

        Kannattaisi hakea apua tuohon päähänpinttymään.
        Ymmärrät varmaan itsekin, ettei tuo ole tervettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta, akustossa on kiinni pääomaa edelleen 15000-40000€ tai jopa enemmän ??
        Media voisi tätä pulmaa hiukan avata kansalaisille !

        Polttiksiin sitoutuu tuota enemmän rahaa polttoaineisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi hakea apua tuohon päähänpinttymään.
        Ymmärrät varmaan itsekin, ettei tuo ole tervettä.

        Niin, se että sähköautoissa on liian määräävässä asemassa oleva akusto ?
        Kyllä olen samaa mieltä !

        Akustossa on kiinni kymmeniä tuhansia Euroja, mutta kaikki eivät sitä ymmärrä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, se että sähköautoissa on liian määräävässä asemassa oleva akusto ?
        Kyllä olen samaa mieltä !

        Akustossa on kiinni kymmeniä tuhansia Euroja, mutta kaikki eivät sitä ymmärrä ?

        Soita aamulla lähimpään terveyskeskukseen. Olen huolissani sinusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta, akustossa on kiinni pääomaa edelleen 15000-40000€ tai jopa enemmän ??
        Media voisi tätä pulmaa hiukan avata kansalaisille !

        Todennäköisyys uudehkon akun täydelliselle vikaantumiselle on pieni. Sähköautoja ostavat usein hyvätuloiset ja monesti kohtuullisesti varallisuutta omaavat ihmiset joille tuollainen summa on lähinnä harmillinen takaisku mutta ei kaada taloutta. Jos on vaikka 20t€ euroa käteisenä säästössä ja silti se on vain pieni osa kokonaisvarallisuudesta akun hajoaminen ei oikeastaan ole edes ongelma. Jos kyseessä on työsuhdeauto tai leasingauto mitään riskiä ei ole koska ongelmasta vastaa leasingyhtiö joka omistaa auton.

        Tilanne on aivan erilainen jos olet ostanut auton omaksi rahoituksella ja siihen menee merkittävä osa kuukausituloista eikä säästössä ole kuin muutama tuhat euroa tai sitäkään. Silloin akun hajoaminen voi sotkea koko talouden mikäli tarvitsee autoa eikä akussa ole takuuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi hakea apua tuohon päähänpinttymään.
        Ymmärrät varmaan itsekin, ettei tuo ole tervettä.

        On tervettä olla huolissaan.
        Kuinka käy kun auto kia soul jolla ajettu 80 000km romutetaan kun akuston vaihto on liian kallis 13000 € hintaiseen autoon...
        Se on tuhlaamista kun meillä keskihinta autolla on 4000 €.
        Eli rikkaille annetut sähköily auto edut ovat oikeasti tulevaisuudessa köyhien ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksiin sitoutuu tuota enemmän rahaa polttoaineisiin.

        Ei sitoudu noin paljon polttoaineisiin yleensä, jos ajaa kuten normaalit suomalaiset. Nimittäin monilla menee polttoaineisiin noin 1000 € vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitoudu noin paljon polttoaineisiin yleensä, jos ajaa kuten normaalit suomalaiset. Nimittäin monilla menee polttoaineisiin noin 1000 € vuodessa.

        "Nimittäin monilla menee polttoaineisiin noin 1000 € vuodessa."
        Tosiasiassa vain harva pääsee alle tuhannen euron polttoainekuluilla vuodessa, koska suomalaiset ajavat keskimäärin n. 14000km/v. Tonnilla ei pääse edes 10000km:iä keskiarvoisella bensa-auton kulutuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nimittäin monilla menee polttoaineisiin noin 1000 € vuodessa."
        Tosiasiassa vain harva pääsee alle tuhannen euron polttoainekuluilla vuodessa, koska suomalaiset ajavat keskimäärin n. 14000km/v. Tonnilla ei pääse edes 10000km:iä keskiarvoisella bensa-auton kulutuksella.

        Vähän kuluttava bensa-auto kulutus on noin 5 litraa 100 kilometrillä ja jos ajaa lähinnä maanteillä niin toisilla autoilla pääsee 4 litrallakin. Jos ajaa tuon 5 litraa sadalla niin bensakulut ovat 1200 € vuodessa nykyisellä bensan hinnalla. Eli pikkuisen enemmän, mutta ei ole mitenkään harvinaista, että päästään alle 1000 € vuodessa polttoainekuluissa.

        "Tonnilla ei pääse edes 10000km:iä keskiarvoisella bensa-auton kulutuksella."

        Vähänkin uudemmilla bensa-autoilla pääsee kevyesti alle tonnilla vuodessa. Riippuu toki mikä osuus on kaupunkiajoa, koska bensa-autot kuluttavat paljon enemmän kaupungissa kuin maantiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän kuluttava bensa-auto kulutus on noin 5 litraa 100 kilometrillä ja jos ajaa lähinnä maanteillä niin toisilla autoilla pääsee 4 litrallakin. Jos ajaa tuon 5 litraa sadalla niin bensakulut ovat 1200 € vuodessa nykyisellä bensan hinnalla. Eli pikkuisen enemmän, mutta ei ole mitenkään harvinaista, että päästään alle 1000 € vuodessa polttoainekuluissa.

        "Tonnilla ei pääse edes 10000km:iä keskiarvoisella bensa-auton kulutuksella."

        Vähänkin uudemmilla bensa-autoilla pääsee kevyesti alle tonnilla vuodessa. Riippuu toki mikä osuus on kaupunkiajoa, koska bensa-autot kuluttavat paljon enemmän kaupungissa kuin maantiellä.

        Yksikään bensa-auto ei mene ympärivuotisesti 5 litran keskikulutuksella.
        Alle 1000€:n polttoainekuluihin pääsee, jos pitää auton tallissa ja ajaa polkupyörällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, se että sähköautoissa on liian määräävässä asemassa oleva akusto ?
        Kyllä olen samaa mieltä !

        Akustossa on kiinni kymmeniä tuhansia Euroja, mutta kaikki eivät sitä ymmärrä ?

        Polttomoottoriautoilija tankkaa polttoainetta 15 vuoden aikana kymmenillä tuhansilla ja rahat ovat sen hankintahinnan lisäksi kiinni energiassa. Kaikki eivät vain ymmärrä sitä vaan epätoivoisesti vain takertuvat akun hintaan. Samoin itse polttomoottorissa on rahaa kiinni 10 000e jommalle kummalle puolelle jos se hajoaa totaalisesti jakohihnan katkeamisen takia ja se pitäisi uusia eikä käytettynä vielä löydy romuttamolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksikään bensa-auto ei mene ympärivuotisesti 5 litran keskikulutuksella.
        Alle 1000€:n polttoainekuluihin pääsee, jos pitää auton tallissa ja ajaa polkupyörällä.

        Pienet bensa-autot pääsevät kevyesti alle 5 litran keskikulutukseen talvi mukaan lukien. Eikä bensa-autojen kulutus kasva paljoakaan talvella. Itse asiassa rajoitusten laskemisen takia kulutus usein vähenee talveksi.

        Ja pienet dieselautot pääsevät alle 4 litran kulutukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksikään bensa-auto ei mene ympärivuotisesti 5 litran keskikulutuksella.
        Alle 1000€:n polttoainekuluihin pääsee, jos pitää auton tallissa ja ajaa polkupyörällä.

        Pienet bensa-autot pääsevät kevyesti alle 5 litran keskikulutukseen talvi mukaan lukien. Eikä bensa-autojen kulutus kasva paljoakaan talvella. Itse asiassa rajoitusten laskemisen takia kulutus usein vähenee talveksi.

        Ja pienet dieselautot pääsevät alle 4 litran kulutukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nimittäin monilla menee polttoaineisiin noin 1000 € vuodessa."
        Tosiasiassa vain harva pääsee alle tuhannen euron polttoainekuluilla vuodessa, koska suomalaiset ajavat keskimäärin n. 14000km/v. Tonnilla ei pääse edes 10000km:iä keskiarvoisella bensa-auton kulutuksella.

        Yli 30% autoilijoista ajaa autolla alle 10 tkm vuodessa. Ja 10 tkm maksaa pienellä autolla noin 800 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 30% autoilijoista ajaa autolla alle 10 tkm vuodessa. Ja 10 tkm maksaa pienellä autolla noin 800 euroa.

        Varsinkin isoissa kaupungeissa 10 tkm vuodessa on todella paljon joten valtaosa kaupungissa asuvista ei aja edes niin paljoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienet bensa-autot pääsevät kevyesti alle 5 litran keskikulutukseen talvi mukaan lukien. Eikä bensa-autojen kulutus kasva paljoakaan talvella. Itse asiassa rajoitusten laskemisen takia kulutus usein vähenee talveksi.

        Ja pienet dieselautot pääsevät alle 4 litran kulutukseen.

        Yksikään bensa-auto ei mene alle 5 litran keskukulutuksella.
        Talvikulutus on merkittävästi suurempi.

        Edellisen dieselmersuni (vm.2017) keskikulutus oli 5,8 l.

        Jos edelleen yrität väittää että joku bensa-auto kuluttaa alle 5l/100km, niin kerro auton merkki ja malli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksikään bensa-auto ei mene alle 5 litran keskukulutuksella.
        Talvikulutus on merkittävästi suurempi.

        Edellisen dieselmersuni (vm.2017) keskikulutus oli 5,8 l.

        Jos edelleen yrität väittää että joku bensa-auto kuluttaa alle 5l/100km, niin kerro auton merkki ja malli.

        Mersut ovat tunnetusti bensa- tai dieselrohmuja, ne eivät ikinä ole olleet lähelläkään kärkeä. Monet autot menevät kymmeniä prosentteja alle mersun lukemien. Mersut ovatkin bensarohmuja ja ylihintaisia ja heikkolaatuisia romuja jo viimeiset 20 vuotta.

        Ja edelleenkin, dieselautot pääsevät alle 4 litran kulutuslukemiin. Pienet bensa-autot kulkevat järjestään alle 5 litraa sadalla jos ei kulje paljon kaupungissa. Nimittäin bensa-autoilla kulutus kaupungissa on noin 50% suurempaa kuin maantiellä 80 km/h vauhdissa. Mitä enemmän kaupunkiajoa niin sitä enemmän bensaa kuluu. Ja esimerkiksi VW Polo 2018 yhdistetty kulutus on 4,8 litraa sadalla. Ja tuon allekin pääsee, jos ajaa pääosin maantieajoa, sillä maantiekulutus on 4,1 litraa sadalla ja kaupunkiajossa kulutus 6,1 litraa sadalla. Ja kyseessä ei ollut hybridi. Eikä VW Polo ole edes kaikkein vähiten kuluttava bensa-auto.

        Ja muuten, bensa-autot pääsivät alle 6 litran kulutuslukemiin jo vuonna 1990.

        "Talvikulutus on merkittävästi suurempi."

        Pelkkä nopeuden lasku talvinopeuksiin vähentää bensan kulutusta niin paljon, että monilla kulutus vähenee talvella. Etenkin jos ajaa pitkiä matkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mersut ovat tunnetusti bensa- tai dieselrohmuja, ne eivät ikinä ole olleet lähelläkään kärkeä. Monet autot menevät kymmeniä prosentteja alle mersun lukemien. Mersut ovatkin bensarohmuja ja ylihintaisia ja heikkolaatuisia romuja jo viimeiset 20 vuotta.

        Ja edelleenkin, dieselautot pääsevät alle 4 litran kulutuslukemiin. Pienet bensa-autot kulkevat järjestään alle 5 litraa sadalla jos ei kulje paljon kaupungissa. Nimittäin bensa-autoilla kulutus kaupungissa on noin 50% suurempaa kuin maantiellä 80 km/h vauhdissa. Mitä enemmän kaupunkiajoa niin sitä enemmän bensaa kuluu. Ja esimerkiksi VW Polo 2018 yhdistetty kulutus on 4,8 litraa sadalla. Ja tuon allekin pääsee, jos ajaa pääosin maantieajoa, sillä maantiekulutus on 4,1 litraa sadalla ja kaupunkiajossa kulutus 6,1 litraa sadalla. Ja kyseessä ei ollut hybridi. Eikä VW Polo ole edes kaikkein vähiten kuluttava bensa-auto.

        Ja muuten, bensa-autot pääsivät alle 6 litran kulutuslukemiin jo vuonna 1990.

        "Talvikulutus on merkittävästi suurempi."

        Pelkkä nopeuden lasku talvinopeuksiin vähentää bensan kulutusta niin paljon, että monilla kulutus vähenee talvella. Etenkin jos ajaa pitkiä matkoja.

        Lisään... Esimerkiksi itse ajan noin 90% maantieajoa. Enkä aja pahemmin moottoritielläkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mersut ovat tunnetusti bensa- tai dieselrohmuja, ne eivät ikinä ole olleet lähelläkään kärkeä. Monet autot menevät kymmeniä prosentteja alle mersun lukemien. Mersut ovatkin bensarohmuja ja ylihintaisia ja heikkolaatuisia romuja jo viimeiset 20 vuotta.

        Ja edelleenkin, dieselautot pääsevät alle 4 litran kulutuslukemiin. Pienet bensa-autot kulkevat järjestään alle 5 litraa sadalla jos ei kulje paljon kaupungissa. Nimittäin bensa-autoilla kulutus kaupungissa on noin 50% suurempaa kuin maantiellä 80 km/h vauhdissa. Mitä enemmän kaupunkiajoa niin sitä enemmän bensaa kuluu. Ja esimerkiksi VW Polo 2018 yhdistetty kulutus on 4,8 litraa sadalla. Ja tuon allekin pääsee, jos ajaa pääosin maantieajoa, sillä maantiekulutus on 4,1 litraa sadalla ja kaupunkiajossa kulutus 6,1 litraa sadalla. Ja kyseessä ei ollut hybridi. Eikä VW Polo ole edes kaikkein vähiten kuluttava bensa-auto.

        Ja muuten, bensa-autot pääsivät alle 6 litran kulutuslukemiin jo vuonna 1990.

        "Talvikulutus on merkittävästi suurempi."

        Pelkkä nopeuden lasku talvinopeuksiin vähentää bensan kulutusta niin paljon, että monilla kulutus vähenee talvella. Etenkin jos ajaa pitkiä matkoja.

        Jonkun testin yhdistetty kulutus, ei ole lähelläkään todellista ympärivuotista keskikulutusta.
        Käyttäjien ilmoittama keskikulutus on 6,16 l/100km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun testin yhdistetty kulutus, ei ole lähelläkään todellista ympärivuotista keskikulutusta.
        Käyttäjien ilmoittama keskikulutus on 6,16 l/100km.

        Ja kulutus riippuu ihan ajotyylistä ja missä ajaa autolla. Toisella kulutus voi olla 4,5 litraa ja toisella 7 litraa samalla autolla. Kyllä, erot ovat näin suuria tai jopa suurempia. Pelkästään se, että toinen ajaa pääosin maaseudulla ja toinen kaupungissa aiheuttaa kymmenien prosenttien eron kulutuksessa. Samoin raskaampi kaasujalka nostaa todella paljon kulutusta.

        Vaikka käyttäjien keskikulutus olisi 6,1 litraa niin monet pääsevät tuolla autolla alle 5 litran. Lisäksi Polo ostetaan usein kaupunkiautoksi ja kaupungissa Polo kuluttaa 50% enemmän kuin maantiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mersut ovat tunnetusti bensa- tai dieselrohmuja, ne eivät ikinä ole olleet lähelläkään kärkeä. Monet autot menevät kymmeniä prosentteja alle mersun lukemien. Mersut ovatkin bensarohmuja ja ylihintaisia ja heikkolaatuisia romuja jo viimeiset 20 vuotta.

        Ja edelleenkin, dieselautot pääsevät alle 4 litran kulutuslukemiin. Pienet bensa-autot kulkevat järjestään alle 5 litraa sadalla jos ei kulje paljon kaupungissa. Nimittäin bensa-autoilla kulutus kaupungissa on noin 50% suurempaa kuin maantiellä 80 km/h vauhdissa. Mitä enemmän kaupunkiajoa niin sitä enemmän bensaa kuluu. Ja esimerkiksi VW Polo 2018 yhdistetty kulutus on 4,8 litraa sadalla. Ja tuon allekin pääsee, jos ajaa pääosin maantieajoa, sillä maantiekulutus on 4,1 litraa sadalla ja kaupunkiajossa kulutus 6,1 litraa sadalla. Ja kyseessä ei ollut hybridi. Eikä VW Polo ole edes kaikkein vähiten kuluttava bensa-auto.

        Ja muuten, bensa-autot pääsivät alle 6 litran kulutuslukemiin jo vuonna 1990.

        "Talvikulutus on merkittävästi suurempi."

        Pelkkä nopeuden lasku talvinopeuksiin vähentää bensan kulutusta niin paljon, että monilla kulutus vähenee talvella. Etenkin jos ajaa pitkiä matkoja.

        No, oman diesel vanhukseni (s203 200cdi) 31000km keskikulutus on kulutusmittarin mukaan 5,6l/100km ja matka-ajossa 400km taival on taittunut parhaillaan 3,7 l/100km, tosin tankaten laskiessa olen huomannut että auton mittarit "kaunistelevat" lukemaa n. 3-4 desiä, mutten siltikään pitäisi vanhustani dieselrohmuna.


    • Anonyymi

      Lol, sähköautoista tienestinsä hankkiva yritys tekee sähköautomyönteisen tutkimuksen :DD

      • Anonyymi

        Ei niitä tuloksia tehdä oman mielensä mukaan.


      • Anonyymi

        Joo, pitää luottaa vain öljy-yhtiöiden teettämiin tutkimuksiin aiheesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, pitää luottaa vain öljy-yhtiöiden teettämiin tutkimuksiin aiheesta?

        Öljy-yhtiöiden tutkimukset ovat tätä tutkimusta paremmin tehtyjä ja luotettavampia.


    • Anonyymi

      Kun on oppinut sähköautoon, niin ei todellakaan halua enää polttista

    • Anonyymi

      En pysty enää ajamaan metriäkään polttomoottoriautolla. Niin vanhanaikaiselta ne tuntuvat.

      • Anonyymi

        Tuommoinen kyselytutkimus on täysi floppi eli huuhaata. On se nähty selvästi , miten sähköautoiijoiden on pakko valehdella eli kehua autojaan. Jos he kertoisivat totuuden, romahtaisi käytettyjen sähköautojen hinnat kuin kiviriippa pohjaan. Huijaus etenee ja etenee ja voi niitä, jotka sitten saavat sen kiviriippan hartioilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuommoinen kyselytutkimus on täysi floppi eli huuhaata. On se nähty selvästi , miten sähköautoiijoiden on pakko valehdella eli kehua autojaan. Jos he kertoisivat totuuden, romahtaisi käytettyjen sähköautojen hinnat kuin kiviriippa pohjaan. Huijaus etenee ja etenee ja voi niitä, jotka sitten saavat sen kiviriippan hartioilleen.

        On sulla kuvitelmat, luulot, uskot, toivot ja harhat.


      • Anonyymi

        Ihan helposti. Tilipussi on niin määrittävä.
        Kun tekee normi duunii 50000 € vuosi liksalla ei tarvitse ajatella ajavan sähköautolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan helposti. Tilipussi on niin määrittävä.
        Kun tekee normi duunii 50000 € vuosi liksalla ei tarvitse ajatella ajavan sähköautolla.

        Monet saavat tuollaisesta liksasta säästöön yli 10000 € vuodessa. Kaikki riippuu miten paljon kuluttaa. Jos esimerkiksi asuu täysin velattomassa omistusasunnossa niin on helposti varaa tuollaisellakin palkalla ostaa sähköauto. Jopa ihan uutena ja käteisellä.

        Itse asiassa tilipussi ei ole määrittävä asia vaan muu kulutus ja varallisuus. Joillakin 50000 € vuodessa tienaavilla on satojen tuhansien sijoitukset, toisilla vain velkaa.

        Itse tiedän ainakin yhden jolla on tuotakin pienempi liksa ja silti sähköauto. Hän asuu velattomassa omistusasunnossa eikä haaskaa rahaa muuten turhuuksiin, jolloin kulut vain ovat pienemmät.


    • Anonyymi

      Ajettavuus on yksi asia mikä on sähköautoissa ylivoimainen. Ei ole mitään polttomoottorin ja vaihteiston tuottamia viiveitä. Teho tulee ulos heti ja auto kiihtyy kaikissa nopeuksissa ja tilanteissa välittömästi. Vähänkin tehokkaampaa sähköautoa ajaessa tulee tunne että se on halukas menemään aivan koko ajan. Alhainen painopiste tekee ajamisesta nautinnollista mutkissa ja mutkaisemmilla teillä. Aluksi tuntuu erikoiselta että auto on hyvin hiljainen ja silti tehoa on käytettävissä niin paljon. Kun siihen tottuu tulee tunne että auton pystyy hyvin vaivattomasti tuottamaan tuon kaiken tehon ja väännön. Paljon vaivattomamman oloisesti kuin polttomoottoriauto.

      Se että voi ladata kotipihassa on merkittävä etu ja tekee asioista vaivatonta. Kännykkäsovelluksen avulla auton voi pistää lämpenemään etenkin talvella jolloin ajoon lähdettäessä lasit ovat sulat ja auto mukavan lämmin. Kun auto on kiinni latausasemassa se ei käytä akun varausta ja ottaa lämmitykseen menevän tehon suoraan sähköverkosta. Auton voi ajoittaa latautumaan aikoina jolloin sähkö on erityisen halpaa kuten yöllä. Pikalataukset jotka nekin uudessa sähköautossa ovat melko nopeita, ovat vain pieni osa kaikkea lataamista etenkin jos on latausasema kotona ja ajaa pääosin lyhyttä arkiajoa. Tietysti tilanne on eri jos asuu pitkien matkojen takana.

      Muuten sähköauto tuntuu pitkälti samalta kuin mikä muukin uusi tai uudehko auto. Sillä erotuksella kun tuosta kaikesta yllä olevasta on päässyt nauttimaan ja siihen on tottunut ei siitä enää halua luopua.

      • Anonyymi

        Kaikki hyvin toistaiseksi. Kiviriippa kuitenkin uhkaa.


      • Anonyymi

        Normaalit ajajat eivät piittaa paskaakaan auton kiihtyvyydestä eikä sillä ole suurtakaan vaikutusta ajettavuuteen. Ja viiveitäkään ei huomaa koskaan.

        Ja väite paremmasta ajettavuudesta on naurettavan typerä vale. On täysin todistettavissa oleva asia, että sähköautoissa on heikompi ajettavuus. Varsinkin mutkatiellä sähköautojen ajettavuus on surkea. Senhän takia polttisautot aina päihittävät mutkaisella radalla aina sähköautot. Jopa Model S Plaid jää kauas polttiksista rata-ajossa. Ongelma on nimittäin sähköautojen suuri paino. Sellaiset muutama sata kiloa lisää painoa aina heikentää ajettavuutta. Sellaista painavaa autoa ei olekaan, jossa olisi hyvä ajettavuus. Siksihän kaikki hyvät urheiluautot ovat kevyitä suhteessa tehoon. Oikein hyvät urheiluautot painavat alle tonnin.

        Ja silti tunnen parikin entistä sähköauton omistajaa, jotka ovat vaihtaneet sähköautosta takaisin polttikseen. Ei ole mitenkään harvinaista, että joku myy sähköauton ja vaihtaa polttikseen. Varsinkin Teslat on todettu paskoiksi romuiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalit ajajat eivät piittaa paskaakaan auton kiihtyvyydestä eikä sillä ole suurtakaan vaikutusta ajettavuuteen. Ja viiveitäkään ei huomaa koskaan.

        Ja väite paremmasta ajettavuudesta on naurettavan typerä vale. On täysin todistettavissa oleva asia, että sähköautoissa on heikompi ajettavuus. Varsinkin mutkatiellä sähköautojen ajettavuus on surkea. Senhän takia polttisautot aina päihittävät mutkaisella radalla aina sähköautot. Jopa Model S Plaid jää kauas polttiksista rata-ajossa. Ongelma on nimittäin sähköautojen suuri paino. Sellaiset muutama sata kiloa lisää painoa aina heikentää ajettavuutta. Sellaista painavaa autoa ei olekaan, jossa olisi hyvä ajettavuus. Siksihän kaikki hyvät urheiluautot ovat kevyitä suhteessa tehoon. Oikein hyvät urheiluautot painavat alle tonnin.

        Ja silti tunnen parikin entistä sähköauton omistajaa, jotka ovat vaihtaneet sähköautosta takaisin polttikseen. Ei ole mitenkään harvinaista, että joku myy sähköauton ja vaihtaa polttikseen. Varsinkin Teslat on todettu paskoiksi romuiksi.

        Lisään... Sehän takia myyntilistojen kärjessä on aina tavisautot pienimmällä mahdollisella moottorilla. Jopa silloin kun saisi tehokkaamman auton halvemmalla niin ihmiset valitsevat kalliimman, mutta muilta ominaisuuksiltaan paremman auton. Teho ei ole useimpien listalla edes 10 tärkeimmän asian joukossa. Esimerkiksi takakontin koko ja muoto on paljon tärkeämpi asia kuin teho.


      • Anonyymi

        Menemään koko ajan..mutta Kuusamon reissuun meneekin aivan liikaa vapaa aikaa.
        Jo hetkellisesti on liikenne valoissa nopein mutta 300 km päässä jo taatusti piuhassa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalit ajajat eivät piittaa paskaakaan auton kiihtyvyydestä eikä sillä ole suurtakaan vaikutusta ajettavuuteen. Ja viiveitäkään ei huomaa koskaan.

        Ja väite paremmasta ajettavuudesta on naurettavan typerä vale. On täysin todistettavissa oleva asia, että sähköautoissa on heikompi ajettavuus. Varsinkin mutkatiellä sähköautojen ajettavuus on surkea. Senhän takia polttisautot aina päihittävät mutkaisella radalla aina sähköautot. Jopa Model S Plaid jää kauas polttiksista rata-ajossa. Ongelma on nimittäin sähköautojen suuri paino. Sellaiset muutama sata kiloa lisää painoa aina heikentää ajettavuutta. Sellaista painavaa autoa ei olekaan, jossa olisi hyvä ajettavuus. Siksihän kaikki hyvät urheiluautot ovat kevyitä suhteessa tehoon. Oikein hyvät urheiluautot painavat alle tonnin.

        Ja silti tunnen parikin entistä sähköauton omistajaa, jotka ovat vaihtaneet sähköautosta takaisin polttikseen. Ei ole mitenkään harvinaista, että joku myy sähköauton ja vaihtaa polttikseen. Varsinkin Teslat on todettu paskoiksi romuiksi.

        Jouduin ajamaan tsi dsg golfilla 5 vuoden sähköautoilun jälkeen. Olihan kokemus.
        Ensimmäinen ajatus oli, että tässä täytyy olla vikaa. Kaasun vaste liikkeelle lähtiessä oli ohut. Ajossa kaasua painaessa aluksi ei tapahdu mitään, automaattisesti painaa enemmän kaasua kunnes sitten vaihteen vaihduttua hyökkää metelin kera. Kaasua nostettaessa auto vaan menee, eli jarrua ja kaasua paineltava edes takas, sähköautolla ei jarruun tarvitse liikenteessä juuri koskea.
        Oli todellakin silmiä avaava kokemus kun tuo sähköautoni on alkanut tuntumaan tavalliselta autolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jouduin ajamaan tsi dsg golfilla 5 vuoden sähköautoilun jälkeen. Olihan kokemus.
        Ensimmäinen ajatus oli, että tässä täytyy olla vikaa. Kaasun vaste liikkeelle lähtiessä oli ohut. Ajossa kaasua painaessa aluksi ei tapahdu mitään, automaattisesti painaa enemmän kaasua kunnes sitten vaihteen vaihduttua hyökkää metelin kera. Kaasua nostettaessa auto vaan menee, eli jarrua ja kaasua paineltava edes takas, sähköautolla ei jarruun tarvitse liikenteessä juuri koskea.
        Oli todellakin silmiä avaava kokemus kun tuo sähköautoni on alkanut tuntumaan tavalliselta autolta.

        Ehkä noin on sinun kohdalla, mutta valtaosa ei kiihdyttele autolla koko ajan. Useimmat ajelevat rauhallisesti eikä lähes koskaan kiihdyttele noin typerästi kuin sinä teet. Lisäksi manuaalivaihteisissa autoissa on olemassa moottorijarrutus, ei tuo ole vain sähköautojen ominaisuus. Itse ainakin käytän paljon moottorijarrutusta polttomoottoriautossa (en toki ole koskaan omistanut automaattivaihteista autoa).

        Todistit vain olevasi täysin ajotaidoton idiootti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalit ajajat eivät piittaa paskaakaan auton kiihtyvyydestä eikä sillä ole suurtakaan vaikutusta ajettavuuteen. Ja viiveitäkään ei huomaa koskaan.

        Ja väite paremmasta ajettavuudesta on naurettavan typerä vale. On täysin todistettavissa oleva asia, että sähköautoissa on heikompi ajettavuus. Varsinkin mutkatiellä sähköautojen ajettavuus on surkea. Senhän takia polttisautot aina päihittävät mutkaisella radalla aina sähköautot. Jopa Model S Plaid jää kauas polttiksista rata-ajossa. Ongelma on nimittäin sähköautojen suuri paino. Sellaiset muutama sata kiloa lisää painoa aina heikentää ajettavuutta. Sellaista painavaa autoa ei olekaan, jossa olisi hyvä ajettavuus. Siksihän kaikki hyvät urheiluautot ovat kevyitä suhteessa tehoon. Oikein hyvät urheiluautot painavat alle tonnin.

        Ja silti tunnen parikin entistä sähköauton omistajaa, jotka ovat vaihtaneet sähköautosta takaisin polttikseen. Ei ole mitenkään harvinaista, että joku myy sähköauton ja vaihtaa polttikseen. Varsinkin Teslat on todettu paskoiksi romuiksi.

        Joo mutta tuskin normi autoilijaa kiinnostaa kuinka lujaa mutkatiellä voi autolla ajaa. Kai sinäkin ymmärrät, että sähköauto lähtee helposti liikkeelle ja ilman turhia polttisautolle tyypilliswiä nykimisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta tuskin normi autoilijaa kiinnostaa kuinka lujaa mutkatiellä voi autolla ajaa. Kai sinäkin ymmärrät, että sähköauto lähtee helposti liikkeelle ja ilman turhia polttisautolle tyypilliswiä nykimisiä.

        Polttis lähtee liikkeelle vähintään yhtä helposti ja nykimisiä tapahtuu vain jos yhtä surkea ajaja kuin sinä.

        Ja mutkatiellä ajamisella on merkitystä kun on liukasta. Sähköautolla ajaa ojaan mutkassa paljon herkemmin suuremmasta painosta johtuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalit ajajat eivät piittaa paskaakaan auton kiihtyvyydestä eikä sillä ole suurtakaan vaikutusta ajettavuuteen. Ja viiveitäkään ei huomaa koskaan.

        Ja väite paremmasta ajettavuudesta on naurettavan typerä vale. On täysin todistettavissa oleva asia, että sähköautoissa on heikompi ajettavuus. Varsinkin mutkatiellä sähköautojen ajettavuus on surkea. Senhän takia polttisautot aina päihittävät mutkaisella radalla aina sähköautot. Jopa Model S Plaid jää kauas polttiksista rata-ajossa. Ongelma on nimittäin sähköautojen suuri paino. Sellaiset muutama sata kiloa lisää painoa aina heikentää ajettavuutta. Sellaista painavaa autoa ei olekaan, jossa olisi hyvä ajettavuus. Siksihän kaikki hyvät urheiluautot ovat kevyitä suhteessa tehoon. Oikein hyvät urheiluautot painavat alle tonnin.

        Ja silti tunnen parikin entistä sähköauton omistajaa, jotka ovat vaihtaneet sähköautosta takaisin polttikseen. Ei ole mitenkään harvinaista, että joku myy sähköauton ja vaihtaa polttikseen. Varsinkin Teslat on todettu paskoiksi romuiksi.

        Tesla kylläkin jättää radalla taakseen esim. BMW M5, useat Ferrarit, Mersut, Porchet, yms.
        Yksikään tämän vuosituhannen urheiluautoista ei paina alle tonnia.

        Ei kannattaisi levittää noin typeriä tarinoita, kun ne on niin helppo osoittaa valheeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla kylläkin jättää radalla taakseen esim. BMW M5, useat Ferrarit, Mersut, Porchet, yms.
        Yksikään tämän vuosituhannen urheiluautoista ei paina alle tonnia.

        Ei kannattaisi levittää noin typeriä tarinoita, kun ne on niin helppo osoittaa valheeksi.

        Tesla jää radalla jälkeen monista autoista ja yleensä noistakin autoista. Lisäksi nuo mainitsemasi merkit eivät ole radalla edes kärkipäässä. Ferrarilla kyllä kerskaillaan liikenteessä, mutta radalla ne eivät ole kärkipäässä. Ferrari ei ole rata-auto, paitsi heidän F1-autot, joita ei voi kaupoista ostaa. Ja BMW:t ovat surkeita radalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla jää radalla jälkeen monista autoista ja yleensä noistakin autoista. Lisäksi nuo mainitsemasi merkit eivät ole radalla edes kärkipäässä. Ferrarilla kyllä kerskaillaan liikenteessä, mutta radalla ne eivät ole kärkipäässä. Ferrari ei ole rata-auto, paitsi heidän F1-autot, joita ei voi kaupoista ostaa. Ja BMW:t ovat surkeita radalla.

        Ja pikaisesti katsomalla löysin ainakin yhden alle tonnin painavan urheiluauton.

        https://tekniikanmaailma.fi/uusi-kalifornialainen-urheiluauto-281-kmh-24-litraisella-moottorilla/

        Toki vanha juttu, mutta käsittääkseni monet Lotukset ovat tonnin luokkaa myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä noin on sinun kohdalla, mutta valtaosa ei kiihdyttele autolla koko ajan. Useimmat ajelevat rauhallisesti eikä lähes koskaan kiihdyttele noin typerästi kuin sinä teet. Lisäksi manuaalivaihteisissa autoissa on olemassa moottorijarrutus, ei tuo ole vain sähköautojen ominaisuus. Itse ainakin käytän paljon moottorijarrutusta polttomoottoriautossa (en toki ole koskaan omistanut automaattivaihteista autoa).

        Todistit vain olevasi täysin ajotaidoton idiootti.

        "Todistit vain olevasi täysin ajotaidoton idiootti."

        Ei ollut tarkoitus aiheuttaa kommentillani sulle pahaa oloa.
        Olen ajanut autoa 50 vuotta. Nyt menossa 24.s auto. Ajotaidoistani en osaa sanoa enempää kuin että kolaritta olen selvinnyt. Osaisikohan enää polkuautoa (manuaalia) edes ajaa? Siitä taitaa olla yli 20-vuotta viimekerrasta...
        Sen kuitenkin uskallan sanoa, että tietoa ja kokemusta minulla on polttiksista ja sähköautoista enemmän kuin sinulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttis lähtee liikkeelle vähintään yhtä helposti ja nykimisiä tapahtuu vain jos yhtä surkea ajaja kuin sinä.

        Ja mutkatiellä ajamisella on merkitystä kun on liukasta. Sähköautolla ajaa ojaan mutkassa paljon herkemmin suuremmasta painosta johtuen.

        "Ja mutkatiellä ajamisella on merkitystä kun on liukasta. Sähköautolla ajaa ojaan mutkassa paljon herkemmin suuremmasta painosta johtuen."

        Fysiikka ei ollut näemmä vahvin lajisi. Paino tuo lisää kitkaa pyörien ja tien väliin joka kompensoi painon.
        Lisäksi sähköauton painopiste on paljon matalammalla kuin pakoputkellisen auton, joka aikaansaa vakaamman kulun myös mutkissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla jää radalla jälkeen monista autoista ja yleensä noistakin autoista. Lisäksi nuo mainitsemasi merkit eivät ole radalla edes kärkipäässä. Ferrarilla kyllä kerskaillaan liikenteessä, mutta radalla ne eivät ole kärkipäässä. Ferrari ei ole rata-auto, paitsi heidän F1-autot, joita ei voi kaupoista ostaa. Ja BMW:t ovat surkeita radalla.

        Mainitse vaikkapa viisi, niistä monista autoista, jotka ovat radalla Teslaa nopeampia.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttis lähtee liikkeelle vähintään yhtä helposti ja nykimisiä tapahtuu vain jos yhtä surkea ajaja kuin sinä.

        Ja mutkatiellä ajamisella on merkitystä kun on liukasta. Sähköautolla ajaa ojaan mutkassa paljon herkemmin suuremmasta painosta johtuen.

        No tuskin, sähköautolla ei periaatteessa ole pakkasrajaa milloin ei voisi ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainitse vaikkapa viisi, niistä monista autoista, jotka ovat radalla Teslaa nopeampia.

        En rupea etsimään tuloksia, mutta mutkaisella radalla Tesla ei ole nopea auto vaan hidas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja mutkatiellä ajamisella on merkitystä kun on liukasta. Sähköautolla ajaa ojaan mutkassa paljon herkemmin suuremmasta painosta johtuen."

        Fysiikka ei ollut näemmä vahvin lajisi. Paino tuo lisää kitkaa pyörien ja tien väliin joka kompensoi painon.
        Lisäksi sähköauton painopiste on paljon matalammalla kuin pakoputkellisen auton, joka aikaansaa vakaamman kulun myös mutkissa.

        Tuolla logiikalla painavat rekat lastin kanssa ovat parhaita ajettavia. Rekoissakin jarrutusmatka pitenee mitä enemmän painoa on. Sama juttu sähköautoissa, jos sähköauton lastaa täyteen niin jarrutusmatka pitenee kymmeniä prosentteja ja ajettavuus heikkenee. Tuo ”kompensointi” on hatusta vetämääsi paskaa.

        Muutenkin, sähköautojen ovat painon vuoksi paskoja ajettavia. Esimerkiksi Tesla on surkea ajettavuudeltaan.

        Ja ihan vertailun vuoksi, F1-autot painavat noin 700 kiloa. Samoin ralliautoista revitään satojen kilojen edestä pois materiaalia, jotta ajettavuus paranee. Mitä kevyempi auto niin sitä parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja mutkatiellä ajamisella on merkitystä kun on liukasta. Sähköautolla ajaa ojaan mutkassa paljon herkemmin suuremmasta painosta johtuen."

        Fysiikka ei ollut näemmä vahvin lajisi. Paino tuo lisää kitkaa pyörien ja tien väliin joka kompensoi painon.
        Lisäksi sähköauton painopiste on paljon matalammalla kuin pakoputkellisen auton, joka aikaansaa vakaamman kulun myös mutkissa.

        Kitkan lisääntyminen ei auta paljoakaan. Kevyempi auto pystyy menemään mutkan läpi aina nopeammin. Tonnin painoinen auto kykenee menemään mutkaan aina nopeammin kuin kahden tonnin auto. Jopa saman sähköauton pienemmällä akulla varustettu versio voi mennä mutkaan nopeammin kuin isolla akulla varustettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Todistit vain olevasi täysin ajotaidoton idiootti."

        Ei ollut tarkoitus aiheuttaa kommentillani sulle pahaa oloa.
        Olen ajanut autoa 50 vuotta. Nyt menossa 24.s auto. Ajotaidoistani en osaa sanoa enempää kuin että kolaritta olen selvinnyt. Osaisikohan enää polkuautoa (manuaalia) edes ajaa? Siitä taitaa olla yli 20-vuotta viimekerrasta...
        Sen kuitenkin uskallan sanoa, että tietoa ja kokemusta minulla on polttiksista ja sähköautoista enemmän kuin sinulla.

        Ja silti puhut kuin polttomoottoriauton ajaminen olisi muka vaikeaa. Ja sillä kehuminen, että ei ole ajanut manuaalilla yli 20 vuoteen on naurettavan typerää.

        Ja itse olen ajanut autoilla vain 35 vuotta. Enkä ole ikinä omistanut automaattivaihteista autoa. Olen toki ajanut automaattivaihteisella autolla, mutta siinä ei ollut mitään erikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En rupea etsimään tuloksia, mutta mutkaisella radalla Tesla ei ole nopea auto vaan hidas.

        Et varmaan rupea etsimään tuloksia, kun osoitin sinun valehtelevan.
        Mutkaisella radalla Tesla on erittäin nopea.
        (Vaikka se pikku kommunistia harmittaakin)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalit ajajat eivät piittaa paskaakaan auton kiihtyvyydestä eikä sillä ole suurtakaan vaikutusta ajettavuuteen. Ja viiveitäkään ei huomaa koskaan.

        Ja väite paremmasta ajettavuudesta on naurettavan typerä vale. On täysin todistettavissa oleva asia, että sähköautoissa on heikompi ajettavuus. Varsinkin mutkatiellä sähköautojen ajettavuus on surkea. Senhän takia polttisautot aina päihittävät mutkaisella radalla aina sähköautot. Jopa Model S Plaid jää kauas polttiksista rata-ajossa. Ongelma on nimittäin sähköautojen suuri paino. Sellaiset muutama sata kiloa lisää painoa aina heikentää ajettavuutta. Sellaista painavaa autoa ei olekaan, jossa olisi hyvä ajettavuus. Siksihän kaikki hyvät urheiluautot ovat kevyitä suhteessa tehoon. Oikein hyvät urheiluautot painavat alle tonnin.

        Ja silti tunnen parikin entistä sähköauton omistajaa, jotka ovat vaihtaneet sähköautosta takaisin polttikseen. Ei ole mitenkään harvinaista, että joku myy sähköauton ja vaihtaa polttikseen. Varsinkin Teslat on todettu paskoiksi romuiksi.

        Kyllä rivakka kiihtyvyys ja nopea reagointi pedaaliin on miellyttävä asia. Jos verkkainen kiihtyvyys riittää eikä viiveillä ole väliä niin se on henkilökohtainen mieltymys. Mutta kyllä näissä on eroa polttomoottoriautolla ja sähköautolla sähköauton hyväksi.

        Mutkaisella maantiellä ajaminen on eri asia kuin radalla ajaminen. Radalla auto viedään äärirajoille niin että luisto alkaa kadota mutkissa. Sähköautoa ei ole tehty rata-ajoon ja siitä löytyy videoita missä painon vaikutus näkyy ja auto käyttäytyy raskaan oloisesti mutkissa ja luistelee. Kukaan ei toivottavasti aja normaalilla tiellä niin kuin ajaisi radalla. Mutkaisella tiellä matalasta painopisteestä on nimenomaan etua ja sen huomaa selkeästi ajaessa.

        Kun on kokemusta sekä polttomoottoriautosta ja sähköautosta nämä erot tuleva selkeästi esiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä rivakka kiihtyvyys ja nopea reagointi pedaaliin on miellyttävä asia. Jos verkkainen kiihtyvyys riittää eikä viiveillä ole väliä niin se on henkilökohtainen mieltymys. Mutta kyllä näissä on eroa polttomoottoriautolla ja sähköautolla sähköauton hyväksi.

        Mutkaisella maantiellä ajaminen on eri asia kuin radalla ajaminen. Radalla auto viedään äärirajoille niin että luisto alkaa kadota mutkissa. Sähköautoa ei ole tehty rata-ajoon ja siitä löytyy videoita missä painon vaikutus näkyy ja auto käyttäytyy raskaan oloisesti mutkissa ja luistelee. Kukaan ei toivottavasti aja normaalilla tiellä niin kuin ajaisi radalla. Mutkaisella tiellä matalasta painopisteestä on nimenomaan etua ja sen huomaa selkeästi ajaessa.

        Kun on kokemusta sekä polttomoottoriautosta ja sähköautosta nämä erot tuleva selkeästi esiin.

        Ja tuosta "miellyttävästä asiasta" ei kukaan normaali ajaja oikeasti piittaa paskaakaan. Itse asiassa yli 90% ajajista ei eroa huomaa ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä rivakka kiihtyvyys ja nopea reagointi pedaaliin on miellyttävä asia. Jos verkkainen kiihtyvyys riittää eikä viiveillä ole väliä niin se on henkilökohtainen mieltymys. Mutta kyllä näissä on eroa polttomoottoriautolla ja sähköautolla sähköauton hyväksi.

        Mutkaisella maantiellä ajaminen on eri asia kuin radalla ajaminen. Radalla auto viedään äärirajoille niin että luisto alkaa kadota mutkissa. Sähköautoa ei ole tehty rata-ajoon ja siitä löytyy videoita missä painon vaikutus näkyy ja auto käyttäytyy raskaan oloisesti mutkissa ja luistelee. Kukaan ei toivottavasti aja normaalilla tiellä niin kuin ajaisi radalla. Mutkaisella tiellä matalasta painopisteestä on nimenomaan etua ja sen huomaa selkeästi ajaessa.

        Kun on kokemusta sekä polttomoottoriautosta ja sähköautosta nämä erot tuleva selkeästi esiin.

        Ja tuosta "miellyttävästä asiasta" ei kukaan normaali ajaja oikeasti piittaa paskaakaan. Itse asiassa yli 90% ajajista ei eroa huomaa ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä rivakka kiihtyvyys ja nopea reagointi pedaaliin on miellyttävä asia. Jos verkkainen kiihtyvyys riittää eikä viiveillä ole väliä niin se on henkilökohtainen mieltymys. Mutta kyllä näissä on eroa polttomoottoriautolla ja sähköautolla sähköauton hyväksi.

        Mutkaisella maantiellä ajaminen on eri asia kuin radalla ajaminen. Radalla auto viedään äärirajoille niin että luisto alkaa kadota mutkissa. Sähköautoa ei ole tehty rata-ajoon ja siitä löytyy videoita missä painon vaikutus näkyy ja auto käyttäytyy raskaan oloisesti mutkissa ja luistelee. Kukaan ei toivottavasti aja normaalilla tiellä niin kuin ajaisi radalla. Mutkaisella tiellä matalasta painopisteestä on nimenomaan etua ja sen huomaa selkeästi ajaessa.

        Kun on kokemusta sekä polttomoottoriautosta ja sähköautosta nämä erot tuleva selkeästi esiin.

        Rata-ajossa sähköauto pätkii lähes kaikki polttomoottoriautot mennen tullen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla logiikalla painavat rekat lastin kanssa ovat parhaita ajettavia. Rekoissakin jarrutusmatka pitenee mitä enemmän painoa on. Sama juttu sähköautoissa, jos sähköauton lastaa täyteen niin jarrutusmatka pitenee kymmeniä prosentteja ja ajettavuus heikkenee. Tuo ”kompensointi” on hatusta vetämääsi paskaa.

        Muutenkin, sähköautojen ovat painon vuoksi paskoja ajettavia. Esimerkiksi Tesla on surkea ajettavuudeltaan.

        Ja ihan vertailun vuoksi, F1-autot painavat noin 700 kiloa. Samoin ralliautoista revitään satojen kilojen edestä pois materiaalia, jotta ajettavuus paranee. Mitä kevyempi auto niin sitä parempi.

        Olisi kannattanut käydä edes peruskoulu loppuun, niin edes fysiikan alkeet voisi olla hallussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi kannattanut käydä edes peruskoulu loppuun, niin edes fysiikan alkeet voisi olla hallussa.

        Ja alkeisfysiikkakin kertoo sen, että mitä painavampi auto on niin sitä helpommin auto lentää mutkasta ulos ja jarrutusmatka pitenee. Kitka lisääntyy toki hieman, mutta paljon vähemmän kuin keskipakoisvoima.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja alkeisfysiikkakin kertoo sen, että mitä painavampi auto on niin sitä helpommin auto lentää mutkasta ulos ja jarrutusmatka pitenee. Kitka lisääntyy toki hieman, mutta paljon vähemmän kuin keskipakoisvoima.

        Ylipäätään painavamman auton kanssa pitää ajaa hitaammin liukkaalla kelillä kuin kevyemmän auton kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipäätään painavamman auton kanssa pitää ajaa hitaammin liukkaalla kelillä kuin kevyemmän auton kanssa.

        Fysiikan alkeita keskitasoa lahjattomammalle:

        ½mv^2=umGs

        liike-energia=vaikuttavakitkavoima(jarrutus) x vaikuttava matka(jarrutusmatka). Eli siis nopeus muuttuu nollaksi.

        Siitä kokeilet eri m arvoilla niin huomaat että ei vaikuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fysiikan alkeita keskitasoa lahjattomammalle:

        ½mv^2=umGs

        liike-energia=vaikuttavakitkavoima(jarrutus) x vaikuttava matka(jarrutusmatka). Eli siis nopeus muuttuu nollaksi.

        Siitä kokeilet eri m arvoilla niin huomaat että ei vaikuta.

        Ja silti se on yksinkertainen fakta, että kun painoa lisätään autossa niin jarrutusmatka pitenee. Jos vaikka autoon tulee pari matkustajaa lisää niin jarrutusmatka pitenee huomattavasti. Siksi myös täyteen lastatuilla rekoilla on pitkä jarrutusmatka.

        Ja painavampi auto myös lentää kaarteesta ulos helpommin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fysiikan alkeita keskitasoa lahjattomammalle:

        ½mv^2=umGs

        liike-energia=vaikuttavakitkavoima(jarrutus) x vaikuttava matka(jarrutusmatka). Eli siis nopeus muuttuu nollaksi.

        Siitä kokeilet eri m arvoilla niin huomaat että ei vaikuta.

        Onhan täällä joku, jolla on (koulutetut) aivotkin!

        Tässä on juttu, jonka HYVIN harva voi "maalaisjärjellä" ymmärtää oikein.

        Massa ei vaikuta jarrutusmatkaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti se on yksinkertainen fakta, että kun painoa lisätään autossa niin jarrutusmatka pitenee. Jos vaikka autoon tulee pari matkustajaa lisää niin jarrutusmatka pitenee huomattavasti. Siksi myös täyteen lastatuilla rekoilla on pitkä jarrutusmatka.

        Ja painavampi auto myös lentää kaarteesta ulos helpommin.

        Ei pidä paikkaansa.

        Suurempi massa myös lisää samassa suhteessa kitkan vaikutusta. Eli lisäpainolla on +-0 vaikutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.

        Suurempi massa myös lisää samassa suhteessa kitkan vaikutusta. Eli lisäpainolla on -0 vaikutus.

        Ja silti on ihan todistettu asia, että kun auton jarrutusmatka on paljon pidempi täyteen lastattuna kuin tyhjänä. Tuo väitteesi on täyttä paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan täällä joku, jolla on (koulutetut) aivotkin!

        Tässä on juttu, jonka HYVIN harva voi "maalaisjärjellä" ymmärtää oikein.

        Massa ei vaikuta jarrutusmatkaan!

        Massa vaikuttaa jarrutusmatkaan. Jos vaikka lastaa auton täyteen niin jarrutusmatka pitenee kymmeniä prosentteja. Tämä on tutkittu asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti on ihan todistettu asia, että kun auton jarrutusmatka on paljon pidempi täyteen lastattuna kuin tyhjänä. Tuo väitteesi on täyttä paskaa.

        Lisäksi liukkaalla kelillä kitkaa tule lisää samalla tavalla kuin hyvällä kelillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Massa vaikuttaa jarrutusmatkaan. Jos vaikka lastaa auton täyteen niin jarrutusmatka pitenee kymmeniä prosentteja. Tämä on tutkittu asia.

        Näytäpä se tutkimus.


    • Anonyymi

      Ilmalämpöpumpuilla korvataan kuninkaallinen kaasun käyttökin ihan pian, Lontoon sumussa.

    • Anonyymi

      Siis alle kolme prosenttia voisi harkita palaavansa polttoprutkuun. Eivät edes halua, mutta voisivat harkita.

      "Vastaajista alle kolme prosenttia eli erittäin pieni osuus olisi valmis palaamaan polttomoottorisen auton käyttäjäksi.

      Asteikolla nollasta sataan antavat sähköautojen käyttäjät kulkuneuvolleen keskimäärin 87 pistettä. Tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousevat liikkumisen edullisuus, vähäpäästöisyys ja auton suorituskyky."

      • Anonyymi

        Ja toisissa paljon paremmin tehdyissä tutkimuksissa on luvuksi saatu yleensä 30-40%. Tämä "tutkimus" on surkea paskatutkimus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja toisissa paljon paremmin tehdyissä tutkimuksissa on luvuksi saatu yleensä 30-40%. Tämä "tutkimus" on surkea paskatutkimus.

        Itse asiassa todellisuudessa kymmenet prosentit sähköauton omistajat ovat todellisuudessa vaihtanut takaisin polttikseen. Tämä "tutkimus" on lähinnä huijausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa todellisuudessa kymmenet prosentit sähköauton omistajat ovat todellisuudessa vaihtanut takaisin polttikseen. Tämä "tutkimus" on lähinnä huijausta.

        Missäs se tuo sinun valheellinen tutkimus on. Aloituksessa se on todistettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa todellisuudessa kymmenet prosentit sähköauton omistajat ovat todellisuudessa vaihtanut takaisin polttikseen. Tämä "tutkimus" on lähinnä huijausta.

        Etsipäs nuo valheelliset tutkimuksesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja toisissa paljon paremmin tehdyissä tutkimuksissa on luvuksi saatu yleensä 30-40%. Tämä "tutkimus" on surkea paskatutkimus.

        Älä valehtele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa todellisuudessa kymmenet prosentit sähköauton omistajat ovat todellisuudessa vaihtanut takaisin polttikseen. Tämä "tutkimus" on lähinnä huijausta.

        Joo, jos Saudi-Aramco ja Rosneft on niin todennut, on se varmasti totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missäs se tuo sinun valheellinen tutkimus on. Aloituksessa se on todistettu.

        Aloituksen "tutkimus" on sähköautovalmistajien propagandaa ja huijausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksen "tutkimus" on sähköautovalmistajien propagandaa ja huijausta.

        Tai tarkkaan ottaen Zapmap ei ole mikään itsenäinen tutkimuslaitos vaan ohjelmistoyritys joka tekee kännykkään sovellusta jolla löydetään lähimmät latausasemat. Zapmapin tulos on suoraan liitoksissa sähköautojen myyntiin. Jos sähköautot ei menisi myyntiin niin tämän tutkimuksen tehnyt yritys menisi konkurssiin. Ei kuulosta kovin riippumattomalta tutkimukselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksen "tutkimus" on sähköautovalmistajien propagandaa ja huijausta.

        Noinko kovaa tuskaa aloituksen totuus tuottaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinko kovaa tuskaa aloituksen totuus tuottaa?

        Miten luotettava ”tutkimus” on kyseessä kun yritys saa suoraan tulonsa sähköautoista? Tuo yritys ei mitään negatiivista sähköautoista julkaise.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten luotettava ”tutkimus” on kyseessä kun yritys saa suoraan tulonsa sähköautoista? Tuo yritys ei mitään negatiivista sähköautoista julkaise.

        Olet aivan vapaa esittämään ko. tutkimuksen virheet.


    • Anonyymi

      eikä voi palata kun vaihtoarvo on mitätön E autoissa

      • Anonyymi

        Teknologiamuutoksissa uusiutuu jatkuvasti sama ongelma. Eli uuden tuotteen keskeneräisyys. Tämä on nyt nähty myös sähköautojen kohdalla. Kuka maksaa tämän töppäilyn. Tietenkin sähköaujen ostajat ja työtekijät sähköautojen valmistusketjussa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Missäs ne sähköautoista valehtelevien linkit ovat? Älkää esittäkö omia kuvitelmianne. Todistakaa väitteenne.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Siinä on edellä monta linkkiä todisteena että paluuta polttomoottoriautoihin ei enää ole.

      • Anonyymi

        Saatais pien sellainen vauhti tähän sähköistymiseen, niin ei tarvitsisi enää sähköautojen vastaista roskaa lukea.


      • Anonyymi

        Nuo ei ole todisteita suuntaan tai toiseen. Ne kertovat, että sähköautoon on pakko tyytyä, kun sille linjalle on lähtenyt. Paluuta ei enää ole käytännössä. Eikä autokauppiaat myy muita kuin sähköautoja.,koska heidän on pakko niin tehdä. Ei ole enää vapaa kilpailu voimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ei ole todisteita suuntaan tai toiseen. Ne kertovat, että sähköautoon on pakko tyytyä, kun sille linjalle on lähtenyt. Paluuta ei enää ole käytännössä. Eikä autokauppiaat myy muita kuin sähköautoja.,koska heidän on pakko niin tehdä. Ei ole enää vapaa kilpailu voimassa.

        Ihmisen on vaikeata tunnustaa virheensä ja syntinsä. Kolmisen prosenttia pystyy ongelmitta, muut keksii rauhoittavia selityksiä. Mikä reaali taloudellinen pohja sähköautoilulla ja ylipäätään "vihreällä siirtymällä"? IMHO, ei huomaa kuin huijausta.


    • Anonyymi

      Mulla on 30 vuotta kokemusta polttisautoista ennenkuin vaihdoin sähköautoon. Ei ole ollut minkäänlaista ikävää vaihtaa takaisin polttikseen.
      Polttiksessa ei ole yhtään sellaista ominaisuutta jonka haluaisin takaisin.

    • Anonyymi

      Britannian talvi on säältään sama kuin meidän syksy . Vaikuttaisko sähköauton käytettävyyteen mitään ?

      • Anonyymi

        Sähköauto on poliittinen pakko. Valitusmahdollisuutta ei ole. Turha keskustella onko sähköauto hyvä vai huono tai jotain muuta. Siihen on vaan sopeuduttava vaikka olis kuin hankala monien käyttöön ja vaikka olisi kuinka kallis niin älä valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on poliittinen pakko. Valitusmahdollisuutta ei ole. Turha keskustella onko sähköauto hyvä vai huono tai jotain muuta. Siihen on vaan sopeuduttava vaikka olis kuin hankala monien käyttöön ja vaikka olisi kuinka kallis niin älä valita.

        Miksi haluaisi maksaa törkeän kallista ajamista polttiksella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi haluaisi maksaa törkeän kallista ajamista polttiksella?

        Uudet sähköautot ovat törkeän kalliita edelleen ja sellaisella ajaminen tulee kalliimmaksi kuin polttiksella. Pelkkään bensalaskuun tuijottaa vain idiootit.

        Sähköautoa kannattaa harkita vasta kun uusien sähköautojen hinnat puolittuvat nykyisestä ja käytettyjen sähköautojen hinnasta leikataan yli 60%. Esimerkiksi 10 vuotta vanhasta Leafista ei kannata maksaa edes tonnia ja 10 vuotta vanha Tesla ei ole yli 5 tonnin arvoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudet sähköautot ovat törkeän kalliita edelleen ja sellaisella ajaminen tulee kalliimmaksi kuin polttiksella. Pelkkään bensalaskuun tuijottaa vain idiootit.

        Sähköautoa kannattaa harkita vasta kun uusien sähköautojen hinnat puolittuvat nykyisestä ja käytettyjen sähköautojen hinnasta leikataan yli 60%. Esimerkiksi 10 vuotta vanhasta Leafista ei kannata maksaa edes tonnia ja 10 vuotta vanha Tesla ei ole yli 5 tonnin arvoinen.

        Sen 10 vuotta vanhan Teslan arvon määrittää markkinat ja tällä hetkellä sen arvo on yli 20000€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen 10 vuotta vanhan Teslan arvon määrittää markkinat ja tällä hetkellä sen arvo on yli 20000€.

        Ei ole enää pian. Vain aivoton idiootti maksaa yli 20000 € vanhasta Teslasta eli paskasta romusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen 10 vuotta vanhan Teslan arvon määrittää markkinat ja tällä hetkellä sen arvo on yli 20000€.

        +akuston vaihto joka maksaa toiset 20000€ !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole enää pian. Vain aivoton idiootti maksaa yli 20000 € vanhasta Teslasta eli paskasta romusta.

        Tuskin sinä olet pätevä arvioimaan muiden älykkyyttä.


    • Anonyymi

      no sehän riippuu keneltä kysytään....otetaampa 10.000 käytetyn ostajaa ja kysytään uudestaan..

      • Anonyymi

        no sehän riippuu keneltä kysytään....otetaampa 10.000 käytetyn ostajaa ja kysytään uudestaan..


    • Anonyymi

      no eihän kukaan tunnusta jos on ostanut huonon auton vaan sitä ollaan tyytyväisiä ja kehutaan että muutkin löisi kättensä paskaan

    • Anonyymi

      no sehän riippuu keneltä kysytään....otetaampa 10.000 käytetyn ostajaa ja kysytään uudestaan..


      kymppitonninn polttiksen ostava maksaa ajamistaan kiometreistä moninkertaisesen summan

      • Anonyymi

        Todellisuudessa sähköautolla ajaminen tulee useimmille suomalaisille kalliimmaksi kuin polttiksella ajaminen. Varsinkin jos haluaa ajaa edes jollain tavoin käyttökelpoisella autolla. Nimittäin kymppitonnien arvoisella sähköautolla pelkkä arvonalenema vuodessa on monta kertaa enemmän kuin useimpien bensalasku.

        Eikä 10.000 eurolla saa käyttökelpoista sähköautoa vaan kaikki tuon hintaiset sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuudessa sähköautolla ajaminen tulee useimmille suomalaisille kalliimmaksi kuin polttiksella ajaminen. Varsinkin jos haluaa ajaa edes jollain tavoin käyttökelpoisella autolla. Nimittäin kymppitonnien arvoisella sähköautolla pelkkä arvonalenema vuodessa on monta kertaa enemmän kuin useimpien bensalasku.

        Eikä 10.000 eurolla saa käyttökelpoista sähköautoa vaan kaikki tuon hintaiset sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja.

        Täytyy olla jotenkin erikoinen ajattelutpa jos vertailee uutta autoa vanhaan.
        Myös polttoainekäyttöisiä uusia autoja myydään jopa kalliimmalla kuin moni sähköauto.
        Eikös se ole ihan järkeen käypää vertailla tuoreita omenia tuoreisiin omeniin eikä mätiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy olla jotenkin erikoinen ajattelutpa jos vertailee uutta autoa vanhaan.
        Myös polttoainekäyttöisiä uusia autoja myydään jopa kalliimmalla kuin moni sähköauto.
        Eikös se ole ihan järkeen käypää vertailla tuoreita omenia tuoreisiin omeniin eikä mätiin?

        Tuossa oli puhe 10.000 euron sähköautoista jotka ovat vain käyttökelvottomia mopoautoja.

        Ja nuo polttomoottoriautot ovat paljon parempia kuin nuo sähköautot. Halvimmat sähköautot ovat heikkolaatuisia romuja. Monet mopoautot ovat niitä parempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy olla jotenkin erikoinen ajattelutpa jos vertailee uutta autoa vanhaan.
        Myös polttoainekäyttöisiä uusia autoja myydään jopa kalliimmalla kuin moni sähköauto.
        Eikös se ole ihan järkeen käypää vertailla tuoreita omenia tuoreisiin omeniin eikä mätiin?

        Tuossa oli puhe 10.000 euron sähköautoista jotka ovat vain käyttökelvottomia mopoautoja.

        Ja nuo polttomoottoriautot ovat paljon parempia kuin nuo sähköautot. Halvimmat sähköautot ovat heikkolaatuisia romuja. Monet mopoautot ovat niitä parempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa oli puhe 10.000 euron sähköautoista jotka ovat vain käyttökelvottomia mopoautoja.

        Ja nuo polttomoottoriautot ovat paljon parempia kuin nuo sähköautot. Halvimmat sähköautot ovat heikkolaatuisia romuja. Monet mopoautot ovat niitä parempia.

        Ja kunnon sähköautossa pitäisi olla minimissään 500 km toimintamatka myös keskellä talvea ja pikalataus saa kestää maksimissaan 5 minuuttia 0 - 100% alueella (80% ei riitä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kunnon sähköautossa pitäisi olla minimissään 500 km toimintamatka myös keskellä talvea ja pikalataus saa kestää maksimissaan 5 minuuttia 0 - 100% alueella (80% ei riitä).

        "Ja kunnon sähköautossa pitäisi olla minimissään 500 km toimintamatka myös keskellä talvea ja pikalataus saa kestää maksimissaan 5 minuuttia 0 - 100% alueella (80% ei riitä)."

        Tässä on niin niin kaikki meemin ainekset kasassa. Polttipösilö riehuu bunkkerissaan täysillä. Tai mikä sen risukasan kerääjän kohtalo olikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja kunnon sähköautossa pitäisi olla minimissään 500 km toimintamatka myös keskellä talvea ja pikalataus saa kestää maksimissaan 5 minuuttia 0 - 100% alueella (80% ei riitä)."

        Tässä on niin niin kaikki meemin ainekset kasassa. Polttipösilö riehuu bunkkerissaan täysillä. Tai mikä sen risukasan kerääjän kohtalo olikaan.

        Tuo oli täysin realistinen vaatimus sähköautolta vaikka sähköautofanaatikot muuta höpöttävätkin. Ja tuon pitäisi saada alle 10 tonnin sähköautoltakin. Itse asiassa mieluiten alle 5 tonnin sähköautolta.


    • Anonyymi

      Näillä polttispeteillä menee niin kuppi nurin kun markkinoilta alkaa löytymään aina vaan halvempia sähköautoja käytettynä.
      Ja niillä ajaminen on niin paljon halvempaa.

    • Anonyymi

      jos kysymyksessä on ollut entisiä 1.0 ford focuksen omistajia ...onhan sähköauto verrattuna tuohon öljyremmi turboon ihan eri blaneetalta..

    • Anonyymi

      Ja onhan se täysin totta että jokainen alle kymppitonnin polttis on täysin vanha paska katiska. Ei pienellä rahalla saa mitenkään timanttia autoa.

    • Anonyymi

      Paluuta ei ole.

    • Anonyymi

      Akuston vaihto maksaa edelleen 15000-40000€ !?

      Mielenkiintoista !

      • Anonyymi

        Vanhan sähköauton arvo menee miinuksen puolelle. Kukaan ei halua ottaa riesakseen vanhojen akkuja.


      • Anonyymi

        Sen tojotan moottoriremontti maksaa yli 38000€.
        Mielenkiintoista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen tojotan moottoriremontti maksaa yli 38000€.
        Mielenkiintoista!

        Toyotan sähköautot ovat mitä ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan sähköautot ovat mitä ovat.

        Tuossa on kyse Toyotan polttomoottoriautosta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan sähköauton arvo menee miinuksen puolelle. Kukaan ei halua ottaa riesakseen vanhojen akkuja.

        Ihan jaskaa jauhat. Sähköautojen akkuja käytetään sellaisenaan vaikkapa harrastelijoiden aurinkovoimaloiden akkuina ja niistä myös maksetaan. Ei ne noin 80% kapasiteetin akut ole mitään ongelmajätettä.

        https://yle.fi/a/3-9586097

        https://www.is.fi/asuminen/art-2000009253816.html


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tutkimus ei yllätä kun on tottunut sähköautoon. Ajat päästöttömällä edullisella kotimaisella sähköllä ja lataat melkein aina kotipihassa. Mitä sanotaan suorituskyvystä pitää paikkaansa. Sähkömoottorista saa irti paljon tehoa ja auto reagoi ripeästi joka tilanteessa. Nelivetoinen ja kahdella sähkömoottorilla varustettu sähköauto tarjoaa helposti yhtä paljon tai enemmän suorituskykyä kuin monet suorituskykyisimmät polttomoottoriautot. Lisäksi ne suorituskykyisemmät uudehkot polttomoottoriautot on päästöjen takia verotettu niin raskaasti että ne ovat paljon kalliimpia kuin vastaavan tehoinen sähköauto.

      • Anonyymi

        Paitsi, että polttomoottoriautossa ei ole riskiä 15000-40000€ menetykseen akuston uusinnan suhteen !!


    • Anonyymi

      Sähköautoilija toivoo tietty että muutkin haksahtaisi autoon jolla ei kohta ole arvoa😂

      • Anonyymi

        Häkäpönttöaitoillakaan ei ajeta enää, niin miksi polttomoottoriautoilla sitten.


      • Anonyymi

        Sen enempää ottamatta kantaa ko. tutkimukseen, ostin juuri toisen sähköautoni eikä käynyt mielessäkään, että olisin polttomoottorilla olevaa edes harkinnut. Hyvitys vanhasta oli täysin vastaava kuin edellisissä polttis-polttis kaupoissa. Jokainen valitkoon oman mielen mukaan autonsa.


    • Anonyymi

      Turvapaikanhakua halvennetaan jos sähköä karussa. Muistuttaa vauhkoa demokrattista menoo.

    • Anonyymi

      Kuka noita polttomoottoriautoja enää edes ostaa. Ihan selkeä maalaisjärkikin sen jo sanoo että kohta niillä ei halua ajaa enää kukaan, ei niillä ole kohta enään mitään jälleenmyyntiarvoa.

      • Anonyymi

        Polttomoottoriautoilla ajellaan vielä 2040-luvullakin.


      • Anonyymi

        Nykyinen sähköauto ei ole se ratkaisu, koska siinä on kehittymätön osaryhmä se akusto !?

        Akustossa on liikaa painoa, kokoa ja siihen on sitoutunut liikaa pääomaa !!
        Kysymyksessä on 15000-40000€ joka on Suomalaiselle suuri raha !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen sähköauto ei ole se ratkaisu, koska siinä on kehittymätön osaryhmä se akusto !?

        Akustossa on liikaa painoa, kokoa ja siihen on sitoutunut liikaa pääomaa !!
        Kysymyksessä on 15000-40000€ joka on Suomalaiselle suuri raha !?

        Akkuja voi korjata, jatkuvasti perustetaan uusia akkujen korjauksiin perehtyneitä huoltoja. Erittäin harvoin joutuu vikatilanteessa koko akun vaihtamaan, eli tuollainen riski on käytännössä olematon ensimmäisen 500tkm matkalla, tuohon rajaan mennessä on moni perinteinen auto jo romutettu. Akun korjaus maksaa keskimäärin 5- 6k€ eli saman kuin moottorin tai vaihteiston korjaus pakoputkiautoon. Uusissa autoissa on 8 vuoden ja 160 000 km.n akkutakuu. Kolhut korvaa vakuutus.


    • Anonyymi

      Aivan mahtavaa tämä vety!

    • Anonyymi

      Niin Britanniassa, jossa talvi on huomattavasti leudompi kuin Suomessa.
      Se on ihan yks hailee mitä muualla tapahtuu.

      • Anonyymi

        Sähköauto on suomen talvessa parempi kuin polttomoottoriauto.


    • Anonyymi

      Se on siinä. Mitä sinä luulit ja kuvitteli?

    • Anonyymi

      Ei oikeastaan mikään yllättävä tulos. Harva haluaa sähköautosta takaisin polttomoottoriautoon. Kun on omaa kokemusta sähköautosta tietää sen hyvät puolet. Kynnys sähköautoon siirtymisessä on monelle vain yllättävän korkea ja ihmeelliset mielikuva käsitykset häiritsee taustalla.

      • Anonyymi

        Vaikea sähköautoon on siirtyä, kun ne ovat järjestään ylihintaisia heikkolaatuisia romuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea sähköautoon on siirtyä, kun ne ovat järjestään ylihintaisia heikkolaatuisia romuja.

        Samat merkit ne on sähköautoissakin romuja ja kunnolliset autot ovat ylihintaisia tavallisen tien tallaajan näkökulmasta.

        Sähköauton käyttö- ja huoltokulut on kuitenkin pienemmät, se kannattaa auton oston yhteydessä ottaa huomioon kun tekee laskelmia eri vaihtoehtojen suhteen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Järkyttävä tieto Purrasta

      Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      229
      4948
    2. Näin asia on

      Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      23
      3620
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

      Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      273
      2083
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

      Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      14
      2044
    5. Aavistan tai oikeastaan

      tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      41
      1299
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

      Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1239
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

      https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      122
      1063
    8. Sulla on upeat pakarahalihakset

      todella hyvä muoto...
      Ikävä
      32
      843
    9. Örebro kuolleet lisääntyy.

      Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.
      Maailman menoa
      100
      791
    10. Uskotko että halaatko

      Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      61
      777
    Aihe