Miksi sähköautoihin ei tehdä kunnon lämpöeristystä? Pitäähän taloissakin olla.

Anonyymi-ap

Siis ihan hullua, että auton matkustamon lämpimänä pitämiseen kuluu enemmän energiaa kuin nykyaikaisen omakotitalon lämpimänä pitämiseen. 🤯

Miksei siis autojakin lämpöeristetä?

Nykyajan 50 mm paksu supereriste vastaa n. 400 mm:n lasivillakerrosta. Tuollaisella kun vuoraa auton sisätilat ja laittaa kaasulasit, niin auton pieni koko huomioiden lämpövuoto jää naurettavan pieneksi. Jo puoletkin tuosta eristevahvuudesta tekisi paljon.

Lämpöerityksestä olisi hyötyä myös kesällä, kun autoa pitää jäähdyttää ulkoilmaa viileämmäksi.

Ja jos akkukin eristettäisiin, se säilyisi lämpimänä yönkin yli. Toki jäähdytys nestekierrolla tarvittaisiin kuumia kelejä varten.

23

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eivät tarvinneet ennen taksikuskit käyttää talvella pipoa. Sähköautoissa se on yleistä.

      • Anonyymi

        Sähköautot ovat yleisesti ottaen lämpiä ja lämpiävät todella nopeasti. Kannattaa unohtaa ne halpiskinkit joita ei olla suunniteltu kylmiin maihin.


    • Anonyymi

      Koska auto pääsee joka tapauksessa kylmenemään ja ilmankierto ja tuuletus on tärkeää ettei auto homehdu sisältä ja tila on pieni ja lämpenee nopeasti.

    • Aika olematonta kunnollinen lämpö- ja äänieristys on polttomoottoriautoissakin. Se on liian kallista toteuttaa, vaikka hiljainen auto, missä ei vedä olisikin "ihan kiva".

      P.S. Aivan samat kilowatit ne menevät polttomoottoriautoissakin kabiinin lämmittämiseen, ne vaan ovat polttomoottorin heikon hyötysuhteen aikaansaamaa hukkalämpöä, mistä osa pääsee kylmällä ilmalla hyötykäyttöön ennen haihtumistaan avaruuteen.

    • Anonyymi

      Energiamuodosta riippumatta autoissa on surkeat lämpöeristeet, ääneneristykseen on jonkin verran kiinnitetty huomiota mutta siihenkin heikonlaisesti. Huono lämpöeristys johtuu siitä, että autoissa on yleensä ollut, huonosta hyötysuhteesta johtuen, yllin kyllin hukkalämpöä käytössä. Se on aivan totta, että liikkuvan auton lämpimänä pitämiseen pakkasella kuluu aivan järjettömästi energiaa, hyvinkin saman verran kuin omakotitalon lämmitykseen, tai itseasiassa enemmän. Asia ei vaan ole ollut mikään ongelma ennen sähköautoja, missä lämmitys pitää ottaa suoraan ajoon tarkoitetusta energiavarastosta, sillä hukkaenergiaa ei juurikaan synny. Ongelma konkretisoituu kuitenkin vain hyvin kylmässä, sanotaan alle 0 celsiusasteen lämpötiloissa, ja tämä taas ei ole suurimmalle osalle autojen käyttäjistä mitenkään oleellista, siksi autojen valmistajat eivät kiinnitä asiaan paljon huomiota. Sama asia koskee myös ajoakkujen kapasiteetin hiipumista kovilla pakkasilla. Näihin asioihin ei ole markkina painiotteisesti tulossa korjausta.

      • Anonyymi

        Tuo lämmöntuotto oli fossiiliaikakaudella ongelma, koska sen takia kului valtavasti polttoainetta eikä lämmöstä ole hyötyä kuin pienelle osalle maailman autoilijoista ja heillekin vain osan vuodesta.


    • Anonyymi

      Tulisipa Volvolta jonkinlainen Nordic-malli.

    • Anonyymi

      Ei muuta kuin uretaanipullo käteen ja töihin, kaikki kotelot ja ovet ym täyteen uretaania niin lämpö pysyy ja auto hiljeneekin huomattavasti.

      • Anonyymi

        Tästä voisi joku korjaamuketju ottaa itselleen työsarkaa samaan tyyliin kuin joskus uusiin autoihin tehtiin ruosteenesto heti auton myynnin yhteydessä.


    • Anonyymi

      Yksinkertainen vastus otsikon kysymykseen on : kustannukset.

      • Anonyymi

        18-tuumaiset renkaat, miljoona kameraa ja anturiako ei sitten maksa yhtään?


    • Anonyymi

      Toki autoja lämpöeristetään, meilläkin on lämpöeristetty matkailuauto vesikiertoisella lattialämmityksellä.

      • Anonyymi

        Lisäänpä vielä: Vaikea kuvitella sähkökäyttöistä matkailuautoa, jossa olisi min. 500 km range ja jonka kokonaispaino pysyisi alle 3500 kilon....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäänpä vielä: Vaikea kuvitella sähkökäyttöistä matkailuautoa, jossa olisi min. 500 km range ja jonka kokonaispaino pysyisi alle 3500 kilon....

        Silti autoja voi lämpö tai äänieristää jäljestä käsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäänpä vielä: Vaikea kuvitella sähkökäyttöistä matkailuautoa, jossa olisi min. 500 km range ja jonka kokonaispaino pysyisi alle 3500 kilon....

        Ei tuollaista 500km kantavuutta kukaan matkailuautoon tarvitse, koska kukaan ei matkailuautolla aja 500 km putkeen. Tuo tekisi 80km tuntivauhdilla, jota ei matkailuautolla käytännössä koskaan saavuteta, 6 tunnin yhtäjaksoista istumista, oikeassa elämässä 7-9 tuntia. Tuommoisen ajoajan voi helposti jakaa kolmeen osaan eli kahteen taukoon jolloin autokin saa sähkönsä helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaista 500km kantavuutta kukaan matkailuautoon tarvitse, koska kukaan ei matkailuautolla aja 500 km putkeen. Tuo tekisi 80km tuntivauhdilla, jota ei matkailuautolla käytännössä koskaan saavuteta, 6 tunnin yhtäjaksoista istumista, oikeassa elämässä 7-9 tuntia. Tuommoisen ajoajan voi helposti jakaa kolmeen osaan eli kahteen taukoon jolloin autokin saa sähkönsä helposti.

        Nuo tauot ei välttämättä ole aina laturipaikoilla. Matkailuautossa on yleensä omat eväät eikä taukoa varten siksi mennä huoltoasemalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaista 500km kantavuutta kukaan matkailuautoon tarvitse, koska kukaan ei matkailuautolla aja 500 km putkeen. Tuo tekisi 80km tuntivauhdilla, jota ei matkailuautolla käytännössä koskaan saavuteta, 6 tunnin yhtäjaksoista istumista, oikeassa elämässä 7-9 tuntia. Tuommoisen ajoajan voi helposti jakaa kolmeen osaan eli kahteen taukoon jolloin autokin saa sähkönsä helposti.

        Just palattiin 2 kk Euroopan reissulta, kilsoja yhteensä 7500. Keskimääräiset päivämatkat 400-600 km, yleensä yhden pysähdyksen taktiikalla.
        Huoltoasemilla käytiin, kun tarvitsi tankata, muuten tauot silloin kun siltä tuntui. Usein keiteltiin kahvit ja syötiin eväät autossa. Range täydellä tankilla n. 800 km, joka on meille aika passseli.
        Teistä riippuen nopeudet, motareilla satasta, pikkuteillä olosuhteiden mukaan. Saa ajaa samoja nopeuksia kuin henkilöautollakin, ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta ei alle 3,5 t autoilla ole. Kulkee kivasti 120 ja enemmänkin, mutta satasen nopeuksissa kulutus pysyy kohtuullisena. 20 km/h enemmän = 2 l enemmän / 100km

        Oleellista on se, ettei käytännössä ole olemassa sähkökäyttöisiä matkailuautoja. Eikä sähköautoa, jolla aikuisten oikeasti voisi vetää edes keskikokoista 1,5 t painavaa, 2,5 m leveää asuntovaunua. Isommista vaunuista puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo tauot ei välttämättä ole aina laturipaikoilla. Matkailuautossa on yleensä omat eväät eikä taukoa varten siksi mennä huoltoasemalle.

        Sähköautoilija säästää niin paljon, että vanerikopin sijaan voi yöpyä hotellissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilija säästää niin paljon, että vanerikopin sijaan voi yöpyä hotellissa.

        Sähkikseen ei mahdu mukaan edes pitemmälle reissulle tarvittavia varusteita. Kuten syys-talvireissuille tarpeellisia kamppeita (lämpötilat meidän reissulla vaihtelivat -5 - +27), harrastusvälineitä, kahta sähköfillaria, kahta koiraa jne...
        Entä mahtuisiko autoosi paluumatkalla 30 kolmen litran viinitonkkaa ja muutama laatikko olutta 🍺 Tuli tankattua parin vuoden tarpeet, koska hintataso oli luokkaa ½ Alkon hinnoista. Tuotiin myös ruokapuolta jääkaapin ja kuivamuonakaapin täydeltä. Niissä ajatuksena erilaisuus, ei niinkään hintataso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkikseen ei mahdu mukaan edes pitemmälle reissulle tarvittavia varusteita. Kuten syys-talvireissuille tarpeellisia kamppeita (lämpötilat meidän reissulla vaihtelivat -5 - 27), harrastusvälineitä, kahta sähköfillaria, kahta koiraa jne...
        Entä mahtuisiko autoosi paluumatkalla 30 kolmen litran viinitonkkaa ja muutama laatikko olutta 🍺 Tuli tankattua parin vuoden tarpeet, koska hintataso oli luokkaa ½ Alkon hinnoista. Tuotiin myös ruokapuolta jääkaapin ja kuivamuonakaapin täydeltä. Niissä ajatuksena erilaisuus, ei niinkään hintataso.

        Voi kauheaa kun juuri sinulle ei löydy juuri tuolle mielikuvitusmatkalle ja sen kamoille sopivaa autoa, on se niin väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kauheaa kun juuri sinulle ei löydy juuri tuolle mielikuvitusmatkalle ja sen kamoille sopivaa autoa, on se niin väärin.

        Pahoittelen, mutta matkamme oli täyttä totta. Oli jo toinen pitkähkö reissu matkailuautolla, se ensimmäinen tehtiin jokunen vuosi sitten Espanjaan. Nyt määränpää oli Dubrovnik.
        Jonkin verran reissattu muutenkin... MP:llä kymmenkunta kertaa Eurooppassa, joista 2 x Kroatiassa, joka on meille sellainen lempparikohde. Viimeiset 6 v joka syksy (paitsi tänä vuonna) matkailuautolla Lapissa ja Norjassa, kilsoja tullut joka reissulla kolmisen tuhatta,
        HD:llä Route 66 vuosi oli 2006 jne.. lukemattomista muista reissuista puhumattakaan.

        Eikä kyse ole sittä ettei meidän reissuille löydy sopivaa SÄHKÖautoa. Kyse on siitä, ettei sellaista matkailuautoa löydy muillekaan pitkiä matkoja reissaaville. Meitä on aika paljon, Euroopassa muistaakseni yli 2 miljoonaa...


    • Anonyymi

      Ruostuu ne nytkin vaikka niissä ei ole kosteutta imeviä eristeitä.

      • Anonyymi

        Mutta ruostuisivat monta kertaa nopeammin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      112
      1431
    2. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1297
    3. Palsta kysely..

      Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      135
      1043
    4. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      964
    5. aivan mieletön ikävä

      paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      897
    6. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      863
    7. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

      Alttarille astelette
      Ikävä
      97
      857
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      75
      846
    9. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

      Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      54
      822
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

      Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      774
    Aihe