Siis ihan hullua, että auton matkustamon lämpimänä pitämiseen kuluu enemmän energiaa kuin nykyaikaisen omakotitalon lämpimänä pitämiseen. 🤯
Miksei siis autojakin lämpöeristetä?
Nykyajan 50 mm paksu supereriste vastaa n. 400 mm:n lasivillakerrosta. Tuollaisella kun vuoraa auton sisätilat ja laittaa kaasulasit, niin auton pieni koko huomioiden lämpövuoto jää naurettavan pieneksi. Jo puoletkin tuosta eristevahvuudesta tekisi paljon.
Lämpöerityksestä olisi hyötyä myös kesällä, kun autoa pitää jäähdyttää ulkoilmaa viileämmäksi.
Ja jos akkukin eristettäisiin, se säilyisi lämpimänä yönkin yli. Toki jäähdytys nestekierrolla tarvittaisiin kuumia kelejä varten.
Miksi sähköautoihin ei tehdä kunnon lämpöeristystä? Pitäähän taloissakin olla.
23
170
Vastaukset
- Anonyymi
Eivät tarvinneet ennen taksikuskit käyttää talvella pipoa. Sähköautoissa se on yleistä.
- Anonyymi
Sähköautot ovat yleisesti ottaen lämpiä ja lämpiävät todella nopeasti. Kannattaa unohtaa ne halpiskinkit joita ei olla suunniteltu kylmiin maihin.
- Anonyymi
Koska auto pääsee joka tapauksessa kylmenemään ja ilmankierto ja tuuletus on tärkeää ettei auto homehdu sisältä ja tila on pieni ja lämpenee nopeasti.
Aika olematonta kunnollinen lämpö- ja äänieristys on polttomoottoriautoissakin. Se on liian kallista toteuttaa, vaikka hiljainen auto, missä ei vedä olisikin "ihan kiva".
P.S. Aivan samat kilowatit ne menevät polttomoottoriautoissakin kabiinin lämmittämiseen, ne vaan ovat polttomoottorin heikon hyötysuhteen aikaansaamaa hukkalämpöä, mistä osa pääsee kylmällä ilmalla hyötykäyttöön ennen haihtumistaan avaruuteen.- Anonyymi
Energiamuodosta riippumatta autoissa on surkeat lämpöeristeet, ääneneristykseen on jonkin verran kiinnitetty huomiota mutta siihenkin heikonlaisesti. Huono lämpöeristys johtuu siitä, että autoissa on yleensä ollut, huonosta hyötysuhteesta johtuen, yllin kyllin hukkalämpöä käytössä. Se on aivan totta, että liikkuvan auton lämpimänä pitämiseen pakkasella kuluu aivan järjettömästi energiaa, hyvinkin saman verran kuin omakotitalon lämmitykseen, tai itseasiassa enemmän. Asia ei vaan ole ollut mikään ongelma ennen sähköautoja, missä lämmitys pitää ottaa suoraan ajoon tarkoitetusta energiavarastosta, sillä hukkaenergiaa ei juurikaan synny. Ongelma konkretisoituu kuitenkin vain hyvin kylmässä, sanotaan alle 0 celsiusasteen lämpötiloissa, ja tämä taas ei ole suurimmalle osalle autojen käyttäjistä mitenkään oleellista, siksi autojen valmistajat eivät kiinnitä asiaan paljon huomiota. Sama asia koskee myös ajoakkujen kapasiteetin hiipumista kovilla pakkasilla. Näihin asioihin ei ole markkina painiotteisesti tulossa korjausta.
- Anonyymi
Tuo lämmöntuotto oli fossiiliaikakaudella ongelma, koska sen takia kului valtavasti polttoainetta eikä lämmöstä ole hyötyä kuin pienelle osalle maailman autoilijoista ja heillekin vain osan vuodesta.
- Anonyymi
Tulisipa Volvolta jonkinlainen Nordic-malli.
- Anonyymi
Ei muuta kuin uretaanipullo käteen ja töihin, kaikki kotelot ja ovet ym täyteen uretaania niin lämpö pysyy ja auto hiljeneekin huomattavasti.
- Anonyymi
Tästä voisi joku korjaamuketju ottaa itselleen työsarkaa samaan tyyliin kuin joskus uusiin autoihin tehtiin ruosteenesto heti auton myynnin yhteydessä.
- Anonyymi
Yksinkertainen vastus otsikon kysymykseen on : kustannukset.
- AnonyymiUUSI
18-tuumaiset renkaat, miljoona kameraa ja anturiako ei sitten maksa yhtään?
- Anonyymi
Toki autoja lämpöeristetään, meilläkin on lämpöeristetty matkailuauto vesikiertoisella lattialämmityksellä.
- Anonyymi
Lisäänpä vielä: Vaikea kuvitella sähkökäyttöistä matkailuautoa, jossa olisi min. 500 km range ja jonka kokonaispaino pysyisi alle 3500 kilon....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäänpä vielä: Vaikea kuvitella sähkökäyttöistä matkailuautoa, jossa olisi min. 500 km range ja jonka kokonaispaino pysyisi alle 3500 kilon....
Silti autoja voi lämpö tai äänieristää jäljestä käsin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäänpä vielä: Vaikea kuvitella sähkökäyttöistä matkailuautoa, jossa olisi min. 500 km range ja jonka kokonaispaino pysyisi alle 3500 kilon....
Ei tuollaista 500km kantavuutta kukaan matkailuautoon tarvitse, koska kukaan ei matkailuautolla aja 500 km putkeen. Tuo tekisi 80km tuntivauhdilla, jota ei matkailuautolla käytännössä koskaan saavuteta, 6 tunnin yhtäjaksoista istumista, oikeassa elämässä 7-9 tuntia. Tuommoisen ajoajan voi helposti jakaa kolmeen osaan eli kahteen taukoon jolloin autokin saa sähkönsä helposti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuollaista 500km kantavuutta kukaan matkailuautoon tarvitse, koska kukaan ei matkailuautolla aja 500 km putkeen. Tuo tekisi 80km tuntivauhdilla, jota ei matkailuautolla käytännössä koskaan saavuteta, 6 tunnin yhtäjaksoista istumista, oikeassa elämässä 7-9 tuntia. Tuommoisen ajoajan voi helposti jakaa kolmeen osaan eli kahteen taukoon jolloin autokin saa sähkönsä helposti.
Nuo tauot ei välttämättä ole aina laturipaikoilla. Matkailuautossa on yleensä omat eväät eikä taukoa varten siksi mennä huoltoasemalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuollaista 500km kantavuutta kukaan matkailuautoon tarvitse, koska kukaan ei matkailuautolla aja 500 km putkeen. Tuo tekisi 80km tuntivauhdilla, jota ei matkailuautolla käytännössä koskaan saavuteta, 6 tunnin yhtäjaksoista istumista, oikeassa elämässä 7-9 tuntia. Tuommoisen ajoajan voi helposti jakaa kolmeen osaan eli kahteen taukoon jolloin autokin saa sähkönsä helposti.
Just palattiin 2 kk Euroopan reissulta, kilsoja yhteensä 7500. Keskimääräiset päivämatkat 400-600 km, yleensä yhden pysähdyksen taktiikalla.
Huoltoasemilla käytiin, kun tarvitsi tankata, muuten tauot silloin kun siltä tuntui. Usein keiteltiin kahvit ja syötiin eväät autossa. Range täydellä tankilla n. 800 km, joka on meille aika passseli.
Teistä riippuen nopeudet, motareilla satasta, pikkuteillä olosuhteiden mukaan. Saa ajaa samoja nopeuksia kuin henkilöautollakin, ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta ei alle 3,5 t autoilla ole. Kulkee kivasti 120 ja enemmänkin, mutta satasen nopeuksissa kulutus pysyy kohtuullisena. 20 km/h enemmän = 2 l enemmän / 100km
Oleellista on se, ettei käytännössä ole olemassa sähkökäyttöisiä matkailuautoja. Eikä sähköautoa, jolla aikuisten oikeasti voisi vetää edes keskikokoista 1,5 t painavaa, 2,5 m leveää asuntovaunua. Isommista vaunuista puhumattakaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nuo tauot ei välttämättä ole aina laturipaikoilla. Matkailuautossa on yleensä omat eväät eikä taukoa varten siksi mennä huoltoasemalle.
Sähköautoilija säästää niin paljon, että vanerikopin sijaan voi yöpyä hotellissa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoilija säästää niin paljon, että vanerikopin sijaan voi yöpyä hotellissa.
Sähkikseen ei mahdu mukaan edes pitemmälle reissulle tarvittavia varusteita. Kuten syys-talvireissuille tarpeellisia kamppeita (lämpötilat meidän reissulla vaihtelivat -5 - +27), harrastusvälineitä, kahta sähköfillaria, kahta koiraa jne...
Entä mahtuisiko autoosi paluumatkalla 30 kolmen litran viinitonkkaa ja muutama laatikko olutta 🍺 Tuli tankattua parin vuoden tarpeet, koska hintataso oli luokkaa ½ Alkon hinnoista. Tuotiin myös ruokapuolta jääkaapin ja kuivamuonakaapin täydeltä. Niissä ajatuksena erilaisuus, ei niinkään hintataso. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähkikseen ei mahdu mukaan edes pitemmälle reissulle tarvittavia varusteita. Kuten syys-talvireissuille tarpeellisia kamppeita (lämpötilat meidän reissulla vaihtelivat -5 - 27), harrastusvälineitä, kahta sähköfillaria, kahta koiraa jne...
Entä mahtuisiko autoosi paluumatkalla 30 kolmen litran viinitonkkaa ja muutama laatikko olutta 🍺 Tuli tankattua parin vuoden tarpeet, koska hintataso oli luokkaa ½ Alkon hinnoista. Tuotiin myös ruokapuolta jääkaapin ja kuivamuonakaapin täydeltä. Niissä ajatuksena erilaisuus, ei niinkään hintataso.Voi kauheaa kun juuri sinulle ei löydy juuri tuolle mielikuvitusmatkalle ja sen kamoille sopivaa autoa, on se niin väärin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voi kauheaa kun juuri sinulle ei löydy juuri tuolle mielikuvitusmatkalle ja sen kamoille sopivaa autoa, on se niin väärin.
Pahoittelen, mutta matkamme oli täyttä totta. Oli jo toinen pitkähkö reissu matkailuautolla, se ensimmäinen tehtiin jokunen vuosi sitten Espanjaan. Nyt määränpää oli Dubrovnik.
Jonkin verran reissattu muutenkin... MP:llä kymmenkunta kertaa Eurooppassa, joista 2 x Kroatiassa, joka on meille sellainen lempparikohde. Viimeiset 6 v joka syksy (paitsi tänä vuonna) matkailuautolla Lapissa ja Norjassa, kilsoja tullut joka reissulla kolmisen tuhatta,
HD:llä Route 66 vuosi oli 2006 jne.. lukemattomista muista reissuista puhumattakaan.
Eikä kyse ole sittä ettei meidän reissuille löydy sopivaa SÄHKÖautoa. Kyse on siitä, ettei sellaista matkailuautoa löydy muillekaan pitkiä matkoja reissaaville. Meitä on aika paljon, Euroopassa muistaakseni yli 2 miljoonaa...
- AnonyymiUUSI
Ruostuu ne nytkin vaikka niissä ei ole kosteutta imeviä eristeitä.
- AnonyymiUUSI
Mutta ruostuisivat monta kertaa nopeammin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34887601 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12571Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692348- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161532Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91381- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181811320RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421217