Veriasiaan käsittelevässä avauksessa on tullut esiin näkemys, jonka mukaan henkilö joka ei sitoudu omaehtoisesti kaikkiin vaadittavien asioihin, kuten verensiirtokieltoon, ei ole Jehovan todistaja, vaikka kuuluisi kun seurakuntaan.
Onko mitään arviota paljonko on näitä, jotka eivät vapaaehtoisesti sitoudu seuran ja vanhimpien vaatimuksiin, vaan ovat joko hiljaisesti eri mieltä tai vain kokevat itsensä pakotetuiksi?
Kun nämä poistetaan kokonaismäärästä, paljonko edellä esitetyn mukaisia todistajia lopulta on?
Kaikilla todistajilla ei muutenkaan aina ole tietoa virallisista vaatimuksista, vaan he luulevat jotain muuta.
Jehovan todistajien määrä Suomessa ja maailmalla
23
405
Vastaukset
- Anonyymi
Ja vielä jatkokysymys: miksi Jehovan todistajat yleensä painistavat ihmisiä esim. kasteelle tai verensiirroista kieltäytymiseen, jos kerran toiminnan tulisi olla vapaaehtoista?
- Anonyymi
Anonyymi-ap 2024-12-11 08:36:48
"Onko mitään arviota paljonko on näitä, jotka eivät vapaaehtoisesti sitoudu seuran ja vanhimpien vaatimuksiin, vaan ovat joko hiljaisesti eri mieltä tai vain kokevat itsensä pakotetuiksi?
Kun nämä poistetaan kokonaismäärästä, paljonko edellä esitetyn mukaisia todistajia lopulta on?"
-Niin.
Onhan vielä ne jotka ovat mukana pelkästään omaistensa vuoksi. He eivät usko varitotornia, mutta koska heidän erotessaan omaiset saisivat käskyn mököttämiseen, he eivät saisi edes vastata eronneen tervehdykseen, he ovat mukana. Omaistensa, jt-parkojen vuoksi.- Anonyymi
Joo näin mun suvussa kaikki miehet mukana
Vaan ettei tule mökötys tuomio .naiset uskoo
Toimii ahkerasti suvussa.
- Anonyymi
Ajattelen, että tämä tuottaa myös mielenkiintoisia näekökulmia. Jos henkilö ei ole koskaan täysin uskonut todistajien oppeja, vaan on vain muita miellyttääkseen ollut mukana ja ehkä käynyt kasteellakin, niin hän ei ole koskaan ollut Jehovan todistaja. Näin ollen hän ei myöskään voi olla luopio.
Entä sitten tämä hyvin kyseenalainen käytäntö, jossa seurakunnalle kerrotaan ettei joku ole enää todistaja, pitäisikö tällaisessa tapauksessa kertoa seurakunnalle, ettei X X ole edelleenkään todistaja?
Uskonto on arkaluonteista, salassapidettävää tietoa, eikä sitä pitäisi julkistaa toisille. - Anonyymi
Kysymys on varsin kiinnostava. Englanninkielisillä foorumeilla on yleisessä käytössä lyhenteet
PIMI = physically in, mentally in = fyysisesti ja henkisesti mukana seurakunnassa
PIMO = fyysisesti mukana seurakunnassa, mutta henkisesti ulkona, ei todellisuudessa usko
Ymmärrettävästi PIMO:t eivät statuksestaan seurakunnassa huutele, joten asia jää vaikeaksi selvittää. Arvelisin kuitenkin, että suurin osa seurakunnan jäsenistä on PIMI:jä, eli uskovat oikeasti asiaan ja ovat ainakin periaatteessa valmiita järjestöuskollisuuteen vaikka kuolemaan asti, tosin hekin voivat lipsua opissa ja toimintatavoissa joskus. Todistajuus on raskas uskonto PIMO:ille, joten he todennäköisesti melko nopeasti eroavat tai tulevat erotetuksi, kun eivät kestä kaksoiselämää ja valheellisuutta, jossa he joutuvat edustamaan uskontoa, jota eivät todellisuudessa kannata. PIMO:us lienee siis enemmänkin välivaihe lähtöä tehdessä kuin pysyvä, vuosia tai vuosikymmeniä kestävä tila seurakunnassa oleville.- Anonyymi
Minä olin PIMO 30 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olin PIMO 30 vuotta.
Miltä se tuntui? Varmaan vähän muukalaiseksi tuntee itsensä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei miten raskasta.... olen ollut kentällä
Ja zoom koksa ei ole ollut koskaan näin
Helppoa . Oikesti kentällä noin 10 vuotta sitten - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helppoa . Oikesti kentällä noin 10 vuotta sittenMinä taas teen kenttää säännöllisesti, vaikka zoom kokouksia seuraankin ( ainoastaan).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Olin sentään myös vanhin ja tienraiivaaja.
Mutta sitten kun oli aika lopettaa moinen touhu, niin se oli yksi päivä kun sen lopetin.
Ja päivääkään en ole katunut näyttelemisen lopettamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Olin sentään myös vanhin ja tienraiivaaja.
Mutta sitten kun oli aika lopettaa moinen touhu, niin se oli yksi päivä kun sen lopetin.
Ja päivääkään en ole katunut näyttelemisen lopettamista.Miksi näyttelit? Ketä varten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helppoa . Oikesti kentällä noin 10 vuotta sittenEihän tätä tehdä ihmisiä varten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi näyttelit? Ketä varten?
Sukulaisiani, jotteivät karttaisi.
- Anonyymi
Usko ratkaisee, ei määrä
JT pelastuu kaikki- Anonyymi
Oliskos jotain raamatullisia perusteita tolle?
- Anonyymi
Pelastuuko pelkällä raportilla per kuukausi:" rasti ruutuun; olen käynyt kentällä, 1min kuukaudessa."
Helppoa kun sen osaa.
- Anonyymi
Jt:t eivät edes tunne oman liikkeensä ja oppinsa taustaa ja historiaa...
Sitä on kiellettyä tutkia. - Anonyymi
Eihän kasteelle menemisessä ole mitään järkeä, jos on vaikka epäilyjä.
Eikä siinäkään ole järkeä, että alkaa itse aivopestä omia epäilyjään. Ennemmin kannattaa ottaa aikalisä ja selvittää asioita. - Anonyymi
Anonyymi 2024-12-11 19:57:21
" JT pelastuu kaikki "
Vartiotorni on julkaissut artikkelin, jossa se leuhkii lahkosta erotettujen määrällä. Ideana oli väittää, että jäljelle jääneet ovat sitten jonkinlaisia lajin "valioita"
Mutta lahkosta erotetaan lahkorikkeiden vuoksi. Niistä on JT velvollinen käräyttämään toverinsa.
Ja koska kiinnijääminen riippuu tuurista ja huonosta tuurista, on lahkossa sellaisia rikkeitä tehneitä, joista toiset kiinnijääneet ovat erotettu.
Jumala ei ole niin epäjohdonmukainen että noudattaisi JT:n pyynnön mukaista pelastamista ja tuomitsemista.+ - Anonyymi
Joo ne käski hävittää vanhat kirjoitukset, mutta onneksi meillä on valokopiokone.
- Anonyymi
Laskee kuin lehmän häntä.
Kynäraportoijia 99%.- Anonyymi
No voi sinua jos noin että 99% laskee vain 1% nousua harmi
- Anonyymi
Anonyymi 2024-12-11 19:57:21
" JT pelastuu kaikki "
Vartiotorni on julkaissut artikkelin, jossa se leuhkii lahkosta erotettujen määrällä. Ideana oli väittää, että jäljelle jääneet ovat sitten jonkinlaisia lajin "valioita"
Mutta lahkosta erotetaan lahkorikkeiden vuoksi. Niistä on JT velvollinen käräyttämään toverinsa.
-------------
-Mutta vartiotorniuskonto muuttaa oppejaan.
Jehovan todistajien oppimuutoksista - pari esimerkkiä
1921: rokotukset kiellettiin
1952: rokotteet sallittiin.
1929: Roomalaiskirjeen 13:1 Suurvaltiaat ovat Jehova Jumala ja Jeesus Kristus
1962: Roomalaiskirjeen 13:1 ylivallat tunnistettiin maallisiksi hallituksiksi[3
1995: sukupolvioppi muuttui. Sukupolviopista poistettiin se tulkinta, että "sukupolveen" kuuluisivat vain ne, jotka olivat olleet elossa vuonna 1914
2008: sukupolvioppi muuttui. "Sukupolvella" alettiin tarkoittaa "kansojen ihmisten" sijaan ns. voideltuja, joita olisi edelleen elossa Harmageddonin tullessa.
2010: sukupolvioppi muuttui. "Sukupolveen" alettiin sisällyttää kaikki ne nykyisin elävät ns. voidellut, jotka ovat eläneet osittainkin samanaikaisesti vuonna 1914 elossa olleiden voideltujen kanssa
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Jehovan_todistajien_oppimuutoksista
-Jos JT on hylännyt vanhan opin ennen vartiotornia, ja omaksunut uuden jo ennen vartiotornia, saa hän heti potkut, eikä häntä sitten pyydetä takaisin, kun vartiotorni päätyy samaan uuteen oppiin.
-Anteeksipyyntö JT:lta on tuntematonta tuossa uskontokunnassa
11-vuotias Josefina katsoo arkana edessään seisovia iäkkäitä miehiä. Josefinan on kerrottava heille, mitä tapahtui, kun perheen tuttavamies käytti häntä seksuaalisesti hyväkseen.
Komitean kuulustelu oli nuorelle tytölle ahdistava ja nolo, mutta tunne muuttui lopulta järkytykseksi. Hänen kertomustaan ei uskottu.
– Kuitenkin he painottivat, että jos jotain olikin tapahtunut, kenellekään ei saanut kertoa. Ei poliisille, ei edes terveydenhoitajalle, vaikka oireilin koulussa pahasti.
Josefina Pakomaan nöyryytyksen huipentuma oli, että hänen käskettiin antaa miehelle anteeksi. Anteeksiannon osoituksena hänen piti tarjota miehelle kotonaan pullakahvit “koska maailmanlopun jälkeen tulevassa paratiisimaassa vanhoja ei muistella”.
https://yle.fi/a/3-10106328
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713488
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851506Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251249- 1581212
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit192978- 35961
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16943Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57832Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk90777- 62745