Sähköautojen akut saattavat kestää huomattavasti pidempään kuin aiemmin on arvioitu.

Anonyymi-ap

”Emme ole testanneet sähköautojen akkuja oikealla tavalla”, sanoo tiedotteessa tutkimuksen johtava kirjoittaja ja Stanfordin yliopiston energiainsinööri Simona Onori.

”Yllättäen arkielämän ajotavat, kuten kiihdytykset ja akkujen lepoajat, hidastavat akkujen kulumista enemmän kuin olemme osanneet odottaa.”

”Kova kaasupolkimen painaminen ei nopeuta akun kulumista – pikemminkin päinvastoin”

https://tekniikanmaailma.fi/emme-ole-testanneet-sahkoautojen-akkuja-oikealla-tavalla-tyypillinen-ajotapa-tekee-hyvaa-sahkoautojen-akuille-tutkimus-kertoo/

77

635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi harmi, nyt kusee sähköautovastaisen iskut ja väitteet.

      • Anonyymi

        Suattaapi ollannii tai voi olla ettei oukkaa. Ottia tuata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suattaapi ollannii tai voi olla ettei oukkaa. Ottia tuata.

        Kyllä tästä on ihan faktatietoa saatavilla, että erittäin hyvin kestää akut.


    • Anonyymi

      Nyt kuluu renkaat eikä akku. Kyllä lähtee!!

      • Anonyymi

        Ei tarvitse suditella. Tallan voi painaa pohjaan vasta esim. 40 km/h nopeudessa.


    • Anonyymi

      Ja kuumuus ja kylmyys (eli lämpötilan vaihtelu) ja pikalataukset ja vääränlainen lataaminen (ihmiset lataavat akun jatkuvasti 100 %:iin) tuhoavat akut nopeammin. Eli hän luetteli vain positiiviset asiat ja ”unohti” negatiiviset. Tosielämässä akku kuluu nopeammin kuin labrassa.

      • Anonyymi

        Auto asettaa aina lataamisrajat ei ihminen.


      • Anonyymi

        On siinä meillä asiantuntija, varmaankin sellainen niin sanottu asiantuntija.


      • Anonyymi

        Tosielämässä akut ovat kestäneet paremminn kuin on ennakoitu. Autoissa on muuten akkukapasitteettia enemmän kuin minkä auton automagiikka antaa käyttää, eli "ylilataukseen" on varauduttu jo silläkin tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosielämässä akut ovat kestäneet paremminn kuin on ennakoitu. Autoissa on muuten akkukapasitteettia enemmän kuin minkä auton automagiikka antaa käyttää, eli "ylilataukseen" on varauduttu jo silläkin tavalla.

        Kun akun varauskyky on "virallisesti" 70 % uuteen verrattuna, kaikki kapasiteetti on käytetty. Sen jälkeen alenema onkin nopeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun akun varauskyky on "virallisesti" 70 % uuteen verrattuna, kaikki kapasiteetti on käytetty. Sen jälkeen alenema onkin nopeaa.

        Tuohon menee varmastikkin yli 30 vuotta.


      • Anonyymi

        Seliseli.. Ei kulu akut niinkuin luultiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seliseli.. Ei kulu akut niinkuin luultiin.

        Kyllä, akut kuluvat nopeammin kuin on luultu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä meillä asiantuntija, varmaankin sellainen niin sanottu asiantuntija.

        Jos se on se Kaikkien Alojen Erityisasiantuntija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, akut kuluvat nopeammin kuin on luultu.

        No ei kuitenkaan tutkimustietoon perustuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seliseli.. Ei kulu akut niinkuin luultiin.

        KLULUUPAS !!! ÄLÄ LATELE TÄÄLLÄ EPÄTOTUUKSIA !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun akun varauskyky on "virallisesti" 70 % uuteen verrattuna, kaikki kapasiteetti on käytetty. Sen jälkeen alenema onkin nopeaa.

        Sähköautoissa ei käytetä lyijyakkuja, tietosi on vanhentunutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon menee varmastikkin yli 30 vuotta.

        Tuohon menee alle 10 vuotta, sen voi nähdä käytetyistä sähköautoistakin.


    • Anonyymi

      Tällaisen tavallisen tallaajan kannalta on aivan sama kestääkö akku 15 vuotta vai 25 vuotta.

      Se merkittävä asia on se että sähköllä ajaminen on naurettavan halpaa.

      • Anonyymi

        Olennaista on pääomasidonnaisuus joka liittyy sähköauton akustoon !
        Puhutaan summasta 15000-40000€ joka on melkoinen raha !

        Asian ymmärtää tai ei ymmärrä !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olennaista on pääomasidonnaisuus joka liittyy sähköauton akustoon !
        Puhutaan summasta 15000-40000€ joka on melkoinen raha !

        Asian ymmärtää tai ei ymmärrä !?

        Jehovan todistaja kenties? Ainakin samanlainen höpöhöpön julistustekniikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovan todistaja kenties? Ainakin samanlainen höpöhöpön julistustekniikka.

        Kysymyksessä ei ole uskonto vaan fakta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyksessä ei ole uskonto vaan fakta !

        Kysymyksessä on mielisairaus, se on fakta.


      • Anonyymi

        Talvipakkasella asut sitten autossa?
        Ihan oikeesti. Kumpi sulle on tärkeämpää: koti on lämmin vai se sähkäri? Toki ymmärrän, että joillekin auto (käyttövoimasta viis), on elämän ykkösasia, mutta noin niinkuin muuten?


    • Anonyymi

      Ei nyt vielä kannata sähköautoa ostaa.
      Odotetaan niitä Toyotan lupaamia Solidstate akkuja!
      Ei osteta edes hybridiä ennen kuin tulee kunnolliset paremmat akut.

      • Anonyymi

        Siinä menee ikä ja terveys, jos alkaa odottelemaan Toyotan tulevaisuuden lupausten toteutumista. Solid state akkuhan piti julkaista jo 2020 olympialaisten aikaan, mutta kisaylin siirrettiin seutaavalle vuodelle. Akkua ei saatu valmiiksi, eikä se ole vieläkään 2025. Kiinalaiset, eurooppalaiset ja korealaisetkin ovat autojen sähköistämisessä pidemmällä, kuin Toyota.


    • Anonyymi

      Uusien sähköautojen ja mallien myötä kasvuprosentit ja -määrät nousevat huimiksi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mitä sillä korroosion raiskaamalla korilla voi tehdä?

    • Anonyymi

      Sähköautojen akut saattavat kestää huomattavasti pidempään kuin aiemmin on arvioitu..

      • Anonyymi

        Ei se paljon lohduta asiakasta joka maksaa korjaamolaskua akuston vaihdosta !
        Summa pyörii kymmenissä tuhansissa Euroissa ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se paljon lohduta asiakasta joka maksaa korjaamolaskua akuston vaihdosta !
        Summa pyörii kymmenissä tuhansissa Euroissa ??

        Kenestä sinä oikein sössötät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenestä sinä oikein sössötät?

        Sähköauton omistajasta tai haltijasta, koska valtaosa uusista on ostettu osamaksulla !?

        Eli, auto on vielä maksamatta ja akusto kyykkäsi jolloin tulee lisälaskua 30000€ ?

        Onnea !


    • Anonyymi

      Suattaapi olla mut voe tok olla ettei.

      Savolainen autokauppias

    • Anonyymi

      On hyvä että sähköautoista saadaan koko ajan lisää tällaisia positiivisia uutisia. Polttomoottoriauto jää vähitellen teknisesti vanhentuneeksi verrattuna sähköautoon. Sähköautot kehittyvät nopeasti kantamaltaan, energiatehokkuudelta, latausnopeudeltaan ja monelta muilta osin. Akutkin näyttävät kestävän kauemmin kuin itse sähköauto. Hinnat tulevat alas. Sähköauton tehot ovat paljon useimpia polttomoottoriautoja suuremmat. Kaikki kertoo sähköauton tekniikan hyvin nopeasta kehittymisestä.

      • Anonyymi

        Polttomoottori on jo ollut viimeiset 10-15 vuotta auttamattoman vanhentunut. Niskalaukaus tulee 2 vuoden sisään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottori on jo ollut viimeiset 10-15 vuotta auttamattoman vanhentunut. Niskalaukaus tulee 2 vuoden sisään.

        Ja silti enemmistö suomalaisista ajaa polttiksilla 20 vuoden päästäkin. Ja käytetyt polttikset menevät kaupaksi saman 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti enemmistö suomalaisista ajaa polttiksilla 20 vuoden päästäkin. Ja käytetyt polttikset menevät kaupaksi saman 20 vuotta.

        Polttiksien keski-ikä tulee nousemaan voimakkaasti kun yhä suurempi osa uusista ja maahantuoduista autoista on sähköisiä. Ajan mittaan niiden määrä tulee myös laskemaan kun polttisten kanta ei uusiudu riittävästi. Jos näin mennään niin 15 vuoden päästä suurin osa polttiksista alkaa olla huonokuntoisia ja vanhoja autoja joita kaikki eivät enää halua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksien keski-ikä tulee nousemaan voimakkaasti kun yhä suurempi osa uusista ja maahantuoduista autoista on sähköisiä. Ajan mittaan niiden määrä tulee myös laskemaan kun polttisten kanta ei uusiudu riittävästi. Jos näin mennään niin 15 vuoden päästä suurin osa polttiksista alkaa olla huonokuntoisia ja vanhoja autoja joita kaikki eivät enää halua.

        Aliarvioit kuinka kauan autoilla Suomessa ajellaan. Normaalien polttisten käyttöikä on yli 25 vuotta.

        "Jos näin mennään niin 15 vuoden päästä suurin osa polttiksista alkaa olla huonokuntoisia ja vanhoja autoja joita kaikki eivät enää halua."

        Hah hah haa... Autoja voidaan pitää kunnossa vaikka yli 50 vuotta, jos vain halutaan. 15 vuotta on lyhyt aika autolle.

        "Polttiksien keski-ikä tulee nousemaan voimakkaasti kun yhä suurempi osa uusista ja maahantuoduista autoista on sähköisiä"

        Aika hitaasti tuo muuttuu kun uusien autojen markkina on käytännössä kuollut. On helppoa saada suuri osuus kuoleman partaalla roikkuvassa markkinassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aliarvioit kuinka kauan autoilla Suomessa ajellaan. Normaalien polttisten käyttöikä on yli 25 vuotta.

        "Jos näin mennään niin 15 vuoden päästä suurin osa polttiksista alkaa olla huonokuntoisia ja vanhoja autoja joita kaikki eivät enää halua."

        Hah hah haa... Autoja voidaan pitää kunnossa vaikka yli 50 vuotta, jos vain halutaan. 15 vuotta on lyhyt aika autolle.

        "Polttiksien keski-ikä tulee nousemaan voimakkaasti kun yhä suurempi osa uusista ja maahantuoduista autoista on sähköisiä"

        Aika hitaasti tuo muuttuu kun uusien autojen markkina on käytännössä kuollut. On helppoa saada suuri osuus kuoleman partaalla roikkuvassa markkinassa.

        Sillä ei ole mitään väliä kuinka kauan polttisromuja voitaisiin teoriassa pitää hitsailemalla kunnossa. Polttoaineen, huoltojen ja varaosien saatavuuden loppuminen sinetöi polttisten kohtalon ensi vuosikymmenellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti enemmistö suomalaisista ajaa polttiksilla 20 vuoden päästäkin. Ja käytetyt polttikset menevät kaupaksi saman 20 vuotta.

        Aika lapsellinen ja typerä kuvitelma. Naurettava oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä ei ole mitään väliä kuinka kauan polttisromuja voitaisiin teoriassa pitää hitsailemalla kunnossa. Polttoaineen, huoltojen ja varaosien saatavuuden loppuminen sinetöi polttisten kohtalon ensi vuosikymmenellä.

        Polttoainetta myydään ja huollot toimivat normaalisti ja varaosiakin on saatavilla ihan 2050-luvulle saakka. Niin kauan kuin autoja on riittävästi liikenteessä niin taatusti joku tekee aina varaosia. Jos ei virallinen autovalmistaja niin sitten joku muu ja tietenkin varaosia saa aina käytettynä. Jatkuvastihan ihmiset asentavat epävirallisia osia autoihinsa ja se on ihan ok.

        On harhaisen idiootin keksimä kuvitelma, että mikään noista päättyy ensi vuosikymmenellä. Etenkin kun autojen käyttöikä vain pitenee vuosi vuodelta ja uusia autoja ostetaan koko ajan vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika lapsellinen ja typerä kuvitelma. Naurettava oikein.

        Jos katsotaan lukuja tarkemmin niin tuo on täysin realistinen kuvitelma. Sähköautojen myyntien kasvu on jo päättynyt joten vain laskukyvytön idiootti väittää, että sähköautot valtaisi liikenteen alle 10 vuodessa. Varsinkin kun uusien autojen markkina on käytännössä kuollut. Ja nyt kun kauppasota on alkanut niin uusien autojen myynti romahtaa nykyisestäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti enemmistö suomalaisista ajaa polttiksilla 20 vuoden päästäkin. Ja käytetyt polttikset menevät kaupaksi saman 20 vuotta.

        Kaikki menee laupaksi sopivalle hinnalla. Käytetyllä putkitelkkarillakin on hintansa, jos sopiva ostaja löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki menee laupaksi sopivalle hinnalla. Käytetyllä putkitelkkarillakin on hintansa, jos sopiva ostaja löytyy.

        Mikä voisi olla putkitelevision jm-hinta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksien keski-ikä tulee nousemaan voimakkaasti kun yhä suurempi osa uusista ja maahantuoduista autoista on sähköisiä. Ajan mittaan niiden määrä tulee myös laskemaan kun polttisten kanta ei uusiudu riittävästi. Jos näin mennään niin 15 vuoden päästä suurin osa polttiksista alkaa olla huonokuntoisia ja vanhoja autoja joita kaikki eivät enää halua.

        Mä en ole koskaan ostanut uutta autoa, aina käytetyn ja nuorin on ollut viisi (5) v. Silläkin ajelin 13 vuotta ja vain yhden auton ostanut liikkeestä.
        Eli kaikilla vanhoilla autoilla olen ajanut kauan, nykyinenkin on jo yli 10v, ei kyllä uskoisi vaikka itse sanonkin.
        Yksikään ei ole jäänyt lahoamaan pihaan vaan ostaja on löytynyt heti. Osaan korjata, teen huollot itse ja eikö ole kummallista, ettei edes katsastusmies ole marissut?
        Vanha auti, riittää pelkkä liikennevakuutus. Rahallisesti tuo vakuutusmaksu kaskoon/kaiken kattavaan kaskoon on merkittävä.
        Kovaa ajan, mutta tyhmänhulluuksia en tee, toki sen voi tehdä joku muu, mutta maksajakin löytyy siitä "muusta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä ei ole mitään väliä kuinka kauan polttisromuja voitaisiin teoriassa pitää hitsailemalla kunnossa. Polttoaineen, huoltojen ja varaosien saatavuuden loppuminen sinetöi polttisten kohtalon ensi vuosikymmenellä.

        Mersuja hitsaillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä ei ole mitään väliä kuinka kauan polttisromuja voitaisiin teoriassa pitää hitsailemalla kunnossa. Polttoaineen, huoltojen ja varaosien saatavuuden loppuminen sinetöi polttisten kohtalon ensi vuosikymmenellä.

        Oletko koskaan kuullut "romiksista"?? Meillekkin tuli uusi "romis". No, ei sitä "romikseksi" voi sanoa, ihan helkutin siisti ja järjestyksessä oleva mesta.
        No, kaikkea kivaa saa maailmalta ja puolta halvemmalla, kuin täältä. Leikitään nyt ajatuksella, että Suomesta loppuisi kaikki, niin maailmalta saa.


    • Anonyymi

      Sähköauto on hieno peli, mutta kun akusto posahtaa, niin täytyy mennä pankkiin anelemaan lainaa 30 tonnia !?

      • Anonyymi

        Kuvitelmaa. luuloa ja uskoa.


    • Anonyymi

      Voihan akut kestää mutta Suomessa vain joka paikkaan tunkeuva suolavesi ja kotelot monasti alumiinia joista sitten läpiviennit sitten syöpyvät ympäriinsä vuotaviksi.

      • Anonyymi

        On sinulla kuvitelmat. Voihan sitä noinkin kuvitella.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VAG haperot liittimet ja suolavesi
        https://www.youtube.com/watch?v=n3nD5VxDhug

        Patteri-Pentit sivuuttavat faktat. Penteille akku kestää ikuisuuden ja ehkä vielä sitäkin pidempään. Penteille akussa ei ole kuluvia eikä vaurioituvia osia, mutta Toyota-Terot tietävät Totuuden.


    • Anonyymi

      Ne pitää testata oikealla kuormalla ja realistisella nopeudella rajoitusten mukaan talvella juuri tavalla miten ajetaan.. akkujen kestoa liioitellaan reilusti

    • Anonyymi

      Suattavat kestää voan suattavat olla kestämättäkii.

    • Anonyymi

      Googlen ensimmäinen sähköauton julkaisun aikaan google sääti 92m matkan 100km matkaksi 8% erotuksella todellisuuteen. Oli ikävä huomata että km/h mittari virhettä ei enää voi kalibroida googlemapsin kautta vaan tomtom, route66 ja iphonemapsin kautta saa kalibroitua.

    • Anonyymi

      On maanantai version akkuja ja perjantai version akkuja .. millainen sattuu kenellekin sen sit näkee.

      • Anonyymi

        On eurooppalaisia akkuja ja japanilaisia akkuja ja eron kyllä huomaa. Porschetkin pitää romuttaa uutena.


    • Anonyymi

      Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !

      Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
      Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !

      Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !

      Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?

      Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?

    • Anonyymi

      Eivät kestä. Vähintään kondenssivettä päääsee akun sisälle ja hapettaa liittimet sun muut ja paketti on valmis. Jo 3 vuoden vanhoihin on jouduttu uusimaan ajoakkuja, mm skodaan.

    • Anonyymi

      "Monien autoilijoiden arkiset ajotottumukset, kuten pysähtelyt, kiihdytykset, jarrutukset ja pitkät pysäköinnit, hidastavat akkujen kulumista verrattuna laboratorio-olosuhteissa tehtyihin jatkuviin purku- ja lataustesteihin. Tämä voi pidentää akkujen käyttöikää jopa kolmanneksella verrattuna aiempiin arvioihin."

      Keskimääräinen sähköauton ajoakku siis kestää helposti n. 2 miljoonaa kilometriä kovaa ajoa. Kyllä on lapsellisella polttopellellä taas vaikeaa.

      • Anonyymi

        Miten sitten vanhoista sähköautoista on akut poksahdellut jatkuvasti? Lisäksi miksi noin 100 tkm ajetuissa sähköautoissa on usein alle 70% kapasiteetista jäljellä?

        Ja nuo tutkimukset ovat autovalmistajien suoltamaa propagandaa. Ja autovalmistajat ovat valehtelevia huijareita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sitten vanhoista sähköautoista on akut poksahdellut jatkuvasti? Lisäksi miksi noin 100 tkm ajetuissa sähköautoissa on usein alle 70% kapasiteetista jäljellä?

        Ja nuo tutkimukset ovat autovalmistajien suoltamaa propagandaa. Ja autovalmistajat ovat valehtelevia huijareita.

        Vidut on mitään posahdellut muualla kuin essonbaaarin junttien mielikuvituksessa.
        Tässä tutkittua tietoa asiasta.

        "Volkswagen ID.3:n akku kestotestissä – yli 90 % kapasiteetista jäljellä 160 000 kilometrin jälkeen"

        https://moottori.fi/uutinen/volkswagen-id-3n-akku-kestotestissa-yli-90-kapasiteetista-jaljella-160-000-kilometrin-jalkeen/

        "Nykyään moderni akku kestää noin 7 000 täyttä sykliä, Royal Institute of Technologyn professori Rakel Wreland Lindström kertoo lehdelle.

        Akun käyttöikä mitataan ja ilmoitetaan tyypillisesti käyttösykleinä eli montako kertaa akku puretaan ja ladataan täydestä tyhjäksi.

        Vielä muutama vuosi sitten kennovalmistajien ilmoittama akun tyypillinen sykli-ikä oli noin 1 500–3 000 täyttä sykliä, minkä jälkeen valmistaja lupasi alkuperäisestä kapasiteetista olevan jäljellä vielä 80 prosenttia."

        https://www.is.fi/autot/art-2000011183058.html

        Tuo 7.000 sykliä 300 km lataus välillä tarkoittaa 2.100.000 kilometriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vidut on mitään posahdellut muualla kuin essonbaaarin junttien mielikuvituksessa.
        Tässä tutkittua tietoa asiasta.

        "Volkswagen ID.3:n akku kestotestissä – yli 90 % kapasiteetista jäljellä 160 000 kilometrin jälkeen"

        https://moottori.fi/uutinen/volkswagen-id-3n-akku-kestotestissa-yli-90-kapasiteetista-jaljella-160-000-kilometrin-jalkeen/

        "Nykyään moderni akku kestää noin 7 000 täyttä sykliä, Royal Institute of Technologyn professori Rakel Wreland Lindström kertoo lehdelle.

        Akun käyttöikä mitataan ja ilmoitetaan tyypillisesti käyttösykleinä eli montako kertaa akku puretaan ja ladataan täydestä tyhjäksi.

        Vielä muutama vuosi sitten kennovalmistajien ilmoittama akun tyypillinen sykli-ikä oli noin 1 500–3 000 täyttä sykliä, minkä jälkeen valmistaja lupasi alkuperäisestä kapasiteetista olevan jäljellä vielä 80 prosenttia."

        https://www.is.fi/autot/art-2000011183058.html

        Tuo 7.000 sykliä 300 km lataus välillä tarkoittaa 2.100.000 kilometriä.

        Vau, yhden ainoan auton testi, jota ei ole edes toteutettu kuten oikeassa elämässä ajettaisiin. Ihan sama kuin tehtäisiin tutkimus yhdestä ainoasta ihmisistä ja kuviteltaisiin tutkimuksen pätevän kaikkiin ihmisiin. Tuo "tutkimus" on VW:n maksamaa valheellista propagandaa. Ja VW:hän on tunnetusti huijareiden kuningas.

        Lisäksi akut kuluvat ajan myötä täysin riippumatta ajokilometreistäkin. Sähköautossa jota on ajettu 100 tkm tai 500 tkm 10 vuodessa ovat akut suunnilleen yhtä kuluneita.

        Ylipäätään, jos halutaan uskottava tutkimus niin siinä pitää olla vähintään 1000 sähköautoa jotka ovat yli 10 vuotta vanhoja, jotka on valittu täysin satunnaisesti (ja ajokilometrien määräkin on satunnainen) ja autovalmistajat ei saa maksaa euroakaan tutkimuksesta.

        Ja ei tarvitse katsoa kuin nettiauton ilmoituksia vanhoista sähköautoista. Noissa vanhoissa sähköautoissa on järjestään joko vaihdettu akku tai niiden akut ovat todella kuluneita. Jotkut 10 vuotta vanhat Leafitkin kelpaavat enää lähinnä kierrätykseen.


    • Anonyymi

      Juu, "saattaahan" ne.
      80-luvulle asti polttomoottoriautotkin kesti. Ihmiset ei ostanut uusia, ei bisnes pyörinyt. Sitten ne alkoi pikkuhiljaa huononemaan. Luuletko, etyä sähköautoistakin tehdään ikuisia? Raha se on, mikä ratkaisee. Se, jos mikä on, niin pysyy myös.

      • Anonyymi

        Mikään auto ei ole koskaan kestänyt ikuisesti.


    • Anonyymi

      Jos sähköautojen akut kestäisi, niinkuin täällä kehutaa, niin miksi niiden akkuja kuitenkin rassataan kiihtyvällä vauhdilla esimerkiksi Kokkolan Autohuollossa? Sielläkin laajennetaan Firmaa, että kerirttäis palvelemaan piteneviä autojonoja! Eikä se ole sillä hyvä, että korjataan akkuja, mutta kun Sähköautoista hajoaa paljon muitakin osia ja kalliita sellaisia!!

    • Anonyymi

      Turha alkaa polttispellen itkemään kun essonbaarin haihattelut taas kerran osoitettiin täysin mielikuvituksen tuotteeksi.
      Tuossa oli esimerkkinä vain kaksi tutkimusta joista toisessa oli yhden auton kestotesti ja toisessa tutkittiin isompaa joukkoa autoja. Niitä tutkimuksia on paljon enemmänkin ja kaikki ne kertovat samaa tarinaa. Sähköautojenakut kestävät pitkään ja niiden kapasiteetti laskee paljon vähemmän kuin mitä vuosia sitten ajateltiin.

      Mutta itke vaan ja kehittele juttuja omasta päästäsi, Suomalainen perusjamppa osaa lukea ja ymmärtää eron jonkun yksittäisen juntin nettisepusten ja tutkitun tiedon välillä.

    • Anonyymi

      "Tutkimus: Sähköautojen akut kestävät pidempään kuin polttomoottoriauto
      Sähköautojen suurjänniteakut ovat osoittautuneet kestävämmiksi kuin ehkä luullaan.
      Tuoreen, brittiläisen ajoneuvotelematiikkaan keskittyvän Geotab-yrityksen tekemän tutkimuksen mukaan sähköauton akku voi kestää jopa 20 vuotta. Se ylittää selvästi Suomen tieliikenteessä olevien henkilöautohen keski-iän, joka oli vuonna 2024 13,6 vuotta (Yksityisten katsastuspaikkojen liitto ry:n data).

      Geotabin tutkimuksen perusteella sähköautojen akkujen vuosittainen kapasiteettihävikki on vain 1,8 prosenttia. Tutkimuksessa käytettiin yli 10 000 sähköauton analysoitua dataa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että akku säilyttää noin 64 % alkuperäisestä kapasiteetistaan vielä 20 vuoden käytön jälkeen, jos akulle tapahdu mitään poikkeuksellista.

      Tutkimuksen mukaan akun hajoaminen on harvinaista. Viimeisen vuosikymmenen aikana valmistetuissa sähköautoissa akun vikaantumisprosentti on ollut alle 0,5 prosenttia."

      https://www.futuristi.fi/autot/node/tutkimus-sahkoautojen-akut-kestavat-pidempaan-kuin-polttomoottoriauto

      • Anonyymi

        Ongelmana vain on. että akkujen kuluminen ei todellakaan ole lineaarista ja tuossakin autot ovat pääosin lähes uusia.


      • Anonyymi

        Itse asiassa suuri osa tekstistä on toimittajan keksimiä päätelmiä eikä nuo tutkijat koskaan väittäneet tuota. Geotabin tutkijat eivät sanoneet, että akut kestäisi 20 vuotta ja he myös totesivat, että akkujen kuluminen ei ole lineaarista.

        "Käytännössä tämä tarkoittaa, että akku säilyttää noin 64 % alkuperäisestä kapasiteetistaan vielä 20 vuoden käytön jälkeen, jos akulle tapahdu mitään poikkeuksellista."

        Sähköauton akku on käyttökelvoton jo silloin kun kapasiteetista on jäljellä 80%. Itse vaadin, että akun kapasiteetista on jäljellä yli 90% vielä 20 vuoden jälkeen.


    • Anonyymi

      "Saksalainen konsulttiyhtiö P3 teki analyysin 7000 akun kunnosta.

      Tulokset perustuvat akkujen kuntotutkimuksia tekevän Aviloo-yhtiön dataan eli käytettyjen autojen akkutesteihin. Testissä autolla ajetaan 100 prosentin latauksesta 10 prosenttiin ja tiedot käytetystä energiasta analysoidaan. Sitä verrataan akun alkuperäiseen nettokapasiteettiin.

      Ylivoimaisella valtaosalla tutkimuksen autoista oli ajettu alle 200 000 kilometriä, mutta joukossa on myös merkittävä määrä 200 000–300 000 kilometriä ajettuja autoja.

      Kiinnostavin tulos analyysista on se, että valtaosalla yli 200 000 kilometriä ajetuista autoista akun kapasiteetista on jäljellä yli 80 prosenttia.

      ”Valtaosa mitatuista SoH-arvoista (state of health) on yli 80 prosenttia, jopa yli 200 000 kilometrin jälkeen. Vähenemisestä tehty trendilinja osoittaa, että akun kunto pysyy vakaana jopa 200 000 - 300 000 kilometrissä ja testattujen akkujen käyttöikä on yllättävän pitkä”, P3-yhtiön saksankielisessä raportissa kirjoitetaan."

      https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8d0c7ed4-ede4-46d5-9ad3-c5fab676c9c0

    • Anonyymi

      Jos jää rajusta ylinopeudesta kiinni, niin voiko puolustella, että oli virkistämässä vähän ajoakkua?

      • Anonyymi

        Kyllä voi, jos poliisi ei ole polttopelle.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      80
      1896
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1758
    3. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

      Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      357
      1617
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      169
      1443
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1320
    6. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      67
      1310
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      69
      1227
    8. Vihjeketju naisille

      Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      63
      1169
    9. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      100
      1077
    10. Kuljettajasi oy konkurssi?!

      Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1045
    Aihe