”Emme ole testanneet sähköautojen akkuja oikealla tavalla”, sanoo tiedotteessa tutkimuksen johtava kirjoittaja ja Stanfordin yliopiston energiainsinööri Simona Onori.
”Yllättäen arkielämän ajotavat, kuten kiihdytykset ja akkujen lepoajat, hidastavat akkujen kulumista enemmän kuin olemme osanneet odottaa.”
”Kova kaasupolkimen painaminen ei nopeuta akun kulumista – pikemminkin päinvastoin”
https://tekniikanmaailma.fi/emme-ole-testanneet-sahkoautojen-akkuja-oikealla-tavalla-tyypillinen-ajotapa-tekee-hyvaa-sahkoautojen-akuille-tutkimus-kertoo/
Sähköautojen akut saattavat kestää huomattavasti pidempään kuin aiemmin on arvioitu.
55
506
Vastaukset
- Anonyymi
Voi harmi, nyt kusee sähköautovastaisen iskut ja väitteet.
- Anonyymi
Suattaapi ollannii tai voi olla ettei oukkaa. Ottia tuata.
- Anonyymi
Nyt kuluu renkaat eikä akku. Kyllä lähtee!!
- Anonyymi
Ei tarvitse suditella. Tallan voi painaa pohjaan vasta esim. 40 km/h nopeudessa.
- Anonyymi
Ja kuumuus ja kylmyys (eli lämpötilan vaihtelu) ja pikalataukset ja vääränlainen lataaminen (ihmiset lataavat akun jatkuvasti 100 %:iin) tuhoavat akut nopeammin. Eli hän luetteli vain positiiviset asiat ja ”unohti” negatiiviset. Tosielämässä akku kuluu nopeammin kuin labrassa.
- Anonyymi
Auto asettaa aina lataamisrajat ei ihminen.
- Anonyymi
On siinä meillä asiantuntija, varmaankin sellainen niin sanottu asiantuntija.
- Anonyymi
Tosielämässä akut ovat kestäneet paremminn kuin on ennakoitu. Autoissa on muuten akkukapasitteettia enemmän kuin minkä auton automagiikka antaa käyttää, eli "ylilataukseen" on varauduttu jo silläkin tavalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosielämässä akut ovat kestäneet paremminn kuin on ennakoitu. Autoissa on muuten akkukapasitteettia enemmän kuin minkä auton automagiikka antaa käyttää, eli "ylilataukseen" on varauduttu jo silläkin tavalla.
Kun akun varauskyky on "virallisesti" 70 % uuteen verrattuna, kaikki kapasiteetti on käytetty. Sen jälkeen alenema onkin nopeaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun akun varauskyky on "virallisesti" 70 % uuteen verrattuna, kaikki kapasiteetti on käytetty. Sen jälkeen alenema onkin nopeaa.
Tuohon menee varmastikkin yli 30 vuotta.
- Anonyymi
Seliseli.. Ei kulu akut niinkuin luultiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seliseli.. Ei kulu akut niinkuin luultiin.
Kyllä, akut kuluvat nopeammin kuin on luultu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On siinä meillä asiantuntija, varmaankin sellainen niin sanottu asiantuntija.
Jos se on se Kaikkien Alojen Erityisasiantuntija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, akut kuluvat nopeammin kuin on luultu.
No ei kuitenkaan tutkimustietoon perustuen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seliseli.. Ei kulu akut niinkuin luultiin.
KLULUUPAS !!! ÄLÄ LATELE TÄÄLLÄ EPÄTOTUUKSIA !!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun akun varauskyky on "virallisesti" 70 % uuteen verrattuna, kaikki kapasiteetti on käytetty. Sen jälkeen alenema onkin nopeaa.
Sähköautoissa ei käytetä lyijyakkuja, tietosi on vanhentunutta.
- Anonyymi
Tällaisen tavallisen tallaajan kannalta on aivan sama kestääkö akku 15 vuotta vai 25 vuotta.
Se merkittävä asia on se että sähköllä ajaminen on naurettavan halpaa.- Anonyymi
Olennaista on pääomasidonnaisuus joka liittyy sähköauton akustoon !
Puhutaan summasta 15000-40000€ joka on melkoinen raha !
Asian ymmärtää tai ei ymmärrä !? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olennaista on pääomasidonnaisuus joka liittyy sähköauton akustoon !
Puhutaan summasta 15000-40000€ joka on melkoinen raha !
Asian ymmärtää tai ei ymmärrä !?Jehovan todistaja kenties? Ainakin samanlainen höpöhöpön julistustekniikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jehovan todistaja kenties? Ainakin samanlainen höpöhöpön julistustekniikka.
Kysymyksessä ei ole uskonto vaan fakta !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyksessä ei ole uskonto vaan fakta !
Kysymyksessä on mielisairaus, se on fakta.
- Anonyymi
Ei nyt vielä kannata sähköautoa ostaa.
Odotetaan niitä Toyotan lupaamia Solidstate akkuja!
Ei osteta edes hybridiä ennen kuin tulee kunnolliset paremmat akut.- Anonyymi
Siinä menee ikä ja terveys, jos alkaa odottelemaan Toyotan tulevaisuuden lupausten toteutumista. Solid state akkuhan piti julkaista jo 2020 olympialaisten aikaan, mutta kisaylin siirrettiin seutaavalle vuodelle. Akkua ei saatu valmiiksi, eikä se ole vieläkään 2025. Kiinalaiset, eurooppalaiset ja korealaisetkin ovat autojen sähköistämisessä pidemmällä, kuin Toyota.
- Anonyymi
Uusien sähköautojen ja mallien myötä kasvuprosentit ja -määrät nousevat huimiksi.
- Anonyymi
Sähköautojen akkujen lämmönhallinta vaihtelevissa ulkolämpötiloissa
https://trepo.tuni.fi/handle/10024/148506 - Anonyymi
Mitä sillä korroosion raiskaamalla korilla voi tehdä?
- Anonyymi
Sähköautojen akut saattavat kestää huomattavasti pidempään kuin aiemmin on arvioitu..
- Anonyymi
Ei se paljon lohduta asiakasta joka maksaa korjaamolaskua akuston vaihdosta !
Summa pyörii kymmenissä tuhansissa Euroissa ?? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se paljon lohduta asiakasta joka maksaa korjaamolaskua akuston vaihdosta !
Summa pyörii kymmenissä tuhansissa Euroissa ??Kenestä sinä oikein sössötät?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenestä sinä oikein sössötät?
Sähköauton omistajasta tai haltijasta, koska valtaosa uusista on ostettu osamaksulla !?
Eli, auto on vielä maksamatta ja akusto kyykkäsi jolloin tulee lisälaskua 30000€ ?
Onnea !
- Anonyymi
Suattaapi olla mut voe tok olla ettei.
Savolainen autokauppias - Anonyymi
On hyvä että sähköautoista saadaan koko ajan lisää tällaisia positiivisia uutisia. Polttomoottoriauto jää vähitellen teknisesti vanhentuneeksi verrattuna sähköautoon. Sähköautot kehittyvät nopeasti kantamaltaan, energiatehokkuudelta, latausnopeudeltaan ja monelta muilta osin. Akutkin näyttävät kestävän kauemmin kuin itse sähköauto. Hinnat tulevat alas. Sähköauton tehot ovat paljon useimpia polttomoottoriautoja suuremmat. Kaikki kertoo sähköauton tekniikan hyvin nopeasta kehittymisestä.
- Anonyymi
Polttomoottori on jo ollut viimeiset 10-15 vuotta auttamattoman vanhentunut. Niskalaukaus tulee 2 vuoden sisään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottori on jo ollut viimeiset 10-15 vuotta auttamattoman vanhentunut. Niskalaukaus tulee 2 vuoden sisään.
Ja silti enemmistö suomalaisista ajaa polttiksilla 20 vuoden päästäkin. Ja käytetyt polttikset menevät kaupaksi saman 20 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti enemmistö suomalaisista ajaa polttiksilla 20 vuoden päästäkin. Ja käytetyt polttikset menevät kaupaksi saman 20 vuotta.
Polttiksien keski-ikä tulee nousemaan voimakkaasti kun yhä suurempi osa uusista ja maahantuoduista autoista on sähköisiä. Ajan mittaan niiden määrä tulee myös laskemaan kun polttisten kanta ei uusiudu riittävästi. Jos näin mennään niin 15 vuoden päästä suurin osa polttiksista alkaa olla huonokuntoisia ja vanhoja autoja joita kaikki eivät enää halua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttiksien keski-ikä tulee nousemaan voimakkaasti kun yhä suurempi osa uusista ja maahantuoduista autoista on sähköisiä. Ajan mittaan niiden määrä tulee myös laskemaan kun polttisten kanta ei uusiudu riittävästi. Jos näin mennään niin 15 vuoden päästä suurin osa polttiksista alkaa olla huonokuntoisia ja vanhoja autoja joita kaikki eivät enää halua.
Aliarvioit kuinka kauan autoilla Suomessa ajellaan. Normaalien polttisten käyttöikä on yli 25 vuotta.
"Jos näin mennään niin 15 vuoden päästä suurin osa polttiksista alkaa olla huonokuntoisia ja vanhoja autoja joita kaikki eivät enää halua."
Hah hah haa... Autoja voidaan pitää kunnossa vaikka yli 50 vuotta, jos vain halutaan. 15 vuotta on lyhyt aika autolle.
"Polttiksien keski-ikä tulee nousemaan voimakkaasti kun yhä suurempi osa uusista ja maahantuoduista autoista on sähköisiä"
Aika hitaasti tuo muuttuu kun uusien autojen markkina on käytännössä kuollut. On helppoa saada suuri osuus kuoleman partaalla roikkuvassa markkinassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aliarvioit kuinka kauan autoilla Suomessa ajellaan. Normaalien polttisten käyttöikä on yli 25 vuotta.
"Jos näin mennään niin 15 vuoden päästä suurin osa polttiksista alkaa olla huonokuntoisia ja vanhoja autoja joita kaikki eivät enää halua."
Hah hah haa... Autoja voidaan pitää kunnossa vaikka yli 50 vuotta, jos vain halutaan. 15 vuotta on lyhyt aika autolle.
"Polttiksien keski-ikä tulee nousemaan voimakkaasti kun yhä suurempi osa uusista ja maahantuoduista autoista on sähköisiä"
Aika hitaasti tuo muuttuu kun uusien autojen markkina on käytännössä kuollut. On helppoa saada suuri osuus kuoleman partaalla roikkuvassa markkinassa.Sillä ei ole mitään väliä kuinka kauan polttisromuja voitaisiin teoriassa pitää hitsailemalla kunnossa. Polttoaineen, huoltojen ja varaosien saatavuuden loppuminen sinetöi polttisten kohtalon ensi vuosikymmenellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti enemmistö suomalaisista ajaa polttiksilla 20 vuoden päästäkin. Ja käytetyt polttikset menevät kaupaksi saman 20 vuotta.
Aika lapsellinen ja typerä kuvitelma. Naurettava oikein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillä ei ole mitään väliä kuinka kauan polttisromuja voitaisiin teoriassa pitää hitsailemalla kunnossa. Polttoaineen, huoltojen ja varaosien saatavuuden loppuminen sinetöi polttisten kohtalon ensi vuosikymmenellä.
Polttoainetta myydään ja huollot toimivat normaalisti ja varaosiakin on saatavilla ihan 2050-luvulle saakka. Niin kauan kuin autoja on riittävästi liikenteessä niin taatusti joku tekee aina varaosia. Jos ei virallinen autovalmistaja niin sitten joku muu ja tietenkin varaosia saa aina käytettynä. Jatkuvastihan ihmiset asentavat epävirallisia osia autoihinsa ja se on ihan ok.
On harhaisen idiootin keksimä kuvitelma, että mikään noista päättyy ensi vuosikymmenellä. Etenkin kun autojen käyttöikä vain pitenee vuosi vuodelta ja uusia autoja ostetaan koko ajan vähemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika lapsellinen ja typerä kuvitelma. Naurettava oikein.
Jos katsotaan lukuja tarkemmin niin tuo on täysin realistinen kuvitelma. Sähköautojen myyntien kasvu on jo päättynyt joten vain laskukyvytön idiootti väittää, että sähköautot valtaisi liikenteen alle 10 vuodessa. Varsinkin kun uusien autojen markkina on käytännössä kuollut. Ja nyt kun kauppasota on alkanut niin uusien autojen myynti romahtaa nykyisestäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti enemmistö suomalaisista ajaa polttiksilla 20 vuoden päästäkin. Ja käytetyt polttikset menevät kaupaksi saman 20 vuotta.
Kaikki menee laupaksi sopivalle hinnalla. Käytetyllä putkitelkkarillakin on hintansa, jos sopiva ostaja löytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki menee laupaksi sopivalle hinnalla. Käytetyllä putkitelkkarillakin on hintansa, jos sopiva ostaja löytyy.
Mikä voisi olla putkitelevision jm-hinta?
- Anonyymi
Sähköauto on hieno peli, mutta kun akusto posahtaa, niin täytyy mennä pankkiin anelemaan lainaa 30 tonnia !?
- Anonyymi
Kuvitelmaa. luuloa ja uskoa.
- Anonyymi
Voihan akut kestää mutta Suomessa vain joka paikkaan tunkeuva suolavesi ja kotelot monasti alumiinia joista sitten läpiviennit sitten syöpyvät ympäriinsä vuotaviksi.
- Anonyymi
On sinulla kuvitelmat. Voihan sitä noinkin kuvitella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On sinulla kuvitelmat. Voihan sitä noinkin kuvitella.
VAG haperot liittimet ja suolavesi
https://www.youtube.com/watch?v=n3nD5VxDhug - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VAG haperot liittimet ja suolavesi
https://www.youtube.com/watch?v=n3nD5VxDhugPatteri-Pentit sivuuttavat faktat. Penteille akku kestää ikuisuuden ja ehkä vielä sitäkin pidempään. Penteille akussa ei ole kuluvia eikä vaurioituvia osia, mutta Toyota-Terot tietävät Totuuden.
- Anonyymi
Ne pitää testata oikealla kuormalla ja realistisella nopeudella rajoitusten mukaan talvella juuri tavalla miten ajetaan.. akkujen kestoa liioitellaan reilusti
- Anonyymi
Suattavat kestää voan suattavat olla kestämättäkii.
- Anonyymi
Googlen ensimmäinen sähköauton julkaisun aikaan google sääti 92m matkan 100km matkaksi 8% erotuksella todellisuuteen. Oli ikävä huomata että km/h mittari virhettä ei enää voi kalibroida googlemapsin kautta vaan tomtom, route66 ja iphonemapsin kautta saa kalibroitua.
- Anonyymi
On maanantai version akkuja ja perjantai version akkuja .. millainen sattuu kenellekin sen sit näkee.
- Anonyymi
On eurooppalaisia akkuja ja japanilaisia akkuja ja eron kyllä huomaa. Porschetkin pitää romuttaa uutena.
- Anonyymi
Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !
Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !
Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !
Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?
Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !? - Anonyymi
Eivät kestä. Vähintään kondenssivettä päääsee akun sisälle ja hapettaa liittimet sun muut ja paketti on valmis. Jo 3 vuoden vanhoihin on jouduttu uusimaan ajoakkuja, mm skodaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun302846Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5081837Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171810- 171424
Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si731340- 241255
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431248Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?771169- 311028
UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa971007