Pohdiskelua luovuudesta

saara.dma

Kun aloin miettiä luovuutta, huomasin, että asia selitetään niin monella tavalla, että ei oikein saa tolkkua, mitä luovuus oikeastaan on.

- Onko luovuus synnynnnäinen perimä vai voiko sitä kehittää?
- Mikä erottaa luovan taiteilijan ja käsityöläisen?
- Voiko arkiaskareissa osoittaa luovuutta, jos niin miten?

Huomaatte, että aihe karkasi käsistäni ja siksi jätänkin sen yleiseen pohdintaan. Olen huomannut, että näillä palstoilla kirjoittelee paljon ihmisiä, joita sanoisin luoviksi.

24

1754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abcd

Lapsena kaikki kaverini olivat sitä mieltä, että "abcd" aina keksii.

Itsekin jotenkin tunsin niin, olin varma siitä.

(Huomaan tulleeni vanhaksi, kun ajattelen koko ajan miten ihanaa olikaan lapsuus !)

• Näinkö se vieläkään omena kauaksi puusta putoo.
      Jos vanhemmilla on "hyviä geenejä",
      kyllä niitä jälkikasvullekin ilmaantuu.

Hyvässä kasvuympäristössä ja koulutuksen myötä lahjakkuudet sitten ilmenevät
      jollain tieteen tai taiteen aloilla.

Myös sanotaan, että jos ihmisellä on lahjakkuutta, se tulee päivän valoon
      koulutuksesta riippumattakin.

• Leny

Ajattelemme että taiteilija on luova ihminen. Hän maalaa taulun, jota saamme ihailla ja ihmetellä. Hän luo uutta. Mutta luovuus ilmenee myös ihan arkipäiväisissäkin asioissa. Joillakin ihmisillä on erinomainen ongelman ratkaisukyky. Työelämässä tämän on huomannut. Hän on ideoija ja asioiden kyseenalaistaja. Luova ihminen ei tyydy siihen, että "näin on aina tehty", vaan miettii voisiko tämän tehdä paremmin. Työyhteisöstä riippuu, miten tämä hyödynnetään.

• jo lapsena leikeistä.
      Kun katselee lasta niin hänellä ei ole minkäänlaisia ennakkoluuloja kuinka esineitä tulisi käyttää, vaan hän keksii ehkä samalle esineelle useampia käyttötarkoituksia.
      Pahvilaatikossa voi säilyttää leikkikaluja, mutta siitä saa myös hienon auton tai leikkimökin.

Yleensä aikaihmiset alkavat kahlehtia lasten luovuutta ja sanovat mikä on sopivaa mikä ei, varsinkin jos lapsi näyttää viihtyvän leikeissä "liian isona".

Itse olen niin lapsellinen vieläkin että leikin mielelläni hiekkalaatikossa ja rakentelen lasten kanssa puutarhoja, kokonaisia pikkukyliä :))
      Mielestäni lasten luovuutta on tuettava ja stimuloitava.

Luovuus on mielestäni kekseliäisyyttä (niinkuin esim. SkillaNin keksimä vatiteline), taitoa ratkaista ongelmia mitä eteen tulee.
      Ei luovuus ole pelkästään taiteellisuutta.

Uskon että kaikki ihmiset ovat luovia ihmisiä, mutta eivät itse tiedosta sitä.

• Leny

Mikä sitten kuihduttaa luovuuden? Nykyään saadaan kaikki valmiina. Jos vain on rahaa, niin ei tarvitse paljoa pähkäillä miten joku tarve tyydytetään. Tavarat ja palvelut on ostettavissa valmiina. Ei edes ruokaa tarvitse itse valmistaa, ellei tahdo. On opittu odottamaan ja saamaan paljon yhteiskunnalta. Lapset ovat luovia, mielikuvitus toimii. Nuoret (eivät kaikki) eivät keksi tekemistä, kun kunta ei järjestä, ei rakenna, ei anna rahaa. Eikö ole sitä luovaa kekseliäisyyttä. Pitäisi saada itse tehdä jotain.
      Minä uskon, että luovuudesta on paljon hyötyä vanhanakin. Sinulla on aina tekemistä. Pikemminkin on niin, että kaikkeen ei aika riitäkään. Jos ei ole luovuutta, niin luulen että masennuskin helpommin tulee. Odottaa, että muiden pitäisi järjestää elämäsi mielekkääksi. Jokainen on kuitenkin oman onnensa seppä.

• että tänä materialistisena aikana meille tarjotaan aivan liikaa valmista.

Ennen vanhaan kerääntyivät esimerkiksi kylien nuoret yhteen, rakensivat talkoovoimin nuorisoseuran taloja, joihin rakennusaineet oli kerätty myös talkoovoimin.
        Sitten järjestettiin tansseja, illanviettoja, teatteriesityksiä ym. Ei odotettu että joku järjestäisi kaiken valmiiksi.
        Nuoret, vahvat ihmiset tekivät kaiken itse.

Tänään odottavat nuoret että saavat yhteiskunnalta avustuksia urheiluharrastustensa ylläpitämiseksi ja muuhun viihdytystoimintaan.

Jossakin vaiheessa heidän oma luovuutensa ja kekseliäisyytensä on piilotettu. Tai he kuvittelevat etteivät itse pysty mihinkään.
        Joskus saattaisi innokas, kreatiivinen ohjaaja saada laumat liikkeelle.

Tänään saattaa nuorison oma luovuus näkyä tuhoamisena, graffitimaalauksina...Näkee, että energiaa kyllä olisi kun sen vaan saisi ohjattua oikeille urille.

Ehkä tulevaisuus on toisenlainen, kun yhteiskunnan varat loppuvat, eikä kaikkea toimintaa tueta, että uusi luovuus alkaa näkyä.

• Leny
        MdK-MdK kirjoitti:

että tänä materialistisena aikana meille tarjotaan aivan liikaa valmista.

Ennen vanhaan kerääntyivät esimerkiksi kylien nuoret yhteen, rakensivat talkoovoimin nuorisoseuran taloja, joihin rakennusaineet oli kerätty myös talkoovoimin.
        Sitten järjestettiin tansseja, illanviettoja, teatteriesityksiä ym. Ei odotettu että joku järjestäisi kaiken valmiiksi.
        Nuoret, vahvat ihmiset tekivät kaiken itse.

Tänään odottavat nuoret että saavat yhteiskunnalta avustuksia urheiluharrastustensa ylläpitämiseksi ja muuhun viihdytystoimintaan.

Jossakin vaiheessa heidän oma luovuutensa ja kekseliäisyytensä on piilotettu. Tai he kuvittelevat etteivät itse pysty mihinkään.
        Joskus saattaisi innokas, kreatiivinen ohjaaja saada laumat liikkeelle.

Tänään saattaa nuorison oma luovuus näkyä tuhoamisena, graffitimaalauksina...Näkee, että energiaa kyllä olisi kun sen vaan saisi ohjattua oikeille urille.

Ehkä tulevaisuus on toisenlainen, kun yhteiskunnan varat loppuvat, eikä kaikkea toimintaa tueta, että uusi luovuus alkaa näkyä.

Liika hyvinvointi luo pahoinvointia. Voi kunpa osattaisi käyttää oikein tämä aika, joka on kuitenkin mahdollisuuksia täynnään.

• saara.dma

Yksi esimerkki luovasta toiminnasta on kirjan lukeminen. Lukiessa valtaa mielen tapahtumat ja henkilöt sellaisina kuin me ne kuvittelemme. Koko koneisto pässämme odottaa uusia mielikuvia kirjan edetessä.

Kun joskus näemme kirjasta tehdyn elokuvan, huomaamme, että elokuvan ohjaajalla on ollut oma näkemys tapahtumista ja henkilöistä, mikä saattaa erota omista mielikuvistamme.

Joskus voimme pettyäkin, mutta joskus taas ei voi muuta kuin ihailla ohjaajan oivalluksia, miten hän on jonkin asian nähnyt ja tuonut esille.

• esim. kirjoja lukiessa, ei enää lapsia ja nuoria viehätä samalla tavalla kuin meidän ollessamme lapsia.
        Ei ollut TV:tä, ei videofilmejä.

Tänään on kaikki valmiiksi "purtua" esim. TV-filmeissä, jopa nauraminenkin oikeissa paikoissa on määrätty!
        Oma mielikuvitus kuihtuu jos sen käyttämistä rajoitetaan.

Sen takia lukeminen on hyödyllisempää kuin TV:n katselu, oman mielikuvituksen kehittämisen ja luovuuden kannalta.

• eltk

Luovuus ja kekseliäisyys on mielestäni kaksi eri asiaa.

Luova ihminen on mielestäni taiteellinen. Joka sommittelee tai suunnittelee. Ja toteuttaa jotain uutta.

Mikä erottaa taiteilian ja käsityöläisen:
      Mielestäni taiteilia on luova, Harva käsityöläinen on luova.
      Näin minä ajattelen. Voin olla väärässäkin.

• Luovuus on käsite, jota on vaikea selittää ja voi merkitä meille erilaisia asioita.

Netillä oli tämä linkki, jossa heti alussa on yritetty määritellä mitä luovuus on ja vastaa aika pitkälle omaa käsitystäni luovuudesta.

www.opas.net/suora/3_1.htm

• eltk
        MdK-MdK kirjoitti:

Luovuus on käsite, jota on vaikea selittää ja voi merkitä meille erilaisia asioita.

Netillä oli tämä linkki, jossa heti alussa on yritetty määritellä mitä luovuus on ja vastaa aika pitkälle omaa käsitystäni luovuudesta.

www.opas.net/suora/3_1.htm

Asia on niin laaja käsitteinen, on vaikea määritellä rajat. Mistä alkaa ja mihin päättyy luovuus.

• zakzak

Luovuutta on niin monta eri sorttia kuin on meitäkin. Psykologia ei enää tunnusta yleistä luovuuden tekijää.

Kirjanpito on kai ainoa asia, jossa ei toivota luovuutta :)

• ellumari

luovuus on. Sitä ei voi kehittää, vaan ihminen on luova, tai sitten ei.
      Kaksi ihmistä ripustaa ikkunaverhot ikkunaan, samat verhot, mutta erilainen vaikutelma. Kukkien maljakkoon asettelija on luova, tai ei ole. Kukat ovat samat ja maljakko on sama, mutta vaikutelma "vaikuttava", tai mitään sanomaton.
      Luova taiteilija ja käsityöläinen mahtuvat samaan persoonaan silloin kun käsityöläinen sommittelee ryijyjä, tai raanuja, tai kirkkotekstiileitä ynm ja ilmentää käsin tehtyä luovaa, taiteellista lahjakkuutta.
      Makuaan voi kehittää, huomioiden vallitsevat trendit ja esm. pukeutumisessa oman ulkoisen statuksensa, sekä värit mitkä pukevat, tai mitkä kertakaikkiaan eivät sovi.
      Ihmisen luovuus ilmenee parhaiten juuri arkisissa asioissa.Taiteilija on luova, mutta saattaa elää taiteilijaurallaan vaihetta, jolloin mikään ei onnistu, puuttuu innostus, sytyke kun taas arkiluovus ei ole lainkaan riippuvainen inspiraatiosta.
      Näin olen käsittänyt luovuuden.

• asian ymmärrän.
        Käsityö on luomista,kudot mattoja ,suunnittelet värit,mallit.
        Maalaat taulut,värit siihen ,valot ,varjot ,luot oman näkemyksesi.
        Kaiverrat vaikka puukuppia luot siitä oma näköisesi,se on käsityötä,luotua,yksilöllistä.

Kävin tänä päivänä käsityö liikkeessä ja katselin poppanoiden hintoja.
        Kaupan alakerrassa voi itse kutoa,vaikka poppanoita,vertailin hintoja.
        Pohdimme myyjän kanssa tehtaan poppanan ja itse kudotun poppanan hintaeroa,oma tekemä puolta kalliimpi.
        Oma tehty on suunniteltu,siis luotu,yksilöllinen.
        Ellumari kerroit hyvin esimerkein,noin minäkin ajattelen ja teenkin itse paljon,lopputulos ei täydellinen ,mutta oma a luomista kumminkin.
        Omat taulutkin seinille kelpaavat.

• eltk

Katsomme asioita eri vinkkelistä. Toinen toisesta ja toinen toisesta. Ja kaikki on oikeassa. Sovitaan niin.

• saara.dma

Luova toiminta vaatii useasti paljon omaa aikaa, hiljaisuutta ja valtavasti työtä.

Jos haluaa esittää laulun tai runon niin, että syntyy yhteys esittäjän ja kuulijan välille, on sitä edeltävä työmäärä suuri. Esitys on opittava ulkoa ja sisäistettävä niin, että voi keskittyä vain siihen ohikiitävään hetkeen, minkä esitys kestää.

Puhun nyt vain amatööreistä, ammattilaiset ovat luku sinänsä. Heidän kokopäiväinen työnsä on esityksiä edeltävää harjoittelua ja sisäistämistä ja ehkä taustatietojen tutkimista.

Joskus saatetaan ihmetellä, miten taiteilija saa suuren palkkion tunnin esityksestä. Mutta jos ruvetaan tosissaan tuntipalkkaa laskemaan, niin sitten ei ehkä enää ihmetelläkään.

• Kasvatuksesta ja koulutuksesta

Riippuu sitten jatko. Tuolla ketjussa esitetään mielipide, että luovuutta joko on
        tai sitten ei.

Väitän: terveen ihmisen aivot voidaan ympäristön ja elintapojen muutoksella
        aktivoida luovaan tilaan.

Aivofysiologian aktivoinnista tässä on kyse.

oppilasmies

• beataBarbara*
        Kasvatuksesta ja koulutuksesta kirjoitti:

Riippuu sitten jatko. Tuolla ketjussa esitetään mielipide, että luovuutta joko on
        tai sitten ei.

Väitän: terveen ihmisen aivot voidaan ympäristön ja elintapojen muutoksella
        aktivoida luovaan tilaan.

Aivofysiologian aktivoinnista tässä on kyse.

oppilasmies

Jokaisella ihmisellä on varmaan jonkinlaista luovuutta,
        se ei vaan koskaan pääse esiin.

Jollain tapaa sitä tyrehdytetään kasvatuksella
        ja viimeistään koulussa

Miten saisi väylät auki?
        Miten aktivoida oikeaa aivopuoliskoa?

beataB (kunhan kyselen?…)

• Esitit kolme kysymystä, joihin minäkin yritän vastata:

Kyllä luovuus on synnynnäistä. Luovuus lienee suurinta keksijöissä ja taiteilijoissa.

Luovan taiteilijan pitää luoda uutta, tehdä jotain erilaista ja parempaa.

Arkiaskareissakin voi olla luova. Esimerkiksi niinkin arkisessa tehtävässä kuin ruuanlaitossa voi käyttää uusia menetelmiä samoin vaikkapa käsitöissä, omaperäisyyskin lienee luovuuttakin.

• pullaulla

synnynnäistä , koska jo pienestä pitäen toiset lapset ovat kekseliäitä leikkimään yksistään .
      eivät juokse kysymässä äidiltä"mitä minä tekisin"

Muistan yhden joulun kun olimme koko suku yhdessä
      niinkuin tavallisesti ,lapset oli saaneet lahjat
      Janne oli silloin ehkä 2½ v kun hän oli saanut paljon lahjoja ,mutta ihmeeksemme,-- hänpäs rupesikin leikkimään niillä valkoisilla kevelevyn palasilla ja laatikoilla . Hienot sähköjunat olivat ehkä liian monimutkasia --taisi olla isi joka tykkäs siitäkin lahjasta enemmän.
      On tarkkaan ajateltava leikkikalut lapsen ikään nähden .
      Voi olla parempi että lapselle annetaan mahdollisuus itse rakentaa leikkinsä.
      Mutta luovuutta voi muoskin kehittää aikuisiällä.
      Jos on kiinnostusta akvarilli maalaamisesta niinkuin minä --saan inspiraation katselemalla luontoa ,ja sielä vaihtuvia väriä --minusta siinä kehittyy minun luovuuteni.

• Leny

Joistakin sanotaan, että hän on niin taiteellinen.
        Minusta tällaisella ihmisellä on myös luovuutta. Sinulla on varmasti sitä synnynnäistä luovuutta, koska saat inspiraation ja maalaat. Näet luonnon omalla tavallasi ja siirrät sen väreinä paperille omalla tyylilläsi.

• pullaulla
        Leny kirjoitti:

Joistakin sanotaan, että hän on niin taiteellinen.
        Minusta tällaisella ihmisellä on myös luovuutta. Sinulla on varmasti sitä synnynnäistä luovuutta, koska saat inspiraation ja maalaat. Näet luonnon omalla tavallasi ja siirrät sen väreinä paperille omalla tyylilläsi.

luovuus on "niin"kaunis sananakin jo --sitä kun riittäisi ,ja riittäähän sitä :)=:=)
        oli kauniisti sanottu -sinulta , kiitos.
        Olen saanut harrastelia näyttelyissä maalauksiani näyttääkin --mikä on mukavaa.
        Mutta muotokuvia en osaa tehdä --olen kokeillut mutta poika sanoi ,kun näki hänen lapsistaan tehdyt maalaukset -- että lotettaisin muotokuva maalauksen --oli kuulemma karrikoitu liikaa.

• saara.dma

Olen tässä suunitellut, että teen tästä luovuudesta vielä yhteenvedon, mutta luomisen tuska iski päälle, enkä tiennyt, mistä aloittaa ja mitä kirjoittaa.

Aloitankin alusta, lapsista. Kaikki ovat olleet sitä mieltä, että lapset ovat luonnostaan luovia. Kuitenkin lasten luovuus voidaan kuihduttaa negatiivisuudella taikka toisaalta luovuutta voidaan ruokkia antamalla virikkeitä ja mahdollisuuksia lapsen synnynnäisten lahjojen kehittämiseksi.

Luovuus ei siksi mielestäni tarvitse olla synnynnnäinen ominaisuus, vaan sitä voidaan kehittää suotuisisssa olosuhteissa.

Kaikki ovat olleet myös sitä mieltä, että arjessa luovuus näkyy siten, että suhtaudutaan ennakkoluulottomasti työtapoihin, keksitään uusia ideoita, kiinnitetään huomiota esteettisyyteen ym.

Yritysmaailmassa puhutaan innovatiosta; pidetään aivoriihiä, tehdään kehitystyötä, suunnitellaan. Paras keksintö on niin yksinkertainen, että kun se tulee käyttöön, ajatellaan, että miten ilman tuota on tultu toimeen.

Työelämässä ainoa ala, jossa ei mielestäni voida puhua luovuudesta, on se osa armeijaa, jossa vaan totellaan sokeasti esimiestä.

Tuli mieleeni vielä vanha juttu: laiha runoilija istui kynä kädessä pöydän ääressä edessään valkoinen paperiarkki ja vieressä lapset itkivät nälkäänsä. Oli siinä isäparalla todellista luomisen tuskaa: miten saa perheen taas tänään ruokituksi.

Aila Meriluoto aloittaa runonsa Doctor Special aika tiukkaan sävyyn: "Ota nyt järkesi kynänpätkä ja kirjoita tämä runo ..."

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      92
      2019
    2. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      58
      1193
    3. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      97
      1085
    4. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      219
      1074
    5. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      10
      1036
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      64
      971
    7. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      929
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      87
      885
    9. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      878
    10. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      800
    Aihe