Se tuli nyt lähtö polttomoottoriautoille!!
Pitkään on odotettu, milloin sähköautojen akkujen hinnat putoavat sataan dollariin kilowattitunnilta. Nyt se tapahtui ja automarkkinassa on edessä lisää mullistuksia.
Alle sadan dollarin akku kuitenkin tekee mahdolliseksi sähköauton valmistamisen samaan hintaan kuin polttomoottoriauto. Jo nyt sähköauto on kokonaiskuluiltaan kilpailukykyinen ja usein edullisempi matalien polttoainekulujen takia.
https://www.talouselama.fi/uutiset/sahkoautoissa-saavutettiin-odotettu-maaginen-raja-bensa-auton-tulevaisuudelle-se-on-huono-juttu/745c934c-30e8-4465-8a4a-ee5b53eba41f
Sähköautoissa saavutettiin odotettu maaginen raja, bensa-auton tulevaisuudelle se on huono juttu
56
344
Vastaukset
- Anonyymi
"Akkujen hinnat laskivat tai oikeastaan romahtivat vuonna 2024 peräti viidenneksen eli nopeiten sitten vuoden 2017."
- Anonyymi
”Hintojen lasku taustalla on akkukennojen valmistuksen ylikapasiteetti, suurtuotannon tuomat hyödyt, alhaiset metallien ja komponenttien hinnat, edullisen litium-rautafosfaatti eli LFP-akkuteknologian yleistyminen."
- Anonyymi
"Tämän jälkeenkin BNEF ennustaa valmistus- ja akkuteknologian kehittymisen sekä uuden tuotantokapasiteetin laskevan hintoja."
- Anonyymi
Autot sen kun vain halpenevat. Kuinka halpa mahtaakaan olla Toyota Urban Cruiser kun tulee syksyllä markkinoille.
- Anonyymi
alk 35000-40000 euroa
- Anonyymi
Syö paskas.
- Anonyymi
Avuttoman ja toivottoman huudahtus.
- Anonyymi
Paskan syöjille kaikki uudet ovat liian kalliita😂😂😂
- Anonyymi
Tuota halpenemistahan tässä on odoteltu, vielä vuoden tai kaksi odottaen sähköautojen hinnat tavoittavat pohjan ja sen jälkeen hintamuutokset perustuvat vain inflaatioon, veroihin ja tullimaksuihin.
Se on oikea hetki siirtyä sähköautoilijaksi, siis jos nyt yleensä on autonsa ostanut uutena. Käytetyissä on silloinkin vielä vähän ilmaa hinnoissa kun kalliilla ostetuista yritetään saada kovempaa hintaa kuin pitäisi. - Anonyymi
Sähköauto on sitten ostettavissa kun sen akuston hinta, koko ja paino ovat pudonneet nykyisestä 75% !
Tällä hetkellä akustossa on kiinni pääomaa 15000-40000€ !
Media voisi ihmisiä tästä riskistä varoittaa !- Anonyymi
Goldman Sachs kuitenkin ennusti akkuhintojen putoavan jo 80 dollariin kilowattitunnilta vuoteen 2026 mennessä. Se tarkoittaisi peräti hintojen puolittumista vuoden 2023 tasosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Goldman Sachs kuitenkin ennusti akkuhintojen putoavan jo 80 dollariin kilowattitunnilta vuoteen 2026 mennessä. Se tarkoittaisi peräti hintojen puolittumista vuoden 2023 tasosta.
Siis, sähköauto kannattaa ostaa, ehkä 2030 ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis, sähköauto kannattaa ostaa, ehkä 2030 ?
EU lait laittaa ostamaan jo ennen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EU lait laittaa ostamaan jo ennen.
EU ei laita ostamaan sähköautoa edes vuonna 2040.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EU ei laita ostamaan sähköautoa edes vuonna 2040.
Ei ole muita myynnissä 2030 jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole muita myynnissä 2030 jälkeen.
Taatusti on myynnissä 2030 jälkeenkin. Ja vielä vuoden 2035 jälkeenkin, mutta sitten vain synteettisillä polttoaineilla kulkevia polttomoottoriautoja.
Ja käytettynä polttomoottoriautoja saa myydä jopa 2040-luvullakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taatusti on myynnissä 2030 jälkeenkin. Ja vielä vuoden 2035 jälkeenkin, mutta sitten vain synteettisillä polttoaineilla kulkevia polttomoottoriautoja.
Ja käytettynä polttomoottoriautoja saa myydä jopa 2040-luvullakin.Mitähän huumeita sinäkin olet vetänyt? Jotkut ääliöt kuvittelivat että kuvaputkitelevisiotkin vaan pysyy myynnissä ikuisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän huumeita sinäkin olet vetänyt? Jotkut ääliöt kuvittelivat että kuvaputkitelevisiotkin vaan pysyy myynnissä ikuisesti.
Mutta silti oli fiksu veto ostaa vuonna 2000 kuvaputkitelkkari hintaan 4990 markkaa, eikä olla ihan viimeisimmän tekniikan vietävänä ja ostaa plasma-tv hintaan 49 990 markkaa. Tekniikkaa joka onkin jäänyt jo pois, kuten kuvaputkitelkkaritkin. No sähköautoille ei ehkä kannata povata samaa kohtaloa kuin Plasma-telkkareille kävi...vaikka monet vety-intoilijat ovatkin esittelemässä "OLED"-telkkareitaan tulevaisuuden tekniikkana...
No joka tapauksessa on niin, että ensimmäisenä uuteen tekniikkaan siirtyneet ovat maksaneet innostuksestaan, mutta ei siinä mitään, niin kauan kuin ymmärsi ostosta tehdessään, että hintakehitys tulee tosiaan olemaan monta vuotta laskeva, ennen kuin saavutetaan se taso jossa sähköautojenhinta alkaa käyttäytyä kuin polttomoottoriautoissa.. Eli inflaation mukaan lievästi nousevalla uralla, mallimuutosten yhteydessä vanhaa mallia saa tarjouksesta ja uusi malli pomppaa vähän reippaammin kuin inflaatio...no tuohon on vielä jokunen vuosi matkaa ja kymmeniä akkujen hinnanalennuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän huumeita sinäkin olet vetänyt? Jotkut ääliöt kuvittelivat että kuvaputkitelevisiotkin vaan pysyy myynnissä ikuisesti.
Koska autot ovat keskimäärin liikenteessä 23 vuotta niin puolet nyt ostetuista polttomoottoriautoista on käytössä myös vuonna 2047 ja osa paljon tuotakin kauemmin. Ja koska polttomoottoriautoja on myynnissä vielä 2035 saakka vähintään niin jopa vuonna 2058 osa kulkee polttomoottoriautoilla. Ja polttomoottoriautoille riittää kysyntää käytettynäkin vielä todella pitkään. Polttomoottoriautot eivät katoa vielä kymmeniin vuosiin.
Ja EU hyväksyy polttomoottoriautot kunhan ne kulkevat synteettisillä. Joten polttomoottoriautot ei välttämättä katoa ollenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taatusti on myynnissä 2030 jälkeenkin. Ja vielä vuoden 2035 jälkeenkin, mutta sitten vain synteettisillä polttoaineilla kulkevia polttomoottoriautoja.
Ja käytettynä polttomoottoriautoja saa myydä jopa 2040-luvullakin.Kyllä se kielto koskee ihan polttomoottori autoja, joten se siitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se kielto koskee ihan polttomoottori autoja, joten se siitä.
Ei, kielto tarkoittaa vain että vuoden 2035 jälkeen saa myydä vain nollapäästöisiä autoja. Käyttövoimalla ei ole merkitystä. Kaikkien autojen ei tarvitse silloinkaan olla sähköautoja.
Lisäksi päätös voidaan muuttaa yhdellä äänestyksellä kuten monissa muissa asioissa on tehty. EU on perunut tekemiään päätöksiä usein. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, kielto tarkoittaa vain että vuoden 2035 jälkeen saa myydä vain nollapäästöisiä autoja. Käyttövoimalla ei ole merkitystä. Kaikkien autojen ei tarvitse silloinkaan olla sähköautoja.
Lisäksi päätös voidaan muuttaa yhdellä äänestyksellä kuten monissa muissa asioissa on tehty. EU on perunut tekemiään päätöksiä usein.Polttomoottoriauto tuottaa päästöjä ja sama asia. Toisekseen tällä päätöksellä on niin vankat perusteet että sitä tuskin kumotaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriauto tuottaa päästöjä ja sama asia. Toisekseen tällä päätöksellä on niin vankat perusteet että sitä tuskin kumotaan.
Vankat perustelut sille, että tukeutuminen yhteen käyttövoimaan olisi idiotismin huippu vaikka mielisairaat sähköautofanaatikot muuta kuvittelevat. Jos polttomoottorilla voi ajaa synteettisillä tai biopolttoaineilla niin sitten ei ole mitään syytä kieltää polttomoottoreita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se kielto koskee ihan polttomoottori autoja, joten se siitä.
Ei koske synteettisillä polttoaineilla kulkevia polttomoottoriautoja.
- Anonyymi
Hintasota autojen akkumarkkinoilla pudottaa jatkossa uusien markkinoille tulevien autojen hintoja.
https://electrek.co/2024/12/13/catl-assures-supplier-funding-ev-battery-price-war-erupts/ - Anonyymi
CATL lanseeraa uusia EV-akkukennoja, joissa ei ole hajoamista ensimmäisen 1 000 jakson jälkeen, miljoonan mailin tai 15 vuoden takuulla.
https://evtechinsider.com/catl-launches-new-ev-battery-cells-with-zero-degradation-after-the-first-1000-cycles-with-a-one-million-mile-or-15-year-warranty/- Anonyymi
CATL julkisti maailman ensimmäisen 4C supernopeasti ladattavan LFP-akun.
https://www.powerelectronicsnews.com/catl-announces-the-worlds-first-first-4c-superfast-charging-lfp-battery/ - Anonyymi
Tuo on kova juttu vaikka kyse onkin LFP akusta. 9400 sykliä ennen kuin putoaa 80% tasolle. Vaikk auton range olisi 300km niin se tarkoittaisi 2.8 miljoonaa kilometriä.
Tuollainen akku olisi omiaan plugariin mutta LFPn talviominaisuudet pilaa asian. Akun lämmittäminen heikentää kokonaishyötysuhdetta niin paljon että koko plugarin etu menetetään puolet vuodesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on kova juttu vaikka kyse onkin LFP akusta. 9400 sykliä ennen kuin putoaa 80% tasolle. Vaikk auton range olisi 300km niin se tarkoittaisi 2.8 miljoonaa kilometriä.
Tuollainen akku olisi omiaan plugariin mutta LFPn talviominaisuudet pilaa asian. Akun lämmittäminen heikentää kokonaishyötysuhdetta niin paljon että koko plugarin etu menetetään puolet vuodesta.Suomi, Ruotsi, Norja ja Kanada ovat sen verran pieni markkina, että eiköhän tuollaisesta voi tulla valtavirtaa. Suomi lisää on tässä maksettu joka tapauksessa vuosikymmenet, siis pohjoismainen varustus sisältää erilaisen akun ja erilaisen hinnan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on kova juttu vaikka kyse onkin LFP akusta. 9400 sykliä ennen kuin putoaa 80% tasolle. Vaikk auton range olisi 300km niin se tarkoittaisi 2.8 miljoonaa kilometriä.
Tuollainen akku olisi omiaan plugariin mutta LFPn talviominaisuudet pilaa asian. Akun lämmittäminen heikentää kokonaishyötysuhdetta niin paljon että koko plugarin etu menetetään puolet vuodesta.LFP akun talviominaisuudet ovat erinomaiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on kova juttu vaikka kyse onkin LFP akusta. 9400 sykliä ennen kuin putoaa 80% tasolle. Vaikk auton range olisi 300km niin se tarkoittaisi 2.8 miljoonaa kilometriä.
Tuollainen akku olisi omiaan plugariin mutta LFPn talviominaisuudet pilaa asian. Akun lämmittäminen heikentää kokonaishyötysuhdetta niin paljon että koko plugarin etu menetetään puolet vuodesta."Litium-rautafosfaattiakkujen hyviä puolia ovat jo mainittujen lisäksi muun muassa hyvä kylmänkesto. LFP-akun pitäisi latautua ja toimia muita litiumioniakkuja paremmin pakkaskeleillä. Akun pitäisi niin ikään säilyttää varauksensa paljon muita paremmin eli suomeksi sanottuna se purkaa varaustaan luontaisesti paljon hitaammin, jos ollenkaan."
https://moottori.fi/uutinen/kiinalainen-catl-lupailee-litium-rautafosfaattiakuillaan-400-kilometrin-toimintamatkan-10-minuutin-latauksella/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on kova juttu vaikka kyse onkin LFP akusta. 9400 sykliä ennen kuin putoaa 80% tasolle. Vaikk auton range olisi 300km niin se tarkoittaisi 2.8 miljoonaa kilometriä.
Tuollainen akku olisi omiaan plugariin mutta LFPn talviominaisuudet pilaa asian. Akun lämmittäminen heikentää kokonaishyötysuhdetta niin paljon että koko plugarin etu menetetään puolet vuodesta.Tuo on teoreettinen maksimi labraolosuhteissa eikä tosielämässä päästä kuin murto-osaan tuosta. Ja akkuvalmistajat ovat valehtelijoita ja huijareita enkä luota paskaakaan heidän väitteisiinsä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on teoreettinen maksimi labraolosuhteissa eikä tosielämässä päästä kuin murto-osaan tuosta. Ja akkuvalmistajat ovat valehtelijoita ja huijareita enkä luota paskaakaan heidän väitteisiinsä.
Tuskinpa kukaan muu on tuota mieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa kukaan muu on tuota mieltä.
Kaikki järkevät ovat tuota mieltä. Ja suuret yritykset valehtelevat jatkuvasti eli mihinkään mitä he sanovat ei voi luottaa. Näiden yritysten toimitusjohtajatkin suoltavat lähinnä valheita.
Olemme nähneet monesti, että yritysten väitteet ovat puhdasta paskaa. Vain aivottomat idiootit uskovat yritysten puheisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki järkevät ovat tuota mieltä. Ja suuret yritykset valehtelevat jatkuvasti eli mihinkään mitä he sanovat ei voi luottaa. Näiden yritysten toimitusjohtajatkin suoltavat lähinnä valheita.
Olemme nähneet monesti, että yritysten väitteet ovat puhdasta paskaa. Vain aivottomat idiootit uskovat yritysten puheisiin.Ja olen varma, että yksikään nykyinen akku ei tule kestämään miljoonaa kilometriä, ei edes 0,5 miljoonaa kilometriä. Hyvä jos kestää edes 0,2 miljoonaa kilometriä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Litium-rautafosfaattiakkujen hyviä puolia ovat jo mainittujen lisäksi muun muassa hyvä kylmänkesto. LFP-akun pitäisi latautua ja toimia muita litiumioniakkuja paremmin pakkaskeleillä. Akun pitäisi niin ikään säilyttää varauksensa paljon muita paremmin eli suomeksi sanottuna se purkaa varaustaan luontaisesti paljon hitaammin, jos ollenkaan."
https://moottori.fi/uutinen/kiinalainen-catl-lupailee-litium-rautafosfaattiakuillaan-400-kilometrin-toimintamatkan-10-minuutin-latauksella/Pitäisi , pitäisi , pitäisi ... joopa joo .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on teoreettinen maksimi labraolosuhteissa eikä tosielämässä päästä kuin murto-osaan tuosta. Ja akkuvalmistajat ovat valehtelijoita ja huijareita enkä luota paskaakaan heidän väitteisiinsä.
Ja mitään et tarjoa tueksi omaan kyykyttämis valheeseesi ettei akut kestä ja niistä ole mihinkään, koska sinulla ei sellaisia laajaa tutkimustietoja ole esittää. Vain vihaa sähköautoja kohtaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitään et tarjoa tueksi omaan kyykyttämis valheeseesi ettei akut kestä ja niistä ole mihinkään, koska sinulla ei sellaisia laajaa tutkimustietoja ole esittää. Vain vihaa sähköautoja kohtaan.
Eikä sinulla ole esittää laajoja tutkimustietoja myöskään tosielämän akkujen kestostakaan. Labratestit ovat arvottomia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä sinulla ole esittää laajoja tutkimustietoja myöskään tosielämän akkujen kestostakaan. Labratestit ovat arvottomia.
Kyllä mediassa on USEITA tutkimuksi ajoakkujen kestävyydestä, mutta kun ei sovi sinun sähköautovihaajan ajatusmaailmaan niin pitää vain kieltää tulokset "arvottomina", koska et itse löydä uskottavia vastatutkimuksia VALHEESI tueksi. Ja ne ajoakut eivät kestäisi oikeassa elämässä niin sähköautoja ostavat autokauppiaat eivät ottaisi niitä juurikaan vaihdossa vastaan tai hyvittäisivät todella huonon hinnan polttomoottoriautoon verrattuna.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tesla-julkaisi-lukuja-mita-sahkoauton-akusta-on-jaljella-yli-300-000-kilometrin-jalkeen/8683564
https://www.is.fi/autot/art-2000010710045.html
https://www.is.fi/autot/art-2000010112983.html
https://sahkoautoportaali.fi/montako-vuotta-sahkoauton-akku-kestaa/
https://moottori.fi/uutinen/akkutestit-osoittavat-pikalataus-heikentaa-sahkoauton-ajoakun-kapasiteettia/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä mediassa on USEITA tutkimuksi ajoakkujen kestävyydestä, mutta kun ei sovi sinun sähköautovihaajan ajatusmaailmaan niin pitää vain kieltää tulokset "arvottomina", koska et itse löydä uskottavia vastatutkimuksia VALHEESI tueksi. Ja ne ajoakut eivät kestäisi oikeassa elämässä niin sähköautoja ostavat autokauppiaat eivät ottaisi niitä juurikaan vaihdossa vastaan tai hyvittäisivät todella huonon hinnan polttomoottoriautoon verrattuna.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tesla-julkaisi-lukuja-mita-sahkoauton-akusta-on-jaljella-yli-300-000-kilometrin-jalkeen/8683564
https://www.is.fi/autot/art-2000010710045.html
https://www.is.fi/autot/art-2000010112983.html
https://sahkoautoportaali.fi/montako-vuotta-sahkoauton-akku-kestaa/
https://moottori.fi/uutinen/akkutestit-osoittavat-pikalataus-heikentaa-sahkoauton-ajoakun-kapasiteettia/Ainakin ensimmäiseen uutiseen ei kannata luottaa pätkääkään, koska Tesla valehtelee jatkuvasti. Varsinkin Elon Musk on patologinen valehtelija.
Ja kolmannessa linkissä taas lukee
"Akkukemian alalta väitellyt tekniikan tohtori Juho Heiska arvioi nykyaikaisen sähköauton ajoakun kestävän ”järkevällä käytöllä” ainakin 10-15 vuotta ja noin 400 000 kilometriä, kertoo Tekniikan Maailma."
10-15 vuotta on aivan liian lyhyt aika, kun Suomessa käytetään normaalisti autoa 23 vuotta. Sähköautoissa akkujen pitäisi kestää yli 30 vuotta, koska sähköauton ja varsinkin sen akun valmistaminen on luontoa kuormittavaa. Autojen käyttöiän pitäisi muutenkin pidentyä nykyisestä, ei lyhentyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä mediassa on USEITA tutkimuksi ajoakkujen kestävyydestä, mutta kun ei sovi sinun sähköautovihaajan ajatusmaailmaan niin pitää vain kieltää tulokset "arvottomina", koska et itse löydä uskottavia vastatutkimuksia VALHEESI tueksi. Ja ne ajoakut eivät kestäisi oikeassa elämässä niin sähköautoja ostavat autokauppiaat eivät ottaisi niitä juurikaan vaihdossa vastaan tai hyvittäisivät todella huonon hinnan polttomoottoriautoon verrattuna.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tesla-julkaisi-lukuja-mita-sahkoauton-akusta-on-jaljella-yli-300-000-kilometrin-jalkeen/8683564
https://www.is.fi/autot/art-2000010710045.html
https://www.is.fi/autot/art-2000010112983.html
https://sahkoautoportaali.fi/montako-vuotta-sahkoauton-akku-kestaa/
https://moottori.fi/uutinen/akkutestit-osoittavat-pikalataus-heikentaa-sahkoauton-ajoakun-kapasiteettia/Uskotko todella noihin "tutkimuksiin". jokainen vähänkin järkevä tietää että sähköautoe ei voi käyttää talvella ja se ei ole sopiva suomen olosuhteisiin. Kumpaa uskot enemmän!!
- Anonyymi
sähkö trukilla ajaneena pakkaamossa vuosia, niin akut piti vaihtaa alle viidessä vuodessa, ja uusi akku maksoi 5 yli tonnia eroissa,
- Anonyymi
Taisi siihen aikaan olla lyijyakkuja, jotka ovat huomattavasti lyhytikäisempiä kuin litiumakut.
- Anonyymi
No paljonko olisi ollut diesel trukin kulut 5 vuoden aikana? Diesel, öljynvaihdot yms kulut? Todennäköisesti paljon kalliimmat diesel trukilla firmalle vaikkapa 20 vuoden aikana, jolloin myös sähkötrukin akkuja uusitaan. Sitten vielä lisäksi ettei tarvitse varastossa kärsiä diesel trukin melusta ja pakokaasuista, jolloin työviihtyvyys myös paranee eikä kiinteistön ilmanvaihtoa tarvitse lisätä säästäen lämmityskuluissa.
https://www.ohmantrukit.fi/2021/02/01/lue-vertailu-uusi-sahkotrukki-vai-kaytetty-dieseltrukki/
- Anonyymi
100 dollaria per kWh tarkoittaa tyypillisellä 80 kWh kapasiteettisella akulla noin 8000 dollarin eli noin 7600 euron hintaa akulle. Akkuja voidaan nykyään korjata vaihtamalla yksittäisiä akkumoduuleja tapauksesta riippuen. Silti jos polttomoottoriautoon tulee iso kone tai vaihteistovika korjauskustannukset saattavat olla tuhansia euroja.
Näin nopeasti se ongelma kallista sähköauton akun korjaamisesta katoaa. Joku palstalla kirjoitteli 15000 - 40000 euron korjaushinnasta. Akkujen hinnat tulevat varmasti vielä alas jolloin ollaan siinä pisteessä että uudehkon polttomottoriauton moottorin ja sähköauton akun korjauskustannuksilla ei ole merkittävää eroa.- Anonyymi
Mutta on hyvin kyseenalaista tuleeko nyt myynnissä oleviin sähköautoihin koskaan edullisia "tarvikeakkuja" tarjolle. Täytyy kuitenkin muistaa, että tällä hetkellä myydään vielä hyvin vähän sähköautoja. 10 vuoden päästä uutena myytävillä sähköautoilla on huomattavasti suuremmat kappalemäärät ja samaa akkukonseptia saatetaan käyttää useissa automalleissa. Mutta tänä vuonna myytävät sähköautot ovat niitä joihin pitäisi olla näkymä edullisesta akkuvaihdosta 12 vuoden kuluttua. Mutta sitä näkymää ei ole.
Kyllä sähköautot ovat tulevaisuuden kulkupelejä, arviolta ainakin noin vuodesta 2030 vuoteen 2060, voi voittokulku jatkua pidemmällekin jos akku- ja lataustekniikka ottaa sellaisia harppauksia, että muut tekniset vaihtoehdot eivät tule houkuttelevammiksi. Ongelma on tässä murrosvaiheessa, kun sähköautot ovat edelleen kalliita ja varsinkin akkunsa osalta hieman kyseenalaisia kyhäelmiä.
- Anonyymi
hyvää kannattaa aina odottaa....vielä viisivuotta..
- Anonyymi
Odottelehan sinä vaan. Kartuta niitä säästöjäsikin, jotta joskus pystyt sähköauton ostamaan.
- Anonyymi
Kaikki uutiset kertovat polttomoottoriautojen pikaisesta lopusta.
- Anonyymi
Ei pidä paikkaansa !
Kaara TV:ssä toimittaja varoittaa akustoon liittyvistä riskeistä asiallisesti !- AnonyymiUUSI
Nyt myös YLE kertoo asiasta !
- AnonyymiUUSI
Vaikka akkujen hinnat laskevat, niiden paino ei laske, nyt suosioon tulossa olevan li-fe-p akun paino kwh tuntia kohden on heikompi kuin litium akun. Tarvitaan 100kg akkua 10kwh kohden, siis 1000 kg jos halutaan 100kwh tehoa. 100 kwh pääsi Tesla noin 660 kg Li-akulla
- AnonyymiUUSI
Ja 100kwh tehoon riittää 10 litraa dieseliä, sähköautojen joutsen laulu on edessä ellei akkujen energiatiheyttä saada oleellisesti lisättyä
- AnonyymiUUSI
Paino on laskenut vuosi vuodelta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja 100kwh tehoon riittää 10 litraa dieseliä, sähköautojen joutsen laulu on edessä ellei akkujen energiatiheyttä saada oleellisesti lisättyä
Miksi tarvitse 100kWh akun? Melkein kaikki ajoni menee 16kWh plugarin akulla. Jos akku olisi 30kWh menisi kaikki ajoni.
Mihin siis tarvitsen 100Kwh akun? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi tarvitse 100kWh akun? Melkein kaikki ajoni menee 16kWh plugarin akulla. Jos akku olisi 30kWh menisi kaikki ajoni.
Mihin siis tarvitsen 100Kwh akun?Jos kulkee vain tuollaista nurkka-ajoa niin on kyseenalaista tarvitsetko edes autoa. Sellaiset jotka oikeasti tarvitsevat autoa tarvitsevat myös isompaa akkua. Sinulle auto on lähinnä ylihintainen jatke.
Ja jos sähköautossa on vain 30 kWh akku niin hinnan pitäisi olla murto-osa nykyisestä. Yli 10 tonnia ei tuollaisesta mopoautosta kannata maksaa edes uutena. Pari vuotta käytettynä ehkä muutama tonni ja yli 5 vuotta vanhasta ei yhtään mitään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34888201 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12571Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692348- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91391- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227