Syy nopean ajankuluun

Anonyymi-ap

Syy nopaan ajankuluun on kuulemma aivoissa, kun vanhenmiten aivot eivät ota enää sitä kaikeka tietoa mitä ympäristö ihmiselle tarjoaa, niin vanhemmiten aika tuntuu kulkevan nopeaa.
Lapsena sensijaan aika tuntuu kuluvan hitaasti, ksoka aivot ottavat vastaan valtavasti tietoa ympäristöstä ja ajankulun tunne hidastuu.
Kyllä se aika vaan kuluu nopeasti, taas on perjantai, vaikka tuntuu, että perjantai oli pari, kolme päivää sitten.
Miksi aina, kun on joku sovittu tapaaminen, niin kello suorastaa loikkii ennen tapaamista ja tuntuu, ettei ehdi tehdä aamutoimia, kun lähtöaika lähenee.
Sitten toisaalla jos on mennyt vaikka pankkiin ennen pankin ovien aukaisiua vaikka 5 minuuttia, niin kello suorastaan laahustaa.
Tuntuu, että on odottnut jo 10 minuuttia ja kellon viisari siirtynyt vain minuutin.
Vosi kiertää korttelin vaikka 10 kertaa, niin ehtisi ennen pankin ovien aukaisia, vaikka korttelin kiertämisessä kuluu kävellen 10 minuuttia.

7

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinä on yksi hyvä puoli, nimittäin jos on töissä niin työaika tuntuu kuluvan nopeammin. Mä pidän duunista missä on koko ajan pikku näpertelyä, koska silloin aika tuntuu kuluvan nopeammin. Sinne töihin pitäisi tosin päästä koska viime kerrasta on aikaa muutama vuosi. Opiskelin mä kuitenkin tässä välissä. Valmistuinkin. Mä vaan en tiedä mitä mä mun tutkinnollani tekisin.

      • Anonyymi

        Mut, töihin liittyy se ongelma, että illat a viikonpoput menee kans niin nopeaan, et sunnuntai iltana ihmetelee, et joko se viikonloppu meni ja huomenna joutuu meneen taas töihin..
        Kun viikonloppu menee ilman töitäkin niin äkkiä, ettei mitään ehdi tekeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut, töihin liittyy se ongelma, että illat a viikonpoput menee kans niin nopeaan, et sunnuntai iltana ihmetelee, et joko se viikonloppu meni ja huomenna joutuu meneen taas töihin..
        Kun viikonloppu menee ilman töitäkin niin äkkiä, ettei mitään ehdi tekeen.

        Ymmärrän toki tuonkin. Yhteiskunta perustuu rahaan ja se tarkoittaa sitä että työllistetyille ihmisille pistetään hommia helposti liiankin paljon. Rahaa siitä saa mutta entäs se vapaa-aika? Sitten on toinen ääripää eli pitkäaikaistyöttömät. Niidenkin elämä on kuraa pidemmän päälle koska tulevaisuus näyttää siltä ettei mitään taistelun arvoista odota siellä. Tämä koko nykysysteemi pitäisi heittää romukoppaan ja ottaa tilalle osa-aikatyöt.

        Yksi ihminen saattaa tehdä esim. 8 h/vrk töitä. Eikö olisikin parempi jos kaksi ihmistä tekisivät molemmat 6 h töitä eli yhteensä 12 h? Tai vaikka 5h? Enemmän työntekijöitä = Enemmän maksuja työnantajalle. Ahneus on se mikä tässä kiikastaa. Osa-aikaisena työntekijäkohtainen työtehokkuus on järjen mukaan korkeampi verrattuna yhteen kokopäivätyöntekijään. Se vähentäisi myös sosiaalisia ongelmia koska syrjäytyminen ja varsinainen köyhyys vähenisivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän toki tuonkin. Yhteiskunta perustuu rahaan ja se tarkoittaa sitä että työllistetyille ihmisille pistetään hommia helposti liiankin paljon. Rahaa siitä saa mutta entäs se vapaa-aika? Sitten on toinen ääripää eli pitkäaikaistyöttömät. Niidenkin elämä on kuraa pidemmän päälle koska tulevaisuus näyttää siltä ettei mitään taistelun arvoista odota siellä. Tämä koko nykysysteemi pitäisi heittää romukoppaan ja ottaa tilalle osa-aikatyöt.

        Yksi ihminen saattaa tehdä esim. 8 h/vrk töitä. Eikö olisikin parempi jos kaksi ihmistä tekisivät molemmat 6 h töitä eli yhteensä 12 h? Tai vaikka 5h? Enemmän työntekijöitä = Enemmän maksuja työnantajalle. Ahneus on se mikä tässä kiikastaa. Osa-aikaisena työntekijäkohtainen työtehokkuus on järjen mukaan korkeampi verrattuna yhteen kokopäivätyöntekijään. Se vähentäisi myös sosiaalisia ongelmia koska syrjäytyminen ja varsinainen köyhyys vähenisivät.

        Mitä tulee työaikoihin, niin tosiasiassa ihminen työskentelee tehokkaammin mitä lyhempi työpäivä.
        Jos on 8 tunnin työpäivä niin monessa työpaikassa alkaa työntekijät istuskelemaanj a odottamana ajan kulua, jos ei olla liukuhihnan ääressä.
        Jos työaiak on 4-5 tuntiaa, niin se aika käytetään tehokkaasti työn temiseen, ei edes ruokataukoa tarvi.
        8 tuntia on niin pitkä työaika ettei niitä 2 viimeitä tuntia enää tehokkaasti jaksa töitä tehdä.
        En ole ollut työelämässä, mutta työharjoittelussa johtaja sanoi, että jos teette tämän homman urakalla, niin pääsette viettän sitten viikonloppua ja tulipahan vauhtia työhön.
        Työ oli valmis alta tunnissa ja kolme tuntia aikaisemmin kotiin päästiin.
        Mikään ei ole niin ärsyttävää ja turhauttavaa, kuin ajan tappaminen työpaikalla, jos ei ole mitään työtä tehtävään, niin miksi pitää istua työpaikalla, että työaika päättyy.
        Eihän palkkaakan makseta olemisesta, vaan työn teosta.
        Työpaiakt on suunniteltu niin, etteisiellä edes viihdy ilman ettei tee töitä, ei ne ole vapaa-ajanvietopaikkoja


    • Esimerkiksi silloin kun olin 15-vuotias, niin tuntui että siitä on tosi kauan aikaa kun oon ollut 10-vuotias, vaikka tuon välinen aika on vain viisi vuotta. Syynä siihen oli varmasti murrosikä ja se, etten 15-vuotiaana omasta mielestäni ollut lapsi enää, toisin kuin viisi vuotta siitä taaksepäin.
      Mitä vanhemmaksi tulen, sitä nopeammin vuodet kuluvat. Siitä on nyt 10 vuotta, kun olin 15-vuotias ja tuntuu, että vuodet on menneet tosi nopeasti.
      Tuo koskee vuosia, kuukausia, viikkoja ja päiviä. Mutta sitten kun mietitään ihan kellossa ajan kulumista, niin aamulla tuntuu että aika rientää paljon nopeammin, mitä iltapäivällä esimerkiksi. Tänäkin aamuna tunti klo. 7 ja 8 välillä tuntui joltain 15-20minuutin mittaiselta ajalta. Iltapäivällä tunti klo. 15 ja 16 välillä menee ihan madellen. Se tuntuu joltain kahdelta tunnilta.

    • Anonyymi

      Ehkäpä ajankulun hitauden voisi todeta, kun keväällä menee mansikkamaan tai oemnapuun äärelle, laitaa siihen tuolin ja toteaa, että minäpä en tästä mihinkään liiku, ennenkuin kypsiä mansikoita ja omenia voi syödä.
      Niitä odotelelssa aika varmaan tuntuisi konkreettisesti kuluvan hitaasti.
      Kun niin ei tee, niin joka syksy saa todeta, että äkkiäpä ne mansikat valmistuivat ja omenat, vaikka ei millään olisi jaksanut odottaa niiden valmistumista paikanpäällä olemalla.

    • Aika tosiaan menee nopeasti. Tuntuu ettei päivän aikana ehdi tehdä kovin paljon. Sen sijaan lapsena tuntui, että päivä kuluu hitaasti ja kesä on ikuisuuksien mittainen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      686
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe