Asumistuen varallisuusraja astuu voimaan 1.1.2025

Anonyymi-ap

Aika nopealla aikataululla tämä joululahja tuli. Ei ihme että KELAlla ei joululomia pidetä.

US 12.12.: "Hallituksen esitykset asumistuen leikkauksista on nuijittu läpi ja nyt tuki pienenee useilla ihmisillä. Omaisuus vaikuttaa jatkossa myönnettävään asumistukeen. Yhden aikuisen ruokakunnan osalta raja on jatkossa 10 000 euroa."

"Hallitus arvioi, että yleisen asumistuen varallisuusharkinnan takia arviolta noin 3 700 kotitaloudella tuki pienenee ja näistä vajaalla 2 200 kotitaloudella tuki lakkaa kokonaan. Henkilötasolla mitattuna tuki pienenee vajaalla 6 900 henkilöllä ja lakkaa kokonaan reilulla 4 000 henkilöllä."

Eli jos omistat asunnon loppuu asumistuki 2025 alusta ja myyt sen, siirryt vuokralle niin syöt sitten sitä rahaa siihen saakka kunnes olet taas nuijittu sinne köyhien kastiin.

Hallitus jakaa keppiä samalla kun työttömyys lisääntyy vaikka suunta piti olla täysin toinen.

25

668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Koksupersu: "Onhan se nyt ihan älytöntä, jos jollain on säästössä kymmeniä tuhansia ja silti nostaa asumistukea."

Onhan se myös ihan älytöntä että lapsilisiä maksetaan kaikille lapsellisille tulotasosta riippumatta. Lapsilisät pitäisi poistaa keskituloisilta ja rikkailta ja kohdentaa pienituloisille. Sama pienituloisille kohdentamista käytettiin perusteena myös tässä asumistuki leikkauksissa

• Anonyymi

Itse olen matalista tuloista onnistunut säästämään 10 000€ ja kyllä se päähän ottaa, jos työttömyyden osuessa kohdalle en saa asumistukea 20%:sta tuosta summasta, mutta jos olisin kaiken tuhlannut niin saisin täysimääräisesti asumistukea. Tuo summa ei ole karttunut tilille hetkessä, vaan olen joutunut kärsivällisesti sitä kartuttamaan vuosikausia. Ja tulevaisuudessa tuo tunnollinen säästäminen kostetaan minulle, jos joudun työttömäksi kun ensin rangaistaan vielä ansiosidonnaisen 20% pudotuksella 8 viikon jälkeen, jolloin matala- ja keskituloisen ansiosidonnainen laskee lähes peruspäivärahan/työmarkkinatulon suuruiseksi ja myös asumistuen enimmäismäärää ja omavastuuta on huononnettu. Mutta samaan aikaan kesämökin omistajia ei rangaista. Mitä se kesämökki on jos ei omaisuutta!

Asumistuen saamisen raja 1.1.2025 alkaen on 50 000 euroa varallisuutta, tuo 10 000 euron ylittävästä omaisuudesta 20 prosenttia lasketaan tuloksi. Ja osakkeetkin lasketaan kaavalla 70 prosenttia vuoden viimeisen päivän arvosta. Matalatuloiset ja työttömäksi jäävät köyhdytetään varattomiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen matalista tuloista onnistunut säästämään 10 000€ ja kyllä se päähän ottaa, jos työttömyyden osuessa kohdalle en saa asumistukea 20%:sta tuosta summasta, mutta jos olisin kaiken tuhlannut niin saisin täysimääräisesti asumistukea. Tuo summa ei ole karttunut tilille hetkessä, vaan olen joutunut kärsivällisesti sitä kartuttamaan vuosikausia. Ja tulevaisuudessa tuo tunnollinen säästäminen kostetaan minulle, jos joudun työttömäksi kun ensin rangaistaan vielä ansiosidonnaisen 20% pudotuksella 8 viikon jälkeen, jolloin matala- ja keskituloisen ansiosidonnainen laskee lähes peruspäivärahan/työmarkkinatulon suuruiseksi ja myös asumistuen enimmäismäärää ja omavastuuta on huononnettu. Mutta samaan aikaan kesämökin omistajia ei rangaista. Mitä se kesämökki on jos ei omaisuutta!

Asumistuen saamisen raja 1.1.2025 alkaen on 50 000 euroa varallisuutta, tuo 10 000 euron ylittävästä omaisuudesta 20 prosenttia lasketaan tuloksi. Ja osakkeetkin lasketaan kaavalla 70 prosenttia vuoden viimeisen päivän arvosta. Matalatuloiset ja työttömäksi jäävät köyhdytetään varattomiksi.

Jos olet onnistunut säästämään, niin todennäköisesti pärjäät jatkossakin ilman asumistukeakin. Luota itseesi äläkä turhaan murehdi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ole iloinen, kun pärjäät omillasi. Almut eivät voimaannuta ketään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pistä rahasi kultaan tai hopeeseen, helppo muuttaa rahaksi tarvittaessa.

pankkitilillä häviät inflaation verran vuodessa.

ja mitä sitä nurkissa pyörivistä metalleista viranomaisille kertoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täsmälleen noin. Hallituksen uskomattoman typerä päätös ei tuo säästöä vaan pidemmän päälle lisää köyhyyttä.

Persut tekevät täysin samaa kuin vihreät: hommaavat vuokralaisia gryndereiden kasarmeihin.

Oikeiston äänestäjät ovat tyhmiä. Heitä voi huijata ihan millä tahansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos olet onnistunut säästämään, niin todennäköisesti pärjäät jatkossakin ilman asumistukeakin. Luota itseesi äläkä turhaan murehdi.

Työttömyyden iskiessä ei ole mistä säästää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työttömyyden iskiessä ei ole mistä säästää.

työttömyyden iskiessä..entinen kokoomuksen, vihreiden,stumin,oron,purran äänestäjä
        joutuu myös itse tilanteeseen jossa halltius ryöstää laissa määrätyn minimitoimeentulotuen.
        Se mnimi on 550euroa kuukaudes..tää hallitus pudotti sen 460e. asumistukien leikkusten myötäs kela ja sossu on pudottanu sen 300e ja toisina kuukausina 100e ja jättää lasku maksamata..Tervetuloa sairaaks ja työttömäks..sen jälkeen e toivoa et kykenisit enää työntekoon ku ton koet..parit häädöt j se tressi mitä valtio/hallitus sulle aiheuttaa..
        Sua rankaistaan siitä ettei ole töitä ja siitä et oot sairas etkä kykene työntekoon.
        Kelan työntekijät Mustafa ja mohamed laskee sun tuet niin et kolmannes, jossei puolet lähtee afrikkaan tai jihadisteille..kokoomus tekee sen täysin avoimesti. Vihreeet, kokoomus ja vasemmisto ajaa sitä täysin avoimesti.

• Anonyymi

Hyvä vaan, että paskamahaökyille loppuu tuo ilmaisen rahan lappaminen.

• Anonyymi

koko asumistuki aivan turhaa, jokainen asukoot missä haluaa tai missä on varaa. Ei se ole yhteiskunnan asia.

• Anonyymi

Asumistuki rikastuttaa ennestään varakkaita sijoittajia. Pitääkö varakkaita tukea?

• Anonyymi

Totta. Ei ne muissakaan maissa mitään asumistukia maksele. Asumistuki on täysin tuntematon käsite muissa maissa.

• Anonyymi

Kaikki tuet pitäisi poistaa. Lapsilisät ensimmäisenä.

• Anonyymi

Nytkö kun itse olet jo hyvinvointivaltion verorahoitteiset tuetit palvelut neuvola, terveydenhuolto, lapsilisä, päivähoito, koulutus, kirjasto jne. hyödyntänyt?

Entä elinkeinotuet?

• Anonyymi

Asunnon omistajan ei sitten pitäisi saada asumistukea, jos omaisuutta on kertynyt yli laissa määritellyn rajan. Nyt rankaistaan vain niitä pienituloisia, jotka asuvat omistamassaan asunnossa, mistä pankki omistaa yleensä osan. Osakeasunnon omistaa asunto-osakeyhtiö osakkaan omistaessa vain asuntoaan vastaavan osakemäärän.
      Asuntosijoittajat saavat edelleen asumistukea vuokralaisen täyttäessä asumistukiehdot. Onneksi Suomella ei ole perustuslakia, missä sanotaan yhtä sun toista kansalaisten yhdenvertaisuudesta.

• Anonyymi

Nuo heittäneet perutuslailliset lähtökohtien tarkastelun romukoppaan ajat sitten.

Tuota asumistukea ei ole koskaan saanut velan lyhennykseen vaan omistus asunnon ns. yhtiövastikkeeseen ,joka vastaa vuokra asunnon vuokra osuutta. Tosin jos käytännössä muutat saman kokoiseen vuokra asuntoon johon tuota asumistukea olet saanut ,nousee kulusi sillä vuokran antaja ottaa tuon päälle tuottoa.

Tuo päätös eriarvoistaa selkeästi kansalaisia omistamiseen perustuen, joten päätös ei ole yhdenvertaisuus lakia noudattava, johon perustuen kansalaisia tulee kohdella päätöksenteossa yhdenvertaisesti.

Toisaalta oikeisto hallitukselta varsin erikoinen teko muutoinkin ,sillä yleensä tuo on kannutanut omistamiseen ja vaurastumiseen, nyt lähinnä pyritään realisoimaan kansalaisten kartuttamaa varallisuutta. Varsin kova paikka niille jotka ovat koko elämänsä säästä
        neet tuota asuntoa ja elävät pienen eläkkeen varassa joutuen turvautumaan asumistukeen ja miksi ei myös niille joilta työ menee alta kun asuntoa lyhennetään. Lainoja voi sovitella jonkun aikaa mutta tuota yhtiövastiketta tuskin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuo heittäneet perutuslailliset lähtökohtien tarkastelun romukoppaan ajat sitten.

Tuota asumistukea ei ole koskaan saanut velan lyhennykseen vaan omistus asunnon ns. yhtiövastikkeeseen ,joka vastaa vuokra asunnon vuokra osuutta. Tosin jos käytännössä muutat saman kokoiseen vuokra asuntoon johon tuota asumistukea olet saanut ,nousee kulusi sillä vuokran antaja ottaa tuon päälle tuottoa.

Tuo päätös eriarvoistaa selkeästi kansalaisia omistamiseen perustuen, joten päätös ei ole yhdenvertaisuus lakia noudattava, johon perustuen kansalaisia tulee kohdella päätöksenteossa yhdenvertaisesti.

Toisaalta oikeisto hallitukselta varsin erikoinen teko muutoinkin ,sillä yleensä tuo on kannutanut omistamiseen ja vaurastumiseen, nyt lähinnä pyritään realisoimaan kansalaisten kartuttamaa varallisuutta. Varsin kova paikka niille jotka ovat koko elämänsä säästä
        neet tuota asuntoa ja elävät pienen eläkkeen varassa joutuen turvautumaan asumistukeen ja miksi ei myös niille joilta työ menee alta kun asuntoa lyhennetään. Lainoja voi sovitella jonkun aikaa mutta tuota yhtiövastiketta tuskin.

Pörssitalousjärjestelmä on luotu sijoittajien etuja vaalimaan. Pienyritys on pörssijättien orja. Pankit ovat sadistisia orjaherroja. Parlamentit tekevät, mitä omistava luokka käskee. Vastakkainasettelun aika on ohi.

• Anonyymi

Olen aina ollut pieni tuloinen.
      Olen kerran hakenut asumistukea kun asuin vuokralla. En saanut tukea!

Tuon jälkeen en ole tukea hakenut

Taloudellinen tilanteeni on nytkin kehno, mutta KELA testin mukaan en ole oikeutettu saamaan asumistukea!

• Anonyymi

sairasta.. mutei niin sairasta et 30 tuhatta työtöntä häädetään asunnoistaa nauerettavien parin euron yli menevien maksimi vuokrarajan715e.
      Ite en huomannu et kela oli piilottanu toimeentulotuki äätöksen kääntöpuolelle häätömuuto kehotuksen 3 kuukaden sisään.
      Sen jälkeen alkanu kummallinen kiusanteko kela/sossu, ei käsiellä hakemuksia..yydeään jatkuvast jo toimitettuja liitteitä ja hylätään hakemukset valheellisesti niiden muka puuttuessa. lämiseen jätetään 100e eikä makseta sähkölaskuja..sossu hylkää hakemukse samoin.."emme näe mitään sellaista syytä" et haitoja minimoivaa/ennala ehkäsevää tukea kuuluisi maksaa..Kuolema ja kadulle asunnottomaks muuton uhkako ei ole sellainen.
      Muuttoaua ei saa kadulle muuttaessa..asumistuen/vuokran erotuksen perustuki hylätty alkuvuodesta..eli vuokrat menee rästii ja luottoieoihi merkinä ni ei saa ykistyiseltä asuntoa. Mitä tällä tavoitellaan.
      Mielisairaita kansalaisia?

• Anonyymi

Kelan kusihorot toimistoissaan laitettava oikeaan vastuuseen.

• Anonyymi

Jos jää pitkäaikaistyöttömäksi ja tilillä on 50000, niin se on käytetty pian ruokaan ja vuokraan. Sitten voi hakea toimeentulotukea joka on isompi kuin asumistuki.

• Anonyymi

Ilman muuta asumisen varallisuusrajat käyttöön! Jokainen asukoon siellä, mihin OMAT rahat riittävät.

• Anonyymi

Itse asuin takavuosina maakuopassa muutaman vuoden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse asuin takavuosina maakuopassa muutaman vuoden.

En muista miksi.

• Anonyymi

Tarkistaako kela asumistukia ja periikö takaisin mikäli maksettu aiheettomasti?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6665
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2285
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1042
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      87
      942
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe