Se oli taas tänään nelivetokeli ja monilla kuskeilla jäänyt liikennesäännötkin ties minne. Ei se muhju tiellä muuta väistämissääntöjä ja kaistojen paikkaa.
No vaivalloista tuo liikkeelle lähtö ja etenemisen tuolla kylillä.
Tähän heti vastaa että kyllä vajaavetoisellakin pärjää ja pärjäähän sillä mutta on se neliveto vaan eriveto.
NELIVETOKELI
29
235
Vastaukset
- Anonyymi
Joo neliveto ja uudet kitkat ja hyvin pelittää.
- Anonyymi
Neliveto pelittää aina vajaavetoista paremmin ihan riippumatta allaolevasta renkaista. Kitkoilla ei saa mitään lisähyötyä siihen.
Hyvä sekin muistaa, että nelivedolla kykenee ajamaan autonsa niin pahaan jumiin, ettei vajaavetoisilla pääse vastaavaan paikkaa lähellekään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neliveto pelittää aina vajaavetoista paremmin ihan riippumatta allaolevasta renkaista. Kitkoilla ei saa mitään lisähyötyä siihen.
Hyvä sekin muistaa, että nelivedolla kykenee ajamaan autonsa niin pahaan jumiin, ettei vajaavetoisilla pääse vastaavaan paikkaa lähellekään.On nää kitkat vaan hyvät ajaa ja hiljaiset ja ainaski näillä lumikeleillä vetipito on hyvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On nää kitkat vaan hyvät ajaa ja hiljaiset ja ainaski näillä lumikeleillä vetipito on hyvä.
Näin varmaan, mutta nelivedolle ne eivät anna mitään erityistä ’lisää’
- Anonyymi
30 000km ajetut kitkat ja neliveto Passat, hyvin pärjää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin varmaan, mutta nelivedolle ne eivät anna mitään erityistä ’lisää’
Mitä ihmeen erityistä lisää. Jos ne on nastarenkaita mukavammat ajaa ja hiljaisemmat niin kyllä siinä on jo erityistä lisää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmeen erityistä lisää. Jos ne on nastarenkaita mukavammat ajaa ja hiljaisemmat niin kyllä siinä on jo erityistä lisää.
Ok, minä tarkoitin kyllä lähinnä turvallisuuteen liittyviä juttuja, en niinkään mukavuuteen ja muihin lähinnä henkilökohtaisiin mieltymyksiin liittyviä…
- Anonyymi
Kyllä se oli perseestä. Missä v***sa aurat?? Motarikin saatana auraamatta! Kaikki muutkin päätiet auraanatta!
- Anonyymi
Kiristääkö vanne päätä?
Tuollaisen sateen jäljiltä tiet on tukossa. Sen tietää kaikki ja osaa varautua asiaan.
Eikö asia pälkähtänyt sinun mieleesi?
- Anonyymi
4-bveto auttaa liikkeelle lähdössä ja lumessa, mutta maantiellä liukkaalla niille sattuu paljon ulosajoja, joko käyttäytyy yllättävästi tai kuskit luottaa liikaa. Myös ajonvakautukset voi tehdä yllätyksiä yhdistettynö omiin kjorjausliikkeisiin kun auto lähtee heittelehtimään, kuten tässäkin saattanut käydä palatessa ohituksen jälkeen omalle kaistalle.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010900105.html
Ajonvakautukseen luotetaan tutkitusti liikaa ja jos vielä 4-veto lisänä niin kuvitellaan pystyvän ihmeisiin. Parasta on osata välttää ylittämästä rajoja ja opetella hallitsemaan auto ilman tai avustajien kanssa jos lähtee heittelehtimään.- Anonyymi
Hups, väärä linkki, tuossa kerrottiin miten vaarallisia kaasu-autot ovat tulipalossa. Tässä linkki tuohon kolariin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010902703.html - Anonyymi
Niin, nelivedon paremmuushan liittyy oikeastaan vain etenemiskykyyn.
Se ei paranna kuljettajan ajotaitoa eikä lyhennä jarrutusmatkaa eikä paranna allaolevien renkaiden ominaisuuksia… - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, nelivedon paremmuushan liittyy oikeastaan vain etenemiskykyyn.
Se ei paranna kuljettajan ajotaitoa eikä lyhennä jarrutusmatkaa eikä paranna allaolevien renkaiden ominaisuuksia…Eiköhän kaikki tiedä tuon. Kysehän on vain voimalinjan ominaisuudesta. Ei kukaan väitä että vaihteiden määrä vaikuttaisi osaamiseen tai onnettomuuksiin... joten miksi edes kuvittelet että joku kuvittelisi nelivedon vaikuttavan.
Niinpä kysyisin mikä on tarkoituksena kun vetää mukaan onnettomuudet ja ajotaidon? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän kaikki tiedä tuon. Kysehän on vain voimalinjan ominaisuudesta. Ei kukaan väitä että vaihteiden määrä vaikuttaisi osaamiseen tai onnettomuuksiin... joten miksi edes kuvittelet että joku kuvittelisi nelivedon vaikuttavan.
Niinpä kysyisin mikä on tarkoituksena kun vetää mukaan onnettomuudet ja ajotaidon?Kyllä, on itsestään selvyyksiä, mutta silti niitä liitetään nelivetoon.
Kannattaa lukea vaikka tuo viesti, johon kommenttini liittyy…
Vaihteistahan en kirjoittanut yhtään mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän kaikki tiedä tuon. Kysehän on vain voimalinjan ominaisuudesta. Ei kukaan väitä että vaihteiden määrä vaikuttaisi osaamiseen tai onnettomuuksiin... joten miksi edes kuvittelet että joku kuvittelisi nelivedon vaikuttavan.
Niinpä kysyisin mikä on tarkoituksena kun vetää mukaan onnettomuudet ja ajotaidon?Kyllä jotkut kuvittelee että 4-veto pysyy ääritilanteissakin paremmin tiellä juuri sen takia että lähtee paremmin liikkeelle liukkaalla ja kyllähän 4-veto on parempi ralliautossakin osaavissa käsissä ja oikeilla ominaisuuksilla.
- Anonyymi
Näitä muita parempia riittää kyllä pitää ottaa tilanteet huomioon ja antaa tilaa tms väistää jos on lumipöperöä oli itsellä vaikka millainen neliveto ja toisella ei ole
- Anonyymi
Jostain syystä tuo väistäminen tuntui pöpesökelissä olevan hakusessa. Useampikin auto puolen tunnin aikana meinasi vain ajaa kylkeen. Tämäkään ei liity mitenkään nelivetoon eikä sen erinomaisuuteen liikkeelle lähdössä liukkaalla.
Joillekin on vain kova pala kun sillä vajaavetoisella ei meinaa päästä eteenpäin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jostain syystä tuo väistäminen tuntui pöpesökelissä olevan hakusessa. Useampikin auto puolen tunnin aikana meinasi vain ajaa kylkeen. Tämäkään ei liity mitenkään nelivetoon eikä sen erinomaisuuteen liikkeelle lähdössä liukkaalla.
Joillekin on vain kova pala kun sillä vajaavetoisella ei meinaa päästä eteenpäin.4-veto on tosiaan vajaavetoinen 6+ -vetoiseen, tela-ajoneuvoon jne. Kaikissa pitää ymmärtää miten ne toimii eikä odottaa liikoja tai joutuu onnettomuuteen. Hyvä etu- tai takavetoinen voittaa huonon 4-vedon monissa tilanteissa kunhan osaa ajaa ja huono kuski ei pärjää hyvälläkään 4-vedolla vaikka olisi ralliauton ominaisuudet, metsään nekin menee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jostain syystä tuo väistäminen tuntui pöpesökelissä olevan hakusessa. Useampikin auto puolen tunnin aikana meinasi vain ajaa kylkeen. Tämäkään ei liity mitenkään nelivetoon eikä sen erinomaisuuteen liikkeelle lähdössä liukkaalla.
Joillekin on vain kova pala kun sillä vajaavetoisella ei meinaa päästä eteenpäin.Hesassa on kuulema eniten 4-vetoja ja eniten kolareja kun tulee vähänkin huonommat kelit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
4-veto on tosiaan vajaavetoinen 6 -vetoiseen, tela-ajoneuvoon jne. Kaikissa pitää ymmärtää miten ne toimii eikä odottaa liikoja tai joutuu onnettomuuteen. Hyvä etu- tai takavetoinen voittaa huonon 4-vedon monissa tilanteissa kunhan osaa ajaa ja huono kuski ei pärjää hyvälläkään 4-vedolla vaikka olisi ralliauton ominaisuudet, metsään nekin menee.
Kuka nyt sitte odottaa liikoja. Sinä.
Sanonpahan vaan, että tässä tuli nyt näiden kolmen pöperökelin päivänä ajettua useampi sata kilsaa niin motaria, kuin paikallisteitä ja paljolti auraamattomia teitä ja väitän edelleen, että kyllä neliveto antoi ajamiseen ja etenemiseen sitä kaipaamaasi oleellista lisää.
Niin ja kitkarenkailla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka nyt sitte odottaa liikoja. Sinä.
Sanonpahan vaan, että tässä tuli nyt näiden kolmen pöperökelin päivänä ajettua useampi sata kilsaa niin motaria, kuin paikallisteitä ja paljolti auraamattomia teitä ja väitän edelleen, että kyllä neliveto antoi ajamiseen ja etenemiseen sitä kaipaamaasi oleellista lisää.
Niin ja kitkarenkailla.Niin ne tutkimukset kertoo että avustimiin luotetaan liikaa ja otetaan liikaa riskejä, joillakin sitten lisää onnettomuuksia vaikka keskimäärin saattaa vähentää. Tavallisessa autossa laittaisin 4-vedon todennäköisesti pois päältä pääteillä ja joissakin kytkeytyy automaattisesti pois kovemmassa vauhdissa.
Avustimia ei onneksi hirveästi olekaan, sutimisen esto liikkeelle lähdössä liukkaalla 4-vedon kanssa tai lukoilla olisi tietysti hyvä, mutta hyvin pärjännyt ilmankin. Kitkarenkailla pärjäisi hyvin, mutta kuluvat turhan nopeasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
4-veto on tosiaan vajaavetoinen 6 -vetoiseen, tela-ajoneuvoon jne. Kaikissa pitää ymmärtää miten ne toimii eikä odottaa liikoja tai joutuu onnettomuuteen. Hyvä etu- tai takavetoinen voittaa huonon 4-vedon monissa tilanteissa kunhan osaa ajaa ja huono kuski ei pärjää hyvälläkään 4-vedolla vaikka olisi ralliauton ominaisuudet, metsään nekin menee.
Tuossa edellähän jo keskusteltiin ja pidettiin itsestäänselvyytenäkin sitä, ettei neliveto vaikuta kuljettajan osaamiseen yhtään mitään. Ja ihmeteltiin jopa että silti näitä itsestään selvyyksiä sekoitetaan keskusteluun. Ja sinä juuri teit niin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ne tutkimukset kertoo että avustimiin luotetaan liikaa ja otetaan liikaa riskejä, joillakin sitten lisää onnettomuuksia vaikka keskimäärin saattaa vähentää. Tavallisessa autossa laittaisin 4-vedon todennäköisesti pois päältä pääteillä ja joissakin kytkeytyy automaattisesti pois kovemmassa vauhdissa.
Avustimia ei onneksi hirveästi olekaan, sutimisen esto liikkeelle lähdössä liukkaalla 4-vedon kanssa tai lukoilla olisi tietysti hyvä, mutta hyvin pärjännyt ilmankin. Kitkarenkailla pärjäisi hyvin, mutta kuluvat turhan nopeasti.Et taida tietääkään, että nykyisissä tavallisissa nelivetoautolla on useinkin juuri tuo automaattitoiminto eli neliveto kytkeytyy tarvittaessa päälle ja pois päältä. Olet ehkä joskus jossain mainoksessa kuullut käsitteen ’älykäs neliveto’ tms.
Ei varmasti ole nelivedon tai muidenkaan ’avustimien’ vika, jos kuljettaja luottaa liikaan niihin. Neliveto on ylivoimainen etenemiskyvyn kannalta ja kaikissa niissä tilanteissa, joissa hyvä etenemiskyky on hyödyksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida tietääkään, että nykyisissä tavallisissa nelivetoautolla on useinkin juuri tuo automaattitoiminto eli neliveto kytkeytyy tarvittaessa päälle ja pois päältä. Olet ehkä joskus jossain mainoksessa kuullut käsitteen ’älykäs neliveto’ tms.
Ei varmasti ole nelivedon tai muidenkaan ’avustimien’ vika, jos kuljettaja luottaa liikaan niihin. Neliveto on ylivoimainen etenemiskyvyn kannalta ja kaikissa niissä tilanteissa, joissa hyvä etenemiskyky on hyödyksi.Liikenteessä on paljon vanhoja 4-vetoja mitä ostetaan myös käytettyinä. Vanhimmissa se poiskytkentä perustuu pelkästään nopeuteen, eikä tule päälle vaikka liukastelisi. Armeijan 4-vetojakin usein ojassa, ei ole juurikaan hyötyä maantienopeuksissa, ehkä enemmän haittaa. Uusissakaan kaikissa ei ole älykästä 4-vetoa ja niissäkin on älykkäämpiä ja vähemmän älykkäitä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Liikenteessä on paljon vanhoja 4-vetoja mitä ostetaan myös käytettyinä. Vanhimmissa se poiskytkentä perustuu pelkästään nopeuteen, eikä tule päälle vaikka liukastelisi. Armeijan 4-vetojakin usein ojassa, ei ole juurikaan hyötyä maantienopeuksissa, ehkä enemmän haittaa. Uusissakaan kaikissa ei ole älykästä 4-vetoa ja niissäkin on älykkäämpiä ja vähemmän älykkäitä.
Kuten edellä jo mainittiinkin ja monessa aiemmissakin kommenteissa, niin nelivedon hyöty tulee paremmassa etenemiskyvyssä eli tilanteissa, jossa sitä parempaa etenemiskykyä tarvitaan tai siitä on hyötyä. Hyvillä teillä ja maantienopeuksissa nelivedosta ei ole hyötyä.
Ja varsinkaan neliveto ei paranna kuljettajan ajotaitoa, joten ojaan ajaminenkin kuljettajan virheiden vuoksi on aivan mahdollista. Ihan riippumatta siitä onko älykäs neliveto tai vähemmän älykäs.
Edelleen on niinkin, että nelivedolla pääsee kuljettaja ajamaan auton niin pahaan paikkaan jumiin, johon kaksivedolla ei pääse lähellekään.
- Anonyymi
Tumpelot on saanut aikaan kaaosta liikenteessä, onnetonta piiperrystä.
- Anonyymi
Nelivedolla tumpelokin tuntee olevansa autonkuljettajien viiden tähden kermaa. Nähty totuus taas tänään. Ja lauantaina myös!
- Anonyymi
No tuohon on huonoa ottaa kantaa mutu tuntumalta. Onpahan takana 2,7 milj. kilometriä 50 vuoden aikana ilman kolareja ja talvella nastarenkailla ja nyt nelivedolla kitkat kuukauden verran ensimmäistä kertaa. Enkä moiti nelivetoa, enkä kitkoja. Hyvät on olleet tässä pöperökelissäkin.
Hyvin pelittää molemmat. En silti tyrmää kaksi vetoisia, enkä nastarenkaita. Kukin tyylillään. - Anonyymi
Taas näitä kateellisten juttuja. Miten tuo asia on nelivedon vika?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185123MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1152654- 102134
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5801920Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1181680Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja691289Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s411279Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2211028Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641027