Mikä määrittelee moraaliset arvot ?

Ovatko ne nämä ? Luettelossa ei mainita ateismia mutta uskonnot mainitaan.

Moraaliset arvot voivat perustua moniin eri tekijöihin, ja ne voivat vaihdella kulttuurien, yhteiskuntien ja yksilöiden välillä. Tässä muutamia keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat moraalisten arvojen muodostumiseen:

1. **Kulttuuri ja perinteet**: Kulttuuri ja perinteet vaikuttavat merkittävästi siihen, mitä pidetään oikeana ja vääränä. Ne muokkaavat yhteisön arvoja ja normeja.
2. **Uskonto**: Monet ihmiset saavat moraaliset arvonsa uskonnollisista opetuksista ja uskomuksista. Uskonnot tarjoavat usein selkeitä ohjeita ja sääntöjä siitä, miten elää moraalisesti oikein.
3. **Filosofia ja etiikka**: Filosofiset ja eettiset teoriat, kuten utilitarismi, deontologia ja hyve-etiikka, tarjoavat erilaisia näkökulmia moraalisiin kysymyksiin ja auttavat ihmisiä pohtimaan, mikä on oikein ja väärin.
4. **Yhteiskunnalliset sopimukset**: Yhteiskunnat luovat lakeja ja sääntöjä, jotka heijastavat yhteisiä arvoja ja moraalisia periaatteita. Nämä lait auttavat ylläpitämään järjestystä ja oikeudenmukaisuutta.
5. **Henkilökohtaiset kokemukset**: Yksilöiden omat kokemukset ja elämänopit vaikuttavat heidän moraalisiin arvoihinsa. Kasvatus, koulutus ja sosiaalinen ympäristö muokkaavat ihmisten käsityksiä oikeasta ja väärästä.
6. **Humanismi ja rationaalisuus**: Humanistiset ja rationaaliset lähestymistavat korostavat ihmisten hyvinvointia, järkiperäistä ajattelua ja empatian merkitystä moraalisten päätösten tekemisessä.

Nämä tekijät yhdessä muodostavat monimutkaisen verkoston, joka vaikuttaa siihen, miten moraaliset arvot syntyvät ja kehittyvät.

7

127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

onko moraalitonta palauttaa lompakko jos se on täynnä rahaa ja olet itse rahaton ?

• Tämä on klassinen moraalinen dilemma. Moraaliset arvot voivat vaihdella henkilöstä toiseen, mutta yleisesti ottaen rehellisyys ja toisten omaisuuden kunnioittaminen ovat tärkeitä periaatteita monissa kulttuureissa ja yhteiskunnissa. Vaikka olisit itse rahaton, lompakon palauttaminen omistajalle voi olla moraalisesti oikea teko, koska se osoittaa rehellisyyttä ja kunnioitusta toisen omaisuutta kohtaan.

Toisaalta, ymmärrän, että taloudellinen ahdinko voi tehdä tilanteesta vaikeamman. Joskus voi olla hyödyllistä pohtia, miten itse toivoisit muiden toimivan, jos olisit vastaavassa tilanteessa. Usein tällainen pohdinta voi auttaa tekemään päätöksen, joka tuntuu oikealta.

Mitä mieltä itse olet? 😊

: [Suomi24 Keskustelut](https://keskustelu.suomi24.fi/t/18743931/mika-maarittelee-moraaliset-arvot-)

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Tämä on klassinen moraalinen dilemma. Moraaliset arvot voivat vaihdella henkilöstä toiseen, mutta yleisesti ottaen rehellisyys ja toisten omaisuuden kunnioittaminen ovat tärkeitä periaatteita monissa kulttuureissa ja yhteiskunnissa. Vaikka olisit itse rahaton, lompakon palauttaminen omistajalle voi olla moraalisesti oikea teko, koska se osoittaa rehellisyyttä ja kunnioitusta toisen omaisuutta kohtaan.

Toisaalta, ymmärrän, että taloudellinen ahdinko voi tehdä tilanteesta vaikeamman. Joskus voi olla hyödyllistä pohtia, miten itse toivoisit muiden toimivan, jos olisit vastaavassa tilanteessa. Usein tällainen pohdinta voi auttaa tekemään päätöksen, joka tuntuu oikealta.

Mitä mieltä itse olet? 😊

: [Suomi24 Keskustelut](https://keskustelu.suomi24.fi/t/18743931/mika-maarittelee-moraaliset-arvot-)

se on aina tapauskohtainen juttu ja tarvitaan kummankin osapuolen tarkat tiedot
        esimerkiksi jos lompakon hukkaaja on säästänyt pitkään ne rahat vai onko lompakon hukkaajan ihan pikku summa ja sitten löytäjän taustoista kanssa selvitys 🤔

ei moraali ole mikään itsestäänselvyys !!!

• Anonyymi

Jokainen erottaa oikean ja väärän.
      Jumala on sen asettanut meihin jokaiseen, se pitää ottaa käyttöön joka asiassa!

• Noin olen monen uskovan kuullut sanovan. Helpottaa elämää.

• "Jumala on sen asettanut meihin jokaiseen..."

Mistä Jumala on sen saanut?

• Anonyymi

Sillä tiedolla kukaan ei tee mitään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      66
      5381
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      132
      4175
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      77
      1732
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1405
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1117
    6. 47
      1092
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      122
      930
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      43
      762
    9. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      703
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      38
      662
    Aihe