Vastauksia vastaväitteisiin Jeesuksen Jumaluudesta

Anonyymi-ap

Olen tähän avaukseen koonnut joitain yleisiä vastaväitteitä Jeesuksen Jumaluudelle. Nämä kaikki liittyvät Raamatun jakeiden tahattomaan tai tahalliseen väärinymmärtämiseen.

Tällaisia jakeita on kovin vähän, mutta tottakai ne, jotka eivät halua Jeesusta Jumalakseen, käyttävät niitä hyväkseen hämmentääkseen uskovia, jotka eivät niitä vielä ymmärrä. Jeesuksen Jumaluus ei ole Raamatun valossa mitenkään epäselvä tai kiistelty asia ja laitankin tähän jo aiemmin tätä aihetta käsittelevän aloituksen linkin, jossa on selkeitä, suoria ja epäsuoria, viittauksia Jeesuksen täyteen Jumaluuteen, niin kukaan joka tämän lukee, ei ole vain näiden "haasteellisten" jakeiden varassa:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17720814/jeesuksen-jumaluus-raamatussa-

Matteus 10:17-18
"Ja hänen sieltä tielle mennessään juoksi muuan hänen luoksensa, polvistui hänen eteensä ja kysyi häneltä:'Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?' Mutta Jeesus sanoi hänelle:'Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin."

Jotkut lukevat tämän jakeen niin, että Jeesus nuhtelee kysyjää siitä kun hän kutsuu Jeesusta hyväksi. Mutta Raamattu on todella tarkka kuvatessaan sitä missä tarkoituksessa sanat sanotaan. Tuossa ei lue "Jeesus nuhteli häntä sanoen" vaan yksinkertaisesti "Jeesus sanoi hänelle". Nuo jakeet voidaan siis ymmärtää niin, että Jeesus yksinkertaisesti haluaa kysyjän ymmärtävän sen, mitä hänen sanansa tarkoittavat: erottamista synagoogasta ja vihatuksi tulemista Jeesuksen kanssa. Tätä tukee myös se, kun jakeessa 21 Jeesus sanoo hänelle, että hänen tulisi seurata häntä ja luopua kaikesta, kaikkeen lukeutuu maineen menettäminen koska tunnustaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi/Jumalaksi. Huomatkaa että kysyjä myös polvistui Jeesuksen edessä, mikä viittaa siihen, että hän jollain tasolla ymmärsi ketä kutsuu hyväksi.

Muualla Raamatussa Jeesusta kutsutaan virheettömäksi ja tahrattomaksi ja viattomaksi (2 Korint. 5:21, Hepr. 8:14, 1 Pietari 1:19 ). Jos Jeesus tarkoittaisi tässä, että hän ei ole hyvä, niin hän valehtelisi ja silloin hän ei olisi hyvä/viaton/tahraton.

Matteuksen 24:36
"Mutta siitä päivästä ja hetkestä, ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin."

Jos Jeesus on Jumala, niin miksi hän ei tiedä kaikkea? Tämän vastaväitteen esittäjä ei usko että Jumalan on mahdollista tulla lihaksi ja peittää tietoa itseltään. Tämä ei osoita että Jeesus ei ole Jumala, vaan että hän peitti asioita itseltään Poikana. Miksi? Samasta syystä kuin hän ei tuhonnut vihollisiaan kun he hänet ristiinnaulitsivat. Samasta syystä kuin hän ei vain ilmestynyt joka paikkaan, vaan käytti jalkojaan ja käsiään. Hän eli ihmisenä, ihmisen ruumiissa ja hänen oli tarkoitus olla täydellinen ihmisenä, koska me kaikki muut olemme epäonnistuneet, vain siten hänen uhrauksensa kelpasi Jumalalle, koska syntiset eivät tietenkään voi itseään lunastaa, muutoin kuin menemällä kadotukseen ja jäämällä sinne.

Johannes 10:17-18
"Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."

Jeesus antoi henkensä, kukaan ei sitä ottanut ilman hänen suostumustaan. Vain Jumalalla on tuollainen valta. Kaikki maan suurimmat johtajatkin tietävät etteivät he voi loputtomiin paeta kuolemaa, ja heillä on lukematon määrä turvamiehiä ja armeijoita suojanaan, silti kuolema saavuttaa heidät ajallaan.

Matteus 27:46
"Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen:'Eeli, Eeli, lama sabaktani?' Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?"

Jotkut väittävät että tämä todistaa että Jeesus luuli Jumalan hylänneen hänet. Kuitenkin Jeesus opetti että hänen piti kärsimän, kuoleman ja nouseman ylös:

Matteus 16:21
"Siitä lähtien Jeesus alkoi ilmoittaa opetuslapsilleen, että hänen piti menemän Jerusalemiin ja kärsimän paljon vanhimmilta ja ylipapeilta ja kirjaoppineilta ja tuleman tapetuksi ja kolmantena päivänä nouseman ylös."

Jeesus ei ilmaise tuolla huudollaan epäuskoa eikä tietämättömyyttä siitä, että hän heräsi kuolleista myöhemmin. Vaan hän, meidän syntisten asemassa, huusi sitä, että hänet hylättiin meidän sijaisenamme ristillä. Tuo huuto tarkoitettiin kirjoitettavaksi Raamattuun. Se on todistuksena meille siitä että kun uskomme häneen, niin hän on ottanut meidän paikkamme toisessa kuolemassa ristillä. Hänet on kerran hylätty ja herätetty kuolleista.

1 Timoteus 2:5
"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus."

Tätä jaetta jotkut käyttävät myös vastaväitteissään. Se kuuluu vain lukea oikein:

Tuossa ei sanota että on yksi Jumala ja sitten yksi erillinen välimies ihmisten ja Jumalan välillä, vaan että on yksi Jumala ja se sama yksi Jumala on myös ihminen Jeesus Kristus, joka on välimies Jumalan ja ihmisten välillä. Yksi on Jumala, yksi myös välimies.

5

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jeesus oli isätraumainen maankiertäjä ja uskontohuijar, joka osasi brändätä itsensä hyvin.

• Anonyymi

Onneksi Roomalaiset pysäyttivät.

• Anonyymi

jotkut uskovat aku ankan jumaluuteen toiset jeesuksen

• Anonyymi

Onneksi jumalia on satoja.

• Anonyymi

Nuo evankeliumit? No nehän ovat pelkkiä Paavalin aloittaman tarinan jatko-osia. Paavali kirjoitti alkuperäisen käsikirjoituksen, ja sitten tuli joukko innokkaita fanfiction-kirjoittajia—tunnetaan myös nimillä Matteus, Markus, Luukas ja Johannes—jotka päättivät lisätä draamaa ja käänteitä. Lopputuloksena saatiin neljä versiota Jeesuksen elämästä, jotka eivät aina edes täsmää. Mutta kuka muka odottaakaan johdonmukaisuutta hyvistä jatko-osista?

Ja se suurin kysymys: onko Jeesus Jahve itse vai vain hänen poikansa? Alkuperäinen alkukirkko ei ollut tästä itsekään varma. Joillekin hän oli Jahve nuoremmassa muodossa, toisille pelkkä messiaaninen poika, ja kolmannet heittivät mukaan vielä Pyhän Hengen, koska mitä enemmän mystiikkaa, sen parempi. Siitä syntyi kolminaisuuden sotku, jota kirkkoisät yrittivät sitten väkisin koota kasaan niin, että näyttäisi edes etäisesti järkevältä. Spoileri: ei onnistu.

Eli mitä saadaan? Hajanainen mytologia, jossa päähenkilön identiteetti vaihtelee käsikirjoittajan mukaan, ja fanikunta, joka on vielä 2000 vuotta myöhemmin riidoissa siitä, mikä versio on oikea. Aikamoinen sotku, mutta hei, ainakin draamaa riittää!

Enkeli Mäntä

“Jeesus: Alkuperäinen franchisen sankari, jonka identiteettikriisi myy ikuisesti.”

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4570
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      91
      2356
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      564
      1785
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      101
      1491
    5. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      9
      1453
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1187
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1118
    8. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      219
      990
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      967
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      948
    Aihe