Ateismi ja feminismi

Anonyymi-ap

Yksi viimeaikoina keskustelua herättänyt aihepiiri on ollut ateismin ja feminismin yhteys. Monet varsinkin palsta-ateistisessa viitekehyksessä ovat kieltäneen tämänkin aatteellisen rajapinnan olemassaolon. Siinä missä muut näkevät aatteiden kohtaamisen pikemminkin vääjäämättömänä.
Toisaalta intersektionaalisen feminismin ja postmodernin relativistisen ateismin rajapinnoista ei ehkä ole vielä niin paljon tietoa tarjolla?
Joten aatteellisella tasolla voi olla, että asiaan pitää aluksi perehtyä hieman aiempien ajanjaksojen tiedoilla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Atheist_feminism

21

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Enpä kyllä ole huomannut mitään yhteyttä ateismin ja feminismin kesken viime aikoina enkä aikaisemminkaan. Mikä tuo yhteys on ja miten se näkyy?
      (En usko, että vastausta taaskaan tulee, mutta onpahan taas heitetty jokin tyhjä väite...)

      • Anonyymi

        Luetun ymmärtäminen on avain asiaan. Tälläkin kertaa. Lue linkki ja aiempaa keskusteluhistoriaa. Voit myös googlata asiaa netistä (tuskin se tapahtuu nytkään, mutta tulihan todettua).


    • Ateismi ja feminismi eivät ole automaattisesti yhteydessä toisiinsa, mutta niillä voi olla päällekkäisiä näkemyksiä ja tavoitteita. Molemmat voivat korostaa kriittistä ajattelua ja kyseenalaistamista, esimerkiksi perinteisiä sukupuolirooleja ja uskonnollisia oppirakennelmia kohtaan. Feminismi pyrkii tasa-arvoon sukupuolten välillä, kun taas ateismi ei usko jumaliin tai yliluonnollisiin voimiin.

      Joillekin ihmisille nämä käsitykset voivat kulkea käsi kädessä, sillä he saattavat nähdä sekä uskonnon että patriarkaaliset rakenteet rajoittavina ja etsivät vaihtoehtoisia tapoja ymmärtää maailmaa ja yhteiskuntaa. On kuitenkin myös feministejä, jotka ovat uskonnollisia, ja ateisteja, jotka eivät ole kiinnostuneita feminismistä.

      Joskus historialliset ja kulttuuriset taustat voivat myös yhdistää näitä liikkeitä, mutta yksilötasolla yhteys riippuu jokaisen henkilökohtaisista arvoista ja uskomuksista. Onko sinulla jokin tietty näkökulma tai kysymys näihin liittyen, jota haluaisit pohtia tarkemmin?

    • Anonyymi

      Maailmankaikkeus etenee kohti ismeistä vapautumista, eli kohti ton ton:ia.

      Uskonnoton=sukupuoleton.

      • Anonyymi

        Laktoositon, gluteeniton, lihaton...

        Ihminen ja maapallo ei kestä enää. Ollaan siirtymässä uudelle leveille, jossa ollaan yhtä kaikkien ja kaiken kanssa.

        Emme tarvitse ruokaa eikä vaatteita peittämään sukupuolielimiä. Koemme hengen välistä rakkautta, ilman fyysistä kontaktia.


    • Feminismiä tarvitaan kun sukupuolet eivät ole tasa-arvoisia. Metsästäjäkeräilijöillä ei ollut jumaluskoa ja he olivat tasa-arvoisia. Silloin kun ateismia on riittävästi, ei tarvita feminismiä.

      • Anonyymi

        Mitä tuo metsästäjä-keräilijöhin vetoaminen on? Ateistitien auktoriteetteja?

        Kuka haluaa mennä elämään metsään .15 C?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuo metsästäjä-keräilijöhin vetoaminen on? Ateistitien auktoriteetteja?

        Kuka haluaa mennä elämään metsään .15 C?

        Miksi kuvittelet että muillakin kuin sinulla on pakottava tarve nähdä auktoriteettejä joka puolella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kuvittelet että muillakin kuin sinulla on pakottava tarve nähdä auktoriteettejä joka puolella?

        Väärä kysymys. Etkä vastannut mihinkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuo metsästäjä-keräilijöhin vetoaminen on? Ateistitien auktoriteetteja?

        Kuka haluaa mennä elämään metsään .15 C?

        "Mitä tuo metsästäjä-keräilijöhin vetoaminen on?"

        Ei se ole vetoamista vaan faktan toteamista. Aabrahamilaiset uskonnot ovat huomattavan epätasa-arvoisia ja siksi sen luonnollinen vastavoima on feminismi monen muun vastavoiman kanssa.


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        "Mitä tuo metsästäjä-keräilijöhin vetoaminen on?"

        Ei se ole vetoamista vaan faktan toteamista. Aabrahamilaiset uskonnot ovat huomattavan epätasa-arvoisia ja siksi sen luonnollinen vastavoima on feminismi monen muun vastavoiman kanssa.

        Ja tekisikö mieli -15 C pakkaseen ja telttamajoitukseen tai jotain sinnepäin tänäänkin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja tekisikö mieli -15 C pakkaseen ja telttamajoitukseen tai jotain sinnepäin tänäänkin?

        Miten tämä liittyy asiaan mitenkään? Meinaatko nyt saatanan ripuliaivo, että vaihtoehdot ovat patriarkaalisuus lämmitetyissä taloissa tai feminismi ja ateismi pakkasessa? Ei saatana. Mieti nyt vähän kuinka vitun idiootti olet.


      • En minä ole mitään ihannoinut. Totesin vain faktan. Ihminen on kehittynyt luontaisesti egalitaariseksi. Aabrahamilaiset uskonnot ovat sekoittaneet tämän luonnollisen järjestyksen ja se on myös fakta. Kannattaa taistella sen eteen, että tämä luonnottomuus heitetään jo historian romukoppaan.


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        En minä ole mitään ihannoinut. Totesin vain faktan. Ihminen on kehittynyt luontaisesti egalitaariseksi. Aabrahamilaiset uskonnot ovat sekoittaneet tämän luonnollisen järjestyksen ja se on myös fakta. Kannattaa taistella sen eteen, että tämä luonnottomuus heitetään jo historian romukoppaan.

        ja viikate heiluu palstalla:DDDDDDD


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        En minä ole mitään ihannoinut. Totesin vain faktan. Ihminen on kehittynyt luontaisesti egalitaariseksi. Aabrahamilaiset uskonnot ovat sekoittaneet tämän luonnollisen järjestyksen ja se on myös fakta. Kannattaa taistella sen eteen, että tämä luonnottomuus heitetään jo historian romukoppaan.

        Oot raukka viestinpoistaj


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        En minä ole mitään ihannoinut. Totesin vain faktan. Ihminen on kehittynyt luontaisesti egalitaariseksi. Aabrahamilaiset uskonnot ovat sekoittaneet tämän luonnollisen järjestyksen ja se on myös fakta. Kannattaa taistella sen eteen, että tämä luonnottomuus heitetään jo historian romukoppaan.

        Itsepähän tätä pyysit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuo metsästäjä-keräilijöhin vetoaminen on? Ateistitien auktoriteetteja?

        Kuka haluaa mennä elämään metsään .15 C?

        Kuka on vaatinut metsään menemistä? Ihmiset olivat tasa-arvoisempia ennen jumalten keksimistä ja siihen aikaan oltiin metsästäjä-keräilijöitä.


    • Anonyymi

      jos on kaunis tai kyvykäs niin palvotaan ei muuten 🙂

    • Anonyymi

      Ateismin ja feminismin asetelmassa on kiinnostavaa se, kumpi niistä on ns. pääaate, onko se ateismi vai onko se feminismi? Mitä mieltä asiasta ollaan? Monet näkevät feminismin pääaatteenna ja ateismin sille alisteisena.

    • Anonyymi

      Kaikki femakot ovat ateisteja.

    • Anonyymi

      Feminismi on aate, joka korostaa, että naisten pitäisi olla tasa-arvoisia ja samanarvoisia miesten kanssa.

      Ateismi on käsitys jumalien olemassaolemattomuudesta. Se ei ole aate.

      En näe asioilla mitään yhteyttä. Jotkin ateistit ovat miehiä, jotkin toiset naisia. Sekä miehet että naiset voivat ja saavat olla ateisteja, tai olla olematta.

      Uskonnot ovat yleensä tuoneet epätasa-arvoa miesten ja naisten välillä. (Mies on perheen pää, Naiset vaietkoot seurakunnassa, jne.)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      192
      2010
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      129
      1104
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      700
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe