MIKSI NYT valitetaan, että hallitus vie köyhiltä kaikki rahat, eikä riitä enää tuhansia euroja lääkkeisiin!? Mistähän "lääkkeistä" on kyse?
KELA eli Kansaneläkelaitos kuitenkin kirjoittaa:
Lääkkeiden vuosiomavastuu eli lääkekatto on kalenterivuosikohtainen. Lääkkeiden vuosiomavastuu vuonna 2025 on 633,17€ (vuonna 2024 se on 626,94€, 592,16€ euroa vuosina 2022 ja 2023, vuonna 2021 579,78€ ja vuonna 2020 lääkekorvausten vuosiomavastuu oli 577,66€). Myös maksamasi alkuomavastuu kerryttää vuosiomavastuuta. Tieto lääkekaton eli vuosiomavastuun täyttymisestä näkyy apteekeissa reaaliajassa. Lääkekaton ylityttyä maksat loppuvuoden ajan kustakin korvattavasta reseptilääkevalmisteesta 2,50 euron omavastuuosuuden. Tästä korvauksesta käytetään nimitystä lisäkorvaus.
MIKSI NYT valitetaan, että hallitus vie köyhiltä kaikki rahat, eikä riitä enää tuhansia euroja lääkk
10
140
Vastaukset
- Anonyymi
Ehkä siitä valitetaan juuri nyt siitä syystä, kun lääkkeiden hinnat nousee taas vuodenvaihteessa.
Ja kaikki lääkkeet eivät kuulu kelakorvauksen piiriin, on lääkkeitä, joihin ei korvausta edes saa. Jotkut niistä ovat älyttömän kalliita. Jopa niin kalliita, ettei kaikilla mahdollisesti niitä tarvitsevilla ole mahdollisuutta ostaa. - Anonyymi
Kyllähän se vituttaa, kun poliitikot retostelevat Suomen tarjoavan "ilmaista" terveydenhuoltoa, vaan käytännössä joka käänteessä ollaan käsi ojossa kuin yksityislääkärissä asioitaessa. Tilanne ei todellakaan ole sama sivistysmaissa (esim. Ruotsi, Saksa). Meillä verot menevät herrojen taskuihin, ilmastohuijaus, päästökauppa, maahanmuutto, viherkurjistamiset jne. maksatetaan väkisin kerätyistä veroista ja herroilla on omat bisnekset valmiina näiden ympärillä.
- Anonyymi
Suomessa ei ole koskaan ollut ilmaista terveydenhuoltoa paitsi alle 18 v. Aina on lasku tullut perästä. En tiedä, onko tätäkään enää. Tosin vanhemmat maksaa veroja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa ei ole koskaan ollut ilmaista terveydenhuoltoa paitsi alle 18 v. Aina on lasku tullut perästä. En tiedä, onko tätäkään enää. Tosin vanhemmat maksaa veroja.
Terveydenhuolto ei ole ilmaista edes alle 18 vuotiaille. Potilaalle se ei maksa iän puolesta, mutta kunnalle lasku menee silti.
- Anonyymi
Ei terveydenhuolto todellakaan täysin ilmaista ole.
Mutta se, minkä potilas maksaa julkisesta terveydenhuollosta, on kuitenkin vain osa esim. käyntimaksusta tai sairaalan vuorokausimaksusta. Kunta joutuu kustantamaan suurimman osan todellisesta summasta, ja ne otetaan verorahoista.
Jos meillä ei olisi verotusjärjestelmää, olisimme pulassa, etenkin köyhemmät ihmiset.
Jos verotusta ei olisi, kaikki palvelutkin olisivat tosi kalliita.
Esim. verovapaissa valtioissa, vaikka Sveitsi, Monaco, niissä ei köyhiä ihmisiä asu, koska ei siellä pärjää ilman varakkuutta, ne ovat kalliita maita.
Itseänikin joskus ketuttaa päättäjien ja " herrojen " meininki, mutta sille en mitään voi, muuta kun vaaleissa voin ääneni antaa, ja se siitä.
Kukaanhan ei tosin kiellä pyrkimästä vaikka poliitikoksi, jos sellaiseksi haluaisi, muiden arvosteltavaksi ja haukuttavaksi. Ehkä silloin olisi mahdollista saada rahaa ja pääomaa, mutta helpottaisiko se elämää millään muulla tavalla.
Itse en oikein tykkää, enkä edes jaksa valittaa, koska ei siitä hyötyä ole. Saisin vain itseni huonolle tuulelle ja äreäksi. Elelen asenteella, että sillä on pärjättävä mitä on. - Anonyymi
Aivan. Ei malteta ottaa edes asioista selvää vaan huudetaan kurkku suorana kuinka "köyhiltä viedään". Kun lukee tätäkin palstaa, annetaan ymmärtää, että koko köyhä kansa syö lääkkeitä tonnin edestä per kuukausi!
Ei ymmärretä edes sitä, että se kattokin tulee nopeammin vastaan. - Anonyymi
Mitä köyhiltä voidaan viedä, kun köyhillä ei mitään vietävää ole? Päin vastoin, köyhille annetaan koko ajan. Rahakirstun pohja häämöttää, jatkossa ei ole yhtä paljon annettavaksi köyhille kuin on ollut viime aikoihin asti. Rahat loppuu!
Minulta, joka elän omilla tuloillani, viedään entistä kovempien verojen muodossa. - Anonyymi
Kuka vain voi jäädä jossain vaiheessa elämäänsä tulottomaksi, voi tulla vakavampaa sairautta, jäädään vanhuuseläkkeelle, syy voi olla melkein mikä tahansa, että köyhtyy vaikka ei itse tahtoisikaan.
Siinä vaiheessa osaa kyllä arvostaa, että köyhiäkin yritetään auttaa. Siinä vaiheessa ei ihminen enää sano, että rikkailta menee rahoja köyhiin.- Anonyymi
Eläkkeellehän jää aikanaan jokainen. Ei se köyhyyttä merkitse. Siihen voi varautua!
Itse olen onnellinen eläkeläinen. Eläke tulee pankkitilille säännöllisesti ja varmasti. Hallitus ei ole minulle mitään antanut, niin ei se oikein voi mitään ottaakaan, paitsi kiristää veroja.
Ymmärrän hyvin, että se joka on perustanut ja perustaa elämänsä yhteiskunnan tukien varaan, se on heikoilla, kun yhteiskunnan rahat loppuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläkkeellehän jää aikanaan jokainen. Ei se köyhyyttä merkitse. Siihen voi varautua!
Itse olen onnellinen eläkeläinen. Eläke tulee pankkitilille säännöllisesti ja varmasti. Hallitus ei ole minulle mitään antanut, niin ei se oikein voi mitään ottaakaan, paitsi kiristää veroja.
Ymmärrän hyvin, että se joka on perustanut ja perustaa elämänsä yhteiskunnan tukien varaan, se on heikoilla, kun yhteiskunnan rahat loppuu.juuri näin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1048686
- 936660
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon636449Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345201Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo634337- 553481
- 503345
- 513062
- 562902
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512876