Essitalopram kokemus

Anonyymi-ap

Halusin nyt purkaa ajatuksiani ja olojani jonnekin, ehkä näistä joku saa vertaistukea ja samalla itse pääsen latomaan fiilikset ulos.

Sain neljä vuotta sitten burnoutin. Samalla diagnosoitiin keskivaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö sekä pakko-oireinen häiriö. Näihin määrättiin Essitalopram (SSRI) lääkettä, josta olin lukenut kauhutarinoita jo aiemmin, eikä ajatus aivojen ronkkimisesta lääkkeillä innostanut. En siksi uskaltanut aloittaa lääkitystä heti. Lopulta huomasin ajattelevani elämäni päättämistä päivittäin, joten päätin kokeilla lääkitystä sillä mentaliteetilla, että mitä hävittävää tässä enää on.

Pakko-oireet ja ajatukset, joista olin kärsinyt päivittäin, vähenivät huomattavasti pian lääkkeen aloituksesta, kunnes loppuivat kokonaan. Myös aiemmat paniikkikohtaukset loppuivat. Koen siis, että omalla kohdallani lääke auttoi minua suuresti, mm. käsittelemään vaikeita asioita ilman, että niiden ajatteleminen ajaisi minut paniikin ja ahdistuksen syöksykierteeseen.

Yhtenä isona haittavaikutuksena aloin kärsiä pahenevasta hypersomniasta. Määräaikainen työsuhteeni oli juuri päättynyt, enkä onnistunut saamaan heti uutta työtä. Nukuin pahimpina aikoina lähes 20 tuntia vuorokaudessa, enkä ollut koskaan virkeä. Saatoin nukkua 16h "yöunet", olla sen jälkeen noin neljä tuntia hereillä ja nukkua taas 8h. Elämä vaan kului ohi ilman, että tein yhtään mitään, koska väsytti vaan niin kovasti.

Nyt neljä vuotta myöhemmin halusin lopettaa lääkkeen käyttämisen, jotta saisin selville millainen perusvointini on ilman lääkettä tänä päivänä. Pudotin ensin 20mg annostuksen 10mg, ilman sen ihmeellisempiä oireita. Söin 10mg annosta noin 5 kuukautta. Lääkkeet alkoivat olemaan lopussa ja resepti olisi pitänyt uusia, joten tein hieman riskaabelin päätöksen ja päätin lopettaa lääkkeen ottamisen siihen viimeiseen 10mg pilleriin.

Nyt olen ollut täysin ilman lääkettä tasan 20 päivää. Pahimmat oireet ovat nämä kuuluisat aivosähköiskut/säpsähdykset ja muutenkin inhottava tunne pääkopassa, sekä ärsyyntyneisyys ja itkuherkkyys. En siis pillitä mitenkään jatkuvasti, mutta aika ajoin tulee palan tunne kurkkuun mitä piemimmästäkin asiasta, vaikka olisin muuten ihan iloisella päällä. Mielialoissa en ole vielä huomannut sen ihmeempää yleismuutosta.

Toivon, että tämä kaikista ärsyttävin oire eli pääkopan säpsähdykset eivät kestäisi kovin kauaa. Niiden kanssa voi kyllä toistaiseksi elää, mutta on se pirun rasittavaa.

Koitan varata ajan omalääkärille alkuvuodesta varuksi ja kertoa tästä lääkityksen lopetuksesta, niin on helpompi palata asiaan mikäli vointini muuttuu. Tästä olisi toki voinut keskustella ennen kun lopetin lääkkeet, mutta en silloin saanut aikaiseksi. Katsotaan mitä tuleman pitää.

2

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Yksi hypoteesi SSRI-lääkityksen aiheuttaman voimakkaan päiväväsymyksen ja muun väsymyksen taustalla on se että se supistaa REM unen jaksoa eli vaikuttaa unen arkkitehtuuriin mikä näkyy päiväväsymyksenä.

• Anonyymi

Olet tehnyt hurjan suuria tiputuksia Essissä kun olet vetänyt 10 mg kerralla alas. Toki lääkäri ei näe niin mutta tuo on tiedostettu vertaispalstoiklq. Vieroituspalstojen hypoteesi on että aivosähköiskut ovat merkki epätasapainosta hermostossa minkä lääkkeen liian nopea purku aiheuttaa. Kiukun ja raivon ja itkuisuuden puuskat ja aivosähkörit on tyypillisiä vieroitusseuraamuksia näistä aineista. Älä ihmettele myöskään jos esim tulisi ihan mitäänsanomaton turra olo. Kaikki nämä on vieroitusta mikä pelaa päälläsi.

Paras neuvo jos sinua kiinnostaa ymmärtää vieroitusta on tutustua Stopping Antidepressants - materiaaliin ( RC Psych). Suomesta ei löydy psykiatrian taholta moista.

Toinen hyvä neuvo on tutustua turvallisen vieroituksen periaatteisiin mitkä löytuy Surviving Antidepressants foorumilta sanoilla simple, stable jne.

Kolmas hyvä neuvo on ymmärtä itsehoidon tärkeys. Ne lainalaisuudet mitkä pätee elämään normaalisti ei välttämättä esiinny samanlaisina vieroituksessa. Esim stressinsietokyky voi olla alempi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      104
      8706
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      93
      6660
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      63
      6459
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5201
    5. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      63
      4367
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      55
      3481
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3345
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      3062
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2902
    10. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2886
    Aihe