Ateistisia järestöjä

Euroopan suurin ateistinen järjestö on **Euroopan humanistinen liitto (European Humanist Federation)**[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://seculardirectory.org/international/?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). Se on yhteisö, johon kuuluu useita humanistisia ja ateistisia järjestöjä eri Euroopan maista, ja sen tavoitteena on edistää sekularismia ja puolustaa yhtäläistä kohtelua kaikille uskonnollisuuden ja uskonnottomuuden suhteen riippumatta[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://seculardirectory.org/international/?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1").

Onko sinulla jotain erityistä kiinnostusta tähän liittyen, tai haluaisitko tietää lisää jostakin muusta aiheesta?

Mitä muita ? Maailman suurin on Kiinan kommunistinen puolue

9

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Euroopan suurin ateistinen järjestö on **Euroopan humanistinen liitto..."

      Luetun ymmärtämisessä vikaa? Ateismi ≠ humanismi. Jopa kivet ja kärpäset ovat ateistisia, mutta eivät ole humanisteja.

      • Anonyymi

        Voiko teisti olla humanisti?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voiko teisti olla humanisti?

        Kyllä


      • Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

        Kyllä

        Hessu?


      • Humanismi on filosofia ja eettinen näkökulma, joka korostaa ihmisen arvoa, kykyjä ja rationaalista ajattelua. Se keskittyy ihmiskunnan ja yksilöiden hyvinvointiin ja moraaliseen kehitykseen ilman, että viitataan yliluonnollisiin voimiin tai uskomuksiin.

        Ateismi ja teismi itsessään eivät ole osa humanismin määritelmää, mutta monilla humanisteilla on taipumus omaksua ateistinen tai agnostinen näkemys. Toisin sanoen, humanistit usein eivät usko jumaliin tai yliluonnollisiin olentoihin. Kuitenkin teistinen humanismi on myös olemassa, jossa henkilö uskoo jumalaan tai jumaliin, mutta silti pitää humanismin arvoja tärkeinä.

        **Humanismin keskeiset periaatteet:**
        - **Ihmisarvo ja -oikeudet:** Jokaisella ihmisellä on arvoa ja oikeuksia, joita tulee kunnioittaa.
        - **Rationaalisuus ja tiede:** Ihmisten tulisi käyttää järkeä ja tiedettä ymmärtääkseen maailmaa ja ratkaistakseen ongelmia.
        - **Empatia ja myötätunto:** Humanismi korostaa myötätuntoa ja empatiaa muita kohtaan.
        - **Vastuu ja etiikka:** Ihmisillä on vastuu toimia eettisesti ja edistää kaikkien hyvinvointia.

        Humanismi on siis laaja-alainen käsite, joka voi sisältää erilaisia uskomusjärjestelmiä, kunhan ne kunnioittavat näitä perusperiaatteita.

        Tuntuuko siltä, että tämä resonoi omien ajatustesi kanssa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voiko teisti olla humanisti?

        Ei voi olla. Humanisti teisti on samanlainen oksymoroni kuin evoluutioteoriaa totena pitävä kristitty.

        Humanistinen arvopohja perustuu ihmisyyteen. Teistinen arvopohja perustuu jumaliin. Nämä ovat sovittamattomassa ristiriidassa. Keskiajalla Euroopan todellisuuskäsitys oli vielä teistinen. Renessanssin ja Tieteellisen vallankumouksen myötä Länsi-Euroopassa syntyi humanismi ja luonnontieteet, joissa fundamentaalinen muutos keskiaikaan verrattuna oli se, että Raamattu ja Jumala potkaistiin romukoppaan edistyksen tieltä. Niille keksittiin käsitteet 'Pyhä' ja 'Uskonto', jossa ne saivat vielä mellastaa niin, ettei niitä tarvitse kutsua mielisairaudeksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hessu?

        Joko Hessu on löytynyt?


      • Extremist_atheist kirjoitti:

        Ei voi olla. Humanisti teisti on samanlainen oksymoroni kuin evoluutioteoriaa totena pitävä kristitty.

        Humanistinen arvopohja perustuu ihmisyyteen. Teistinen arvopohja perustuu jumaliin. Nämä ovat sovittamattomassa ristiriidassa. Keskiajalla Euroopan todellisuuskäsitys oli vielä teistinen. Renessanssin ja Tieteellisen vallankumouksen myötä Länsi-Euroopassa syntyi humanismi ja luonnontieteet, joissa fundamentaalinen muutos keskiaikaan verrattuna oli se, että Raamattu ja Jumala potkaistiin romukoppaan edistyksen tieltä. Niille keksittiin käsitteet 'Pyhä' ja 'Uskonto', jossa ne saivat vielä mellastaa niin, ettei niitä tarvitse kutsua mielisairaudeksi.

        Pelkkää asiatonta mölinää. Ei jatkoon.


      • Extremist_atheist kirjoitti:

        Ei voi olla. Humanisti teisti on samanlainen oksymoroni kuin evoluutioteoriaa totena pitävä kristitty.

        Humanistinen arvopohja perustuu ihmisyyteen. Teistinen arvopohja perustuu jumaliin. Nämä ovat sovittamattomassa ristiriidassa. Keskiajalla Euroopan todellisuuskäsitys oli vielä teistinen. Renessanssin ja Tieteellisen vallankumouksen myötä Länsi-Euroopassa syntyi humanismi ja luonnontieteet, joissa fundamentaalinen muutos keskiaikaan verrattuna oli se, että Raamattu ja Jumala potkaistiin romukoppaan edistyksen tieltä. Niille keksittiin käsitteet 'Pyhä' ja 'Uskonto', jossa ne saivat vielä mellastaa niin, ettei niitä tarvitse kutsua mielisairaudeksi.

        Humanistiksi pääsee kun hyväksyy humanismin periaatteet. Lue vaikka netistä mitkä ovat humanismin periaatteet ja ota ne kivet pois taskusta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe