Kärsinkö itse kokonaan vai onko toivoa saada jostain vakuutuksesta jotain seuraavassa tapauksessa. Ajelin siis kaverin autolla risuihin ja kyljessä on pitkät, kapeat naarmut. Itselläni ei ole autoa, mutta puolisollani on täyskasko autoonsa. Onko näin, että omasta kaskostamme maksettaisiin vain omalla autolla aiheutetut vahingot, ei vakuutuksenottajan puolison toilailuja laina-autolla? Kuuluuko korvausta hakea auton omistajan liikennevakuutuksesta (en tiedä onko kaskoa)? Tuntuisi epäreilulta, että hän menettää ehkä boonuksia jne minun virheeni takia...
Voiko tälläisessä tilanteessa saada mitään apua esim matkatavaravakuutuksestani, koska olin kyläilemässä toisella puolella Suomea? Ko matkavakuutukseen sisältyy vakuutusturva, joka kattaa vieraiden omaisuudelle aiheutetut vahingot, mutta epäilen, ettei se koske laina-autoja.
Kiitos tiedoista. Itse en ole koskaan autoa ostanut tai omistanut (mitä nyt periaatteessa puolison kanssa kaikki on yhteistä...), enkä näitä asioita ajatellut.
Naarmutin laina-autoa - mistä vakuutuksesta?
11
6064
Vastaukset
- Kysy yhtiöltäsi
eli vahinko menee auton omistajan (siis kaverisi) vakuutuksesta ja kaverisi laskuttaa sinulta 1. omavastuuosuuden ja 2. laskeneiden bonuksien kustannukset (jos vakuutusyhtiö bonuksia vähentää). Jos bonukset alenevat 20%, niin bonuksen alenema maksaa sinulle yhden vuoden vakuutusmaksusta (bonuksettomasta) 50% (=20% 15% 10% 5%), koska kestää 4 vuotta ennen kuin bonukset palaavat lähtötasolle. Toisaalta jos bonukset nousevat 10% vuodessa, niin maksu on vain 30%. Mutta: aiheuttamaasi vahinkoa ei missään tapauksessa makseta liikennevakutuuksesta, vaan ainoastaan kaskosta. Jos autossa ei ollut kaskoa, kaverisi laskuttaa koko vahingon sinulla, ellet jotenkin onnistu saamaan omasta matka- tms vakuutuksesta korvausta (puolisosi liikenne- ja autovakuutuksista et korvausta saa).
- reksa
Naarmuja näkemättä voisin sanoa, että kaverin on aivan turha mussuttaa jostakin pienistä naarmuista, jotka näkyvät vain oikein syynäämällä. Vanha totuushan on, ettei tavara lainassa parane. Siispä pienet normaalista käytöstä syntyvät jäljet, kiveniskemät ym. menevät yleisen kulumisen piikkiin.
Mikäli auto on todella niin pyhä, niin sellaisen omistajan ei kannata autoaan lainailla!
Liikennevakuutuksesta ei korvausta tipu, eikä myöskään puolison auton kaskosta! :) Ainoa vaihtoehto saada vakuutuksen piikkiin on laittaa se kaverin kaskosta.
Jos ne naarmut eivät ole rikkoneet maalipintaa, niin helpoin ja halvin tapa korjata maalipinta on viedä auto johonkin autofixarille tai automaalaamoon, jotka suorittavat maalipintojen ns. myllytystä. Toinen vaihtoehto on ostaa erityistä värivahaa ja vahata auto itse, jolloin ne naarmut voivat kadota. Ei maksa kuin vaivan ja kympin vahapurkin..
Myllyttämisessä maalipintaa hiotaan hyvin varovasti ja vain sen verran, että kaikki haalistumat ja naarmut häviävät. Tuloksena on uudenveroinen maalipinta. Ei kannata itse yrittää, sillä maalipinta ei todellakaan ole paksu, joten äkkiä paistaa pohjamaalit..
Pidä nyt huoli, ettei kaverisi vedätä sinua ja maalauta autoaan sinun laskuun.- Lainaaja2005
eli lainaatko autosi minulle muutamaksi päiväksi ja vetelen sen kyljet naarmuille. Sitten palautan auton ja sanon vaan että omapahan on autosi ja omat ovat naarmut. Ei minun tarvitse maksaa mitään, koska naarmut ovat normaalia kulumista. Eikö niin? Missä voit luovuttaa autosi minulle?
- reksa
Lainaaja2005 kirjoitti:
eli lainaatko autosi minulle muutamaksi päiväksi ja vetelen sen kyljet naarmuille. Sitten palautan auton ja sanon vaan että omapahan on autosi ja omat ovat naarmut. Ei minun tarvitse maksaa mitään, koska naarmut ovat normaalia kulumista. Eikö niin? Missä voit luovuttaa autosi minulle?
Kyllä minä voin vanhan pakuni luovuttaa sinulle päiväksi käyttöön, ei se siitä ole kiinni. Ei ole parista risujen tekemistä naarmuista mitään haittaa. Uutta henkilöautoani en todellakaan luovuta, koska siinä ne naarmut pistäisivät harmittamaan..
Kuten sanoin, tavara ei lainassa parane, joten on syytä pohtia ennen lainaamista tällaiset asiat.
On hiukka vaikea näkemättä arvioida toisen auton naarmuja, mutta yleisen elämänkokemuksen perusteella uskallan sanoa, etteivät ne naarmut todellakaan ole kovin pahoja, jos autoa ei kerran suoranaisesti ole ajettu lepikkoon.
Ehkä kannattaisi mennä yhdessä kyselemään alan liikkeistä, jotta mitä tehdään. Nyt sai sellaisen kuvan, että auton omistaja on vain ilmoittanut, että korvaapa vahingot ja aiheuttaja kyselee täällä, että saiskos ne mahdollisesti puolison auton kaskosta. :) - Lainaaja2005
reksa kirjoitti:
Kyllä minä voin vanhan pakuni luovuttaa sinulle päiväksi käyttöön, ei se siitä ole kiinni. Ei ole parista risujen tekemistä naarmuista mitään haittaa. Uutta henkilöautoani en todellakaan luovuta, koska siinä ne naarmut pistäisivät harmittamaan..
Kuten sanoin, tavara ei lainassa parane, joten on syytä pohtia ennen lainaamista tällaiset asiat.
On hiukka vaikea näkemättä arvioida toisen auton naarmuja, mutta yleisen elämänkokemuksen perusteella uskallan sanoa, etteivät ne naarmut todellakaan ole kovin pahoja, jos autoa ei kerran suoranaisesti ole ajettu lepikkoon.
Ehkä kannattaisi mennä yhdessä kyselemään alan liikkeistä, jotta mitä tehdään. Nyt sai sellaisen kuvan, että auton omistaja on vain ilmoittanut, että korvaapa vahingot ja aiheuttaja kyselee täällä, että saiskos ne mahdollisesti puolison auton kaskosta. :)koska autohan kuluu käytössä. En huoli vanhaa pakuasi. Ja uusi ei näytä liian uudelta kun olen sillä hieman metsäpoluilla ajanut.
- kotipoliisi
Jos ette sopineet mistään korvauksista ennen lainausta ei tarvitse myöskään maksaa. Jos lainaus oli maksullinen maksoit jo auton lainasta.
Varmaan kaverisovun nimissä joku kompromissi vastaantulo hyvä jos haluat pitää autotärkeän kaverisi tai saada sen auton vielä lainaan.- Lainaa mullekin
"Jos ette sopineet mistään korvauksista ennen lainausta" on typerin kommentti aikoihin. Kun tavaran lainaa, se pitää palauttaa siinä kunnossa kuin se oli lainauksen alkaessa. Tässä ei ole kaverisovun kanssa mitään tekemistä. Eli jos lainaat mulle vaikkapa 10.000 Euroa ja palautan tunnin päästä 9.500 Euroa koska 500 Euroa paloi grillissä. Eli turha sinun on vaatia oman mielipiteesi mukaan puuttuvaa 500 Euroa. Vai mitä? Sama on auton kanssa. Jos aiheuttaa sille vahinkoa lainatessa, niin vahinko on korvattava. Oli vahinko tahallinen tai ei.
- höppänen
Lainaa mullekin kirjoitti:
"Jos ette sopineet mistään korvauksista ennen lainausta" on typerin kommentti aikoihin. Kun tavaran lainaa, se pitää palauttaa siinä kunnossa kuin se oli lainauksen alkaessa. Tässä ei ole kaverisovun kanssa mitään tekemistä. Eli jos lainaat mulle vaikkapa 10.000 Euroa ja palautan tunnin päästä 9.500 Euroa koska 500 Euroa paloi grillissä. Eli turha sinun on vaatia oman mielipiteesi mukaan puuttuvaa 500 Euroa. Vai mitä? Sama on auton kanssa. Jos aiheuttaa sille vahinkoa lainatessa, niin vahinko on korvattava. Oli vahinko tahallinen tai ei.
Jos vaikkapa auton tuulilasiin osuu kivi lainareissussa, niin en kyllä kehtaisi vaatia korvausta auton lainaajalta.
Tuulilasiin lentävät kivet ovat osa normaalia liikenteessä liikkumista, siis normaalia kulumista, eivätkä ne ole kuljettajan vika.
Paree olla lainaamatta autoa, jos auto on niin pyhä.. - autoa!
höppänen kirjoitti:
Jos vaikkapa auton tuulilasiin osuu kivi lainareissussa, niin en kyllä kehtaisi vaatia korvausta auton lainaajalta.
Tuulilasiin lentävät kivet ovat osa normaalia liikenteessä liikkumista, siis normaalia kulumista, eivätkä ne ole kuljettajan vika.
Paree olla lainaamatta autoa, jos auto on niin pyhä..Omaa autoa ei ikinä kannata lainata toiselle. Se ei koskaan parane siitä. Vaimokin sentään oppii aina jotain uusia temppuja vieraan ajossa, mutta ei auto!
Itse olen torjunut autonpummaajat siten, että verovapaan muuttoautoni rekisteriotteessa on kielto luovuttaa autoa kenellekään perheeni ulkopuoliselle.
- Irvin Washington
Vakuutus on aina autokohtainen. Vastuuvakuutus (olipa kyseessä matka- tai kotivakuutus) ei kata moottoriajoneuvolla aiheutettuja vahinkoja (lukee yleensä siellä vakuutusehdoissa), joten siitäkään ei ole apua.
Jos on kyseessä sellainen vahinko, että täytyy korjauttaa, niin maksat kaverillesi omavastuun ja mahdolliset bonukset menetykset tai suosiolla korjauksen, kumpi nyt tulee halvemmaksi.
Tuossa onkin jo hyviä vinkkejä tullut maalipinnan hoitoon, joten en siitä sen enempää.
Auton lainaamisesta sen verran, että vaikka kaikkien tuleekin ajaa laina-autolla (jo ihan kaveruuden vuoksi) jopa varoivaisemmin kuin omalla autolla, täytyy tietysti myös lainaajan tajuta, että autoa käytettäessä voi käydä näin. Jos lainaa esim. lomareissulle autoa ja siihen tulee esim. kivenhakkauma, on aika pikkumaista ruveta vaatimaan korvausta.
Toisaalta on reilua lainaajalta ehdottaa korjausta, jos se on kohtuuhintainen. sain kyllä viestistäsi käsityksen, että olet esim. parkkiin ajaessa kolhinut autoa, mikä on tietysti eri asia kuin maantiellä vastaantulevasta autosta lentävä pikkukivi.
Muuttoauton omistajalle: Autoa ei nyt kenenkään väkisin tarvitse lainata, mutta lainsäädäntö ei taida auttaa. Tuo luovutuskielto on meinaan tod. näk. EY-oikeuden vastainen:
Sinä olet ollut ulkomailla töissä ja muuttanut Suomeen töihin, kuulut siten työntekijöiden vapaan liikkuvuuden suojan piiriin (EY 39 artikla/tai 43 artikla, jos olet itsenäinen yrittäjä).
Saat tuoda myöskin oman henkilökohtaisen omaisuutesi verotta Suomeen (dir. 183/83). Suomi saa kuitenkin verottaa autoveron (EY-tuomioistuin katsoi asiassa Lindfors autoveron kuuluvan direktiivissä sallitun poikkeuksen piiriin - rekisteröintimaksu). Suomi antaa kuitenkin muuttoautoalennuksen, mikä on tietenkin sallittua.
Auton luovutuskielto on kuitenkin este, joka liittyy vain välillisesti verotukseen tai veronkantoon. Näin sitä ei käsitellä EY-sopimuksen 90 artiklan mukaisesti (Siilin ja Lindfors), vaan yllä mainitun 39 artiklan mukaisesti, vaikka tätä estettä perustellaankin veronkierron estämisellä. Tämä johtuu siitä, että sinulle on asetettu rajoitus oman henkilökohtaisen omaisuutesi käytölle ja tämä rajoitus johtuu yksinomaan siitä, että olet käyttänyt oikeuttasi työvoiman vapaaseen liikkuvuuteen EU-alueella. Tietysti jos olet muuttanut Suomeen EU:n ulkopuolelta, EY-oikeutta ei sovelleta sinun tapaukseesi. Tässä tapauksessa olisi kuitenkin kansalaisten yhdenvertaisuuden vastaista, että EU-muuttoautoa saisi luovuttaa kavereille, mutta esim. jenkeistä tuotua ei eli tällöin kansallinen oikeus ulottaisi EY-oikeuden myös sinun tapaukseesi. Ainoa epävarmuus on siinä, että kielto ei ole ehdoton, vaan sanktiona on "vain" auton muuttuminen verolliseksi. Itse olisin kuitenkin taipumainen uskomaan, että EYT katsoisi nimenomaan siitä syystä, että kyseessä oleva este ei liity veron määrään tai sen kantotapaan. Verovelvollisuuden laukeaminen tavanomaisesta lainaamisesta, ilman etä verottajan täytyy edes epäillä veronkiertoa on myös selvästi suhteellisuusperiaatteen vastainen.
Ei ole tainnut kukaan viedä vain asiaa oikeuteen? Itse olen kyllä harkinnut lainaavani omani kaverille ja käskeä hänen ajaa poliisin pihaan, maksaa verot ja katsoa sitten kumman läpi päivä paistaa... Minun vai verottajan? - molemmin puolin
Eli tässä tilanteessa suosittelen että korjaus laitetaan kaverin kaskosta. Maalaus tulee kuitenkin maksamaan vähintään sen 600 euroa. Bonukset tippuu 20 prosenttia, mutta kannattaa kilpailuttaa uudestaan vakuutusyhtiöillä niin varmasti saa toisesta yhtiöstä täysillä 70 prosenteilla kaskon.
Reiluuden nimissä sinun tulisi maksaa omavastuu, eli riippuen 150 - 400 euroa. On se paljon mutta se on vähintä mitä voi tehdä.
Jos auto on kovin vanha harkitsisin kuitenkin itse maalaamista. Vähän hioo ja ostaa värikartalla oikeat maalit niin kyllä pitäisi onnistua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733