Uskonnottomat hautajaiset ovat vajaakäytössä

Anonyymi-ap

21

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Uskoa voi vaikka ei kuulu liittoon. Mutta yleisesti ohjeet on huonot.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Täältä: Vapaa-ajattelija.fi Liity jäseneksi

• Voit lukea, tuo ei ole maksumuurin takana.

• Anonyymi

Tässä teksti:
      "Viime vuonna evankelis-luterilaisen kirkon jäsenyyteen kuulumattomista vainajista kaksi kolmasosaa haudattiin kirkollisen siunaustilaisuuden kautta. Kun hautaustoimilain mukaan hautaus on toimitettava vainajan katsomusta ja toiveita kunnioittaen, herää kysymys, onko lakia aina noudatettu.

Ehkä vainajan omaisilla ei ole aina tietoa, miten hautajaiset voi järjestää uskonnottomasti. Kirkollisesta kaavasta poikkeamista saatetaan psyykkisesti kuormittavassa tilanteessa arastella myös saattoväen oletetun uskonnollisuuden vuoksi.

Olen kuullut sanottavan, että hautajaiset järjestetään jälkeen jääville. Niin pianko vainajan katsomuksen kunnioitus lakkaa? Lain ajatuksen mukaan saattoväki saa luvan sietää tuntemansa uskonnottoman vainajan uskonnottomat hautajaiset.

Kirjallisen hautaustahdon puuttuminen ei ole avoin valtakirja siunaustilaisuuteen. Pikemminkin, jos vainaja ei ole kirjallisesti pyytänyt pappia hautajaisiinsa, siunaustilaisuutta ei pitäisi toimittaa. Toivottavasti hautaustahdot yleistyvät.

Kirkko on saanut yleisen hautaustoimen hoitaakseen, mutta kaikki seurakunnat eivät vuokraa krematorion kappelia uskonnottomiin hautajaisiin. Osa vuokraa, kunhan uskonnolliset tunnukset ovat esillä. Uskonnottoman saattotilaisuuden järjestämiseen niin kappeleissa ja kuin tunnustuksettomissa tiloissa ennen tuhkausta tai arkkuhautausta löytyy palveluja. Tulevatko ne aina esiteltyä, kun omaiset asioivat hautaustoimistossa?

Niin sanottu suoratuhkaus tarjoaa helpomman tien. Siinä läheisimmät hyvästelevät vainajan, ja sosiaaliset hautajaiset voidaan pitää myöhemmin muistotilaisuutena. Niihin löytyy paikkoja hyvin, ja tilaisuuteen voi liittää vainajan tuhkan hautauksen tai sirottelun. Lähes kymmenen prosenttia vainajista päätyy hautausmaiden ulkopuolelle tuhkana luontoon, maalle tai veteen.

Yleinen hautaustoimi ei ole vain kirkollisasia. Saattotilaisuuksiin ennen tuhkausta ja arkkuhautausta tarvitaan tunnustuksettomia, monikäyttöisiä seremoniatiloja. Se on myös hyvinvointialueiden ja kuntien asia; kuolemantapaus on omaisille terveydellinen riski. Kirkko tarjoisi yhä omia palvelujaan muiden toimijoiden rinnalla.

Uskontokuntiin kuulumattomien vainajien osuus kasvaa ja yhteiskunta maallistuu. Hautaustoimistojen kannattaa kehittää palvelujaan uskonnottomien hautajaisten järjestämiseen."

Lisäys: Kannattaa ottaa yhteys tänne: pro-seremoniat.fi

• Anonyymi

Neuvoja uskonnottomien hautajaisiin:
      pro-seremoniat.fi

• Anonyymi

Asiaa. Sai kiitosta.

• Anonyymi

Antivapari ei tykkää tästäkään. Koska ei mistääääään.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Kirjallisen hautaustahdon puuttuminen ei ole avoin valtakirja siunaustilaisuuteen. Pikemminkin, jos vainaja ei ole kirjallisesti pyytänyt pappia hautajaisiinsa, siunaustilaisuutta ei pitäisi toimittaa. Toivottavasti hautaustahdot yleistyvät.

• Anonyymi

Käytännöllisintä olisi järjestää jokaiselle vainajalle tunnustukseton saattohetki ja hautaus. Silloin kenenkään vakaumusta ei loukata ja on yhtäläinen ja tasapuolinen kaikille. Jokainen omainen vakaumuksestaan riippumatta voi osallistua tällaiseen tunnustuksettomaan ja katsomuksellisesti neutraaliin saattohetkeen. Yhtäläinen jokaiselle vainajalle. Se on sekä käytännöllinen ja jokaisen vakaumusta kunnioittava - saattohetki ja hautaus, jossa ei kenenkään vakaumukseen otetaan mitään kantaa.

Yst.terv. Meingott

• Anonyymi

Pitääkö hautajaisissa toteuttaa omaisen tahto ja uskonto. Eikö hautajaiset ole vainajan eikä omaisen. Jokainen odottaa omaa vuoroa ja sitten saa semmoiset hautajaiset kun itse haluaa. Nykyään ei meinaa saada vanhuksia hautaan, kun kiireiset aikuiset lapset eivät ennätä yhtä aikaa, eikä pääse yhteisymmärrykseen hautajaisista.
        Miksi esimerkiksi vanhukset ovat nykyään niin pöllöjä että eivät tee mitään kirjallisia ohjeita, joita pitää noudattaa. En ymmärrä. Olen itse nämä ohjeet jokaiselle kirjallisena antanut, minä kuolen, päivää ei ole vielä päätetty. Mutta ohjeet ovat valmiina olleet monta vuotta

• Anonyymi

Menestystä Pro-Seremoniain työlle.

• Anonyymi

Tarvitaan lisää tiedon jakamista.

• Anonyymi

Hyvä veto HS:iin! Kissa pöydälle. Kiitos.

• Anonyymi

Voihan pitää suorat hautajaiset. Vainaja viedään ruumishuoneelta suoraan krematorioon, omainen hakee tuhkat ja ripottele ne joko sovittuun paikkaan tai itse haluamaansa paikkaan. Olen tehnyt hautaus testamentin, jossa määrään näin. Ja omaiset tämän myös tietää. Paikkakin on valmiina. Jos haluavat jotenkin viettää, niin kai jonkun kotona tai kahviossa kahvit voi juoda
      Kaksi läheistä haudattiin näin.
      Ei mitään seurakuntia tähän tarvita

• Anonyymi

Kyllä, tällainen suoratuhkaus on yleistynyt. Eikä se estä pitämästä hautajaisia muistotilaisuuden yhteydessä jossain isommassakin tilassa, jos muistelijoita oletettavasti olisi tulossa, sukulasia, ystäviä ja kylänmiehiä, Mutta vainajan toivomuksesta vodaan myös "haudata hiljaisuudessa".

Toisaalta uskonnottomalle vainajalle voidaan pitää uskonnoton saattotilaisuus hautajaisina ennen perinteistä muistotilaisuutta - ja näin siis ennen tuhkausta "perinteisen kaavan mukaan",

Vapaasti eri vaihtoehtoja. Ei ole olemassa yhtä kaavaa. Eikä Vapaa-ajattelijain suositusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, tällainen suoratuhkaus on yleistynyt. Eikä se estä pitämästä hautajaisia muistotilaisuuden yhteydessä jossain isommassakin tilassa, jos muistelijoita oletettavasti olisi tulossa, sukulasia, ystäviä ja kylänmiehiä, Mutta vainajan toivomuksesta vodaan myös "haudata hiljaisuudessa".

Toisaalta uskonnottomalle vainajalle voidaan pitää uskonnoton saattotilaisuus hautajaisina ennen perinteistä muistotilaisuutta - ja näin siis ennen tuhkausta "perinteisen kaavan mukaan",

Vapaasti eri vaihtoehtoja. Ei ole olemassa yhtä kaavaa. Eikä Vapaa-ajattelijain suositusta.

Onhan olemassa ravintoloita, pitopalvelu tiloja, ihan vaikka mitä paikkoja, jossa voi vainajaa muistella. Mutta usein on niin, että jos vainaja toivoo suora hautauksen, hän ei myöskään toivo muistotilaisuutta. Tai omaiset eivät halua

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan olemassa ravintoloita, pitopalvelu tiloja, ihan vaikka mitä paikkoja, jossa voi vainajaa muistella. Mutta usein on niin, että jos vainaja toivoo suora hautauksen, hän ei myöskään toivo muistotilaisuutta. Tai omaiset eivät halua

Ja lisään vielä, että uskonnolliset hautajaisetkin ovat nykyään aika hiljaisia. Olen ollut monissa hautajaisissa viime vuosina ja on todella pienet saattoväet ja paljon tuhkauksia, ei mennä edes haudalle. Papin siunaus pari virttä ja se on siinä. Joskus on pienimuotoinen muistotilaisuus. Useimmiten omaisten kesken. Ei ole enää isoja sukuja

• Anonyymi

Miksi haluat kuolla?
      Jeesuksen uskoo ei kuole. Me miljoonia

• Anonyymi

Pro-Seremoniain palveluja pitäis saada tunnetuksi.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      45
      2271
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      34
      2073
    3. Joka kolmas työtön on työkyvytön

Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      201
      1611
    4. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      65
      1579
    5. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      84
      1359
    6. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      0
      1320
    7. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      14
      1285
    8. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1281
    9. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1204
    10. Niin surullinen

onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      15
      1201
    Aihe