Lataushybridit on täyttä roskaa

Anonyymi-ap

IS: ”Plug-in hybridit eivät ole kestäviä eivätkä tule koskaan olemaan kestäviä, kun akkukoko on pieni”, EV Clinic lataa blogitekstissään ja kutsuu suosittuja lataushybridejä peräti täydeksi roskaksi.

Korjaamon mukaan lataamalla saadut säästöt eivät myöskään riitä korvaamaan asiakkaille jopa vain 150 000 kilometrin tienoilla ilmeneviä kymppitonnien akkukorjauslaskuja.

36

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt osuu suomipoikiin todella pahoin.
      ”Pahinta on, että hiilidioksidipäästöihin perustuvien hybridien tuontikannustimien vuoksi tätä kulunutta PHEV-romua, jolla on ajettu yli 150 000 km, tuodaan Saksasta köyhempiin maihin "polttoaineensäästön" toivossa”, EV Clinicin blogissa kirjoitetaan.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sano tuo niille, jotka ostavat nyt käytettyjä plugareita ja alkavat "säästämään".


      • Anonyymi

        Aloituksen automerkeissä oli ainoastaan Toyotan Prius plugarina mainittu.
        Eurooppalaisten autojen mainehan julkaisussa painettiin maan rakoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksen automerkeissä oli ainoastaan Toyotan Prius plugarina mainittu.
        Eurooppalaisten autojen mainehan julkaisussa painettiin maan rakoon.

        Euroopassa on myyty aika vähän mitään Toyotan plugaria eikä niillä ole vielä ajettu yli 150 tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Euroopassa on myyty aika vähän mitään Toyotan plugaria eikä niillä ole vielä ajettu yli 150 tkm.

        On sitä vanhan ajan Prius plugaria myyty jo kauan sitten - jolla pääsi uutena jotain 20 km latauksella hyvässä säässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sitä vanhan ajan Prius plugaria myyty jo kauan sitten - jolla pääsi uutena jotain 20 km latauksella hyvässä säässä.

        Myynti alkoi vasta 13 vuotta sitten ja akulla oli kokoa huimat 4,4 kWh. Kukahan tyhmä tuollaisen on ostanut, kun perus-Priuksen akku on aina parkissa ollessaan ollut kestävyyden kannalta optimaalisessa noin 50% varauksessa ja tuota ladattavaa on kuormitettu parkissa lataamalla aina akkua kuluttavaan sataan prosenttiin ajojen välillä eikä hyötyä olla saatu kuin muutama sähköinen kilometri.


    • Anonyymi

      Akkujen kerrotaan kestävän 1500-2000 latauskertaa. Jos yhdellä latauksella ajaa keskimäärin 40 km, niin akku on loppu pelkällä sähköajolla jo 60-80 tkm paikkeilla.

    • Anonyymi

      Ilmaston pelastamisella on hintansa.

      • Anonyymi

        vielä on muutama miljardi ihmistä kusetettavana..intia ja venäjän tuskin koskaan siirtyy sähköautokantaan,...eihän intia välitä edes ganges joesta niin miten he välittäisivät ilmastosta..
        ja suomalaiset hölmöläiset uskoo että ilmasto pelastuu kun suomalaiset siirtyy sähkäautoihin . perseauksina sitten ihmetellään kun ilmasto ei pelastunutkaan papan klonkswagen hybrid autolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vielä on muutama miljardi ihmistä kusetettavana..intia ja venäjän tuskin koskaan siirtyy sähköautokantaan,...eihän intia välitä edes ganges joesta niin miten he välittäisivät ilmastosta..
        ja suomalaiset hölmöläiset uskoo että ilmasto pelastuu kun suomalaiset siirtyy sähkäautoihin . perseauksina sitten ihmetellään kun ilmasto ei pelastunutkaan papan klonkswagen hybrid autolla

        Akkumineraalien louhinta ja jalostus sekä akkujen valmistus ja kierrätys tuottaa päästöjä ja saastuttaa luontoa aina enemmän kuin valmis auto ehtii olla niitä tuottamatta. Ei se sähkökään ihan päästötöntä ole, ei ainakaan kaikkialla maailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkumineraalien louhinta ja jalostus sekä akkujen valmistus ja kierrätys tuottaa päästöjä ja saastuttaa luontoa aina enemmän kuin valmis auto ehtii olla niitä tuottamatta. Ei se sähkökään ihan päästötöntä ole, ei ainakaan kaikkialla maailmassa.

        Asioista päättävät on maksettu ulos ...moniko päättäjä on sijoittanut akkutehtaisiin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkumineraalien louhinta ja jalostus sekä akkujen valmistus ja kierrätys tuottaa päästöjä ja saastuttaa luontoa aina enemmän kuin valmis auto ehtii olla niitä tuottamatta. Ei se sähkökään ihan päästötöntä ole, ei ainakaan kaikkialla maailmassa.

        Joko otetaan näytteet itä mereen menevistä purkuputkista..


    • Anonyymi

      miksi niitä edes valmistetaan... ?...kuka ne ostaa käytettynä..

      • Anonyymi

        Ainakin Suomeen niitä tuodaan myytäviksi. Toivottavasti ostajat heräävät tajuamaan miten surkea tuote ladattava hybrid on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin Suomeen niitä tuodaan myytäviksi. Toivottavasti ostajat heräävät tajuamaan miten surkea tuote ladattava hybrid on.

        itku pitkästä ilosta... samaa hämmästeltiin aikoinaan kun sähkövatkain tuli markkinoille .kaikkien piti saada vaikkei edes tarvinnut..suomessa on kaapit täynnä ämpäreitä ja akkulumilapioita...mitä seuraavaksi ostetaan.. itse ostin uuden bensa-auton ja olen tyytyväinen..20 vuotta mennään että heilhtaa ilman isompi remontteja..


    • Anonyymi

      akkutehtaiden myrkky vesipäästöt ei kestä päivänvaloa..

    • Anonyymi

      Lataushybridi, teknisen evoluution umpikuja

      • Anonyymi

        Kuulsstihan tuo alkuun hyvältä. Piti tavallaan yhdistää sähkövatkaimen ja polttomoottoriauton parhaat puolet - ajetaan kaupungissa (missä polttomoottorin hyöltysuhde huono) sähköllä ja pitkät matkat polttomoottorilla, jolloin ei tarvi rahdata 600-800 kg akkua joka päivä mukana.

        Itseasiassa ihan toimiviakin hybridejä on, esim. Opel Ampera. Siitä vain puuttuu nopea lataus, mutta muutoin tämä oli erittäin toimivat paketti, jossa oli mm. esilämmitys sähköllä sekä niin tehokas sähkömoottori, ettei tarvinnut polttomoottoria käynnistellä apuun kiihdytyksissä. Eli polttomoottoria käytettiin VAIN pitkillä matkollla.

        Mutta valtaosassa plugareita sähkömoottori on liian aneeminen -> polttomoottoria revitään kylmiltään käyntiin jossain moottoritien rampissa. TAI sähkölämmittimet vajaatehoiset - polttomoottoria pitää ajoittain pörisyttää tyhjäkäynnillä, jotta saadaan lämpöä matkustamoon. Vaikka ajettaisiinkin sähköllä.

        Näissä yhdistyykin sähkövatkaimien ja polttomoottoriautojen huonot puolet
        - perinteistä polttomoottoriautoa kalliimpia ja painavampia (lisämassa syö pitkälti paremman energiatehokkuuden hyödyt)
        - sähkötekniikan korjauskulut (esim akun vauriot) voivat olla ihan yhtä kalliit kuin sähkövatkaimissa
        - akulle tulee tiuhaan lataussyklejä ja sehän puretaan aina liki tyhjäksi asti, mikä lisää rasitusta -> akun käyttöikä jää lyhyemmäksi kuin täyssähköautolla
        - polttomoottorille nämä "vajaalämpöinen kone käyntiin ja täydet tehot irti moottoritien rampilla" on todella murhaavaa, samoin se, että kone käy lyhyitä pätki (= ei käytetä kunnolla kuumaksi asti).... huollontarve kasvaa (esim. öljynvaihtoväli voi olla lyhyempi, vaikka kone käy vain osan aikaa!) ja moottorin elinikä voi jäädä paljon lyhemmäksi.... saattaapa olla, että 150 tkm on näille jo saavutus... eli elinikä puolet lyhyempi kuin perinteisellä tekniikalla!


    • Anonyymi

      Ehkä luovuin just sopivasti 2016 Passat GTE:stä 120 tkm ajettuna. Ostin 4 v sitten, mittarissa 55 tkm hintaan 23.500 €. Nyt auto vaihtui ja sain Passatista vaihdossa 15.500 €. Pääomakustannus siis 2000 € / vuosi, mielestäni aika kohtuullinen kulu.
      Palveli meillä täysin moitteetta, ei tarvinnut korjata yhtään mitään.

      • Anonyymi

        Miten ajaessa seisoiko mulkku?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ajaessa seisoiko mulkku?

        Tojokuskeilla seisoo vain peruuttaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ajaessa seisoiko mulkku?

        Sarjassa fiksuja kommentteja taas kerran.


      • Anonyymi

        hah.. seuraava omistaja itkee ja valittaa...arvatekkin jokin nuori ostaa sen entisen autosi...vanhemmalla väellä on sen verran järkeä jo päässä että pysyvät kaukana käytetyistä klonkswagenista varsinkin hybrid malleistall


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sarjassa fiksuja kommentteja taas kerran.

        Yritä ymmärtää impotenttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sarjassa fiksuja kommentteja taas kerran.

        Yritä ymmärtää impotenttia.


      • Anonyymi

        Paljonko sen ensimmäisen omistajan auton arvonalenema oli vuodessa ja per kilometri?


      • Anonyymi

        Luovuit juuri sopivalla km. lukemalla , kun tuossa mallissa on tyyppivika , joka ilmenee 150 tkm.n vaiheilla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko sen ensimmäisen omistajan auton arvonalenema oli vuodessa ja per kilometri?

        Passatti oli aika kivasti varusteltu, hinta uutena 2 x renkaineen luokkaa 53 te. Arvon alenema neljän vuoden aikana 7357€ vuodessa. Kilsoja mittarissa oli tosiaan 55.000, laske siitä.
        Näkee hyvin, mitä uusi auto kustantaa jo pelkän arvonaleneman muodossa. Siksi en uusia autoja koskaan ostakaan.


    • Anonyymi

      Ei se plugarin akku mihinkään katoa vaikka sillä olisi ajettu paljonkin. Riippuu automerkistä, miten auto käyttäytyy kun akku on vaikka 30% kulunut mihin tuo 3000 kertaa latausta viittaa.

      Sillä ei ehkä pääse kuin 46km (RAV4) mutta siinä on edelleen +300hp ja se kuluttaa yhtä vähän kuin vastaava hännätön. TM mukaan 5-6L/100km.
      Akku kestää tuonkin jälkeen vielä pitkään ennen kuin vastaa muutaman vuoden takaisen bemarin rangea uutena ja sittenkin se vielä kestää vuosia tavallisen johdottomana mutta edelleen siinä on noin 300hp.

      Eli sillä ajelee pelkästään sähkölläkin 200tkm ja sen jälkeen vielä 500tkm normihybridinä ennen akun vaihtoa.

      • Anonyymi

        Akun hiipuminen on kiihtyvä prosessi.

        Sitäpaitsi sähköautoissa yleensä on käytettävissä oleva kapasiteetti vs. nimelliskapasiteetti. Eli akussa pidetään pikkuisen (vajaa 10 %) varoja eikä sitä siis pureta ihan tyhjäksi asti, vaan aina jätetään muutama % latausta jäljelle. Tyhjäksi purkaminen vahingoittaa Li-Ion-kemiaa, joten tämä auttaa pidentämään käyttöikää.

        Mutta akun ikääntyessä otetaan tätä reserviä käyttöön, jotta käyttäjälle näkyvä kapasiteetti ja toimintamatka säilyy ennallaan. Kun reservit on syöty, alkaa hiipuminen näkyä käyttäjälle. Ja tässä kohtaa 0 % lataustila tarkoittaa 0 % eli nyt akkuun ei enää jätetä yhtää pohjia -> jokainen lataussykli vahingoittaa akkua entistä enemmän.

        Ja sitten kuin akku tai latauslaite (näiden viat yksi plugarien riesa) piiputtaa, autolla ei ajeta metriäkään. Nämä on suunniteltu niin, ettei autolla voi ajaa, jos jarrutusenergian talteenotto yms. ei toimi, koska tällöin ei lupaukset pienistä CO2 päästöistä toteudu.

        Siitähän ei tarvi piitata, että keskimäärin plugarit tupruttaa 300 % luvattua enemmän CO2 silloinkin, kun tekniikka toimii ja akkua lataillaan.


    • Anonyymi

      Ja kun akku maksaa 10 000 €, voin luvata, ettei 500 tkm ajettuun ja tonnin arvoiseen ritsaan vaihdeta akkua.

      Tosin tätä ongelmaa ei tule koskaan eteen, jos ja kun polttomoottori vikaantuu 150 tkm ajettuna ja sekin on jo liian kallis remontti suhteessa käytetyn arvoon -> auto paalataan. Toki ihan samoin käy oitis, kun akku vikaantuu.

      Ja plugarihan hyytyy myös ilmastointilaitteen vikaantuessa, jos ja kun ilmastointi hoitaa myös akun lämpötilanhallintaa....

      • Anonyymi

        Ja kun akku maksaa 10 000 €, voin luvata, ettei 200 tkm ajettuun ja kymppitonnin arvoiseen ritsaan vaihdeta akkua.
        Nykyisillä polttomoottoreilla ajetaan ilman isompia remontteja 300-500 tkm, alimitoitetut "mopomoottorit" pois lukien. Toiseksi edellisessä autossamme, eli 2 l bensa Superbissa oli 200 tkm. mittarissa, eikä oltu avattu moottoria, eikä ollut vaihteisto / kytkinvikojakaan.
        Tiedän nykysen omistajan, on ajanut sillä jo 100 tkm. ja selvinnyt normi huoltojen lisäksi jonkun bensaruiskun suuttimen ja sytytyspuolien vaihdolla,
        Plugari ei hyydy missään olosuhteissa ilmastoinnin ollessa pois päältä, kerrotko miten ja miksi AC:n vikaantuminen hyydyttäisi plugarin?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Atkinsonin henki se seillä kolkuttaa ja etsii tietä ulos?
        https://www.youtube.com/watch?v=8U1rs3bI-HA

        No pitää vielä lisätä, että Suberbimme oli ilmeisesti sitä uudempaa männänrengasversiota. Öljynvaihtovalillä öljyä tarvitsi lisätä enintään puoli litraa, tai sitten ei yhtään.
        Eikä ollut ongelmia DSG:n kanssakaan, ehkä säännöllisellä (60 tkm) laatikon öljynvaihdolla oli siihen osansa. Taitaa isoin osa DSG ongelmia johtua siitä, että laatikon & suodattimen öljynvahto "unohdetaan".


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä tiedän että ajattelet

      Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      20
      8109
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

      Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      334
      1544
    3. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

      Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      375
      1293
    4. Hyvää yötä S******

      Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      6
      1245
    5. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

      Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      248
      1134
    6. Jos totta puhutaan niin

      Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      63
      1132
    7. Ensi vuonna

      Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      24
      1016
    8. Yksi elämän pahimmista virheistä

      Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      33
      1010
    9. Odotatko sä

      Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      958
    10. Parempaa uutta

      vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      48
      948
    Aihe