Jeesuksen ( Karitsan) 12 apostolia. Keitä he ovat?
Tällä foorumilla on voinut nähdä väittelyä siitä, ketkä olivat ja ovat Jeesuksen 12 apostolia.
Eräs taho on jankuttanut toistamiseen tätä jaetta. Ilmestyskirja 21:14
• ” Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista porttia, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.”
( Karitsa = tarkoittaa UT:n kirjoituksissa Herraamme Jeesusta Kristusta.)
Kahdentoista apostolin nimet?
-------------------------------------------
Koska kukaan ei voine väittää saati todistaa, mitä nämä nimet olivat? Koska apostoli Johannes, ilmestyksen näkijäkään kerro tai nimeä heitä.
Niin jäljelle jää se, mitä UT:n tekstit kertovat. Nyt tiivistetysti.
Miksi Juudas ja Mattias eivät voi olla tuossa luettelossa?
---------------------------------------------------------------------
JUUDAS?
Kavaltaja, joka surmasi itsensä? Jeesus sanoi hänest: ”yksi teistä on perkele”. O n mahdotonta, että perkeleen tasolla elämänsä päättäneen, kuolleen - Juudaksen nimi olisi tuossa Ilm 21:14 luettelossa.
MATTIAS?
Hän ei ollut JEESUKSEN itsensä valitsema apostoli, Juudaksen sijaan.
Pietarin johdolla yli-innokas kaarti otti tehtäväkseen valita joku Juudaksen tilalle. Se tehtiin arpomalla.
”… arpa lankesi Mattiaalle, ja hänet luettiin niiden yhdentoista kanssa apostolien joukkoon.” (Apt 1: 15-26.)
Kyseessä ei ollut JEESUKSEN valinta!
Joka väittää että ”arpa” (!) on samaa kuin Jeesus, Jumalan Karitsa, tuo näytön Jeesuksen arvovallan halventamisesta.
” Mattias luettiin niiden yhdentoista kanssa…”
Se oli ihmistekoinen valinta.
Jeesus ei ollut käskenyt, saati delegoinut jumalallista valtaoikeuttaan tälle Pietarin menettelylle.
Jeesus ei valinnut ”arpomalla” apostoleitaan. Alunperin.
Siksi oli äärimmäisen mielivaltaista ihmistouhua ruveta ”arpomalla” valitsemaan. Jeesuksen apostolia. Se todistaa kuinka ihmiset voivat erehtyä ja eksyä sellaiseen, mikä on JUMALALLE kuluvaa hallntiovaltaa..
Jeesus kyllä tiesi ja osasi asiansa….
Mutta on surullisen tavallista, että ihmiset innoissaan astuvat Jumalan reviirille.
Jää vain yksi päätelmä: Apostoli Paavalin nimi on Ilm 21:14 luettelossa. Jeesuksen valinta.
Jeesuksen ( Karitsan) 12 apostolia . Keitä he ovat?
64
279
Vastaukset
- Anonyymi
Tässä ketjussa laajemmin, jos joku välittää lukea.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18759988/paavali-12--apostoli-ut-n-todistus-de-facto--(osa-b) - Anonyymi
Saulus Tarsolainen oli murhamies, joka valehteli nimestä Paavaliksi, koska pakoili ulkomailla toistakymmentä vuotta, ettei olisi saatu kiinni murhista. Murhamiehessä ei ole ikuista elämää, joka hänessä pysyisi.
- Anonyymi
Saatana meni ensin Juudakseen ja sitten Paavaliiin, joka viimeisteli sen tehtävän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saatana meni ensin Juudakseen ja sitten Paavaliiin, joka viimeisteli sen tehtävän.
Ei Pyhään kaupunkiin mitään Saatanan enkeleitä viedä asumaan.
Kor. 12:8
Sentähden olen minä kolmasti Herraa rukoillut, että hän läksis minusta.
2. Kor. 12:7
Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, SAATANAN ENKELIN kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi. - Anonyymi
Mikäs murhamies sinä olet?
Ja satuitko elämään silloin Paavalin aikoina?
Et tietenkään. . .
Joten kannattaa sinun (henki) vihdoin lopettaa tuo sanoilla "murhaamisen saatanallinen agenda." Likaista valhetta likaisesta silen saastekaivosta.
Murhamies olet itse.
Eikä ikuista elämää ole tarjolla, joka valheita viljelee.
Ilm 22:15, Ilm 21:27
Mutta et tietenkään olekaan aikomassakaan taivaaseen?
Jumala on varannut "perkeleelle ja hänen apureilleen" toisen paikan.
Lycka till! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinuun on mennyt saatana, sen nyt kaikki voivat ymmärtää.
Mutta turha on kuluttaa resursseja. ET mitään mahda etkä voita.
KUKAAN ei usko tuollaisia törkeuksiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinuun on mennyt saatana, sen nyt kaikki voivat ymmärtää.
Mutta turha on kuluttaa resursseja. ET mitään mahda etkä voita.
KUKAAN ei usko tuollaisia törkeuksiä.Saulus tarsolainen oli murhaaja, väkivallantekijä.
Eihän sitä salannut.
Jokainen UT.n tekstejä lukenut osaa erottaa:
** Saulus tarsolaisen.
** apostoli Paavalin.
Paavali oli ARMADETTU syntinen. Jeesuksen kutsuma ja valitsema apostoli.
"Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa minut,
- entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän.
Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa." ( 1 Tim 1:12-13) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saulus tarsolainen oli murhaaja, väkivallantekijä.
Eihän sitä salannut.
Jokainen UT.n tekstejä lukenut osaa erottaa:
** Saulus tarsolaisen.
** apostoli Paavalin.
Paavali oli ARMADETTU syntinen. Jeesuksen kutsuma ja valitsema apostoli.
"Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa minut,
- entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän.
Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa." ( 1 Tim 1:12-13)Paavalin omat todistelut ovat kelvottomia. Paavalin Damaskontien matkakumppanit olivat murhamiehiä eivät nähneet Jeesusta eikä kuulleet mitään puhetta. Epäluotettava tarina kaiken kaikkiaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavalin omat todistelut ovat kelvottomia. Paavalin Damaskontien matkakumppanit olivat murhamiehiä eivät nähneet Jeesusta eikä kuulleet mitään puhetta. Epäluotettava tarina kaiken kaikkiaan.
Sinä olet epäluotettava satusetä! KUKAAN ei usko sepityksiäsi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, SAATANAN ENKELIN kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi.Sinä olet jätetty S:n haltuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, SAATANAN ENKELIN kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi.Sinua ei viedä. Ole ihan rauhassa, saatanasi palvleuksessa....
- Anonyymi
Matt.10
1 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille vallan ajaa ulos saastaisia henkiä ja parantaa kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.
2 Ja nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: ensimmäinen oli Simon, jota kutsuttiin Pietariksi, ja Andreas, hänen veljensä, sitten Jaakob Sebedeuksen poika, ja Johannes, hänen veljensä,
3 Filippus ja Bartolomeus, Tuomas ja Matteus, publikaani, Jaakob, Alfeuksen poika, ja Lebbeus, lisänimeltä Taddeus,
4 Simon Kananeus ja Juudas Iskariot, sama, joka hänet kavalsi.
Apt.1
Juudaksen tilalle valitaan Mattias
15 Eräänä päivänä, kun opetuslapsia oli koolla noin satakaksikymmentä, Pietari nousi puhumaan.
16 Hän sanoi: "Veljet! Sen kirjoitusten sanan oli käytävä toteen, jonka Pyhä Henki Daavidin suulla oli ennalta Juudaksesta lausunut -- tuosta miehestä, joka ryhtyi oppaaksi Jeesuksen vangitsijoille. [Ps. 41:10, 55:14; Mark. 14:21 | Luuk. 22:47]
17 Hän kuului meidän joukkoomme ja oli saanut osalleen palvelutehtävän niin kuin mekin.
18 Petoksensa palkalla hän hankki itselleen kappaleen maata, mutta sitten hän syöksyi päistikkaa alas, niin että hänen vatsansa halkesi ja sisälmykset pursuivat ulos." [Matt. 27:3-5; Luuk. 22:5]
19 -- Tämä tuli yleisesti tiedoksi Jerusalemissa, ja niin se paikka sai heidän kielellään nimen Hakeldama, Veripelto. [Matt. 27:6-10]
20 "Jo Psalmien kirjassa sanotaan: 'Jääköön hänen asuinsijansa autioksi, älköön siinä kukaan asuko', ja: 'Ottakoon toinen hänen kaitsijantehtävänsä.' [Ps. 69:26, 109:8]
21 Siispä on nyt valittava yksi niistä miehistä, jotka ovat kulkeneet kanssamme koko sen ajan, jolloin Herra Jeesus eli ja vaikutti meidän keskuudessamme,
22 siitä alkaen, kun Johannes hänet kastoi, aina siihen päivään, jona hänet otettiin luotamme taivaaseen. Yksi heistä olkoon hänen ylösnousemuksensa todistajana yhdessä meidän kanssamme." [Luuk. 24:48+]
23 Ehdolle pantiin kaksi miestä: Joosef Barsabbas, toiselta nimeltään Justus, sekä Mattias.
24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15+ | Sananl. 16:33]
25 astumaan tähän palvelutehtävään ja apostolin virkaan, josta Juudas luopui mennäkseen sinne, minne kuului."
26 Sen jälkeen he heittivät miehistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiakselle. Näin hänet valittiin ja liitettiin kahdentenatoista apostolien joukkoon.- Anonyymi
Juudaksen tilalle EI JEESUS valinnut Mattiasta. Piste.
- Anonyymi
Jeesus siis oli aikaansa edellä. Se osasi skaalata busineksen omalla alustallaan. Eräänlaista verkostomarkkinointia.
- Anonyymi
No kerro jos "satukirjassasi" lukee? Mihin tämä Mattias katosi?
Kun ei UT: teksteissä mainita MITÄÄN? Mikä se semmoinen apostoli oli? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus siis oli aikaansa edellä. Se osasi skaalata busineksen omalla alustallaan. Eräänlaista verkostomarkkinointia.
Koeta olla pilkkaamatta Jeesusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juudaksen tilalle EI JEESUS valinnut Mattiasta. Piste.
Etkö osaa lukea?
Apt.1
23 Ehdolle pantiin kaksi miestä: Joosef Barsabbas, toiselta nimeltään Justus, sekä Mattias.
24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15+ | Sananl. 16:33]
25 astumaan tähän palvelutehtävään ja apostolin virkaan, josta Juudas luopui mennäkseen sinne, minne kuului."
26 Sen jälkeen he heittivät miehistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiakselle. Näin hänet valittiin ja liitettiin kahdentenatoista apostolien joukkoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö osaa lukea?
Apt.1
24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15 | Sananl. 16:33]
26 Sen jälkeen he heittivät miehistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiakselle. Näin hänet valittiin ja liitettiin kahdentenatoista apostolien joukkoon.Etkö osaa lukea? JEESUS ei valinnut Mattiasta.
Sen tekivät ihmiset.
Koeta tulla ymmärryksen tasolle!
- Anonyymi
Mattiaan valinta EI OLLUT Jeesuksen valinta!
Pietarin johdolla yli-innokas kaarti otti tehtäväkseen valita joku Juudaksen tilalle. Se tehtiin arpomalla.
”… arpa lankesi Mattiaalle, ja hänet luettiin niiden yhdentoista kanssa apostolien joukkoon.” (Apt 1: 15-26.)
Joka väittää että ”arpa” (!) on samaa kuin Jeesus, Jumalan Karitsa, tuo näytön Jeesuksen arvovallan halventamisesta.
Jeesus ei ollut käskenyt, saati delegoinut jumalallista valtaoikeuttaan tälle Pietarin menettelylle.- Anonyymi
No, sinä et valinnut Juudaksen tilalle apostolia! Jumala valitsi Mattiaksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, sinä et valinnut Juudaksen tilalle apostolia! Jumala valitsi Mattiaksen.
JEESUS itse valitsi Paavalin, alias Saulus tarsolainen.
Ja sitä Jumalan ja Jeesuksen valintaa kunnioittavat kaikki, jotka kunnioittavat Jumalaa ja Hänen sanaansa.
Kenelläkään, joka Sanaa kunnioittaa ei ole MITÄÄN syytä taikka tarvetta koettaa KUMOTA Jeesuksen valintaa, apostoli Paavaliasta.
Mutta?
Ne jotka eivät ole JUmalan Hengen tasolla? Toki he paholaisen palkollisina koettavat repiä ja romuttaa Raamatun Sanaa!
Siitä jokainen näkee, kenen "herran" palveluksessa huseerataan...
- Anonyymi
Oliko myös Paavali aito homo, jos liittyi jengiin?
- Anonyymi
Jos sinun taikuuskirjassasi lukee, taikka sepittämissäsi saduissa?
Niin ne ovat IHAN eri tason tekstejä kuin Pyhän Raamatun Kaanoniin sisältyvät tekstit.
- Anonyymi
he rukoilivat ja sanoivat: "Herra, sinä, joka kaikkien sydämet tunnet, osoita, kummanko näistä kahdesta sinä olet valinnut
ottamaan sen paikan tässä palveluksessa ja apostolinvirassa, josta Juudas vilpistyi pois, mennäkseen omaan paikkaansa"
Jumala vastasi rukoukseen, ja niin arpa osui Mattiaalle.- Anonyymi
Sorry. Jumala EI vastannut rukoukseen.
Vain "arpa" ratkaisi valinnan.
ARPA ei ole samaa kuin JUMALAN antama vastaus.
Jumalan "vastauksesta" Raamattu ei kerrö.
Älkää hyvät ihmiset olko infantiileja, lapsellisia. Ei tämä ole miään "satupalsta".
Keksikää joku muu paikka naurettaville sepityksillenne.
Ja jos ette OSAA lukea mitä KAIKKEA apostoli Paavalista UT:n teksteissä lukee? Niin menkää takaisin kouluun suorittamaan ädinkielestä enemmän kuin arvosana 4.
Ja jos ei ymmärrys pelaa, niin älää leikkikö jotakin Sanan selittäjää!
Kiitos.
JK. Miksei Mattiaasta löydy sanaakaan UT.n teksteistä.
Mikä se sellainen "apostoli" on, joka katosi kuin avaruuden mustaan aukkoon?
PAAVALI sen sijaan teki valtavan työn, niin kuin Jumala oli sen ennalta jo tiennyt!
Apostoli = lähetetty. Tekemään töitä Jumalan valtakunnan eteen! - Anonyymi
Sananl. 16:33
Helmassa pudistellen arpa heitetään, mutta Herralta tulee aina sen ratkaisu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sananl. 16:33
Helmassa pudistellen arpa heitetään, mutta Herralta tulee aina sen ratkaisu.Pudistele vain lopun ikääsi arpoja, olet hyvä. Väität siis että jopa lottoarvontakin olisi "Herran asioihin kuuluvat."
Älä viitsi olla naurettava. YKSI ainoa Raamatun sana ei todista vähääkään, että Jeesuksen apostolin valinta olisi jokin "arpomisen" paikka.
Jeesus ei heittänyt "arpaa" kun valitsi alunperin apostolit!
-------------------------------------------------------------------------
Siksi oli äärimmäisen mielivaltaista ihmistouhua ruveta ”arpomalla” valitsemaan. Jeesuksen apostolia. Se todistaa kuinka ihmiset voivat erehtyä ja eksyä sellaiseen, mikä on JUMALALLE kuluvaa hallntiovaltaa..
Eli?
Jeesuksen apostolien valinta oli vain ja ainoastaan Jumalan suvereenin
hallintovallan asia.
Jeesus ei ollut käskenyt, saati valtuuttanut apostoleja valintaprosessiin!
Mutta? Ihmiset ovat usein jopa älyttömiä kun astuvat sellaiseen, joka kuuluu VAIN Jumalan hallintovaltaan.
Te, jotka tahdotte pudistella arpoja.... hankkikaa niitä runsaasti...
- Anonyymi
Ihan turhaa on jankuttaa Mattiaasta. Kun lukee kunnolla mitä MUUTA UT:n tekstit osoittavat.
Jumala, Jeesus ei Mattiasta valinnut!
Miksi oliskaan?
Tyyppi ei tehnyt MITÄÄN, mitä apostolin tehtäviin kuului.
Mutta Paavali, entinen saulus tarsolainen, pyhitti KOKO elämänsä ja voimana Jumalan valtakunnan asialle!
A´men.
Kunnia olkoon Jumalan, Jeesuksen nimessä!- Anonyymi
Sinä et ole Jumala!!!
- Anonyymi
12. apostoli Juudaksen tilalle oli Ramatun mukaan Mattias. (Apt.1)
He oli niitä oikeita Karitsan apostoleita, jotka eli Jeesuksen seurassa ja kuulivat oikean opetuksen ja he perustivat seurakuntia.
Paavali ilmestyi kymmenien vuosien perästä ja oli pahan vallassa ja hajotti seurakuntia, repi ja raastoi niitä omilla valheillaan. Paavali oli tappaja luonnoltaan ja tumma jo heimoltaan.
Room. 3:7
Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?
SvenskaBibeln kääntää, että Paavali oli luonteeltaan valheellinen eli epärehellinen persoona. Eikä ihminen sille perusluonteelleen mitään voi . Vanhemmiten se vaan pahenee.
Room.3: 7 Och å andra sidan, om Guds sannfärdighet genom min lögnaktighet ännu mer har trätt i dagen, honom till ära, varför skall då jag likväl dömas såsom syndare?
Pelkästään Paavalin oppien varaan ei kannata autuuttaan rakentaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
He oli niitä oikeita Karitsan apostoleita, jotka eli Jeesuksen seurassa ja kuulivat oikean opetuksen ja he perustivat seurakuntia.
Paavali ilmestyi kymmenien vuosien perästä ja oli pahan vallassa ja hajotti seurakuntia, repi ja raastoi niitä omilla valheillaan. Paavali oli tappaja luonnoltaan ja tumma jo heimoltaan.
Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?
SvenskaBibeln kääntää, että Paavali oli luonteeltaan valheellinen eli epärehellinen persoona. Eikä ihminen sille perusluonteelleen mitään voi . Vanhemmiten se vaan pahenee.
Room.3: 7 Och å andra sidan, om Guds sannfärdighet genom min lögnaktighet ännu mer har trätt i dagen, honom till ära, varför skall då jag likväl dömas såsom syndare?
Pelkästään Paavalin oppien varaan ei kannata autuuttaan rakentaa.Paavali oli paha mies,valheellinen ja epärehellinen persoona...min lögnaktighet...
lögnare, valehtelija - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkästään Paavalin oppien varaan ei kannata autuuttaan rakentaa.Aivan oikein, täsmälleen näin on! Paavali, koko Jeesus-tarinan isä ja kristinuskon perustuksen kivijalka, oli yksinkertaisesti huijari – valehtelija, lögnare, kuten hän itse asian tyylikkäästi muotoilee. Hän jopa myöntää tämän epärehellisyytensä Roomalaiskirjeessä (Room. 3:7), mutta kääntää sen mestarillisesti teologiseksi sirkustempuksi: "Jos kerran minun valheeni tuo Jumalan totuuden kirkkaammin esille, miksi minua pitäisi tuomita syntiseksi?" Tämä on huikean nokkela tapa sanoa: "Kyllä, valehtelen – mutta hei, eikö se olekin hyvä asia, koska se palvelee suurempaa tarkoitusta?"
Paavali – huijari, joka osasi myydä tarinan
Jos Paavali olisi elänyt tänä päivänä, hän olisi ilman muuta menestynyt myyntikonsultti tai markkinointigurunainen, sillä hänen kykynsä rakentaa kokonainen uskonto pohjautuen omiin lögnaktighet-tarinoihinsa on suorastaan nerokasta. Ei historiallista Jeesusta? Ei hätää, keksitään sellainen! Ihmeitä ja ylösnousemus? Tottakai, ne ovat upeita myyntivaltteja!
Valehtelija, mutta visionääri
Onko valehteleminen väärin? Paavali näyttäisi sanovan: "Ei, jos siitä seuraa jotain hyvää – kuten esimerkiksi kokonainen uskonnollinen liike." Hänen strategiassaan oli selkeä logiikka: väännetään totuutta sen verran, että se palvelee tarkoitusta. Minulla on visio Damaskoksen tiellä? Loistavaa, siitä tehdään koko homman kulmakivi! Jeesus valitsi minut apostoliksi? Kuka sitä voi todistaa vääräksi?
Lopputulema?
Koko Jeesus-tarinan todellinen isä, tämä lögnaktighetens apostel, on tehnyt niin massiivisen kulttuurillisen vaikutuksen, että hänen nerokas huijauksensa elää edelleen. Mutta älä huoli, Paavali tiesi, mitä teki – ja vieläpä teki sen niin hyvin, että moni ei vieläkään huomaa koko rakennelman lepäävän hänen taitavasti punomiensa valheiden varassa.
Med vänliga hälsningar,
Enkeli Mäntä, lögnaktighetens paljastaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkästään Paavalin oppien varaan ei kannata autuuttaan rakentaa.12. apostoli Juudaksen tilalle oli Ramatun mukaan Mattias. (Apt.1)
--------------------------------------------------------------
Ei ollut, Jeesuksen valitsema apostoli.
Vaan ihmisten arpomalla tehty.
Jeesus ITSE valitsi Paavalin , ex saulus tarsolaisen.
Onko sinunkin lukutaitos hukassa? Vai etkä ole lukenut UT:n tekstejä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali oli paha mies,valheellinen ja epärehellinen persoona...min lögnaktighet...
lögnare, valehtelijaSinä siinä olet varsinainen valehtelija, yök!!!
- Anonyymi
Joo?
Nämä protestiporukat, joille ei kelpaa kokonainen Raamatun opetus?
Jotka kuin oppositiokaarti sotivat Raamatun selviä sanoja vastaan....
Siis, siitä että Paavali oli JEESUKSEN valitsema apostoli.
Nämä kuin räksyttävät koirat koettavat taitojaan. . .
Mutta se ei tehoa.
Kaikki joilla lukutaito ja ymmärryskyky pelaa, voivat nähtä UT:n kirjoituksista....
- Että Paavali oli ja on JEESUKSEN valitsema apostoli!
Antaa räskyttäjien räksyttää...- Anonyymi
Tästäpä pääsemmekin mielenkiintoiseen ajatuskokeeseen! Kiitos syvähenkisestä kuvauksesta, jossa Paavali kohoaa Jeesuksen valitseman apostolin jalustalle samalla, kun kritiikki heitetään ojan pohjalle kuin märkä rätti. Valitettavasti joudun tässä kuitenkin huomauttamaan, että asia saattaa olla juuri päinvastoin: kenties Paavali ei ollut Jeesuksen valitsema apostoli, vaan itse asiassa Paavali keksi koko Jeesus-tarinan. Otetaanpa tämä tarkasteluun Enkeli Mäntä -tyyliin.
Paavali – uskontojen maailman ensimmäinen spin doctor?
Ajatellaanpa hetki. Paavali ei koskaan tavannut historiallista Jeesusta. Hänen "Jeesus-kokemuksensa" oli visio tiellä Damaskokseen. Nyt voimme kaikki miettiä, kuinka luotettava lähde on henkilö, joka perustaa koko uskontonsa hallusinaation kaltaiseen kokemukseen. Paavalin kirjeet, jotka ovat Uuden testamentin varhaisimpia kirjoituksia, eivät itse asiassa juuri puhu Jeesuksen maallisesta elämästä – ei mainintaa ihmeistä, ei syntymästä, ei edes opetuksista. Mutta sepä mainiosti sopii, jos oletkin itse koko tarinan pääarkkitehti.
"JEESUKSEN valitsema apostoli"
Onhan se toki mukava väittää, että Jeesus valitsi juuri sinut, kun ei ole ketään muuta paikalla todistamassa. Vähän kuin julistaisi olevansa bileiden kuningas, kun kaikki muut ovat jo lähteneet kotiin. Paavali rakensi koko tarinansa omalle väitteelleen, että hänellä oli suora linja Jeesukseen, vaikka tämä Jeesus ei ollut fyysisesti paikalla. Kätevää, eikö?
UT:n kirjoituksista: Paavalin fanfiktio
Kun sanot, että "kaikki, joilla lukutaito ja ymmärryskyky pelaa", voivat nähdä Paavalin valinnan Jeesuksen apostoliksi, olet oikeassa yhdessä asiassa: Paavalin kirjoitukset kyllä vakuuttavat tästä. Mutta kuka olikaan niiden pääasiallinen kirjoittaja? Aivan – Paavali itse. Tämä on kuin perustaisi oman suuruutensa kirjanpitonsa varaan ja julistaisi sen kiistattomaksi totuudeksi.
Antaa räksyttää
Totta, kriitikot räksyttävät ja koirat haukkuvat, mutta historiallinen totuus marssii ohi. Se, että Paavalin hahmo on monille kristinuskon keskeinen kivijalka, ei tee hänestä Jeesuksen apostolia sen enempää kuin se tekee Jeesuksesta historiallista hahmoa sellaisena kuin hänet kuvataan. Jos joku keksi Jeesus-tarinan, Paavali on vahva kandidaatti.
Koirankopissa naurava,
Enkeli Mäntä, historiallisen huumorin ystävä - Anonyymi
Paavali ei ollut oikeiden Karitsan apostoleiden joukossa, jotka Jeesus Galilean vuorella käski kastamaan ja delegoi heille omaa valtaansa tehdä hänelle opetuslapsia kastamalla kolmiyhteisen Jumalan nimeen ja sitten käskyt opettamalla. Matt.28:18-20
Paavali oli ensimmäinen Mormooni. Teki sijaiskasteita kuolleitten ihmisten puolesta Korintossa, jossa sekoili täydellisesti.
1. Kor. 15:29
Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?
Korintossa Paavali alkoi matkimaan siellä vaikuttanutta Delfoin oraakkelia päästäkseen ihmisten suosioon, puhumalla samalla tavalla siansaksaa eli glossolaliaa. Erityiset selittäjät yrittivät muuttaa molotuksen ymmärrettäään muotoon. Tosin huonolla menestyksellä.
1. Kor. 14:19
Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.
1. Kor. 14:9
Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali ei ollut oikeiden Karitsan apostoleiden joukossa, jotka Jeesus Galilean vuorella käski kastamaan ja delegoi heille omaa valtaansa tehdä hänelle opetuslapsia kastamalla kolmiyhteisen Jumalan nimeen ja sitten käskyt opettamalla. Matt.28:18-20
Paavali oli ensimmäinen Mormooni. Teki sijaiskasteita kuolleitten ihmisten puolesta Korintossa, jossa sekoili täydellisesti.
Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?
Korintossa Paavali alkoi matkimaan siellä vaikuttanutta Delfoin oraakkelia päästäkseen ihmisten suosioon, puhumalla samalla tavalla siansaksaa eli glossolaliaa. Erityiset selittäjät yrittivät muuttaa molotuksen ymmärrettäään muotoon. Tosin huonolla menestyksellä.
Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.
Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.Voi Paavali, tuo ensimmäinen "mormoni," glossolalian suuri suojelupyhimys ja kuolleiden puolesta kastamisen uranuurtaja! Onhan tämä kuvio niin hulvaton, että sitä voisi erehtyä pitämään modernin draamakirjoittamisen varhaisena mestariteoksena. Mutta ei, tämä kaikki tulee suoraan Paavalin kynästä – mieheltä, joka ei vain ollut mukana Jeesuksen alkuperäisessä tiimissä, vaan suorastaan keksikin oman pelikirjansa matkalla.
Korinttolaiskirjeessä Paavali selittää, että jotkut kastavat itseään kuolleiden puolesta, ja kysyy, mitä järkeä siinä olisi, jos kuolleet eivät herää. Ah, loistava argumentti! Ei sillä, että hän itse varsinaisesti puolustelisi käytäntöä – mutta toisaalta, miksi tuomita jotain, joka vaikuttaa kätevältä markkinointikikalta? Onhan se nyt aika kekseliästä: kastetaan eläviä kuolleiden sijasta, ja voilà, kaikki voittavat! Tai ainakin Paavali voittaa, sillä tämä kuriositeetti pitää hänen kulttinsa kiinnostavana.
Glossolalia – delfiinikieltä vai Delfoin oraakkelia?
Ja sitten tuo siansaksa, glossolalia! Delfoin oraakkelin matkiminen Korintossa? Miksei! Paavali tiesi, että hurmos ja teatraalisuus vetävät yleisöä. Ei haittaa, vaikka sanoma olisi kryptistä ja kuulostaisi siltä kuin olisi kaatunut kielitieteellisen sanakirjan päälle – aina löytyy joku, joka julistautuu "selittäjäksi" ja tuo molotukselle merkityksen. Onhan tämä suorastaan neroa, jos tarkoituksena on kerätä seuraajia, joille voi myöhemmin myydä mitä tahansa "pyhän hengen lahjana."
Viisi ymmärrettävää sanaa
Mutta annetaan Paavalille kuitenkin pisteet ironian tajusta. Hän itsekin myöntää mieluummin puhuvansa "viisi ymmärrettävää sanaa" kuin tuhansia hurmoskielen sanoja. Ah, mutta sehän on vain taktiikkaa – ensin houkutellaan yleisö sisään teatraalisuudella ja sitten ojennetaan heille vakavalla naamalla Paavalin oma agenda. Ikään kuin sanoisi: "Katsokaa, minä olen yhtä aikaa oraakkeli ja järjen ääni. Eikö olekin hienoa?"
Paavali ei todellakaan ollut alkuperäisten (oliko heitä edes olemassa?) apostolien joukossa, eikä hänellä ollut Jeesuksen henkilökohtaista siunausta. Mutta mitä väliä sillä, kun hän pystyi keksimään omat sääntönsä ja perustamaan oman hengellisen franchise-toimintansa? Ei siinä Matt. 28:18-20 ole Paavalille estettä – sehän oli vain kilpailijan pelikirja, jota hän ei vaivautunut noudattamaan.
Siansaksan tulkki,
Enkeli Mäntä, Paavalin teatterin kriitikko - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.Paavali ei rakentanut, vaan hajotti ja repi seurakuntia.
1. Kor. 1:12
Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen". [Keefas on Pietarin arameankielinen nimi.]
Luuk. 11:23
Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali ei rakentanut, vaan hajotti ja repi seurakuntia.
1. Kor. 1:12
Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen". [Keefas on Pietarin arameankielinen nimi.]
Luuk. 11:23
Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa.Voi Paavali, tuo ensimmäinen seurakuntahajoittaja ja kirkollisten skandaalien alkuperäinen maestro! Eihän tätä voi katsoa kuin huvittuneen huvittuneena: mies, joka väitti rakentavansa Kristuksen ruumista, mutta lopulta aiheutti lähinnä hajaannusta, sisäisiä ristiriitoja ja henkilöpalvontaa. Tässä on selkeä esimerkki siitä, miten yksi henkilö voi onnistua sabotoimaan enemmän kuin koko joukko roomalaisia virkamiehiä.
Paavalin kirjeestä (1. Kor. 1:12) nousee esiin jo antiikin aikojen versio "tiimipaidan" kannattamisesta. Siinä missä Paavali kuvittelee olevansa hengellisen yhtenäisyyden tuoja, hänen sanomansa tekee ihmisistä fanikunnan. Toiset valitsevat Paavalin, toiset Apolloksen ja toiset Keefaksen. Entä Kristus? No, hän jää lähinnä sivuhahmoksi, kun Paavali pistää oman brändinsä etusijalle. Ei mikään ihme, että Jeesuksen sanat Luuk. 11:23 sopivat täydellisesti tähän tilanteeseen: "Joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa." Kuulostaako tutulta, Paavali?
Paavali ehkä luuli olevansa suuri rakentaja, mutta totuus on, että hän käytti hengellisen pallokentän suurimman osan ajasta oman asemansa pönkittämiseen. Hänen kirjeissään korostuu jatkuvasti yksi teema: "Minä tiedän parhaiten." Jos joku muu opettaa jotain muuta, hän leimaa heidät vääräksi. Ei ihme, että hänen ympärillään syntyi enemmän draamaa kuin saippuaoopperoissa.
Voidaan siis perustellusti sanoa, että Paavali ei rakentanut seurakuntia – hän teki niistä sekasortoisen kilpailukentän. Hänen kirjoituksensa ja opetuksensa kylvivät jakautumista, joka elää edelleen kirkkojen loputtomissa lahkoissa ja tulkintakiistoissa. Rakensiko Paavali todella uskonoppia? Vai oliko hän vain hengellinen showmies, joka ajoi omaa agendaansa ja jätti perinnöksi riitelyn kulttuurin?
Sekasorron siivooja,
Enkeli Mäntä, Paavalin hengellisen remontin kriitikko
- Anonyymi
Jaakob ja Johannes olivat kapernaumissa asuvia kalastajia, jotka kuuluivat samaan kalastusyhtiöön kuin Simon (Pietari), Andreas ja näiden kahden isä Joona. Kalastajat tekivät töitä publikaaneille, joille oli myönnetty oikeus myydä kalastuslupia. Se tarkoittaa että Leeviläinen Matteus, jota kutsutaan Alfeuksen pojaksi ja saattoi olla Jaakob nuoremman mahdollinen veli, oli heidän esivalvojansa. Jaakobin ja Johanneksen isä oli nimeltään Sebeteus, aramealaisittain Sebediah, jonka puolisona pidetään Salomea, Jeesuksen äidin Marian siskoa. Jos näin on tosiaan ollut niin se tekee Sebeteuksen pojista Jeesuksen serkkuja ja se selittää miksi he niin innokkaasti halusivat hallita tulevaa valtakuntaa Jeesuksen kanssa kun olivat samaa sukua äidin puoleta. Jeesus antoi pojille lempinimeksi "Ukkosen pojat" koska matkallaan Jerusalemiin he halusivat kivittäã samarialaisia jotka eivät suostuneet ottamaan Jeesusta vastaan. Jeesuksen kuoltua Johanneksen veli Jaakob joutui Herodes Agribban vangitsemaksi ja teloittamiseksi. Johanneksen kohtalosta ei kuitenkaan yhtä varmaa, joidenkin versioiden mukaan Johannes joutui teloitetuksi yhdessä Veljensä kansaa mutta toisten perinteiden mukaan Johannes olisi muuttanut vanhalla iällä Efesokseen tai Patmoksen saarelle.
- Anonyymi
Ahaa, tässäpä oikein kunnon sukusaippuaooppera, jossa yhdistyvät kalastusyhtiön dynamiikka, sukulaisuussuhteet, poliittinen vehkeily ja hämmästyttävät oletukset. Harmi vain, että tämä teos on yhtä historiallisesti luotettava kuin keskiverto pöytälaatikkoromaani. Pidetään siis perukkeet tiukasti päässä ja todetaan: tämä on täyttä HUMPUUKIA!
Ensinnäkin, idea siitä, että Jeesus, Jaakob ja Johannes olisivat serkuksia, on enemmän fanifiktioon kuin historialliseen tutkimukseen kuuluvaa materiaalia. Salome Jeesuksen äidin siskona? Totta kai, sillä miksei tehdä kaikista "mukavasti sukua," jotta voimme käsikirjoittaa mukavan draaman perhedynamiikan ympärille. Voi hyvänen aika, eikö olisi helpompaa kirjoittaa vain rehellinen historiallinen raportti? Mutta ei, tämä tarina tarvitsee enemmän mutkia kuin Jordanin joki.
Ja että Matteus, publikaani, olisi ollut näiden kalastajien esivalvoja? Aivan, koska juuri niin Rooman valtakunnan veroimperiumi varmasti toimi – paikalliset veronkerääjät juoksivat satunnaisia kalastusyhtiöitä. Seuraavaksi varmaan väitetään, että Pontius Pilatus johti kalanperkuukoulua Galilean rannoilla!
"Ukkosen pojat," Jaakob ja Johannes, jotka halusivat kivittää samarialaisia? Tämä kuulostaa enemmän kostonhimoisen näytelmän kohtaukselta kuin todelliselta historialliselta tapahtumalta. Jos Jeesus todella antoi heille lempinimen tämän perusteella, kyseessä oli ehkä enemmän ironinen silmänisku kuin heidän todellinen luonteensa. Mutta tietenkin, mitä enemmän dramatiikkaa, sitä parempi tarina.
Ja lopuksi: Johanneksen kohtalo. Joko hän kuoli veljensä kanssa tai muutti Efesokseen. Tai ehkä Patmokselle. Tai kenties avaruuteen? Kukapa tietää, mutta kunhan jätetään avoimia kysymyksiä, niin voimme keksiä lisää jatko-osia. Tämä on juuri sitä "kaikkien vaihtoehtojen pitäminen avoinna" -tyyliä, joka varmistaa, ettei kukaan voi tarkistaa faktoja.
Kaikki tämä kuulostaa aivan liian hyvältä ollakseen totta – ja niin se onkin. Historian ja myytin rajalla on hauska tanssia, mutta tämä tarina on niin täynnä aukkoja ja arvailuja, että se voisi kilpailla sveitsiläisen juuston kanssa.
Kalastajien sukusalaliittojen paljastaja,
Enkeli Mäntä, asiattoman historian asiantuntija - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa, tässäpä oikein kunnon sukusaippuaooppera, jossa yhdistyvät kalastusyhtiön dynamiikka, sukulaisuussuhteet, poliittinen vehkeily ja hämmästyttävät oletukset. Harmi vain, että tämä teos on yhtä historiallisesti luotettava kuin keskiverto pöytälaatikkoromaani. Pidetään siis perukkeet tiukasti päässä ja todetaan: tämä on täyttä HUMPUUKIA!
Ensinnäkin, idea siitä, että Jeesus, Jaakob ja Johannes olisivat serkuksia, on enemmän fanifiktioon kuin historialliseen tutkimukseen kuuluvaa materiaalia. Salome Jeesuksen äidin siskona? Totta kai, sillä miksei tehdä kaikista "mukavasti sukua," jotta voimme käsikirjoittaa mukavan draaman perhedynamiikan ympärille. Voi hyvänen aika, eikö olisi helpompaa kirjoittaa vain rehellinen historiallinen raportti? Mutta ei, tämä tarina tarvitsee enemmän mutkia kuin Jordanin joki.
Ja että Matteus, publikaani, olisi ollut näiden kalastajien esivalvoja? Aivan, koska juuri niin Rooman valtakunnan veroimperiumi varmasti toimi – paikalliset veronkerääjät juoksivat satunnaisia kalastusyhtiöitä. Seuraavaksi varmaan väitetään, että Pontius Pilatus johti kalanperkuukoulua Galilean rannoilla!
"Ukkosen pojat," Jaakob ja Johannes, jotka halusivat kivittää samarialaisia? Tämä kuulostaa enemmän kostonhimoisen näytelmän kohtaukselta kuin todelliselta historialliselta tapahtumalta. Jos Jeesus todella antoi heille lempinimen tämän perusteella, kyseessä oli ehkä enemmän ironinen silmänisku kuin heidän todellinen luonteensa. Mutta tietenkin, mitä enemmän dramatiikkaa, sitä parempi tarina.
Ja lopuksi: Johanneksen kohtalo. Joko hän kuoli veljensä kanssa tai muutti Efesokseen. Tai ehkä Patmokselle. Tai kenties avaruuteen? Kukapa tietää, mutta kunhan jätetään avoimia kysymyksiä, niin voimme keksiä lisää jatko-osia. Tämä on juuri sitä "kaikkien vaihtoehtojen pitäminen avoinna" -tyyliä, joka varmistaa, ettei kukaan voi tarkistaa faktoja.
Kaikki tämä kuulostaa aivan liian hyvältä ollakseen totta – ja niin se onkin. Historian ja myytin rajalla on hauska tanssia, mutta tämä tarina on niin täynnä aukkoja ja arvailuja, että se voisi kilpailla sveitsiläisen juuston kanssa.
Enkeli Mäntä, asiattoman historian asiantuntija"Ensinnäkin, idea siitä, että Jeesus, Jaakob ja Johannes olisivat serkuksia, on enemmän fanifiktioon kuin historialliseen tutkimukseen kuuluvaa materiaalia."
Jeesuksen ristin äärellä olleista naisista yksi oli Sebeteuksen poikien äiti (Matteus 27:55-56) joka oli Jeesuksen äidin Marian sikso (Johannes 19:25) ja jonka nimi oli mahdollisesti Salome (Markus 15:40-41 ja 16:1). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enkeli Mäntä, asiattoman historian asiantuntija"Ja että Matteus, publikaani, olisi ollut näiden kalastajien esivalvoja?"
Roomalaisten lähteiden mukaan publikaanit hoitivat tosiaan myös kalastusbyrokratiaa, jotta kaloista saatiin kerättyä veroja. Wikipediassa on ihan ok artikkeli siitä mitä kaikkea publikaanin virkaan ja tehtäviin kuului eikä se tosiaankaan rajoittunut vain koronkiskontaan ja verofarmaukseen vaikka se oli heidän pääasiallinen tehtävä johon pääpublikaanit olivat huutokaupassa hankkineet oikeuden ja palkanneet alaisia. Toki ymmärrän sen että nykyisin tallaista käytäntöä voi olla vaikeaa ymmãrtãä ja pystyä käsittelemään kun lupa- ja verovirasto eivät enää sijaitse samalla luukulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enkeli Mäntä, asiattoman historian asiantuntija""Ukkosen pojat," Jaakob ja Johannes, jotka halusivat kivittää samarialaisia?"
Itse kyseinen tapaus löytyy kohdasta Luukas 9:51-56, ja mainitaan kohdassa Markus 3:17 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja että Matteus, publikaani, olisi ollut näiden kalastajien esivalvoja?"
Roomalaisten lähteiden mukaan publikaanit hoitivat tosiaan myös kalastusbyrokratiaa, jotta kaloista saatiin kerättyä veroja. Wikipediassa on ihan ok artikkeli siitä mitä kaikkea publikaanin virkaan ja tehtäviin kuului eikä se tosiaankaan rajoittunut vain koronkiskontaan ja verofarmaukseen vaikka se oli heidän pääasiallinen tehtävä johon pääpublikaanit olivat huutokaupassa hankkineet oikeuden ja palkanneet alaisia. Toki ymmärrän sen että nykyisin tallaista käytäntöä voi olla vaikeaa ymmãrtãä ja pystyä käsittelemään kun lupa- ja verovirasto eivät enää sijaitse samalla luukulla."pääpublikaanit olivat huutokaupassa hankkineet oikeuden ja palkanneet alaisia"
Ei pidä paikkaansa. Publikaanit olivat roomalaisten tehtäviinsä asettamia veronkerääjiä joiden tehtä oli ottaa vastaan maksetut verot eivätkä mitää oikeudet itselleen huutaneita koronkiskojia. Mitään tuollaista käytäntöä on tuskin edes ollut olemassa sillä se kuulostaa jo valmiiksi täysin typerältä ja järjettömältä järjestelmältä.
- Anonyymi
Kaksitoista apostolia
1 Jeesus kutsui kaksitoista opetuslastaan luokseen ja antoi heille vallan karkottaa saastaisia henkiä ja parantaa kaikkia tauteja ja vaivoja. [10:1-4: Mark. 6:7; Luuk. 9:1 | Mark. 3:16-19; Luuk. 6:12-16]
2 Nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: ensimmäisenä Simon, toiselta nimeltä Pietari, ja hänen veljensä Andreas, Jaakob Sebedeuksen poika ja hänen veljensä Johannes, [Joh. 1:40-42; Ap. t. 1:13]
3 Filippus ja Bartolomeus, Tuomas ja publikaani Matteus, Jaakob Alfeuksen poika ja Taddeus,
4 Simon Kananeus* ja Juudas Iskariot, joka sitten kavalsi Jeesuksen. [Sana Kananeus ei ole varsinaisesti nimi vaan tarkoittanee seloottia, vapaustaistelijaa.]
Paavali ei kuulunut tuohon harvojen ja valittujen Karistan apostolien joukkoon.
Uudessa Jerusalemissa ei ole mitään Paavalin perustuksia, pilareita eikä portteja.
Ilm. 21:12
Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. [21:12,13: Hes. 48:31-34]
Ilm. 21:14
Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]- Anonyymi
Jeesus varoitti hänen kuolemansa jälkeen ilmestyvistä henkijeesuksista ja Paavalin kaltaisista suuruuksista.
Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan.
Valitut viittaa juutalisiin ja hänen oikeisiin apostoleihinsa, jotka hän valitsi eläissään.
Joh. 15:16
Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte. - Anonyymi
Ah, kaksitoista apostolia – se pyhä, täydellinen ja virheetön luku, joka toistuu kuin luokkahuoneessa unohdetun liitutaulun ikuinen piirros. Ja silti, kun kaivamme hieman pintaa syvemmälle, mitä löydämme? Hämmästyttävän määrän HUMPUUKIA. Katsotaanpa, mitä tämä listojen ja porttien mystinen maailma todella pitää sisällään.
Tässä meille kerrotaan, että Jeesus itse valitsi nämä kaksitoista apostolia, antoi heille supervoimia, ja siinä se – täydellinen tiimi koottu. Vain että lista on jatkuvasti epäselvä, Taddeus ja Juudas vaihtelevat nimiltään kuin huonossa agenttiselkkarissa, ja Matteus-paran veronkantotausta tuskin tekee hänestä mallikelpoista pyhää. Mutta ei anneta yksityiskohtien pilata hyvää tarinaa.
Paavali ei kuulu joukkoon, aivan oikein. Hänhän oli lähinnä freelanceri, joka pyöräytti omat seurakuntansa ja väänsi opit uusiksi. Kun alkuperäiset apostolit raatoivat kalastusverkoissaan ja pyysivät lähikorttelin demoneita poistumaan, Paavali painoi menemään omilla ehdoillaan – eikä edes vaivautunut kysymään Jerusalemin "kirkolliskokoukselta" lupaa. Ja sitten joku vielä ihmettelee, miksei hänen nimeään löydy Uuden Jerusalemin porttien päältä.
Ilmestyskirjan kaupunginmuuri, kaksitoista porttia ja peruskiveä – kaikki tietenkin täydellisen harmonisesti järjestetty Israelin heimojen ja Karitsan kahdentoista apostolin mukaan. Mutta entäs se, että Paavali käytännössä yksinään rakensi puolet kristinuskon doktriinista? Ei, hänelle ei löytynyt peruskiveä, ei edes takapihan vajaansa ovea. Jos tämä ei ole räikeää nepotismia, niin mikä sitten on?
Olisiko liikaa pyytää, että apostoliluettelot pysyisivät johdonmukaisina? Tai että ymmärrettäisiin, miten historiallinen Paavali pyyhkäisi koko skenen uusiksi omalla dogmillaan? Mutta ei, sen sijaan saamme portteja ja pilareita, jotka ovat yhtä ristiriitaisia kuin kaunokirjoituksen kilpailutulos nykykoulussa.
Lopputulos: koko kaksitoistapeli on kirkas esimerkki siitä, kuinka uskonnollinen mystiikka ja kunnianhimoinen tarinankerronta saavat yliotteen historiallisista faktoista. Tämä on niin täynnä HUMPUUKIA, että jopa apostolit itse varmasti pyörittelevät päätään jossain hengellisessä odotushuoneessa.
Totuutta kaivamassa,
Enkeli Mäntä, taivaan porttien ironinen vahtimestari - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ah, kaksitoista apostolia – se pyhä, täydellinen ja virheetön luku, joka toistuu kuin luokkahuoneessa unohdetun liitutaulun ikuinen piirros. Ja silti, kun kaivamme hieman pintaa syvemmälle, mitä löydämme? Hämmästyttävän määrän HUMPUUKIA. Katsotaanpa, mitä tämä listojen ja porttien mystinen maailma todella pitää sisällään.
Tässä meille kerrotaan, että Jeesus itse valitsi nämä kaksitoista apostolia, antoi heille supervoimia, ja siinä se – täydellinen tiimi koottu. Vain että lista on jatkuvasti epäselvä, Taddeus ja Juudas vaihtelevat nimiltään kuin huonossa agenttiselkkarissa, ja Matteus-paran veronkantotausta tuskin tekee hänestä mallikelpoista pyhää. Mutta ei anneta yksityiskohtien pilata hyvää tarinaa.
Paavali ei kuulu joukkoon, aivan oikein. Hänhän oli lähinnä freelanceri, joka pyöräytti omat seurakuntansa ja väänsi opit uusiksi. Kun alkuperäiset apostolit raatoivat kalastusverkoissaan ja pyysivät lähikorttelin demoneita poistumaan, Paavali painoi menemään omilla ehdoillaan – eikä edes vaivautunut kysymään Jerusalemin "kirkolliskokoukselta" lupaa. Ja sitten joku vielä ihmettelee, miksei hänen nimeään löydy Uuden Jerusalemin porttien päältä.
Ilmestyskirjan kaupunginmuuri, kaksitoista porttia ja peruskiveä – kaikki tietenkin täydellisen harmonisesti järjestetty Israelin heimojen ja Karitsan kahdentoista apostolin mukaan. Mutta entäs se, että Paavali käytännössä yksinään rakensi puolet kristinuskon doktriinista? Ei, hänelle ei löytynyt peruskiveä, ei edes takapihan vajaansa ovea. Jos tämä ei ole räikeää nepotismia, niin mikä sitten on?
Olisiko liikaa pyytää, että apostoliluettelot pysyisivät johdonmukaisina? Tai että ymmärrettäisiin, miten historiallinen Paavali pyyhkäisi koko skenen uusiksi omalla dogmillaan? Mutta ei, sen sijaan saamme portteja ja pilareita, jotka ovat yhtä ristiriitaisia kuin kaunokirjoituksen kilpailutulos nykykoulussa.
Lopputulos: koko kaksitoistapeli on kirkas esimerkki siitä, kuinka uskonnollinen mystiikka ja kunnianhimoinen tarinankerronta saavat yliotteen historiallisista faktoista. Tämä on niin täynnä HUMPUUKIA, että jopa apostolit itse varmasti pyörittelevät päätään jossain hengellisessä odotushuoneessa.
Totuutta kaivamassa,
Enkeli Mäntä, taivaan porttien ironinen vahtimestariKertausta lukutaidottomille....
Tällä foorumilla on voinut nähdä väittelyä siitä, ketkä olivat ja ovat Jeesuksen 12 apostolia.
• ” Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista porttia, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.”
Koska kukaan ei voine väittää saati todistaa, mitä nämä nimet olivat? Koska apostoli Johannes, ilmestyksen näkijäkään kerro tai nimeä heitä.
JUUDAS?
Kavaltaja, joka surmasi itsensä? Jeesus sanoi hänest: ”yksi teistä on perkele”. O n mahdotonta, että perkeleen tasolla elämänsä päättäneen, kuolleen - Juudaksen nimi olisi tuossa Ilm 21:14 luettelossa.
MATTIAS?
Jeesus ei ollut käskenyt, saati delegoinut jumalallista valtaoikeuttaan tälle Pietarin menettelylle.
Mutta on surullisen tavallista, että ihmiset innoissaan astuvat Jumalan reviirille.
Jää vain yksi päätelmä: Apostoli Paavalin nimi on Ilm 21:14 luettelossa. Jeesuksen valinta.
- Anonyymi
Arvoisa suunsoittaja, Enkeli MÄntä - Teille on aloitettu ihan privaatti, oma ketju! Siinä voitte purkaa patutunutta potaskaa, siis monologianne.
Ihan siitä syystä teille Oma PuhePönttö, kun kaikki eivät jaksa lukee Teidän Wiisaita vitsejännne.
Tässä teille ihan oma potero.
Ottakaa tuoli ja istukaa pöytään.
Enkeli Mäntä ja hänen uudet satusarjansa....
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18760339/trolli-quotenkeli-mantaquot--on-aktivoinut-tassa-ketjussa---- - Anonyymi
Jeesus valitsi Paavalin apostoliksi. Mutta Paavali ei ollut kahdentoista Jeesuksen valitseman apostolin joukossa. Paavali ei täyttänyt kahdelletoista apostolille annetuja kriteerejä: pitää siis yhden niistä miehistä, jotka ovat vaeltaneet meidän kanssamme kaiken sen ajan, jona Herra Jeesus kävi sisälle ja ulos meidän tykönämme,
Johanneksen kasteesta alkaen hamaan siihen päivään, jona hänet meiltä otettiin ylös, tuleman hänen ylösnousemisensa todistajaksi meidän kanssamme.- Anonyymi
Apostoli tarkoittaa - lähetetty? Et siis tunne UT:n perusasioita.
MATTIAS
Jää vain yksi päätelmä: Apostoli Paavalin nimi on Ilm 21:14 luettelossa. Jeesuksen valinta. - Anonyymi
"Paavali ei täyttänyt kahdelletoista apostolille annetuja kriteerejä:"
--------
Paavali täytti kaikki ne kriiteerit, joita Jeesus tarvitsi.
Pakanain apostolin tehtävään.
Hän oli Jeesuksen todistaja. Hän kohtasi Jeesuksen Damaskon tiellä- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Paavali ei täyttänyt kahdelletoista apostolille annetuja kriteerejä:"
--------
Paavali täytti kaikki ne kriiteerit, joita Jeesus tarvitsi.
Pakanain apostolin tehtävään.
Hän oli Jeesuksen todistaja. Hän kohtasi Jeesuksen Damaskon tiellä-Kaksitoista apostolia olivat ne Jeesuksen opetuslapset, jotka olivat Johanneksen kasteesta alkaen seuranneet Jeesusta. Paavali oli apostoli ja Jeesuksen opetuslapsi, mutta ei kuulunut kahdentoista apostolin joukkoon. Olet mieltäsi sairas!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaksitoista apostolia olivat ne Jeesuksen opetuslapset, jotka olivat Johanneksen kasteesta alkaen seuranneet Jeesusta. Paavali oli apostoli ja Jeesuksen opetuslapsi, mutta ei kuulunut kahdentoista apostolin joukkoon. Olet mieltäsi sairas!
Raaamtun Sana on ylin auktoriteetta, ja sitä kunnioittavat ne, jotka Jumalaa muutenkin kunnioittavat.
- Anonyymi
Arpomisesta
Israelin ylipapit käyttivät urimia ja tummimia, jotta valinta ei olisi heidän käsissään. Se löytyy Mooseksen kirjoista. Arvalla valinta luovutettiin Jumalalle.
2 Moos 28:30
4 Moos 27:21
Taasko se Markionin lempilapsi nousee kumoamaan ihmisen Pojan oppeja? Paavali on käsitelty. Jos Paavali kiinnostaa, niin repikää Jumalan sana pois Raamatustanne, koska Markionin kirjeillä ei ole mitään tekemistä Jumalan sanan kanssa.- Anonyymi
Nämä Paavalin Vihamiehet tällä palstalla. Ne on lukutaitonsa kadottaneet.
Taikka repineet UT:n sisällöstä kaikki jakeet, joissa pn Paavalista.
( jos niillä edes on raamattua??)
Mutta antaa niin mölytä kuin sonnilauma, lehmälaumal!
Koin luonnevikaiset koirat jotka räksyttää ...
smile:))
- Anonyymi
Saatana meni ensin Juudakseen ja sitten Paavaliin ja hoiti homman maaliin asti.
En minä enää puhu paljoa teidän kanssanne, sillä maailman ruhtinas tulee, ja minussa hänellä ei ole mitään.
Jeesus näki Damaskontien tapahtumat etukäteen.
Luuk. 10:18
Jeesus sanoi heille: "Minä näin, kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama.
Jeesus varoitti Paavalin kaltaisista eksyttäjistä.
Matt.24:24 "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin." - Anonyymi
Paavali murhakoplansa kanssa kohtasi Saatanan Damaskotiellä matkalla Syyrian tappokeikalle. Saatana esiintyi "Jeesuksena", kuten hänestä oli varoitettu.
"Pistin" on Saatanasta käytetty synonyymi.
Ap. t. 26:14
Me kaikki kaaduimme maahan, ja minä kuulin äänen sanovan heprean kielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Paha sinun on potkia pistintä vastaan.'
Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, Saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
Saatana on taivaan ex-ylienkeli.- Anonyymi
Juudas kavalsi Jeesuksen. Paavali kylvi lopu ajan väkevän eksytyksen kirjoituksiin mukaan.
Eihän se eksytys muuten väkevä ja raju olisikaan, jos joku ei olisi saanut tehtäväkseen sitä kirjoituksiin lisätä. Paavalille, tuolle murhamiehelle se tehtävä lankesi.
Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen.
- Anonyymi
JUUDAS?
MATTIAS?
Jää vain yksi päätelmä: Apostoli Paavalin nimi on Ilm 21:14 luettelossa. Jeesuksen valinta. - Anonyymi
Näin on raamatussa. Jeesus valitsi Paavalin. Ihmiset keksi mattiaan.
Mutta Paavali Jeesuksen 12. apostoli.
Amen. - Anonyymi
Jumala ei tehnyt virhettä kun valitsi Paavalin!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2103045
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172741Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3671449Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess211364- 901284
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531209- 981190
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681041Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1621025- 131942