Kun sairaus muuttaa suhteen

Anonyymi-ap

Kaipaan jotain tukea tilanteeseen koska olen henkisesti ihan lopussa. Puolisollani diagnosoitiin aivosyöpä 8 vuotta sitten. Sitä ennen hän oli vuosia aggressiivinen, arvaamaton, vihainen, väsynyt...harkitsin eroa itseni ja lasten vuoksi. Sitten löytyi kasvain ja ainakin osittain syy tälle kaikelle.
Diagnoosista lähtien olen tukenut puolisoani kaikessa. Hän ei ole ollut työelämässä vaan keskittynyt hyvin paljon itseensä ja omaan vointiin. Elättelin vuosia ja vuosia toivoa että hän jotenkin paranisi hoitojen myötä. No, kävi niin että hän ei ole enää vihainen mutta ei myöskään enää sama ihminen. Aivojen leikkaus vei osan puhekykyä, älykkyyttä ja tunne-elämää. Hänellä ei ollut läheisyyden tarvetta mikä on ollut minulle järkyttävin asia. Tämä puoli oli se liima mikä vaikeinakin vuosina piti meidät yhdessä. Nyt sekin on poissa.
Olen vuosia kokenut syyllisyyttä ja tuskaa siitä että olen onneton, että en halua tätä enää, että kaipaan tervettä puolisoa, ja haluan että minuakin joku joskus kannattelisi. Nyt vihdoin tajusin että puolisoni on menettänyt osittain terveytensä mutta hän ei ole menettänyt puolisoa. Minä olen menettänyt puolison ja sain hoivattavan sen sijaan. Tämä ajatus antaa minulle tunteen että minäkin olen oikeutettu haluamaan jotakin, että minäkin olen menettänyt jotakin, että minunkin tunteilla on väliä ja että tuskin kukaan perheessäni haluaa että menetän itseni ja mielenterveyteni tässä elämässä.
Ja nyt, harkitsen avioeroa. Tai vähintäänkin asumuseroa. Puolisoni pärjää hyvin itsekseenkin, toki minun pitää häntä taloudellisesti tukea hänen loppuelämänsä ja auttaa monissa käytännön asioissa.
Antakaa minulle ajatuksia miten pystyn sanomaan tämän rakkaalle puolisolleni? Miten pystyn keräämään rohkeuden enkä enää vellomaan tässä tilanteessa, tuhoten itseäni?
En näe muuta vaihtoehtoa enää, enkä halua muuttua katkeraksi. Moni varmasti minut myös tuomitsee, ja minä itse varmaan kaikista eniten. Tämä syyllisyyden tunne on se mikä on saanut minut jo vuosia salaamaan oloni ja keskittymään vaan perheen hyvinvointiin.

3

728

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vaikea asia. Voimia. Oletko hakenut tukea jostain yhdistyksestä. Yleensä löytyy sairauskohtaisia yhdistyksiä. Voisit saada vertaistukea.
      Kukaan ei voi neuvoa, mitä sinun tulisi tehdä. Teet voimiesi mukaan.
      Toivon koko perheelle jaksamista, jotain hyvää voi odottaa oven takana ja voitkin saada uusia ystäviä.

• Anonyymi

Koita jaksella.💪

• Anonyymi

Haastava tilanne sinulla. Mutta kaikenlaisia järjestelyjä voi tehdä, jos haluatte.
      Voitte erota tai olla eroamatta ja asua omissa asunnoissanne. Voitte sopia esim. jonkinlaisesta "hoiva-/tukisuhteesta" siten, että pidät hänestä sopimallanne tavalla huolta ja elät omaa elämääsi. Voit hankkia uuden suhteenkin - hänen luvallaan tai ilman lupaa. Ja ehkä ajan kanssa hänkin löytää uuden suhteen - tai sitten ei.

Jokin tällainen järjestely voisi lieventää sinun eettistä(?) tuskaasi.
      Maailma on täynnä hyvinkin "outoja" ihmissuhdejärjestelyjä. Kukin voi elää omalla tavallaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      149
      13416
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      72
      9731
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      96
      9148
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      20
      8046
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      39
      6770
    6. 148
      6178
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      24
      3335
    8. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      21
      1635
    9. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      397
      1265
    10. Aikuisten säälittävä käytös

Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v
      Hyrynsalmi
      7
      1184
    Aihe