Näin kerrottiin käytettyjen autojen kauppaa käsittelevässä uutisjutussa.
Suomalaisia kiinnostavat autot, joissa ei ole robottilaatikkoa, hybriditekniikkaa eikä hiukkassuodattimia ja ureasysteemiä.
Suomalaiset ostavat keskimäärin 16 vuotta vanhoja autoja. Uusia ei enää ostaa kuin yritykset.
31
364
Vastaukset
- Anonyymi
Näinhän se on... kusessa ollaan ..
- Anonyymi
Eikä ole. Aloitus on valetta.
- Anonyymi
Sosialismi on aina vienyt kurjuuteen. Suomi ja suomalaiset kituuttaa loputtoman sääntöviidakon, verotuksen ja julkisen koneiston alamaisina. Köyhtyvä väki ajaa vanhoilla autoilla ja yrittää selviytyä kiristyvien maksupaineiden alla. Päästökaupasta seuraava askel kohti pohjaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sosialismi on aina vienyt kurjuuteen. Suomi ja suomalaiset kituuttaa loputtoman sääntöviidakon, verotuksen ja julkisen koneiston alamaisina. Köyhtyvä väki ajaa vanhoilla autoilla ja yrittää selviytyä kiristyvien maksupaineiden alla. Päästökaupasta seuraava askel kohti pohjaa?
Tässä kylläkin porvarien talouspolitiikka on vienyt kansan kurjuuteen ostovoiman kyykyttämisellä. Porvarit vain tekevät sellaista talouspolitiikkaa, jossa varallisuus kasaantuu vain varakkaimpaan yläpäähän (20%?). Vihreä siirtymä hyödyttää myös porvareita. Autot vähenee maanteiltä, kun köyhin kansa on pudotettu autoilusta pois ja samalla Suomen autokantakin näyttää oikein komealta kun vain varakkain väki enää näkyy liikenteessä. On heillä sitten mukava ajella puolityhjillä teillä. Sitten tietkin laitetaan hyvään kuntoon, kun roskasakin romut on pois jaloista
- Anonyymi
Ei tuolla ole väliä, koska käytettyjen autojen ostajat eivät päätä mitä käytettyjä autoja on tarjolla. Sen päättää uusien autojen ostajat. Nimittäin jos uudet autot ovat sähköautoja niin tulevaisuudessa käytetyt autotkin ovat sähköautoja.
Tämä sama ilmiö on tapahtunut vaihteistojen kohdalla. Vielä jokunen vuosi sitten enemmistö käytetyistä oli manuaalivaihteisia, mutta nyt käytetytkin ovat pääosin automaatteja. Koska uudet autot ovat lähes pelkätään automaatteja niin käytetyt autotkin muuttuvat automaateiksi.
Ei ole paskankaan väliä mitä käytettyjen autojen ostajat ajattelevat, koska uusien autojen ostajat päättävät millä käytetyillä autoilla ajavat kulkevat. Joka ainoa käytetty auto on ostettu aikanaan uutena.- Anonyymi
Oletko varma, että tulevaisuudessa myydään vain uusia sähköautoja.
- Anonyymi
Eikä silläkään ole väliä ostaako uusia autoja yritykset vai yksityiset. Yritysten ostamat autot myydään käytettynä siinä missä kaikki. Monet käytetyt polttiksetkin ovat olleet alkujaan yrityskäytössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko varma, että tulevaisuudessa myydään vain uusia sähköautoja.
No, dieselautoja ei ainakaan osteta enää uusina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko varma, että tulevaisuudessa myydään vain uusia sähköautoja.
Ehkä ei myydä pelkästään uusia sähköautoja, mutta ajatus on silti sama. Käytettyjä autoja ostavat eivät päätä siitä mitä käytettyjä autoja on tarjolla vaan sen päättää uusien autojen ostajat. Jos vain yritykset ostavat uusia autoja niin sitten yritykset päättävät millä käytetyillä autoilla tulevaisuudessa ajetaan. Yritysten ostamat autotkin kun menevät myyntiin käytettynä yksityisille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä ei myydä pelkästään uusia sähköautoja, mutta ajatus on silti sama. Käytettyjä autoja ostavat eivät päätä siitä mitä käytettyjä autoja on tarjolla vaan sen päättää uusien autojen ostajat. Jos vain yritykset ostavat uusia autoja niin sitten yritykset päättävät millä käytetyillä autoilla tulevaisuudessa ajetaan. Yritysten ostamat autotkin kun menevät myyntiin käytettynä yksityisille.
Tuo ilmiö näkyy jossain tapauksissa jo nyt. Tuttu on etsinyt muutaman vuoden vanhaa SUV-nelivetoa (Rav4 ja vastaavat). Pelkällä bensakoneella olevia autoja on hyvin vähän, iso osa enemmän tai vähemmän hybridejä (ja dieseliä taas hän ei halua).
- Anonyymi
Mutta ei välttämättä Suomesta .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä ei myydä pelkästään uusia sähköautoja, mutta ajatus on silti sama. Käytettyjä autoja ostavat eivät päätä siitä mitä käytettyjä autoja on tarjolla vaan sen päättää uusien autojen ostajat. Jos vain yritykset ostavat uusia autoja niin sitten yritykset päättävät millä käytetyillä autoilla tulevaisuudessa ajetaan. Yritysten ostamat autotkin kun menevät myyntiin käytettynä yksityisille.
Kun käytettyjä autoja tuodaan ulkomailta lähes yhtäpaljon , kuin uusia täällä myydään , niin uusien autojen ostaja eivät " päätä " kuin oman ostonsa . Niitä käytettyjä tuodaan mitkä kaupaksi menee .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun käytettyjä autoja tuodaan ulkomailta lähes yhtäpaljon , kuin uusia täällä myydään , niin uusien autojen ostaja eivät " päätä " kuin oman ostonsa . Niitä käytettyjä tuodaan mitkä kaupaksi menee .
Tuo pitää paikkaansa, onhan aiemminkin nähty että käytettynä tuodaan maahan välillä hyvin erilaista kalustoa kuin mitä on aiemmin uutena Suomessa myyty ja sitten jonkun vuoden päästä käytettynä tarjolla.
Toisaalta kysynnän ja tarjonnan kautta myös hinnoittelu ohjaa valintoja jossain määrin. - Anonyymi
Eihän uusia autoja osteta... sähköautot kelpaavat leasing-autoiksi, koska näille annetaan avokätiset veronalennukset eikä tekniikan kestävyydestä tai korjauskuluista pidemmän päälle tarvi piitata. Molemmat ovat Jonkun Muun ongelma 3 vuoden jälkeen.
Leasingautoilla ajavat taas eivät itse päätä, millaisella autolla ajavat. Sen päättää firman johto, joka on virherpesun nimissä saattanut päättää esim. että kaikilla autolla pitää nimellinen CO2 päästö olla alle 90 g/km. Mikä käytännössä tarkoittaa, että kaikki liisarit ovat sähköautoja.
Siis sähköautoja, jotka kulkevat ison polttomoottorin voimin ja kuluttavat pahimmillaan 12 l/100 bensaa. Koska työpaikalla ei ole latausmahdollisuutta eikä autojen käyttäjillä ole latauspaikkaa kotona.
Mutta paperilla näiden autojen kulutus on 1,5 l/100 km ja tilastoissa ne lasketaan sähköautoiksi, joiden avulla polttomoottorit katoavat 2026 mennessä ja liikenteen päästöt puolitetaan 2030 mennessä... siis patteriuskovaisten levittämien valheiden mukaan.
Tyypillisin sähköauton vajaat 6 l/100 km kuluttava plugari. Joten keskimääräinen sähköauton polttoaineenkulutus on vajaa 3 l/100 km ja CO2 päästö 80 g/km. - Anonyymi
Käytettyjen ostajat määräävät hintatason. Ei myyjät.
Muistelkaamme menneitä. Muutama vuosi sitten patteiuskovaiset julistivat kiimassaan, ettei sähköauton arvo laske, vaan nousee, koska kysyntä on huima ja akku kestää ikuisesti.
Ja vähän myöhemmin oli useampikin uutinen, missä joku patteripelle itkua tuhertaen kertoi, miten tuli sähkövatkaimella tehtyä 20 000 € turskaa, vaikka lahko oli muuta opettanut.
Sähköautouskovaiset lupailivat myös, että ihan just on valtakunta täynnä akkukorjaamoita ja akun vaihto maksaa vain pari tonnia. Vaan edelleen näkyy uutisia,miten pienikin kolhu kustantaan jopa 65 000 €, kun tehtaan ohjeen mukaan akku pitää vaihtaa. Ja käytännössä korjaus on siis kalliimpi kuin käytetyn arvo, joten kertakäyttöinen vatkain paalataan automaattisesti.
Omalla rahalla ostavia kiinnostaa jälleenmyyntiarvo ja korjauskulut. Eipä vatkaimia myydä kovinkaan kummoisia määriä. Leasingautoiksi kelpaa, verovaroin (avokätiset veronalennukset) sponssattua. Lisää vetoapua antaa viherpesu eli se, että moni yritys on päättänyt, että liisariksi kelpaa vain sähköauto. Siis sähköauto, jossa on iso polttomoottori ja 30 km ajomatkaan (kesällä) riittävä akku.
- Anonyymi
Uusissa autoissa on satoja antureita ja kymmeniä ohjainbokseja, joista tulee joku aina olemaan rikki. Pahimpia ja ärsyttävimpiä ovat kuskia holhoavat ja vahtivat systeemit.
- Anonyymi
Jos haluaa sähköautolla ajaa, niitä pitää olla kaksi. Toinen on aina korjaamolla
- Anonyymi
Peruuttelin myös lehtitilauksia kun en ole kiinostunut uuden tekniikan autoista. Onnistuneesti sain myytyä 2v vanhan uuden autoni pois ja otin vaihdossa hänen 10v vanhan autonsa ja sain tukon selvää rahaa käteen. Paljon leppoisampaa arkea nyt. Velkaa ei ollut uudestakaan autosta. Menköön nyt muutama vuosi vanhemmalla kalustolla mutta laadukkalla japseilla. Vielä hankin yhden vanhan mb auton ja ei ole ”bluray” aikakautta. G mersu.
- Anonyymi
Kyllä vanhoja käsivaihteisia romuja piisaisi han kotimaassa ei niitä 16 vuotta vanhoja tarvitse ulkomailta asti. Opel Astra 2008, muutama satanen, ei kelpaa, ihan hyväkuntoinen 235000km. Miten romu auton pitää olla, että se polttijsjepelle kelpaa, ilmaiseksi kai pitäisi antaa. Ulkomailta tuodaan 15 vuotta vanhoja keskimäärin ja sähköautot ovat 2-3 vuotta vanhoja. Polttikset ovat siis 20-30 vuotta vanhoja. Niissä ei ole mitään ajoa haittaavia lisävarusteita, edes ABS: ää. Älkkä olkka huolissaan kyll vanhoi romui piissa, sanoi jo Hietanen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vanhoja käsivaihteisia romuja piisaisi han kotimaassa ei niitä 16 vuotta vanhoja tarvitse ulkomailta asti. Opel Astra 2008, muutama satanen, ei kelpaa, ihan hyväkuntoinen 235000km. Miten romu auton pitää olla, että se polttijsjepelle kelpaa, ilmaiseksi kai pitäisi antaa. Ulkomailta tuodaan 15 vuotta vanhoja keskimäärin ja sähköautot ovat 2-3 vuotta vanhoja. Polttikset ovat siis 20-30 vuotta vanhoja. Niissä ei ole mitään ajoa haittaavia lisävarusteita, edes ABS: ää. Älkkä olkka huolissaan kyll vanhoi romui piissa, sanoi jo Hietanen.
Niinpä otetaan mallia Kuubasta ja yhdistetään vanhat vm 1990 vw ja toyota..vot hyvä tulee..
- Anonyymi
sosialistien luoma verohelvetti estää uusien autojen kaupan
sdp- Anonyymi
ai että pitäisi rikkaiden saada taas autonvaihtoon rahaa...ei ihme että suomi on konkurrssin partaalla.. onneksi ei ole valtion kassassa enää rahaa eikä tule..
- Anonyymi
Uusien autojen kaupan estävät tolkuton hinta ja tolkuttomat korjauskustannukset.
2023 uutena myydyn polttomoottoriauton keskihinta oli 30 000 ja sähkövatkaimen 50 000. No, vatkaimien hinnat ovat hieman laskeneet, mutta päälle 40 000 ne muut kuin ihan pelkkään nurkkapyöritykseen sopivat maksavat yhä. Ja siihen nurkkapyöritykseen saa pienen polttomoottoriauton 20 000 eurolla.
Lisäksi on ollut uutisia siitä, miten korjauskelvottomiksi kertakäyttötuotteiksi sähköautot on suunniteltu. Pienenkin kolhun korjaaminen maksaa yhtä paljon kuin uusi auto, joten ei kannata edes yrittää - paaliin vaan oikopäätä!
Plugarit vieläkin hupaisampia. Vaikka akun kapasiteetti on 20 % täyssähköauton akusta, se voi olla melkein yhtä kallis. Lisäksi on polttomoottori, jota "pätkäkäyttö" rasittaa kovasti. Huollontarve on suurempi (siis plugarin öljy pitää vaihtaa useammin kuin polttomoottoriauton öljy), vaikka plugarissa kone käy vain osan aikaa! Tai juurikin tästä syystä pitää vaihtaa öljy useammin. Kun ei konetta aina käytetä kunnolla kuumaksi asti.
Lisäksi on jo nähty, että plugarin tekniikalle 150 tkm on jo paljon. Tässä kohtaa voi jo akku alkaa hiipumaan tai polttomoottori sanoa poks... eli käyttöikä on reilusti lyhyempi kuin polttomoottoriautoilla ja kun hankintahintakin on kalliimpi.... käyttökulut huimat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ai että pitäisi rikkaiden saada taas autonvaihtoon rahaa...ei ihme että suomi on konkurrssin partaalla.. onneksi ei ole valtion kassassa enää rahaa eikä tule..
Nimenomaan rikkaiden autoilua nyt rahoitetaan. Tavikset osteli keskimäärin 30 000 autoja. Nyt pitäisi ostaa 10-20 tonnia kalliimpi plugari tai sähkövatkain.
Mutta toisessa päädyssä hinnat laski... siis kun puhutaan autoista, joiden hinnat lähempänä 100 000 kuin 30 000. Näissä oli reilusti massaa ja isommat koneet -> isot CO2 päästöt ja verotaakka. Kun vaihdetaankin tekniikaksi plugari, tippui verotus niin, että malliston tehokkain ja hyvin varusteltu versio saattoi olla halvempi kuin pelkän polttomoottorin voimin kulkeva karvalakki. Kas siinäpä kymppitonnien kädenojennus per auto. Poliitikoille ja heidän hyvävelikerholleen. Eikä muutoin ollut oikeistohalitus näitä päätöksiä tekemässä...
Ja täyttä viherpesuahan tämä on ollut. Paperilla plugarit lasketaan sähköautoiksi ja näiden avulla pitäisi liikenteen päästöt puolittaa 2030 mennessä. Sitä odotellessa... kas kun Suomessa plugarien keskikulutus on vajaa 6 l/100 km ja koko EU alueella 7 l/100 km.
Eipä ole hurjaa eroa edes autokannan keskiarvoon eikä etenkään uusiin autoihin. Nythän saa kaupasta polttomoottoriautoja, joilla maantiekulutus voi olla viitosella alkavissa lukemissa ja taajamapyörityksetkin sujuu kuutosella alkavin lukemin.
Toisessa vaakakupissa kasvaa sähköistymisen myös kasvanut autojen massa - sähkövatkaimissa alle 2000 kg on poikkeuksellisen kevyt. Ja näkyy korjaaminen olevan niin kallista, että käyttöikä päättyy ensimmäiseen kolariin tai pohjakostetukseen.
Suuremmat päästöt valmistuksesta, lyhyempi käyttöikä sekä plugarien 300-400 % luvattua suuremmat CO2 päästöt.... sähköistyminen ei ole yhtään pienentänyt liikenteen päästöjä missään päin maailmaa. Saatiinpa vaan hemmetisti lisää massaa (lisää myös tieverkon kulumista) sekä hintaa.
- Anonyymi
Hauska avaus ja niin väärin kuin olla voi. Suomalaiset ostavat uusia autoja, tosin tällä hetkellä vähemmän kuin hallitus ja lama sotkee taloutta ja ihmiset katsovat miten asiat kehittyvät. Ulkoa tuodaan paljon vähän ajettuja autoja kokoajan ja niitä ostaa pääosin yksityiset. Jossain vaiheessa kun talous lähtee taas nousuun ja hallitus vaihtuu, niin silloin viimeistään autokauppa vilkastuu ja uusien kauppa siinä samassa.
Nyt kansa on jarrut päällä ja katselee kuinka paljon hallitus tekee vielä virheitä ja kuinka paljon ne vaikuttavat kansalaisen talouteen ja arkeen.- Anonyymi
Tässä voi myös katsella autotehtaiden virheitä. Hinta/laatusuhde edelleen surkea sähköautoissa - alle 50 000 € autot täynnä juosten kusemista, lastentauteja ja överiksii vedettyä haluupusta.... näitä voisi sietää, jos hinta alkaisi kakkoslella... 15 tonnia halvemalla saa paljon viimeistellymmän polttomoottoriauton. Mutta sen kanssa taas tiedä, mitä verotempauksia luvassa. Tosin verolle on vatkaimetkin pantava.
Seuraavana voi tulilinjalla olla huijaushybridit, jotka paperilla tupruttaa 40 g/km (kulutus 1,5 l/100 km) ja todellisuudessa 140-180 g/km (Suomen - koko EU keskiarvo).
Ihmeen vähän on puhuttu siitä, että päästöt 300-400 % lupauksia suuremmat. Mutta ihan samalla lailla hyssyteltiin dieselien NOx päästöjä vuosikymmenen ajan.
Sähkövatkaimet liian keskentekoisin (edelleen kontataan samoissa asioissa kuin 3 vuotta sitten, esim. halvemman pään autoista puuttuu akun esilämmitystä, käyttöliittymät umpisurkeita) kalliita ja arvonalenema liian julma. Plagarit viimeisimpien tietojen valossa vielä huonompia, kun tekniikan kestävyyskin osoittautunut kyseenalaiseksi. Voi olla 150 tkm jo pitkä matka näille.
Joskus 2016 pohdiskelin, että seuraava autoni voisi olla sähköauto. Tuon jälkeen auto vaihtunut kahdesti ja nyt pohdin, kannattaako vatkaimeen vaihtaa ennen 2030 lukua. Plugareista ainakin sai vetää viivan yli. Ei kannata vaihtaa kaasuautoa plugariin, jolla todeliset CO2 päästöt olisivat 2-3 kertaiset nykyiseen verrattuna + kaupan päälle paljon suuremmat kulut & riskit monimutkaisesta tekniikasta.
Näkyy moni muukin istuvan käsiensä päällä tai tyytyvät käytettyyn. Ei pelkästään Suomessa, vaan maailmanlaajuisesti. Oli suuri virhe laittaa kaikki pelimerkit yhdelle hevoselle.
- Anonyymi
Suomessa uusien autojen markkinat eivät toimi, koska hinnoilla ei kilpailla lainkaan. Jokainen piirimyyjä myy sentilleen samanhintaisia uusia autoja. Nyt kun autokauppa ei käy, hinnat pidetään entisellään tai jopa nostetaan hintoja. Suomessa muutenkaan ei ole samanlaisia tarjouksia autoista kuin naapurimaissa. Jos markkinat toimisivat, hinnoilla kilpailtaisiin ja kauppa kävisi.
- Anonyymi
Listahinta on listahinta, mutta kyllä niistä autoista aina tarjouksen saa ja eri liikkeiden välillä hinnoissa voi olla isojakin eroja.
Toisaalta mikään ei estä ostamasta sitä autoa ulkomailta jos naapurimaassa sattuisi olemaan erittäin hyvä tarjous.
- Anonyymi
autoilua hidastaa millä voiman lähteellä ajetaan tulevaisuudessa,niin osto päätös venyy,
- Anonyymi
Uuden tai vähän käytetyn / nuoremman kuin 7-8v vanhan auton ostaminen ei ole ollut lähestään niin järkevää tai taloudellisesti kannattavaa kuin 10-25 vuotiaan auton osto on käyttöautoksi.
Ja järkevää ottamatta autoja joissa teknisesti turhia, useita vikaantuvia ja haitallisia tekniikoita.
Nyt jo iso määrä automaattivaihteisia 2005-2010 poistunut liikennekäytöstä vain vaihteiston takia. DPF, urea, sähköajon komponenttien vikaantumiset tuovat samaa.
Autoni ovat makseneet 28 vuoden aikana 1600-3700€ ja eri autoja ollut 5 kpl, 3700€ auto oli 5kk koska diesel ja väliaikainen auto ennen kuin löysin paremman 5 vuotta vanhemman vuoden 2003 bensa auton reilu 5 vuotta sitten, sen hinta oli 1600€.
Autoalan rapautuminen, uusien autojen turha tekniikka, ärsyttävä tekniikka, haitat on nouseet 20 vuoden aikana.
Huollan, korjaan autoni, traktorini, kaikki muut työkaluni itse omin aivoin ja käsin. 28 vuoden aikana yli yksi korjaus 250€, jakohihnaremontit on olleet 50-100€, huollot vuosittain 30-50€
Tuosta autoalan rapautumisesta ja ylihinnoista, jos jollakin on auto urea, ureaputkeen muodostuu kidettä tai jotain, järjestelmä ei toimi. Jos omistaja ajaa autoliikkeeseen niin eivät puhdista vaan ehdottavat 1500-2000€ laskua kaikkien osien vaihtoon.
Sama asia jos vesialtaan vesilukko on likainen ja sitä ei puhdista vaan vaihtaa uuden altaan ja viemäriputken, vesilukkoineen. Yhtä älytöntä. - Anonyymi
Suomi on holhous- ja hyysäysyhteiskunta, jonka piti olla ikuinen hyvinvointiyhteiskunta mutta toisin kävi. Rahat ei riitä ja kansa köyhtyy. Työpaikat häviävät ja kansa itkee tukien perään. Syytellään toisiamme ja nyt odotetaan että demareista on mukamas pelastus. Turha toivo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan493202Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282919- 1212336
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111346
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802