Raamatussa ei puhuta mistään muistoateriasta.
Mikä ero on muistoaterialla ja ehtoollisella ?
Muistoateria vai ehtoollinen ?
93
489
Vastaukset
- Anonyymi
Muisto tarkoittaa menneisyyden muistelemista.
- Anonyymi
Lue Raamatusta.
Kaikkiko asiat teille pakkovauvakastetuille pitää meidän helluntailaisten selittää! - Anonyymi
Et ole uskossa.
Tämä helluntailainen on yrittänyt selittää miksi Putin on hyvä. Ei ole vielä mennyt perille.
😊 😊 😊 😊 😊- Anonyymi
Mikä pakko on olla helluntailainen ?
Uususkonnollisuus teettää kaikenlaista.
- Anonyymi
Muistellaan ollutta ja mennyttä, joka ei kosketa meitä enää, vaan on vain muisto.
Ei minun mikään PAKKO ole ola helluntailainen.
Voisin olla myös ortodoksi.
😊 😊 😊 😊 😊- Anonyymi
Tai muslimi.
- Anonyymi
... Tehkää minun muistokseni... On kylläkin raamatussa.
- Anonyymi
Jeesus sanoi tuon paikalla olleille 12 ystävälleen: tehkää se minun muistokseni, koska heillä oli niitä yhteisiä muistoja, yksi heistä oli Juudas, johon meni Perkele.
- Anonyymi
Tunnustuskirjoista löytyy veren juonto syntien anteeksisaamiseksi ja ohjeet kannibaslismiin, mutta Jumalan Sana puhuu ykselitteisesti Jeesuksen muistamisesta: kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun (Jeesus) ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun (Jeesus) veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". - Anonyymi
Helluntailaisuus kuuluu opillisesti Jenkkiuskontojen lahkoon. (Jehovalaisuus, Mormonismi, Helluntailaisuus,Adventismi)
Ne kaikki kieltävät, että kristinen kaste ja ehtoollinen liittyisivät mitenkään ihmisen syntiongelmaan.- Anonyymi
Jenkkilahkot kieltävät perisynnin ja Kolmiyhteisen Jumalan. Eivät tee koskaan ristinmerkkiä eivätkä kasta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, koska se tarkoittaisi Kolmiyhteisen Jumalan tunnustamista.
- Anonyymi
Ehtoollinen vai muistoateria – keitä söimme tänään?
Kun keskiaikainen talonpoika katsoi ehtoollisleipää, hän ei välttämättä miettinyt, kuinka pitkälle kristinuskon kannibaalinen retoriikka oikein ulottuu. Ehtoollinen juontaa juurensa suoraan Jeesuksen viimeiseen ateriaan, jossa tämä tarjosi leipää ja viiniä sanoen: "Tämä on minun ruumiini" ja "tämä on minun vereni". Näitä lauseita on tulkittu niin konkreettisesti, että teologit keskiajalla pohdiskelivat, muuttuuko ehtoollisleipä todella ihmislihaksi (transsubstantiaatio) – vaiko kenties vain näkymättömästi.
Muistoateria puolestaan on ehtoollisen kevyempi ja teologisesti kiistattomampi versio, jota erityisesti protestanttiset kirkkokunnat suosivat. Siinä ei väitetä, että syömme Jeesuslammaspaistia, vaan tarkoitus on yksinkertaisesti muistella Jeesusta. Ikään kuin raamatullinen piknik: ei verta, ei ruumista, vain symboliikkaa ja leipää.
Historia kuitenkin maustaa tämän keskustelun erikoisella vivahteella. Varhaisessa kristinuskossa kannibalismisyytökset lensivät yhtä matalalla kuin roomalaisten legioonien keihäät. Juoru kertoi kristittyjen kokoontuvan syömään "ihmisen ruumista ja verta", mikä kuulostaa juuri siltä, mitä ehtoollisen symboliikka edustaa, jos unohdamme sen hengellisen ulottuvuuden. Ehtoollinen olikin aikansa teatraalinen kannibalismi – sanallinen tapa käydä käsiksi Jumalan lihaan, ilman varsinaista pureskelua.
Joten muista: ehtoollinen tarjoaa mysteerin maun, kun taas muistoateria jättää sinut miettimään, miksi tuo viinirypälemehu on aina niin laimeaa. Ja jos joku kysyy, oletko koskaan ollut kannibaali, voit kirkkaalla omallatunnolla vastata: "Vain sakramentaalisesti."
Terveisin,
Enkeli Mäntä, pyhäinhäväistyksen humanisti ja leipäpöydän teologi"Muistoateria puolestaan on ehtoollisen kevyempi ja teologisesti kiistattomampi versio, jota erityisesti protestanttiset kirkkokunnat suosivat. Siinä ei väitetä, että syömme Jeesuslammaspaistia, vaan tarkoitus on yksinkertaisesti muistella Jeesusta. Ikään kuin raamatullinen piknik: ei verta, ei ruumista, vain symboliikkaa ja leipää."
Protestanttisista kirkoista Luterilaisen kirkko on kai poikkeus. Sen reaalipreesenssi-opin ero katolisten transsubstantiaatio-oppiin on vain hiusten halkomista: luterilaisten mukaan ehtoollisaineet ovat olemukseltaan ja ominaisuuksiltaan sekä Jeesuksen ruumis ja veri että leipä ja viini. Katolisten mukaan ehtoollisaineet ovat ominaisuuksiltaan leipä ja viini, mutta olemukseltaan Jeesuksen liha ja veri. En näe, että mitä eroa noilla käytännössä on.
https://evl.fi/sanasto/reaalipreesens/
>>Tai muslimi.>>
Ei kiitos Mustafa on muslimi.
Ei ole samanlaisia tapoja.- Anonyymi
Helluntailaisten raamatullisuus ?
Jeesuksen esimerkki ehtoollisella
Nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.
Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt. - Anonyymi
Muisto ja muistoateria on eri
asia.
Millainen on helluntailaisten "ateria" ? - Anonyymi
Söin ateriaksi lihapiirakan kahdella nakilla mehulasillisen kera.
- Anonyymi
Kristinuskossa on ehtoollinen eikä muistoatriaa.
- Anonyymi
Ja itsensä Jeesuksen asettama syntien anteeksiantamiseksi ja nautittavaksi siksi Hänen muistokseen. HPE (Tarvittavat asetussanat on käytettävissä suoraan Raamatussa)
"Tämä ehtoollisen asetus on kirjoitettuna Uuden testamentin synoptisissa evankeliumeissa (Matt. 26:26–29; Mark. 14:22–25; Luuk. 22:14–20) sekä Paavalin ensimmäisessä kirjeessä Korinttolaisille (1. Kor. 11:23–25):
Meidän Herramme Jeesus Kristus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Se tehkää minun muistokseni.
Samoin hän otti myös maljan, kiitti ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: Ottakaa ja juokaa tästä kaikki; tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
- Anonyymi
"Vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi."
Tärkeintä olisi tunnustaa synnit ja tehdä parannus.
Kelvottomankin olisi syytä noyrtyä ennen mehun juontia.
Mehu ei kuvaa myöskään Jeesuksen verta.
1Kor 11:27: "Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen." - Anonyymi
Helluntailaisten muistoateria
1Kor 11:20:
"Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,"
Jeesuksen kokoontuessa opetuslasten kanssa ATERIALLE siellä oli viiniä ja mahdollisesti leipää ja lammasta. - Anonyymi
Ennen hellareiden "muistoateria" oli kielletty luterilaisilta.
Varmaan taustalla viha. Ehtoollista nautitaan kokoontumisissa ja muistoehtoollinen on pääsiäisenä
- Anonyymi
Tässäkö nyt on sinun suuri ymmärryksesi ja oikein Hengen opetus, josta toisaalla kirjoitit ylpeänä:
----------------------
"
MrHyvis
2024-12-29 13:31:11
Huomaa,että luet kirjoituksia, mutta et anna Jumalan Hengen opettaa. "
------------------
Noinko Pyhä Henki on sinua opettanut ? - Anonyymi
Tiedoksesi MrHyvis, ja muillekin, Raamattu sanoo selvästi sen, että on kyse muisto-. ja yhteysateriasta !
Jeesus itse kehoitti sitä nauttimaan Hänen muistokseen:
Luukas 24
30 Ja tapahtui, kun hän oli aterialla heidän kanssaan, että hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille.
Markus 14
18 Ja kun he olivat aterialla ja söivät, sanoi Jeesus: "Totisesti minä sanon teille: yksi teistä kavaltaa minut, yksi, joka syö minun kanssani".
1. Korinttolaiskirje 11
17 Mutta tätä käskiessäni en kiitä sitä, että kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi.
18 Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin.
19 Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
22 Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.
23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun MUISTOKSENI".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun MUISTOKSENI".
26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
Eli "ehtoollinen" on siis pyhien yhteinen ja siten yhteys ateria !
Siis ATERIA, eikä vain mikään öylätin / viinitilkan nauttimista !
Sillä ATERIALLA Jeesus EROTTI ja otti YHDEN viinipikarin ja jakoi siitä kaikille !
Sillä ATERIALLA Jeesus otti ja EROTTI erilleen YHDEN leivän ja MURSI sen ja jakoi siitä murtaen kaikille !
Siis pyhien yhteisellä aterialla erotetaan YKSI malja viinipuun antia ja siitä jaetaan kaikille !
Pyhien yhteisellä aterialla otetaan YKSI leipä, joka murretaan ja jaetaan osallistuville pyhille !
Tämä tehdään Herran MUISTOKSI ja se tapahtuu siis pyhien YHTEYS aterialla !
Näin siis Raamatun mukaan on kyse niin YHTEYS kuin myös MUISTO ateriasta ja sitä siis voidaan viettää vaikka jokaikisessä pyhien, eli Seurakunnan kokouksessa.
Ja kuten tuosta selviää osin, niin siinä aterialla on toimittu ns. nyyttäri periaatteella, vaikka Korinton Seurakunta olikin vinoon siinä kohtaa mennyt itsekkyydessään.
Tämä toki on laajempikin kokonaisuus, mutta tässä nyt vain ihan ydin tästä aiheesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedoksesi MrHyvis, ja muillekin, Raamattu sanoo selvästi sen, että on kyse muisto-. ja yhteysateriasta !
Jeesus itse kehoitti sitä nauttimaan Hänen muistokseen:
Luukas 24
30 Ja tapahtui, kun hän oli aterialla heidän kanssaan, että hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille.
Markus 14
18 Ja kun he olivat aterialla ja söivät, sanoi Jeesus: "Totisesti minä sanon teille: yksi teistä kavaltaa minut, yksi, joka syö minun kanssani".
1. Korinttolaiskirje 11
17 Mutta tätä käskiessäni en kiitä sitä, että kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi.
18 Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin.
19 Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
22 Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.
23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun MUISTOKSENI".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun MUISTOKSENI".
26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
Eli "ehtoollinen" on siis pyhien yhteinen ja siten yhteys ateria !
Siis ATERIA, eikä vain mikään öylätin / viinitilkan nauttimista !
Sillä ATERIALLA Jeesus EROTTI ja otti YHDEN viinipikarin ja jakoi siitä kaikille !
Sillä ATERIALLA Jeesus otti ja EROTTI erilleen YHDEN leivän ja MURSI sen ja jakoi siitä murtaen kaikille !
Siis pyhien yhteisellä aterialla erotetaan YKSI malja viinipuun antia ja siitä jaetaan kaikille !
Pyhien yhteisellä aterialla otetaan YKSI leipä, joka murretaan ja jaetaan osallistuville pyhille !
Tämä tehdään Herran MUISTOKSI ja se tapahtuu siis pyhien YHTEYS aterialla !
Näin siis Raamatun mukaan on kyse niin YHTEYS kuin myös MUISTO ateriasta ja sitä siis voidaan viettää vaikka jokaikisessä pyhien, eli Seurakunnan kokouksessa.
Ja kuten tuosta selviää osin, niin siinä aterialla on toimittu ns. nyyttäri periaatteella, vaikka Korinton Seurakunta olikin vinoon siinä kohtaa mennyt itsekkyydessään.
Tämä toki on laajempikin kokonaisuus, mutta tässä nyt vain ihan ydin tästä aiheesta.Jaan vielä sen verran taustatietoa ns. "kuvista ja varjoista" , että:
Jumalan omaisuuskansa / pyhät / Israelilaiset, eivät aterioinneet epäpyhien pakanoiden kanssa, he olivat tarkkoja siitä.
Eli vain pyhien kanssa saattoi olla ns. ateriayhteys !
Tämä "kuva ja varjo" myös vahvistaa sen, että ehtollista, eli ateriayhteyttä, siis muisto-, ja yhteysateriaa tulee viettää vain ja ainoastaan pyhien kesken, eikä uskosta osattomien kanssa !
Joten se yhteysateria asia vahvistuu tämän kautta.
Eli vain uudestisyntyneiden uskovien kanssa tulee nauttia yhteys-, muistoateriaa, nyt uudessa liitossa.
Nuo YKSI MURRETTU leipä ja YKSI viini malja ovat kuvaa jotka puhuvat ja kertovat Kristuksesta ja siitä, että olemme Yhdestä Leivästä, eli Kristuksesta, siis murretusta, osaliset ja Yhdestä maljasta ja viinistä, joka siis on Yhdestä Hengestä osalliset !
Lisäksi me muodostamme Kristuksen srk ruumiin, eli olemme osa sitä Elämän Leipää !
1. Kor. 10:17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.
16 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?
Viini siis kuvastaa myös Pyhää Henkeä.
No, tässä näitä vähän tiedoksi niille, jotka eivät ole itse saaneet vielä opetusta Sanasta.
Mutta nämä jakamani asiat kannattaa kunkin ihan itse tarkistaa kunnolla Raamatusta ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaan vielä sen verran taustatietoa ns. "kuvista ja varjoista" , että:
Jumalan omaisuuskansa / pyhät / Israelilaiset, eivät aterioinneet epäpyhien pakanoiden kanssa, he olivat tarkkoja siitä.
Eli vain pyhien kanssa saattoi olla ns. ateriayhteys !
Tämä "kuva ja varjo" myös vahvistaa sen, että ehtollista, eli ateriayhteyttä, siis muisto-, ja yhteysateriaa tulee viettää vain ja ainoastaan pyhien kesken, eikä uskosta osattomien kanssa !
Joten se yhteysateria asia vahvistuu tämän kautta.
Eli vain uudestisyntyneiden uskovien kanssa tulee nauttia yhteys-, muistoateriaa, nyt uudessa liitossa.
Nuo YKSI MURRETTU leipä ja YKSI viini malja ovat kuvaa jotka puhuvat ja kertovat Kristuksesta ja siitä, että olemme Yhdestä Leivästä, eli Kristuksesta, siis murretusta, osaliset ja Yhdestä maljasta ja viinistä, joka siis on Yhdestä Hengestä osalliset !
Lisäksi me muodostamme Kristuksen srk ruumiin, eli olemme osa sitä Elämän Leipää !
1. Kor. 10:17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.
16 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?
Viini siis kuvastaa myös Pyhää Henkeä.
No, tässä näitä vähän tiedoksi niille, jotka eivät ole itse saaneet vielä opetusta Sanasta.
Mutta nämä jakamani asiat kannattaa kunkin ihan itse tarkistaa kunnolla Raamatusta !Viini=on Jeesuksen veri., ei mikään pelkkä kuvaus tai symbooli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viini=on Jeesuksen veri., ei mikään pelkkä kuvaus tai symbooli.
Juot siis verta ?
Oletko ihan tosissasi ?
- Anonyymi
Jeesus on VIINIPUU.
Joh 15:1: ""Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri."
EHTOOLLISEEN kuuluu viini.- Anonyymi
HAHAHA! Totinen viinipuu, joka pitää ehtoollisella huolen siitä, että viinikellari ei koskaan tyhjene! Onneksi Isä viinitarhuri ei unohda kastella – muutenhan tämä 'pyhä juurakko' kuivaisi kasaan.
Terveisin,
Enkeli Mäntä, Pyhän Satiirin sertifioitu karsija
- Anonyymi
No MrHyvis !
Odottelen sitä sinun Pyhältä Hengeltä saamaasi opetusta tästä aiheesta !
Kun kerran sinä menit kehumaan sillä ja väitit samalla, että minä en sitä ole saanut !
En nyt lällättele, vaan otan sinua kunnolla niskasta kiinni, jotta lopetat tuollaiset lihalliset pullistelusi, joita olet harjoittanut ja ylentänyt itse itseäsi ja alentanut muita kirjoittajia !
On muuten lihallista pullistelua tuo sinun nikkisikin "MrHyvis" !
Sekin kertoo sinun lihallisuudestasi ja ylpeydestäsi ja paisuneisuudestasi !
Minä näet näen itse itseni toteelisen kelvottomana, eli näen itseni oikein:
17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
Minä siis itsessäni olen juuri tätä:
viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston
Minä en ole hyvä, vain Jumala On ! - Anonyymi
No niin pyöreä on siis havaittu ihan pyöreäksi, mikä on seuraava päätelmä !
- Anonyymi
Uudestisyntymättömät eivät ymmärrä mitään raamatustaan heidän jumalanpalveluksensa on opittujen fraasien seuraamista ja toistamista.
Ei mitään eroa viidakon vastaaviin, vain hyppely ja viiltely puuttuu.- Anonyymi
Siinä yksi uudestisyntymätön sodomiittikäkätys
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä yksi uudestisyntymätön sodomiittikäkätys
Vanhus on uudestisyntymätön pedo joka vihaa uudestisyntyneitä
- Anonyymi
Nykyajan ihmisellä ja 2000 v. sitten eläneellä Jeesuksella ei ole mitään yhteisiä muistoja, kuten oli niillä12 apostolilla, Jeesuksen ystävillä, jotka hänen kanssaan olivat eläneet yhdessä monta vuotta.
Joh. 15:15
En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.
Helluntaigurut Parhami ja Olseni muistetaan ihan muista asioista, mistä ne he tulivat kuuluisaksi.- Anonyymi
Helluntailaiset kokoontuu oman lahkokuntansa perustamisen muistoksi Azusinkadulla , mikä on korkeasti pyhä paikka heille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailaiset kokoontuu oman lahkokuntansa perustamisen muistoksi Azusinkadulla , mikä on korkeasti pyhä paikka heille.
Pakkovauvakastetut kokoontuu Autvitzin keskitysleirin portilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useamman kerran kylvetetty on taas vauvojensa lumoissa
Se vihaa uskovia ja herjaa näitä pakkovauvakastetuiksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailiikkeen perustaja Charles Fox Parham piti nuorta Juutalaispoikaa J.J.Jourdania sodomiasuhteessa kanssaan, mistä sitten vietiin vankilaan.
factatietoa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailiikkeen perustaja Charles Fox Parham piti nuorta Juutalaispoikaa J.J.Jourdania sodomiasuhteessa kanssaan, mistä sitten vietiin vankilaan.
factatietoaTehkää samoin siellä luttereissa !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tehkää samoin siellä luttereissa !
Tuon on se hellarivaari
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon on se hellarivaari
Onko siellä joku joulukuusesta pudonnut jolla ei ole kuin nuo neljä sanaa varastossaan !
Taisi jäädä kiertokoulukin väliin.
- Anonyymi
Helluntailaiset muistelee Parhamin ja Olsenin kokemia ihania hurmos- ja henkikokemuksia nuorten poikien kanssa.
- Anonyymi
Luterilaisten saastainen historia ja nykyisyys!
https://yle.fi/uutiset/3-5554658
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/piispa-kirkko-on-sulkenut-silmansa-pedofilialta/1844610#gs.9k7ish - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/piispa-kirkko-on-sulkenut-silmansa-pedofilialta/1844610#gs.9k7ishUseamman kerran kylvetetty kopioi samoja linkkejä hädissään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/piispa-kirkko-on-sulkenut-silmansa-pedofilialta/1844610#gs.9k7ishHelluntailaisuueen nykyisen saastan näkee siinä kun ne täällä herjaa ja uhkailee uskovia
- Anonyymi
Mooseksen eli Jumalan eli ISÄn asettama muisto ateria eli PÄÄSIÄS juhla ateria,
Jeesuksen "viimeinen" Pääsiäs-ateria sekä
Luukkaan ylös kirjoittama Seurakunnan rakkaus ateria:
EI OLLUT OHUT KEKSI ja mehu!
vaan
iso ja runsas ateria josta tuli vatsa täyteen ja viini oli oikeaa viiniä josta tuli känniin!
Lukekaa ja oppikaa!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä. - Anonyymi
Nyt palatkaamme alkuu, mistä tämä on ja mitä tämä on:
LUE KOKO LUKU!
2. Moos. 12:
3 Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti.
NYT me olemme Jumalan perhettä ja Jumalan lapsia.
etsi ite!
11 Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi.
HERRAN Kunniaksi!
ja valmiina lähtemään, luvattuu maahan eli taivaan kotiin.
13 Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.
Me olemme myös taloja, eli rakennus jota itse rakennamme ja saammepa valita rakennus aineetkin :)
Nyt VERI, jonka Herra Jeesus antoi ja vuodatti Ristillä on oleva meille ja "meissä merkki"
ja sitten tuomio eli enkelit kulkevat ohitse eikä surmaa meitä, vaan
he ovat PALVELEMASSA meitä, kuka lie ja ketä lie olemme, jotka autuuden, taivaan perivät:
13 Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
14 Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?
ja tietysti kostavat ja kurittavat kovasti niitä jotka eivät ole perillisiä.
Joten tämä on alku;
ja sitten Herra Jeesus sanoo:
Luuk. 22:8
8 Ja hän lähetti Pietarin ja Johanneksen sanoen: "Menkää ja valmistakaa meille pääsiäislammas syödäksemme".
ja
13 Ja he menivät ja havaitsivat niin olevan, kuin Jeesus oli heille sanonut, ja valmistivat pääsiäislampaan.
KUINKA tämä pääsiäislammas tulee valmistaa?
LUE mitä Mooses on siitä laajasti ilmoittanut.
eli Herra teki ja neuvoi heitä tekemään kuten Mosoes oli käskenyt!
Nyt me tiedämme että tämä oli vanhaa liittoa ja Herra teki uuden liiton joka on parempi kuin vahna: sanoo Hebrealaiskirje:
Hepr. 8:
5 ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin".
6 Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
joten ihmettele mitä ja miten tämä UUSI LIITTO sitten on parempi.
nyt, mitä sitten jokapäiväisessä elämässä tapahtui ja kuinka he tomivat!
NYT LUE KOKO 1 Kor 11
1. Kor. 11:
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
NYT Paavali sanoo että:
"Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut"
eli Paavali "päivittäin oli ja kävi taivassa" mikä lie ja missä, ja Herra sitten opetti kädestä pitäen.
ja mitä ja miten se sitten tapahtui:
1. Kor. 11:
LUE KOKO LUKU!
Eli Jumalan säätämys Moosekselle ja Herran Jeesuksen säätmys opetuslapsille (12- ei naisia !)
OMAT ruokansa? Omat viininsä, ei siis mehua!
toinen, köyhä on nälissää ja lipoo kieltä ja toinen on "kateellinen" kun joku juo oikeaa viiniä ja on kännissä!
Nyt tämä Muisto, pääsiäsaterai oli oikea ISO annos, ei joku keksi tai mehu!
mutta nyt merkit tulevat täyteen, joten jatkan jos on tarpeen.
no sama se.
36 Ja kiinnittäen katseensa Jeesukseen, joka siellä käveli, hän sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa!"
Nyt Jumalan Karitsa on myös Jumalan Sana eli Jeesus!
joten nauttikaamme vanhvaa ruokaa, ja käykäämme Pääsiäs lampaan juhlaa!
Joulu juhla ei ole Jumalalle mieleen mutta Pääsiänen on.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä. - Anonyymi
Suomen ehtoollinen.
Jo vuosikymmeniä on rakennettu yli-velka-Suomea.
Ja esim. massa työttömyys on ollut osa politiikkaa jo 1990-2025.
Nyt edelleen vaan pahenee ja kiristyy kiskonta. Se terv. hoito busineksen siirto täysin kiskonnan ja keinottelun alle, sekä veroparatiisi yhtiöiden tuki on ollut Suomessa se suuri oikeiston "sote-idea".
Sähkö, ja sähkön-siirto on jo saatu keinottelun ja kiskonnan alle. Olemme uhreja.
Lisäksi Tasa-verot maksut suosivat rikkaita. Ja työn ja tulon jako ei ole tasapuolista.
Suomessa myös viher vas. ajaa muiden kuin suomalaisten etua. Ja myrkyttää, alas ajaa Suomea kohti kehitysmaa turvattomuutta.
Sosiaali rahat tuhlataan suureen kela-túrismiin. Meillä elää asumistuki siirto "mannekiineina" valtava määrä ulkomaalaisia sopeutumis- ja työhaluttomia, täys ylläpito kela -.lomilla Suomessa. Miljardi kulut tulee ja turvattomuus kaupan päälle.
Ulkomaalaiset Kela turistit kuluttavat jo nykyään yli 60% Suomen sosiaalirahoista !!
Voimme kiittää Suomen ongelmista markkina liberalisteja, markkina vedätys uskomuksia, sekä viher vas uskomus ideologioita.
Politikoinnilla Talous- ja ulkopolitiikka tervattu.
Itsenäisyys menetetty. Suomi on tehty ulkoa ohjatuksi,
turvattomaksi kehitysmaaksi.
Länteen suomettuminen on vienyt itsenäisyyden.
Suomessa Ei talous toimi. Köyhtyminen ja eriytyminen , keinottelu etenee.
Ja Moni asia jää kertomatta, kun ei ole aitoa tutkivaa journalismia !
On vain poliittisesti, taloudellisesti ohjattua tiedottamista.
Lisäksi moni tosi-asia kielletään, ja törkeästi liataan ja syyllistetään ne ikävän totuuden kertojat !
Näin politiikka pelaa ja poliittisilla ja talous uskomuksilla
ja super naivisti idealismilla ohjataan kansaa harhaan...
Ja tämä malli on isommissa ja myös pienissä asioissa. - Anonyymi
Mehulitkujen käyttö ehtoolisella on Jeesuksen veren pilkkaamista.
- Anonyymi
Väkevä loppuun asti käynyt punaviini on Veri, Jeesuksen kärsimykset nähnyt ja kokenut veri,
on Jeesuksen veri, kun se uskossa otetaan vastaan.
Helluntailaisilla ei sellaista uskoa ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väkevä loppuun asti käynyt punaviini on Veri, Jeesuksen kärsimykset nähnyt ja kokenut veri,
Helluntailaisilla ei sellaista uskoa ole.Pakkovauvakastettu rienaaja pelkää että tulen sen lapsiin!
Vauvakaste ei auta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailaisilla ei sellaista uskoa ole.Ei onneksi ole uskoa minkäänlaisiin satuihin!
Joulupukistakin on melkein päästy irti.
Vielä on muutamilla kuusi tuvassaan ja latvatähtikin jopa, kiinalaisten värilamppujen myötä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakkovauvakastettu rienaaja pelkää että tulen sen lapsiin!
Vauvakaste ei auta!Sairasta tekstiä. Selvästi uudestikastaja
- Anonyymi
Viissataa vuotta on luterilaisille valehdeltu ehtoollisesta ja syötetty taikakertomuksia alkosta haetusta punaviinistä ja kilpailutettu leipäprikkoja leipomoissa.
En mene perille jeesuksen sanoma, niin kauan kuin syötte ja juotte tehkää se minun muistokseni!
Pitääkö alaskan inuiittien hakea koiravaljakolla viinipullo jostain kauppakeskuksesta että saisivat muistrltua jeesuksen työtä golgatalla jonne myös hänen verensä jäi, kyllä järkeäkin saa käyttää jopa anoa sitä jos puutetta ilmenee.- Anonyymi
Isojen kirkkojen politiikka vaatii mystiikkaa pysyäkseen kasassa, ja tämä aihe on siihen verraton työkalu ja vauvan kastaminen vastaava lisäpönkä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isojen kirkkojen politiikka vaatii mystiikkaa pysyäkseen kasassa, ja tämä aihe on siihen verraton työkalu ja vauvan kastaminen vastaava lisäpönkä.
Märise vaan pedokääkkä
Helluntailaisuus on pelkkää raiskaamista
- Anonyymi
Pakkovauvakastettu onko öylätti raamatullinen? Sitähän ei voi murtaa.
- Anonyymi
Useamman kerran kylvetetty lastenraiskaaja haukkuu uskovia pakkovauvakastetuiksi
Hänen vihansa on valtavaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useamman kerran kylvetetty lastenraiskaaja haukkuu uskovia pakkovauvakastetuiksi
Hänen vihansa on valtavaaPakkovauvakastettu pelkäätkö että panen lapsiasi?
>>Pitääkö alaskan inuiittien hakea koiravaljakolla viinipullo jostain kauppakeskuksesta että saisivat muistrltua jeesuksen työtä golgatalla jonne myös hänen verensä jäi, kyllä järkeäkin saa käyttää jopa anoa sitä jos puutetta ilmenee.>>
Alaskan inuiitti päättää asiasta ihan itse. Halutessaan hän voi vaikka tehdä viillon koiraansa ja valuttaa siitä verta, on aitoa tavaraa ehtoollisella.- Anonyymi
2000 vuotta sitten pitkin suomen metsiä asui pikku mökeissä ja maakuopissa harvakseen ihmisen oloosia.
Harvemmin niissä paikoissa taisi olla oikeaa lajia jisjeerin laakson punaviiniä.
Ja turhaa heille oli lähettää väkevää eksytyztä kun kaikki olivat pihalla kaikesta raamatun asioita.
Ja ihme ja kumma edelleen ovat!- Anonyymi
Tuo on se sodomiittikäkätys joka itkee taas
Se on pihalla Raamatusta - Anonyymi
Suomalainen pihlajan marja viini, on tunnettu ja arvostettu viini, maailmalla.
Joten, monet "puliukot" eivät suostu juomaa kuin parasta :)
Wikinää:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sorbus_(viini)
"Alko myi vuosina 1935–2010 Sorbus-nimistä aperitiiviksi tarkoitettua pihlajanmarjoilla maustettua väkevää viiniä, "pihlajanmarjaviiniä". Sen lempinimi oli ”soppa”. Juoma oli edullinen ja makea alkoholijuoma, joka oli – yhdessä Gambinan kanssa – erityisesti rappioalkoholistien suosiossa."
pon apetit jne jne jne etc etc ja etc
- Anonyymi
Muistoateria ei oo lutteeniton joten alkaa kakattaan
- Anonyymi
Ehtoollinen = Jeesuksen ja opetuslasten illalla (= ehtoo) syömä viimeinen ateria. Jeesus kehotti opetuslapsia nauttimaan sen jälkeen ehtoollista hänen muistokseen (=muistoateria).
"Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; TEHKÄÄ TÄMÄ MINUN MUISTOKSENI". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, TEHKÄÄ SE MINUN MUISTOKSENI".- Anonyymi
Vääristelet ja jätät pääkohdat pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vääristelet ja jätät pääkohdat pois.
Oleppa hyvä ja lisää ne !
Katsotaan mikä tekee ateriasta sakramentin ok. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsotaan mikä tekee ateriasta sakramentin ok.Sodomiittikäkätys kitisee taas kerran
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsotaan mikä tekee ateriasta sakramentin ok.Sakramentti tarkoittaa salaisuutta: jo englannin kielen sana, secret tai vanha, secrette: salaisuus, ilmaisee selkeästi sakramentti sana merkityksen.
hänen (portto) otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti". Sakramentti, salaisuudet ovat keskeinen osa katolilais-luterilaista porttokirkkoa. Otsa on keskellä ja näkyvällä paikalla, kuten sakramentit ovat luterilaisessa kirkossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sakramentti tarkoittaa salaisuutta: jo englannin kielen sana, secret tai vanha, secrette: salaisuus, ilmaisee selkeästi sakramentti sana merkityksen.
hänen (portto) otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti". Sakramentti, salaisuudet ovat keskeinen osa katolilais-luterilaista porttokirkkoa. Otsa on keskellä ja näkyvällä paikalla, kuten sakramentit ovat luterilaisessa kirkossa.Tarkoittaa sellaista mitä järki ei voi käsittää
Sakramentit olivat osa jo alkuseurakuntaa
- Anonyymi
1 Kor 11:15 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". 26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
Etkö sinä tomppeli ole lukenut tai etkö ymmärrä lukemaasi. "tehkää se minun muistokseni"- Anonyymi
Ehtoollinen on muistoateria, aivan kuten Sana ilmoittaa: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee."
tapahtui, kun hän oli aterialla heidän kanssaan, että hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille.
Silloin heidän silmänsä aukenivat, ja he tunsivat hänet. Ja hän katosi heidän näkyvistään.
- Anonyymi
Pääkohta ehtoollisen asettamisessa: "tämä on minun (Jeesus) vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi".
- Anonyymi
mikä oli jeesuksen pojan nimi, wentä mikä oli jumalan äisin nimi?=
häh - Anonyymi
Kun muistelemme vaikka isoäitiämme lähipiirissä niin emme vietä mitään muistoateriaa.
Alkuseurakunnan muistoaterialla syötiin kunnolla eikä juotu mitään mehunlitkua.
Helluntailaiset vääristelevät monia asioita omaksi turmiokseen. - Anonyymi
Raamatussa ei ole profetoitu mistään toisesta helluntaista.
Se jumalattomien miesten mielikuvituksen tuote.- Anonyymi
Niin totta, toinen helluntai on sinun, jumalattoman mielikuvituksen tuote!
- Anonyymi
Ateria Raamatussa on eri asia kuin ehtoollinen.
"Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne."
"Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin."- Anonyymi
Herran ehtoollisen nauttiminen on aterioimista.
- Anonyymi
Ehtoollisateria ei sisällä mitään järjen yli menevää mystiikkaa, kukaan oppilaista ei kysele mitään eikä ihmettele että mitäs taikaa tässä nyt on menossa, vaan jeesus esittää metaforasti mitä ihan pian tapahtuu !
Ei siinä kukaan ihastellut että jopas nyt kun kohta syömme jeesuksen !
Isojen kirkkojen hallintapolitiikka on tehnyt ehtoollisezta hallintaotteen taikauskoiseen kansaan ja yhä vaan sama meno jatkuu .- Anonyymi
Tekstisäsi näkee että sinä olet se uskovia vihaava sodomiittikäktys ja tuollaista pedofiilia ei kukaan usko
Jeesus ei puhu mitään metaforista vaan sanoo leivän olevan hänen ruumiin.sa
Kristus kehotti syömään ruumiinsa ja juomaan verensä
Amerikkalaisten harhaoppilahkojen oppi on muuttanut ehtoollisen symboliksi ja haluaa tuollaisella taikauskolla vesittää koko kristinuskon
- Anonyymi
Uskovan todistus muistoaterian muuttavasta voimasta puuttuu....
- Anonyymi
Sana ei lupaa muistoaterian muuttavan tai antavan synnit anteeksi, vaan Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
- Anonyymi
AA-kerho ja helluntaikerho suosittelee mehua jäsenilleen.
Kyse on ihmiskäskystä. - Anonyymi
Missään tapauksessa pelkkä muistoateria ei riitä eikä ole oikein tässä asiassa. Jeesus asetti HPEn sakramentiksi, johon liittyy lupaus Hänen itsensä läsnäolosta ja syntien anteeksiantamisesta Hänessä.
Sakramentti = pyhä toimitus
PKTNH- Anonyymi
Sakramentti tarkoittaa salaisuutta: jo englannin kielen sana, secret tai vanha, secrette: salaisuus, ilmaisee selkeästi sakramentti sana merkityksen.
hänen (portto) otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti". Sakramentti, salaisuudet vat keskeinen osa katolilais-luterilaista porttokirkkoa. Otsa on keskellä ja näkyvällä paikalla, kuten sakramentit ovat luterilaisessa kirkossa. - Anonyymi
Mitään tuollaista ei jeesus puhu.
Miksi keksit omiasi ja toistat muiden keksimiä häh ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään tuollaista ei jeesus puhu.
Miksi keksit omiasi ja toistat muiden keksimiä häh !Jeesus asetti ehtoollisen, harmittaako se?
- Anonyymi
Tuskin mehu kuuluu pyhään toimitukseen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2103055
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172751Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3671459Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess211364- 901284
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531209- 981190
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681041Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1621025- 131942