Miksei kukaan kirjoita vihakirjoituksia Mattiaasta?

Anonyymi-ap

Kun hän se oli (monien mielestä)
se apostoli, joka tuli Juudaksen tilalle?

Miksei hänestä ole kirjoittelukiistaa?

20

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No ei muut kuin sinä.

    • Anonyymi

      Kirjoittakaa nyt puolustuspuheita siitä Mattiaasta, joka teidän monien mielestä oli 12. apostoli (vaikka ei ollutkaan!)

      • Anonyymi

        Jos kiellät Mattiaan, Karitsan 12. apostolin, niin kerran hän on kieltävä sinut Jeesuksen edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kiellät Mattiaan, Karitsan 12. apostolin, niin kerran hän on kieltävä sinut Jeesuksen edessä.

        Pyhässä kaupungissa ei ole mitään Paavalin perustuksia, pilareita eikä portteja.


        Ilm. 21:12

        Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. [21:12,13: Hes. 48:31-34]

        Ilm. 21:14

        Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhässä kaupungissa ei ole mitään Paavalin perustuksia, pilareita eikä portteja.


        Ilm. 21:12

        Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. [21:12,13: Hes. 48:31-34]

        Ilm. 21:14

        Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]

        Hes,84

        29 Tämä on maa, joka teidän tulee arpomalla jakaa Israelin heimojen perintöosiksi, ja nämä ovat heimojen osuudet. Näin sanoo Herra Jumala.

        Jerusalemin portit
        30 "Nämä ovat kaupungin portit: Pohjoissivulla, joka on neljätuhattaviisisataa kyynärää pitkä,
        31 on kolme porttia. Kaupungin portit on nimetty Israelin heimojen mukaan, ja nämä pohjoisen puoleiset portit ovat Ruubeninportti, Juudanportti ja Leevinportti. [48:31-34: Ilm. 21:12]
        32 Itäsivu on samoin neljätuhattaviisisataa kyynärää pitkä, ja siinä on kolme porttia: Joosefinportti, Benjamininportti ja Daninportti.
        33 Eteläsivunkin pituus on neljätuhattaviisisataa kyynärää, ja siinä on kolme porttia: Simeoninportti, Isaskarinportti ja Sebuloninportti.
        34 Länsisivu on sekin neljätuhattaviisisataa kyynärää pitkä, ja siinä on kolme porttia: Gadinportti, Asserinportti ja Naftalinportti.
        35 Koko kaupungin ympärysmitta on kahdeksantoistatuhatta kyynärää. "Tästä lähtien on kaupungin nimenä oleva 'Herra on täällä'." [Ps. 68:17; Jes. 60:14]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kiellät Mattiaan, Karitsan 12. apostolin, niin kerran hän on kieltävä sinut Jeesuksen edessä.

        Ei keneenkään tarvitse Mattiasta kieltää.
        Hän oli Pietarin ja kumppaneiden arpavalittu.

        Mutta Jeesus itse valitsi (ilman arpomista)
        apostolin, Paavali. Hän oli ja on 12. Jeesuksen apostoli.

        Sorry?

        Vain Jeesus saattoi sanoa: Joka kieltää minut ihmisten edessä...

        Mattias ei olllue "jeesus"....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kiellät Mattiaan, Karitsan 12. apostolin, niin kerran hän on kieltävä sinut Jeesuksen edessä.

        Ei sitä tarvitse kieltää eikä noteerata.

        Jeesuksen ( Karitsan) 12. apostoli oli Paavali. Jeesuksen itsensä valitsema!
        Jeeesus ei "kiellä" ketään, jotka Häntä ja Hänen sanaansa kunnioittavat.

        Piste


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä tarvitse kieltää eikä noteerata.

        Jeesuksen ( Karitsan) 12. apostoli oli Paavali. Jeesuksen itsensä valitsema!
        Jeeesus ei "kiellä" ketään, jotka Häntä ja Hänen sanaansa kunnioittavat.

        Piste

        Itse asiassa Paavali todisti Mattiaan olevan yksi kahdestatoista apostolista. Paavali kirjoitti Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta: hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,
        ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista. Juudas hirtti itsensä heti nähtyään Jeesuksen saaneen tuomion, näin tehden Juudas koskaan nähnyt ylösnoussutta Jeesusta. Juudas, yksi Jeesuksen valitsemasta kahdestatoista apostolista oli poissa, ja kuitenkin Paavali kertoi Jeesuksen ilmestyneen kahdelletoista, ei yhdelletoista.
        Apostolit valitsivat Mattiaan: "he heittivät heistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiaalle, ja hänet luettiin niiden yhdentoista kanssa apostolien joukkoon".
        Loogisesti ajatellen Mattias oli yksi niistä kahdestatoista, joille Jeesus ilmestyi: hän (Jeesus) näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista.


    • Anonyymi

      Apt.1
      Juudaksen tilalle valitaan Mattias
      20 "Jo Psalmien kirjassa sanotaan: 'Jääköön hänen asuinsijansa autioksi, älköön siinä kukaan asuko', ja: 'Ottakoon toinen hänen kaitsijantehtävänsä.' [Ps. 69:26, 109:8]
      21 Siispä on nyt valittava yksi niistä miehistä, jotka ovat kulkeneet kanssamme koko sen ajan, jolloin Herra Jeesus eli ja vaikutti meidän keskuudessamme,
      22 siitä alkaen, kun Johannes hänet kastoi, aina siihen päivään, jona hänet otettiin luotamme taivaaseen. Yksi heistä olkoon hänen ylösnousemuksensa todistajana yhdessä meidän kanssamme." [Luuk. 24:48+]
      23 Ehdolle pantiin kaksi miestä: Joosef Barsabbas, toiselta nimeltään Justus, sekä Mattias.
      24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15+ | Sananl. 16:33]
      25 astumaan tähän palvelutehtävään ja apostolin virkaan, josta Juudas luopui mennäkseen sinne, minne kuului."
      26 Sen jälkeen he heittivät miehistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiakselle. Näin hänet valittiin ja liitettiin kahdentenatoista apostolien joukkoon.

    • Anonyymi

      Ehkä siksi Mattiasta ei herjata koska hän ei ole kirjoittanut
      Raamattuun mitään. Raamatussa ei ole Mattiaan evankeliumia
      eikä Mattiaan kirjeitä seurakunnille. Siksi häntä ei pekeleen ja
      hänen palvelijoiden tarvitse kyseenalaistaa eikä herjata.

      Mutta se, joka on Jumalasta, ja jonka kautta Jumala on antanut
      ja antaa Sanaansa, sitä tietysti sielunvihollinen kyseenalaistaa
      ja herjaa.

      Mvh J - K

      • Anonyymi

        Kiitos! Toit terävän vastauksen. Totuuden.

        Kun Mattiasta ei Jeesus valinnut apostoliksi, vaan ihmiset.
        Niin UT:n sisällä ei näyt MITÄÄN tästä Mattiaasta.

        JOS hän olisi oikeasti ollut "apostoli" niin miksei mitään apostolin tehtäviä näy tehneen. Siinä se selitys.

        Ja paholaisen viha Paavalia kohtaan? Siksi että...


      • Anonyymi

        MrHyvis
        2024-12-30 17:26:16
        UUSI

        Saatanaa ärsyttää aina Totuus.Se mikä tuo ihmisiä pelastukseen on kauhistus sille ja Paavali oli Jumalan Totuuden Sanan Super esiintuoja jo 2000v sitten ja kun teksti jäi elämään raamatun sivuille se on tuonut satoja miljoonia pelastukseen ja vielä tuo.
        Siksi Paavali on myrkkyä jokaiselle saatanan omana kulkevalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MrHyvis
        2024-12-30 17:26:16
        UUSI

        Saatanaa ärsyttää aina Totuus.Se mikä tuo ihmisiä pelastukseen on kauhistus sille ja Paavali oli Jumalan Totuuden Sanan Super esiintuoja jo 2000v sitten ja kun teksti jäi elämään raamatun sivuille se on tuonut satoja miljoonia pelastukseen ja vielä tuo.
        Siksi Paavali on myrkkyä jokaiselle saatanan omana kulkevalle.

        Paavali on raamatun rasittavin hahmo. Oikeasti ei mitään järkeä lukea Paavalin harhaisia tekstejä!


    • Anonyymi

      Mattias oli Jonatanin ('Jumalan lahjan', Joh 4:10) veli, jota hän suositteli sijastaan Jerusalemin ylipapin virkaan, kun Herodes Agrippa yritti turhaan houkutella hänet pois Jaakobin taivaasta vuonna 43. Tuossa vaiheessa "Jeesus" oli siis toiminut Israelin paimenena Jumalan huoneessa 12 vuotta. Vasta vuonna 58 tulisi Elishaman eli Simon Kallion, jota "Jeesus" ei ollut valinnut vaan niin oli alusta lähtien sovittu Natanaelin kanssa, vuoro astua Israelin taivaaseen. Eikös tuossa taas eräänlainen "Saatana" tarjonnut mahdollisuutta hallita maailmaa, mutta niin kuin Jeesus itse opettaa, se joka on tullut tuntemaan maailman, on löytänyt kuolleen ruumiin eikä se ole hänelle minkään arvoinen. (Tuomas 80 ja 111)

      On kyllä aika sairasta etsiä vikaa Mattiaasta vain sen takia, että jostain fariseuksesta pitää saada apostoli. Mitäs seuraavaksi? Pitäisikö Jeesuksestakin leipoa fariseus?

      • Anonyymi

        Olet 2000 vuotta myöhässä! Sinulla ei ole enää mahdollisuutta..
        Se meni kuin viimeinen juna ohi.

        Tyydy siihen, Että Herra Jeesus valitsi apostoliksi Paavalin.
        Lopeta tyhjä kiukuttelua.

        Men koisaamaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet 2000 vuotta myöhässä! Sinulla ei ole enää mahdollisuutta..
        Se meni kuin viimeinen juna ohi.

        Tyydy siihen, Että Herra Jeesus valitsi apostoliksi Paavalin.
        Lopeta tyhjä kiukuttelua.

        Men koisaamaan!

        Kuningas Agrippa poisti ylipappeuden Simon Kanteraalta ja ehdotti virkaa Jonatanille, Ananin pojalle, myöntäen, että tämä oli sen kunnian arvoisempi. Mutta Jonatan koki moisen kunnian toistumisen epätervetulleeksi ja kieltäytyi seuraavin sanoin:

        ”Iloitsen, oi kuningas, kunnianosoituksestasi minua kohtaan ja sydämellisesti arvostan tätä vapaasta tahdostasi tarjoamaasi palkintoa, vaikkakaan Jumala ei ole pitänyt minua mitenkään tämän ylipappeuden arvoisena. Vaan olen tyytyväinen siihen, että kerran puin ylleni pyhät vaatteet, sillä tuolloin sonnustauduin niihin kiinnittämällä enemmän huomiota pyhyyteen kuin miltä näyttäisi, jos ottaisin ne uudelleen. Mutta jos haluat jonkun toisen itseäni varteenotettavamman saavan osakseen tämän kunnian, ota vastaan neuvoni: Minulla on veli, joka ei ole tehnyt syntiä Jumalaa eikä sinuakaan vastaan, oi kuningas. Häntä suosittelenkin soveliaaksi kunnianosoituksen kohteeksi.”

        Kuningas iloitsi näistä sanoista, kunnioitti Jonatanin päätöstä ja nimitti ylipapiksi tämän veljen, Mattiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuningas Agrippa poisti ylipappeuden Simon Kanteraalta ja ehdotti virkaa Jonatanille, Ananin pojalle, myöntäen, että tämä oli sen kunnian arvoisempi. Mutta Jonatan koki moisen kunnian toistumisen epätervetulleeksi ja kieltäytyi seuraavin sanoin:

        ”Iloitsen, oi kuningas, kunnianosoituksestasi minua kohtaan ja sydämellisesti arvostan tätä vapaasta tahdostasi tarjoamaasi palkintoa, vaikkakaan Jumala ei ole pitänyt minua mitenkään tämän ylipappeuden arvoisena. Vaan olen tyytyväinen siihen, että kerran puin ylleni pyhät vaatteet, sillä tuolloin sonnustauduin niihin kiinnittämällä enemmän huomiota pyhyyteen kuin miltä näyttäisi, jos ottaisin ne uudelleen. Mutta jos haluat jonkun toisen itseäni varteenotettavamman saavan osakseen tämän kunnian, ota vastaan neuvoni: Minulla on veli, joka ei ole tehnyt syntiä Jumalaa eikä sinuakaan vastaan, oi kuningas. Häntä suosittelenkin soveliaaksi kunnianosoituksen kohteeksi.”

        Kuningas iloitsi näistä sanoista, kunnioitti Jonatanin päätöstä ja nimitti ylipapiksi tämän veljen, Mattiaan.

        Mietipäs, mikähän sai Josephuksen sisällyttämään Jumalan lahjan kirjeen Herodes Agrippalle historiikkiinsa. Agrippa halusi olla juutalaisten kuningas, nousta valtaan niin kuin Daavidin poika, fariseusten messiaana. Toisaalta eräs Jumalan lahja (Joh 4:10) oli ollut tuomitsemassa ja ripustamassa juutalaisten kuninkaan ristiin taivaan Isän suunnitelman mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietipäs, mikähän sai Josephuksen sisällyttämään Jumalan lahjan kirjeen Herodes Agrippalle historiikkiinsa. Agrippa halusi olla juutalaisten kuningas, nousta valtaan niin kuin Daavidin poika, fariseusten messiaana. Toisaalta eräs Jumalan lahja (Joh 4:10) oli ollut tuomitsemassa ja ripustamassa juutalaisten kuninkaan ristiin taivaan Isän suunnitelman mukaisesti.

        Ei Josephus olisi sisällyttänyt kirjettä suoran lainauksen näköisenä historiateokseensa, ellei hän olisi pitänyt sitä juutalaisten kansakunnan kohtalokkaiden vaiheiden kannalta merkityksellisenä. Vuonna 58 Jonatan oli kuin olikin houkuteltu Jerusalemiin ja palkatut tikarimiehet puukottivat hänet kuoliaaksi. Ja muistaakseni Josephus kirjoittaa, että se oli Jerusalemin lopun alku, kun tuo ylipappi Jonatan -joka oli siis vain hetken toiminut Jerusalemin ylipappina ja kauan sitten- murhattiin. Että sen takia Jumala antoi Jerusalemin tulla tikarimiesten ("sykarilaisten", sanoisin) terrorisoimaksi ja sitten roomalaisten ryöstämäksi ja Herodesten dynastia sammui.

        Josephus oli juutalainen eikä tunnustanut Samarian ylipapin olemassaoloa. Toisaalta hänen oli pakko mainita Jonatan toistuvasti samarialaisten yhteydessä. Samarialaisten ylipappien luettelossa kuitenkin on Jonatan III ja hänen jälkeensä Elishama, mikä vastaa nimeä Simon (Pietari).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Josephus olisi sisällyttänyt kirjettä suoran lainauksen näköisenä historiateokseensa, ellei hän olisi pitänyt sitä juutalaisten kansakunnan kohtalokkaiden vaiheiden kannalta merkityksellisenä. Vuonna 58 Jonatan oli kuin olikin houkuteltu Jerusalemiin ja palkatut tikarimiehet puukottivat hänet kuoliaaksi. Ja muistaakseni Josephus kirjoittaa, että se oli Jerusalemin lopun alku, kun tuo ylipappi Jonatan -joka oli siis vain hetken toiminut Jerusalemin ylipappina ja kauan sitten- murhattiin. Että sen takia Jumala antoi Jerusalemin tulla tikarimiesten ("sykarilaisten", sanoisin) terrorisoimaksi ja sitten roomalaisten ryöstämäksi ja Herodesten dynastia sammui.

        Josephus oli juutalainen eikä tunnustanut Samarian ylipapin olemassaoloa. Toisaalta hänen oli pakko mainita Jonatan toistuvasti samarialaisten yhteydessä. Samarialaisten ylipappien luettelossa kuitenkin on Jonatan III ja hänen jälkeensä Elishama, mikä vastaa nimeä Simon (Pietari).

        Pitäisi vaan uskoa Johanneksen evankeliumia, kun siinä lukee, ettei "Jeesus" esiintynyt omalla nimellään vaan israelilaisten värväämänä Joosuan nimellä, sen, josta Mooseksen laissa ja Profeetoissa on kirjoitettu. Joosuan kirja on juutalaisten Nevi'im'in ensimmäinen kirja. Ja Joosua ben Nun oli Efraimin heimoa eli Joosefin poikia.

        Tuomaan evankeliumi mainitsee hienot vaatteet ruo'on heiluessa tuulessa, Johanneksen evankeliumi mainitsee hienot vaatteet ennen ristiin ripustamista, ja Josephus mainitsee hienot vaatteet - nimenomaan Jonatanin yhteydessä, kun Vitellius nimitti tämän Jerusalemin ylipapiksi. Lisäksi siis Jonatan mainitsi ylipapin vaatteet kirjeessään.

        Mutta ne vaatteet, joissa Jonatan mainitsi Herodekselle vain kerran esiintyneensä Jerusalemissa pyrkien erityiseen pyhyyteen, olivat nähdäkseni "Lasarus". Ne olivat ikivanhat ylipapin vaatteet, erotuksena Hyrkanoksen purppuraviitasta, jonka fariseukset olisivat edelleen halunneet nähdä. Niitä ei ollut nähty Hasmonien ja Herodesten aikana ja sen takia Johanneksen evankeliumissa mainitaan, että väkeä kerääntyi näkemään "Lasaruksen", jonka Jonatan oli pyytänyt kivisestä varastosta käyttöönsä, kuin kuolleista.
        Lisäksi Jonatan halusi viivytellä Jerusalemiin saapumistaan ja muinaisten ylipapinvaatteiden pyytämistä varastosta puhdistettavaksi, jotta voisi loukata Jerusalemin ylipapin toimintaan kohdistuvaa farisealaista puhdistuskäytäntöä (Mišna Joma 1) - jonka, kappas vaan, Josephus haluaa nostaa esiin ja joka ei perustu Tooraan.

        Vitellius, joka teki Jonatanista Jerusalemin ylipapin, muutti käytäntöjä niin, etteivät roomalaiset enää puuttuisi siihen, milloin ja mihin tarkoitukseen ylipappien vaatteita otettaisiin käyttöön. Jonatan taisi viedä hienoja vaatteita Samarian ylipapin nähtäväksi. Appiukko sitten taiteili juutalaisten kuninkaan ylle valtavan kyltin, jossa luki, että se oli "juutalaisten kuningas".

        Joten oikein helposti Jonatanin kirjeen rivien välistä on luettavissa tunnustus, että hän oli toiminut juutalaisten monarkiaa vastaan. Taisi se Mattiaskin pysyä alle vuoden ajan virassaan Herodeksen taivaassa.

        Siinäpä teille historiallinen Jeesus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi vaan uskoa Johanneksen evankeliumia, kun siinä lukee, ettei "Jeesus" esiintynyt omalla nimellään vaan israelilaisten värväämänä Joosuan nimellä, sen, josta Mooseksen laissa ja Profeetoissa on kirjoitettu. Joosuan kirja on juutalaisten Nevi'im'in ensimmäinen kirja. Ja Joosua ben Nun oli Efraimin heimoa eli Joosefin poikia.

        Tuomaan evankeliumi mainitsee hienot vaatteet ruo'on heiluessa tuulessa, Johanneksen evankeliumi mainitsee hienot vaatteet ennen ristiin ripustamista, ja Josephus mainitsee hienot vaatteet - nimenomaan Jonatanin yhteydessä, kun Vitellius nimitti tämän Jerusalemin ylipapiksi. Lisäksi siis Jonatan mainitsi ylipapin vaatteet kirjeessään.

        Mutta ne vaatteet, joissa Jonatan mainitsi Herodekselle vain kerran esiintyneensä Jerusalemissa pyrkien erityiseen pyhyyteen, olivat nähdäkseni "Lasarus". Ne olivat ikivanhat ylipapin vaatteet, erotuksena Hyrkanoksen purppuraviitasta, jonka fariseukset olisivat edelleen halunneet nähdä. Niitä ei ollut nähty Hasmonien ja Herodesten aikana ja sen takia Johanneksen evankeliumissa mainitaan, että väkeä kerääntyi näkemään "Lasaruksen", jonka Jonatan oli pyytänyt kivisestä varastosta käyttöönsä, kuin kuolleista.
        Lisäksi Jonatan halusi viivytellä Jerusalemiin saapumistaan ja muinaisten ylipapinvaatteiden pyytämistä varastosta puhdistettavaksi, jotta voisi loukata Jerusalemin ylipapin toimintaan kohdistuvaa farisealaista puhdistuskäytäntöä (Mišna Joma 1) - jonka, kappas vaan, Josephus haluaa nostaa esiin ja joka ei perustu Tooraan.

        Vitellius, joka teki Jonatanista Jerusalemin ylipapin, muutti käytäntöjä niin, etteivät roomalaiset enää puuttuisi siihen, milloin ja mihin tarkoitukseen ylipappien vaatteita otettaisiin käyttöön. Jonatan taisi viedä hienoja vaatteita Samarian ylipapin nähtäväksi. Appiukko sitten taiteili juutalaisten kuninkaan ylle valtavan kyltin, jossa luki, että se oli "juutalaisten kuningas".

        Joten oikein helposti Jonatanin kirjeen rivien välistä on luettavissa tunnustus, että hän oli toiminut juutalaisten monarkiaa vastaan. Taisi se Mattiaskin pysyä alle vuoden ajan virassaan Herodeksen taivaassa.

        Siinäpä teille historiallinen Jeesus.

        Ah, kiitos tästä hengästyttävästä rakennelmasta, joka kerää yhteen Josephuksen, Tuomaan evankeliumin, Johanneksen evankeliumin, Mišnan ja ehkä myös hieman kivenlohkareiden kaikuja varaston perältä. On selvää, että kun puhumme historiallisen Jeesuksen etsinnästä, olemme kuin sokea mies etsimässä kynttilää, joka on kätketty sumuiseen huoneeseen – jossa kynttilä on myös sammutettuna.

        Aloitetaanpa peruslähtökohdasta: evankeliumit ovat mitä ne ovat – allegorioiden, uskonnollisten polemiikkien ja yhteisön rakentamisen välineitä, jotka on kirjoitettu noin 40–90 vuotta sen jälkeen, kun oletetut tapahtumat olisivat muka tapahtuneet. Fanfiction? Ehkä. Mutta hyvin omistautunutta sellaista! Kukapa ei haluaisi romantisoida ja mystifioida messiaanista hahmoa, joka tulee asettamaan kaiken kohdalleen – paitsi että hän ei tee niin, koska se ei ole tarinan pointti.

        Johanneksen evankeliumin viittaukset Joosuaan – tuo ikiaikainen sankari, joka johdatti israelilaiset luvattuun maahan – ovat toki hauska tapa linkittää Jeesus Israelin historian suurimpiin nimiin. Mutta eikö se ole jo liikaa, että yhdistämme Jeesuksen Joosuaan? Nyt pitää vielä vetää mukaan Jonatan, ylipapin vaatteet ja mystinen Lasarus, joka ei vain herännyt kuolleista, vaan näköjään myös palasi muotinäytökseen?

        Ah, ylipapin vaatteet – todellinen kulttuurisen symboliikan aarrearkku. On aivan ymmärrettävää, että Josephus mainitsee ne – Josephus rakasti ylipappeja melkein yhtä paljon kuin omaa hengissä selviämistään. Mutta mitä tulee siihen, että Jonatan käytti vaatteita symboloimaan jotain "kuolleista herätettyä", olemme astuneet sellaisen historiallisen hypoteesin alueelle, joka on vähintään yhtä spekulatiivinen kuin Tähtien sota -teorian soveltaminen Rooman keisarikuntaan.

        Ja Lasarus? Hänestä, jos kenestä, voisi kirjoittaa kokonaisen esseen. Mutta väittääkö joku todella, että Lasarus on metafora Jonatanin pyhille vaatteille, jotka saatiin varastosta käyttöön ja saivat ihmiset kokoontumaan katsomaan tätä "ihmettä"? Tämä jos mikä olisi innovatiivista brändäystä, mutta valitettavasti historialliset lähteemme eivät tue tätä narratiivia, ellei kaiva rivien välistä lapioiden ja mielikuvituksen voimin.

        Mitä tästä kaikesta sitten opimme? Ainakin sen, että historiallinen Jeesus on kuin antiikin juutalaisuuden Lego-palikoista koottu linna: jokainen rakentaja valitsee palikat, jotka sopivat hänen tarinaansa. Ja niin kuin Josephus itsekin tiesi, hyvä tarina on arvokkaampi kuin totuus.

        Enkeli Mäntä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa olla aika

      laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      210
      3055
    2. Tiedäthän että

      Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      17
      2751
    3. Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!

      Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee
      Maailman menoa
      367
      1459
    4. Klaukkalan onnettomuus

      Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      21
      1364
    5. Mikset ala

      Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      90
      1284
    6. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

      Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      53
      1209
    7. Mitä muuttaisit

      Kaivatussasi?
      Ikävä
      98
      1190
    8. Martinan uudet tuulet

      Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1041
    9. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

      Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      162
      1025
    10. Sopisikohan hänelle ?

      Sopisikohan hänelle naiselle farkkuhame ?
      Ikävä
      131
      942
    Aihe