Kuten Luukkaan Evankeliumissa on Luukkaalle ominainen L -lähde ja Matteuksen Evankeliumissa on Matteukselle ominainen M -lähde, joiden sisältöä ei löydy muista evankeliumeista ja kirjeistä, niin myös Tuomaan evankeliumilla on oma T -lähde, jonka ainutlaatuinen sisältö kattaa vain 46/114 Tuomaan evankeliumin logia-katkelmista. Loput 68/114 ovat samoja tai samanlaisia kuin mitälöytyy jo valmiiksi kanonisista evankeliumeista ja kirjeistä. Tuohon Tuomaan ainotlaatuiseen T-lähteeseen kuuluvat esimerkiksi:
(kr. Nämä ovat salaisia sanoja, jotka Jeesus, elävän Isän poika, puhui ja jotka Juudas, jota kutsutaan Tuomaaksi, kirjoitti muistiin.)
2. Jeesus sanoi, ”Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he muuttuvat (kr. Kirkastuvat). Kun he muuttuvat (kr. Kirkastuvat), he tekevät ihmeitä, ja hallitsevat kaiken (kr. saavat levon).”
6a. Hänen opetuslapsensa kysyivät ja sanoivat hänelle, ”Haluatko meidän paastoavan? Kuinka meidän tulisi rukoilla? Pitäisikö meidän avustaa köyhiä? Minkälaista ruokavaliota meidän tulisi noudattaa?”
6b. Jeesus sanoi, ”Älkää valehdelko, äläkä tee sellaista mitä inhoat, sillä kaikki asiat paljastetaan taivaan edessä. Kaiken jälkeen, ei ole mitään salattua mitä ei paljastettaisi, eikä mitään ole peitetty siten, että se jäisi salatuksi.”
12. Opetuslapset sanoivat Jeesukselle, ”Me tiedämme että sinä aiot lähteä luotamme. Kenestä tulee johtajamme?” Jeesus sanoi , ”Aivan sama missä olette te kuljette vanhurskaaseen Jaakobiin, jonka tähden taivas ja maa tulivat olemaan.”
29. Jeesus sanoi, ”Jos liha tuli olemaan hengen tähden (kr. syntyy hengessä), se on ihme, mutta jos henki tuli olemaan ruumiin tähden (kr. syntyy lihassa), se on ihmeiden ihme. Vielä (kr. Siksi) ihmettelen, kuinka näin suuri rikkaus on tullut tähän köyhyyteen (kr. kuinka siellä, missä rikkaus on suuri, on näin suuri köyhyys)."
38. Jeesus sanoi, ”Usein te olette halunneet kuulla näitä sanoja joita puhun teille, eikä teillä ole ketään muuta jolta kuulisitte ne. Tulee päiviä, jolloin te etsitte minua ettekä löydä.”
60. Hän näki (kr. he näkivät) samarialaisen kantavan karitsaa matkalla Juudeaan. Hän sanoi opetuslapsilleen, ”Tuo henkilö on lampaan ympärillä (kr. Tiedättekö miksi tuo mies kantaa karitsaa ympäriinsä?).” He sanoivat hänelle, ”Jotta hän voi tappaa sen ja syödä sen.” Hän sanoi heille, ”Hän ei syö sitä kun se on vielä elossa, vaan vasta, kun hän on tappanut sen ja siitä on tullut ruumis.” He sanoivat, ”Muuten hän ei voi sitä tehdä.” Hän sanoi, ”Niin myös te, etsikää itsellenne paikka, jossa voitte levätä, muuten teistäkin tulee ruumis ja teidät syödään.”
92. Jeesus sanoi, "Etsikää, niin te löydätte. Menneisyydessä kuitenkin, en kertonut teille asioita joita silloin kysyitte. Nyt haluaisin kertoa ne, mutta te ette etsi niitä enää (kr. Kuitenkin, mitä kysyitte minulta ennen ja mitä en kertonut teille silloin, sen haluaisin nyt kertoa, mutta te ette kysele enää sen perään)."
97. Jeesus sanoi, "Isän valtakunta on kuin nainen, joka kantoi täyttä ruoka-astiaa. Kun hän kulki yksin kaukaista tietä (kr. Kävellessään tiellä, matkan päässä kotoa), astian kahva hajosi ja ruoka levisi hänen takaansa pitkin tietä. Hän ei tiennyt sitä, sillä hän ei ollut huomannut ongelmia. Kun hän saapui taloon (kr. pääsi kotiinsa), laittoi hän astian alas ja huomasi sen olevan tyhjä."
98. Jeesus sanoi, "Isän valtakunta on kuin mies, joka haluaa murhata voimakkaan miehen (tai; neuvoston jäsenen). Kun hän oli vielä kotonaan, hän veti miekkansa ja iski sen seinään nähdäkseen, menisikö hänen kätensä sisään. Sitten hän murhasi sen voimakkaan miehen (tai; neuvoston jäsenen)."
110. Jeesus sanoi, "Joka on löytänyt maailman ja tullut hyvinvoivaksi, kääntäköön selkänsä maailmalle (kr. Joka löytää maailman ja rikastuu, luopukoon maailmasta)."
111b. Eikö Jeesus sano "Ne jotka ovat löytäneet itsensä, heidän mielestään maailma ei ole arvollinen (kr. Joka löytää itsensä, on maailmaa parempi)"?
Note: Lyhenne "kr." tarkoittaa että sukuissa oleva käännösvaihtoehto on kreikkalaisten fragmenttien mukaan koptilaisen tekstin sijaan.
Juudas Tuomaan Logia-Evankeliumi T-lähteen mukaan
54
247
Vastaukset
- Anonyymi
ArtoTTT
Taasko joku tarjoaa tuota gnostilaisten kirjoitusten seasta löytynyttä kirjoitusta tänne.
https://www.seurakuntalainen.fi/blogit/tuomaan-evankeliumi-jeesuksen-salaisia-opetuksia-vai-jotain-ihan-muuta/- Anonyymi
Montako kertaa on sanottava että Tuomaan evankeliumi ei ole tutkijoiden mukaan gnostilainen vaikka yksi kopio on löydetty gnostilaisten kirjoitusten joukosta. Siitä puuttuvat esimerkiksi ajatus demiugrista, maailman dualistisesta jaosta ja että fyysinen maailma olisi paha ja että sielu tulisi vapauttaa ruumiista mitkä ovat erittäin keskeisiä asioita gnostilaisuudessa. Lisäksi kreikkalaiset fragmentit kertovat evankeliumin olleen jokseekin levinnyt ennen kuin se häivettyi historiasta eikä se löydettyjen fragmenttien perusteella ole ollut ainoa kierrossa ollut logia-muotoinen evankeliumi toisen vuosisadan alussa. Ja vaikka kirkkoisät mainitsevat yhdenlaisen Tuomaan evankeliumiksi kutsutun kirjoituksen harhaoppisiksi katsottujen kirjoitusten joukossa, niin tämä Tuomaan evankeliumi ei kerro Jeesuksen syntymästä ja lapsuudesta kuten kirkkoisät esittelivät harhaoppiseksi tuomitun Tuomaan evankeliumin evankeliumin kertovan minkä pohjalta on katsottu heidän tarkoittaneen jotain muuta Tuomaan -nimiin laitettua evankeliumia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako kertaa on sanottava että Tuomaan evankeliumi ei ole tutkijoiden mukaan gnostilainen vaikka yksi kopio on löydetty gnostilaisten kirjoitusten joukosta. Siitä puuttuvat esimerkiksi ajatus demiugrista, maailman dualistisesta jaosta ja että fyysinen maailma olisi paha ja että sielu tulisi vapauttaa ruumiista mitkä ovat erittäin keskeisiä asioita gnostilaisuudessa. Lisäksi kreikkalaiset fragmentit kertovat evankeliumin olleen jokseekin levinnyt ennen kuin se häivettyi historiasta eikä se löydettyjen fragmenttien perusteella ole ollut ainoa kierrossa ollut logia-muotoinen evankeliumi toisen vuosisadan alussa. Ja vaikka kirkkoisät mainitsevat yhdenlaisen Tuomaan evankeliumiksi kutsutun kirjoituksen harhaoppisiksi katsottujen kirjoitusten joukossa, niin tämä Tuomaan evankeliumi ei kerro Jeesuksen syntymästä ja lapsuudesta kuten kirkkoisät esittelivät harhaoppiseksi tuomitun Tuomaan evankeliumin evankeliumin kertovan minkä pohjalta on katsottu heidän tarkoittaneen jotain muuta Tuomaan -nimiin laitettua evankeliumia.
Kiitos hyvästä selvityksestä.
- Anonyymi
KIRKASTUVAT? SAAVAT LEVON?
Mitä säätämistä tämä, kaukana Jeesuksen opetuksesta? Miksi muutat sitä? Et ilmeisesti ymmärrä mistä on kyse?- Anonyymi
Kuten kommentoin, niin nuo ovat kohtia jotka eroaa kreikkalaisten fragmenttien ja koptilaisen tekstin välillä.
Esimerkiksi koptiksi teksti sanoo:
2. Jeesus sanoi, "Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he muuttuvat. Kun he muuttuvat, he tekevät ihmeitä, ja hallitsevat kaiken."
Mutta kreikaksi sama kohta lukeekin:
2. Jeesus sanoi, "Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he kirkastuvat. Kun he kirkastuvat, he tekevät ihmeitä, ja saavat levon."
Kyseinen teksti on saatettu johtaa siitä kun Jeesus nousi Hermon-vuorelle ja kirkastui siellä yhdessä Mooseksen ja Eliaan kanssa. Tosin kanonisten evankelumien "metamorfoosin sijaan Tuomaan kreikkalaisissa fragmenteissa käytetään sanaa joka tarkoittaa suoraan käännettynä "häikäisevä" tai englanniksi "dazzling". - Anonyymi
Ahaa, jonkun muun säätämisiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa, jonkun muun säätämisiä.
Kirkastumiset ja levon saamiset ovat kaukana tuon opetuksen ideasta, joka on 'ahdas portti'.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirkastumiset ja levon saamiset ovat kaukana tuon opetuksen ideasta, joka on 'ahdas portti'.
Nyt ymmärsin se juuri on se .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten kommentoin, niin nuo ovat kohtia jotka eroaa kreikkalaisten fragmenttien ja koptilaisen tekstin välillä.
Esimerkiksi koptiksi teksti sanoo:
2. Jeesus sanoi, "Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he muuttuvat. Kun he muuttuvat, he tekevät ihmeitä, ja hallitsevat kaiken."
Mutta kreikaksi sama kohta lukeekin:
2. Jeesus sanoi, "Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he kirkastuvat. Kun he kirkastuvat, he tekevät ihmeitä, ja saavat levon."
Kyseinen teksti on saatettu johtaa siitä kun Jeesus nousi Hermon-vuorelle ja kirkastui siellä yhdessä Mooseksen ja Eliaan kanssa. Tosin kanonisten evankelumien "metamorfoosin sijaan Tuomaan kreikkalaisissa fragmenteissa käytetään sanaa joka tarkoittaa suoraan käännettynä "häikäisevä" tai englanniksi "dazzling".Ihan turhaan sotkea näitä paavalilaisväännöksiä nyt Raamatun VT:iin Tuomaan evankeliumiin liittyen tai mihinkään muihinkaan tapahtumiin Raamatussa, kun surmattiin Mooseksen lain, Jahven temppelin ja juutalaisten uhrikultin vastustamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten kommentoin, niin nuo ovat kohtia jotka eroaa kreikkalaisten fragmenttien ja koptilaisen tekstin välillä.
Esimerkiksi koptiksi teksti sanoo:
2. Jeesus sanoi, "Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he muuttuvat. Kun he muuttuvat, he tekevät ihmeitä, ja hallitsevat kaiken."
Mutta kreikaksi sama kohta lukeekin:
2. Jeesus sanoi, "Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he kirkastuvat. Kun he kirkastuvat, he tekevät ihmeitä, ja saavat levon."
Kyseinen teksti on saatettu johtaa siitä kun Jeesus nousi Hermon-vuorelle ja kirkastui siellä yhdessä Mooseksen ja Eliaan kanssa. Tosin kanonisten evankelumien "metamorfoosin sijaan Tuomaan kreikkalaisissa fragmenteissa käytetään sanaa joka tarkoittaa suoraan käännettynä "häikäisevä" tai englanniksi "dazzling"."Kuten kommentoin, niin nuo ovat kohtia jotka eroaa kreikkalaisten fragmenttien ja koptilaisen tekstin välillä."
Nuo erot johtuvat siitä että Paavali pääsi keisari Konstantunuksen sallimana vääristämään ja sörkkimään Tuomaan evankeliumia. Didymoskaan ei saanut olla vaan se poistettiin koska se merkitsee kaksista kuten Tuomaskin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kuten kommentoin, niin nuo ovat kohtia jotka eroaa kreikkalaisten fragmenttien ja koptilaisen tekstin välillä."
Nuo erot johtuvat siitä että Paavali pääsi keisari Konstantunuksen sallimana vääristämään ja sörkkimään Tuomaan evankeliumia. Didymoskaan ei saanut olla vaan se poistettiin koska se merkitsee kaksista kuten Tuomaskin.No eivät eläneet edes samalla vuosisadalla, mutta kristinuskoa kovaa tehtiin kyllä varmasti Oasvalin oppiin, ja 300-luvulla Konstantinuksen aikaanhan - muiden ohella - tuo Tuomaan evankeliumi määrättiin hävitettäväksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eivät eläneet edes samalla vuosisadalla, mutta kristinuskoa kovaa tehtiin kyllä varmasti Oasvalin oppiin, ja 300-luvulla Konstantinuksen aikaanhan - muiden ohella - tuo Tuomaan evankeliumi määrättiin hävitettäväksi.
Siis Paavalin oppiin.
- Anonyymi
Minä en tiedä mistä lähteistä puhut, kun on vain Q-lähde ja Tuomaan evankeliumi on ollut jo ennen kuin Raamatu evankeliumit on tehty.
Koska Raamatusta puuttui 'fariseus' nimi, jotka piilottivat tiedon avaimet, tästä tietää, että Tuomaan evankeliumi oli ensin. Muuten tuo kohta löytyy myös Raamatusta.- Anonyymi
Logiikka on se, koska Raamatun evankeliumeilla oli pyrkimys vakuuttaa Jumalan poika oppia fariseuksen juutalaisuuteen, niin eihän sitä sopinut sormella tökkiä, että fariseus olisi jotakin piilottanut, ne olivatkin vain 'kirjanoppineet'. Ja jos Tuomaan evankeliumi olisi tehty myöhemmin kuin Raamatun evankeliumit, ei olisi ollut mitään järkeä lisätä sitä siihen . Tällä opetuksella ei ole mitään tekemistä kristinuskon tai juutalaisuuden kanssa.
- Anonyymi
Tuomaan evankeliumi sopii erinomaisesti yhteen Johanneksen evankeliumin kanssa. Pitäisi päästä käsiksi Tuomaan eri variantteihin; tiedän, että niissä on joitain merkittäviä eroja keskenään, ja kuitenkin tuo Tuomas näyttää sisältävän kaikkein alkuperäisintä tietoa. Kyllä se näyttää sisällöllisesti varhaisimmalta evankeliumilta, joskaan en luonnehtisi sitä evankeliumiksi.
Toisaalta alan nähdä, mitä se tarkoittaa, että Markuksen evankeliumi toimitettiin Italian alueella. Roomalainen via crucis ei sovi yhteen Johanneksen todistuksen kanssa. Markus on ihan kelvoton.
Totuudella on erikoisia ominaisuuksia. Tartutaan totuuden siemeniin ja vaalitaan niitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuomaan evankeliumi sopii erinomaisesti yhteen Johanneksen evankeliumin kanssa. Pitäisi päästä käsiksi Tuomaan eri variantteihin; tiedän, että niissä on joitain merkittäviä eroja keskenään, ja kuitenkin tuo Tuomas näyttää sisältävän kaikkein alkuperäisintä tietoa. Kyllä se näyttää sisällöllisesti varhaisimmalta evankeliumilta, joskaan en luonnehtisi sitä evankeliumiksi.
Toisaalta alan nähdä, mitä se tarkoittaa, että Markuksen evankeliumi toimitettiin Italian alueella. Roomalainen via crucis ei sovi yhteen Johanneksen todistuksen kanssa. Markus on ihan kelvoton.
Totuudella on erikoisia ominaisuuksia. Tartutaan totuuden siemeniin ja vaalitaan niitä.Via Crusis ei perustu evankeliumiin vaan Ristiretkiajalla syntyneeseen perinteeseen yli tuhat vuotta Markuksen evankeliumin kirjoittamisen jälkeen. Ristiretkeläiset saivat monia muitakin paikkoja ja perinteitä väärin, esimerkiksi Betesdan altaita temppelivuoren pohjoispuolella pidettiin Marian syntymäpaikkana, Siion uudelleen sijoitettiin väãrälle puolelle kaupunkia ja Kalliomoskeijaa luultiin Salomonin rakentamaksi temppeliksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuomaan evankeliumi sopii erinomaisesti yhteen Johanneksen evankeliumin kanssa. Pitäisi päästä käsiksi Tuomaan eri variantteihin; tiedän, että niissä on joitain merkittäviä eroja keskenään, ja kuitenkin tuo Tuomas näyttää sisältävän kaikkein alkuperäisintä tietoa. Kyllä se näyttää sisällöllisesti varhaisimmalta evankeliumilta, joskaan en luonnehtisi sitä evankeliumiksi.
Toisaalta alan nähdä, mitä se tarkoittaa, että Markuksen evankeliumi toimitettiin Italian alueella. Roomalainen via crucis ei sovi yhteen Johanneksen todistuksen kanssa. Markus on ihan kelvoton.
Totuudella on erikoisia ominaisuuksia. Tartutaan totuuden siemeniin ja vaalitaan niitä."Miten saat Johanneksen evankeliumin sopimaan yhteen Tuomaan evankeliumin kanssa, joka Tuomas sai korkeimmat pisteet Jeesuksen sanojen aitoudesta (Jeesus-seminaari), kun taas Johanneksen evankeliumin todettiin sisältävän tasa 0 Jeesuksen aitoa puhetta tutkijoiden mukaan?! Harvinaisen eriävät mielipiteet sinulla tutkijoiden kanssa."
Jeesuksen opetus on muuten tämän päivänkin pesun kestävää psykologiaa perustaltaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miten saat Johanneksen evankeliumin sopimaan yhteen Tuomaan evankeliumin kanssa, joka Tuomas sai korkeimmat pisteet Jeesuksen sanojen aitoudesta (Jeesus-seminaari), kun taas Johanneksen evankeliumin todettiin sisältävän tasa 0 Jeesuksen aitoa puhetta tutkijoiden mukaan?! Harvinaisen eriävät mielipiteet sinulla tutkijoiden kanssa."
Jeesuksen opetus on muuten tämän päivänkin pesun kestävää psykologiaa perustaltaan.Kannattaisiko sitten käyttää oikeita nimiä niin ei tule sekaannuksia. Via Crusis kun tarkoitat Antonian linnoitukselta Pyhänhaudan kirkolle johtavaa polkua ja passionarratiivi silloin kun tarkoitat ristiinnaulitsemiskertomusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miten saat Johanneksen evankeliumin sopimaan yhteen Tuomaan evankeliumin kanssa, joka Tuomas sai korkeimmat pisteet Jeesuksen sanojen aitoudesta (Jeesus-seminaari), kun taas Johanneksen evankeliumin todettiin sisältävän tasa 0 Jeesuksen aitoa puhetta tutkijoiden mukaan?! Harvinaisen eriävät mielipiteet sinulla tutkijoiden kanssa."
Jeesuksen opetus on muuten tämän päivänkin pesun kestävää psykologiaa perustaltaan.Ehkä tutkijat eivät sitten ole tarkastelleet asioita lain vaalijoiden (shamerim) näkökulmasta. Johannes ja Tuomas tuovat esiin samarialaiset. Johanneksen mukaan juutalaiset eivät ole israelilaisia. Ehkä tutkijat eivät ole keskustelleet Martijn Linssenin tai James David Audlinin tai Stephan Hullerin kanssa. Tiivistetysti sanoisin, että yhdessä Johannes ja Tuomas muodostavat vahvan todistuksen juutalaista separatismia vastaan. Samarialaisten kronikoissa sanotaan suoraan, että fariseukset olivat "vihollinen". Huomaa, että Tuomaan evankeliumissa Maria ei ollut Jeesuksen oppilas. Marian vaikutuksestahan hän, juutalaisuudessa kasvanut, oli syntynyt uudelleen israelilaiseksi. Marialla oli aina ollut ne viisi miestä, Mooseksen kirjat, papin tytär kun oli. Miten muuten Natanael olisi voinut tarjota Jonatanille ylipappeutta ja luvata että taivas avattaisiin käännynnäisille? Samarialainen Abu 'l-Fathin kronikka kertoo, miten juutalaisia pyhittäytyi Jumalan palvontaan ja asettui Siunausten vuoren ympärille Samariaan. Nämä olivat hasidim, vanhurskaat. Saddukeuksetkin olivat opillisesti suunnilleen oikeassa, koska pitivät vain Tooraa pyhänä, mutta he pysyivät juutalaisina. Ja kaikki vastustivat Daavidin poikia, paitsi fariseukset. Daavidin poika on sellainen monarkki, jota omii itselleen papistön tehtäviä. Se on Tooran vastaista. Juutalaisten kuninkaiden takia juutalaiset olivat lain kannalta "kuolleita". Mutta Israelin ennallistamisessa tarvittaisiin väkirikkainta heimoa, Juudaa.
- Anonyymi
Millä perusteella valitsit juuri nämä kohdat?
- Anonyymi
No, saan joka tapauksessa jo alkunsa päänsäryn noista käännöksistä, kun niistä näkyy säätäminen suomentajan ymmärryskykyyn.
- Anonyymi
Ihan satunnaisesti valitsin niistä 46/114 jotka eivät ole samoja kuin kanonisissa evankeliumeissa ja kirjeissä. Kaikkiaan Tuomaan T-lähteeseen kuuluvat kohdat ovat 2, 3b, 4, 6a-b, 7, 11, 12, 15, 18, 19, 23, 25, 27, 28, 29, 37, 38, 47a, 49, 50, 51, 52, 53, 56, 60, 61b, 67, 70, 77, 80, 81, 82, 84, 85, 87, 88, 92, 97, 98, 105, 106a, 108, 110, 111a-b, 112 ja myöhemmin lisätty 114. Nämä kohdat ovat ainutlaatuisia Tuomaan evankeliumille.
Esimerkiksi Tuomaan evankeliumin kohta 1 "Ja hän sanoi, 'Kuka ikinä löytää näiden sanojen selityksen, hän ei tule maistamaan kuolemaa.'" on sama kuin Johanneksen evankeliumissa 8:51 "Totisesti, totisesti: joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa.".
Tuomaan evankeliumin kohta 17 "Jeesus sanoi, 'Minä tulen antamaan teille sellaista, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä käsi ei ole koskettanut ja mitä ei ole ihmissydämeen noussut.'" on sama kuin 1. Kirjeessä korinttilaisille 2:9 "Me julistamme, niin kuin on kirjoitettu, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat. (Jes. 64:3)". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan satunnaisesti valitsin niistä 46/114 jotka eivät ole samoja kuin kanonisissa evankeliumeissa ja kirjeissä. Kaikkiaan Tuomaan T-lähteeseen kuuluvat kohdat ovat 2, 3b, 4, 6a-b, 7, 11, 12, 15, 18, 19, 23, 25, 27, 28, 29, 37, 38, 47a, 49, 50, 51, 52, 53, 56, 60, 61b, 67, 70, 77, 80, 81, 82, 84, 85, 87, 88, 92, 97, 98, 105, 106a, 108, 110, 111a-b, 112 ja myöhemmin lisätty 114. Nämä kohdat ovat ainutlaatuisia Tuomaan evankeliumille.
Esimerkiksi Tuomaan evankeliumin kohta 1 "Ja hän sanoi, 'Kuka ikinä löytää näiden sanojen selityksen, hän ei tule maistamaan kuolemaa.'" on sama kuin Johanneksen evankeliumissa 8:51 "Totisesti, totisesti: joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa.".
Tuomaan evankeliumin kohta 17 "Jeesus sanoi, 'Minä tulen antamaan teille sellaista, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä käsi ei ole koskettanut ja mitä ei ole ihmissydämeen noussut.'" on sama kuin 1. Kirjeessä korinttilaisille 2:9 "Me julistamme, niin kuin on kirjoitettu, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat. (Jes. 64:3)".19. Jeesus sanoi, ”Onnittelut sille joka tuli olemaan ennen olemaan tulemista. Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä kivet palvelevat teitä. Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa.”
Mitä Jeesus sanoo tässä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
19. Jeesus sanoi, ”Onnittelut sille joka tuli olemaan ennen olemaan tulemista. Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä kivet palvelevat teitä. Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa.”
Mitä Jeesus sanoo tässä?Tässä tämä kohta:
"39. Jeesus sanoi, ”FARISEUKSET ja kirjanoppineet ovat ottaneet tiedon avaimet ja piilottaneet ne. He eivät ole astuneet sisälle eivätkä anna kenenkään muunkaan tehdä niin. Olkaa te ovelia kuin käärmeet ja yksinkertaisia kuin kyyhkyset.”
Raamatussa sama:
Luukkaan evankeliumi:
"11:52 Voi teitä, te lainoppineet, kun te olette vieneet tiedon avaimen! Itse te ette ole menneet sisälle, ja sisälle meneviä te olette estäneet."
On näemmä muuttunut myös yksikkö muotoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tämä kohta:
"39. Jeesus sanoi, ”FARISEUKSET ja kirjanoppineet ovat ottaneet tiedon avaimet ja piilottaneet ne. He eivät ole astuneet sisälle eivätkä anna kenenkään muunkaan tehdä niin. Olkaa te ovelia kuin käärmeet ja yksinkertaisia kuin kyyhkyset.”
Raamatussa sama:
Luukkaan evankeliumi:
"11:52 Voi teitä, te lainoppineet, kun te olette vieneet tiedon avaimen! Itse te ette ole menneet sisälle, ja sisälle meneviä te olette estäneet."
On näemmä muuttunut myös yksikkö muotoon.Tästä löytyy myös fariseukset:
102.Jeesus sanoi, ”Kirotut farisealaiset! He ovat kuin koira, joka nukkuu karjan kaukalossa: Koira ei syö eikä anna karjankaan syödä.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan satunnaisesti valitsin niistä 46/114 jotka eivät ole samoja kuin kanonisissa evankeliumeissa ja kirjeissä. Kaikkiaan Tuomaan T-lähteeseen kuuluvat kohdat ovat 2, 3b, 4, 6a-b, 7, 11, 12, 15, 18, 19, 23, 25, 27, 28, 29, 37, 38, 47a, 49, 50, 51, 52, 53, 56, 60, 61b, 67, 70, 77, 80, 81, 82, 84, 85, 87, 88, 92, 97, 98, 105, 106a, 108, 110, 111a-b, 112 ja myöhemmin lisätty 114. Nämä kohdat ovat ainutlaatuisia Tuomaan evankeliumille.
Esimerkiksi Tuomaan evankeliumin kohta 1 "Ja hän sanoi, 'Kuka ikinä löytää näiden sanojen selityksen, hän ei tule maistamaan kuolemaa.'" on sama kuin Johanneksen evankeliumissa 8:51 "Totisesti, totisesti: joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa.".
Tuomaan evankeliumin kohta 17 "Jeesus sanoi, 'Minä tulen antamaan teille sellaista, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä käsi ei ole koskettanut ja mitä ei ole ihmissydämeen noussut.'" on sama kuin 1. Kirjeessä korinttilaisille 2:9 "Me julistamme, niin kuin on kirjoitettu, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat. (Jes. 64:3)".Minä en ollut tuota Joh 8:51 yhteyttä Tuomaaseen huomannutkaan, vaikka olen viimeisen vajaan vuoden ajan paneutunut Johannekseen ja todennut Tuomaan arvokkaaksi todistajaksi. Via crucisilla tarkoitin kärsimysnäytelmää, jossa opettaja kuolee muka Jerusalemissa ristiinnaulittuna. Sehän on vastoin Johannesta ja Tuomasta. Pilatos ei ole "Pontius", puutarha ei ole "Getsemanen". Nainen kaivolla on typologisesti toinen Rebekka tai Raakel, siis morsian, niin kuin Johannes Kastaja joitain jakeita aiemmin sanookin. Ja Markuksen evankeliumi on kuin allerginen samarialaisille, ei mainitse Samariaa nimeltä. Ja kuitenkin Toorassa Jaakob selvästi nimesi Joosefin pääheimoksi. Ja Mooses rukoili, että Jumala vielä toisi Juudan takaisin kansan luo. Tuo "Jeesus" oli luomassa edellytyksiä Israelin ennallistamiseksi. Ja taivas ei ollut ilmakehä, niin kuin Tuomaan evankeliumikin sanoo, vaan se oli Jaakobin taivas, se Siunausten vuori, johon hän oli visioinut portaikon, jota pitkin Jumalan sanansaattajat kulkisivat ylös ja alas. Roomalaiset rakensivat Jaakobin portaat Israelin taivaaseen, kun Israelin keskuskaupunki rakennettiin uudelleen nimellä Flavia Neapolis. :)
Joka tapauksessa onpa ilahduttavaa nähdä tällaista paneutumista juuri oikeisiin kirjoituksiin. Minun silmissäni Raamatun eri osat ovat keskenään hyvin eriarvoisia, valitettavasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä löytyy myös fariseukset:
102.Jeesus sanoi, ”Kirotut farisealaiset! He ovat kuin koira, joka nukkuu karjan kaukalossa: Koira ei syö eikä anna karjankaan syödä.”Huh, miten Tuomaan evankeliumia voidaan edes jotenkin fariseus paavalilaisittain edes tulkita kristinuskon henkeen?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
19. Jeesus sanoi, ”Onnittelut sille joka tuli olemaan ennen olemaan tulemista. Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä kivet palvelevat teitä. Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa.”
Mitä Jeesus sanoo tässä?sanonnan 19 alku on muodostettu lainaamalla katkelma Profeetta Jeremian apogryfisestä mutta nykyisin kadonneesta kirjasta, jossa se sanotaan kahdesti, ensin muodossa "Ennen kuin muovasin sinut kohdussa, minä tunsin sinut" ja sitten samassa teoksessa "Onnekas on se, joka oli olemassa ennen syntymää" tai "Onnellinen on hän, joka oli ennen ihmiseksi tulemista" (Irenaeus, todiste apostolisesta saarnasta 43). Kristityille nämä ovat merkinneet profetiaa Jeesuksesta ja tulkittu niin että Jeesus on ollut olemassa jo ennen syntymäänsä.
Osuus "Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä kivet palvelevat teitä" voidaan nähdä samana kuin kanonisten evakeliumien mainitsemat kyvyt joilla voidaan käskeä vuoria hyppäämään mereen ja siirtymään paikoiltaan jos opetuslapsilta vain löytyisi uskoa edes sinapin siemenen verran (Matt. 17:20, Matt. 21:21, Mark. 11:23 ja Luuk. 17:6).
Tuomaan evankeliumin "Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa" ovat mahdollisesti elämän puita, jotka on mainittu useita kertoja ilmestyskirjassa kuten Johanneksen ilmestyksen kohdissa 2:7, 22:2 ja 22:14 ja 22:19 mainitut elämän puut (huom. suomennoksessa ovat yksikössä, mutta kreikaksi monikossa) esimerkiksi 2:7 "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan puutarhassa." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan satunnaisesti valitsin niistä 46/114 jotka eivät ole samoja kuin kanonisissa evankeliumeissa ja kirjeissä. Kaikkiaan Tuomaan T-lähteeseen kuuluvat kohdat ovat 2, 3b, 4, 6a-b, 7, 11, 12, 15, 18, 19, 23, 25, 27, 28, 29, 37, 38, 47a, 49, 50, 51, 52, 53, 56, 60, 61b, 67, 70, 77, 80, 81, 82, 84, 85, 87, 88, 92, 97, 98, 105, 106a, 108, 110, 111a-b, 112 ja myöhemmin lisätty 114. Nämä kohdat ovat ainutlaatuisia Tuomaan evankeliumille.
Esimerkiksi Tuomaan evankeliumin kohta 1 "Ja hän sanoi, 'Kuka ikinä löytää näiden sanojen selityksen, hän ei tule maistamaan kuolemaa.'" on sama kuin Johanneksen evankeliumissa 8:51 "Totisesti, totisesti: joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa.".
Tuomaan evankeliumin kohta 17 "Jeesus sanoi, 'Minä tulen antamaan teille sellaista, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä käsi ei ole koskettanut ja mitä ei ole ihmissydämeen noussut.'" on sama kuin 1. Kirjeessä korinttilaisille 2:9 "Me julistamme, niin kuin on kirjoitettu, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat. (Jes. 64:3)"."Tuomaan evankeliumin kohta 17 ... on sama kuin 1. Kirjeessä korinttilaisille 2:9"
Olet täysin väärässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sanonnan 19 alku on muodostettu lainaamalla katkelma Profeetta Jeremian apogryfisestä mutta nykyisin kadonneesta kirjasta, jossa se sanotaan kahdesti, ensin muodossa "Ennen kuin muovasin sinut kohdussa, minä tunsin sinut" ja sitten samassa teoksessa "Onnekas on se, joka oli olemassa ennen syntymää" tai "Onnellinen on hän, joka oli ennen ihmiseksi tulemista" (Irenaeus, todiste apostolisesta saarnasta 43). Kristityille nämä ovat merkinneet profetiaa Jeesuksesta ja tulkittu niin että Jeesus on ollut olemassa jo ennen syntymäänsä.
Osuus "Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä kivet palvelevat teitä" voidaan nähdä samana kuin kanonisten evakeliumien mainitsemat kyvyt joilla voidaan käskeä vuoria hyppäämään mereen ja siirtymään paikoiltaan jos opetuslapsilta vain löytyisi uskoa edes sinapin siemenen verran (Matt. 17:20, Matt. 21:21, Mark. 11:23 ja Luuk. 17:6).
Tuomaan evankeliumin "Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa" ovat mahdollisesti elämän puita, jotka on mainittu useita kertoja ilmestyskirjassa kuten Johanneksen ilmestyksen kohdissa 2:7, 22:2 ja 22:14 ja 22:19 mainitut elämän puut (huom. suomennoksessa ovat yksikössä, mutta kreikaksi monikossa) esimerkiksi 2:7 "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan puutarhassa."Ooletko aivan varma, jos vain et ole löytänyt sanojen selitystä, kun pidätkin kiinni pitämistä samana asiana?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sanonnan 19 alku on muodostettu lainaamalla katkelma Profeetta Jeremian apogryfisestä mutta nykyisin kadonneesta kirjasta, jossa se sanotaan kahdesti, ensin muodossa "Ennen kuin muovasin sinut kohdussa, minä tunsin sinut" ja sitten samassa teoksessa "Onnekas on se, joka oli olemassa ennen syntymää" tai "Onnellinen on hän, joka oli ennen ihmiseksi tulemista" (Irenaeus, todiste apostolisesta saarnasta 43). Kristityille nämä ovat merkinneet profetiaa Jeesuksesta ja tulkittu niin että Jeesus on ollut olemassa jo ennen syntymäänsä.
Osuus "Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä kivet palvelevat teitä" voidaan nähdä samana kuin kanonisten evakeliumien mainitsemat kyvyt joilla voidaan käskeä vuoria hyppäämään mereen ja siirtymään paikoiltaan jos opetuslapsilta vain löytyisi uskoa edes sinapin siemenen verran (Matt. 17:20, Matt. 21:21, Mark. 11:23 ja Luuk. 17:6).
Tuomaan evankeliumin "Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa" ovat mahdollisesti elämän puita, jotka on mainittu useita kertoja ilmestyskirjassa kuten Johanneksen ilmestyksen kohdissa 2:7, 22:2 ja 22:14 ja 22:19 mainitut elämän puut (huom. suomennoksessa ovat yksikössä, mutta kreikaksi monikossa) esimerkiksi 2:7 "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan puutarhassa."Mitä pitää voittaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä pitää voittaa?
Voiko voittaa, jos pitää kiinni?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä löytyy myös fariseukset:
102.Jeesus sanoi, ”Kirotut farisealaiset! He ovat kuin koira, joka nukkuu karjan kaukalossa: Koira ei syö eikä anna karjankaan syödä.”5:20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan
23:2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. 3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista. 4 He köyttävät kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa.
- Anonyymi
Nuo kreikkalaiset Tuomaan evankeliumit ovat Paavalilaisten seurakuntien väärentämiä ja saastuttamia. Koptinkielinen versio säilyttää paremmin alkuperäisen muodon ja on pelastunut sillä että turvaamiseksi se haudattiin saviruukussa hiekkaan samalla kun Paavali juutalaisena ja Jeesuksen vihaajana kiersi ympäri Välimerta tuhoamassa Jeesuksen todellisia seurakuntia ja polttamassa alkuperäisiä evankeliumeja.
- Anonyymi
Siis onko Tuomaan evankeliumistakin jotakin ihme paavalilaisia käännöksiä?! No, se nyt olisi jo jotakin, jos paavalilla näitä lähdettäisiin tulkitsemaan, huh. Mistä tietää, kun lukee käännöstä, että kummasta sitten käännöksen suhteen on kyse koptinkielisestä versiokäännöksestä vain jostakin paavalilaisesta?! Anteeksi yksinkertaisuuteni, en ole niin tarkasti perehtynyt, kun on vain tuo yksi käännös, jota olen lukenut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis onko Tuomaan evankeliumistakin jotakin ihme paavalilaisia käännöksiä?! No, se nyt olisi jo jotakin, jos paavalilla näitä lähdettäisiin tulkitsemaan, huh. Mistä tietää, kun lukee käännöstä, että kummasta sitten käännöksen suhteen on kyse koptinkielisestä versiokäännöksestä vain jostakin paavalilaisesta?! Anteeksi yksinkertaisuuteni, en ole niin tarkasti perehtynyt, kun on vain tuo yksi käännös, jota olen lukenut.
Tuomaan evankeliumiin sen verran, että Jeesuksen ajattelun taso vastaa samaa kuin Einsteinin - tulee viidennestä dimensiosta, koska se pystyy särkemään paradoksit - ja siksi onkin sääli, että tuo lammasjuttukin vesitetään. Tässä tämä versio:
60, Hän näki samarialaisen kantavan lammasta ja kulkevan Juudeaan. Hän sanoi opetuslapsilleen, ”Tuo henkilö lampaan ympärillä.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuomaan evankeliumiin sen verran, että Jeesuksen ajattelun taso vastaa samaa kuin Einsteinin - tulee viidennestä dimensiosta, koska se pystyy särkemään paradoksit - ja siksi onkin sääli, että tuo lammasjuttukin vesitetään. Tässä tämä versio:
60, Hän näki samarialaisen kantavan lammasta ja kulkevan Juudeaan. Hän sanoi opetuslapsilleen, ”Tuo henkilö lampaan ympärillä....Merkittävimmät Tuomaan evankeliumista ovat nämä kaksi kohtaa:
Ja hän sanoi, ”Kuka ikinä löytää näiden sanojen selityksen, hän ei tule maistamaan kuolemaa.”
2. Jeesus sanoi, ”Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he muuttuvat. Kun he muuttuvat, he tekevät ihmeitä, ja hallitsevat kaiken.”
3. Jeesus sanoi, ”Jos teidän johtajanne sanovat teille, ’Katso, (Isän) valtakunta on taivaalla,’ silloin taivaan linnut ovat teitä arvokkaampia. Jos he sanovat teille, ’Se on meressä,’ silloin kalat ovat teitä arvokkaampia. Ennemmin valtakunta on teissä ja teidän ulkopuolellanne. Kun te tunnette itsenne, te tulette tunnetuiksi, ja ymmärrätte, että olette elävän Jumalan lapsia. Mutta jos te ette tunne itseänne, silloin te elätte köyhyydessä, ja te olette köyhyys.”
Ja sitten se lopputulos;
19, Jeesus sanoi, ”Onnittelut sille joka tuli olemaan ennen olemaan tulemista. Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä KIVET palvelevat teitä. Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa.”
Eikö olisi ollut loogista, että Jeesus olisi valinnut meidän käsittämän elävän materian, eikä ns. kuollutta materiaa palvelemaan? Miksi hän valitsi kivet? Mitä ovat nämä viisi puuta? Mitä on olla tullut ennen olemaan tulemista?
Ei minullekaan vain sormia napsauttamalla heti auennut, että mitä ovat nuo viisi puuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Merkittävimmät Tuomaan evankeliumista ovat nämä kaksi kohtaa:
Ja hän sanoi, ”Kuka ikinä löytää näiden sanojen selityksen, hän ei tule maistamaan kuolemaa.”
2. Jeesus sanoi, ”Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he muuttuvat. Kun he muuttuvat, he tekevät ihmeitä, ja hallitsevat kaiken.”
3. Jeesus sanoi, ”Jos teidän johtajanne sanovat teille, ’Katso, (Isän) valtakunta on taivaalla,’ silloin taivaan linnut ovat teitä arvokkaampia. Jos he sanovat teille, ’Se on meressä,’ silloin kalat ovat teitä arvokkaampia. Ennemmin valtakunta on teissä ja teidän ulkopuolellanne. Kun te tunnette itsenne, te tulette tunnetuiksi, ja ymmärrätte, että olette elävän Jumalan lapsia. Mutta jos te ette tunne itseänne, silloin te elätte köyhyydessä, ja te olette köyhyys.”
Ja sitten se lopputulos;
19, Jeesus sanoi, ”Onnittelut sille joka tuli olemaan ennen olemaan tulemista. Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä KIVET palvelevat teitä. Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa.”
Eikö olisi ollut loogista, että Jeesus olisi valinnut meidän käsittämän elävän materian, eikä ns. kuollutta materiaa palvelemaan? Miksi hän valitsi kivet? Mitä ovat nämä viisi puuta? Mitä on olla tullut ennen olemaan tulemista?
Ei minullekaan vain sormia napsauttamalla heti auennut, että mitä ovat nuo viisi puuta.Viisi leipää, viisi miestä, viisi puuta. Minulle ne ovat yksi ja sama asia. Garisiminvuorella Mooseksen kirjoista ei poisteta sivuja eikä niitä muokata. Kymmenen käskyn laki koostuu kymmenestä käskystä ja kymmenes käsky mainitsee Jumalan lain kivet ja neuvoo, mihin ylösnousemus suoritetaan. Joka tuntee Jumalan sanan, tietää, ettei ole tarvetta pelastajalle Jumalan lisäksi. Tuomaan evankeliumi vihjaa, että sielu on lähtökohtaisesti ikuinen. Pitäisi löytää itsensä ja sielunsa, joka on Jumalan valossa, ja sitten kanavoida valoa sielusta maailmaan. Se on luovaa toimintaa, ihmisyyttä parhaimmillaan.
Siellä vanhurskaan Jaakobin taivaassa Joosefin poikien puutarhan luona on edelleen kaksitoista kiveä. Lisäksi siellä taitaa olla kaivettuna esiin sitä Kiveystä, johon Pilatos eli johtava pesah-seiväsmies eli Samarian ylipappi istuutui. Sitä en tiedä, mitä niille lain kiville on tapahtunut, joihin Mooseksen seuraaja, Joosua-messias kirjaili lain käskyt huolellisesti. Toorassa kivet toimivat todistajina. Kiveen kirjoitettu on aika pysyvää.
Toisaalta on juutalaisten Toora, jossa Garisiminvuori vaihtui Ebalinvuoreksi ja kymmenes käsky pyyhittiin pois ja Jumalan valitsema paikka muuttui paikaksi jonka Jumala tulee valitsemaan jne. Ihan vaan Serubbabel saisi temppelinsä Jebusiin. Juutalaisten rikkomus oli sellaista laatua, että he olivat vääristäneet liiton asiakirjat, Jumalan sanan. Eikä kristityilläkään ole kymmenettä käskyä. Mutta vanhin nykypäivään säilynyt kymmenen käskyn kivikaiverrus on samarialainen ja se kivi todistaa ylösnousemuskäskystä. Siis israelilainen ylösnousemus, se jota Jeesus Joosefin poikana opetti, on eri asia kuin Hesekielin kirjan farisealaiseen tulkintaan perustuva käsitys ylösnousemuksesta.
Miten itse tulkitset viisi puuta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viisi leipää, viisi miestä, viisi puuta. Minulle ne ovat yksi ja sama asia. Garisiminvuorella Mooseksen kirjoista ei poisteta sivuja eikä niitä muokata. Kymmenen käskyn laki koostuu kymmenestä käskystä ja kymmenes käsky mainitsee Jumalan lain kivet ja neuvoo, mihin ylösnousemus suoritetaan. Joka tuntee Jumalan sanan, tietää, ettei ole tarvetta pelastajalle Jumalan lisäksi. Tuomaan evankeliumi vihjaa, että sielu on lähtökohtaisesti ikuinen. Pitäisi löytää itsensä ja sielunsa, joka on Jumalan valossa, ja sitten kanavoida valoa sielusta maailmaan. Se on luovaa toimintaa, ihmisyyttä parhaimmillaan.
Siellä vanhurskaan Jaakobin taivaassa Joosefin poikien puutarhan luona on edelleen kaksitoista kiveä. Lisäksi siellä taitaa olla kaivettuna esiin sitä Kiveystä, johon Pilatos eli johtava pesah-seiväsmies eli Samarian ylipappi istuutui. Sitä en tiedä, mitä niille lain kiville on tapahtunut, joihin Mooseksen seuraaja, Joosua-messias kirjaili lain käskyt huolellisesti. Toorassa kivet toimivat todistajina. Kiveen kirjoitettu on aika pysyvää.
Toisaalta on juutalaisten Toora, jossa Garisiminvuori vaihtui Ebalinvuoreksi ja kymmenes käsky pyyhittiin pois ja Jumalan valitsema paikka muuttui paikaksi jonka Jumala tulee valitsemaan jne. Ihan vaan Serubbabel saisi temppelinsä Jebusiin. Juutalaisten rikkomus oli sellaista laatua, että he olivat vääristäneet liiton asiakirjat, Jumalan sanan. Eikä kristityilläkään ole kymmenettä käskyä. Mutta vanhin nykypäivään säilynyt kymmenen käskyn kivikaiverrus on samarialainen ja se kivi todistaa ylösnousemuskäskystä. Siis israelilainen ylösnousemus, se jota Jeesus Joosefin poikana opetti, on eri asia kuin Hesekielin kirjan farisealaiseen tulkintaan perustuva käsitys ylösnousemuksesta.
Miten itse tulkitset viisi puuta?Se on sama asia kuin, jos sanon Einsteinin aforismin:
"Kahden pisteen lyhyin välimatka ei ole jana, vaan kaari, eikä totuus ole ääripäissä, vaan kasren puolivälissä."
Sanojen selitystä (!) ei ole löytänyt, jos toinen kertoo sen - ja itse asiaa ei pysty ymmärtämään, ellei ymmärrä ja löydä sitä itse.
Tekisin karhun palveluksen kertomalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on sama asia kuin, jos sanon Einsteinin aforismin:
"Kahden pisteen lyhyin välimatka ei ole jana, vaan kaari, eikä totuus ole ääripäissä, vaan kasren puolivälissä."
Sanojen selitystä (!) ei ole löytänyt, jos toinen kertoo sen - ja itse asiaa ei pysty ymmärtämään, ellei ymmärrä ja löydä sitä itse.
Tekisin karhun palveluksen kertomalla.Ne jotka etsivät sanojen selitystä, eivät saa lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät, ja kun he löytyvät, he muuttuvat, ja kun he muuttuvat he hallitsevat kaiken. Jos he eivät etsi, eivät muutu, eivät tule tuntemaan itseään, ja ovat itselleen köyhyys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne jotka etsivät sanojen selitystä, eivät saa lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät, ja kun he löytyvät, he muuttuvat, ja kun he muuttuvat he hallitsevat kaiken. Jos he eivät etsi, eivät muutu, eivät tule tuntemaan itseään, ja ovat itselleen köyhyys.
Mitä pitää voittaa, että tässä elämässä - koska taivasten valtakunta on meissä, niin on meissä myös se paratiisi - pääsee perille ja saa syödä elämän puusta (ne ilmestyskirjan kohdat 2:7 ja 2:17)?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis onko Tuomaan evankeliumistakin jotakin ihme paavalilaisia käännöksiä?! No, se nyt olisi jo jotakin, jos paavalilla näitä lähdettäisiin tulkitsemaan, huh. Mistä tietää, kun lukee käännöstä, että kummasta sitten käännöksen suhteen on kyse koptinkielisestä versiokäännöksestä vain jostakin paavalilaisesta?! Anteeksi yksinkertaisuuteni, en ole niin tarkasti perehtynyt, kun on vain tuo yksi käännös, jota olen lukenut.
Vuonna 54 Paavali ja Keisari Konstantinus eli Nero liittoutuivat tuhotakseen Jeesuksen alkuperäisen liikkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viisi leipää, viisi miestä, viisi puuta. Minulle ne ovat yksi ja sama asia. Garisiminvuorella Mooseksen kirjoista ei poisteta sivuja eikä niitä muokata. Kymmenen käskyn laki koostuu kymmenestä käskystä ja kymmenes käsky mainitsee Jumalan lain kivet ja neuvoo, mihin ylösnousemus suoritetaan. Joka tuntee Jumalan sanan, tietää, ettei ole tarvetta pelastajalle Jumalan lisäksi. Tuomaan evankeliumi vihjaa, että sielu on lähtökohtaisesti ikuinen. Pitäisi löytää itsensä ja sielunsa, joka on Jumalan valossa, ja sitten kanavoida valoa sielusta maailmaan. Se on luovaa toimintaa, ihmisyyttä parhaimmillaan.
Siellä vanhurskaan Jaakobin taivaassa Joosefin poikien puutarhan luona on edelleen kaksitoista kiveä. Lisäksi siellä taitaa olla kaivettuna esiin sitä Kiveystä, johon Pilatos eli johtava pesah-seiväsmies eli Samarian ylipappi istuutui. Sitä en tiedä, mitä niille lain kiville on tapahtunut, joihin Mooseksen seuraaja, Joosua-messias kirjaili lain käskyt huolellisesti. Toorassa kivet toimivat todistajina. Kiveen kirjoitettu on aika pysyvää.
Toisaalta on juutalaisten Toora, jossa Garisiminvuori vaihtui Ebalinvuoreksi ja kymmenes käsky pyyhittiin pois ja Jumalan valitsema paikka muuttui paikaksi jonka Jumala tulee valitsemaan jne. Ihan vaan Serubbabel saisi temppelinsä Jebusiin. Juutalaisten rikkomus oli sellaista laatua, että he olivat vääristäneet liiton asiakirjat, Jumalan sanan. Eikä kristityilläkään ole kymmenettä käskyä. Mutta vanhin nykypäivään säilynyt kymmenen käskyn kivikaiverrus on samarialainen ja se kivi todistaa ylösnousemuskäskystä. Siis israelilainen ylösnousemus, se jota Jeesus Joosefin poikana opetti, on eri asia kuin Hesekielin kirjan farisealaiseen tulkintaan perustuva käsitys ylösnousemuksesta.
Miten itse tulkitset viisi puuta?Etkö sinä tiedä, että Jeesus sanoi juutalaisten Jumalaa Saatanaksi, tai Israelin Jumala sanoi juutalaisten vieneen hänen nimiinsä laitettuun temppeliin uhrikultti-iljetyksen ja saastuttaneen sen, eikä hän ole antanut mitään uhrausmääräyksiä.
Likaiset yksityiskohdat juutalaisten jumalahuijauksesta löytyvät Jeremia 7. luku ja 15 luku, kun Israelin Jumala käskee Mooseksen mennä silmistään.
Ja 5.Mooseksen kirja 4:10 alkaen selviää, että Mooseksen Jumala onkin pelkkä tulivuori. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö sinä tiedä, että Jeesus sanoi juutalaisten Jumalaa Saatanaksi, tai Israelin Jumala sanoi juutalaisten vieneen hänen nimiinsä laitettuun temppeliin uhrikultti-iljetyksen ja saastuttaneen sen, eikä hän ole antanut mitään uhrausmääräyksiä.
Likaiset yksityiskohdat juutalaisten jumalahuijauksesta löytyvät Jeremia 7. luku ja 15 luku, kun Israelin Jumala käskee Mooseksen mennä silmistään.
Ja 5.Mooseksen kirja 4:10 alkaen selviää, että Mooseksen Jumala onkin pelkkä tulivuori.Raamatun mukaan juutalaiset (Benjaminin heimo) tappoi Israelin heimon saadakseen kuninkuuden kuningas Salomon pojalle - tulivuori on kuningas Salomon uhrikulttijumala, jonka syntikiristyksin mm
esikoispoikien hengen säästämisellä hän keräsi
kansalta 666 talenttia kultaa vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuonna 54 Paavali ja Keisari Konstantinus eli Nero liittoutuivat tuhotakseen Jeesuksen alkuperäisen liikkeen.
Kuulostaa loogiselta, siitähän alkaen sitten on ne Paavalinkin kirjeet ja vasta sen jälkeen tehtiin Raamattuun evankeliumit, syntiopilla, jota syntiä ei Jeesus opettanut, vaan nimenomaan vastusti sitä.
- Anonyymi
Miksi et puhu Didymus Juudas Tuomaasta kuten sen kuuluu olla?
- Anonyymi
Edeltä:
"Esimerkiksi Tuomaan evankeliumin kohta 1 "Ja hän sanoi, 'Kuka ikinä LÖYTÄÄ näiden sanojen SELITYKSEN, hän ei tule maistamaan kuolemaa.'" on sama kuin Johanneksen evankeliumissa 8:51 "Totisesti, totisesti: joka PITÄÄ KIINNI minun sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa.".
Eihän LÖYTÄÄ ole läheltäkään sama asia kuin PITÄÄ KIINNI. Päinvastoin, jos pidät tiukasti kiinni, et voi mitään löytääkään. Ethän kiinni pitämällä voi löytää esimerkiksi kadonneita avaimia. - Anonyymi
Aloitusviestissä:
"(kr. Nämä ovat salaisia sanoja, jotka Jeesus, elävän Isän poika, puhui ja jotka Juudas, jota kutsutaan Tuomaaksi, kirjoitti muistiin.)"
Ja Tuomaan evankeliumin aloitus:
"Nämä ovat ne salatut sanat, jotka elävä Jeesus puhui ja Didymos Juudas Tuomas tallensi."
Onpa todella mielenkiintoista tuo kreikkalaisversioinen paavalilaissäätäminen, kun on ollut tarvetta jättää pois Didymos nimikin. Se onkin kiusallinen, kun tarkoittaa kaksosta, kuten myös Tuomas - se on kaksonen kaksonen. Tuomashan oli Jeesuksen kaksoisveli.- Anonyymi
Ja tähän loppuukin sitten Paavalin luoma kristinusko, kun Jumalalla olikin kaksospojat, eikä ollutkaan vain sitä "Jumalan ainoaa poikaa, jonka antoi".
- Anonyymi
Tuomaan evankeliumi 114 paremmalla ja uudemmalla käännöksellä joka ei huomioi vain sitä että koptilainen sana "hoout" on maskuliininen mutta myös tarkoittaa soturia:
Simon Pietari sanoi heille: "Anna Maria jättää meidät, sillä naisilla ei ole oikeutta (iankaikkiseen) elämään."
Jeesus sanoi: "Katso, minä opetan häntä, jotta hänestä tulee miessoturi (hoout),
jotta hänestäkin tulisi elävä henki, samanlainen kuin te, miessoturit (hoout)."
(Mutta minä sanon teille): "Jokainen nainen, joka tekee itsestään miessoturin (hoout), pääsee taivasten valtakuntaan."
Jotkut sanovat että 114 puhuisi Magdalan Mariasta, mutta osa katsoo kirjoittajan halunneen jatkaa Luukkaan evankeliumin jakeita 10:38-42 joissa Martta toruu Mariaa siitä että tämän on käynyt Jeesuksen jalkojen juureen kuuntelemaan opetusta.
Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen.
Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan.
Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua."
Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista.
Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois."- Anonyymi
Miksi vääristät sanaa ja väännät tekstiäsi mielesi mukaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi vääristät sanaa ja väännät tekstiäsi mielesi mukaan?
Siksi ilmeisesti, kun on tarve saada se sopimaan Paavalin oppiin. Selvisihän se edeltä, ettei hän ymmärrä mitenkään Jeesuksen opetusta. Mutta tuo hämääminen on nyt täysin turhaa, kun koko paavalilainen pelikenttäkin jo kärähti pohjaan. Tai sitten on tarkoituksellisia harhaanjohtajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi ilmeisesti, kun on tarve saada se sopimaan Paavalin oppiin. Selvisihän se edeltä, ettei hän ymmärrä mitenkään Jeesuksen opetusta. Mutta tuo hämääminen on nyt täysin turhaa, kun koko paavalilainen pelikenttäkin jo kärähti pohjaan. Tai sitten on tarkoituksellisia harhaanjohtajia.
Esimerkiksi tuo, että sitoo Tuomaan evankeliumia Raamatun keksittyihin tarinoihin Raamattu edellä, on jo syvältä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi tuo, että sitoo Tuomaan evankeliumia Raamatun keksittyihin tarinoihin Raamattu edellä, on jo syvältä.
Pahin oli, kun löytyi oikein Jesuksen opetusta sopien jopa Paasvalin Korinttolaiskirjeeseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti173619Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2311982Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori591538- 991498
Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1741330Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks131317- 521038
Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_1981012- 30941
Kristinuskon arvot käyttöön
Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric284922