Vain suomalaisen mielestä auton pitäisi kestää yli 100 000 km. Aika säälittävää.

Anonyymi-ap

Monissa maissa 100 000 km ajettua autoa pidetään jo auttamattomasti romuna. Niinpä niitä lempataan köyhempiin maihin jo hyvissä ajoin. Yksi näistä köyhistä maista on nykyään Suomi.

Ei näissä paremmissa maissa ketään jaksa kiinnostaa kestääkö auto yli 100 000 km, kun jossain 60 000 - 70 000 kilometrin kohdalla auto vaihdetaan taas tuliterään. Ja mikäs siinä on vaihtaessa, kun tyhmä suomalainen maksaa vanhasta romusta naurettavan ison summan.

Onhan uudempi auto turvallisempi ja ympäristöystävällisempi. Eikä tarvitse herättää huomiota millään 100 000 km ajetulla romulla.

MUTTA on näissä ns. paremmissa automaissa myös vanhoja autoja. Ne ovat autotallissa säilytettäviä kiiltäviä brittiklassikoita ja italialaisia urheiluautoja. Näitä löytyy autoharrastajilta.

45

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei totuus ole läheskään alotuksen kaltainen. Kyllä Keski- ja Etelä-Euroopassa ajetaan vanhoilla autoilla, ne ovat osittain kalliimpia malleja kuin meillä eivätkä ole yhtä ruosteessa kuin suomalaisten suosimat riisipussit.

      • Anonyymi

        Suomessa autot ruostuu merkistä riippumatta talvisen maantiesuolauksen takia. Muualla maailmassa autot ruostuu Meri-ilmaston takia. Ainoastaan turvassa ruostumiselta on suurinpiirtein kuivassa ilmastossa olevat autot. Suomessa Pohjois-Suomessa ikänsä olleet autot ovat suhteellisen ruosteetomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa autot ruostuu merkistä riippumatta talvisen maantiesuolauksen takia. Muualla maailmassa autot ruostuu Meri-ilmaston takia. Ainoastaan turvassa ruostumiselta on suurinpiirtein kuivassa ilmastossa olevat autot. Suomessa Pohjois-Suomessa ikänsä olleet autot ovat suhteellisen ruosteetomia.

        Hiekkateillä ajelut hioo ja hakkaa pohjaa ja helmoja tehokkasti. Ei hyvä


    • Anonyymi

      sdp- luoman VEROHELVETIN takia härmäläinen joutuu kituuttamaan vanhalla romulla.
      Verotusta KEVENNETTÄVÄ !

      • Anonyymi

        Tyhmähän sinä Persunpaska olet.


      • Anonyymi

        Kaikki rahat menee matuille ja tukijullien tukiaisiin, niillä onkin uudet kalliit autot.


    • Anonyymi

      pitää kestään pidempään

    • Anonyymi

      Olipa heikkolaatuinen provoviesti.

    • Anonyymi

      Suomalaisten autojen keski-ikä ei ole juurikan eurooppalaisia vanhempi ja köyhemmissä maissa ovat paljon vanhempia. Viherajattelun kannalta keski-ikää pitäisi nostaa entisestään, mutta sähköautot lyhentää huomattavasti.

      • Anonyymi

        "Suomalaisten autojen keski-ikä ei ole juurikan eurooppalaisia vanhempi ja köyhemmissä maissa ovat paljon vanhempia."

        Kumpikaan väitteistä ei pidä paikkaansa.

        Suomessa on Euroopan toiseksi vanhimmat autot, vain Albaniassa on vanhemmat.
        Jopa köyhät maat, Kreikka ym, omaa uudemmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomalaisten autojen keski-ikä ei ole juurikan eurooppalaisia vanhempi ja köyhemmissä maissa ovat paljon vanhempia."

        Kumpikaan väitteistä ei pidä paikkaansa.

        Suomessa on Euroopan toiseksi vanhimmat autot, vain Albaniassa on vanhemmat.
        Jopa köyhät maat, Kreikka ym, omaa uudemmat.

        Suomi on ihan EU alueen keskikastia, vaikka tilastot on parin vuoden takaa, ei ne siitä ole isosti muuttuneet:

        https://www.aut.fi/en/statistics/international_statistics/average_age_of_passenger_cars_in_european_countries?sort_column=1&sort_direction=0


      • Anonyymi

        Joku vuosi sitten Saksassa likkuvien autojen keski-ikä oli n 9.5 vuotta. Tällä hetkellä jo yli 10 vuotta, eli siellä autokanta vanhenee. Ei oo manii nääs


    • Anonyymi

      Auton vaihtaminen ei kannata. Uusi maksaa helvetisti eikä vanhasta hyvitetä paljon paskaakaan.

    • Anonyymi

      Autokanta kertoo hyvin miten hyvin maassa menee ja Suomen tilannehan ei hyvältä näytä. Yliverotettu, säännelty sosialismiin kallellaan oleva kituvan talouden maa.

      • Anonyymi

        Ei sitten mene muuallakaan Euroopassa hyvin kun suomalaisten autot suunnilleen keski-ikäisiä. Autokauppa ei käy kun sähköautot ei mene kaupaksi ja muiden tuotantoa vähennetty. Nyt meinaavat vielä nostaa polttomoottoriautojen hintaa että ihmiset ostaisi akkulavetteja, mutta mitä niiillä tekee kun harva pystyy lataamaan kotonaan ja arvo laskee nopeasti kun akun takuu loppuu. Joutuukohan EU perumaan sakot autojen valmistajille ellei ole tarpeeksi suuri sähköautoja.


    • Anonyymi

      Jenkeissä autojen keski-ikä on jo yli 12 vuotta. Ennätys korkealla niitten mittapuulla. Käytettyjen autojen kilsat helposti 100 -300 tkm. Uusi auto vaihdetaan ensimmäisen kerran 100tkm molemmin puolin vrt bensa tai diesel. Tilastosta.

    • Anonyymi

      Kiinassa sen sijaan ajetaan uusilla autoilla.

      • Anonyymi

        Kiinassahan ei juuri vanhoja autoja olekaan, koska kiinalaisilla on vasta ihan viime vuosina, vuosikymmenenä, on ollut varaa hankkia autoja. Ja nykyisinkin vain muutamalla prosentilla kansasta on siihen varaa, tosin Kiinassa silloinkin puhutaan useista kymmenistä miljoonista ihmisistä.


    • Anonyymi

      Sun kannattaa muuttaa johonkin parempaan maahan .

    • Anonyymi

      Kun uudesta autosta maksetaan useita kymppitonneja, lähemmäs satatuhattakin, niin onhan nyt ihan kohtuullinen oikeus odottaa sen kestävän nyt enemmän kuin joku 100 tkm. Usein tuohon päästään jo viiden kuuden vuoden päästä uusilla autoilla, ehkä ihan pienempiä kauppakasseja lukuunottamatta. Tämähän nyt on niin kohtuullinen vaatimus kuin vain voi olla ja sen ymmärtää kyllä jokainen halutessaan.

      Ympäristönkin kannalta jo kerran tehty ja liikenteessä jo oleva auto on parempi vaihtoehto kuin tehdä uusi auto ja kuluttaa taas uusia raaka-aineita ja energiaa tekemiseen, vaikka ajossa vähän vähemmän saastuttava siitä tulisikin.

      • Anonyymi

        Aloitus on automyyjän säälittävä parkaisu.


      • Anonyymi

        Kyllä näin.
        Jos ostat jääkaapin tai television, niin jos se hajoaa jo viiden vuoden päästä, niin tuskinpa siihen ole tyytyväinen ja pidät sitä normaalina. Kyllä oletus on noin kymmenen vuotta ainakin.
        Noita sentään käytetään joka päivä ja jääkaappiakin ympäri vuorokauden.

        Nuo ovat kuitenkin vain satasia maksavia, harvoin yli tonnin. Ehkä tv:t, jos älytelkkaria viimeisellä tekniikalla haluaa.,
        Uudet auton sentään useita kymppitonneja vähintääkin.


    • Anonyymi

      Aivan varmasti jokainen haluaa ostaa kestokulutustuotteen kestävänä. Sellaisena siitä saa vaihdossa rahaa, sillä ensimmäiset 100 tkm vievät auton arvosta vähintään puolet. Lopulla puolikkaalla hinnasta ajaa monessa tapauksessa 300 tkm pienin murhein.
      Rahan käytön kannalta jälkikäyttäjä on järkevä ja ensikäyttäjä on uuden auton ostoon pystyvä. Molempia tarvitaan talouden ylläpitämiseksi.

      • Anonyymi

        Mutta sähköautojen akut kestää usein vain 150 000km tai vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sähköautojen akut kestää usein vain 150 000km tai vähemmän.

        Takuu akuissa on minimissään 8 vuotta/160tkm. Ja tutkimusten mukaan ne kestävät 20 vuotta ja niillä on ajettu 600tkm todistetusti.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuu akuissa on minimissään 8 vuotta/160tkm. Ja tutkimusten mukaan ne kestävät 20 vuotta ja niillä on ajettu 600tkm todistetusti.

        Tutkimusten mukaan niitä on hajonnut paljon jo 100 000km jälkeen, tyypillisesti n. 150 000km ajettuna. Tutkimusten vikaan ne vikaantuu viimeistään 100 000km paikkeilla, mutta korjaamolla kuittaavat vaan viat ja toimii vajaatehoisena takuuajan loppuun, sitten hajoaa pian kokonaan tai pitää virtaa vain lyhyitä matkojen verran.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuu akuissa on minimissään 8 vuotta/160tkm. Ja tutkimusten mukaan ne kestävät 20 vuotta ja niillä on ajettu 600tkm todistetusti.

        suomessa hapettuu ja kerää kondessio vettä... nyt oli 300-600.000 ajettuja vain 2kpl...ja hintakin ihan perseestä


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        suomessa hapettuu ja kerää kondessio vettä... nyt oli 300-600.000 ajettuja vain 2kpl...ja hintakin ihan perseestä

        Bensa- ja dieselautoissa yli 300 000 ajettua todella paljon, itse en ostaisi silti bensa-autoakaan yli 200 000 ajettua vaikka isolla koneella, mieluummin n. 100 000km.


    • Anonyymi

      Suomalaiset ovat ilmeisesti tykästyneet ajamaan paljon ajetuilla autoilla. Se selittäisi miksi Dacia Sandero on Euroopan myydyin auto tänä vuonna ja Suomessa sen sijaa ei taida löytyä 30 eniten rekisterlöidyn automallin joukosta.
      Eli Suomessa ostetaan mieluummin 100 000 km ajettu auto, kuin samalla rahalla uusi. Suomessa ajellaan sekä niillä vanhoilla rutkuilla joita täällä on vähäinen joukko ostanut uutena ja lisäksi 100 000 ajettuja rutkuja tuodaan iso joukko myös käytettynä.
      Suomessa ei todellakaan ole "eurooppalainen" autokulttuuri.

      • Anonyymi

        Sähkö- ja hybridiautoja ei tosiaan kannattaisi tuoda 100 000 ajettuina, mutta polttomoottoriautot kestää vielä pitkään. Niitäkin on romutettu paljon sähköautojen takia niin pakko tehdä uusia, toimii juuri päinvastoin kuin viherhörhöt suunnitteli.


    • Anonyymi

      Joskus muinoin autojen kilometrimittarin suurin lukema oli 99 999, sen jälkeen alkoi uudelleen nollasta. Jotkut pelkäsivät auton hajoavan, kun tuo maaginen lukema ylitetään. Ehkä aloittajan näkemys on peräisin mekaanisten mittarien ajalta.

      • Anonyymi

        kyllä 70-luvulle asti oli voimassa nyrkkisääntö jonka mukaan litran moottorilla sai ajettua 100 000 km ja kaksilitraista tarvittiin 200 000 km ajeluun. Suurin osa suomessa myydyistä autoista oli 70-luvulla 0,9-1,3 litraisia ja noissa autoissa oli myös tyypillisesti se ympäri kiertävä matkamittari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä 70-luvulle asti oli voimassa nyrkkisääntö jonka mukaan litran moottorilla sai ajettua 100 000 km ja kaksilitraista tarvittiin 200 000 km ajeluun. Suurin osa suomessa myydyistä autoista oli 70-luvulla 0,9-1,3 litraisia ja noissa autoissa oli myös tyypillisesti se ympäri kiertävä matkamittari.

        Sähkö/hybridiautoissa riittäisi myös 100 000 mittari, sitten paaliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä 70-luvulle asti oli voimassa nyrkkisääntö jonka mukaan litran moottorilla sai ajettua 100 000 km ja kaksilitraista tarvittiin 200 000 km ajeluun. Suurin osa suomessa myydyistä autoista oli 70-luvulla 0,9-1,3 litraisia ja noissa autoissa oli myös tyypillisesti se ympäri kiertävä matkamittari.

        Totta. Esim. 70-luvun volkkarin boxeri kesti sen 200 tkm ja sitten pim .
        Kokemusta on useiden kavereiden kanssa moisesta tapahtumasta.
        Sen sijaan jo 60-luvun Amazonien koneilla sai ajettua 300-350 tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö/hybridiautoissa riittäisi myös 100 000 mittari, sitten paaliin.

        Höpöpoika se jaksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Esim. 70-luvun volkkarin boxeri kesti sen 200 tkm ja sitten pim .
        Kokemusta on useiden kavereiden kanssa moisesta tapahtumasta.
        Sen sijaan jo 60-luvun Amazonien koneilla sai ajettua 300-350 tkm.

        Toisaalta kuplan kone oli niin helppo vaihtaa että vaikka se hajosikin 200 tkm jälkeen niin vaihtokoneita sai halvalla ja moottorin vaihto kesti vain muutaman minuutin.

        Tuossa kone irroitetaan ja laitetaan takaisin 37 sekunnissa.
        https://www.youtube.com/watch?v=7c-lEzvh3QU


    • Anonyymi

      Auton pitää kestää yli 300 000 km ajoa. Selvähän tuo on.

      • Anonyymi
        UUSI

        nehän kestää jopa miljoonan


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        nehän kestää jopa miljoonan

        Siksi ne bensa- ja dieselautot halutaankin kieltää, autotehtaat tekee enemmän voittoja alle 150 000km kestävillä sähköautoilla. Jotkut harvat sähköautot saattaa kestää enemmän kilometrejä jos ajaa paljon, mutta 8v alkaa olla kaikki lopussa.


    • Anonyymi

      Olen huomannut, että Ruotsissa on paljon liikenteessä Volvoja 240 ja 740 , sekä erilaisia Saabeja. Olen ajatellut, että ovat kestäviä autoja, mutta nyt selvisikin, että ne on kaikki alle 100000 km ajettuja, koska sivistysmaissahan ei ajeta yli 100000 km millään autolla.

    • Anonyymi

      Auton pitää ehdottomasti kestää yli 300tkm. Auto on ihmisille suunnilleen päivittäinen kulkemisen, kuljettamisen ajoneuvo jonka pitää olla valmiina ajoon jokainen päivä kellonajasta riippumatta. Joskus voi tulla vaikka hätätilanne tai kiire jolloin autolla on päästävä ajamaan koska apua välttämättä ei ole saatavilla esim. sähkökatkon, netin tai puhelinverkon toiminnan häiriöiden takia, jonkun vaarallisen tilanteen takia esim. metsäpalo tai jos joskus Suomeenkin tulisi pyörremyrsky kuten tornado. Auto voi joskus olla se ainoa keino selvitä hengissä erityisesti syrjäseuduilla asuville ihmisille ja osa ihmistä eivät missään tapauksessa halua ikinä muuttaa asumaan yhtään mihinkään kaupunkialueille.

      Uuden auton valmistus tuottaa enemmän saasteita, kuluttaa enemmän luonnonvaroja kuin vanhan auton pitäminen tieliikenteessä 20+ vuotta. Autojen ei kuulu olla yhtään mitään kännyköiden tai kodinkoneiden kaltaisia laitteita joita vaihdetaan uusiin muutaman vuoden välein.

      • Anonyymi

        Myös kodinkoneiden ja kulutuselektroniikan pitäisi kestää paljon kauemmin ja saada päivityksiä, onneksi EU alkanut myös vaatia.


    • Anonyymi
      UUSI

      Jos autot kestäisi koko ihmisen iän tai niin kauan kuin on ajokykyinen (n.50v). Suurinosa autonvalmistajista menisi konkkaan.

      Mutta kyllä auton pitäisi silti kestää vähintään 200tkm/10v ilman suurempia korjauksia.

    • Anonyymi
      UUSI

      ympäristöystävällinen...??? montako dokumenttia on näytetty autojen akkutehtailta ja niiden vesipäästöistä..??? itse en usko ympäristöystävllisyyteen ennenkuin näen dokumentin tv,ssä autojen akkutehtaista ja kaivoksista joista kaivetaan tarvittavat akkujen raaka-aineet..samaan aikaan kun ilmastoa muka nääs pelastetaan niin vesistö sotkeentuu ja saastuu kovaa kyytiä..paskaako tuota puhtalla ilmalla kun ei ole kohta puhdasta vettäkään.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ei vihreitä faktat kiinnosta, eikä miten kiinalaiset tai muskit saastuttaa kunhan omilla nurkilla vaan ei olisi äänekkäitä ja vesihöyryä päästäviä polttomoottoreita. Muualla saa kaivokset saastuttaa aivan vapaasti, hakata viimeisetkin metsät tai tuhota kaiken sotimalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      324
      13234
    2. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      229
      5395
    3. Tänään olisn uskaltanut

      Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      2928
    4. Taitaa olla aika

      laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      171
      2188
    5. Kirjoita jotain kivaa

      ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      136
      2098
    6. Tiedäthän että

      Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      13
      1698
    7. Tiistaina nähdään.

      Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      96
      1393
    8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

      Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      45
      1206
    9. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1176
    10. Mikset ala

      Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      89
      1090
    Aihe